Inloggen
BOSPHORUS - ID 14479


Kroniekberichten

Datum 20 maart 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Men schrijft uit Hellevoetsluis aan het Handelsblad, de 18e maart. Dezer dagen arriveerde alhier ter rede het Nederlandse barkschip BOSPHORUS, van Rio de Janeiro. Weinig tijds na het vertrek van dáár moet de bevelhebber van die bodem en naderhand nog twee man der equipage aan de gevolgen van gele koorts zijn bezweken. Volgens de gewone instructiën zijn er, door het stellen van een wacht aan het havenhoofd, maatregelen genomen, dat niemand der bemanning zich van boord kan begeven en zal alzo ter voorkoming van besmetting de communicatie met de wal geheel afgesneden blijven tot de gewone tijd van quarantaine, zijnde 21 dagen, geëindigd is. (opm: zie AH 230353 en NRC 240353)

Afbeelding
Datum 23 maart 1853
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie van het overlijden van Hermanus Puncke, gezagvoerder van het barkschip BOSPHORUS, op de 23e januari 1853 op zijn thuisreis van Rio de Janeiro. In de ouderdom van 47 jaren. (opm: zie NRC 200353 en 240353)

Afbeelding
Datum 24 maart 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 23 maart. Het schip BOSPHORUS, kapt. C.A. Kruisinga (voor wijlen Puncke) is uit de quarantaine ontslagen.

Afbeelding
Datum 01 april 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 31 maart. Het schip BOSPHORUS, kapt. C.A. Kruisinga, van Batavia herwaarts gedestineerd, is, volgens brief van de kapitein in dato Mauritius de 19e januari, aldaar binnengelopen, na in de nacht van de 2e op de 3e januari op 14º15’ ZB 103º37’ OL een hevige orkaan doorgestaan te hebben, die 13 uren aanhield, waarbij één man der equipage overboord gevallen en verdronken was en de kapitein zich genoodzaakt had gezien de voormarssteng en bramstengen te kappen, de fokkemast, kluiverboom en buitenkluiver met als deszelfs staand en lopend tuig en zeilen werden dwars af en de giek, de verschansing en gedeeltelijk de watervaten weggeslagen. De bezaansmast was gekraakt, doch het schip maakte weinig water, had gedeeltelijk gelost en waren enige balen koffij beschadigd bevonden.

Afbeelding
Datum 23 mei 1854
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Het schip BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, van Batavia naar Amsterdam, te Mauritius met schade binnengelopen, heeft de reparatie volbracht en zou de 21e maart de reis weder voortzetten.

Afbeelding
Datum 08 november 1855
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 6 november. Volgens brief van kapt. C.A. Kruisinga, voerende het schip (opm: bark) BOSPHORUS, in dato Amoy 30 augustus, was hij de 5 dito aldaar van Kongpoot aangekomen, en hoopte hij tegen medio september van daar naar Singapore te vertrekken; aan boord was alles wel.

Afbeelding
Datum 21 november 1855
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Van Singapore wordt medegedeeld, dat aldaar op de 26 oktober is aangekomen kapitein Dunlop, de tijding van het verlies van zijn onder Nederlandse vlag varend schip MENADO medebrengende.
Het vaartuig strandde in de morgen van de 19e oktober op de South Sands ten gevolge van zware stroom en rukwinden. Hetzelve was van Calcutta naar Hongkong bestemd met een lading opium, rijst en katoen. Slechts tien kisten opium en enige scheepsinstrumenten zijn gered en het wrak werd in namiddag van de 20e verlaten. De bemanning is door de Hamburgse brik AUGUSTE KAUFMAN opgenomen en naar Malakka overgebracht. Het wrak is te Singapore voor 4.000 dollar en de carga voor 5.200 dollar verkocht geworden.
Kapt. Dunlop en de opvarenden van de MENADO zijn de 16e dezer met de Nederlandse bark BOSPHORUS, kapt. Kruisinga te Batavia van Singapore aangekomen.

Afbeelding
Datum 31 januari 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 december 1855. Scheepsvrachten. Sedert het afgaan van ons jongste bericht arriveerden weder verscheidene bevrachte schepen, waardoor vrachten een verlaging ondergingen. De volgende Nederlandse schepen werden alhier vercharterd: naar Nederland NEERLANDS KONINGIN, NLG 120 voor suiker, NLG 105 voor rijst; OTTOLINA, NLG 120 voor suiker, BOSPORUS, NLG 120 voor suiker, NLG 115 voor koffie, NLG 110 voor rijst; MENTOR, NLG 100 voor suiker en rijst; TELEGRAPH, NLG 108 voor suiker, NLG 100 voor rijst; STAD SCHIEDAM, NLG 102,50 voor rijst. Door de factorij werden genomen à NLG 105 voor suiker en koffie; EUROPA, SCHELDE, NEDERLAND EN ORANJE, JULIE CLAIRE, A.R. FALCK, MARIA ADRIANA en ELSHOUT. Het Nederlandse schip MINISTER PAHUD zal grotendeels voor eigen rekening laden.

Afbeelding
Datum 28 februari 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 26 februari. Volgens brief van kapt. C.A. Kruisinga, voerende het schip (opm: bark) BOSPHORUS, in dato Macassar 14 december, was hij de 25e november van Apenam door Straat Macassar naar Macao vertrokken, doch was hij, wegens ziekte, alsmede van drie man der equipage, aldaar binnengelopen. Bij het vertrek der post waren de zieken in zo verre hersteld, dat men de reis weldra zou kunnen voortzetten. Overigens was alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 05 mei 1858
Krant JB - Javabode
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Advertentie. Te koop wordt aangeboden het Nederlandse barkschip BOSPHORUS, dagelijks verwacht wordende van Singapore (opm: zie JB 140758). Dit fraai gebouwd kopervast schip, in 1851 te water gelaten, is groot 174 lasten of 329 ton, laadt 6500 picols en heeft geladen een diepgang van 14½ voet Rijnlands. De inventaris bevindt zich in een perfecte staat.
Nadere informaties zijn te bekomen te Soerabaija, Samarang en hier bij B. Kopersmit en Co.
Batavia, 11 mei 1858

Afbeelding
Datum 14 juli 1858
Krant JB - Javabode

Het Nederlandse schip BOSPHORUS is de 11e dezer naar Padang vertrokken (opm: de aangekondigde verkoping van het schip te Batavia, zie JB 050558, ging niet door).

Afbeelding
Datum 16 juli 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 mei. Scheepsvrachten. De rates blijven nog steeds laag, hetgeen zeer verklaarbaar is, daar er zich zo hier als op de kust ongeveer 10.000 last disponibele scheepsruimte bevindt, het product zo goed als geheel is opgeruimd en daarenboven de tussenreizen naar China en elders wegens de uiterst lage offertes, ongaarne worden aangenomen, daar zij de kosten onmogelijk kunnen dekken. Gedurende de laatste 4 weken werden slechts de volgende charters gesloten:
Naar Nederland: Nederlands CORN. WERN. EDUARD (opm: bark CORNELIS WERNARD EDUARD) à NLG 70 voor suiker, NLG 95 voor arak (opm: rijstbrandewijn) en NLG 80 voor lichte goederen alhier naar Rotterdam te laden; Nederlands WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN en Nederlands FACTORY à NLG 70 voor suiker en tabak te Soerabaja in te nemen, de eerste naar Rotterdam en de laatste naar Amsterdam; Nederlands JAVA KOERIER à NLG 70 voor suiker en tabak te Soerabaja naar Amsterdam; Nederlands GOEDE VERWACHTING NLG 70 voor tabak, suiker, huiden en curcuma (opm: geelwortel, bevordert de spijsvertering) en NLG 95 voor arak te Soerabaja naar Amsterdam te laden. Naar China: Nederlands ELSHOUT, tot USD 0.40 per picol rijst naar Hongkong, of USD 0,45 naar Amoy, te Pekalongan in te nemen. Nederlands AMERIKA à USD 0,45 per picol naar Amoy via Singapore; Nederlands JEANETTE maakt NLG 3.500 voor een houtlading van Samarang naar hier (opm: Batavia). Nederlands A.R. FALCK zeilt naar Padang om aldaar de restant lading van Europa te lossen en is voorts nog zonder bestemming. Nederlands BERNARD HERTOG VAN SAXEN WEIMAR werd voor een reis met hout op de kust genomen. Nederlands NIEUW LEKKERLAND neemt tot NLG 4.000, in full te Samarang een lading hout naar hier in.
Singapore. Verkocht zijn Engels EQUATOR voor NLG 24.000 en Engels EMILY JANE (te Soerabaja) voor NLG 14.000; Frans MARITIUS en Oostenrijks SPLENDIDO zijn te koop aangeboden. Nederlands BOSPHORUS, Frans MAURITIUS en Engels SEA BIRD en TASMANIA zijn te koop.
Disponible zijn, zo hier als op de kust: Nederlands LOUISE PRINSES DER NEDERLANDEN, CATHARINA EN GEERTRUIDA, KAAP HOORN, CADSANDRIA, CORNELIS HOUTMAN, FOP SMIT, ANNA PAULOWNA, CONSTANTIA EN ELISABETH, WILHELMINA LUCIA, DOGGERSBANK, SCHOON VERBOND, ADMIRAAL DE RUYTER, AKYAB, CORNELIA, COLUMBINE en EUROPA.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, 9 september. Het Nederlandse schip (opm: bark) BOSPHORUS, kapt. C.A. Kruisinga, van Padang naar New York, is alhier binnengelopen om nieuwe stengen enz. die in een storm op 2 dezer over boord gingen, op te zetten.

Afbeelding
Datum 17 maart 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 maart. Volgens brief van kapt. C.A. Kruisinga, voerende het schip (opm: bark) BOSPHORUS, van hier te Singapore aangekomen, in dato 5 februari, had hij op de reis aanhoudend slecht weder en op 16º Z.B. en 95º O.L. een orkaan doorgestaan, waardoor de langszalings van de masten, benevens het ezelshoofd van de kluiverboom dwars af waren gebroken en meer andere, doch onbelangrijke, schade was veroorzaakt. Van Batavia vertrekkende, had hij de Carimatta-Passage (opm: Straat Karimata) gekozen en die in twee dagen bereikt; door harde Z.O. stormen en tegenwind kwam men weinig voort en op de 18e januari tussen Carimatta-eiland (opm: Karimata-eiland) en de kust van Borneo opwerkende, met één man aan het lood en één man op de uitkijk in de voortop, bleef het schip plotseling vastzitten, zonder te stoten, niettegenstaande men even te voren met 10 vademen geen grond loodde; men had juist gewend, er werd bevonden, dat het schip op een blinde klip, die niet op de kaart is aangetekend, was vastgeraakt, doch door manoeuvreren met de zeilen, geraakte het spoedig in vlot water. Verder vooruit zag men nog enige witte blinde klippen meer onder water, zonder enige rafeling of verkleuring van de zee te kunnen bespeuren. Op de klip waarop de BOSPHORUS was vastgeraakt, stond 12 à 13 voet water; deze klippen liggen N.O. 1 m. van Carimatta-eiland en zijn zeer gevaarlijk voor diepgaande schepen. Niettegenstaande bij het afdeinzen het schip nog twee malen gestoten had, was het geheel dicht gebleven.

Afbeelding
Datum 14 december 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hong-Kong, 28 oktober. De Nederlandse bark BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, van Swatow (opm: Shantou) naar Shanghai bestemd, heeft ten gevolge van hevige N.O. winden de grote mast gebroken, zeilen en verschansing verloren en is hier binnengelopen, om een en ander te repareren.

Afbeelding
Datum 23 februari 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen.
Helvoet, 21 februari. Aangekomen: KILLARNEY, van Harwich. Vertrokken: CORNELIA, naar  Marseille; Maas. kapt. Van Duffelen, naar Gibraltar; FIJENOORD, naar Londen; HENRIETTE GERARDINA SUSANNA, kapt. Sissingh, naar Cardiff; SEAGULL, naar Hull; OSBORNE, naar Leith; ALBATROSS, naar Liverpool; FOREST QUEEN, naar Hartlepool.
Brouwershaven, 20 februari. Vertrokken: SARA, naar Londen.
Te Kangoon aangekomen, 4 januari, BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, van Singapore.
Te Genua aangekomen, 16 februari, JENNEKE HENDRIKA, kapt. Stoorvogel, van  Dordrecht.
Deal gepasseerd, 17 februari, ALBERTA ROEMELING, kapt. De Vries, van Dordrecht naar  Belfast.
Van St. Helena vertrokken, 30 december, JOHANNES CHRISTIAAN, kapt. v. Heemstede
Obelt, van Batavia naar Amsterdam. Gepasseerd, 1 januari, CORTGENE, kapt. Rusman, van Java naar Rotterdam.
Texel, 18 februari. Naar men verneemt, moet eergisteren op Vlieland een visserschuit verbrijzeld zijn, bij welk ongeluk 11 man zijn verdronken.

Afbeelding
Datum 12 maart 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Helvoet, 10 maart. Aangekomen: MAGNET, van Londen; THAMES, kapt. Cracknell, van Ipswich; ADM. CATOR, van Hartlepool; LORD RAGLAN, van Newcastle.
Vertr.: ADM. VERHUELL, naar Havre; PILOT, naar Londen, ligt onder Goereehaven ten anker; ALBATROSS, naar Liverpool.
Brouwershaven, 10 maart. Aangekomen: TOGAL, kapt. Göbel, van Batavia; ETOILE DU MATIN, kapt. Saillant, van Nantes.
Te Texel aangekomen, 8 maart, FRANS EN ELISE, kapt. Niedfeld, van Batavia.
Helvoet, 11 Maart. Niets gepasseerd.
Brouwershaven, 11 maart. Aangekomen: INDIA, kapt. Vonck, van Batavia.
Van Rangoon vertrokken, 22 januari, BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, naar Singapore.
Te Bassein aangekomen, 11 januari, ADMIRAAL DE WINTER, kapt. Bunnemeijer, van Singapore.
Te Calcutta aangekomen, 24 januari, ADRIANA PETRONELLA, kapt. v. d. Velde, van Hongkong; STAATSRAAD V. D. HOUVEN, kapt. Heymeriks, van Melbourne;
4 februari, GEBROEDERS HOUTMAN, kapt. Withof, van Singapore.
Van Yokohama vertrokken, 20 december, GOUVERNEUR VAN SWIETEN, van Boven Fagg, naar Londen.

Afbeelding
Datum 10 mei 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: QUEEN, kapt. T.T. Lee, van Liverpool, met 350 ton ruw zout; MARY, kapt. R.J. Bammant, van Cardiff, met 262 ton steenkolen; SARA, J.H. Stuit, van Londen, met stukgoederen.
Helvoet, 8 mei. Aangekomen: LEVANT, van Havre; BREGADIER, van Newcastle; ALBERT, van Hull; DOROTHEA, kapt. Lund, van Sunderland; JACOBA ALIDA, kapt. Van der Laan, van Windau; GEZIENA, kapt. Krook, van Stolpmünde.
Vertrokken: FIJENOORD, naar Londen; BITTERN, naar Liverpool; JOHN AND CHARLES, kapt. Hopkins, naar Rochester; ARK, kapt. Reynes; ASSIDIOUS, kapt. Wade; ELIZABETH, kapt. Hugget, en GUARDIAN, kapt. Breeton, allen naar Newcastle; PROMPT, naar Hartlepool; UNCAHAJA, kapt. Carlsen, naar Reval; MATHILDA, kapt. Tonissen, naar Hamburg; KOOPHANDEL EN ZEEVAART, kapt. Den Breems, op avontuur.
Brouwershaven, 5 mei. Vertrokken: NOACH, kapt. Ulrich, naar Batavia. 8 dito, MERCATOR, kapt. Van der Woude, naar Batavia.
Te Texel aangekomen, 4 mei, KOERIER, kapt. Karst, van Padang. 7 dito, WILHELMINA JOHANNA, kapt. Anderson, van Batavia.
Van Poole vertrokken, 3 mei, FLORA, kapt. Watton, naar Dordrecht.
Van Par vertrokken, 5 mei, IDA, kapt. Harley, naar Dordt. Zeilkl., 6 dito, THAMES, kapt. Cracknell, naar Dordt.
Te Shields aangekomen, 6 mei, ELISABETH, kapt. Thompson; OCEAAN, kapt. Storm, en ELVIRA, kapt. Robinson, allen van Dordt.
Van Calcutta vertrokken, 24 maart, GEBROEDERS HOUTMAN, kapt. G. Withoff, naar San-Francisco.
Te Akyab aangekomen, 17 maart, KRIMPEN A/D LEK, kapt. Rotgans, en 22 dito, BALTIMORE, kapt. Brakke, beiden van Melbourne.
Vertrokken, 16 dito, ZEEPAARD, kapt. Tjebbes, naar Falmouth.
Te Rangoon aangekomen, 14 maart, FREDERIK HENDRIK, kapt. Glazener, en 17 dito, BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, beiden van Singapore.
Aangekomen, schepen op Java, vóór 29 maart: ROTTERDAM, kapt. Adriaans, van Rotterdam; JOSEPHINA BERNARDINA, kapt. Wilms, van kapt. Amsterdam.
Gepraaid, bij Goudstaart, 5 mei, ARY SCHEFFER, kapt. Kunst, van Rotterdam naar Batavia. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 juni. Vrachten. Vrachtzoekende schepen voortdurend schaars blijvende, werd weer iets hoger naar Nederland besteed. Derwaarts werden gecharterd: Engels BALACLAVA à NLG 130 voor suiker en NLG 120 voor tabak te Soerabaja en Passaroeang voor Rotterdam te laden. Nederlands WHAMPOA insgelijks naar Rotterdam à NLG 132 voor suiker, NLG 120 voor tabak te Soerabaja en NLG 122.50 voor tabak te Probolingo. ADRIANA PETRONELLA NLG 130 voor suiker, NLG 120 voor tabak en NLG 115 voor koffij hier, te Semarang en te Soerabaja in te nemen voor Rotterdam. NICOT NLG 130 voor suiker, NLG 125 voor koffij en NLG 115 voor tabak te Semarang voor Amsterdam te laden. Zweed ROBERT DIXON NLG 120 voor suiker, NLG 130 voor licht goed en NLG 140 voor arak alhier voor Rotterdam in te nemen. Voor China blijven kleine schepen gezocht; behalve de van Soerabaja vermelde charters werd nog alhier naar Amoy via Singapore opgenomen: Deen CORNELIA 324 tonnen à $ 4100. Op het ogenblik zijn geen disponible schepen aanwezig. Nederlands BOSPHORUS vertrok ter reparatie naar Soerabaja. Engels DRUSUS was reeds à GBP 5 te Singapore vervracht en wordt nu door de bevrachters naar Nederland beladen. Nu behalve het resterende uit de oude oogsten weldra meer afvoer van suiker, koffij en rijst tegemoet gezien wordt, laat het zich aanzien dat vrachten voor eerst nog wel op een hoog cijfer zullen blijven.

Afbeelding
Datum 29 augustus 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 juli. Vrachten. Nederlandse vlag. De navolgende bevrachtingen hebben sedert ons vorig bericht plaats gehad: BURGEMEESTER HOFFMAN en TWEELINGEN tot NLG 110 voor suiker en tabak, op de kust te laden. CESAR, NLG 110 voor suiker, NLG 112,50 voor tabak en NLG 115 voor huiden. KOOPHANDEL, NLG 110 voor suiker, NLG 100 voor koffij en thee en NLG 115 voor licht goed. BOSPHORUS bekwam NLG 110 voor suiker en tabak. JOSEPH WILHELM (Amerikaans, doch onder Nederlandse vlag overgebracht) NLG 105 voor suiker, NLG 90 voor tabak, NLG 100 voor thee en katoen en NLG 110 voor huiden op vier kustplaatsen te laden. D’ELMINA werd opgenomen tot NLG 130 voor koffij te Menado te laden en PRINSES AMALIA tot NLG 120 voor koffij van Padang naar Rotterdam. VIJF VRIENDEN laadt te Samarang voor eigen rekening.

Afbeelding
Datum 09 september 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Het vergaan der NEERLANDS VLAG. De correspondent van de E. P. Herald, te Humansdorp, levert onder datum van 24 juli de volgende bijzonderheden van deze zeeramp:
Het Nederlandse schip NEERLANDS VLAG, van 600 tonnenlast, onder bevel van kapt. Van der Broek Humphrey. van Macassar op reis naar Amsterdam, met een lading specerij, koffie en andere Oost-Indische producten, is totaal vergaan langs de kust van Zietzikamma (opm: Tsitsikamma, 34º04’ZB en 24º12’OL), omtrent vijf en dertig mijlen ten westen van Kaap St. Francis (opm: 34º13 ZB en 24º50’OL) en binnen enige schreden afstands van de plek waar de ongelukkige BOSPHORUS op strand gelopen is.
[afb]
Tsitsikamma, waar de NEERLANDS VLAG verging
op een met zware stenen bezaaide kust
Coll: Markus Kreusch, Wikipedia
De kapitein en twaalf van de officieren en manschap zijn verdronken; de eerste stuurman, bootsman en één matroos werden gered. Het vaartuig had een zeer voorspoedige reis van Macassar tot aan Kaap St. Marie, Madagascar, en had vandaar te kampen met een reeks van zeer zware westelijke en noordwestelijke stormen, met hoge zeeën, tot omtrent veertien dagen geleden, toen men op de hoogte was van Kaap Receiffe (opm: Cape Recife; 34º02’ZB en 25º42’OL). Sedert die tijd dreef het schip rond in gezelschap van andere vaartuigen, en in de nacht van donderdag werd het overvallen door één der aller vreselijkste stormen, vergezeld van donder, bliksem en zware regens. Het schip werd bijgedraaid onder voorstengzeil, stagzeil en bezaan, en was, naar men op die dag, volgens berekening meende, ongeveer veertig mijlen van het vaste land verwijderd. Ongeveer ten 2 ure, op vrijdagmorgen, stootte het vaartuig, en in minder dan vijf minuten tijd brak het geheel. Toen het vaartuig stootte kwam de kapitein, die enige tijd lang ongesteld was geweest, op dek, en verdween het eerst toen het schip aan stukken ging. Er was geen tijd om de boten te water te laten wegens de ontzettende zeeën, die over het schip sloegen en iedereen moest zich redden zo goed hij kon. De eerste en tweede stuurman, de timmerman en vijf matrozen vonden elkaar terug, gezamenlijk drijvende op de overblijfselen van het wrak, tot dat een vreselijke golf ze uiteen sloeg en de eerste stuurman zich alleen bevond, en – om zijn eigen woorden te gebruiken –zichzelf als verloren beschouwde, toen hij staanplaats voelde en de bootsman nabij hem zich aan een rots zag vasthouden. Later op de morgen vonden zij nog een van de bemanning op de rotsen, en deze, de enig overgeblevenen slaagden er in met grote moeite aan land te komen en de woning te bereiken van een kleurling, Nicolaas Jonas geheten, van wiens vriendelijkheid en gastvrijheid zij niet in genoegzaam vleiende en dankbare bewoordingen spreken kunnen en wiens gedrag jegens deze ongelukkigen, naar de schrijver hoopt, door de autoriteiten niet onbeloond zal worden gelaten. De overlevenden zijn goed verzorgd geworden ; en de eerste stuurman is thans de gast van de civiele commissaris, de heer J. J. le Sueur, die, te samen met de veldkornet, zich onmiddellijk naar het toneel van het wrak begaf, en stappen nam om zoveel mogelijk te redden en de belangen der assuradeurs te behartigen.

Afbeelding