Inloggen
ALBLASSERDAM - ID 14390


Kroniekberichten

Datum 15 april 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Alblasserdam, 12 april. Heden werd met het beste gevolg te water gelaten het barkschip ALBLASSERDAM, groot ongeveer 365 Java-lasten, geschikt voor de vaart op Oost-Indië, gebouwd op de werf van de scheepsbouwmeester B. Pot in het Elshout, voor rekening ener rederij onder directie van de heer J. Vroege te Alblasserdam.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping. De notaris Abram van Rijckevorsel Wzn, residerende te Rotterdam, als lasthebbende van deszelfs principalen, is van mening op dinsdag de 5e november 1850, des voormiddags ten 11 ure, in het Notarishuis te Rotterdam, te veilen en te verkopen:
- 1/16e Aandeel in het barkschip genaamd KOLONEL KOOPMAN, gemeten op 293 lasten, gevoerd door kapt. J. Klein.
- 1/10e Aandeel in het barkschip genaamd JONGE CORNELIS, gemeten op 183 lasten, gevoerd door kapt. C. Verhey.
- 1/10e Aandeel in het barkschip genaamd VROUW JOHANNA, gemeten op 266 lasten, gevoerd door kapt. C. van der Hoeven.
- 1/16e Aandeel in het barkschip genaamd NEERLANDS KONINGIN, gemeten op 351 lasten, gevoerd door kapt. H.H. Kramer.
- 2/32e Aandelen in het barkschip genaamd AUSTRALIËN, gemeten op 321 lasten, gevoerd door kapt. D. Voogd Anspach.
- 2/40e Aandelen in het barkschip genaamd de NOORD, gemeten op 345 lasten, gevoerd door kapt. H.G. Pot.
- 2/40e Aandelen in het barkschip genaamd KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, gemeten op 330 lasten, gevoerd door kapt. G.F. Bus.
- 2/40e Aandelen in het fregatschip genaamd VRIENDSCHAP, gemeten op 415 lasten, gevoerd door kapt. F.W.E. Schuchard.
- 1/20e Aandel in het barkschip genaamd JOHANNES MARINUS, gemeten op 320 lasten, gevoerd door kapt. J. van Delft Jr.
- 3/66e Aandelen in het barkschip genaamd ALBLASSERDAM, gemeten op 371 lasten, gevoerd door kapt. P. Pot.
- 1/28e Aandeel in het barkschip genaamd BORNEO, gemeten op 325 lasten, gevoerd door kapt. C.C. Hansen.
- 2/60e Aandelen in het barkschip genaamd CHRISTIAAN HUYGENS, gemeten op 284 lasten, gevoerd door kapt. H.R. Bok.
- 2/64e Aandelen in het barkschip genaamd PROTEUS, gemeten op 179 lasten, gevoerd door kapt. J.J. van der Veen.
- 2/64e Aandelen in het barkschip genaamd PRINS VELDMAARSCHALK, gemeten op 239 lasten, gevoerd door kapt. D.C. Rietbergen.
- 2/64e Aandelen in het barkschip genaamd MERCATOR, gemeten op 239 lasten, gevoerd door kapt. E. Brouwer.
- 1/50e Aandeel in het barkschip genaamd ALBRECHT BEYLING, gemeten op 263 lasten, gevoerd door kapt. H. van den Erve.
- 1/50e Aandeel in het barkschip genaamd VAN DER PALM, gemeten op 272 lasten, gevoerd door kapt. G.J. van Ogtrop.
- 2/300e Aandelen in het fregatschip genaamd WILLEM DE EERSTE, gemeten op 474 lasten, gevoerd door kapt. J.J. Muntendam.
Nadere informatiën zijn te bekomen ten kantore van de voornoemde notaris, alsmede ten kantore van de makelaars Montauban van Swijndregt & Van Dam te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 06 november 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkoping van scheeps-aandelen in het Notarishuis te Rotterdam op dinsdag 5 november, waarvoor is geboden:
- 1/6e aandeel in het barkschip KOLONEL KOOPMAN NLG 7.000
- 1/10e - - - - JONGE CORNELIS NLG 4.000
- 1/10e - - - - VROUW JOHANNA NLG 4.100
- 1/16e - - - - NEÊRLANDS KONING NLG 4.200
- 2/32e - - - - AUSTRALIE NLG 4.700
- 2/40e - - - - de NOORD NLG 5.400
- 2/40e - - - - KON. NED. YACHTCLUB NLG 4.100
- 2/40e - - - fregatschip VRIENDSCHAP NLG 4.100
- 1/40e - - - barkschip JOHANNES MARINUS NLG 3.900
- 3/66e - - - - ALBLASSERDAM NLG 4.000
- 1/28e - - - - BORNEO NLG 2.500
- 2/60e - - - - CHRISTIAAN HUYGENS NLG 2.100
- 2/64e - - - - PROTEUS NLG 1.300
- 2/64e - - - - PRINS VELDMAARSCHALK NLG 900
- 2/64e - - - - MERCATOR NLG 1.700
- 1/50e - - - - ALBRECHT BEYLING NLG 1.200
- 1/50e - - - - VAN DER PALM NLG 1.650
- 2/300e - - - fregatschip WILLEM DE EERSTE NLG 460

Afbeelding
Datum 25 februari 1851
Krant DC - Dordtsche Courant

Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen:
Voor Amsterdam: NEERLANDSCH INDIË, NEHALLENIA, VIJF GEBROEDERS, MARGARETHA JOHANNA, ALIDA WILHELMINA, JEANNETTE PHILIPPINE, JAPAN, DILIGENTIA, OOST INDIA PACKET, SCHOON VERBOND, BAREND WILLEM, GRAAF VAN NASSAU, JAVA’S WELVAREN, ZEEVAART, VERONICA, DOLPHIJN, ZWALUW, HERMAN DE RUITER, GEERTRUIDA MARIA.
Voor Rotterdam: ANNA, BATAVIER, BOERHAVEN, HENDRIKA, WILLEM, ELISE SUSANNA, GENERAAL CHASSÉ, BATAVIA, CELEBES, PRINSES MARIANNE, DRIE GEBROEDERS, KINDERDIJK, MACASSAR, ALBLASSERDAM, JAN VAN BRAKEL, JACOBA.
Voor Dordrecht: JAN VAN HOORN, GRAAF DIRK III.
Voor Schiedam: VIER GEZUSTERS.

Afbeelding
Datum 20 november 1852
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 november. De 16e dezer zijn alhier aangekomen het Nederlandse schip ZEELAND, kapt. F. de Winter, vertrokken van Liverpool de 28e juli, het Nederlandse schip GELDERLAND, kapt. A. van Oosteroom, met enige passagiers, vertrokken van Amsterdam de 29r juli, het Nederlandse schip SUMATRA, kapt. J.A. Keeman, vertrokken van Rio de Janeiro de 7e september.
De 17e dezer zijn alhier aangehomen de Nederlandse brik BANTAM, kapt. B.G. van Bolck, vertrokken van Schiedam de 11e juli, en de Nederlandse bark ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott, vertrokken van Wakefield de 6e november.

Afbeelding
Datum 17 januari 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 november. Scheepsvrachten. Nog vóór het vertrek van de vorige mail werd de SCHELDE naar Rotterdam bevracht tot NLG 90 voor suiker en NLG 80 voor rijst, om alhier en te Soerabaija te laden, en weinige dagen later bedong men voor de AUSTRALIE dezelfde koersen, om hier voor Rotterdam beladen te worden. Later werden nog voor diezelfde bestemming bevracht de ALBLASSERDAM tot NLG 90 voor suiker, NLG 82,50 voor rijst en NLG 115 voor arak (opm: rijstbrandewijn), en de IDA ELIZABETH tot NLG 90 en NLG 80. Voor de MARGARETHA JOHANNA is te Soerabaija suiker tot NLG 90 naar Amsterdam aangenomen. De KOOPHANDEL is doorgezeild naar Samarang, alwaar men de MACAO heeft bevracht tot NLG 90 voor suiker, NLG 82 voor koffie en NLG 115 voor lichte goederen. De AMSTEL is doorgezeild naar Soerabaya. Van Engelse schepen werden nog gecharterd de DALREADE (1500 ton), naar Amsterdam tot GBP 3.10/. voor rijst en GBP 4 voor suiker; en de AMEER (460 ton) naar Antwerpen met rijst tot GBP 3.10/ en suiker tot GBP 4.5/. Onze markt nog ruim van producten voorzien zijnde, zullen de eerst aankomende schepen waarschijnlijk nog wel tot de bovenstaande vrachten spoedig een lading kunnen vinden.

Afbeelding
Datum 28 juni 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 juni. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn op heden bevracht de navolgende 35 schepen, als:
Voor Rotterdam: ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott; AUSTRALIE, kapt. R.A. Tange; PIO NONO, kapt. J.D. Nordlohne; IDA ELIZABETH, kapt. M.A. Overgaauw; FACTORIJ, kapt. J. Jansen; ROTTERDAM, kapt. P. Vis; NOORD, kapt. H.R. Rubaak; MENADO, kapt. P.A. Schaap; CORTGENE, kapt. J.A. Scott; ROBERTUS HENDRIKUS, kapt. R.H. Mulder.
Voor Amsterdam: SIRIUS, kapt. H. Mulder; JOHANNA CATHARINA, kapt. C.A. Hjelmström; LODEWIJK ANTONIE, kapt. M. de Wijn; PRINSES SOPHIA, kapt. P.S. Matsen; KONING WILLEM II, kapt. G. v. Eijk Menkman; NEDERLAND & ORANJE, kapt. L. van der Plas; JAVA COURIER, kapt. F.G. Reinitz; CHINA, kapt. J.G. Appel; A.R. FALCK, kapt. P. v. Duivenboden; STRAAT BALY, kapt. G. Mulder; STAD NIJMEGEN, kapt. P.W.B. Mellink; CHRISTINA AGATHA, kapt. O.P. Lap; HENRIETTE (opm: bark, rederij Jas), kapt. J. van Loenen; MENTOR, kapt. D.A. Zijlstra; JAN VAN BRAKEL, kapt. W.L. Esink; JULIE CLAIRE, kapt. H. de Wijn; MARIANNE, kapt. R.P. Tjebbes; DERKINA TITIA, kapt. W.B. van Zijp; QUATRE-BRAS,kapt. H. Bondix; PRINS MAURITZ, kapt. J.J. Bart.
Voor Schiedam: PROTEUS, kapt. L. v. Wagtendonk; STAD TIEL, kapt. W.B. Derks (van Tiel).
Voor Middelburg: PHOENIX, kapt. P.J. Kasse; WALCHEREN, kapt. J.E. Verhulst; ZWALUW, kapt. J. Luteyn.

Afbeelding
Datum 29 juni 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 43 schepen, als: Voor Rotterdam: WITTE CORNELISZ DE WITH, kapt. T. van Rossem; VRIENDSCHAP, kapt. F.W.E. Schuchard; DEN ELSHOUT, kapt. E.F. Bonjer; REIJERWAARD, kapt. P. Wierikx; MARIA ADRIANA, kapt. S. van der Held; SCHOONDERLOO, kapt. A.F. Marmelstein; PANTALON, kapt. M.F. Remmers; BULGERSTEYN, kapt. A.J. Maas; CANTON, kapt. H.J. Tweehuys; AMBOINA, kapt. P.A. Schaap; EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tonjes; VALPARAISO, kapt. E.J. Kok; JACOBUS, kapt. J.J. van Loon; DOGGERSBANK, kapt. J.H. Clowting; SOUBURG, kapt. H.B.L. Evers; MARIA ANNA, kapt. L.G. Verbeek; AUSTRALIË, kapt. J.C. Harten; HENDRINA, kapt. C.W. Pompe; LAMMINA ELISABETH, kapt. A. Gersen; COPERNICUS, kapt. E.F. Prater en TWEE GEZUSTERS, kapt. J.J. de Wilde.
Voor Amsterdam: NASSAU, kapt. J.L. ten Boekel; BALTIMORE, kapt. E. Poestkoke; OOSTERGOO, kapt. D. C. Claus; REMBRANDT VAN RHIJN, kapt. J.H. van Wijngaarden; REGINA, kapt. C. Ingerman; ARDJOENO, kapt. S.R. Post; SUSANNA GEERTRUIDA, kapt. D. Steenveld; PASSAROEANG, kapt. C.C.B. Fullbriun; MENTOR, kapt. D.A. Zijlstra; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L. van der Plas; DERKINA TITIA, kapt. B.W. van Zijp; JUPITER, kapt. G.J. van der Mey; ANNA LENA, kapt. J.C. Siedenburg en MARIANNE, kapt. R.P. Tjebbes.
Voor Dordrecht: GRAAF DIRK III, kapt. C.J. Rotgans.
Voor Middelburg: MERCURIUS, kapt. F. Nepperus Fzn; SCHELDE, kapt. …(opm: P. van Duijn) en MARIA, kapt. E.N.T. van Wulven.
Voor Schiedam: ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott; OTTOLINA, kapt. J.J. Prange; ZALT-BOMMEL, kapt. C.J. Juta en VREDE, kapt. J.L. ter Bruggen, alle vier van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 08 november 1854
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 8 november. De 4e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse schepen MARGARETHA SIMONETTA, kapt. F.J. Hoffman, de 18e juni vertrokken van Amsterdam, en AMBOINA, kapt. P.A. Schaap, met enige passagiers, de 29e juli vertrokken van Rotterdam.
De 6e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse schepen ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott, de 30e juli vertrokken van Rotterdam, ANNA LENA, kapt. P.F.A. Autusch, met een passagier, de 31e juli vertrokken van Amsterdam, CAPELLA, kapt. H. Wigman, met vier passagiers, de 13e juni vertrokken van Amsterdam, MARIA ANNA, kapt. L.G. Verbeek, de 22e juli vertrokken van Rotterdam, CATHARINA JOHANNA, kapt. J.B. Jaski, met een passagier, de 28e april vertrokken van San Francisco, WELTEVREDEN, kapt. H. Teerlink, met 13 schipbreukelingen van een Engels schip, de 2e augustus vertrokken van Swansea, en het Nederlands-Indische schip CECILE, kapt. C.B. Young, de 20e augustus vertrokken van Bushire.
Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip COPERNICUS, kapt. Plater, komende van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 15 december 1855
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 december. Gisteren zijn hier aangekomen de Nederlandse barken EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tonjes, de 23e augustus vertrokken van Rotterdam, ELISABETH, kapt. H.F. Klok, de 28e augustus vertrokken van Zierikzee, en COMMERCIE COMPAGNIE, kapt. J.H. Horn, komende van Amsterdam.
Heden is hier aangekomen de Nederlandse bark ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott, komende van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 03 maart 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 januari. Vrachten. Ofschoon weder vele onbevrachte schepen arriveerden, hielden de vrachten zich gedurende de maand nagenoeg op dezelfde hoogte. De volgende Nederlandse schepen laden naar Nederland: SCHOON VERBOND rijst voor eigen rekening, suiker à NLG 105 en arak (opm: rijstbrandewijn) à NLG 125; LUCIPARA’S gedeeltelijk voor eigen rekening, gedeeltelijk rijst en suiker à NLG 105; WILLEM EGGERTS en ANNA CHRISTINA rijst à NLG 105, en suiker à NLG 110; VRIENDENTROUW rijst à NLG 102,50, suiker à NLG 105, en arak à NLG 130; BEZOEKIE rijst en suiker à NLG 103; PRINCES AMALIA rijst à NLG 95, en suiker à NLG 100. De JOHANNA en EVA JOHANNA waren reeds in Nederland bevracht. De CORTGENE laadt voor reders rekening. De PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN laadt alhier suiker à NLG 100, te Samarang rijst à NLG 100, en suiker à NLG 105, en verder voor eigen rekening.
Door de Factorij werden à NLG 105, voor suiker en koffij opgenomen: ZALT BOMMEL, CONSTANTIA, CORNELIA, ELISABETH, ALBLASSERDAM, ELISABETH ANTHONIA, HENDRINA, LAURENTIUS EMILIE, SOUBURG en JOHANNA EN GEERTRUIDA, terwijl de DIANA voor gemeld lichaam te Makasser koffij en paerlemoer laadt à NLG 110. Te Soerabaya werd bevracht het Nederlandse schip WATERLOO à NLG 105, voor suiker en koffij en à NLG 120, voor huiden naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 20 mei 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 32 schepen, als :
Voor Rotterdam : JACOBA CORNELIA, kapt. F. Rooseboom; EVERDINA ELIZABETH, kapt. C.J. Tönjes; CANTON, kapt. H.J. Tweehuis; ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott; ARGO, kapt. A. Weber; SCHOONDERLOO, kapt. D. Kruy ; JACOBUS, kapt. J.J. van Loon; SOUBURG, kapt. H.B.L. Evers; VERTROUWEN, kapt. H.O. Piccardt; BULGERSTEIJN, kapt. A.J. Maas; LANDBOUW, kapt. P.A. Kleijnenberg; KRIMPEN A/D LEK, kapt. W. Ouwehand; WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van den Dries.
Voor Amsterdam: CESAR, kapt. D. Brinkering; ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen; BALTIMORE, kapt. N.N; HENRICUS GERARDUS, kapt. K. Latjes; DERKINA TITIA, kapt. P. Esink; JUPITER, kapt. G.J. van der Mey; STAD ENSCHEDE, kapt. M.J.B.N Noordhoek Hegt; ERASMUS, kapt. J. van Heyningen; NOORD BRABANT,kapt. H.R. Bok en CHERIBON, kapt. W.J. Coers; de drie laatste van Rotterdam.
Voor Dordrecht: BATO, kapt. W.F. Broeksmit; GRAAF DIRK III, kapt. C.J. Rotgans; AEGIDIA EN PAULINA, kapt. T.K. Veldman.
Voor Middelburg: MARIA, kapt. E.N.F. van Wulven; MERCURIUS, kapt. F. Nepperus; WALCHEREN, kapt. K. Hoek; ZEELANDIA (opm: fregat, eerste reis), kapt. W. Blaakhert.
Voor Schiedam: LAMMINA ELIZABETH, kapt. A. Gersen; EDUARD MARIE, kapt. M.F. Remmers, beiden van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 17 maart 1858
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant

Brouwershaven. Den 9 maart binnengekomen GRAAF DIRK III, kapt. C.J. Rotgans, van Batavia naar Dordrecht, CORTGENE, kapt. D. Dunlop Dz, ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott, TONIA, kapt. C.F. Zeeman, alle drie van Batavia, CORNELIS GIPS, kapt. M. van Rijn van Alkemade, van Bombay.
Den 10 dito CLEOPATRA, kapt. C. Danberg, van New York.
Den 11 dito JACOBA CORNELIA, kapt. F. Rooseboom.
Den 12 dito VOORUIT, kapt. W.C. Kool, ODIELIA MARGARIETA, kapt. C.F. Hazelhoff, alle drie van Batavia, alle 8 naar Rotterdam, WANSBECK, kapt. J.Piwgle, van New Castle naar Schiedam, ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, kapt. T.J.J. Bouman, van Batavia.
Den 14 dito EERSTELING, kapt. F.G.C. Mann qq, ARGO, kapt. W. van der Lek qq, alle twee van Batavia, WHITE CLOUD, kapt. J. Bowden, van Boston.
Den 15 dito EERSTELING, kapt. A.P. Armstrong Cz, van Batavia, alle vijf naar Rotterdam.
Het schip ANNA AGATHA, kapt. J. Klingen, is de 11e dezer af en in vlot water, na deszelfs lading in lichters gelost te hebben, en het schip DOELWIJK is de 13e dezer af en in vlot water gebracht, na in zes lichters gelost te hebben.

Afbeelding
Datum 14 april 1860
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Brouwershaven, 10 april. Binnengekomen: ALBLASSERDAM, kapt. J. ’t Hoen, naar Rotterdam, MACAO, kapt. J. Kroll, naar Schiedam, beide van Batavia; VESTA, kapt. J.P.C. Gerrebrands van Batavia naar Rotterdam; STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, van Londen naar Dordrecht.

Afbeelding
Datum 17 november 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 november. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende negen schepen, als:
Voor Rotterdam: BEATRIX, kapt. C.A.L. van Wijck; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. C. Verwey en ROBERTUS HENDRIKUS, kapt. R.H. Mulder.
Voor Amsterdam: ALMELO, kapt. R.P. Tjebbes; SHANGHAY, kapt. H. Uitermark; JACOBA, kapt. M.T. Schaap; CORTGENE, kapt. D. Dunlop; ALBLASSERDAM, kapt. J. 't Hoen en CHERIBON, kapt. W.J. Coers (de vier laatsten van Rotterdam).

Afbeelding
Datum 14 mei 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 2 april. De schepen BILDERDIJK (opm: fregat), kapt. M. Löschen, van Amsterdam, en ALBLASSERDAM (opm: bark), kapt. J. 't Hoen, van Singapore alhier aangekomen, moeten dokken.

Afbeelding
Datum 01 mei 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Texel, 29 april. Het Nederlandse schip ALBLASSERDAM, kapt. ’t Hoen, van Sunderland naar Singapore, is alhier met schade wegens aanzeiling binnengelopen.

Afbeelding
Datum 07 januari 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 november. Vrachten. Ten gevolge van het gelijktijdig binnen komen van een aantal vrachtzoekende schepen gingen de vrachten sedert de jongste mail nog verder terug, zodat thans NLG 70 per last voor suiker nauwelijks geboden wordt. Te Soerabaija werden 2000 pikols à NLG 60 tot bijlading geaccepteerd.
De volgende Nederlandse schepen vonden emplooi:
CORNELIA HENDRIKA (581 ton) bevracht à NLG 90 en NLG 75 per last voor suiker naar Rotterdam; JUNO (440 ton) NLG 80 voor suiker, en NLG 75 voor koffij, hier en te Samarang te laden naar Rotterdam; EUTERPE (504 ton) NLG 85 voor suiker te Soerabaija naar Rotterdam. ACADIA (724 ton) NLG 80 voor suiker op de kust naar Amsterdam. ALBLASSERDAM (703 ton) NLG voor suiker te Soerabaija en Probolingo naar Rotterdam; De GRONDWET (749 ton), CONCURRENT (635 ton) PIETER (748 ton) GBP 3.15/- naar een haven in Groot-Brittannie of het continent, te Akyab, Bassein of Rangoon te laden naar het Kanaal om orders. De HENDRINA (565 ton) laadt suiker te Soerabaija à NLG 75 en NLG 72,50 naar Rotterdam. EUGENIE (Ned. 636 ton) NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor koffij hier, te Indramaijoe en Samarang te laden naar Rotterdam. S. VAN HEEL (744 ton) laadt voor bevrachtersrekening naar Rotterdam. GRAAF DIRK III (598 ton) GBP 3.15/- naar een haven in Groot-Britannie of het continent; Akyab, Bassein of Rangoon te laden naar het Kanaal om orders.
Onbevrachte Nederlandse schepen: BATAVIA, SCHEVENINGEN, CATHARINA, JACOBA HENRIETTE, JOHANNA MARIA, CATHARINA WILHELMINA, V.D. PALM, CONSTANTIA, TJILINGSIE, ROTTERDAM, MARIA ELISABETH, BELLATRIX, WILLEM DANIEL, THEODORA MACHTILDA, POLLUX, HOLLANDS TROUW, ALLEGONDA JACOBA, MADURO, CAPELLE
De CATHARINA WILHELMINA moet koperen (opm: van nieuwe koperen huid worden voorzien).
Het Engelse schip POLMAISE, van Foochow met thee bestemd naar Engeland, is alhier binnengelopen in averij, zijnde in aanzeiling geweest met de Engelse bark HAWTHORN, mede van Foochow en bestemd naar Engeland.

Afbeelding
Datum 12 april 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 11 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 24 schepen, als:
Voor Rotterdam: PHILIPS VAN MARNIX (op 8 oktober 1863 te water gelaten), kapt. L.T. van Ruyven; KANAGAWA, kapt. W. Ouwehand; ALBLASSERDAM, kapt. J. 't Hoen; HENDRIK-IDO-AMBACHT, kapt. L. Bijl; KORTENAER, kapt. A.T. Schuchard; BATAVIA, kapt. J.J. Prange; HENRIETTE GERARDINA SUSANNE (voorheen genaamd HENRIETTE MARIA) , kapt. A. Sissingh, en CORNELIS ANTHONIE, A.E. Bouten.
Voor Amsterdam: DRIE GEBROEDERS (voorheen genaamd RIJSWIJK), kapt. J. van Tubergen; YSTROOM, kapt. A. Hansen; NICOLAAS WITZEN, kapt. J. Portenger; LOUISE, kapt. P. Buys Jr.; BANTAM, kapt. J.P. Claasen; JACOBA CORNELIA, ………; HONIGBIJ, kapt. J. v.d. Valk; BROUWERSHAVEN, kapt. A. Huizer; ZEPHIR, kapt. P. Wemmers Pz.; PRESIDENT PLATE, kapt. J.C. Harten; HUYDECOPER, kapt. R.J. Reynders; STAATSRAAD VAN DE HOUVEN, kapt. F. Heymeriks; NOVA ZEMBLA, kapt. T. Mammes; SOUBURG (voorheen genaamd VLAARDINGEN), kapt. M.W. Zwart, en BEZOEKIE, kapt. C.J.A.R. Reckers.
Voor Schiedam: JOHANNES LODEWIJK, kapt. A.H. v.d. Waal.
In de bevrachting van maart zijn nog opgenomen de navolgende 8 schepen, als:
Voor Rotterdam: COPERNICUS, kapt. J. Algra; JOHANNA MARIA, kapt. P.J. Dam, en TRITON, kapt. W.H. Rusman.
Voor Amsterdam: GELDERLAND, kapt. D. Graaff; COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, kapt. W.J. Kramers, en ELIZE HENRIETTE, P.J. Deterding.
Voor Dordrecht: ARY SCHEFFER, kapt. G.J. Kunst, en ÆGIDIA EN PAULINE, kapt. P.P. Hoogland.

Afbeelding
Datum 25 augustus 1866
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 23 augustus. Volgens particulier bericht van Kaapstad, dato 15 juli, waren op die dag te Simonsbaai binnengelopen de Nederlandse barkschepen ST. JAN, kapt. Lommerse, van Batavia naar Rotterdam, met verlies van grote marsstengen toebehoren (equipage en troepen welvarende) en ALBLASSERDAM, kapt. 't Hoen, van Padang naar Amsterdam, het laatste alleen om water. Twee dagen te voren was door kapt. 't Hoen gepraaid het fregat OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, kapt. Dingemans, van Batavia, (laatst van Mauritius) naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 23 september 1866
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 22 september. Volgens een particulier bericht is het alhier thuis behorende barkschip JOANNES, kapt. Zetteler, van Bassein naar Falmouth bestemd, op de hoogte van Kaap de Goede Hoop, op 34˚ ZB en 23˚ OL gezonken (zie ons No. van 12 dezer); de stuurman en zes man van de equipage zijn per het schip ALBLASSERDAM, kapt. 't Hoen, te Nieuwediep aangekomen. (opm: zie ook NRC 130966, NRC 250966, NRC 300966 en AH 191166)

Afbeelding
Datum 24 september 1866
Krant AH - Algemeen Handelsblad

AH 24-09-1866 Aangekomen Passagiers.
Van PADANG, per ALBLASSERDAM, kapt. 't Hoen:
7 schipbreukelingen van het Nederl.barkschip JOANNES, kapt. Zetteler, in zinkenden staat verlaten op 34° Z.
Br. en 21" O. L. Namen der opgevischte schipbreukelingen: ü. Reest, lste stuurman; Ferdinand Schmidt, timmerman; Gerhard Borgman en Jan van Nimwegen, matrozen; Louwrens Vleesman, Christiaan Visse en
Bernardus Talie, ligt-matrozen.

Afbeelding
Datum 25 september 1866
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 24 september. Van goederhand hebben wij vernomen, dat er niemand van de equipage van het alhier thuis behorende barkschip JOANNES, kapt. Zetteler, van Bassein naar Falmouth, is omgekomen; daar de kapitein met zes man per het schip LUCOTHEA te St. Helena is aangebracht en de stuurman en zes man per het schip ALBLASSERDAM, kapt. 't Hoen, te Nieuwediep. (Zie ons nummer van 23 dezer).
(opm: NRC 260966 spreekt over de QUEEN OF INDIA; zie hieronder; zie ook NRC 300966 en AH 191166)

Afbeelding
Datum 26 september 1866
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Helena, 11 augustus. Het Engels schip QUEEN OF INDIA, hetwelk de 3e augustus alhier op de rede van Bombay is aangekomen, bericht dat het de equipage van een Hollands schip aan boord had, welke het op zee had opgenomen. Zijnde het een gedeelte van de equipage van het barkschip JOANNES, kapt. Zetteler, die gepasseerde zaterdag per het schip ALBLASSERDAM, kapt. 't Hoen, te Nieuwediep zijn aangekomen. (zie ons No. van 23 de-zer).
(opm: zie ook NRC 300966 en AH 191166)

Afbeelding
Datum 29 september 1866
Krant RC - Rotterdamsche Courant

 
RC 29-09-1866
Schipbreuk van het Barkschip „JJOANNES."
Omtrent het vergaan van het Nederlandsche barkschip JOANNES, gevoerd geweest door kapitein J. D. P. Zetteler, zien wij ons in staat gesteld eenige bijzonderheden mede tedeelen. Wij vertrouwen onzen lezers geene ondienst te doen met hier het verhaal te laten volgen van eenige der manschappen van dien verongelukten bodem. Nadat wij den 15 April 1866 van Bassein vertrokken waren, met bestemming naar Cork
of Falmouth , liepen wij den 17den in zee. Hoewel wij al dadelijk met stormachtig weder te kampen hadden, koesterden wij geene vrees voor vergaan. Ons schip was sterk, de lading goed verzorgd, de masten en pompen van goede kragen voorzien en alles in den best mogelijken staat. Alles ging dan ook, het stormachtige weder in aanmerking genomen, vrij goed tot cp den 17deu Julij , op welken dag wij op het Kaapsche rif beloopen werden door een zwaren storm, vergezeld van vliegende buij en en eene vreesselijk hooge verbolgen zee, waarbij ons schip zwaar werkte en stampte; den dag daarop werd een groot gedeelte van de verschansing verbrijzeld, en bespeurden wij dat het schip eensklaps lek was gesprongen. Door den storm en aanhoudende breekzeeën was ons schip eveneens zeer geteisterd. De groote sten gstag zeil-
schoot was gebroken, de zeilen aan flarden gescheurd; alles wat zich op het dek bevond werd aan stuk geslagen. Steeds pompend dreven wij rond, tot den 21sten Julij. als wanneer wij aanhoudend zware breekzeeën overkregen. ln de platvoetwacht was onze toestand allervreeselijkst , de zee liep aanhoudend met een ontzettend geweld over het schip heen, verbrijzelde alles wat op het dek was, rukte de bouten uit de steilen en van het dek; de hoofden van de luiken werden verbrijzeld, waardoor massa's water naar beneden stroomden,terwijl de scheg en het galjoen voor den steven geheel waren weggeslagen, en de bouten uit
het vaste werk gerukt waren. De lekkage nam intusschen hand over hand toe, zoodat het water in het schip, ondanks ons aanhoudend en wanhopig, pompen, iedere minuut vermeerderde en het schip al dieper zonk.
Door een der overkomende breekzeeën werd het geheele achterdek ingeslagen, en daar de toestand langer onhoudbaar was, besloten wij, na een korten scheepsraad, zoo mogelijk de booten over boord te zetten. Na
veel inspanning mogt liet ons dan ook gelukken de booten voor den donker over boord te krijgen.
De eerste boot werd voorzien van een zak brood, drie hammen en een pak saucisses de boulogne, terwijl in de tweede slechts eenig drinkwater werd geborgen. De kapitein met zes man begaven zich in de eerste en vier man in de tweede boot. Deze twee booten hadden wij met een lijn aan elkander verbonden. Toen bespeurden wij echter dat drie personen zich zich nog op het wrak bevonden; derhalve beproefden wij langs het schip te komen om hen op te nemen, hetgeen door de hooge zee zeer bezwaarlijk ging doch ons eindelijk gelukte waarna de drie man in allerijl in onze (de tweede) boot oversprongen. Ongelukkigerwijze was de lijn, waarmede de beide booten verbonden waren, door welke omstandigheid dan ook, gebroken, en terwijl de duisternis inviel dreven wij meer en meer in zee, zonder proviand, met eene vreeselijk hooge zee aan de genade der golven prijs gegeven. Wij trachtten zooveel mogelijk de andere boot te bereiken , doch door de duisternis was dit ondoenlijk. Sedert dien tijd hebben wij gedurende zeventien dagen in de boot rondgezwalkt, aan de grootste ellende ten prooi, daar wij niets te eten hadden dan eenige kleine pompoenen, waarvan wij er dagelijks slechts een nuttigden; zoodat onze krachten van dag tot dag afnamen, waarbij nog kwam, dat wij
altijd doornat waren. In dezen toestand zagen wij op den twaalfden dag een schip, koersende om de Oost. Zooveel onze uitgeputte krachten ons toelieten, roeiden wij op hetzelve aan, doch te vergeefs, daar de duisternis ons overviel, terwijl men ons op het gezegde schip wel scheen bemerkt te hebben. Magteloos
zonken wij weder neder en moesten in onzen ellendigen toestand blijven drijven. Op den zestienden dag bedreigde ons een verschrikkelijk onweder, zoodat ons bijna alle hoop en moed ontzonk, terwijl wij ineenzonken van honger, dorst en gebrek, geen drinkwater en ook niets hoegenaamd te eten meer hebbende.
Op den zeventienden dag was onze honger zoodanig gestegen, dat wij beraadslaagden om een onzer te slagten en ons met diens vieesch te spijzigen, om daardoor te trachten de zes anderen nog in het leven te houden; eenige onzer hadden reeds de knoopen van de kleederen afgesneden om op te kaauwen.
Onder dit gesprek, toen de nood het hoogst gestegen was, riep:de timmerman eensklaps ach God, een schip?" Onmiddellijk werd het door ons allen ook waargenomen, en wel in eene zuidelijke rigting van ons. Het was dien dag mooi weder; gelukkig bemerkte men ons op het schip, dat naar ons toekwam. Onze laatste krachten inspannende bereikten wij het dan ook en werden dadelijk door den menschlievenden gezagvoerder, William Granger , voerende het schip QUEEN OF INDIA, aan boord genomen en met de meeste liefde en
zorg verpleegd, en onze wonden verbonden. Op dit schip verbleven wij tot den I sten September, als wanneer wij gepraaid werden door het Ned. barkschip ALBLASSERDAM , gevoerd door kapitein 't Hoen, op welk schip
wij overgingen, uithoofde kapitein Granger gebrek aan proviand begon te krijgen, en waarmede wij den 22sten dezer maand te Texel binnenliepen.

Afbeelding
Datum 16 maart 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 21 schepen als :
voor Rotterdam : JOHANNA MARIA, kapt. M.A. Overgaauw; JULIE, kapt. F.J. Cherpion; HELENA EN ANNA, kapt. W. van Aalborg; ALMONDE, kapt. M. Pijl.
Voor Amsterdam: ELISABETH, kapt. IJ. Feenstra; ALBLASSERDAM, kapt. J. 't Hoen; JOHANNES LODEWIJK, kapt. P. van Delft; SOUBURG, kapt. M.W. Swart; HUYDECOPER, kapt. D. Forbes Browning; IJSTROOM, kapt. A. Hansen; WILHELMINA EN ELISE, kapt. A.K. Wietsma; GELDERLAND, kapt. P.J. Mulder; VIER GEZUSTERS, kapt. S.K. Otto; NICOLAAS WITSEN, kapt. J. Portengen; ANNA DIGNA, kapt. J.G. Lucas; KAAP HOORN, kapt. L.J. Dik; JACOBA CORNELIA, kapt. G. Jansen.
Voor Dordrecht: KINDERDIJK, kapt. J. Verdoes.
Voor Middelburg: ZEELANDIA, kapt. J. Botesz.
Voor Schiedam: JAN VAN GALEN, kapt. M.C. Braat; HENDRIKA, kapt. M van der Valk.

Afbeelding
Datum 07 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 december. De vijfde inschrijving der Factorij door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, op 26 oktober 1868 te Batavia gehouden, liep af als volgt:
Aangeboden schepen: SINDBAD, Amsterdam NLG 99,75; ALBLASSERDAM, Amsterdam NLG 102,50, Rotterdam NLG 99,50, Dordrecht NLG 100,50, Schiedam NLG 100,50, Middelburg 101,50; JOHANNA CHRISTINA, Amsterdam NLG 103,-, Rotterdam NLG 98,89, Dordrecht NLG 98,89, Schiedam NLG 98,89, Middelburg NLG 103,-; GRAAFSTROOM, Amsterdam NLG 103,-, Rotterdam NLG 98,89, Dordrecht NLG 98,90, Middelburg NLG 103,-; CHERIBON, Amsterdam NLG 107,40, Rotterdam NLG 101,83, Dordrecht NLG 104,75, Schiedam NLG 104,75; ZEENYMPH, Amsterdam NLG 102,49, Rotterdam NLG 107,50, Dordrecht NLG 107,50, Schiedam NLG 107,50; IJMUIDEN, Amsterdam NLG 98,-, Rotterdam NLG 102,50; ZEEBLOEM, Amsterdam NLG 99,99, Rotterdam NLG 104,75, Dordrecht NLG 104,75, Schiedam NLG 104,75, Middelburg NLG 104,75; OUDERKERK AAN DE AMSTEL, Amsterdam NLG 110,60, Rotterdam NLG 100,60, Dordrecht NLG 105,60, Schiedam NLG 105,60, Middelburg NLG 108, 60; waarvan opgenomen naar Amsterdam IJMUYDEN, groot 338 lasten, tot NLG 98,-; SINDBAD, groot 255 lasten, tot NLG 99,75; ZEEBLOEM, groot 221 lasten, tot NLG 99,99; naar Rotterdam GRAAFSTROOM, groot 399 lasten, tot NLG 98,90; ALBLASSERDAM, groot 371 lasten, tot NLG 99,50; naar Schiedam JOHANNA CHRISTINA, groot 375 lasten, tot NLG 98,89; ZEENYMPH NLG 30,- voor tin, NLG 95,- voor suiker, oeloedjamie (opm: ons onbekend product) en koffij te Samarang.
Nog werden particulier bevracht JOHANNA, naar Amsterdam NLG 95,- voor koffij, Samarang; INDIA PACKET, naar Amsterdam NLG 95,- all round Oosthoek; DOESBORGH, naar Amsterdam, all round, Samarang; JEDO, naar Rotterdam, NLG 100,- voor suiker, NLG 95,- voor koffij, idem, zodat onbevracht blijven HENRIETTE MARIA, CHERIBON, OUDERKERK AAN DE AMSTEL, TJILINGSIE en JOHANNA LODEWIJK.

Afbeelding
Datum 01 november 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen als last hebbende van hun meester op dinsdag 14 november 1871, des middags ten 12 ure in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, no. 499, publiek verkopen het snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip ALBLASSERDAM, laatst gevoerd door kapt. L.A. Willemse, volgens meetbrief lang 40,13 meters, wijd 6,96 meters, hol 5,66 meters en alzo groot 703 tonnen of 371 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals het thans is liggende in de Westerhaven te Rotterdam.
Nog zullen afzonderlijk worden verkocht: een chronometer van Frodsham no. 2931. Een sextant. Beide instrumenten zijn aan boord te bezichtigen.
Nadere informaties zijn te bekomen bij bovengenoemde makelaars. (opm: gekocht door reder H. Janzen Ezn, Nieuwediep. Schip herdoopt in JOHAN EILERT.

Afbeelding
Datum 16 januari 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 12 januari. Kapt. Wink, voerende het Nederlandse barkschip HERCULES, bericht uit Narestoe bij Arendal, dat hij met vele andere schepen door stormweer aldaar binnen gelopen is, waaronder ook de Nederlandse schepen JOHAN EILARD MARIE, kapt. Scheurleer, MERCURIUS, kapt. Helmers, en BAUDINA ELISABETH, kapt. De Groot, terwijl in de naburige havens nog ongeveer 80 schepen door tegenwind opgehouden werden.

Afbeelding
Datum 02 mei 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Narva, 24 april. Estland. De scheepvaart is thans als geopend te beschouwen en zijn alhier aangekomen de Nederlandse schepen JOHAN EILARD MARIE, kapt. Scheurleer en de HOUTVAART, kapt. Visser, van Nieuwediep in ballast.

Afbeelding
Datum 05 mei 1874
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Nerva, 24 april. De scheepvaart is thans al geopend te beschouwen en zijn hier aangekomen de Nederlandse schepen JOHAN EILARD MARIE, kapt. Scheurleer, en HOUTVAART, kapt. Visser, van Nieuwediep in ballast.

Afbeelding
Datum 21 november 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 19 november. Het Nederlandse schip JOHAN EILARD MARIE, kapt. Scheurleer, is heden alhier binnengelopen wegens tegenwind.

Afbeelding
Datum 27 november 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Ed. C.A. Koli, Makelaar, zal, als lasthebbende van zijn principaal, op maandag 17 december 1877, des namiddags ten 3 ure, in het lokaal De Brakke Grond in de Nes te Amsterdam, ten overstaan van de notaris G. Verrijn Stuart, alleen bij opbod presenteren te verkopen het extra-ordinair welbezeild gekoperd en kopervast barkschip JOHAN EILARD MARIE, gevoerd door kapt. A.E. Scheurleer, volgens Nederlandse meetbrief lang 40,13 meter, wijd 6,96 meter, hol 5,66 meter en alzo gemeten op 1.810,57 M3 of 639,78 ton. En dat verder met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en verdere scheepsbehoeften als breder bij de inventaris is vermeld. Het voormelde barkschip, dat geheel voor de houtvaart is ingericht en 260 tult balken laadt, ligt aan de werf De Lastdrager te Nieuwediep.
Iemand nader onderricht begerende, spreke met bovengenoemde makelaar.

Afbeelding
Datum 19 maart 1878
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. De notaris Hattinga Raven, ter standplaats Nieuwediep, zal op donderdag 28 maart aanstaande, des avonds te 7 uur, in het lokaal Musis Sacrum, te Helder in het openbaar verkopen de complete en in zeer goede staat zijnde inventaris van het Nederlandse barkschip JOHAN EILARD MARIA, bestaande in ankers, kettingen, zeilen, trossen, lopend touwwerk, een gangspil, en verdere scheepsinventaris, zomede twee boten, een sloep en een vlet. Te bezichtigen daags vóór en op de verkoopdag, achter en op het terrein van de scheepstimmerwerf De Lastdrager te Nieuwediep.

Afbeelding
Datum 29 maart 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Nieuwediep, 28 maart. De inventaris van het verkochte schip JOHAN EILART MARIE heeft gisteren in publieke veiling opgebracht de som van NLG 8.010.

Afbeelding