Inloggen
HENDRIKA - ID 14265


Kroniekberichten

Datum 18 augustus 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 17 augustus. Heden is van de werf van de heer J. Otto te Krimpen aan den IJssel te water gelaten het barkschip HENDRIKA (opm: waarvan op 1 juli 1848 als JOHANNA MARIA de kiel was gelegd, zie NRC 040748), groot circa 350 gemeten lasten, zullende worden gevoerd door kapt. Hendrik Reiniersen, en is daarna de kiel gelegd van een barkschip, groot circa 400 lasten, genaamd CONSTANTIA, beide voor rekening van rederijen onder directie van de heer J.R. Veder alhier.

Afbeelding
Datum 27 juni 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn de volgende 22 schepen bevracht, als:
Voor Rotterdam: CATHARINA, kapt. Calander, KENAU HASSELAAR, kapt. Lindeman, FORMOSA, kapt. Verschuur, GERARDUS JACOBUS, kapt. Ruysch, REIJERWAARD, kapt. Wierickx, HENDRIKA, kapt. Reiniersen, en RIDDERKERK, kapt. Noltee.
Voor Amsterdam: JAN HENDRIK, kapt. De Jong, ELISABETH ANTONIA, kapt. Veenstra, WASSENAAR, kapt. Hofstee, GOEDE VERWACHTING, kapt. Zeylstra,
ADM. DE RUYTER, kapt. Titsingh, CORNELIA, kapt. Ehrensperger Jr, DOROTHEA, kapt. Visser, AERT VAN NES, kapt. Noback, NIJVERHEID, kapt. v.d. Valk, PRINS HENDRIK, kapt. Smit, PEKING, kapt. v.d. Meulen, JAN VAN BRAKEL, kapt. Van der Bent, en GELDERLAND, kapt. De Wijn.
Voor Dordrecht: GENERAAL BARON VAN GEEN, kapt. (nog niet bekend)
Voor Middelburg: DELTA (van Dordrecht), kapt. Crans.

Afbeelding
Datum 27 juni 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, mede voor passagiers, waarvoor het uitmuntend is ingericht, het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlands barkschip HENDRIKA, kapt. H. Reiniersen, voerende een geëxamineerde scheepsdokter, om vermoedelijk in de loop der maand juli te vertrekken. Adres ten kantore van Vlierboom & Suermondt.

Afbeelding
Datum 01 januari 1851
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 24 december.
Aangekomen. De 20e dezer: Nederlands schip NEPTUNUS, kapt. J.N. Schnijder, van Batavia de 13e december. Nederlands schip DE STAD AMSTERDAM, kapt. H. Blokziel, van Pasoeroean de 29e dito. De 21e dezer: Zr.Ms. stoomschip BROMO, kapt. luitenant ter zee J.W. Stoll, van Makassar de 17e december, 2 passagiers en 12 bannelingen. Nederlandse bark ATIAT ULMAULA, kapt. Sech Sehau bin Said Baoezeer, van Grissee de 21 december. Nederlandse bark SCHOUWEN, kapt. C. Kraan, van Batavia de 14e december. Nederlandse bark ROOMPOT, kapt. H.H. de Boer, van Batavia de 6e december. Nederlandse schoener JOEDIL ILA, thans hernoemd VRIENDSCHAP, kapt. Siedin, van Grissee de 21e december. De 23e dezer: Nederlandse bark ASULTANIE, kapt. Sech Abdulla bihn Jafae Moharie, van Grissee de 23e december. Amerikaans schip AKBAR, kapt. W. Worth, van Batavia de 19e dito. De 24e dezer: Nederlandse schoener JONGE PIETER, kapt. W.A.S. Valberg, van Semarang de 21 december, 1 passagier.
Vertrokken. De 20e dezer: Nederlandse schoener KONGSING, kapt. Pa Katiea, naar Bali Ampenan over Banjoewangie. De 21e dezer: Nederlands schip DIONYSIA CATHARINA, kapt. P. Arenspoot, naar Nederland over Pasoeroewan, met een ontslagen gecondemneerde. Nederlandse bark HENDRIKA, kapt. H. Reiniersen, naar Nederland over Pasoeroewan. De 22e dezer: Nederlandse kotter LITTLE TOT, kapt. Katjoong, naar Pasoeroewan. De 23e dezer: Zr.Ms. stoomschip BATAVIA, kapt. luitenant ter zee 1e klasse J.J. van der Moore, koers stellende om de west, 3 passagiers. De 24e dezer: Nederlandse bark FATOOR RAHIM, kapt. Intje Mohamat Alie, naar Grissee. Nederlandse bark HOKSOEN, kapt. L.J.D.A.F.C. Eschauzier, naar Molukkos. Nederlandse bark EL MACHLAAR, kapt. Said Aboebakar bin Hoesien Moelaheila, naar Amboina over Sumanap. Schepen liggende ter rede: Zr. Ms. stoomschepen BROMO, VESUVIUS, BORNEO, schoener brik BANDA, schoeners JANUS, CIRCE, roei kanonneerboot NUMMER 14, Nederlandse schepen AMBARAWA, DOROTHEA, JACOBA HELENA, DE STAD AMSTERDAM, NEPTUNIS, ROOMPOT, ALFULCK, barken FATAL MAAN, GENERAAL BARON VAN GEEN, MERCATOR, FORMOSA, CORNELIA, WILLEM DE CLERCQ, ASSAD DOLLA, SCHOUWEN, CAMBA TORIDA, ABDUL HASSIM, SALMA, LOUISA PRINCES DER NEDERLANDEN, JENOER, FATABOOK WAHAB, ATIAT GIMAULA, NAIM BALGIJER, brik DJOEMSTING, schoener TIO TIAUW THAIJ, HOKTHAIJ, ALBORAK, MIDGE, KIEMMAULIE thans hernoemd BIENTANG HAPLIE, DJOEDUL ILLAH thans hernoemd VRIENDSCHAP, boot GOANSING.

Afbeelding
Datum 22 juli 1852
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 juli. Door de Nederlandsche Handels Maatschappij zijn op heden bevracht geworden de navolgende 27 schepen, als:
Voor Rotterdam: JAPARA, kapitein ……(opm: C.C. Kramers), JOHANNA MARIA, kapt. J. C.F. Lupcke Jr.; CERES, kapt. F. Mellema; ELIZABETH, kapt. P. Serlé; NIEUW LEKKERLAND, kapt. M.B. Hoffman; REIJERWAARD, kapt. P. Wierickx; EUGENIE, kapt. E.G. Bargman; KENAU HASSELAAR, kapt. O. Lindeman; HENDRIKA, kapt. H. Reiniersen; CATHARINA, kapt. W. Calander; ADMIRAAL ZOUTMAN, kapt. H.G. Hinrichs.
Voor Amsterdam: CATHARINA MARIA, kapt. J.B. Jaski; CORNELIA & HENRIETTE, kapt. T. Gollards; ZEELAND, kapt. F. de Winter; AERDT VAN NES, kapt. L. Hazewinkel; CASTOR, kapt. P.F. de Lange; GENERAAL BARON VAN GEEN, kapt. G. Rotgans, DELTA, kapt. J.G. Kunst; de beide laatste voor Dordrecht; JACOBA HELENA, kapt. J.M. Pfeil; CATHARINA MARIA, kapt. M.G. Logger; AMERICA, kapt. F. Ruiter; SALATIGA, kapt. J.N. Besier; HOLLANDSCH TROUW, kapt. J.C. Kreije, en BEATRIX, kapt. E. Verschoor, de zes laatste allen van Rotterdam.
Voor Middelburg: DELFT, kapt. B.J. Muller, en GERARDUS JACOBUS, kapt. H.B.C.H. Ruysch, beide van Rotterdam.
Voor Schiedam: MERCATOR, kapt. J. Poort.

Afbeelding
Datum 15 december 1852
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 december. Alhier zijn aangekomen:
De 12e dezer de Nederlandse bark HENDRIKA, kapt. H. Reiniersen, met een passagier, vertrokken van Rotterdam de 23e augustus.
De 13e december de Nederlandse bark REIJERWAARD, kapt. P. Wierikx, met twee passagiers, vertrokken van Rotterdam de 25e augustus.

Afbeelding
Datum 26 augustus 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 augustus. Volgens de Engelse bladen lagen l.l. zaterdag te London niet minder dan 17 Nederlandse bodems naar verschillende havens van Australië bevracht, als: Naar Sydney (Nieuw Zuid-Wallis) HENDRIK JAN (680 ton), kapt. P. Wap; ANNA MARGARETHA (606 ton), kapt. J.J.S. Rühl, en JAN DANIEL (643 ton), kapt. D.C. Rietbergen.
Naar Hobart Town: OTTO (379 ton), kapt. P. Flens; JACOB ROGGEVEEN (756 ton), kapt. J. Vos van Marken; en MACASSAR (437 ton), kapt, W. Timmermans.
Naar Melbourne: JAVA (609 ton), kapt. S.S. van Dam.
Naar Melbourne en Geelong: GENERAAL VAN DEN BOSCH (574 ton), kapt. F. Parlevliet Jz.
Naar Port Philip: WILLEM EN KAREL (416 ton), kapt. A. Hansen; HENDRIKA (656 ton) kapt. H. Reiniersen; DOROTHEA (535 ton), kapt. H. v.d. Kolk; KENAU HASSELAAR (723 ton), kapt. O. Lindeman, en JUNO (604 ton), kapt. W.J. Chevalier.
Naar Geelong: CERES (330 ton), kapt. F. Mellema.
Naar Adelaïde: JEANNETTE CORNELIA (452 ton), kapt. T.K. Veldman; REGINA (276 ton), kapt. C. Ingerman, en AGNETA (773 ton), kapt. W.N. Crap Hellingman.

Afbeelding
Datum 17 september 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Deal, 13 september. Het Nederlandse barkschip HENDRIKA, kapt. Reiniersen, van Londen naar Port-Philip, is heden morgen op de hoogte van Dungeness in aanzeiling geweest met het Engelse schip SEA PARK, kapt. Spedding, van Calcutta naar Londen bestemd, tengevolge waarvan eerstgenoemde de fokkemast verloren en enige andere schade bekomen heeft; terwijl laatstgenoemde de kluiverboom verloor en schade aan de boeg bekwam. De HENDRIKA wordt door een stoomboot naar Sheerness gesleept, om aldaar te repareren. (opm: zie NRC 180953 en 190953)

Afbeelding
Datum 18 september 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Sheerness, 14 september. Heden is alhier met verlies van fokkemast binnengebracht het te Rotterdam te huis behorende barkschip HENDRIKA, kapt. Reiniersen, van Londen naar Port-Philip bestemd, zie ons nommer van gisteren.

Afbeelding
Datum 19 september 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Sheerness, 15 september. Zoals bereids medegedeeld werd, is alhier met averij wegens aanzeiling binnengebracht het Nederlandse barkschip HENDRIKA, kapt. Reiniersen, van Londen met een lading stukgoederen en 26 passagiers (landverhuizers) naar Melbourne bestemd. Omtrent de nadere bijzonderheden van dit ongeluk vernemen wij van kapt. Reiniersen het volgende. De HENDRIKA bevond zich in de nacht van de 13e dezer tussen 12 en 1 uur, met een zuidelijke wind scherp bij de wind (met killende zeilen) zeilende, op de hoogte van Dungeness, hebbende het vuur van die plaats in peiling N.W. tot N. en het vuur van kaap Griznes (opm: Gris Nez) O.Z.O. en werd aldaar op dat tijdstip aaangezeild door het schip SEA PARK van Ceylon naar Londen bestemd. De SEA PARK liep de HENDRIKA in de stuurboordzijde, tussen de kraanbalk en het fokkewant, tengevolge waarvan laatstgenoemde de fokkemast en grote steng verloor en door het anker van de SEA PARK belangrijke schade in de zijde bekwam. Het beeld van eerstgenoemde bodem, de reiziger Mungo Park voorstellende, werd aan boord van de HENDRIKA gevonden, zomede een gedeelte van het staand- en lopend tuig der boegspriet en kluiverboom, hetwelk gekapt was om de schepen vrij van elkander te krijgen. De mast en het overig tuig, hetwelk van de HENDRIKA overboord lag, was men genoodzaakt weg te kappen, om te voorkomen, dat hierdoor verdere schade aan het schip werd toegebracht. De schade, aan de zijde van de HENDRIKA toegebracht, die zo spoedig mogelijk nader zal onderzocht worden, is boven het koper; het schip is goed dicht gebleven.

Afbeelding
Datum 23 september 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 september. Aangaande de Nederlandse schepen JAN HENDRIK, kapt. De Jong, en HENDRIKA, kapt. Reiniersen, beiden, zoals vroeger gemeld, in averij te Londen binnengebracht, meldt men in de 21e dezer van daar, dat zij in het dok gehaald waren om te repareren en dat de schade van de JAN HENDRIK, welke laatstleden maandag de 19e dezer bij herhaling onderzocht is, blijkt zeer belangrijk te zijn. De HENDRIKA is goed dicht gebleven en heeft aan de romp alleen maar schade boven het koper; bereids was men bezig de tussendekslading te lossen en alles in het werk te stellen, om de averij zo spoedig mogelijk te herstellen; de passagiers zouden aan boord blijven. De SEA PARK, welke met de HENDRIKA in aanzeiling is geweest, was mede aldaar aangekomen.

Afbeelding
Datum 21 december 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 december. Wij vernemen dat het Engelse admiraliteitshof de 14e dezer uitspraak heeft gedaan in de zaak van de aanzeiling van het Nederlandse barkschip HENDRIKA, met het Engelse schip SEA PARK in de nacht van 13 september j.l. op de hoogte van Dungeness. (opm: zie o.a. NRC 170953)
Wat de verklaringen vanwege de beide schepen betreft, zegt die van de equipage van de bark HENDRIKA, dat de wind op het ogenblik van de aanzeiling Z. tot Z. ten W. was, en dat de HENDRIKA scherp bij de wind lag over stuurboordzijde, koersende om de W.Z.W. Toen men de SEA PARK op twee of drie Engelse mijlen afstand, een weinig aan lij, vooruit gewaar werd, vertoonde men onmiddellijk een lantaarn.
De SEA PARK stuurde O.N.O. en vervolgde zijn koers zonder enig licht te vertonen, tot dat hij op een kleine afstand van de HENDRIKA genaderd was, waarop hij plotseling zijn roer aan lij bracht (opm: daarmee oploefde) en de HENDRIKA in de stuurboordszijde liep, tussen het fokkewant en de kraanbalk, waardoor aan dit schip belangrijke schade werd toegebracht.
Vanwege de SEA PARK werd aangevoerd dat, toen het ongeval plaats greep, de wind Z.t.O. en het weder enigszins dik en mistig was. Dat toen men de HENDRIKA gewaar werd men onmiddellijk het schip in de wind liet lopen, zodat men met de zeilen tegen, O.Z.O. voorlag, maar dat de HENDRIKA, in plaats van, zo als het behoorde, het roer bakboord te leggen, het aan lij bracht en zo in de SEA PARK liep.
Nadat geconstateerd was dat de SEA PARK met een ruime wind zeilde en de partijen over en weder ondervraagd waren en geantwoord hadden, nam de president van het hof het woord en sprak de verdedigers van de partijen en de aanwezige kapiteins, die het hof assisteerden, aldus aan:
“Mijne Heren! Het schijnt dat de HENDRIKA, van Londen naar Australië bestemd, in de nacht van de 13e september op de hoogte van Dungeness, met een Z.t.W. wind scherp bij de wind zeilende was, over stuurboordszijde. Gij, mijne heren, weet natuurlijk wat de koers moest wezen. De nacht schijnt, alhoewel tot op zekere hoogte mistig voorgesteld, zo klaar is geweest te zijn, dat schepen elkaar op een redelijke afstand zien konden. De HENDRIKA zegt, dat men de SEA PARK op twee of drie mijlen afstands gezien heeft, dat men koers bleef sturen en dat de SEA PARK zijn roer bakboord bracht en de HENDRIKA in de zijde liep. Ik maak hieruit op, dat de HENDRIKA de schuld in deze twee gevallen op de SEA PARK werpen wil, dat deze òf zijn koers had moeten vervolgen en niets doen, òf dat hij, wanneer hij had willen loeven, dit dan vroeger had moeten doen, om zodoende de aanzeiling te voorkomen. Het geval van de SEA PARK is, dat hij was thuiskomende van Ceylon naar Londen, sturende O.N.O. naar Dungeness, om een loods en hij geeft de wind aan als Z.t.O, zodat er tussen deze beide verklaringen een verschil van twee streken is. De SEA PARK zegt verder, dat hij de HENDRIKA aan lij vooruit op een mijl afstand zag en dat deze een licht op de bakboords kraanbalk vertoonde, waarop hij onmiddellijk zijn roer aan lij bracht. De verdediger van de SEA PARK zegt ook, dat toen de beide schepen elkaar zagen, zij in één lijn zeilden, maar ik veronderstel, dat dit niet geheel juist is. De SEA PARK zegt, dat hij zijn roer aan lij bracht en met de zeilen tegen O.Z.O. voor lag, en voert verder aan, dat de HENDRIKA het roer plotseling stuurboord bracht en dat daardoor de aanzeiling veroorzaakt werd. Het is, en ik geloof niet zonder grond, opgemerkt, dat het enigszins vreemd is, dat van deze omstandigheid in het protest geen melding gemaakt is. De kwestie, die wij hier te beslissen hebben zijn deze:
1e. of de SEA PARK het roer aan bakboord moest leggen;
2e. of, indien zulks moest zijn, men dit dan niet vroeger had moeten doen en of men, wanneer er goede uitkijk gehouden was, de HENDRIKA niet tijdig genoeg had kunnen ontdekken, om die maatregelen te nemen, welke nodig waren om het ongeluk te voorkomen. Het is bewezen dat, indien de HENDRIKA het roer stuurboord gebracht had, dat schip alsdan in het ongelijk zou zijn, en gij dient in overweging te nemen, of er redenen bestaan om dit aan te nemen.
De verklaring is onder ede door verschillende van de equipage van de SEA PARK afgelegd, en wordt door de equipage van de HENDRIKA ten stelligste tegengesproken”.
Eén der kapiteins, welke het hof assisteerden, hierop het woord nemende, zei: “Wij zijn van gevoelen dat de schuld geheel aan de SEA PARK ligt. De kapitein van die bodem deed op het horen, dat er een schip vooruit was, onmiddellijk het roer bakboord brengen, zonder zich eerst te overtuigen in welke richting dat schip van hem was. Had de HENDRIKA het roer aan stuurboord gebracht, dan waren er natuurlijk de zeilen tegen gekomen, hetgeen niet het geval schijnt geweest te zijn. De HENDRIKA had eerder achteruit gedeinsd en was over de andere boeg gevallen, wanneer het zo spoedig het roer stuurboord had gebracht, als de SEA PARK dat doet voorkomen. Had de SEA PARK zijn koers gehouden, dan waren de schepen vrij van elkander gelopen. De SEA PARK is dus alleen schuldig”.
Het hof heeft hierop uitspraak tegen de SEA PARK gedaan.

Afbeelding
Datum 04 mei 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen op dinsdag 3 mei in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam:
-       1/3 Aandeel in het fregatschip LOEVESTEIN, kapt. C.J.D. Hulshoff, boekhouders de heren Bonke & Co. te Rotterdam, groot 736 tonnen of 389 lasten. Op reis van Rotterdam naar Batavia, om NLG 12.100 verkocht.
-       1/24 Aandeel in het fregatschip JEDO, kapt. T.W. van Rossen, boekhouders de heren Bonke & Co. te Rotterdam, groot 755 tonnen of 399 lasten. Op reis van Java naar Rotterdam, om NLG 2.000 verkocht.
-       1/24 Aandeel dito, om NLG 2.050 verkocht.
-       1/24 Aandeel dito, om NLG 2.000 verkocht.
-       Twee 2/20 aandelen in het barkschip HENDRIKA, kapt. A.J. Bus, boekhouder de heer Henri J.L. Minderop, te Rotterdam, groot 752 tonnen of 397 lasten. Liggende te Soerabaja. Ieder om NLG 2.800 verkocht.
-       1/50 Aandeel in het barkschip CONSTANCE, kapt. M. Kimmerer, boekhouders de heren De Cock en Hop te Rotterdam, groot 722 tonnen of 381 lasten. Liggende te Rotterdam, om NLG 900 verkocht.
-       1/50 Aandeel in hetzelfde schip, om NLG 1.100 verkocht.
-       1/16 Aandeel in het fregatschip PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. ….., boekhouder de heer H. Veder te Rotterdam, groot 851 tonnen of 449 lasten. Liggende te Rotterdam, om NLG 2.755 verkocht.
-       1/16 Aandeel dito, om NLG 2.745 verkocht.
-       1/16 Aandeel in het fregatschip TWEE GEZUSTERS, kapt. J. Bergman, boekhouder de heer H. Veder te Rotterdam, groot 554 tonnen of 293 lasten. Liggende te Soerabaja, bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, om NLG 3.005 verkocht.
-       1/16 Aandeel dito, om NLG 2.995 verkocht.
-       1/16 Aandeel in het barkschip HENDRIKA, kapt. A. van der Valk, boekhouders de heren J.R. Veder en Zoon, te Rotterdam, groot 667 tonnen of 352 lasten. Op reis naar Java, terug bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, om NLG 2.220 verkocht.
-       1/20 Aandeel in het barkschip ZEEMANSHOOP, kapt. ….., boekhouders de heren J.R. Veder & Zoon te Rotterdam, groot 711 tonnen of 376 lasten. Liggende te Rotterdam, om NLG 1.500 verkocht.

Afbeelding
Datum 01 maart 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Schepen in lading te Rotterdam naar:
Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark DELFT, kapt. L. van Geelkerken.
Adres: Bonke & Co, Wambersie & Zoon en Hudig & Blokhuyzen.
Batavia en Samarang. Het Nederlandse fregat CATHARINA Wilhelmina, kapt. K. de Boer.
Adres: Hudig & Blokhuyzen en Kuijper, Van Dam & Smeer.
Batavia. Het Nederlandse fregat PRINSES AMALIA, kapt. L.W. van Rijn van Alkemade.
Adres: C. Vlierboom & Zonen, Vlierboom & Suermondt en P.A. van Es & Co, alhier.
Batavia en Samarang. De Nederlandse clipperfregat MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, kapt. D. Forbes Browning.
Adres: Van Zeylen & Decker en Ch. Cornelder & Zonen, alhier.
Batavia. Het Nederlandse fregat KORTENAER, kapt. A.T. Schuchard.
Batavia. De Nederlandse bark COPERNICUS, kapt. J. Algra.
Adres: E. Suermondt & Zoonen & Co en Vlierboom & Suermondt en P.A. van Es & Co.
Batavia. De Nederlandse bark GROOTMEESTER NATIONAAL, kapt. A.F. Giesse.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co, Ch. Cornelder & Zonen, Hudig & Pieters alhier en Gerard Maurits te Dordrecht.
Batavia. Het Nederlandse fregat MARIA EN ELISABETH, kapt. E.F. Bonjer.
Adres: E. Suermondt & Zoonen en Co en Vlierboom & Suermondt.
Batavia. De Nederlandse bark HENDRIKA, kapt. A.J. Bus.
Adres: Kuijper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen.
Batavia en Soerabaija. Het Nederlandse clipperschip JASON, kapt. N.N. (opm: kapt. W.H. Busman)
Adres: Kuijper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen.
Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark TWEE CORNELISSEN, kapt. J.C. Kreije.
Adres: Vroege, Nieuwkamp & De Wijs.
Gibraltar. Het Nederlandse schip (opm: schoener) POMONA, kapt. D. Haddeman.
Hamburg. Het Nederlandse schip (opm: hektjalk) DRIE GEBROEDERS, kapt. J.A. Klein.
Lissabon. Het Nederlandse schip (opm: schoener) DE HOOP, kapt. J. Manneken.
Adres: Seeuwen & Co.
Melbourne (Hobson's Bay). De Nederlandse Bark NEREUS, kapt. H.T. Planten.
Adres: Hudig & Blokhuijzen of Gerbaulet & Co.
Melbourne (Hobson's Bay). De Nederlandse Bark HENDRIK IDO AMBACHT, kapt. L. Bijl.
Adres: Wambersie & Zn of Gerbaulet & Co.
New York. Het Pruissisch fregat ARNOLD BÖNINGER, kapt. D. Steenken.
New York. Het Pruissisch fregat GERMANIA, kapt. W. Franke.
Adres: Wambersie & Zoon.
Padang. De Nederlandse bark FREDRIK HENDRIK, kapt. L.N. Glazener.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co en Hudig & Pieters alhier en B.D. Bosscher & Zn te Amsterdam.
Samarang (direct). De Nederlandse bark VIJF VRIENDEN, kapt. C. Johan.
Samarang (direct). De Nederlandse bark HENDRIKA, kapt. M. van der Valk.
Soerabaija (direct). De Nederlandse bark SALATIGA, kapt. J. Kettler.
Adres: Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer.
Singapore en Hongkong (na arr.). De Nederlandse driemast schoener SOPHIA AMALIA, kapt. W.J. Lourens.
Jersey en Guernsey. De Hollandse schoener ROLLO, kapt. P.L. Schep.
Adres bij P.A. van Es & Co.
Singapore en Hongkong. De Nederlandse bark ALBRECHT BEYLING, kapt. C. van der Burg.
Adres: P.A. van Es & Co alhier en De Groot, Roelants & Co. te Schiedam.
St. Thomas. De Nederlandse schoener HERMANUS ISAAK, kapt. C. v.d. Veen.
Adres: Hudig & Blokhuijzen.

Afbeelding
Datum 21 september 1866
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 19 september. Volgens particulier bericht, d.d. Cheribon 28 juli, was aldaar, laatst van Banjoewangie, aangekomen het barkschip HENDRIKA, kapt. Van der Valk; men was bezig de lading kolen van Sydney te lossen.

Afbeelding
Datum 16 maart 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 21 schepen als :
voor Rotterdam : JOHANNA MARIA, kapt. M.A. Overgaauw; JULIE, kapt. F.J. Cherpion; HELENA EN ANNA, kapt. W. van Aalborg; ALMONDE, kapt. M. Pijl.
Voor Amsterdam: ELISABETH, kapt. IJ. Feenstra; ALBLASSERDAM, kapt. J. 't Hoen; JOHANNES LODEWIJK, kapt. P. van Delft; SOUBURG, kapt. M.W. Swart; HUYDECOPER, kapt. D. Forbes Browning; IJSTROOM, kapt. A. Hansen; WILHELMINA EN ELISE, kapt. A.K. Wietsma; GELDERLAND, kapt. P.J. Mulder; VIER GEZUSTERS, kapt. S.K. Otto; NICOLAAS WITSEN, kapt. J. Portengen; ANNA DIGNA, kapt. J.G. Lucas; KAAP HOORN, kapt. L.J. Dik; JACOBA CORNELIA, kapt. G. Jansen.
Voor Dordrecht: KINDERDIJK, kapt. J. Verdoes.
Voor Middelburg: ZEELANDIA, kapt. J. Botesz.
Voor Schiedam: JAN VAN GALEN, kapt. M.C. Braat; HENDRIKA, kapt. M van der Valk.

Afbeelding
Datum 21 januari 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 20 januari. Volgens telegrafisch bericht is het schip HENDRIKA, kapt. v.d. Valk, van Java naar Schiedam bestemd, zaterdag onder Duins gearriveerd, en was des nachts, bij stormweder, verplicht beide ankers en kettingen te laten slippen, ten einde aanvaring te voorkomen. Het schip is van anderen voorzien, ondervond verder geen schade, heeft een Hollandse loods aan boord en zou bij de eerste gelegenheid de reis vervolgen.

Afbeelding
Datum 23 januari 1868
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 januari. Het schip HENDRIKA, kapt. Van der Valk, van Batavia naar Nederland, heeft twee ankers en kettingen verloren, doch is van een en ander te Deal weder voorzien geworden.

Afbeelding
Datum 24 januari 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Deal, 20 januari. Het schip EURYDICE, kapt. Coles, van London naar Calcutta bestemd, zal naar London terugkeren, om de schade te herstellen, bekomen door aanzeiling met het Nederlands barkschip HENDRIKA, kapt. M. van de Valk, van Batavia naar Rotterdam bestemd (bevorens gemeld).

Afbeelding
Datum 10 april 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 17 schepen, als:
Voor Amsterdam: VERTROUWEN, kapt. D.J. Seinstra, 360 lasten, vracht NLG 90,94; KANDANGHOUWER, kapt. W. Zeelt, 382 last, NLG 92,80; PIETER ADOLF, kapt. C. Jaski, 449 last, vracht NLG 92,74; MARIA CATHARINA, kapt. A. Blom, 399 last, vracht NLG 91,49; MENTOR, kapt. H.W. Buthenuth, 293 last, vracht NLG 93,68; GALILEÏ, kapt. B.S. van der Mey, 392 last, vracht NLG 93,68; IDUNA, kapt. W.J. Du Sar, 161 last, vracht NLG 89,50; ALDEBARAN, kapt. B.G. Meyboom, 319 last, vracht NLG 89,90; WILHELMINA EN CLARA, kapt. A.A.H. van Herwerden, 342 last, vracht NLG 91,91; GEBROEDERS VAN DER BEEK, kapt. J.F.H. Göbel, 655 last, vracht NLG 91,48.
Voor Rotterdam: PRESIDENT PLATE, kapt. C.D. Julius, 396 last, vracht NLG 90,--; CATHARINA MARIA, kapt. D. van Amerongen, 337 last, vracht NLG 88,90; HENDRIKA, kapt. M. van der Valk, 352 last, vracht NLG 93,45; CORTGENE, kapt. P. Wemmerus Pzn, 397 last, vracht NLG 90,--; SUSANNA JOHANNA, kapt. J.P. Peeters, 261 last, vracht NLG 91,--; KOSMOPOLIET II, kapt. J. Bouten, 569 last, vracht NLG 91,98.
Voor Schiedam: PROFESSOR VAN DER BOON MESCH, kapt. J.A. Vrijman, 394 last, vracht NLG 89,88.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 11 juli. Aangekomen schepen: AZIA, kapt. Trappen; BILDERDIJK, kapt. Viëtor; COPERNICUS, kapt. Algra; CORNELIA, kapt. De Boer; DORDRECHT, kapt. Verhoeven; EENSGEZINDHEID, kapt. De Waal; L.J. ENTHOVEN, kapt. Koens;
GALILEI, kapt. v.d. Mey; HENDRIKA, kapt. v.d. Valk; HENRIETTE MARIA, kapt. Tjebbes; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. Haasnoot; PRESIDENT PLATE, kapt. Julius; VERTROUWEN (ex KIANDRA, ex DRIE VRIENDEN), kapt. Dekker; IDUNA, kapt. Du Sar.
Vertrokken schepen: HELENA EN HENRIETTE (ex ELISE HENRIETTE), kapt. Deterding; MEDEA, kapt. Van Teuten; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. Kramers; PRINSES AMALIA, kapt. Bentveld; SCHEVENINGEN, kapt. Annokkee; SCHOONDERLOO, kapt. Van Leeuwen; WIJK AAN ZEE, kapt. Mannoury.

Afbeelding
Datum 18 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 17 december. Volgens particulier bericht is het schip (opm: bark) HENDRIKA, kapt. M. van der Valk, van Java naar Rotterdam bestemd, den 8 november te Simonsbaai binnengelopen. Het schip had op de hoogte van Kaap Agulhas een hevige orkaan doorgestaan, waardoor aan hetzelve zware schade was veroorzaakt, en men verplicht was geweest plm. 800 balen koffij over boord te werpen (zie onder Kaapstad).
Het in de buitengronden van Vlieland gestrande schip FIDES, kapt. Harrjes, van New York naar Bremen, is, volgens telegram van Vlie van heden, verbrijzeld (opm: zie PGC 171268); de zeilen en een klein gedeelte der lading waren geborgen doch het merendeel de Noordzee ingedreven.
Volgens brief van Ameland van 15 dezer is de vorige nacht op het buitenstrand, bewesten Ameland, een vermoedelijk Frans barkschip aan de grond geraakt en met hoog water niet vlot gekomen; een achttal Urker visschuiten bevonden zich bij het schip of in de nabijheid.

Afbeelding
Datum 18 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 11 november. Kapt. Van der Valk, gezagvoerder van het Nederlands schip HENDRIKA, van Java naar Rotterdam bestemd, dat den 8 dezer Simonsbaai is binnengelopen, rapporteert dat hij op den 3 dezer, toen ongeveer 60 mijlen van Kaap Hangklip af, gedurende een hevige storm, een schip zag van ongeveer 1.500 tons groot, zwart geschilderd, met een kampanjedek, waar omheen leuningen; het was diep geladen en ogenschijnlijk had het zijn roer verloren, doordien het geheel en al moeilijk te sturen scheen. Toen het schip een mijl van ons af was, liet het een vlag in het bezaanstuig ten loevert op waaien, welk bleek te zijn een omgekeerde Engelse vlag. De HENDRIKA, werd daarna op zijde geworpen; doch rees in een half uur tijds weder. De kapitein zag later dat een zware zee over het andere schip heensloeg en het plat op het water wierp. Tenzelfder tijd begon het hevig te regenen, zodat de beide schepen elkander uit het gezicht verloren; doch de kapitein van de HENDRIKA geloofde dat het andere schip niet weder zou kunnen rijzen.

Afbeelding
Datum 22 december 1868
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 18 december. Het schip HENDRIKA, kapt. Van der Valk, van Batavia naar Rotterdam, lek te Simonsbaai binnengelopen, had zeilen, verschansingen en boten verloren en ongeveer 300 balen koffie over boord geworpen.
Nog liggende te Portland de 9 december ADELAAR, kapt. D.T. Potjewijd, van Trapani naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 24 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 23 december. Volgens brief uit de Kaap de Goede Hoop, d.d. 18 november, wordt aangaande de Nederlandse schepen AZIA, kapt. Trappen en HENDERIKA, kapt. Van der Valk, beiden met schade in de Simonsbaai binnengelopen, nog gemeld, dat van eerstgemeld een gedeelte der lading gelost was, waarvan een grote hoeveelheid beschadigd, en 800 balen koffij in publieke veiling verkocht waren, had op reis koffij opgepompt, waardoor een der pompen verstopt was geraakt; de HENDRIKA zou gedeeltelijk moeten lossen om te repareren.

Afbeelding
Datum 25 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 18 november. Het schip HENDRIKA, kapt. Van der Valk, van Batavia naar Rotterdam bestemd, dat den 9 dezer zwaar lek enz. in Simonsbaai is binnengelopen, heeft ongeveer de helft der lading gelost, en is bezig om te repareren.

Afbeelding
Datum 08 januari 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 7 januari. Het schip (opm: bark) HENDRIKA, kapt. v.d. Valk, met schade in de Simonsbaai binnen, bevorens gemeld, zou medio december weer tot vertrek gereed zijn. 165 Balen koffij zouden wegens zeeschade worden verkocht.

Afbeelding
Datum 09 januari 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 8 januari. Volgens brief uit de Kaapstad, d.d. 3 december zouden de reparaties van de schepen AZIA, kapt. Trappen en HENDRIKA, kapt. v.d. Valk (met schade in de Simonsbaai binnen), omstreeks den 20 dier maand geёindigd zijn; van de lading van het eerstgenoemde, waren in het geheel 1300 balen, van laatst gemelde 165 balen koffij beschadigd, en publiek verkocht.

Afbeelding
Datum 23 januari 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 19 december 1868. De HENDRIKA, kapitein Van der Valk, is gereed en zal maandag vertrekken.

Afbeelding
Datum 24 januari 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 23 januari. Volgens brief uit Kaapstad, dd. 19 december 1868, zouden de schepen HENDRIKA, kapt. v.d. Valk, en AZIA, kapt. Trappen – met schade in de Simonsbaai binnen, bevorens gemeld – na volbrachte reparatie, de 20e en 26e dier maand de reis voortzetten. Van de lading van laatstgemeld schip waren nog 823 balen koffij beschadigd bevonden en publiek verkocht.

Afbeelding
Datum 10 februari 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 5 januari. Het Nederlandse barkschip HENDRIKA, kapt. Valk, is maandag de 21e december uit de Simonsbaai naar Nederland vertrokken na de nodige reparatiën te hebben ondergaan, en de Nederlandse bark AZIA, kapt. Trappen, is op 31 december mede uit de Simonsbaai naar Amsterdam vertrokken, na de nodige reparatiën te hebben ondergaan.

Afbeelding
Datum 25 november 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 november. Volgens bericht van Batavia d.d. 14 oktober is het Nederlandse schip (opm: bark) HENDRIKA, kapt. J. Hulsinga, aldaar afgekeurd.

Afbeelding
Datum 08 februari 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 28 oktober. Het Nederlandse schip HENDRIKA, kapt. J. Hulsinga alhier afgekeurd, vroeger gemeld, is in veiling voor NLG 5.050, en de inventaris voor pl.m. NLG 5.000 verkocht. (opm: zie JB 140170)

Afbeelding
Datum 20 februari 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 januari. Vrachten. Nederlands JAVA PACKET, naar Amsterdam à NLG 50 voor suiker en koffij, NLG 25 tin van Samarang; Nederlandse EENSGEZINDHEID naar Amsterdam à NLG 45 voor suiker en koffij, te Pekalongan, Cheribon en alhier; Nederlandse ISABELLA JOHANNA, naar Rotterdam à NLG 45 suiker, NLG 42,50 tabak, NLG 55 huiden, Soerabaya te laden; Nederlandse NOACH III, naar Rotterdam, NLG 45 voor koffij en suiker, Cheribon en Samarang te laden; LICHTSTRAAL, naar Rotterdam, door de Factorij van de Nederlandsche Handel Maatschappij opgenomen bij inschrijving à NLG 40,95 per last; VOORUIT, naar Rotterdam, dito à NLG 44,95 per last; STAD MIDDELBURG, naar Middelburg, dito, à NLG 44,90 per last; MARIA ELISE, naar Amsterdam, dito, à NLG 47,44 per last; NEDERLAND, naar Amsterdam, NLG 45 voor suiker, Soerabaija en Passaroeang te laden; SINDBAD, naar Amsterdam, NLG 45 voor suiker, NLG 37,50 tabak, Soerabaija en Passaroeang te laden; SUSANNA ELISABETH, naar Rotterdam, dito; ROTTERDAM, naar Rotterdam, NLG 47,50 voor koffij en suiker, NLG 55 thee, hier en te Samarang te laden.
Onbevrachte schepen, hier en op de kust: Nederlandse PASSAROEANG, M.L. ANTOINETTE, ZEENYMPH, AZIA, MADURA, FRANCINA WILHELMINA, STAD LEYDEN, PATRIARCH SAMHIRI, TRITON, CATHARINA MARIA, SCHEVENINGEN, CANDATI, kustreizende; GELDERLAND, naar Macassar vertrokken.
De HENDRIKA is in veiling verkocht voor NLG 5.050 en inventaris NLG 5.000. Engelse OUANGONDY verkocht op vendutie voor NLG 20.190 met inventaris (opm: zie JB 220270); de ALBRECHT BEYLING is in reparatie; deNederlandse HEBE is naar de rijsthavens verzeild.

Afbeelding