Inloggen
COLUMBUS - ID 1426


Kroniekberichten

Datum 12 oktober 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 11 oktober. Morgenmiddag te 3 uur loopt op de scheepsbouwwerf De Boot van de heer F.F. Groen het stalen zeilschip COLUMBUS van stapel. De lengte van het vaartuig is 230 voet, de breedte 37 voet en het hol 24 voet. Op 20 voet diepgang zal het 2.150 ton laden. Het schip is geheel van staal gebouwd, naar de eisen voor de hoogste klasse in Lloyd's Register, het Bureau Veritas en de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren. Ook de masten, stengen en ra's zijn van staal. Dit is het eerste vaartuig hier te lande, waar in toepassing is gebracht het maken van het bovendek van gelijk materiaal.
Het te water laten van de COLUMBUS zal met bijzondere feestelijkheden gepaard gaan. Onder de talrijke genodigden bevindt zich onder anderen de Columbus-commissie, uit wier naam pastoor Brouwers een rede zal houden. Een krans, door de commissie toegezonden, zal door twee neefjes van de heer Groen in het kostuum van pages uit de tijd van Ferdinand en Isabella na een ommegang rond het schip, aan de voorsteven worden gehecht.
Verder zullen de gebruikelijke ceremoniën niet achterwege blijven.

Afbeelding
Datum 13 oktober 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 oktober. Vanmiddag heeft hier een voor Hollanders altoos beminnenswaardige plechtigheid plaats gehad. De dag van heden met zijn verre, grootse herinnering, was door de scheepsbouwmeester T.T. Groen uitgekozen om een op zijn werf, De Boot, gebouwd stalen zeilschip, dat de naam COLUMBUS had gekregen, van stapel te doen lopen. En een goed scheepsbouwer steekt zulk een gebeurtenis niet onder stoelen of banken; zijn werf bevatte een zeer grote menigte genodigden, waarvan de meest uitverkorenen, bij voorkeur de vrouwen, op een stevig getimmerte konden plaats nemen, van waar men een voortreffelijke uitkijk had. Aan bloemwerk en vlaggentooi geen gebrek, en de stafmuziek van het 7e regiment infanterie was een vriendelijke zon, behulpzaam de stemming op een zekere hoogte te houden. Ook de aangrenzende werven en de overkant van de breedte Wittenburgergracht herbergden een aantal mensen dat bij honderden, misschien bij duizenden te tellen viel.
Gelijk de romp van de COLUMBUS daar nog lag onder haar metalen overkapping, maakte zij een majesteitelijke indruk; slank was de stalen reus, schoon waren zijn lijnen. Het schip is lang 230 voet, breed 37 en hol 24 voet. Bij een diepgang van 20 voet kan het vaartuig een lading inhouden van 2.150 ton. Het is ingeschreven in de hoogste klasse van Lloyd's Register, Veritas en de Nederlandsche Assuradeurs Maatschappij. Voor de eerste maal in Nederland, is ook het dek van de COLUMBUS van staal vervaardigd.
Te 3 uur kwam de scheepsbouwmeester met zijn verwanten, voorop zijn moeder, de hoogbejaarde mevrouw Groen, voorafgegaan door twee in oud Spaanse dracht geklede dienjonkers en de Columbus-commissie op de werf; en nadat zij allen plaats genomen hadden op het stellaadje, sprak de heer J.D. Fransen van de Putte de aanwezigen toe. In eenvoudige taal herdacht hij de moed en de geestkracht van Columbus, en de kloekheid onzer vaderen die in het zog van de grote ontdekker naar het westen stevenden. En hierbij gaf hij uitdrukking aan het welgeplaatste bewondering voor die mannen. Aan de zeilscheepvaart is sinds dien grote afbreuk gedaan, maar toch worden er nog – en hiermede had de spreker de heer Groen op het oog – ondernemende mannen gevonden die zeilschepen in de vaart durven brengen en daarmede voor gehele ondergang behoeden die zeilvaart met al haar ellende, maar ook met al haar poëzie. Daarom hulde aan de bouwmeester van de COLUMBUS.
Thans begaven zich de kern van de genodigden, voorafgegaan door de Spaanse jonkers en een reusachtige lauwerkrans die door een paar werklui getorst werd, op mars, ten einde een ommegang rond het schip te maken. Aan de voorsteven genaderd, schaarde men zich in een kring, om de gelukwens van pastoor Brouwers aan te horen, die de hoop uitsprak dat de COLUMBUS aan verre stranden getuigen zou van Neêrland's vlijt, van Neêrland's eerlijkheid en van Neêrland's welvaart. Een driewerf hoezee ging er op, toen de krans omhoog werd gehesen en de boeg sierde.
Tot het punt van uitgang teruggekeerd, sprak de heer Groen zijn gasten toe, om hen te bedanken voor de belangstelling in dit echt nationaal bedrijf; waarna hij met zijn jonkers, die de één een roos en de andere een ouderwetse statenbijbel vooruitdragende, zich naar de achtersteven begaf. Hier plaatste de bouwmeester zich op een houten loopbrug, die over het water geslagen was, en gingen naast hem en zijn werklieden staan. De heer Groen las toen, naar oud gebruik en voorvaderlijke zeden, een bijbeltekst voor om in een kort gebed, met welks Amen! de werklieden ernstig instemden, de zegen des Hemels op het schip en zijn toekomstige opvarenden af te smeken; een eenvoudige, maar treffende handeling van rechte vroomheid, die de herinnering wekte aan een vroom, vroed en dadenrijk verleden.
De roos – feestgave van de aarde aan de wateren – werd aan de achtersteven gehecht, waarna mevrouw Groen, voor de zoveelste maal in haar leven, de draad doorknipte die de COLUMBUS nog aan de wal gesnoerd hield, Een zware bons – maar de reus bleef pal liggen en eerst nadat de talrijke jongensbent, die aan dek stond, onder een vrolijk schaterend hih! hah! een aantal malen van bak- naar stuurboord en van stuurboord weer naar bakboord had gerend, om de COLUMBUS aan het wiebelen te brengen, gleed hij – prachtige aanblik! – te water.
Hoezee's, gejuich uit honderden monden, het volkslied en bij allen een zich bij van stapellopend steeds herhalend gevoel van bewondering – en de plechtigheid was geëindigd, terwijl nog heerlijk en statig het oude Prinsenlied naklonk.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 oktober. De Columbusfeestviering is heden omstreeks half drie begonnen, met een aankomst van de leden van het comite in het Americain hotel, waarvan de heren zich in de rijtuigen naar de werf De Boot begaven in de Grote Wittenburgerstraat, teneinde het tewaterlaten van het schip COLUMBUS bij te wonen. Het stalen zeilschip is het eerste hier te lande gebouwd, waarbij niet alleen de gehele kiel, de masten, stengen en ra’s, maar zelfs het bovendek van staal is vervaardigd. Het vaartuig heeft een lengte van 230 voet bij een breedte vn 37 en een diepte van 24 voet. Op 20 voet diepgang heeft het een laadruimte van 2150 ton. Het geheel werd vervaardigd naar de eisen van de hoogste klasse in Lloyd’s Register, Bureau Veritas en de Nederlandsche Vereeniging voor Assuradeuren. Op de werf heerste een feestelijke drukte, verlevendigd door een groot aantal belangstellenden, waaronder vele autoriteiten. Het van stapellopen, dat bij de heer Groen steeds volgens de oud-vaderlandse traditie uit De Ruyters tijd geschiedt, was dit maal met bijzondere zorg voorbereid. Te drie uur werd het onder de gebruikelijke ceremoniën te watergelaten, hetgeen naar wens ging en als steeds een trots schouwspel opleverde.

Afbeelding
Datum 04 februari 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 februari. Naar wij vernemen wordt het fraaie, te Amsterdam door de heer F.F. Groen nieuw gebouwde, stalen klipperschip COLUMBUS in de te Rotterdam gevestigde Zeilvaartmaatschappij Neptunus, directeur de heer G. v.d. Gevel opgenomen. Het zal een belangrijke aanwinst vormen voor de Nederlandse zeilvloot, die bovendien binnenkort vermeerderd zal worden met een nieuw te bouwen stalen schip voor dezelfde maatschappij. Gemeld schip, van ongeveer 3000 ton laadvermogen zal te Alblasserdam gebouwd worden op de werf van de heer J. Smit Czn.

Afbeelding
Datum 06 februari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Het op de werf De Boot van de scheepsbouwmeester F.F. Groen nieuw gebouwde stalen zeilschip COLUMBUS is aangekocht door de Zeilvaart-Maatschappij Neptunus te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 28 februari 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 februari. Volgens van de directie van de Maatschappij Neptunus ontvangen bericht is het te Amsterdam nieuw gebouwd stalen barkschip COLUMBUS bevracht om te Cardiff kolen te laden naar Rio Janeiro.

Afbeelding
Datum 01 maart 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 februari. Volgens van de directie der Maatschappij Neptunus ontvangen bericht is het te Amsterdam nieuw gebouwde stalen barkschip COLUMBUS bevracht om te Cardiff kolen te laden naar Rio Janeiro.

Afbeelding
Datum 06 april 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het nieuw gebouwde barkschip COLUMBUS zal gevoerd worden door kapt. D.K. Wijkmeijer.

Afbeelding
Datum 23 april 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 april. Volgens van de directie der Maatschappij Columbus ontvangen bericht, vertrok het nieuw gebouwde stalen barkschip COLUMBUS, kapt. Wijkmeijer, hedenochtend van Rotterdam en des namiddags van IJmuiden naar Rio de Janeiro via Cardiff, gesleept door de sleepboot NOORDZEE.

Afbeelding
Datum 27 april 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 26 april. Volgens van de directie der maatschappij Neptunus ontvangen bericht arriveerde het Nederlandse barkschip COLUMBUS, kapt. Wijkmeijer, heden van Amsterdam te Cardiff, gesleept door de sleepboot NOORDZEE, om aldaar voor Rio de Janeiro te laden.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 augustus. Volgens bij de Maatschappij Neptunus ontvangen telegram uit Breadstairs (bij North Foreland) van heden, lag het Nederlandse barkschip COLUMBUS, kapt. D.K. Wijkmeijer, van Rotterdam naar Java, wegens storm en tegenwind aldaar ten anker. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 29 december 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 28 december. Op het Nederlandse stalen barkschip COLUMBUS, van Rotterdam naar Java en sedert daar gearriveerd, werd herverzekering gesloten tot 15 guineas pCt.

Afbeelding
Datum 08 april 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Soerabaja, 26 februari. Het Nederlandse schip (opm: bark) COLUMBUS, kapt. D.K. Wijkmeijer, van Rotterdam naar Samarang, heeft op de hoogte van de Kaap enige lading over boord geworpen. Bij aankomst te Anjer had het schip enige lekkage. Het arriveerde 22 dezer alhier, alwaar een gedeelte der lading is gelost.

Afbeelding
Datum 14 december 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 december. Volgens nadere berichten van de directeur der Zeilvaart Maatschappij Neptunus alhier, is het barkschip COLUMBUS, kapt. D.K. Wijkmeijer, in aandrijving geweest met een schoener (opm: zie NRC 201295). De COLUMBUS verloor daarbij bakboordsanker en zal de reis vervolgen als het weer iets gunstiger is.

Afbeelding
Datum 20 december 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 december. Het Nederlandse barkschip COLUMBUS, kapt. D.K. Wijkmeijer, wegens stormweer te Liverpool uit zee teruggekeerd (opm: zie NRC 141295), vertrok gisterenochtend, gesleept door de sleepboot NOORDZEE, weer van daar naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 27 juli 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Plymouth, 22 juli. Het Nederlandse schip (opm: bark) COLUMBUS, kapt. Spanjer, van Java naar Petersburg, is hier binnengelopen wegens ziekte van 4 man der equipage.

Afbeelding
Datum 13 september 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 september. Volgens bij de directie der Maatschappij Neptunus ontvangen bericht vertrok het Nederlandse barkschip COLUMBUS, kapt. Spanjer, heden van Kroonstad (opm: Kronsjtadt), gesleept naar de Bothnische Golf.

Afbeelding
Datum 29 september 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 september. Het Nederlandse barkschip COLUMBUS van de Zeilvaartmaatschappij Neptunus te Rotterdam, heeft op de reis van IJmuiden naar Petersburg gebruik gemaakt van het Kaiser Wilhelm-kanaal, wat dit schip, dat 1311 netto reg. tons groot is, is te staan gekomen: aan kanaalrechten op 483 mark en aan verschillende andere kosten M. 46,70, zodat de reis door het kanaal het schip op M. 529,70 kwam te staan.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 20 oktober. De Nederlandse bark COLUMBUS, kapt. G. Spanjer, van Sundsvall naar Delagoa Bay (opm: Maputo, Mozambique), is te Sundsvall uit zee teruggekeerd als zijnde te rank. (opm: zie PGC 271097)

Afbeelding
Datum 27 oktober 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Sundsvall, 20 oktober. De alhier teruggekeerde Nederlandse bark COLUMBUS, kapt. G. Spanjer (opm: zie PGC 231097), had zware slagzijde over stuurboord. Het schip is nagezien en moet de uit 28 stander bestaande deklast lossen.
De COLUMBUS is op 23 oktober vertrokken.

Afbeelding
Datum 10 april 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 9 april. Volgens bij de Maatschappij Neptunus ontvangen bericht, arriveerde het Nederlandse barkschip COLUMBUS, kapt. Spanjer, 8 dezer na een voorspoedige reis van 33 dagen van Durban te Newcastle, N.S.W. (Australië).

Afbeelding
Datum 16 juni 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 14 juni. Door Lloyd’s wordt als overdue opgegeven de Nederlandse bark COLUMBUS, 23 augustus 1898 van Anjer naar Delaware Breakwater vertrokken. (opm: zie ook PGC 230699)

Afbeelding
Datum 23 juni 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 21 juni. Van het Nederlandse schip COLUMBUS, kapt. Spanjer, 17 augustus 1898 van Probolingo via Samarang naar Delaware en op 27 augustus Anjer gepasseerd, heeft men sedert niets meer vernomen.

Afbeelding
Datum 01 juni 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

De heden alhier gehouden algemene vergadering van de aandeelhouders van de Zeilvaart-Maatschappij Neptunus alhier, heeft haar goedkeuring gehecht aan de balans en de winst- en verliesrekening over 1899 en de heer C. Smit herkozen als commissaris. In het verslag van de directie werd herinnerd aan de plaats gehad hebbende reductie van het kapitaal tot NLG 296.000, als gevolg van het vergaan van de COLUMBUS, welke reductie gepaard is gegaan met een overeenkomstige belangrijke afschrijving op de boekwaarde van de twee overblijvende schepen, de BURGEMEESTER JONKHEER COENEN en de HUGO MOLENAAR, en met de vereffening van het debet cijfer van de winst- en verliesrekening. De HUGO MOLENAAR werd met zijn lading van Geelong naar Hull bestemd en kwam, na aldaar gelost te hebben, hier een lading stukgoederen voor Indië innemen, waarheen het de 18e november vertrokken is. De BURGEMEESTER JONKHEER COENEN werd van Delaware Breakwater naar Philadelphia georderd ter ontlossing van zijn lading suiker en vertrok daarop naar New York om een lading petroleum voor Java in te nemen, waar het de 4e november heen is gegaan. De exploitatierekening heeft een batig saldo opgeleverd van NLG 23.215 en daaruit wordt een dividend uitgekeerd van 5%, voorts afgeschreven op de BURGEMEESTER JONKHEER COENEN NLG 6.824,18½ en op de nieuwe rekening NLG 1.722,32½ overgebracht.

Afbeelding