Inloggen
WATERGEUS - ID 14251


Kroniekberichten

Datum 23 juli 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 21 juli. Heden namiddag ten 5 ure is van de werf van de heer J. Smit aan het Slikkerveer met het beste gevolg van stapel gelopen het barkschip WATERGEUS, groot ca. 500 Java-lasten, hetwelk gevoerd zal worden door kapt. W.H. Kramer en bestemd is voor de vaart op Oost-Indië. Dit schip is gebouwd voor rekening der ‘s-Gravenhaagsche Scheepsreederij.

Afbeelding
Datum 24 augustus 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia het nieuw gebouwd, gekoperd barkschip WATERGEUS, kapt. W.H. Kramer, voor passagiers en goederen. Adres ten kantore van M. Varkevisser.

Afbeelding
Datum 19 september 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia het Nederlands nieuw gebouwd en gekoperd barkschip WATERGEUS, kapt. W.H. Kramer, om bepaald de 30e september te vertrekken. Iemand goederen te laden hebbende of als passagier van deszelfs daartoe goede inrichting voor de overtocht wensende gebruik te maken, gelieve zich te adresseren ten kantore van M. Varkevisser.
(opm: het schip lag 8 oktober 1849 nog in lading).

Afbeelding
Datum 23 maart 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 januari. Vrachten. De Zweedse schepen EMELIE en HERCULES zijn gecharterd voor GBP 2:12:6 naar Hamburg; het Nederlandse schip GOUVERNEUR GENERAAL VAN DEN BOSCH laadt voor rederij rekening en tot bijlading reeds in december geëngageerde goederen, rijst à NLG 75 en suiker à NLG 85. De EUGENIE gedeeltelijk rederij rekening en suiker te Sourabaya à NLG 80. De JAVA laadt suiker te Sourabaya, vermoedelijk eigen rekening of wel tot een vracht van NLG 80. De PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN laadt te Tagal aan de boekhouder van die bodem geconsigneerde producten. De ALDEBARAN laadt gedeeltelijk voor de Factory (opm: van de Nederlandsche Handel-Mij) tegen NLG 90 te Pararoeang liggende suiker. De WATERGEUS laadt gedeeltelijk voor rederij rekening met bijlading van koffij en rijst tegen NLG 70 voor Rotterdam en NLG 75 voor Amsterdam. De ELIZABETH JOHANNA laadt voor rederij rekening met bijlading van rijst à NLG 68. De DRIE VRIENDEN en de WASSENAAR laden rijst à NLG 65.
Onbevracht zijn nog het Engels schip TRIAD, het Pruisisch schip POTSDAM en het Nederlands schip LIBRA.

Afbeelding
Datum 03 september 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 september. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende acht schepen:
Voor Rotterdam: JOHANNA CORNELIA, kapt. A.P. Achenbach, en NEERLANDS KONING, kapt. P. Admiraal.
Voor Amsterdam: DRIE VRIENDEN, kapt. H. Prins, SARA JOHANNA, kapt. H. Sweijs, HENRICA, kapt. J.R. de Boer, ALDEBARAN, kapt. B.G. Meyboom en WATERGEUS (van Rotterdam), kapt. W.H. Kramer.
Voor Dordrecht: DELTA, kapt. G. Crans.

Afbeelding
Datum 22 april 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende 29 schepen:
Voor Rotterdam: WELTEVREDEN, kapt. H. Teerling, WATERGEUS, kapt. W.H. Kramer, JACOBA, kapt. F.J. Bource Wells, BROUWERSHAVEN, kapt. P. Janzen, CANTON, kapt. H.J. Tweehuis, STAD ’s GRAVENHAGE, kapt. C.J.N. Blok, EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tonjes, VALPARAISO, kapt. J. v.d. Meyden, PANTALON, kapt. M.F. Remmers, ERASMUS, kapt. H.F. Scharper, MARIA ANNA, kapt. L.G. Verbeek.
Voor Amsterdam: DRIE VRIENDEN, kapt. M.B.J. Noordhoek Hegt, SARA JOHANNA, kapt. H. Sweys, HENRICA, kapt. J.R. de Boer, ZEEVAART, kapt. J.A. Knaap, CAPELLA, kapt. H. Wegman, PASSAROEANG, kapt. C.C.B. Fullbrun, URANIA, kapt. K. Teylaar, PRESIDENT VERKOUTEREN, kapt. C.F. Eylerts, SCHOON VERBOND, kapt. J. Veenstra, JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. F.J. Nahmens q.q, GOEDE VERTROUWEN, kapt. T.C.H. Kock, ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. G.C. Fischer, CLARA ANNA MARIA, kapt. B.J. Stapert, MACHTILDA CORNELIA, kapt. N.J. Nannen, de beide laatsten van Dordrecht.
Voor Dordrecht: ISIS, kapt. A.F. Giese.
Voor Schiedam: PIETER CORNZ. HOOFT, kapt. J.J. Muntendam, ALBRECHT BEIJLING, kapt. K. van den Elve.
Voor Middelburg: MINERVA, kapt. J.A. van Boven.

Afbeelding
Datum 19 juni 1854
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 juni. De navolgende schepen zijn te Londen naar de Australische Volksplanting bevracht:
Naar Sydney: GRAAF VAN NASSAU, 689 ton, van Amsterdam, kapt. E. Sanders; DRIE GEBROEDERS, 392 ton, van Rotterdam, kapt. L.J. Wilhelmie; KINDERDIJK, 693 ton, van de Kinderdijk, kapt. W. Ouwehand; ARDJOENO, 522 ton, van Amsterdam, kapt. S.R. Post; en GENERAAL LIST, 765 ton, van Amsterdam, kapt. K. Latjes.
Naar Melbourne: NAGASAKI, 686 ton, van Rotterdam, kapt. F.A. Bunnemeijer; MARIE JULIE, 368 ton, van Rotterdam, kapt. Bruynseels en BURGEMEESTER VAN REENEN, 558 ton, van Amsterdam, kapt. A.W. v.d. Meer van Kuffeler.
Naar Melbourne en Geelong: EDOUARD MARIE, 550 ton, van Rotterdam, kapt. H. Eeltje, en BENGALEN, 300 ton, van Rotterdam, kapt. T. Keus.
Naar Port Philip: WILLEM III, 575 ton, van Schiedam, kapt. C. v.d. Burg; PICTURA, 714 ton, van de Kinderdijk, kapt. R.J. Scholten; NEPTUNUS, 714 ton, van Amsterdam, kapt. P. Schuurman; DUIVELAND, 221 ton, van Bruinisse, kapt. J.C. Viersma; VOORWAARTS, 663 ton, van Alblasserdam, kapt. G.P. Bas; TAGAL, 708 ton, van Dordrecht, kapt. J.F.H. Göbel; PRINS HENDRIK, 705 ton, van Amsterdam, kapt. J. Goedkoop en CORNELIS GIPS, 609 ton, van Dordrecht, kapt. M. van Rijn van Alkemade.
Naar Port Philip en Sydney: AUSTRALIE, van Amsterdam, 721 ton, kapt. D.B. Jochems; en ALBRECHT BEYLING, 467 ton, van Schiedam, kapt. G.L. Moller.
Naar Adelaïde: JACOBA, 617 ton, van Rotterdam, kapt. F.J. Boursse Wils; FOP SMIT, 611 ton, van Rotterdam, kapt. K.J. Swart; LOURENS KOSTER, 545 ton, van Rotterdam, kapt. D.B. Kleve en VAN GALEN, 573 ton, van Amsterdam, kapt. J.R. Smit.
Te Liverpool werden bevracht 7 Nederlandse schepen, als:
Naar Sydney: CLAUDIUS CIVILIS, 685 ton, van Amsterdam, kapt. J.F.D. Petersen, RABENHAUPT, 433 ton, van Amsterdam, kapt. L.R. Rijken, ESTAFETTE, 430 ton, van Amsterdam, kapt. A.M.J. Rietveld en WATERGEUS, kapt. W.H. Kramer.
Naar Melbourne: MARIA ELISABETH, 788 ton, kapt. K.J. Jonker, en GEZUSTERS, 721 ton, van Amsterdam, kapt. E. Virginius.
Naar Adelaïde: DRIE VRIENDEN, 303 ton, van Amsterdam, kapt. M.J.B. Noordhoek Hegt.

Afbeelding
Datum 03 april 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 februari. Vrachten. Het getal der bij het vertrek der vorige mail nog onbevrachte schepen werd door talrijke arrivementen weder vergroot, waardoor de vooruitzichten nog ongunstiger te noemen zijn, en ook weer iets lagere vrachten geaccepteerd werden. De volgende Nederlandse schepen werden gecharterd naar Amsterdam: WILHELMINA CATHARINA à NLG 67,50 voor suiker en NLG 65 voor rijst te Samarang te laden; ALBATROS NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor rijst, te Soerabaja te laden; LEWE VAN NYESTEYN NLG 65 voor suiker en NLG 62,50 voor rijst, hier te laden; WATERGEUS NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor rijst te Soerabaja in te nemen; ADRIANA PETRONELLA à NLG 65 voor suiker te Samarang te laden; VLAARDINGEN bedingt NLG 70 voor suiker te Soerabaja te laden; ZEENIMPH NLG 67,50 voor suiker te Pekalongan; TELEGRAPH laadt koffij te Padang à NLG 82,50; VAN BOSSE bedingt NLG 5000 per maand van Samarang naar Shanghai, RESIDENT VAN SON is voor twee reizen van Sumanap naar Tjilatjap met zout à NLG 1000 per reis ingehuurd. Voor eigen rekening laden HENDRINA, OUDERKERK AAN DE AMSTEL, JANNETJE, BEZOEKIE en NOORDSTER. MARY HILLEGONDA laadt rijst te Samarang naar Shanghai à USD 0,60 per picol. Door de agenten wordt beladen Nederlands MARIA AGNES.
De volgendeNederlandse schepen zijn nog zonder destinatie waarvan echter nog verscheidene hier en op de kust moeten lossen: COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, ZUID-BEVELAND, LAURENTIUS EN EMILIA, NEDERLAND, JASON, CORNELIA, IDA ELISABETH, ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, MARGARETHA JOHANNA, MARIANNE, ZWARTE ZWAAN, FACTORY, SCHOUWEN, CHRISTIAAN HUIJGENS, KANDANGHAUER.
Het Nederlandse schip ZWARTE ZWAAN is gecharterd à NLG 82,50 naar Nederland om te Makasser en op Java te laden.

Afbeelding
Datum 15 juli 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 juli. Het schip (opm: bark) WATERGEUS, kapt. W.H. Kramer, van Banjoewangie alhier in het Oosterdok aangekomen, is in het Groot Noord-Hollandsch Kanaal in aanvaring geweest met het schip (opm: fregat) LOEVESTEIN, kapt. E.J. Bödeker, en heeft daardoor belangrijke schade aan de boeg bekomen.

Afbeelding
Datum 21 juli 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 juli. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende zes schepen:
Voor Amsterdam: JAN HENDRIK, kapt. H. de Jong; GALILEÏ, kapt. F.C.H. Kock; WATERGEUS, kapt. W.H. Kramer; BEZOEKI, kapt. J.H. Lammerts van Buren; IDA MARIA DE RAADT, kapt. J. de Boer, de drie laatstgenoemden voor Rotterdam.
Voor Schiedam: BROEDERTROUW, kapt. G. Rotgans, voor Dordrecht.

Afbeelding
Datum 25 februari 1860
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zierikzee, 24 februari. Uitgezeild: ALMA, kapt. H. Bowbyes, CLEMENS, kapt. H. Persoon, beiden naar Newcastle.

ZZC 250260
Brouwershaven, 21 februari. Binnengekomen: JEANETTE, kapt. F. Visser Pzn (opm: bark JEANNETTE, kapt. T. Visser Pzn), van Batavia naar Rotterdam, laatst van Mauritius.
23 Dito WATERGEUS, kapt. H.R. Giezen, van Rotterdam naar Batavia, gesleept per stoomboot ZUID-HOLLAND binnendoor van Hellevoetsluis.

ZZC 250260
Brouwershaven, 21 februari. Heden is alhier van het schoenerschip ANNA ALEXANDRE aangebracht, een klein gedeelte van de inventaris benevens een vat potash.
Brouwershaven, 22 februari. Heden is wederom aangebracht uit het wrak van de ANNA ALEXANDRE, een gedeelte der lading bestaande uit verfwaren, lood, ijzer, enz.

Afbeelding
Datum 25 februari 1860
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Brouwershaven, 24 februari. Binnengekomen: KAAP HOORN, kapt. L.J. Dik, van Batavia naar Rotterdam.
25 Dito EERSTELING, kapt. A.P. Armstrong, van Batavia naar Dordrecht.
26 Dito ELIZABETH, kapt. W.C. Veenstra, van Rotterdam naar Batavia, met een detachement troepen sterk 125 man, gesleept per stoomboot KINDERDIJK binnendoor van Hellevoetsluis.
27 Dito MARIA ADRIANI, kapt. S. van der Held Szn, HELENA en ANNA, kapt. J.C.F. Lupcke Jr, DRIE VRIENDEN, kapt. L.P. Anderson, VEREENIGING, kapt. J. de Jong, allen van Batavia naar Rotterdam, de laatste met verlies van anker en ketting naar Dordrecht.
24 Dito uitgezeild: WATERGEUS, kapt. H.R. Giezen, van Rotterdam naar Batavia.
25 Dito STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, van Dordrecht naar Londen.

ZZC 250260
Brouwershaven, 24 februari. Gisteren en heden zijn wederom alhier aangebracht een gedeelte van de inventaris bestaande uit rondhouten, kettingen, ankers, enz, alsmede een groot gedeelte van de lading bestaande uit verfwaren, kettingen, lood, ijzer, etc, alles afkomstig van het gestrand Frans schoenerschip ANNA ALEXANDRE, kapt. Moijan.

JB 250260
Advertentie. De vroeger geannonceerde verkoop van het Nederlands-Indisch brikschip HENRIETTE, zal plaats vinden te Soerabaija op de 27e februari e.k.
Batavia, 22 februari 1860 Schimmelpenninck & Co

Afbeelding
Datum 13 augustus 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 juni. Vrachten. Deze bleven zich flink soutineren (opm: handhaven). Met het oog op de nieuwe producten die spoedig zullen binnenkomen, en de vraag naar scheepsruimte, is vooreerst geen teruggang te verwachten. Sedert het vertrek der jongste mail vinden de volgende Nederlandse schepen emplooi:
KONING WILLEM III, te Soerabaija bevracht à NLG 80 per last voor suiker en NLG 62 voor tabak, naar Amsterdam. NICOT, werd opgenomen, à NLG 70 voor tabak te Soerabaija, en 1200 pikols tin alhier van de Nederlandsche Handel-Maatschappij à NLG 30, naar Amsterdam. KONING EN VADERLAND, NLG 80 voor suiker, NLG 70 tabak en NLG 65 voor koffij van Soerabaija naar Nederland. PROFESSOR SURINGAR laadt naar Amsterdam à NLG 75 voor suiker en NLG 80 voor licht goed. PHILIPS VAN MARNIX, in lading naar Amsterdam à NLG 75 voor zwaar en NLG 80 voor licht goed. JAN PIETERSZOON KOEN, in lading naar China, vrachtprijs geheim. JACOB ROGGEVEEN door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 100 voor koffij van Menado naar Amsterdam. WILLEM EGGERTS, 250 ton, bedong NLG 9.000 in eens van de Nederlandsche Handel-Maatschappij voor een reis van Soerabaija naar Japan en terug, via Batavia en Singapore. Het Nederlands-Indische schip SMALLWOOD, 424 ton, is te Soerabaija opgenomen voor een lading rijst naar Whampoa of Hongkong à 55 $ cents de pikol en Macao om orders.
CECILIA (Zw), LOUIS MEIJER, MONARCH en ELIZA (Eng) zijn in reparatie.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: CATHARINA WILHELMINA, LOUIS MEIJER, WASSENAAR, ADRIANA EN JACOBA, JAN VAN GALEN, IDA WILHELMINA, WATERGEUS, JACQUELINE EN ELISE, en ELISABETH.
De DRIE GEBROEDERS en JHR. MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK maken kustreizen.

Afbeelding
Datum 04 november 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 december. Vrachten. Sedert de laatste berichten hebben de volgende bevrachtingen plaats gehad: HENRIETTE EN GEERTRUIDE naar Amsterdam à NLG 70 per last voor suiker en koffij, NLG 90 voor indigo en NLG 80 voor lichte goederen te Samarang te laden. HOLLAND naar Amsterdam tot NLG 70 voor koffij en suiker, te Soerabaja en alhier te laden. JOSEPH LOUISE bekwam 4.000 picols suiker à NLG 70 hier te laden en 5.000 picols koffij à NLG 85, en NLG 90 voor lichte goederen te Padang in te nemen naar Amsterdam. TJIELENGSIE NLG 70 voor suiker, NLG 65 voor koffij en NLG 80 voor lichte goederen alhier te laden naar Amsterdam. JACOB EN CHRISTINA werd naar Amsterdam gecharterd tot NLG 80 voor suiker te Tagal te laden, NLG 100 voor arak en NLG 65 voor rijst alhier te laden. HELLEVOETSLUIS bekwam NLG 67,50 per last voor 10.000 picols rijst naar Rotterdam. ELECTRA NLG 100 voor arak, NLG 90 voor peper en NLG 80 voor huiden, NLG 72,50 à 75 voor suiker en NLG 70 voor tabak, verder van de Factorij NLG 30 voor tin en NLG 70 voor Japanse goederen naar Amsterdam. AZIA NLG 75 voor suiker, NLG 70 voor rijst en NLG 80 voor lichte goederen te Cheribon te laden naar Amsterdam. ZWALUW (Nederland) werd naar Japan gecharterd (condities zijn geheim gehouden). LOUIS MEIJER werd opgenomen voor NLG 10.000 naar Banca en terug voor rijst te Indramajoe en Tagal te laden. ELEANOR bekwam te Soerabaja 40 cts van de dollar voor rijst per picol naar Hongkong en 70 cts van de dollar ingeval naar Shanghai. IDA MARIA DE RAADT werd door de Factorij gecharterd à NLG 6.000 om op de kust naar Melbourne vol te laden en terug à 75 cents van de dollar per picol kolen van Newcastle naar Java. MARIA ANNA NLG 75 voor suiker en koffij en NLG 70 voor thee te Samarang en Cheribon te laden voor Rotterdam. BREDERODE NLG 75 voor suiker NLG 90 voor huiden te Soerabaja te laden naar Rotterdam. WATERGEUS doet een reis naar Banca en terug voor NLG 10.000.
De volgende schepen zijn nog disponibel: MARIA ELISA, AMAZONE, JOHANNA MARIA (opm: kapt. L.J. Wilhelmie), JACOB en ANNA.

Afbeelding
Datum 14 november 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 september. Vrachten. Deze bleven zich flink soutineren (opm: handhaven), zijnde de vraag zeer levendig en beschikbare scheepsruimte schaars. Sedert het vertrek van de jongste mail hadden de volgende bevrachtingen plaats:
Nederlands OTTO (706 ton) NLG 70 per last voor rijst en koffij NLG 72,50 voor suiker en NLG 80 voor huiden te Pamanoekan en Samarang te laden naar Rotterdam.
De Nederlanse schepen MARIA ANNA en DE ZWAAN zijn door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 75 voor suiker en koffij, de eerste te Cheribon en Samarang te laden naar Rotterdam, de laatste te Samarang en Pecalongan te laden naar Amsterdam. Nederlands BREDERODE (589 ton) NLG 75 voor suiker en NLG 90 voor huiden, te Soerabaja te laden naar Rotterdam. Nederlands WATERGEUS (680 ton) verkreeg NLG 10.000 ineens voor rijst naar Banka en met tin terug. Nederlands THEODORA MACHTILDA (805 ton) NLG 75 voor suiker en NLG 70 voor koffij hier te laden, naar Amsterdam. Nederlands NOACH (892 ton) laadt gedeeltelijk voor eigen rekening en gedeeltelijk op vracht NLG 75 voor suiker te Samarang en alhier te laden naar Rotterdam.
De Nederlandse AMAZONE is in reparatie. Nederlands JACQUELINE EN ELISE en DRIE GEBROEDERS maken kustreizen.
Onbevracht zijn de navolgende Nederlandse schepen: AMAZONE, MARIA ELISE, WILHELMINA, ACADIA, JOAN en HENRIETTE.

Afbeelding
Datum 01 december 1860
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia. Het Amerikaanse schip SURPRISE, kapt. Ramlet, van China naar New York, passeerde op de 26e november Anjer en rapporteerde aldaar, dat hij de 24e bevoren in Straat Gaspar (opm: Gaspar Straat, tussen Pulau Liat en Pulau Mendanau, 2º45’ Z.B. 107º15’ O.L.) de boot van het Nederlandse schip WATERGEUS, kapt. Giesen, van Banka naar Soerabaja met gouvernements tin, had ontmoet, dat hij daar 20 uur ten anker had gelegen om hulp te verlenen. De WATERGEUS had in Straat Banka 4.000 schuitjes tin (opm: à ½ pikol = 30,8806 kg) overboord geworpen.

Afbeelding
Datum 13 januari 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Soerabaija, vóór 27 november. Het alhier van Banka gearriveerde Nederlandse schip (opm: fregat) WATERGEUS, kapt. H.R. Giezen, heeft op het Alceste-rif (Straat Gaspar) aan de grond gezeten, doch kwam na 4.000 blokken tin over boord geworpen te hebben, weder vlot.

Afbeelding
Datum 28 januari 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 12 december. Al de tin, door het schip (opm: bark) WATERGEUS, kapt. H.R. Giezen, op de reis van Banka naar Soerabaja overboord geworpen, is weer opgevist en gedeeltelijk alhier aangebracht.

Afbeelding
Datum 17 maart 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 februari. Vrachten bleven goed gesoutineerd (opm: prijshoudend) en werden zelfs enige partijen suiker tot NLG 87,50 per last afgescheept. Door de gelijktijdige aankomst van een zestal vrachtzoekende bodems is de vraag nu weer bedaard, terwijl ook afscheepbare producten beginnen op te ruimen.
Sedert het laatste bericht van 15 passato werden de navolgende charters afgesloten: SCHILLER (Nederlands), 212 ton, voor een lading rijst van hier naar Hongkong à 47½ dollarcent per picol; HONINBIJ (Nederlands), 798 ton, NLG 72½ voor rijst van hier en NLG 87½ voor suiker van Passaroean naar Rotterdam; SPERWER (Nederlands), 280 ton, NLG 75 voor koffij en NLG 87½ voor suiker en NLG 97½ voor lichte goederen van hier naar Amsterdam; WATERGEUS (Nederlands), 680 ton, werd te Soerabaja opgenomen voor een lading suiker à NLG 85 van daar naar Rotterdam; JOHANNA MARIA (Nederlands [opm: kapt. L.J. Wilhelmie}), 720 ton, bekomt NLG 85 voor suiker en NLG 72½ voor rijst van hier naar Rotterdam; GRAAF VAN HEIJDEN REINESTEIN (Nederlands), 702 ton, sloot charter af voor plm. 11.000 picols rijst van Soerabaja naar Amoy voor $ 6.500 in full.
Er blijven nu nog disponibel de navolgende Nederlandse bodems: CALYPSO, WILHELMINA, ADRIANA PETRONELLA, WILLEM HENDRIK, SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN; terwijl de ULYSSES en de PRINS HENDRIK met kustreizen bezig zijn.

Afbeelding
Datum 09 augustus 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 augustus. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 5 schepen:
Voor Rotterdam: WATERGEUS, kapt. W.H. Kramer.
Voor Amsterdam: LOUISE, kapt. P. Buys Jr; IJSTROOM, kapt. A. Hansen; BATAVIA, kapt. J.J. Prange van Rotterdam.
Voor Schiedam: NEDERWAARD, kapt. D. Kwakkelstein van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 25 januari 1862
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Ingezonden stukken. Geachte redacteur. Vergun mij de repliek in het Bataviasch Handelsblad van j.l. woensdag naar aanleiding van mijn aan u gerichte brief d.d. 17 dezer, geplaatst in uw geacht blad van j.l. zaterdag, zo kort mogelijk te beantwoorden.
Dat de OENARANG een stoomschip is, wie zal dat ontkennen? Doch dat ze het beste stoomschip is, moet ik bepaald tegenspreken, en bevestigen, dat de firma W. Cores de Vries niet één, maar meerdere stoomschepen bezit, die niet alleen aan de OENARANG gelijk gesteld kunnen worden, maar deze verre overtreffen. Alleen diegene die de omvang niet begrijpt van het woord beste, wanneer van een stoomschip sprake is, kan het schip van bijna dubbele ouderdom beter vinden. Vergis ik mij niet, dan telt de OENARANG  - vroeger de LADY MARY WOOD, toebehorende aan de Peninsular & Oriental Steam Naviagation Co. – omstreeks 20 jaren, de meeste stoomschepen van de heer Cores de Vries slechts de helft van die tijd.
De berichtgever in het Bataviasch Handelsblad beweert, dat inlandse duikers zich van geen duikertoestel willen bedienen. Hoewel ik eertijds ook die mening deelde, vernam ik nu omstreeks een jaar geleden, dat een inlandse duiker bij het vissen van de tin op het Alcester-rif door het schip de WATERGEUS over boord geworpen, wel degelijk een duikerstoestel heeft gebruikt. Zonder twijfel zal de heer Cores de Vries ook weldra weder het bewijs leveren, dat inlandse duikers het duikertoestel gaarne gebruiken.
De berichtgever in het Bataviasch Handelsblad verlangde, dat het bergen van de tin uit de GERTRUDE aan de boekhouders van de OENARANG ware opgedragen, doch hoe hadden ze dat moeten volbrengen als de inlandse duikers zich van geen duikertoestel willen bedienen en deze zonder dusdanig toestel op 8 vademen diepte niet kunnen werken? En hoe kon het bestuur het bergen van de tin aan de boekhouders van de OENARANG opdragen, daar toch de berichtgever indirect vermeldt dat zij daartoe de middelen niet bezaten, of wilde men zonder voldoende middelen concurreren om dan later de hulp van het Gouvernement in te roepen? Die hulp had echter niet verleend kunnen worden, want op de vraag, door de berichtgever in het Bataviasch Handelsblad gedaan, of bij het bestuur te Batavia niet bekend is, dat zich te Onrust twee perfect ingerichte duikertoestellen  bevinden, die ten behoeve der zeevaart tegen vergoeding telkens kunnen geleend worden, wanneer dat nodig is, antwoord ik slechts dit, dat het bij het bestuur te Batavia zeker bekend zal wezen, dat er te Onrust geen duikertoestellen zijn.
Ben ik wel ingelicht, dan heeft het bestuur aan de verschillende bieders gevraagd, met welke middelen zij de werkzaamheden zouden ten uitvoer brengen en was het dus in dat geval geen veronderstelling bij het bestuur, dat de firma Cores de Vries de beste middelen bezit.
Het huren van een stoomschip tot het slepen van een schip met zout van Sumanap naar Tjilatjap is niet geschied door het Gouvernement. De firma Paine Stricker & Co. als contractant met het Gouvernement voor de overvoer van zout naar Tjilatjap heeft met de firma W. Cores de Vries over die huur en verhuur onderhandeld, het stoomschip de PALEMBANG gehuurd en de huurpenningen betaald.
Met betrekking tot het stoomvermogen van de OENARANG en de PALEMBANG, door de berichtgever aangehaald, wens ik hier nog bekend te stellen, dat de PALEMBANG het schip JANE, geladen met circa 500 koyangs zout, in vijf etmalen van Sumanap door Straat Bali naar Tjilatjap heeft gesleept en zulks in de maand oktober aºpº (opm: anno passato = vorig jaar). Ik geloof, dat ieder, die kennis van zaken heeft, deze reis een vlugge reis zal noemen met dat zwaar beladen schip op sleeptouw; langs de zuidkust van Java werd 92 Engelse mijlen per etmaal behouden.
Omtrent de uitvoering van het contract van stoomvaart tussen het Gouvernement en de firma W. Cores de Vries bestaat een verkeerd begrip bij de berichtgever in het Bataviasch Handelsblad, en zulks is niet te bevreemden, immers de contractanten alleen kenden de bedoelingen van de verschillende contractsbepalingen en kunnen dan ook slechts zij alleen hun bedoelingen nader verklaren.
De door de berichtgever in het Bataviasch Handelsblad gedane vragen, zowel die omtrent het slepen van het schip met zout als omtrent het vervoer van Gouvernements-passagiers en goederen langs de Noordkust van Java, zijn in casu zeer misplaatst, daar ze op de zaak vissen en bergen van de tin uit de GERTRUDE volstrekt geen betrekking hebben en daarbij de handelingen van een handelsfirma ten onrechte voor die van het Gouvernement doen voorkomen.
Ik heb echter de vrager met weinige woorden ter zake willen toelichten. Het is mijn bedoeling om op de onderhavige zaak niet weder terug te komen en zal ik gaarne aan de berichtgever in het Bataviasch Handelsblad het laatste woord gunnen.
Voor deze te eindigen, deel ik u met genoegen mede, dat ik van ter zijde het zekere bericht heb vernomen, dat het stoomschip PALEMBANG, de 13e dezer naar Indramaijoe vertrokken, eergisteren middag om 2 uur de GERTRUDE heeft gevonden, dat die werkelijk in 8 vademen diepte gezonken is, en dat men weldra, voorzien van alle nodige middelen met kracht aan het werk zal gaan om te tin te vissen. Het is te wensen, dat die werkzaamheden door goed weder begunstigd zullen worden.

Afbeelding
Datum 01 januari 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Ramsgate, 29 december. Het Nederlandse barkschip WATERGEUS, kapt. H.R. Giezen, van Newcastle naar Onrust (opm: eilandje voor Batavia), heeft ankers en ketting verloren, doch is van hier opnieuw voorzien.

Afbeelding
Datum 12 juli 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 15 schepen als:
Voor Rotterdam: MEDEA, kapt. A.W.F. van Teutem; HOLLANDIA, kapt. P. Wap; SUSANNE, kapt. C. Vonck; MARIA ANNA, kapt. J.D. van Monnom; SUSANNA JOHANNA, kapt. J.P. Peters.
Voor Amsterdam: ZAANSTROOM, kapt. R.L. Schaap; LOUISA, kapt. P.F.A. Antusch; WATERGEUS, kapt. R.H. Giezen; LAURA EN ADÈLE, kapt. D.T. Lund; ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. L. Hazewinkel; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kapt. W.J. De Bourghelles Zetteler; CHRISTINA EN JEANNETTE, kapt. N. Rademaker; ORTELIUS, kapt. F.H. Groote.
 Voor Middelburg: CATHARINA MARIA, kapt. T. Oomkens; PAULINE, kapt. B.J. Post.

Afbeelding
Datum 12 januari 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen.
Helvoet, 10 januari. Aangekomen: ALBERDINA, kapt. Boerhave, v. St.Petersburg; HELENA, kapt. Gortmaker, en ERNST REINHARD, kapt. Ellerman, beiden van Riga; CERES, kapt. Rieckleff, van Libau; VICTOR. kapt. Jensen, van Odensee, allen met assistentie van sleepboot en ijssloepen. De stoomboot LEVANT is geschut, heeft geprobeerd in het Kanaal door het ijs te breken, doch heeft het moeten opgeven en is blijven liggen. De wind O.
Brouwershaven, 10 januari Aangekomen: ENGELINA, kapt. Smith, van Libau.
Vertrokken: LOODSKOTTER NO. 6, kapt. De Neef, Geen ijs. ZZO.
Van Batavia vertrokken: 3 november. JOHANN, kapt. Verduin, en 5 nov., CORN. ANTHONY, kapt. Reinders, beiden naar Nederland; 6 nov., IDA WILLEMINA, kapt. Rotgans, en CORNELIS GIPS, kapt. Seyfert, beiden naar Soerabaija; 8 nov., INDIA, kapt. Vonck, en  CATHARINA MARIA, kapt. v. Amerongen, beiden naar Nederland; HELLEVOETSLUIS, kapt. Steffens, naar Pekalongang; 13 nov, ROBERTUS HENDRIKUS, kapt. Mulder; BONI, kapt. Möller; 16 nov., SCHEVENINGEN, kapt. Annokkee; 18 nov., CHERIBON, kapt. Coers; JAN DANIËL, kapt. Zweede ; 19 nov., SUSANUA ELISABETH, kapt. Ouwehand; 22 nov., HENRIETTE, kapt. Drijver qq.; 26 nov., WATERGEUS, kapt. Giezen; GOEDE VERWACHTING, kapt. Hellenius; KORTENAAR, kapt. Schuchard; RUDOLF, kapt. Meinsma, en CORNWALLIS, kapt. Bliek, allen naar Nederland.
Van Samarang vertrokken, 28 nov., KOSMOPOLIET, kapt. Koning, naar Batavia.
Van Passaroeang vertrokken, 9 nov., JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. Romijn, naar Ned. Van Banjoewangie vertrokken, 29 okt., MACASSAR, kapt. Vitringa Coulon, naar Rotterdam;
A.R. FALCK, kapt. Van Duyvenboden, naar Amsterdam.
Van Tjilatjap vertrokken, 12 nov., KIJKDUIN, kapt. Dekker, naar Amsterdam.
Te Hongkong aangekomen, 29 nov., ANTH. PETRONELLA, kapt. Van de Velde, van Cardiff.

Afbeelding
Datum 06 april 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Kaap de Goede Hoop, 20 februari. Het Nederlandse schip WATERGEUS, kapt. Giezen, 26 november van Batavia naar Amsterdam vertrokken, is 23 januari in de Tafelbaai binnengelopen, hebbende 10 en 11 januari op het Kaapsche Rif een orkaan doorgestaan, waarin de gehele verschansing met de stutten aan stuurboordszijde, de boten, barring, watervaten, kombuis enz. over boord sloegen en het schip verdere schade bekwam. Van de lading zijn 800 balen koffij beschadigd verkocht, welke 83/6 tot 87/- per cwt, opbrachten. Men is thans bezig de schade te herstellen en kapt. Giezen denkt in het begin van maart de reis te kunnen voortzetten.

Afbeelding
Datum 27 april 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Kaap de Goede Hoop, 21 maart. Nadat nog van de lading van het alhier in averij binnengelopen Nederlandse schip WATERGEUS, kapt. Giezen, 120 balen door zeewater beschadigde Java koffij, van GBP 81/9 tot 82/6, en 7 kannisters Javasuiker à GBP 32/9 per cwt. verkocht zijn, vertrok dit schip op 13 dezer naar Amsterdam, na veel reparatie te hebben ondergaan. Als passagiers bevinden zich daar aan boord: de heer en jonge jufr. Hagedoorn, de heer Van de Paarl, de jonge jufr. Vervooren, de heer Van Wellington en H. van As,  gewezen matroos op het Nederlandse schip WALCHEREN, die thans hersteld is van een ziekte, door welke hij genoodzaakt was hier te blijven, benevens 2 emigranten, wier diensttijd nu verstreken is, met name J. Spierdijk en L. Warneke, welke laatstelijk in dienst zijn geweest respectievelijk bij de heren H.P. Moller, aan de Kaapstad en P. de Villiers Moll, aan de Paarl.

Afbeelding
Datum 28 april 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Helvoet, 26 april. Aangek.: ARK, kapt. Rains, van Newcastle; NYMPH, kapt. Huges, van Liverpool; JOH. CORNELIS, kapt. Scholten, van Colberg; KARSINA, kapt. Waterborg, van Rügenwalde.
Brouwershaven, 26 April. Gisteren vertrokken: JOHANNES MARTINUS, kapt. Dalloyaux, naar Singapore; JACOBA, kapt. Schaap, naar New York.
Van Zierikzee vertrokken, 25 april, EUROPA, kapt. Von Hagen, naar Dordt.
Van St. Helena vertrokken, 16 maart, JUNO, kapt. Nicolaï, van Java naar Amsterdam; 20 dito, ISAÄC DA COSTA, kapt. Klein; 23 dito, DOELWIJK, kapt. Hoefman, en 26 dito, RIDDERKERK, kapt. Teerlink, allen van Java naar Rotterdam; 29 dito, DOLPHIJN, kapt. Gollards, van China naar Liverpool. Gepasseerd, 16 maart, NIJVERHEID, kapt. Schaap, van Java naar Nederland.
Te Tafelbaai (Kaap de G. Hoop) aangekomen, 18 maart, GOUVERNEUR VAN SWIETEN, kapt. Van Boven Fagg, van Japan naar Londen.
Vertrokken, 5 dito, ESTAFETTE, kapt. Oepkes, van Amsterdam naar Rangoon; 13 dito, WATERGEUS, kapt. Giezen, van Java naar Amsterdam.
Van Algoabaai vertrokken, 27 februari, CONCORDIA, kapt. Van Zanten, naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 27 juli 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Verkoop van scheepsaandelen. H.J. Gallenkamp en P. Reineke, makelaars, presenteren als lasthebbende van hun principalen op maandag de 8e augustus 1864, des avonds na afloop van de veiling van het barkschip ADMIRAAL PIET HEIN, ten overstaan van de notaris F. Franke, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, aan de meestbiedende te verkopen:
-       1/40 aandeel, NLG 1000, in het barkschip WATERGEUS, gevoerd door kapt. H.R. Giezen, groot 680 tonnen, van de 's Gravenhaagsche Scheeps Reederij, onder directie van de heer P. Varkevisser, liggende thans in lading te Rotterdam, zijnde no. 72.
-       Een dito als voren zijnde no. 73.
-       Een dito als voren zijnde no. 74.
-       Een dito als voren zijnde no. 90.
-       Een dito als voren zijnde no. 91.
-       1/64 aandeel in het barkschip ABEL TASMAN, gevoerd door kapt. J.A. Rijken, groot 735 tonnen, varende onder directie van de heer P. Varkevisser, liggende thans te Newcastle in lading naar Batavia, zijnde no. 31.
-       Een dito als voren zijnde no. 32.
-       Een dito als voren zijnde no. 36.
Tot nader onderricht vervoege men zich bij een van de bovengenoemde makelaars.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Verkoop van scheepsaandelen. H.J. Gallenkamp en P. Reineke, makelaars, presenteren als lasthebbende van hun principalen, op maandag de 8e augustus 1864, des avonds na afloop van de veiling van het barkschip ADMIRAAL PIET HEIN, ten overstaan van de notaris F. Franke, in de Nieuwe Stad-Herberg, aan het IJ te Amsterdam, aan de meestbiedende of hoogstmijnenden te verkopen:
-       5/140 aandelen ieder ad NLG 1000 in het barkschip WATERGEUS, gevoerd door kapt. H.R. Giezen, groot 680 tonnen, van de Rotterdamsche Scheeps-Reederij, onder directie van de heer P. Varkevisser, liggende thans in lading te Rotterdam, zijnde no's. 72 à 74, 90 en 91.
-       3/64 aandelen in het barkschip ABEL TASMAN, gevoerd door kapt. J.A. Rijken, groot 735 tonnen, varende onder directie van de heer P. Varkevisser, liggende thans te New Castle in lading naar Batavia, zijnde no's. 31, 32 en 36.
Tot nader onderricht vervoege men zich bij een van de bovengenoemde makelaars.

Afbeelding
Datum 26 januari 1866
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 25 januari. Men is zonder bericht aangaande het schip WATERGEUS, kapt. Giezen, 30 juni 1865 van Hongkong naar Batavia vertrokken.

Afbeelding
Datum 30 januari 1866
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Rotterdam, 26 januari. Aangaande het alhier te huis behorend barkschip WATERGEUS, kapt. H.R. Giezen, de 30e juni ll. van Hongkong naar Batavia vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

Afbeelding