Inloggen
HERSTELLING - ID 14139


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1849-04-24 / 1869-05-14 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1849
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Tiemen Ottes Bok, Veendam, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1849-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 50.00 lasts
Net Tonnage 2: 95.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 22.16 Meters Registered
Beam: 4.47 Meters Registered
Depth: 2.15 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1849
Datum agenda: 1849-04-24
Register nr: 18490285
Scheepsnaam: HERSTELLING
Type: Kof
Lasten: 50
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Lukkien, H.P.
Plaats: Veendam
Kapitein op moment van verzoek: Lukkien, H.P.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1849-04-24 HERSTELLING
Manager: Harm Pieters Lukkien, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Pieters Lukkien, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Ship Events Data

1853-02-18: AH 17-05-1853
ROTTERDAM, 14 Mei. Directeuren der hier ter stede gevestigde Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen hebben ïn hunne vergadering van gisteren besloten te doen uitreiken: De groote
zilveren medalje benevens getuigschrift aan Henry Parkman, gezagvoerder van het Engelsche schoenerschip CONQUEST, te huis behoorende te Londen, en vijf souvereinen, om onder zijne ekwipage te verdeelen, voor op 18 Febr. l.l. des nachts bij zeer donker weder, in de baai van Corfu verleende hulp en bijstand aan kapt. H. P. Lukkien, voerende het Nederlandsche kofschip Herstelling, hetwelk door eenen hevigen stormwind geheel was omgeslagen, zoodat dc schepelingen in doodsgevaar verkeerden , welke hij allen gered en op eene menschlievende wijze verscheidene dagen aan zijn boord verpleegd heeft.
1853-02-18: Opregte Haarlemsche Courant 10-03-1853
3 Maart, liet schip HERSTELLING, kapt. Lukkien, van Amsterdam te Corfu aangekomen, is 18 Febr. , na gelost te hebben, aldaar in een hevigen storm omgeslagen , doch weder gerigt.
1853-09-15: AH 20-09-1853.
Cork, 15 september; HERSTELLING, Lukkien ,Corfu.
1853-09-27: AH 03-10-1853
QUEENSTOWN, 27 Sept. Herstelling, Lukkien, v. Corfu n. Cardiff.
1869-05-14: Final Fate: Condemned

Amsterdam, 14 Mei. Het schip HERSTELLING, kapt. Lukkien , van Christiania naar Dunbar, te Bergen lek binnen is afgekeurd en verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Harm Lukkien werd gedoopt op 25 mei 1806 te Veendam als zoon van Pieter H(arms) Lukjen/Lukkien en Eppijn Gebels.

Harm trouwde als Harm Pieters Lukjen op 21 januari 1836 te Veendam als zeeman met Niesjen (Niessien) Jacobs Wilkens, gedoopt te Veendam op 09 november 1806 als dochter van de schipper Jacob (Wilkes) Wilkens en Geessien (Gerrits) Bulsing. Niessien overleed op 13 april 1892 te Beerta, 85 jaar, weduwe.

Harm Pieters overleed op 04 november 1853 te Hamburg, 47 jaar

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Harm vermeld als zeeman in 1836, als schipper en als scheepskapitein in 1837, 1842, 1845, 1850, 1853.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.P.Lukkien was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 47 in de periode 1843 t/m 1846.

 

H.P.Lukkien was effectief lid van het zeemansollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” te Veendam met vlagnummer M4 resp. 84 in de periode 1847 t/m 1853.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 maart 1853 van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” staat de melding dat kapitein H.P.Lukkien bij het verongelukken van zijn schip is gered door de Engelse kapitein Henry Parkman.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 mei 1853 staat het bericht dat de Zuidhollandse Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen een zilveren medaille heeft toegekend aan Henry Parkman voor de hulp tijdens de ramp met het schip “Herstelling” van kapitein Lukkien.042.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.P.Lukkien als gezagvoerder gedurende:

*    1843 t/m 1846 van het schip “de Hoop”, geen vermelding van type, bouwgegevens, en reeder, varend vanuit Wildervank.

 

Bouma025 vermeldt H.P.Lukkien als gezagvoerder gedurende:

*    1839 t/m 1850 van de smak “Goede Hoop”, gebouwd in 1832 te Veendam, 70 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;

*    1848 t/m 1852 van het schip “Nijssiena”, geen type vermeld, gebouwd in 1848, bouwplaats niet vermeld, 105 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. (schip is vernoemd naar de vrouw van de kapitein);

*    1850 t/m 1854 van de schoenerkof “Herstelling”, gebouwd in 1849 te Veendam, 96 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;

*    1854 t/m 1857 van de kof “Hermina”, gebouwd in 1850, bouwlocatie niet vermeld, 103 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. (opgave moet onjuist zijn, vanwege overlijden van kapitein in 1853

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

20 februari 1823, schip “Goede Verwachting”, schipper Berend Geerts Oortjes. Voorts stuurman, kok Harm Pieters Lukkien en een matroos.

14 februari 1824, schip “Vrouw Geziena”, schipper Hendrik Roelfs Stutvoet. Voorts stuurman en de kok Harm Pieters Lukkien.

25 februari 1826, schip “Diana”, schipper Gosse Jurjens Bossinga. Voorts stuurman, kok Harm Pieters Lukkien en een matroos.

27 februari 1827, schip “Margaretha”, schipper Eilt Jans Hanssens. Voorts stuurman, kok en de matroos Harm Pieters Lukkien.

11 maart 1828, smak “Margaretha”, schipper Eilt Jans Hansen. Voorts stuurman, kokm matroos Harm Pieterrs Lukkien uit Veendam en een lichtmatroos.

19 februari 1830, schip “Arendina Maria”, schipper Geert Hindriks Boerhave. Voorts stuurman, kok en een matroos Harm Pieters Lukkien.

20 februari 1831, schip “Diana”, schipper Reinder Hindriks Duut. Voorts stuurman Harm Pieters Lukkien, kok, matroos en een lichtmatroos.

18 februari 1832, schip “Arendina Maria”, schipper Geert Hindriks Boerhave. Voorts stuurman Harm Pieters Lukkien, kok en een matroos.

12 februari 1845, smak “Goede Hoop”, schipper Harm Pieterrs Lukkien. Voorts stuurman, kok, en een matroos.

19 januari 1846, smak “Goede Hoop”, schipper Harm Pieterrs Lukkien. Voorts stuurman, kok, en een matroos.

26 mei 1848, kof “Niessina”, schipper Harm Pieters Lukkien, 42 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter.

16 mei 1849, kof “Herstelling”, schipper Harrm Pieters Lukkien, 43 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok, matroos en een scheepsjongen.

 

In de 12 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Harm Pieters Lukkien.

Het overzicht luidt:

1823                       kok op de “Goede Verwachting” onder Berend Geerts Oortjes                              geen leeftijd

1824                       kok op de “Vrouw Geziena” onder Hendrik Roelfs Stutvoet                                 idem

1826                       kok op de “Diana” onder Gosse Jurjens Bossinga                                                    idem

1827-1828            matroos op de “Margaretha” onder Eilt Jans Hanssens                                           idem

1830                       matroos op de “Arendina Maria” onder Geert Hindriks Boerhave                        idem

1831                       stuurman op de “Diana” onder Reinder Hindriks Duut                                            idem

1832                       stuurman op de “Arendina Maria” onder Geert Hindriks Boerhave                     idem

1845-1846            schipper op de smak “Goede Hoop”                                                                           idem

1848                       schipper op de kof “Niessiena”                                                                                     42 jaar

1849                       schipper op de kof “Herstelling”                                                                                   43 jaar.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant van half mei 1853 (geen datum op de fotokopie van de pagina) staat onder de rubriek SCHEEPS-BERIGTEN het volgende096:

AMSTERDAM, 14 Mei. In den nacht van 18 op 19 Februarij jl. werd het Nederlandsche kofschip de Herstelling, kapitein H.P.Lukkien, tengevolge van een hevige orkaan bij Corfu ten eenenmale omvergeslagen, zoodat de equipage in zee werd geworpen en een geruime tijd daarin verbleef. Door het noodgeschrei der manschappen opgewekt, kwam kapitein Henry Parkman, voerende het Engelsche schoonerschip Conquest, hun ter hulpe en had het geluk hen te redden. Doch niet alleen redde hij hen, maar hij ontving ze met liefde, verzorgde hen van het benoodigde en hield ze zes dagen bij zich aan boord. – Direccteuren der Zuid/Hollandscche maatschappij tot redding van schipbreukelingen te Rotterdam, uitgenoodigd door het kollegie Zeemanshoop alhier, hebben dan ook in hunne vergadering van 12 dezer, aan genoemde kapitein Parkman de groote zilveren medaille dier maatschappij toegekend, alsmede vijf sovereign´s om aan de equipage van de Conquest te worden uitgekeerd.”

 

Van Sluijs013 vermeldt: “Nijsina” 103 ton, gebouwd in 1848. Kapitein/eigenaar Lukkien (geen initialen) te Veendam. In het Handelsblad van 14 november 1848 staat: “Petersburg 14 nov. Het schip Niessina, kapt. Lukkien van hier naar Amsterdam, is op de Finsche kust verongelukt, doch het volk gered en te Kroonstadt aangebracht” 013

“24 Nov. 1848  NIESSINA  abandoned after striking” 089

(het is, gezien de vaarperiode die door Bouma wordt opgegeven, niet zeker, dat het hier om hetzelfde schip gaat.) zie ook  087

 

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Lukkien, Harm Pieters

Familiegegevens en opleiding

Jakob werd geboren op 11 februari 1832 te Veendam als zoon van de schipper Wilke Jans Moesker en Sieke Jakob Wilkens.

Jakob trouwde op 28 januari 1857 te Veendam als schipper met Trijntje van der Wijk, geboren op 10 september 1833 te Veendam als dochter van de schipper Eildert Sijtses van der Wijk en Annechien Pieters de Jonge.

Geen overlijdenskatne gevonden van Jakob Wilkez, en Trijntje van der Wijk.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Jakob vermeld als schipper in 1857, 1858, 1859, 1863, als zeeman in 1865, 1868 en als schipper in 1870.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jacob W. Moesker was met vlagnummer R279 in de periode 1855 t/m 1862 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

J.W.Moesker was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer M4 resp. 84 in de periode 1856 t/m 1873

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1862 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat “het Bestuur zich verpligt heeft gezien, artikel 37 van het Reglement toe te passen … “ op Jb. W. Moesker (Dit artikel voorziet in royement bij het niet voldoen aan de financiële verplichtingen)058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein Jb. W.Moesker met vlagnummer als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855, 1858, 1859 van de kof “Herstelling”                 50 last  varend voor E.S.Steenhuizen te Veendam

*    1862                             geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.W. Moesker als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1858 van de schoenerkof “Herstelling”, gebouwd in 1849 te Veendam, 96 ton o.m., varend voor L.E.Steenhuizen te Veendam;

*    1858 t/m 1861 van de schoenerbrik “Catharina” ex Najade, ex Catharina (?), gebouwd in 1857 te Sappemeer, 180 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;

*    1864 t/m 1866 van de galjoot “Suzanna”, gebouwd in 1851 te Wildervank, 110 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam.

*    1871 van de kof “Sieka”, gebouwd in 1850 te Wildervank, 111 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd in 1871 afgekeurd;

 

In de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege opgenomen in een almanak uit 1862 uitgegeven door de zeemanscolleges van Wildervank en Nieuwe Pekela wordt J.W.Moesker vermeld als gezagvoerder van de “Catharina” met vlagnummer M4 resp. 84.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

19 juni 1850, schip “Sieka”, schipper Pieter Doewes Douwes, lichtmatroos Jacob W.Moesker, 18 jaar uit Veendam.

02 februari 1856, kof “Herstelling”, schipper Jakob Wilkes Moesker.

18 februari 1863, kof “Harmonie”, schipper Pieter Jans Bakker, stuurman J.W.Moesker, 31 jaar uit Veendam.

25 februari 1865, kof “Sieka”, schipper Pietr Doewes Douwes, stuurman J.W.Moesker, 33 jaar uit Veendam.

29 januari 1870, kof “Sieka”, schipper Jakob Wilkes Moesker, 37 jaar uit Veendam.

 

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 14 augustus 1862114

St. Malo den 9 Aug. Het schip CATHARINA, wijlen kapitein Moesker, van Rio Grande naar London, is alhier binnengebragt; de kapitein was den 6 dezer overleden en het volk geheel afgemat, na veel slecht weer doorgestaan te hebben. Dit kan niet Jakob Moesker zijn geweest omdat die na 1861 nog kinderen heeft gekregen

 

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Moesker, Jakob Wilkez

Familiegegevens en opleiding

Berend Bossinga werd geboren 09 oktober 1832 te Veendam als zoon van de schipper Jan Roelfs Bossinga en Jantje Berends Schipper.

Hij trouwde te Veendam als schipper op 08 februari 1863 met Ikien Prins,  geboren te Veendam 13 januari 1842 als dochter van schipper Jan Remkes Prins en Lammechien Geerts Bakker.  Na het overlijden van Berend Bossinga hertrouwde zij in 1878 met de koopman Jan Panman. Ikien overleed te Oosterdiep, gem .Veendam op 20 december 1900, 58 jaar

Berend overleed te Veendam op 31 maart 1875, 43 jaar.

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.(J).Bossinga als gezagvoerder gedurende:

  • 1859 van de sch.kof “Herstelling”, gebouwd in 1849 te Veendam, 96 ton o.m., varend voor L.E.Steenhuizen te Veendam.
  • 1861 t/m 1865 van de sch.kof “Herstelling”, gebouwd in 1849 te Veendam, 96 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;
  • 1866 t/m 1874 van de galjoot “Economie”, gebouwd in 1865 te Veendam, 119 ton o.m., varend voor A.van Linge Ez te Veendam.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Berend Jans Bossinga op:

10 februari 1851, kof “Harmina Annechiena”, schipper Harmannus Jakobs Schipper, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen waaronder Berend Jans Bossinga, geen leeftijd en woonplaats vermeld.

09 februari 1853, kof “Henderika”, schipper Jan Rentes Zoutman, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, matroos Berend Bossinga, geen leeftijd en woonplaats vermeld, en een lichtmatroos.

21 januari 1854, kof “Roelfina Kuiper”, schipper Jan Abrahams Hazewinkel, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Berend Bossinga, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, matroos en een lichtmatroos.

13 januari 1855, kof “Roelfina Kuiper”, schipper Jan Abrahams Hazewinkel, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Berend Bossinga, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, matroos en een lichtmatroos.

26 januari 1856, kof “Roelfina Kuiper”, schipper Jasn Abrahams Hazewinkel, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Berend Bossinga, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, matroos en een lichtmatroos.

30 januari 1864, kof “Herstelling”, schipper Berend Jans Bossinga, 31 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

02 maart 1870, galjoot “Economie”, schipper Berend Jans Bossinga, 37 jaar uit Veendam. Voorts een kok en een matroos.

In de 7 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Berend en Berend Jans.

Het overzicht luidt:

1851                   matroos op de “Harmina Annechiena” onder Harmannus J.Schipper                     geen leeftijd

1853                   matroos op de kof “Henderika” onder Jan Rentes Zoutman                                     idem

1854-1856        stuurman op de kof “Roelfina Kuiper” onder Jan A.Hazewinkel                             idem

1864                   schipper op de kof “Herstelling”                                                                                    31 jaar

1870                   schipper op de galjoot “Economie”                                                                              37 jaar

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Bossinga, Berend Jansz

Familiegegevens en opleiding

Pieter werd geboren op 26augustus 1842 Oosterdiep/Veendam als zoon van de schipper Harm Pieters Lukkien en Niessien Jakobs Wilkens.

Pieter trouwde op 12 januari 1888 (45 jaar oud) te Veendam als schipper met Wilmina Jantina Kuiper, geboren op 22 december 1857 te Beerta als dochter van de bakker Harm Kuiper en Martje Jans Schröder. Wilmina overleed op 22 december 1950 te Groningen, 93 jaar, weduwe.

Pieter overleed op 29 november 1913 te Veendam, 71 jaar, fabrikant.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Pieter vermeld als schipper in 1888, als koopman in 1889, 1891, als fabrikant in 1893, als( tricotage)fabrikant in 1893, 1911, 1913

 

Ene Pieter Lukkien, geboren 26 augustus 1842, afkomstig van Veendam, behaalde zijn diploma voor 1e stuurman op de zeevaartschool te Veendam met diplomanummer 92.099.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

P.H.Lukkien was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer H6 resp. 130 in de periode 1867 t/m 1872. Na een onderbreking van 5 jaar was hij wederom lid van 1877 t/m 1906.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.H.Lukkien als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1869 van de schoenerkof “Herstelling”, gebouwd in 1849 te Veendam, 96 ton o.m., varend voor de wed. H.P.Lukkien te Veendam. Het schip werd in 1869 afgekeurd in Noorwegen.

*    1877 t/m 1887 van de 2-mastschoener “Confiance”, gebouwd in 1860 te Hoogezand; 141 ton o.m., varend voor L.B.Brongers te Wildervank.

 

In een Naamlijst van Leden van het Veendammer zeemanscollege in 1880 aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staat P.H.Lukkien als gezagvoerder van de “Confiance” met vlagnummer 130.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

02 februari 1856, kof “Harmonie”, schipper Pieter Jans Bakker, kajuitwachter Pieter Harms Lukkien.

25 februari 1857, kof “Margretha”, schipper Roelf Hindriks Stutvoer, kajuitwachter Pieter Harms Lukkien, 14 jaar uit Veendam.

25 februari 1865, kof “Herstelling”, schipper Pieter Harms Lukkien, 22 jaar uit Veendam.

11 november 1871, schoener “Anna Sophia”, schipper Eilt Hindriks Puister, stuurman Pieter Harms Lukkien, 29 jaar uit Veendam

31 juli 1875, schoener “Felicitas”, kapitein Harmannus Meijer, stuurman Pieter Lukkien, 32 jaar uit Veendam.

19 oktober 1875, schoener “Felicitas”, kapitein Harmannus Meijer, stuurman Pieter Lukkien, 33 jaar uit Veendam.

22 januari 1876, schoener “Felicitas”, kapitein Pieter Lukkien, 38 jaar uit Veendam.

26 januari 1877, schoener “Confiance”, schipper Pieter Harms Lukkien, 34 jaar uit Veendam.

06 februari 1885, schoener “Felicitas”, schipper Pieter Lukkien, 42 jaar uit Veendam.

 

Overige bijzonderheden

Harlinger Courant dd 07 maart 1878, Scheepvaartberichten096

Uitgegaan:

Bordeaux 1 Maart, Confiance, P.Lukkien, Zwolle.”

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Lukkien, Pieter Harmz

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1849-05-16
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: HERSTELLING
Schipper: Lukkien, Harm Pieters
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten