Inloggen
VAN DER PALM - ID 13967


Kroniekberichten

Datum 01 oktober 1847
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 september. Met het barkschip VAN DER PALM, kapt. J.J. Muntendam, vertrekken van hier een 80-tal passagiers, alle Nederlanders, die, hiertoe door enige aanzienlijken in staat gesteld, het voornemen hebben op Macassar een Nederlandse kolonie te stichten.
(opm: zie NRC van 2 oktober 1847)

Afbeelding
Datum 02 oktober 1847
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 oktober. Het Handelsblad meldt in zijn nummer van gisteren, dat het barkschip VAN DER PALM, hetwelk heden van hier naar zee is vertrokken met bestemming naar Macassar met Nederlanders, die daar een kolonie gaan stichten, een tachtigtal passagiers aan boord heeft. Dit bericht is onjuist, daar het getal slechts achttien volwassen personen en elf kinderen bedraagt.
Even onjuist is het tweede, in hetzelfde nummer van het Handelsblad voorkomend bericht omtrent de WHITE OAK, kapt. T. Weeks. Het schip is niet naar zee geweest en teruggekomen, maar is bij het naar zee gaan gestoten en toen op het Goereese strand blijven zitten. De WHITE OAK was goedgekeurd en met vele artikelen van aanzienlijke waarde geladen. De passagiers zijn kostenloos van boord naar Rotterdam teruggebracht en gedurende de weinige dagen, dat zij hier vertoefd hebben, op kosten der bevrachters van de WHITE OAK geherbergd en onderhouden. Spoedig daarop zijn zij verscheept met de schepen HULL van deze stad en CERES van Amsterdam, die reeds lang te New York zijn gearriveerd en de passagiers in de beste toestand ontscheept hebben.
Dat het Handelsblad zich voortaan toch beter doe onderrichten.

Afbeelding
Datum 29 november 1847
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 november. In het begin der maand augustus is de heer Freyss met het schip de BATAVIER, kapt. Grim, van Nederland vertrokken om in Makasser een handelshuis op te richten met vertakkingen in verschillende delen van de Archipel en gerugsteund door een aanzienlijk kapitaal, in Nederland te samen gebracht.
De 1e oktober vertrok naar Makasser het nieuw gebouwd barkschip VAN DER PALM, toebehorende aan de heren De Groot, Roelants & Co te Schiedam, aan boord hebbende een volle lading voor Makasser bestemd en door particulieren gescheept, benevens een belangrijk personeel tot de samenstelling van het huis Freyss & Co te Makasser en zijn vertakkingen in de omliggende bezittingen. Dit schip nu is niet door de Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht, maar komt weder voor eigen rekening van Java terug. Eindelijk is nog dezer dagen een particulier, aangemoedigd en ondersteund door het departement van koloniën, de verdienstelijke heer Cores de Vries, per overland vertrokken (opm: de stoomboot-diligence-stoomboot verbinding tussen Engeland en Singapore via Suez) met het doel om het nodige te verrichten ten einde te beproeven om in de Archipel en op Java, voornamelijk met het oog op Makasser, een geregelde stoomvaart in Indië daar te stellen.

Afbeelding
Datum 08 januari 1848
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 5 januari. Gisteren is hier aangekomen de Nederlandse bark EENSGEZINDHEID, kapt. H. Haasnoot, met enige passagiers, de 26e september vertrokken van Amsterdam.
Heden zijn hier aangekomen het dito schip MOSAMBIQUE, kapt. T.J.J. Bouman, de 29e september vertrokken van Rotterdam, het dito schip DIONYSIA CATHARINA, kapt. P. Arenspoot, de 27e september vertrokken van Amsterdam, het dito schip KONING WILLEM II, kapt. L.C.E. van der Burgh, de 2e augustus vertrokken van New York, en de dito bark VAN DER PALM, kapt. J.J. Muntendam, met 31 passagiers, allen bestemd voor Makassar, de 1e oktober vertrokken van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 22 augustus 1848
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

De handelsberichten uit Batavia van 27 juni behelzen het volgende: In producten is weinig omgegaan en blijft de voorraad gering zowel hier als te Samarang en Sourabaija, de door het gouvernement in veiling aangeboden 400 pikols nagelen werden tot NLG 68,- opgehouden. Van de almede in veiling gebrachte 689 balies Japanse kamfer zijn 115 verkocht tot NLG 40,- à 41,25 en de overige opgehouden tot NLG 39,-. Dezer dagen werden 400 koyangs rijst omgezet tot NLG 100,- per koyang. In de op 31 mei te Padang gehouden koffieveiling werden 7.715 pikols verkocht tot de volgende prijzen, 1ste soort van NLG 12,80 à 13,10, 2de soort van NLG 12,30 à 12,60, en de 3de van NLG 11,05 à 11,10.
Ten gevolge van de ongunstige berichten van Europa zijn bijna alle orders tot inkoop van producten ingetrokken, en voor schepen die onbevracht uitkomen is het allermoeilijkst een retourlading te vinden. De ANNA naar Rotterdam bestemd, heeft gedeelte ener lading op vracht gevonden tot de genoteerde koers, het ontbrekende wordt gescheept voor reders rekening. De VAN DER PALM zal binnen enige dagen naar Canton zeilen, met een lading voor rekening van de Factorij en anderen. De vrachten naar Nederland waren voor schepen onder Nederlandse vlag NLG 90,- voor rijst en NLG 95,- voor suiker, beiden met 15 procent en NLG 95,- voor koffie en onder vreemde vlag voor rijst, arak en tabak GBP 2,05 per ton.

Afbeelding
Datum 21 november 1848
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 27 september. Ons werd uit Canton d.d. 7 september jl. onder meer het volgende geschreven: Sedert enige jaren had men in dit gedeelte van China geen typhoon (orkaan) gehad, en men verwachtte ook in deze zomer er vrij van te zullen wezen. De 31e augustus was de lucht betrokken en brandend heet, de wind bleef noord. Te Hong Kong was die dag de barometer gezakt en des nachts om half twee barstte aldaar de orkaan los. Tegen 7 uren des ochtends van de eerste september was de wind minder hevig en was toen de typhoon in een storm veranderd. De geleden schade was ontzettend: 13 der in de haven liggende schepen werden op strand gedreven, ontmast en zwaar beschadigd. Daaronder was het Nederlandse schip KIEN HEEM, te Samarang te huis behorende, waarvan drie man der equipage verdronken. De Nederlandse bark VAN DER PALM, gezagvoerder J.J. Muntendam, welke gedurende de typhoon voor drie zware ankers lag – ieder anker had over de 100 vadem ketting uit – heeft geen schade gekregen.
Te Macao begon de orkaan uit het noord-noord-westen. In de binnenhaven, alwaar de schepen zich veilig waanden, werden 8 Europese bodems en kotters op het strand en op de rotsen gejaagd. De Nederlandse brik BOREAS heeft aldaar het zware weder voor vijf ankers liggende uitgereden en heeft geen schade bekomen; dat de brik behouden werd, mag aan de doelmatige voorzorgen, door kapt. Messen genomen, toegeschreven worden. (opm: sterk bekort)

Afbeelding
Datum 23 november 1848
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Particuliere berichten uit Oost-Indië delen mede, dat in China de 31e augustus en de 1e september een orkaan gewoed heeft, die te Macao, Capsingmoon (tussen Macao en Whampoa liggende, zijnde de ligplaats der station- of opiumschepen), Hongkong, Whampoa en Canton, zware schade aan de schepen, aan huizen, enz., veroorzaakt heeft; men berekent op veel meer den 3.000 het getal van hen, die tussen Macao en Canton in deze orkaan het leven verloren, waaronder vele Europeanen, inboorlingen van Macao en Manilla. Van de Nederlandse, gedurende het woeden der tyfoon te Macao en te Hongkong liggende schepen, hebben de VAN DER PALM geen en de BOREAS weinig schade bekomen, terwijl de bark KIEU HIEM, op Java behorende, niet ver van de haven van Victoria (eiland Hongkong) gestrand is; drie man der equipage zijn verdronken.

Afbeelding
Datum 07 februari 1849
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 5 februari. De 2e dezer is hier aangekomen de Nederlandse bark VAN DER PALM, kapt. J.J. Muntendam, met 77 Chinezen, de 17e januari vertrokken van Macao.
De 3e dezer zijn hier aangekomen de dito bark MARGARETHA IDA, kapt. D.H. Kramer, met twee officieren en 165 man militairen, de 12e november vertrokken van Rotterdam, en het dito schip ZUID HOLLAND, kapt. O. Lindeman, met vier passagiers, de 10e november vertrokken van Hellevoetsluis.
Gisteren is hier aangekomen de dito bark JAVA, kapt. L. Tuk, met vier passagiers, de 10e november vertrokken van Amsterdam.
Heden is hier aangekomen Zr.Ms. fregat SAMBRE, kapt.t.zee H. Ferguson, met 100 militairen, de 12e oktober vertrokken van Texel.

Afbeelding
Datum 02 mei 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 37 schepen, als:
Voor Rotterdam: DRIE MARIA’s, kapt. Verbeek, de MAAS, kapt. Timmermans, NIEUW-LEKKERLAND, kapt. Hofman, VICE-ADMIRAAL GOBIUS, kapt. Zwart, J.C.J. VAN SPEIJK, kapt. Vonk, CERES, kapt. van Reijn van Alkemade, BORNEO, kapt. Hansen, PADANG, kapt. Van der Linden, BROEDERTROUW (van Dordrecht), kapt. Kunst, IDA WILLEMINA (van Dordrecht), kapt. Rotgans, VIER GEBROEDERS, kapt. Noltée, EMILIE, kapt. Marker, GOUVERNEUR-GENERAAL ROCHUSSEN, kapt. nog onbekend, NOORD, kapt. Pott en JEANNETTE EN CORNELIA (van Dordrecht), kapt. Veltman.
Voor Amsterdam: STRAAT SUNDA, kapt. Zeylstra, WATERLOO, kapt. Van Epen, JOHANNA, kapt. Schippers, LOUISA MARIA, kapt. Herderschee, GENERAAL LIST, kapt. Sandman, ELISABETH EN ANTOINETTA, kapt. Besier, WILLEM BARENDZ, kapt. Landzaat, JACOB ROGGEVEEN, kapt. Rolff, JAVAAN, kapt. Dekker, SIRIUS, kapt. Mulder, CATHARINA JOHANNA, kapt. Jaski, RABENHAUPT, kapt. Prange, ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. Kley, OUD-ALBLAS, kapt. Budde, GOED VERTROUWEN, kapt. Nannings, WILLEM ERNST, kapt. Wittebol, STAD TIEL, kapt. Chevalier, ECHO, kapt. Buikes, en CORNELIA, kapt. Jonker.
Voor Schiedam: OUD-NEDERLAND, kapt. De Boer en VAN DER PALM, kapt. Muntendam.
Voor Dordrecht: ANNA, kapt. Cramer.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1850
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Te Batavia zijn gearriveerd:
De 27e september de bark WILLEM BARENDS, kapt. W. Landsaat, de 19e mei vertrokken van Amsterdam.
28 september. De Ned. bark HONG GOANG, kapt. Tjan Goagsan, van Cheribon de 25e september.
28 september. De Ned. schoener KIEN GOAN, kapt. Hadjie Osman, van Sumbawa de 17e september.
29 september. Het Ned. schip JACOB ROGGEVEEN, kapt. H. Rolfs, van Amsterdam de 16e juni, passagiers de heren J.W.C. van Steeden en J. Munters, jufvrouwen W. Brandts en J.P. Logger.
29 september. Het Ned. schip MARIA, kapt. H.D. van Wijk, van Amsterdam de 16e juni.
29 september. Het Ned. schip STRAAT BALIJ, kapt. G. Mulder, van Amsterdam de 24e juni, passagier de heer Struwe.
29 september. Het Ned. schip CATHARINA MARIA, kapt. G.L. Gorting, van Amsterdam de 21e juni.
29 september. Het Ned. schip SARA ALIDA MARIA, kapt. H.A. Tekelenburg, van Amsterdam de 24e juni.
29 september. De Ned. bark MARIA JOHANNA, kapt. J. Sullock, van Padang de 11e september, passagiers de majoor Andriessen en fam., kapt. Hultman, de heer Straus, en Zr.Ms. troepen.
29 september. De Ned. bark SALMA, kapt. C.F. Beasleij, van Sumanap de 23e september.
29 september. Het schip LACHMADY, kapt. Sech Achmat Bin Sadik Jamanie, van Cheribon de 19e september, met Zr.Ms. troepen.
29 september. De brik ALMANSOOR, kapt. Sech Abdul Rachman Bin Achmat Soe, van Indramayoe de 27e september.
30 september. Ned. India COMMERCIE COMPAGNIE, kapt. M. Butyn, van Middelburg de 22e september.
30 september. Het schip ZEEMANSHOOP, kapt. B. Rouffaer, van Amsterdam de 8e juni.
30 september. Het schip SIRIUS, kapt. H.J. Mulder, van Amsterdam de 16e juni.
30 september. Het schip SUMATRA, kapt. K.L. Swart, van Nieuwdiep de 16e juni.
30 september. Het schip ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, kapt. A. Glazener, van Rotterdam de 24e juni, passagiers mevrouwen W. Suermondt en P.J.C. van Nieuwenhoven Helbach.
Vertrokken.
28 september. Zr.Ms. stoomschip BATAVIA, luit. ter zee 1e klasse J.J. van der Moore, naar Singapore, passagiers de pred. J.C. Fraisinet en echtg., de heren R.T. Steners, B. Buchanan, J. Bijdeveld, B. Andreas en Zr.Ms. troepen. – Het Ned. schip BATAVIA, kapt. E. Verschoor, naar Rotterdam, passagiers de heer A. Parkes en 5 militairen.
28 september. Het Ned. schip J.C.J. VAN SPEYK, kapt. J. Nolte, naar Soerabaja.
28 september. Het Ned. schip D'ELMINA, kapt. J.C. Jansen, naar Samarang. – De Ned. bark SAFOERA, kapt. Aboe Tair Bin Hadjie Moehamat Seid, naar Banjermassing. – De Ned. schoener GOCDANG BAZAAR, kapt. Pa Tarisag, naar Jawana.
29 september. De Ned. bark CANTON, kapt. K.W.E. Berger, naar Rotterdam, passagiers mevr. de wed. Verhoeff en 3 dochters en 4 militairen. – Het Ned. schip GENERAAL LIST, kapt. G.A. Sandman, naar Amsterdam. – De Ned. bark GENERAAL CHASSE, kapt. J. Scott, naar Cheribon.
29 september. De Ned. bark WILLEM ERNST, kapt. H. Wittebol, naar Soerabaja, passagier mevr. A.M. Kuhn.
29 september. De Ned. bark CHINA, kapt. T.C.H. Kock, naar Muntok. – De Ned. brik PASEKAN, kapt. Pa Pao, naar Pekalongan. – De Ned. schoener ALOEI SEGAF, kapt. Said Aloei Bin Abdulla Segaf, naar Sumanap. – Het Ned. schip DJEILANIE, kapt. Said Moehamat Bin Alie, naar Sumanap.
30 september. Het Ned. schip ATIAT RAGMAN, kapt. J.H. van Harling, naar Rembang.
1 oktober. Het Ned. schip NOVA SEMBLA, kapt. L. Heijkoop, naar Samarang.
1 oktober. Het Ned. schip FATHAR RACHMAN, kapt. K. de Looper, naar Muntok.
1 oktober. Het Ned. schip ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.P. Kuijper, naar Amsterdam, passagier de heer A. Colombat.
1 oktober. Het Ned. schip MARSOEK, kapt. Sech Salman Bin Achmat Bin Soenkar, naar Kandanghaur. – De Ned. bark SUMATRA, kapt. H. Veldtman, naar Makasser.
1 oktober. De Ned. bark INDRAMAYOE, kapt. Nie Tekwie, naar Cheribon.
Schepen liggende ter rede.
Zr.Ms. korvet NEHALENNIA, stoomschip BORNEO, KONINGIN DER NEDERLANDEN; Gouv. schoener DORIS, Ned. schepen de JOHANNA, de ADMIRAAL JAN EVERTSEN, NOVO ZEMBLA, ZEELAND, FATHAR RACHMAN, MARSOEK, ECHO, COMMERCIE COMPAGNIE, LACHMADIE, SARA ALIEDA MARIE, CATHARINA MARIA, STRAAT BALIE, MARIA, JACOB ROGGEVEEN, barken ALBATROS, DRIE GEBROEDERS, AUSTRALIEN, BUITENZORG, ARDJOENO, de MAAS, NAUWAN ELJOESOOR, JENOER, DIEDERIEKA, FATAHOOL WAHAP, INDRAMAYOE, FATAL KAIR, HOKSOEN, SALMA, MARIA JOHANNA, HONG GOAN, VAN DER PALM, WILLEM BARENDS, SUMATRA; brik TARTAR, AL MANSOOR, schoener INDRAMAYOE, KIM GOAN, TJIENSING REMBANG, BLINJOE SRIEBOELAN. – Eng. schip URGENT, bark LADY OF THE LAKE. – Frans schip RACINE, NICOLAAS CEZARD. – Zweeds schip SIR ROBERT PEEL. – Brem. schip VICTORIA. – Siamsch. bark Brahma.
Samarang. Aangekomen.
21 september. Het Ned. stoomschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. G. Batten, van Batavia de 19e september, passagiers de heren Waller, Krook van Harpen, Bogaard, 4 kinderen van de heer Oudhoff, Zr.Ms. troepen en bannelingen. – De Ned. schoener TIAN HAPLIE, kapt. Tan Lie, van Balie Ampenan de 16e september.
22 september. Zr.Ms. stoomschip ETNA, luit. ter zee 2e klasse J.G. de Man, van Batavia de 20e september.
23 september. De Ned. bark HOKSOEN, kapt. Djan, van Balie Beleling de 20e september. – De Ned. kotter SATANIE, kapt. Pa Sarie, van Batavia de 14e september.
26 september. De Ned. schoener LOUISE, kapt. Loso, van Japara de 23e september.
26 september. De Ned. schoener KOEMPOOL MAAS, kapt. Djamalodien, van Banjermassing de 21e september.
Vertrokken.
20 september. De Ned. bark SAMARANG, kapt. B.J. Raket, naar Padang. – De Ned. schoener TJINGSENG REMBANG, kapt. The Biansiang, naar Batavia.
23 september. De Ned. bark HOKSOEN, kapt. Djan, naar Batavia. – Zr.Ms. stoomschip ETNA, luit. ter zee 2e klasse J.G. de Man, koersstellende om de west, aan boord hebbende Zijne Hoogheid de Hertog van Saxen Weimar, commandant van het Indisch leger, benevens adjudant en de heer mr. C.A. de Jongh en fam.
25 september. Het Ned. stoomschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. G. Batten, naar Batavia, passagiers de heren mr. d' Ablaing, D. Mclaine, Boeken, Zr.Ms. troepen en bannelingen.
26 september. De Ned. schoener BIENTANG TIEGA, kapt. Siem Tjien Hok, naar Makasser. De Ned. bark NAGA LAUT, kapt. H. Chevalier, naar Ccheribon en Batavia, passagier de heer Boulet.
26 september. De Ned. bark JOEN GOAN, kapt. Ko Tiong, naar Grissee.
Schepen liggende ter rede.
Zr.Ms. roeikanonneerboot No. 14, Het Ned. schip LOUISE MARIA, WADIE ATOOL RACHMAN, barken AMICITIA, VAN DER WERF, BANDAR ALIE, ARIEF BANJARMAAS, ELLEN, brik HAP HEEN, schoeners ANIS, INGOAN, ZEEMANSHOOP, TAN HAPLIE, LOUISE, KOEMPOEL MAAS, kotter SATANIC.
Soerabaja. Aangekomen.
19 september. De Ned. bark VIER GEBROEDERS, kapt. C. Vonck, van Batavia de 12e september. – De Ned. kotter LITTLE TOT, kapt. Katjong, van Pasoeroewan de 18e september.
21 september. De Ned. boot GOANSEENG, kapt. Lie Kang, van Balie Badong de 15e september. – De Ned. bark BORNEO, kapt. C.C. Hansen, van Batavia de 12e september. – Het Ned. schip OUD NEDERLAND, kapt. J.L. de Boer, van Batavia de 13e september. – Balisch bark JACATRA, kapt. D. Crawfurd, van Makasser de 15e september.
22 september. De Ned. bark ANNA MARGARETHA, kapt. J.J.S. Ruhl, van Batavia de 29e augustus; passagiers de ridmeester Mossel en fam. en de heer J.C. Weldanger.
23 september. De Ned. bark NOORD, kapt. H.G. Pott, van Batavia de 14e september. – Het Ned. schip HET GOEDE VERTROUWEN, kapt. G. Groenewoud, van Batavia de 13e september. – De Eng. bark RIO PACKET, kapt. A. Shifely, van Sydney de 15e augustus.
24 september. De Ned. schoener HOAT GOAN, kapt. Lie Golieong, van Batavia de 10e augustus, passagiers de heer F. Patie en 14 inlanders. – Het Ned. schip SARA LIJDIA, kapt. B. van der Tak, van Batavia de 13e september, passagiers de heren J. Walker, C. Gill, Aveling, Rommert, Van Sprang en Wessels allen met hun familie. – De Ned. kotter LITTLE TOT, kapt. Katjong, van Pasoeroewan de 23e september.
25 september. De Ned. bark TRITON, kapt. H. Olie, van Batavia de 15e september, passagiers de heer Melchers en fam.
Vertrokken.
20 september. De Ned. bark FATHOOL HAER, kapt. A. Cato, naar Sumanap. – Het Eng. schip SAGHALIEN, kapt. J. King, naar Manilla.
21 september. De Ned. kotter LITTLE TOT, kapt. Katjong, naar Pasoeroewan.
22 september. De Ned. bark ASULTANIE, kapt. Sech Abdulla Bin Jafar Moharie, naar Balic Lombok.
22 september. De Ned. bark A.R. FALCK, kapt. P. van Duijvenboden, naar Nederland via Pasoeroewan en Batavia.
22 september. De Ned. bark DRIE VRIENDEN, kapt. R.A. Tange, naar Nederland via Panaroekan en Batavia. – Het Eng. schip WARLOCH, kapt. J. Pagen, naar Sydney over Batavia.
23 september. De Ned. bark TADJIL MOELOOK thans hernoemd TIK SEN TJAN, kapt. Liem Sie Bing, naar Riouw, passagiers de heren E. Selleij en J.C. Millas.
24 september. De Ned. bark BORNEO, kapt. C.C. Hansen, naar Nederland over Probolingo en Batavia.
25 september. Het Ned. schip EMELIE, kapt. P.F. Marker, naar Batavia, met 8 gepasporteerde militairen.
26 september. De Ned. bark NOORD, kapt. H.G. Pott, naar Batavia over Pasoeroewan en Batavia. – Het Ned. schip HET GOEDE VERTROUWEN, kapt. G. Groenewoud, naar Nederland via Probolingo en Batavia.
Schepen liggende ter rede.
Zr.Ms. schoeners JANUS, EGMOND, CIRCE, brik de HUZAAR, stoomschepen HEKLA, VESUVIUS, PHOENIX, SAMARANG, ONRUST, korvet ARGO, Gouv. schoener ANADYOMENE; Ned. schepen CORNELIS HOUTMAN, SAMARANG, de STAD AMSTERDAM, FATAHOOL MOEBARAK, barken FATAL MAÄN, EMELIE, DRIE VRIENDEN, ATIAT TO RACHMAN, ZEEMEEUW, FATHOOL HAER, schoeners TIO TIAUW THAIJ, SOEIKIT, MIFRIJOOL MOELOOK, HEATLIJ, MANSOOR, SARIE BANJARMAAS. – Eng. schip SAGHALIEN, WARLOCH.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping. De notaris Abram van Rijckevorsel Wzn, residerende te Rotterdam, als lasthebbende van deszelfs principalen, is van mening op dinsdag de 5e november 1850, des voormiddags ten 11 ure, in het Notarishuis te Rotterdam, te veilen en te verkopen:
- 1/16e Aandeel in het barkschip genaamd KOLONEL KOOPMAN, gemeten op 293 lasten, gevoerd door kapt. J. Klein.
- 1/10e Aandeel in het barkschip genaamd JONGE CORNELIS, gemeten op 183 lasten, gevoerd door kapt. C. Verhey.
- 1/10e Aandeel in het barkschip genaamd VROUW JOHANNA, gemeten op 266 lasten, gevoerd door kapt. C. van der Hoeven.
- 1/16e Aandeel in het barkschip genaamd NEERLANDS KONINGIN, gemeten op 351 lasten, gevoerd door kapt. H.H. Kramer.
- 2/32e Aandelen in het barkschip genaamd AUSTRALIËN, gemeten op 321 lasten, gevoerd door kapt. D. Voogd Anspach.
- 2/40e Aandelen in het barkschip genaamd de NOORD, gemeten op 345 lasten, gevoerd door kapt. H.G. Pot.
- 2/40e Aandelen in het barkschip genaamd KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, gemeten op 330 lasten, gevoerd door kapt. G.F. Bus.
- 2/40e Aandelen in het fregatschip genaamd VRIENDSCHAP, gemeten op 415 lasten, gevoerd door kapt. F.W.E. Schuchard.
- 1/20e Aandel in het barkschip genaamd JOHANNES MARINUS, gemeten op 320 lasten, gevoerd door kapt. J. van Delft Jr.
- 3/66e Aandelen in het barkschip genaamd ALBLASSERDAM, gemeten op 371 lasten, gevoerd door kapt. P. Pot.
- 1/28e Aandeel in het barkschip genaamd BORNEO, gemeten op 325 lasten, gevoerd door kapt. C.C. Hansen.
- 2/60e Aandelen in het barkschip genaamd CHRISTIAAN HUYGENS, gemeten op 284 lasten, gevoerd door kapt. H.R. Bok.
- 2/64e Aandelen in het barkschip genaamd PROTEUS, gemeten op 179 lasten, gevoerd door kapt. J.J. van der Veen.
- 2/64e Aandelen in het barkschip genaamd PRINS VELDMAARSCHALK, gemeten op 239 lasten, gevoerd door kapt. D.C. Rietbergen.
- 2/64e Aandelen in het barkschip genaamd MERCATOR, gemeten op 239 lasten, gevoerd door kapt. E. Brouwer.
- 1/50e Aandeel in het barkschip genaamd ALBRECHT BEYLING, gemeten op 263 lasten, gevoerd door kapt. H. van den Erve.
- 1/50e Aandeel in het barkschip genaamd VAN DER PALM, gemeten op 272 lasten, gevoerd door kapt. G.J. van Ogtrop.
- 2/300e Aandelen in het fregatschip genaamd WILLEM DE EERSTE, gemeten op 474 lasten, gevoerd door kapt. J.J. Muntendam.
Nadere informatiën zijn te bekomen ten kantore van de voornoemde notaris, alsmede ten kantore van de makelaars Montauban van Swijndregt & Van Dam te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 06 november 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkoping van scheeps-aandelen in het Notarishuis te Rotterdam op dinsdag 5 november, waarvoor is geboden:
- 1/6e aandeel in het barkschip KOLONEL KOOPMAN NLG 7.000
- 1/10e - - - - JONGE CORNELIS NLG 4.000
- 1/10e - - - - VROUW JOHANNA NLG 4.100
- 1/16e - - - - NEÊRLANDS KONING NLG 4.200
- 2/32e - - - - AUSTRALIE NLG 4.700
- 2/40e - - - - de NOORD NLG 5.400
- 2/40e - - - - KON. NED. YACHTCLUB NLG 4.100
- 2/40e - - - fregatschip VRIENDSCHAP NLG 4.100
- 1/40e - - - barkschip JOHANNES MARINUS NLG 3.900
- 3/66e - - - - ALBLASSERDAM NLG 4.000
- 1/28e - - - - BORNEO NLG 2.500
- 2/60e - - - - CHRISTIAAN HUYGENS NLG 2.100
- 2/64e - - - - PROTEUS NLG 1.300
- 2/64e - - - - PRINS VELDMAARSCHALK NLG 900
- 2/64e - - - - MERCATOR NLG 1.700
- 1/50e - - - - ALBRECHT BEYLING NLG 1.200
- 1/50e - - - - VAN DER PALM NLG 1.650
- 2/300e - - - fregatschip WILLEM DE EERSTE NLG 460

Afbeelding
Datum 17 juli 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 mei. Scheepsvrachten. Ter bevrachting zijn aangeboden het Bremer schip METTA en het Zweedse schip VANADIS. Het Deense schip CECROPS is bevracht naar Hamburg à GBP 2.15. Het Bremer schip JOHANA CAEZAR vertrok naar Makassar en het Engels schip DUMFRESSHIRE naar Singapore. De Engelse schepen GRANGE en HECTOR werden bevracht naar Bremen voor rijst en suiker à GBP 2.10, de BOADICEA naar Triëst à GBP 3,-. De Nederlandse schepen LOOPUIJT, VAN DER PALM en SOOLO laden rijst à NLG 60, suiker à NLG 70, en arak à NLG 95, wordende echter alle drie vermoedelijk ten dele voor rederijrekening beladen. De CAMELEON en JONGE JAN zijn bevracht naar Rotterdam met gedwongen adres rijst NLG 63, suiker NLG 73 en arak NLG 98. Te Sourabaya laden de WILLEM BARENDZ en de ALDEBARAN, gedeeltelijk rijst voor rederijrekening, en laden voorts bij arak à NLG 90, rijst à NLG 60 en tabak à 66 per 1600 Amsterdamse ponden, is NLG 53,62½ per maatschappij last. De GOEDE VERWACHTING heeft een charter bij de maand naar China, de HENRIËTTE CLASINA laadt suiker à NLG 70 en tabak à NLG 60 maatschappij tarief en zal vermoedelijk voor rederijrekening opvullen met rijst.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 oktober. Door de Nederlandsche-Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 6 schepen, als:
Voor Rotterdam: FORMOSA, kapt. J.Th. Verschuur; VAN DER PALM, kapt. R.A. Ogterop, van Schiedam; SCHOONDERLOO, kapt. A.F. Marmelstein.
Voor Amsterdam: STAD UTRECHT, kapt. F.P.J. Jaski; SAGITTA, kapt. T.D. Lieuwen; ALMELO, kapt. B. Aufmorth.

Afbeelding
Datum 21 januari 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Deal, 17 januari. Het Nederlandse barkschip VAN DER PALM, kapt. Ogterop, van Rotterdam, welke heden de reis naar Batavia vervolgd heeft, was genoodzaakt om anker en ketting te slippen, teneinde een aandrijving te voorkomen.

Afbeelding
Datum 05 februari 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Portsmouth, 1 februari. Het Nederlands schip VAN DER PALM, kapt. Ogterop, van Rotterdam naar Batavia, heeft de reparatiën geëindigd, is op nieuw van anker en ketting voorzien en is heden uit de haven van Spithead gebracht.

Afbeelding
Datum 17 mei 1854
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 16 mei. Gisteren zijn hier aangekomen de Nederlandse schepen LOOPUYT, kapt. Bouwmeester, komende van Cardiff, VAN DER PALM, kapt. Ogtrop, mede komende van Cardiff, en SALATIGA, kapt. Bezier, komende van Liverpool.
Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip JUNO, kapt. Chevalier, de 4e april vertrokken van Melbourne.

Afbeelding
Datum 15 november 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Madeira, 20 oktober. Het Amerikaanse schip KALAFAT, van Cardiff naar Florida, is op zee gezonken. De bemanning is door de Nederlandse bark VAN DER PALM, kapt. van Hees (opm: G. Strang van Hees), gered en alhier geland.

Afbeelding
Datum 06 april 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Singapore, 21 februari. Alhier zijn bevracht de Nederlandse schepen VAN DER PALM, kapt. Van Hees, voor GBP 5.5 per ton naar Triëst, en LUIT.ADM. STELLINGWERF, kapt. Mispelblom Beijer, voor GBP 4.15 naar een haven tussen Hamburg en Havre.

Afbeelding
Datum 22 februari 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 16 schepen, als:
Voor Rotterdam: CATHARINA WILHELMINA, kapt. F.H. Popken; ELIZABETH, kapt. W.C. Veenstra; JAN DANIEL, kapt. H. Hagers; JAN VAN GALEN, kapt. P.H. de Boer; HERMAN, kapt. M. van Velthoven; BILITON, kapt. H. ten Zeldam Ganswijk.
Voor Amsterdam: THETIS, kapt. J.Visser Ez; TWEELING ZUSTERS, kapt. W.P. Carst; JOHANNES ALBERTUS, kapt. J.C. Londt Hz; DOLFIJN, kapt. C.B. Brandligt; VALPARAISO, kapt. H. Ellerman; KIJKDUIN, kapt. T.S. Oldendorp; PAULINE CONSTANCE ELEONORE, kapt. J.K. de Weerd; PETRONELLA CATHARINA, kapt. T. Hagen.
Voor Schiedam: VAN DER PALM, kapt. G. Strang van Hees.
Voor Middelburg: HEEMSTEDE, kapt. H.H. de Boer.

Afbeelding
Datum 17 januari 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Canton, 30 november. De volgende Nederlandse schepen bevinden zich op dit ogenblik in China, als:
ter rede van Hongkong: VAN GALEN, kapt. Smit; VAN DER PALM, kapt. Bouwmeester; BELLONA, kapt. Kluin; DOLPHIJN, kapt. Brandligt; TWEE JEANNE’S, kapt. v. d. Windt; DOGGERSBANK, kapt. Valentien q.q.; KEMANGLEN, kapt. Möller; SCHEVENINGEN, kapt. Annokkee; BOMMELERWAARD, kapt. Loos; JACOBA, kapt. Schaap; GOUVERNEUR GENERAAL DUYMAER VAN TWIST, kapt. Hoeksma; IDA WILHELMINA, kapt. Weyland;
JACOBA EN ANNA, kapt. Petersen; LEWE VAN NIJESTEIN, kapt. Borchers; SOOLO, kapt. van der Meulen.
ter rede van Macao: E.W. VAN DAM VAN ISSELT, kapt. Kolm q.q.; ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. Hazewinkel; MERCATOR, kapt. van der Woude.
ter rede van Whampoa: JUNO, kapt. Chevalier.
ter rede van Foo-Chew-Foo: PER ASPERA AD ASTRA, kapt. Admiraal; QUATRE BRAS, kapt. Bondix.
ter rede van Amoy: AMERIKA, kapt. Zeeman; KAREL AUGUST, kapt. Huizer.
Van bovengenoemde schepen is de JACOBA EN ANNA naar Japan, de E.W. VAN DAM VAN ISSELT naar Batavia via Singapore naar Samarang, en de KAREL AUGUST via Singapore naar Batavia bestemd. De GOUVERNEUR GENERAAL DUYMAER VAN TWIST zal binnenkort naar Amoy vertrekken en de KEMANGLEN ligt in reparatie.

Afbeelding
Datum 13 mei 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 26 maart. Sedert de laatste mail, hebben slechts weinig bevrachtingen plaats gevonden, doch vrachtprijzen blijven steeds vast.
De volgende Nederlandse schepen zijn opgenomen: PETRONELLA CATHARINA verkreeg 45 $ centen de pikol rijst naar Macao; BANTAM, 187 lasten, bedong NLG 6.000 ineens naar Banka en terug; SCHOON VERBOND, 430 lasten, NLG 4.000 ineens, van Samarang naar Batavia, met een lading hout; ALCYONE NLG 70 voor suiker en NLG 60 voor koffij, te Soerabaija en Passaroeang te laden naar Amsterdam; CORNELIA werd door de Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht à NLG 67,50 voor suiker te Pekalongan, en NLG 60 voor thee en gom dammar alhier te laden naar Amsterdam; D.T. VISSER, 150 lasten, verkreeg dooreen NLG 1,00 de pikol naar Sydney, en 80 cents de pikol voor kolen terug; VAN DER PALM NLG 57,50 voor rijst te Indramayoe, en NLG 65 voor suiker te Soerabaija naar Rotterdam.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog zonder emplooi: SUMATRA, JULIE CLAIRE, JACQUELINE EN ELISE, HOLLANDIA, JACOB, MERCATOR, JACOB EN ANNA, MEDEA, JHR.MR. VAN DER WALL VAN PUTTERSHOEK en CAPELLA.
Het Engelse gouvernement heeft te Hongkong 20.000 ton plaatsruimte aangevraagd tot het transport van oorlogsmaterieel naar Shanghai. Tengevolge hiervan waren vrachten naar Europa tot GBP 4 gestegen, zodat ook een verbetering hier te verwachten is.

Afbeelding
Datum 28 september 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 september. Volgens telegrafisch bericht is het schip VAN DER PALM, kapt. Marcus, van Batavia naar Rotterdam, met schade wegens aanzeiling te Cowes binnengelopen.

Afbeelding
Datum 29 september 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cowes, 26 september. Het alhier in averij binnengelopen Nederlandse schip VAN DER PALM, kapt. Marcus, van Batavia naar Rotterdam bestemd – zie NRC van gisteren – heeft de boegspriet, kluiverboom, fokkenmast, voorsteng, voor-bramsteng, groot-bramsteng en scheg verloren. Het schip maakt niet meer water dan gewoonlijk. De aanzeiling, waarin de VAN DER PALM die schade bekwam, geschiedde met een groot schip in de nacht van 24 dezer op de hoogte van Poortland (opm: Portland).

Afbeelding
Datum 14 oktober 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cowes, 12 oktober. Circa 150 last van de lading van het alhier in averij binnengelopen Nederlandse schip VAN DER PALM, kapt. Marcus, van Java naar Schiedam bestemd, zal in een ander schip overgeladen en verder naar de bestemming vervoerd worden. De VAN DER PALM zal slechts het hoog nodige alhier repareren en binnen 8 of 10 dagen gereed zijn om de reis voort te zetten.

Afbeelding
Datum 23 maart 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 maart. De Nederlandsche Handel-Maatschappij heeft heden de navolgende 32 schepen bevracht, zijnde 25 voor maart, en 7 die nog, met behoud der 15 pct. averij en kaplaken, toegevoegd worden aan de bevrachting van februari. Voor de schepen van maart is de vracht nu NLG 110 zonder meer, met de gewone reductie.
De 25 schepen voor de bevrachting van maart zijn:
Voor Rotterdam: NEDERLAND, kapt. F. Ruiter; MARY EN HILLEGONDA, kapt. H.O. Piccardt; VIJF VRIENDEN, kapt. C. Johann; NOACH, kapt. P. Wierikx; VRIENDSCHAP, kapt. J. Jansen; WELTEVREDEN, kapt. J.J. Duinker; GUURTJE EN MARIA, kapt. J. Kruyt; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L.F. van Ruyven, en VIER GEZUSTERS, kapt. J. Bik.
Voor Amsterdam: HENRICA, kapt. A.H. Strackholder; CORNELIA, kapt. J.B. Jaski; PEKING, kapt. H. Croese; BARON FORSTNER VAN DAMBENOY, kapt. N. Kruimel; MARGARETHA JOHANNA, kapt. K.L. Verschuur; HOLLAND, kapt. B. Aufn’orth; CELEBES, kapt. F.N. Reuvekamp Gille; DUIVELAND, kapt. H. Hagers; VICE ADMIRAAL GOBIUS, kapt. A. van Duyn; SUZANNA JOHANNA, kapt. J.F. Lammerts; S. VAN HEEL, kapt. D.H. Dietz; ALBLASSERWAARD, kapt. F.J.D.E. von Lindern; CONCURRENT, kapt. N.N, (de 6 laatste van Rotterdam); en CORNELIS GIPS, kapt. M. van Rijn van Alkemade (van Dordrecht).
Voor Schiedam: CHRISTIAAN HUYGENS, kapt. J. van Katwijk.
Voor Dordrecht: BERNHARD HERTOG VAN SAXEN WEIMAR, kapt. C.J.J.M. Gilbert.
De 7 schepen toegevoegd aan de bevrachting van februari zijn:
Voor Amsterdam: STAD DOKKUM, kapt. H.B.B. Jaski; GRAAF VAN HEYDEN REINESTEIN, kapt. J. Wamsteker; WILLEM HENDRIK, kapt. J. Beckering; ZEEPLOEG, kapt. J.H. van Wijngaarden, en JOHANNA, kapt. A.J.P.D. Swerver (de laatste van Rotterdam).
Voor Schiedam: VAN DER PALM, kapt. C. Markus.
Voor Dordrecht: GRAAF DIRK III, kapt. C.J. Rotgans.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 30 oktober. Kapt. Markus (opm: C. Marcus), voerende het barkschip VAN DER PALM, 20 augustus van Batavia te Soerabaja gearriveerd, om aldaar het restant van zijn lading te lossen, meldt van daar, dat de VAN DER PALM de 10e augustus des avonds ten 11 ure, op het noorderrif van Boompjes-eiland aan de grond was geraakt. Onmiddellijk had men de boten te water gebracht en een werpanker uitgebracht, doch niettegenstaande alle krachten werden ingespannen, gelukte het eerst des nachts om 2 uur het schip vlot te brengen. Het werpanker en een gedeelte van de tros ging hierbij verloren. Het schip werd bevonden lek te zijn, makende 1½ duim water in het uur, zodat men besloot het bij arrivement te Soerabaja te kielen. Hieraan het nodige gevolg gegeven zijnde, bevond men dat er aan bakboordzijde 30 bladen koper waren verloren en twee planken onder het vlak gebroken, terwijl het daardoor ontstane gat door koraal was gevuld geworden. De loze kiel was geheel weg. De vaste kiel op twee plaatsen vier duim ingesplinterd en verder zwaar beschadigd, terwijl de onderste roerhaak gebroken was. Aan stuurboordzijde waren plm. 80 bladen koper – samen dus ca. 110 bladen – verloren en drie planken onder het vlak, op de kant van een wrang, op de hoogte van het grote luik, gebroken. De VAN DER PALM moest dus opnieuw worden gekoperd en de schade aan de kiel, het roer enz. worden hersteld.

Afbeelding
Datum 27 december 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 november. Vrachten. Nederlandse vlag. De ELSHOUT, JOHANNA ELISABETH, HUGO GROTIUS, MARIA ANNA, SUSANNA JOHANNA en JEANNETTE CORNELIA, die voor ongeveer een maand geleden gecharterd warden, bedongen allen nog NLG 100 voor suiker naar Holland op de kust te laden; vracht voor andere goederen naar evenredigheid.
Later werd de WILLEM HENDRIK à NLG 95 voor suiker van Passaroeang naar Amsterdam gecharterd, terwijl CORNELIS GIPS, QUARTET, GRAAFSTROOM, KORTENAER, JACOBA en CHRISTINA, CELEBES en JAVA niet hoger dan NLG 90 voor suiker en van NLG 85 tot NLG 70 voor rijst van de kust naar Holland konden bedingen. De POSTILJON bedong NLG 3,50 per picol voor suiker naar de Perzische Golf. Van de H. LIDUINA en ALETTA AUGUSTA, zijn de charters niet bekend geworden, terwijl de WILHELMINA, GBP 3.17.6 per ton voor rijst, GBP 4 voor suiker en GBP 3.10 voor arak hier en te Dadap te laden naar het Kanaal aangenomen heeft.
Ter bevrachting blijven nog aangeboden de Nederlandse schepen CORNELIA HENDRIKA, CATHARINA WILHELMINA, GRONDWET, CONCURRENT, HENDRINA, GRAAF DIRK III, JOHANNA MARIA (opm: vermoedelijk de bark van Vaesen & Steinhausen), PIETER, CAPELLA, VAN DER PALM, S. VAN HEEL, ALBLASSERDAM, TJILINGSIE, CATHARINA JACOBA, HENRIETTE, EUTERPE, ACADIA en FORTUNA.

Afbeelding
Datum 27 januari 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 december. Vrachten. Nederlandse vlag. Nadat in het laatst van de vorige maand enige schepen als de CORNELIA, HENDRIKA, JUNO, EUTERPE, ACADIA, ALBLASSERDAM, HENDRIKA van NLG 90 tot NLG 75, voor suiker naar Holland werden afgesloten, hebben gezagvoerders zich aan een verdere verlaging moeten onderwerpen en werden de EUGENIE en de POLLUX tot NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor koffij, en de CONSTANTIA à NLG 70 voor suiker hier en op de kust te laden afgesloten. Later bedongen de DOELWIJK, EVA JOHANNA EN WILLEM DE ZWIJGER maar NLG 65 voor suiker. De GRONDWET, CONCURRENT, PIETER, GRAAF DIRK III, ALLEGONDA JACOBA en MINISTER PAHUD namen GBP 3.15 aan voor rijst te Akyab, Bassein of Rangoon naar Het Kanaal te laden. De CATHARINA JACOBA HENRIETTE laadt rijst van de rijsthavens naar Amsterdam voor NLG 80. De FOP SMIT gaat vrachtzoekend naar Akyab. De S. VAN HEEL, ROTTERDAM en BELLATRIX laden voor reders rekening naar Nederland.
Ter bevrachting blijven nog de Nederlandse schepen: BATAVIA, SCHEVENINGEN, JOHANNA MARIA, CATHARINA WILHELMINA, VAN DER PALM, TJILINGSIE, MARIA ELISABETH, NOORD BRABAND, MARY HILLEGONDA, ANTONIA PETRONELLA, CHERIBON, HENDRIK, CHRISTINA, DRIE GEBROEDERS, WILLEM DANIEL, HOLLANDS TROUW, MADURA, CAPELLA en ST. JAN.
Het Engelse schip POLONAISE, van Foochow naar Engeland met thee, werd in Straat Sunda door het Engelse schip HAWTHORN, ook van Foochow naar Engeland bestemd, aangezeild en moet hier repareren.
De Nederlandse THEODORA MACHTILDA (Holl.) vaart op de kust.
Het Nederlandse schip CALYPSO, van Japan naar Batavia, strandde op Pulo Lapar (Billiton). Het volk en passagiers werden gered.

Afbeelding
Datum 05 november 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 september. Vrachten. Het getal onbevrachte schepen vermeerderde weder door arrivementen van Europa, China en elders. Bij de stilstand van vele suikerfabrieken en de trage afvoer van andere, deed zich minder behoefte aan scheepsruimte op dan anders in dit seizoen het geval is. Slechts enkele charters werden afgesloten à NLG 77,50 voor suiker, NLG 72,50 voor koffij en NLG 70 voor rijst, welke cijfers thans niet meer geboden worden. Tot bovengemelde vrachten werden sedert ons bericht van 12 dezer opgenomen  de Nederlandse schepen INDIA, JOHANNA CHRISTINA, A.R. FALCK, MARINUS WILLEM  en  ALMONDE. De Nederlandse MAARTEN VAN ROSSEM  heeft een zoutvracht aangenomen van Sumanap naar Tjilatjap à NLG 20 per koyang. De ZES GEZUSTERS is te Singapore à NLG 95 bevracht om op Java te laden naar Nederland. De JACOBA CORNELIA nam in Australië NLG 80 naar Nederland aan.
De volgende Nederlandse bodems, waaronder verscheidene zijn, die hier en op de kust moeten lossen, zijn nog zonder destinatie: GOEDE VERWACHTING, KAAP HOORN, KIANDRA, KRIMPENERWAARD, VREDE, VIER GEBROEDERS, HUIDECOPER, CALIFORNIE, JOHANNA MARIA, JACOBA, HELENA, EMILIE, ANNA DIGNA, NOVA ZEMBLA, VAN DER PALM, ZEPHIR, NEDERWAARD  en HENRIETTE SUSANNA ELISABETH.
Het Nederlandse schip ALEXANDER wordt te Soerabaija verkocht.

Afbeelding
Datum 28 november 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 oktober. Vrachten. Verscheidene bevrachtingen vonden plaats sedert ons bericht van 26 passato, terwijl arrivementen minder talrijk waren. Hierdoor is thans het getal vrachtzoekende bodems zeer verminderd en toont zich wat meer vastheid in vrachten.
Wij hebben ditmaal de navolgende charters mede te delen, als; naar Nederland de Nederlandse schepen TASMANIA, à NLG 75 voor suiker en koffij te Samarang en Soerabaija te laden voor Amsterdam. KAAP HOORN, à NLG 77,50 voor suiker te Samarang in te nemen, insgelijks voor Amsterdam. NOVA ZEMBLA tot gelijke vracht naar Rotterdam op de kust te laden. VREDE à NLG 70 voor suiker, koffij en rijst op drie plaatsen te laden. ZES GEZUSTERS werd door de bevrachters afgestaan à NLG 75 voor suiker, NLG 72,50 voor koffij en NLG 70 voor rijst hier te laden voor Rotterdam, eveneens JACOBA CORNELIA à NLG 75 voor suiker en rijst. KIANDRA en ANNA DIGNA werden door de Factorij à NLG 75 voor Amsterdam opgenomen. GOEDE VERWACHTING laadt derwaarts suiker te Indramaijoe à NLG 75 en suiker en koffij te Samarang NLG 70. KOERIER bekomt NLG 75 voor een lading koffij van Padang naar Amsterdam. NEDERWAARD neemt hier koffij en rijst à NLG 70 en te Padang koffij à NLG 75 en licht goed NLG 85, 90 in voor Rotterdam. JACOBA laadt hier rijst à NLG 70 en te Padang koffij en enig licht goed à NLG 85 naar Rotterdam. VAN DER PALM rijst te Pamanoekan à NLG 70, en koffij te Padang à NLG 77,50 voor Rotterdam. HENRIETTE NLG 75 suiker te Tagal, NLG 70 rijst hier voor Amsterdam. HUYDEKOPER à NLG 70, suiker en tabak te Soerabaija en Passaroeang voor Rotterdam. VIER GEBROEDERS, NLG 75 voor suiker in de Oosthoek te laden. JOHANNA MARIA neemt suiker voor eigen rekening te Soerabaija in en koffij te Padang à NLG 77,50 voor Rotterdam. ZEPHIR wordt voor rekening van de reders naar Rotterdam beladen. RIDDERKERK NLG 75, NLG 72,50 voor suiker, NLG 110 voor arak naar Rotterdam.
Naar de Golf van Perzië: ALMONDE tot geheime condities, vermoedelijk plm. NLG 3 per picol. Naar China TWEE CORNELISSEN voor $ 8000 naar Ningpo of $ 9000 naar Shanghai. De HENDRIKA en KRIMPENERWAARD doen tussenreizen.
Onbevracht blijven nog de CALIFORNIA, JACOBA HELENA, MARIA LOUISA ANTOINETTA, BILDERDIJK, TOLLENS, en ALDEBARAN.

Afbeelding
Datum 16 juli 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 4 schepen als:
Voor Rotterdam : TONIA, kapt. K.D. Breuning.
Voor Amsterdam: VREDE, kapt. D. van Duijvenboden en HERMAN DE RUITER, kapt. W.L. Esink.
Voor Schiedam: VAN DER PALM, kapt. J. van Katwijk.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Schepen in lading te Rotterdam naar:
- Batavia en Samarang. De Nederl. bark WILHELMINA JOHANNA, kapt. W. Alberts.
Adres: Van Zeylen & Decker en Wambersie & Zoon alhier en Hoyman & Schuurman te Amsterdam.
- Batavia. De Nederlandse clipper-fregat DORDRECHT, kapt. F.H.A. Loos.
Adres: Ch. Cornelder & Zonen alhier, en D. Schotman Dz. te Dordrecht.
- Batavia. De Nederl. viermast schoener ARGO, kapt. J. Ankringa.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark Otto, kapt. S. Stehman Tresling.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co, Hudig & Pieters, Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
- Batavia en Samarang. De Nederl. campagne fregat JOHANNES ANTHONIUS, kapt. A. de Voogd v.d. Straten. Adres: P.A. van Es & Co.
- Batavia. De Nederlandse bark MARY EN HILLEGONDA, kapt. P. Walters.
Adres: E. Suermondt & Zonen & Co en Vlierboom & Suermondt.
- Batavia en Soerabaija. De Nederl. bark VAN DER PALM, kapt. J. van Katwijk.
Adres: P.A. van Es & Co alhier en De Groot, Roelants & Co te Schiedam.
- Batavia en Soerabaija (met vrijheid om te Samarang passagiers te ontschepen). De Nederl. clipper-fregat STAD DELFT, kapt. A.H. van der Waal.
Adres: J. van Delft, te Delft, en Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen alhier.
- Buenos-Aires, eventueel via Montevideo. De Nederlandse schoener ASTREA, kapt. H.J. Mulder.
Adres: Vroege, Nieuwkamp & De Wijs, of bij Gerbaulet & Co.
- Buenos-Aires, eventueel via Montevideo. De Nederl. bark SILENTIUM, kapt. J.N. Schagen van Leeuwen.
Adres: Vlierboom & Suermondt, of bij Gerbaulet & Co.
- Kaapstad (Kaap de Goede Hoop), na arrivement. De Nederlandse brik CONCORDIA, kapt. A. van Zanten.
Adres: Ch. Cornelder & Zonen alhier en Gerard Mauritz te Dordrecht.
- Kanagawa en Decima. De Nederlandse clipper brik DUODECIMA, kapt. … (opm: A. Euwes).
Adres: P.A. van Es & Co te Rotterdam, De Groot Roelants & Co te Schiedam en De Coningh & Co, te Amsterdam.
- Malta, via Gibraltar. De Nederlandse schoener POMONA, kapt. D. Haddeman.
Adres: Seeuwen & Co.
- Melbourne (Hobson’s Bay). De Nederlandse bark JOHANNA CHRISTINA, kapt. S. de Clercq. Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer en bij Gerbaulet & Co.
- Montevideo of/en Buenos Aires. De Nederlandse schoener MARIA EN CORNELIA, kapt. A.D. Brinkerink.
Adres: C. Langelaar en Ch. Cornelder & Zonen.
- Rio de Janeiro. De Nederl. schoener-brik NINA, kapt. R.P. Huisman.
Adres: Visser & Van der Sande of bij Gerbaulet & Co.
- Samarang (met vrijheid om te Batavia passagiers te landen). De campagne fregat OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, kapt. W. A. Dingemans.
Adres: Wm. Ruys & Zonen en Ruys & Kellar.
- Singapore en Hongkong. De Nederlandse clipper-bark KATARINA MARIA, kapt. J. Brandts.
Adres: P.A. van Es & Co alhier en De Coningh & Co te Amsterdam.
- Soerabaija (direct). De Nederl. bark JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. A. Romijn.
Adres: Ch. Cornelder & Zonen alhier en D. Schotman Dz. te Dordrecht.
- Triëst. De Nederlandse schoener ZEEMEEUW, kapt. J.G. Sikkema.
- Triëst. De Nederlandse schoener MENNO, kapt. Jan Z. Potjer.
Adres: Kuyper, Van Dam en Smeer.

Afbeelding
Datum 04 november 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Schepen in lading te Rotterdam naar:
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark OTTO, kapt. S. Stheeman Tresling.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co, Kuyper, Van Dam en Smeer, Hudig & Pieters en Hudig & Blokhuyzen.
- Batavia en Samarang. De Nederlandse campagne fregat JOHANNES ANTHONIUS, kapt. A. de Voogd v.d. Straaten.
Adres: P.A. van Es & Co.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark VAN DER PALM, kapt. H. van der Woude.
Adres: P.A. van Es en Co alhier en De Groot, Roelants & Co. te Schiedam.
- Batavia en Soerabaija (met vrijheid om te Samarang passagiers te ontschepen). Het Nederl. clipper-fregat STAD DELFT, kapt. A.H. van der Waal.
Adres: J. van Delft, te Delft en Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen alhier.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse brik CHRISTINA MARIA, kapt. J. de Veer.
Adres: Ruys & Kellar alhier, Pfister Wurfbein & Co en W.J. Langeveld & Co. te Amsterdam.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark LAMMINA ELISABETH, kapt. F. Pot.
Adres: Vlierboom & Suermondt.
- Batavia. De Nederlandse bark ST. JAN, kapt. P. Lommerse.
Adres: Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer.
- Buenos Aires. De Nederl. bark SILENTIUM, kapt. J.N. Schagen van Leeuwen.
Adres: Vlierboom & Suermondt, of bij Gerbaulet & Co.
- Decima en Kanagawa. De Nederlandse bark MACASSER, kapt. D. van Bentveld.
Adres: C. Vlierboom & Zonen en Vlierboom & Suermondt.
- Decima en Kanagawa. De Nederlandse clipper brik DUODECIMA, kapt. ….. (opm: A. Euwes).
Adres: P.A. van Es & Co, te Rotterdam, De Groot Roelants & Co. te Schiedam en De
 Coningh & Co, te Amsterdam.
- Gibraltar en Malta. Het Nederlandse schip ARCHIPEL, kapt. G. van der Gaauw.
- Lissabon en Gibraltar. Het Nederlandse schip COURIER, kapt. T. van Vliet.
- Lissabon. Het Nederlandse schip VEREENIGING, kapt. G. van Duffelen.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer en Vlierboom & Suermondt.
- Kaapstad. (Kaap de Goede Hoop), na arrivement. De Nederlandse brik CONCORDIA, kapt.
 A. van Zanten.
Adres: Ch. Cornelder & Zonen alhier en Gerard Mauritz te Dordrecht.
- Malta via Gibraltar. De Nederlandse schoener POMONA, kapt. D. Haddeman.
Adres: Seeuwen & Co.
- Melbourne. (Hobson's Bay). De Nederlandse bark JOHANNA CHRISTINA, kapt. S. de Clercq.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer of bij Gerbaulet & Co.
- Montevideo of/en Buenos Aires. De Nederlandse schoener MARIA EN CORNELIA, kapt. A. D.Brinkerink.
Adres: C. Langelaan en Ch. Cornelder & Zonen.
- Rio Grande del Sul. De Nederlandse schoener FAMILIETROUW, kapt. H. Woortman.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer, of bij Gerbaulet & Co.
- Singapore en Hongkong. De Nederlandse clipper-bark KATARINA MARIA, kapt. J. Brandts. Adres: P.A. van Es & Co alhier en De Coningh & Co te Amsterdam.
- Triëst. De Nederlandse schoener PAULUS MEINTZ, kapt. A Struik.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer.

Afbeelding
Datum 04 april 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 april. Het Nederlandse schip VAN DER PALM, kapt. v.d. Woude, van Newcastle naar Hongkong, is, volgens telegram uit Londen van heden, met verlies van boegspriet en tuigage te Deal binnengelopen, zijnde in aanzeiling geweest. (opm: zie NRC 050467)

Afbeelding
Datum 05 april 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Deal, 2 april. Het Nederlandse schip VAN DER PALM, kapt. Van der Woude, van Shields naar Hongkong bestemd, is in Duins teruggekomen met verlies van boegspriet, kluiverboom en het tuig, daaraan bevestigd, en beschadigde scheg, zijnde tussen Beachy Head en Dungeness in aanzeiling geweest met een onbekend schip.

Afbeelding
Datum 06 april 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Ramsgate, 3 april. Het schip, waarmede het Nederlandse schip VAN DER PALM, kapt. Van der Woude, van Shields naar Hongkong bestemd, in de morgen van de 2e dezer in aanzeiling was geweest, was de GARIBALDI. Beide schepen hebben schade bekomen, het laatstgenoemde schip zal de reis vervolgen zonder te repareren.

Afbeelding
Datum 30 november 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Schiedam, 28 november. Volgens brief uit Hongkong, d.d. 15 oktober, was het barkschip VAN DER PALM, kapt. Van der Woude, aldaar nog liggende, en was de kapitein voornemens naar Batavia te zeilen. De kapitein deelt tevens mede, dat de orkaan, die aldaar de 1 en 2 oktober gewoed heeft, veel averijen heeft veroorzaakt; dat enige schepen strandden en vele schepen elkander voor de boeg kwamen; ook de VAN DER PALM kreeg daarbij enige geringe schade, de reling en nagelbank braken, alsmede de Spaanse ruiter en brasboom aan bakboordzijde; alles was echter weder hersteld.
Het schip TONIA, kapt. Werner, kreeg een jonk voor de boeg. Dit schip bekwam daarbij eveneens veel schade.

Afbeelding
Datum 28 januari 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 december. Vrachten. Voortdurend bleef scheepsruimte gevraagd. De arriverende onbevrachte schepen konden grif voordelig emplooi bekomen; zelfs werd in de laatste dagen iets hoger naar Nederland aangelegd, hebbende de veiling van 9 dezer weder 120.000 pic. meer ter afscheep disponibel gesteld. Sedert het afdrukken van ons bericht van 29 passato werden de onderstaande transactiën afgesloten:
Naar Amsterdam Nederlands FERDINAND EN LOUIS NLG 100,- voor koffij en thee en NLG 110,- voor ander licht goed, alhier, en NLG 102½ voor suiker te Passaroeang: SCHELDE voor NLG 100,- voor koffij te Bantam, NLG 105,- voor suiker te Pekalongan, NLG 25,- voor tin alhier; GEZINA MARIA NLG 110,- voor suiker te Passaroeang, NLG 100,- voor thee en koffie alhier.
Naar Rotterdam; Nederlands OTTO NLG 100,- voor suiker en thee te Indramaijoe en Cheribon; VAN DER PALM NLG 105,- voor suiker, NLG 100,- voor rijst te Cheribon en hier te laden; NEREUS NLG 105,- voor suIker te Indramajioe en Cheribon, NLG 95,- voor koffij te Samarang te laden; MARIA DIEDERIKA NLG 100,-- voor rijst, NLG 105,- voor suiker, NLG 95,- voor koffij alhier in te nemen; NEPTUNUS NLG 95,- voor koffij, NLG 105,- voor suiker, NLG 25,- voor tin, hier en bewesten Samarang te laden: CONCURRENT NLG 95,- voor koffij en rijst, NLG 105,- voor suiker, NLG 25,- voor ton, hier, te Samarang en te Soerabaija in te nemen.
Nederlands MARIE wordt ter Soerabaija voor bevrachters rekening beladen.
Naar New York wordt Nederlands MARIA ELISABETH te Padang tot geheime conditiën beladen.
Onbevracht zijn nog Nederlands VREDE, NOACH II, TONIA en ANNA SOPHIA.

Afbeelding
Datum 24 maart 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 26 februari. Aangekomen schepen: CHRISTINA, kapt. Remeeus; PRINSES AMELIA, kapt. Van Bentveld; TOLLENS, kapt. Verhagen.
Vertrokken: ALLEGONDA JACOBA, kapt. Mammes; BELLATRIX, kapt. Haacke; HENRIETTE ELISABETH SUSANNA, kapt. Meijboom; KOOPHANDEL, kapt. Muller; MARIA ADRIANA, kapt. Itz; NEPTUNUS, kapt. Lodewijks; PETRONELLA, kapt. Leicher; SILANTIUM, kapt. Van Leeuwen; VIJF VRIENDEN, kapt. Johan; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kapt. Zetteler; ANNA MARIA, kapt. Jager; VAN DER PALM, kapt. Van der Woude.

Afbeelding
Datum 26 juli 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn, B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen als last hebbende van hun meesters op dinsdag de 11e augustus1868, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, no. 499, publiek verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast barkschip VAN DER PALM, kapt. H. van der Woude, lang 34 el, wijd 6 el 59 duim, hol 4 el 89 duim, en alzo groot 487 tonnen of 257 lasten, zo als hetzelve is liggende in de Westerhaven te Rotterdam. Nadere informaties bij bovengemelde makelaars.

Afbeelding
Datum 13 augustus 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op woensdag 12 augustus:
-          Het barkschip VAN DER PALM, groot 487 tonnen of 257 lasten: om NLG 9.960 verkocht.
-          Een chronometer: om NLG 105 verkocht.
-          Een dito: om NLG 45 verkocht.
-          Een sextant: om NLG 15 verkocht.

Afbeelding
Datum 23 november 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 16 november. De Nederlandse bark VAN DER PALM, kapt. Zeven, is alhier met schade aan het spil, gescheurde zeilen en verlies van anker en ketting binnen gelopen.

Afbeelding
Datum 08 mei 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 4 mei. De Nederlandse bark VAN DER PALM, kapt. Datema, van Newcastle naar Riga bestemd, is hier met verlies van bezaansmast en meer andere schade binnengelopen, zijnde in de bocht van Kjøge met een Noorse bark in aanzeiling geweest.

Afbeelding
Datum 12 december 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 12 december. De stoomboot VESTA, is hedenochtend vόόr Schiedam in aanvaring geweest met het schip VAN DER PALM, en hier met een ter rede liggende schoener.

Afbeelding
Datum 10 maart 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Boldera, 2 maart. De volgende Nederlandse schepen overwinteren hier: HECLA, kapt. Bakker; VAN DER PALM, kapt. Jansonius; AMICITIA, kapt. Haverbult; HENRIETTE, kapt. De Jonge; JOURE, kapt. Borger Geerts; ELIZABETH, kapt. Visscher; JOHANNES, kapt. Rottinghuis; JOHANNA, kapt. Kuipers; ELIZABETH KLOOSTERBOER, kapt. Mulder; HARMANNA DIJK, kapt. Wortel; HERCULES, kapt. Wink; VOORWAARTS, kapt. Oldenburger; MAGDALENA JOHANNA, kapt. Sijpkens; BELLE, kapt. Eefting.

Afbeelding
Datum 27 mei 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 26 mei. Het Nederlandse schip VAN DER PALM, kapt. Ouwehand, van Pensacola naar de Noordzee vertrokken, is volgens particulier bericht met acht voet water in het ruim uit zee teruggekomen. Het is nagezien en moet lossen.

Afbeelding
Datum 30 juni 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Pensacola, 9 juni. De Nederlandse bark VAN DER PALM, van hier naar Dublin en lek uit zee teruggekeerd, heeft de lading gelost en is het schip volgens een heden gehouden onderzoek als onzeewaardig afgekeurd en zal waarschijnlijk verkocht worden.

Afbeelding
Datum 02 juli 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, 19 juni. De rederij van het Nederlandse barkschip VAN DER PALM, van Pensacola naar Dublin, lek te Pensacola uit zee terug gekomen, en aldaar afgekeurd, heeft besloten het schip te repareren.

Afbeelding
Datum 09 augustus 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Pensacola, 22 juli. De Nederlandse bark VAN DER PALM, kapt. Ouwehand, heeft gerepareerd en is door experts zeewaardig bevonden, zodat de geloste lading weder wordt ingenomen en de reis vervolg zal worden.

Afbeelding
Datum 12 september 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 11 september. Volgens particulier telegram uit Galveston is het Nederlandse schip VAN DER PALM, kapt. Ouwehand, van Pensacola naar Dublin, verongelukt. De equipage is gered en te Galveston aangebracht.

Afbeelding
Datum 30 september 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

New York, 18 september. Het Nederlandse schip VAN DER PALM, van Pensacola naar Dublin, nabij Jupiter Inlet gestrand, is totaal wrak geworden.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Havana, 18 september. De gezagvoerder van het stoomschip AVILES rapporteert de 7e september op enige afstand van Matanzas aangetroffen te hebben een verlaten bark, masteloos en met slagzijde over stuurboord, waarop VAN DER PAL. (vermoedelijk de reeds meermalen vermelde bij Jupiter-eiland gestrande bark VAN DER PALM, van Pensacola naar Dublin bestemd).

Afbeelding