|
Advertentie. Openbare verkoping op 8 mei 1855 te Rotterdam in het Notarishuis aan de Geldersche Kade alhier, van het Nederlands gekoperd en kopervaste barkschip MARY EN HILLEGONDA, gevoerd door kapt. L. Visser, volgens meetbrief lang 40,70 el, wijd 7,24 el, hol 5,51 duim, en alzo gemeten op 722 ton of 381 lasten. (eerst op 14 oktober 1856 werd het inmiddels tot hol onttakelde schip, bouwjaar 1835, voor NLG 8.000 verkocht aan Cornelis Smit, reder, koopman en scheepsbouwer te Alblasserdam; de koop werd geacht te zijn gesloten met terugwerkende kracht tot 24 januari 1856, waarschijnlijk in een deal met de in aanbouw zijnde nieuwe bark MARY EN HILLEGONDA die op 2 september 1856 zou worden opgeleverd; als BEIJENKORF ging het schip onder kapt. T. Vogelesang weer in de vaart) AH 190455 Advertentie. Jan Corver, makelaar, zal op maandag de 30e april 1855, des avonds om zes uur te Amsterdam, in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ, verkopen: een extra ordinair wel bezeild kofschip, varende onder de Nederlandse vlag, genaamd MARIA ELIZABETH, gevoerd door kapt. D.H. Tjakkes, liggende te Schiedam. Volgens Nederlandse meetbrief lang 23 ellen, 40 duimen; wijd 4 ellen, 18 duimen, hol 2 ellen, 32 duimen en alzo gemeten op 101 tonnen of 53 lasten. Breder bij inventaris en bericht bij de bovengemelde makelaar, de cargadoors Kranenborg & Zonen te Amsterdam, of Loncq & Cool te Schiedam. (opm: koper Jan Corver & Co, Amsterdam, nieuwe naam REMELIA JOHANNA, kapt. H.J. Stuiver)
|