Inloggen
SOOLO - ID 13596


Kroniekberichten

Datum 30 april 1841
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Schiedam, 28 april. Heden zijn aan de scheepstimmerwerf DE NIJVERHEID alhier, onder het bestuur van de scheepsbouwmeester C. Gips en Zonen, de kielen gelegd voor twee schepen, ieder groot 350 à 400 last, welke de namen SOOLO en JOHANN JACOB zullen voeren.

Afbeelding
Datum 12 december 1843
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Schiedam ligt in lading naar Batavia om in de loop dezer maand te vertrekken, het Nederlands nieuw gebouwde gekoperd en kopervast barkschip SOOLO, gevoerd door kapt. T.B. Teunissen, met uitmuntende inrichtingen voor passagiers en voorzien van een bekwame scheepsdokter. Adres ten kantore van Van Ulphen & Ruijs te Rotterdam of De Groot Roelants en Co. te Schiedam.

Afbeelding
Datum 02 november 1844
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Amsterdam ligt in lading naar Batavia het gekoperd tweedeks barkschip SOOLO; kapt. F.B. Teuneszen, om in de loop van deze maand te vertrekken. Adres voor passagiers en goederen bij de cargadoors Van Ulphen & Ruys te Amsterdam, en bij de heren De Groot Roelants & Co. te Schiedam.

Afbeelding
Datum 05 november 1844
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Schepen in lading naar:
Batavia: het nieuw gekoperde tweedeks barkschip WILHELMINA ARNOLDA, kapt. J.L. Mulder. Adres bij Canne en Balwé.
Batavia: het nieuw gekoperde tweedeks barkschip WILLEM ERNST, kapt. H. Wittebol. Adres bij Jan Corver en Co.
Batavia: het gekoperde tweedeks fregatschip JAN VAN HOORN, kapt. J. Bouten qq., van Dordrecht. Adres bij J. Daniels en Zonen en Arbman.
Batavia: het gekoperde tweedeks Nederlandse barkschip SOOLOO, kapt. T.B. Teuneszen. Adres bij van Ulphen en Ruys.
Batavia: het nieuw gekoperde barkschip HENRICUS GERARDUS, kapt. P. Verschuur. Adres bij d’Arnaud en Co.
Suriname: het gekoperde driemast galjootschip NICOLAAS WITSEN, kapt. P.F. Lange. Adres bi B.D. Bosscher. Vertrek 12 november.
Suriname: het gekoperde tweedeks fregatschip CATHARINA, kapt. K.M. Hillers. Adres bnij Hoyman en Schuurman.
Suriname: het gekoperde tweedeks barkschip ELISA, kapt. J. Hilbrands. Adres bij B.D. Bosscher.
Suriname: het gezinkte Nederlandse schoener kofschip CORNELIS DASSE VIÉTOR, kapt. A.A. Borgman. Adres bij B.D. Bosscher.
Suriname: het schoener kofschip ANOTNIA, kapt. W. Hendriks. Adres bij Hoyman en Schuurman.
Kaap de Goede Hoop en Batavia: het nieuw gekoperde Nederlandse barkschip WOLTEMADE, kapt. F. Guyt van Rotterdam. Adres bij Jan Corver en Co., alhier, of Kuyper, Van Dam en Smeer en Hudig en Blokhuyzen, te Rotterdam.
New York: het gekoperde barkentijnschip FOSKA HELENA, kapt. E.Y. Post. Adres bij Jan Daniels en Zonen en Arbman en d’Arnaud en Co.
Bayonne: het Nederlandse kofschip GEERDINA, kapt. E.A. Doewes. Adres bij Jan Corver en Co.
Civita-Vecchia: het Nederlandse kofschip DE VROUW MARIA, kapt. H.H. Jongebloed. Adres bij Van den Bey en Co.
Genua: het Nederlandse kofschip BROEDERTROUW, kapt. H.H. Oldenburger. Adres bij Jan Corver en Co.
Genua en Livorno: het Nederlandse schoener kofschip TJALLINGA AURELIA, kapt. G. Fekkes. Adres bij J. de Rooy.
Genua: het Nederlandse kofschip ABRAHAMINA HENRIETTE, kapt. E.H. Kok. Adres bij Jan Corver en Co en Canne en Balwé.
Gibraltar: het gezinkte kofschop JOANNA JACOBA, kapt. K.G. Sap. Adres bij Jan Daniels en Zonen en Arbman.
Le Havre en Rouen: het Nederlandse kofschip DE VROUW ANNA MARIA CATHARINA, kapt. W.D. Kleininga. Adres bij Jan Corver en Co.
Lissabon: het gekoperde Nederlandse kofschip ONDERNEMING, kapt. J. Engelenberg. Adres bij Jan Daniels en Zonen en Arbman en Lublink, van Meeteren en Co.
Livorno en Genua: het Nederlandse kofschip DE HANDELAARS, kapt. B.H. Nyman. Adres bij Van den Bey en Co.
Livorno en Genua: het Nederlandse kofschip GESINA PETRONELLA, kapt. G.H. Nagel. Adres bij Van den Bey en Co.
Livorno: het Nederlandse kofschip CATHARINA JOSEPHINA, kapt. R.P. Dik. Adres bij Jan Corver en Co.
Malta, Syra en Smirna: Het Nederlandse kofschip ARCHIPEL, kapt. R.G. Engelsman. Adres bij Nobel en Holtzapffel.
Marseille: het Nederlandse kofschip REINAUW ENGELKENS, kapt. Pieter Jans Muntendam. Adres bij Jan Corver en Co.
Syra en Smirna: het Nederlandse schoener kofschip JAN JACOB, kapt. R.H. Lutje. Adres bij van den Bey en Co.
Bergen: het schoenerschip MARIA SOPHIA, kapt. P.O. Bove, van Bergen. Adres bij Petrus Scheffer en Zoon.
Bremen: het Nederlandse schip DE VROUW ANTJE, kapt. H.J. Kruse. Adres bij de weduwe Jan Salm en Meyer.
Bremen: het Nederlandse schip DE VROUW MARIA, kapt. J. Hildebrandt. Adres bij de weduwe Jan van Wesel en Zoon.
Bremen: het Nederlandse schip DE VROUW HILLEGINA, kapt. L.L.P. Bos. Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona: het Nederlandse schip GEZINA, kapt. J. A. Bolhuis. Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona: het Nederlandse schip MARIA, kapt. W.J. Kuyper. Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona: het Nederlandse schip DE GOEDE VERWACHTING, kapt. H.J. Joosten. Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona: het Nederlandse schip ELISABETH, kapt. G.H. Esbra. Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona: het Nederlandse schip DE HOOP, kapt. J.L. Jonker. Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona: het Nederlandse schip HENDRIKA, kapt. H.P. de Boer Sap. Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona: het Nederlandse kofschip DE VROUW MARGARETHA, kapt. A.T. Steffens. Adres bij de weduwe Jan Salm en Meyer.
Hamburg en Altona: het Nederlandse schip ELISABETH, kapt. H.I. de Jong. Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona: het schoenerschip IDA, kapt. H. Bartman, van Blankenese. Adres bij Blikman en Co.
Memel: het brikschip EMMA, kapt. T.F. Muttray, van Memel. Adres bij Hakenson, Jansen en Co.
Stettin: de brik GLORIA, kapt. J. Loesewitz, van Stettin. Adres bij Blikman en Co. Vertrek vóór of op 5 november.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1845
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 27 oktober. Heden zijn door de Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht de navolgende schepen, als:
Voor Amsterdam: WATERLOO, kapt. S. van Duijn; FANNY, kapt. C.W. Flens; STAD AMSTERDAM, kapt. H. Blokziel; ELISE, kapt. A.F. Oosterloo; OUD ALBLAS, kapt. P. Kleij en ADMIRAAL TROMP, kapt. A.A. Herman.
Voor Rotterdam: SOOLO, kapt. Teuniszen; CHRISTAAN HUYGENS, kapt. J.R. Butter; DOGGERSBANK, kapt. W. Smith; HUGO GROTIUS, kapt. J. Glazener en LOUISA, kapt. J.T. Verschuur.
Voor Middelburg: MIDDELBURG, kapt. M. Rooderkerk Jz.

Afbeelding
Datum 01 januari 1847
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 30 december. Gisteren is alhier binnengekomen het schip SOOLOO, kapt. J.R. Butter voor wijlen Teunissen, van Batavia, laatst van Brouwershaven. Dezelve is met adsistentie van de stoomboot KINDERDIJK, niettegenstaande er een rivier overdekt met ijs was, binnengesleept en tot gisteren avond beneden de rivier geankerd, zijnde alstoen door de stoomboot en twee adsistentie-ijssloepen op de haven gebracht.

Afbeelding
Datum 08 februari 1847
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Hellevoetsluis, 5 februari. Hebben wij reeds bij verschillende gelegenheden het grote nut van de alhier gestationeerde stoomsleepboot KINDERDIJK voor de handel mogen opmerken, dat vooral deze winter met zware ijsgang bij het arrivement van het schip SOOLO en meer dergelijke gevallen is gebleken, zo zagen wij daarvan op nieuw een treffend bewijs, daar dezelve van Brouwershaven door zee met twee schepen, zijnde de SOURABAYA, en de ANTOINETTE MARIA, elk 16 voet Rl. (opm: Rijnlandsche voet) diepgaande, zonder enige beletselen alhier op de rede is gearriveerd. Hoogst wenselijk is het dus voor de heren reders en de handel in het algemeen, dat die goede gelegenheid om de schepen te brengen waar zulks behoeft, blijve bestaan, daar gemelde sleepboot KINDERDIJK daartoe niets te wensen overlaat.

Afbeelding
Datum 28 september 1847
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 september. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de volgende schepen, als:
Voor Amsterdam: PIETER FLORISZ, kapt. F.A. Begemann Sietzes
Voor Rotterdam: SOOLO, kapt. J.R. Butter, en JACATRA, kapt. J. van der Zweep.

Afbeelding
Datum 22 augustus 1848
Krant DC - Dordtsche Courant

Te Batavia aangekomen: 27 mei, ANNA, en FIGARO, van Rio Janeiro, JANET WILSON, van Londen; 31 dito ARCHIBALD, van Bordeaux; 6 juni, JANE, van Sydney; 13 dito, EMELIE, 15 dito, RHOON EN PENDRECHT, van Rotterdam; 18 dito, BOREAS, van Macao; 25 dito CORNELIS WERNARD EDUARD, van Rotterdam; 26 dito, LEWE VAN NIJENSTEIN, van Banka.
Van Batavia vertrokken: op 24 mei, MERCATOR, 31 dito, JACATRA, 1 juni WILD IRISH GIRL, naar Rotterdam; 6 dito, HEPPENS, 8 dito, IJSTROOM, naar Amsterdam; SOOLO, naar Rotterdam; 26 dito, JOSEPHINA CATHARINA, naar Japan, DOCTRINA ET AMICITIA, naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 25 juni 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 april. Scheepsvrachten. In weerwil der weinige vrachtgoederen, welke voor Nederland te bekomen zijn, houden de vrachten zich staande op onze vroegere notering van NLG 95 voor suiker en NLG 90 voor rijst en koffij, tot welke koers in de schepen SOOLO en SCHOUWEN wordt afgeladen. De EERSTELING, geen lading voor Nederland kunnende vinden, ligt thans naar China in lading. De vooruitzichten voor de nu nog verwacht wordende onbevrachte schepen zijn dus niet zeer gunstig, dewijl de voorraad der producten uit de laatste oogst zo goed als opgeruimd is en de aanvoeren van de nieuwe oogst nog wel een paar maanden zullen uitblijven. Het is te verwachten, dat de voor de expeditie van Bali ingehuurde schepen nog wel enige tijd in dienst zullen blijven, daar toch onze troepen het eiland zo spoedig niet verlaten zullen.

Afbeelding
Datum 21 februari 1850
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 20 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden, de navolgende acht schepen, als:
Voor Amsterdam, ZEEMEEUW, kapt. H.L. Kayser; OCEAAN, kapt. A. Spekman, CHRISTINA AGATHA, kapt. O.P. Lap; STAD AMSTERDAM, kapt. H. Blokziel; JAVA KOERIER, kapt. F.G. Reinits.
Voor Rotterdam: CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. H. Hagers.
Voor Dordrecht: ORION, kapt. C.M. Borghorst.
Voor Schiedam: SOOLO, kapt. M. Korteland.

Afbeelding
Datum 17 juli 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 mei. Scheepsvrachten. Ter bevrachting zijn aangeboden het Bremer schip METTA en het Zweedse schip VANADIS. Het Deense schip CECROPS is bevracht naar Hamburg à GBP 2.15. Het Bremer schip JOHANA CAEZAR vertrok naar Makassar en het Engels schip DUMFRESSHIRE naar Singapore. De Engelse schepen GRANGE en HECTOR werden bevracht naar Bremen voor rijst en suiker à GBP 2.10, de BOADICEA naar Triëst à GBP 3,-. De Nederlandse schepen LOOPUIJT, VAN DER PALM en SOOLO laden rijst à NLG 60, suiker à NLG 70, en arak à NLG 95, wordende echter alle drie vermoedelijk ten dele voor rederijrekening beladen. De CAMELEON en JONGE JAN zijn bevracht naar Rotterdam met gedwongen adres rijst NLG 63, suiker NLG 73 en arak NLG 98. Te Sourabaya laden de WILLEM BARENDZ en de ALDEBARAN, gedeeltelijk rijst voor rederijrekening, en laden voorts bij arak à NLG 90, rijst à NLG 60 en tabak à 66 per 1600 Amsterdamse ponden, is NLG 53,62½ per maatschappij last. De GOEDE VERWACHTING heeft een charter bij de maand naar China, de HENRIËTTE CLASINA laadt suiker à NLG 70 en tabak à NLG 60 maatschappij tarief en zal vermoedelijk voor rederijrekening opvullen met rijst.

Afbeelding
Datum 25 januari 1853
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 12 schepen, als:
Voor Amsterdam: DIONYSIA CATHARINA, kapt. C.J. Jaski.
Voor Rotterdam: DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL MAATSCHAPPIJ, kapt. B.J.D. Drent; INDIA, kapt. …; JACATRA, kapt. Th. Buys Jz.; JAN VAN GALEN, kapt. P.H. de Boer; JONGE JAN, kapt. …; LAURENS KOSTER, kapt. D.R. Kleve; MARIA ADRIANA, kapt. S. van der Held.
Voor Dordrecht: OSIRIS, kapt. G. Crans; TAGAL, kapt. J.F.H. Göbel.
Voor Schiedam: LOOPUYT, kapt. C.C. Boumeester; SOOLOO, kapt. M. Korteland.

Afbeelding
Datum 02 februari 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 1 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn in de loop der maand januari bevracht geworden de volgende schepen, als:
Voor Rotterdam: DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL MAATSCHAPPIJ, kapt. J. Krol; INDIA, kapt. R.J. Rijken; JACATRA, kapt. Th. Ruijs Jz; JAN VAN GALEN, kapt. P.H. de Boer; JONGE JAN, kapt. W. van Hoogenstraten; LAURENS KOSTER, kapt. D.R. Kleve; MARIA ADRIANA, Kapt. S. van der Held; HENDRIKA, kapt. P. Admiraal; MAPPA, kapt. J. Muller.
Voor Amsterdam: DIONYSIA CATHARINA, kapt. C.J. Jaski; OOST INDIA PACKET, kapt. B. Bakker Gz; GRAAF DIRK III, kapt A.J. van Nouhuis (van Dordrecht),’s HERTOGENBOSCH, kapt. E.J. v.d. Braak (van dito); BIESBOSCH, kapt. M. van Rijn van Alkemade (van dito); CHRISTOPHORUS COLUMBUS, kapt. G. Groeneveld; ALIDA WILLEMINA, kapt. G.E. Doornbos; CORNELIS HOUTMAN, kapt. J.H. Rolman (*); ZWALUW, kapt. H.D. Visser (*). Voor Dordrecht: OSIRIS, kapt. G. Crans; TAGAL, kapt. J.F.H. Göbel.
Voor Schiedam: LOOPUYT, kapt. C.C. Bouwmeester; SOOLO, kapt. M. Korteland.
Voor Middelburg: SCHOUWEN, kapt. H.A.W. van Reede.
NB. Uitgezonderd de beide met (*) getekende, hebben wij reeds van tijd tot tijd de bevrachtingen van bovenstaande schepen medegedeeld.
NRC 040853
Amsterdam, 3 augustus. Heden namiddag is op de werf De Witte Olifant van J. Meijjes & Zoonen met goed gevolg te water gelaten het barkschip HENRICUS GERARDUS, groot 200 gemeten lasten en gevoerd zullende worden door kapt. Prins.
Onmiddellijk daarna heeft men de kiel gelegd voor het barkschip THEODORA MACHTELDA, groot 250-270 lasten. Beide schepen zijn voor rekening van de heer B.W. van Starkenborg van Straten.

Afbeelding
Datum 02 februari 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn in de loop der maand januari bevracht geworden de volgende schepen, als:
Voor Rotterdam: DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL MAATSCHAPPIJ, kapt. J. Krol; INDIA, kapt. R.J. Rijken; JACATRA, kapt. Th. Ruijs Jz; JAN VAN GALEN, kapt. P.H. de Boer; JONGE JAN, kapt. W. van Hoogenstraten; LAURENS KOSTER, kapt. D.R. Kleve; MARIA ADRIANA, Kapt. S. van der Held; HENDRIKA, kapt. P. Admiraal; MAPPA, kapt. J. Muller.
Voor Amsterdam: DIONYSIA CATHARINA, kapt. C.J. Jaski; OOST INDIA PACKET, kapt. B. Bakker Gz; GRAAF DIRK III, kapt A.J. van Nouhuis (van Dordrecht),’s HERTOGENBOSCH, kapt. E.J. v.d. Braak (van dito); BIESBOSCH, kapt. M. van Rijn van Alkemade (van dito); CHRISTOPHORUS COLUMBUS, kapt. G. Groeneveld; ALIDA WILLEMINA, kapt. G.E. Doornbos; CORNELIS HOUTMAN, kapt. J.H. Rolman (*); ZWALUW, kapt. H.D. Visser (*). Voor Dordrecht: OSIRIS, kapt. G. Crans; TAGAL, kapt. J.F.H. Göbel.
Voor Schiedam: LOOPUYT, kapt. C.C. Bouwmeester; SOOLO, kapt. M. Korteland.
Voor Middelburg: SCHOUWEN, kapt. H.A.W. van Reede.
NB. Uitgezonderd de beide met (*) getekende, hebben wij reeds van tijd tot tijd de bevrachtingen van bovenstaande schepen medegedeeld.

Afbeelding
Datum 11 november 1854
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 9 november. Heden zijn hier aangekomen de Nederlandse schepen SOOLO, kapt. K. van de Erve, uit de Chinese zee, en RIJSWIJK, kapt. J.N.R.J. Bijl, de 23e september vertrokken van Melbourne.

Afbeelding
Datum 06 februari 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Carga lijsten

Cargalijsten. Het schip SOOLO, kapt. K. van de Erve, arriveerde te Londen met 500 ton guano, adres Mees & Moens.
Het schip (opm: schoener) PIET HEIN, kapt. A. Meijer, arriveerde van Galatz te Amsterdam met 94 lasten rogge, adres W. Kaars Sypestein.

Afbeelding
Datum 11 maart 1856
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 10 maart. Ten gevolge der opdroging van de Goeree, was men vroeger genoodzaakt om de diepgaande schepen, die voor Rotterdam of Dordrecht bestemd waren, vóór Pampus of in zee te lichten, hetgeen altoos met grote onkosten en dikwerf met veel schade aan schepen en ladingen vergezeld ging. Daar die staat van zaken niet langer houdbaar was, liep Zuid-Holland veel gevaar om de grote scheepvaart te verliezen, door een verplaatsing van dezelve naar Amsterdam, langs het Nieuwe Diep. Men kwam toen op het gelukkig denkbeeld het Brouwershavense zeegat af te peilen, waar men een breed, diep vaarwater, een der schoonste zeemonden van dit rijk, vond, hetwelk met spoed werd betond en het dreigende gevaar was afgewend. Sedert die tijd werden de zware schepen te Brouwershaven gelicht, om voor de Vlakte te kunnen varen naar Dordrecht of Hellevoetsluis. Het oude vaarwater op de Vlakte is veeltijds aan veranderingen onderhevig door de gedurige verschuring van grond, die daar plaats heeft, en is buitendien krom en nauw met een dwars overtrekkende stroom. Het was derhalve een gelukkige omstandigheid, dat het Hillegat, mede een vaarwater op de Vlakte, sedert de laatste jaren dieper is geworden; dit vaarwater is ruim, recht, met een rechtlopende stroom; en heeft, behalve de drogen, bij het inlopen aan Dintel, een diepte van 70 à 110 palmen, zodat hetzelve na deze winter door de diepgaandste schepen is bevaren, en zelfs enige door hetzelve met het beste succes zijn gezeild, zoals de SCHEVENINGEN, JAN SCHOUTEN, SOOLO en TIMOR, bij welke gelegenheden niet minder dan 57 palm op de voornoemde drogen werd gepeild, geen wonder derhalve dat men hetzelve gemakkelijk met 50 palmen, zoals de TIMOR, passeerde.
Desniettegenstaande wordt door sommigen beweerd, dat er in het Hillegat, met top hoog water, geen meerdere diepte is te vinden dan 45 palmen; het zal echter, na het opgeven der bovengemelde feiten, overtollig zijn om dit te wederleggen.
De hoofdzaak is nu, dat, door het verdiepen van het Hillegat, een grote verbetering is ontstaan in de waterweg tussen Brouwershaven en de Zuid-Hollandse handelssteden, en derhalve weder een belangrijke aanwinst voor de grote zeevaart van Rotterdam en Dordrecht, en van het grootste belang voor die steden.
Men zou echter het Hillegat nog veel kunnen verbeteren, indien er aan de zijde van Ooltgensplaat kribwerken werden daargesteld, welk denkbeeld reeds door anderen is aangegeven; daardoor zou de stroom, die zich nu in twee vaarwaters verdeelt, geheel door het Hillegat gaan en een kapitaal vaarwater worden, zodat de schepen, zonder lichten, uit zee voor de Dordtse kil en Hellevoetsluis konden arriveren; en laatstgemelde plaats zou als marinehaven daar veel bij winnen, daar zelfs zware oorlogsschepen dan ook daarvan konden gebruik maken.

Afbeelding
Datum 13 april 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 28 schepen, als:
Voor Rotterdam: PRINSES SOPHIA, kapt. B. Spaanderman; MACASSAR, kapt. H. van der Meiden; JOHANNUS MARINUS, kapt. J. Verburgh; AUSTRALIE, kapt. J.C. Harten; COPERNICUS, kapt. L. Visser; TWEE GEZUSTERS, kapt. J.J. de Wilde; BENGALEN, kapt. T. Keus; ALCOR, kapt. F.J. van Oppen; PIETER SCHOENMAKERS, kapt. J.J. van Varelen.
Voor Amsterdam: ANNA PAULOWNA, kapt. W. Bek Wzn; VIER GEBROEDERS, kapt. P.J. Haken; AMBARAWA, kapt. J. Buikes; REMBRANDT VAN RHIJN, kapt. J.H. van Wijngaarden; JAVAAN, kapt. H. Munnik; STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong; PHOEBUS, kapt. C.F. Beck; DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. P. Haagsma; SARA ALIDA MARIA, kapt. H.A. Tekelenburg; MARIA ADOLFINA, kapt. W.C. Brandligt; MARIA JACOBA, kapt. S.F. Lammerts en ARY SCHEFFER, kapt. J.G. Kunst, beiden van Dordrecht; BANTAM, kapt. B.G. van den Bolck en SOOLO, kapt. P.C. v.d. Meulen, beiden van Schiedam.
Voor Dordrecht: PRINS VELDMAARSCHALK, kapt. D.L. Immink; IDA WILHELMINA, kapt. B.P. van Wijland.
Voor Middelburg: SUSANNA EN ELISABETH, kapt. C. Ouwehand; OSIRIS, kapt. G. Crans van Dordrecht.
Voor Schiedam: WILLEM I, kapt. F.J. Niedfeld.

Afbeelding
Datum 17 september 1856
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 16 september. De 14e dezer is hier aangekomen het Nederlandse schip JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. Gorter, komende van Amsterdam.
Gisteren zijn hier aangkomen het dito schip MINISTER PAHUD, kapt. J.M. Pfeill, komende van Rotterdam, de dito bark PRINS VELDMAARSCHALK, kapt. Immink, komende van Rotterdam, de dito bark SOOLO, kapt. P.C. van der Meulen, komende van Rotterdam, de dito bark KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, kapt. F.L. Jack, mede van Rotterdam, de dito bark HENRIETTE, kapt. Van Loenen, komende van Glasgow, de dito bark JOHANNA CHRISTINA, kapt. D. Baumgarten, komende van Rotterdam, en de dito bark AMELIA AUGUSTA, kapt. H.A. van Marle, mede van Rotterdam.
Heden zijn hier aangekomen de dito bark KONING EN VADERLAND, kapt. R.F.A. van Bruggen, komende van Rotterdam, de dito bark SCHEVENINGEN, kapt. J.K. Annokee, mede van Rotterdam, de dito bark JAN SCHOUTEN, kapt. Coening Meijer, met een detachement van 120 man suppletietroepen, mede van Rotterdam, en de dito bark ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. Hazewinkel, komende van Amsterdam.

Afbeelding
Datum 20 mei 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 19 mei. Van een geachte zijde ontvangen wij het volgende extract (opm: uittreksel) uit een brief van kapt. P.C. van der Meulen, voerende het schip (opm: bark) SOOLO, d.d. St. Helena 3 april:
Gisteren ben ik met de SOOLO alhier in goede orde van Macao aangekomen om water en provisiën. De koelies hebben zich zeer goed gedragen, zodat ik geen moeite met oproer of iets van dien aard heb gehad. Alleen heb ik twee doden, de overige zijn alle wel, zo ook de equipage. Gaarne had ik de Kaap de Goede Hoop aangedaan, doch reeds in het gezicht der schepen in de Tafelbaai zijnde, werd ik door een hevige Z.O. windvlaag teruggedreven, waarom ik besloot naar St. Helena af te houden. Ik heb gedurende de gehele reis goed weder en gunstige wind gehad, zodat ik tot hier een buitengewone goede reis heb gemaakt.
(red: de SOOLO vertrok 23 januari l.l. van Macao met 400 koelies, passeerde 13 februari Straat Sunda en arriveerde de 2e april ll. te St. Helena, dus in alles 70 dagen reis. Het schip heeft, als gisteren gemeld, de volgende dag de reis voortgezet. [opm: naar Havana, zie NRC 050658])

Afbeelding
Datum 05 juni 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Schiedam, 4 juni. Heden ontving men alhier het bericht uit Havana d.d. 14 mei l.l. dat de bark SOOLO, kapt. P.C. van der Meulen, aldaar na een reis van 108 dagen van Macao was gearriveerd (opm: zie NRC 200558). Van de 400 koelies die te Macao werden aan boord genomen, zijn slechts 2 gedurende de reis overleden.

Afbeelding
Datum 17 januari 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Canton, 30 november. De volgende Nederlandse schepen bevinden zich op dit ogenblik in China, als:
ter rede van Hongkong: VAN GALEN, kapt. Smit; VAN DER PALM, kapt. Bouwmeester; BELLONA, kapt. Kluin; DOLPHIJN, kapt. Brandligt; TWEE JEANNE’S, kapt. v. d. Windt; DOGGERSBANK, kapt. Valentien q.q.; KEMANGLEN, kapt. Möller; SCHEVENINGEN, kapt. Annokkee; BOMMELERWAARD, kapt. Loos; JACOBA, kapt. Schaap; GOUVERNEUR GENERAAL DUYMAER VAN TWIST, kapt. Hoeksma; IDA WILHELMINA, kapt. Weyland;
JACOBA EN ANNA, kapt. Petersen; LEWE VAN NIJESTEIN, kapt. Borchers; SOOLO, kapt. van der Meulen.
ter rede van Macao: E.W. VAN DAM VAN ISSELT, kapt. Kolm q.q.; ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. Hazewinkel; MERCATOR, kapt. van der Woude.
ter rede van Whampoa: JUNO, kapt. Chevalier.
ter rede van Foo-Chew-Foo: PER ASPERA AD ASTRA, kapt. Admiraal; QUATRE BRAS, kapt. Bondix.
ter rede van Amoy: AMERIKA, kapt. Zeeman; KAREL AUGUST, kapt. Huizer.
Van bovengenoemde schepen is de JACOBA EN ANNA naar Japan, de E.W. VAN DAM VAN ISSELT naar Batavia via Singapore naar Samarang, en de KAREL AUGUST via Singapore naar Batavia bestemd. De GOUVERNEUR GENERAAL DUYMAER VAN TWIST zal binnenkort naar Amoy vertrekken en de KEMANGLEN ligt in reparatie.

Afbeelding
Datum 14 februari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 25 schepen, als:
voor Rotterdam, WILHELMINA, kapt. J.H. Blekkingh; ABEL TASMAN, kapt. J.R. Rijken; JACOB, kapt. J.F.C. Börger; PRESIDENT PLATE, kapt. J.C. Harten; JOHANNA CHRISTINA, kapt. J.R. de Boer; KINDERDIJK, kapt. D. Zwanenburg; ZES GEZUSTERS, kapt. R. Rutgers; D.T. VISSER, kapt. W. van der Linden; GRAAFSTROOM, kapt. G.H. Ruhaak; HEBE, kapt. A.H. Kiehl; WHAMPOA, kapt. Butner.
Voor Amsterdam: PRINSES AMELIE, kapt. W. Groeneveld; STRAAT BALY, kapt. J.C. Scholl; SCHOON VERBOND, kapt. B.H. Borchers (opm: D. Doornbos Borchers); JULIE CLAIRE, kapt. A. van Oosteroom; MARTHA EN JACOBA, kapt. E. de Vries; HERCULES, kapt. J. Schout; MEDEA, kapt. J. Lourens (van Rotterdam); BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAAL, kapt. A. Hoogenstraten (van dito); WILLEM I, kapt. J.F. Niedfeld (van Schiedam); SOOLO, kapt. R.C. van der Meulen (van dito).
Voor Schiedam: ST. JAN, kapt. P. Lommerse; BANTAM, kapt. B.G. van der Bolck; MERCATOR, kapt. H. van der Woude, PATRIARCH SAMHIRI, kapt. G.G. Lion.

Afbeelding
Datum 14 april 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hongkong, 27 februari. Het op 4 dezer van hier naar Shanghai vertrokken Nederlandse schip (opm: bark) SOOLO, kapt. P.C. van der Meulen, is de 20e met schade uit zee geretourneerd en ligt thans te reparareren.

Afbeelding
Datum 28 januari 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Helena, 6 december. Het Nederlandse schip (opm: bark) SOOLO, kapt. P.C. van der Meulen, van Batavia naar Amsterdam, is hier 30 november lek binnengelopen. De 2e december werd het schip nagezien en men besloot de lading te lossen om te repareren. Bij een tweede onderzoek dat gisteren ingesteld werd, bevond men dat het lek gestopt was en het schip zal nu, na gekalefaat te zijn, de lading weer innemen.

Afbeelding
Datum 12 mei 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. C.S. Oolgaardt, makelaar, zal op maandag de 27e mei 1861, des avonds ten zes ure, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris Joans. Oolgaardt, presenteren te verkopen: het extraordinair welbezeild, in anno 1860 nieuw gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd SOOLO, gevoerd door kapt. P.C. van der Meulen. Volgens Nederlandse meetbrief lang 38 ellen, wijd 6 ellen 88 duimen, hol 5 ellen 68 duimen, en alzo gemeten op 660 tonnen of 349 lasten. Liggende aan de werf Koning William, op de Kadijk. Breder bij inventaris en bericht bij bovengenoemde makelaar of bij de heren De Groot, Roelants & Co, te Schiedam en de cargadoors Oolgaardt & Bruinier te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 29 mei 1861
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Verkoping van schepen op maandag 27 mei in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ:
-  Barkschip ANNA HELENA: NLG 6.800, in slag NLG 100, koper C.S. Oolgaardt. (opm: een makelaar, handelend namens de koper, nieuwe scheepsnaam TJOEMBOELOEIT)
-  Barkschip SOOLO: NLG 14.100, in slag NLG 1.400, koper H.J. Rietveld. (opm: een makelaar, handelend namens zijn opdrachtgever; het schip werd gesloopt)
-  Twee 1/32e aandelen in het fregatschip JOHANNA MARIA CHRISTINA, elk NLG 500, in slag NLG 10, opgehouden.
-  Twee 1/20e aandelen in het fregatschip WILHELMINA, elk NLG 2.900, in slag NLG 100, opgehouden.
-  4/40e Aandeel in het fregatschip ZAANSTROOM niet geveild, zijnde uit de hand verkocht.
-  2/38e Aandeel in het fregatschip ESTAFETTE niet geveild, zijnde uit de hand verkocht.

Afbeelding
Datum 06 juli 1861
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

In Nederland te houden veilingen van schepen en scheepsparten.
Te Dordrecht op 24 mei 1861:
-       het schip (opm: bark) JAN SCHOUTEN, kapt. J. Cooning Meijer, gebouwd in 1853, groot 381 lasten.
Te Amsterdam op 27 mei:
-       Het schip (opm: bark) SOOLO, kapt. P.C. van der Meulen, gebouwd in 1843, groot 349 lasten (opm: voor de sloop verkocht)
-       Het schip ANNA EN HELENA (opm: bark ANNA HELENA), kapt. P. Don, gebouwd in 1835, groot 125 lasten.
-       2/32e Part in het schip (opm: fregat) JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter, gebouwd in 1841 (opm: tewater 1841, bijlbrief 29 juli 1842), groot 537 lasten.
-       4/40e Part in het schip (opm: bark) ZAANSTROOM, kapt. R.L. Schaap, gebouwd in 1854, groot 324 lasten.
-       2/38e Part in het schip (opm: bark) ESTAFETTE, kapt. C.J. Oepkes, gebouwd in 1852, groot 224 lasten.
-       2/20e Part in het schip (opm: fregat) WILHELMINA, kapt. D. van Dale, gebouwd in 1857 (opm: tewater 1857, bijlbrief 1 april 1858), groot 261 lasten.
Te Rotterdam op 4 juni:
-       Het schip IJSSEL (opm: fregat YSSEL), kapt. C. Maarschalk, gebouwd in 1841, groot 291 lasten.
In Nederland geveilde schepen en scheepsparten.
Te Amsterdam op 14 mei 1861:
-       1/60e Part in het schip (opm: bark) TOLLENS, kapt. T. van Rossen, gebouwd in 1856, groot 370 lasten: NLG 375, opgehouden.
-       1/60e Part in het schip (opm: bark) HERMAN, kapt. M. van Velthoven, gebouwd in 1855, groot 370 lasten: NLG 130, verkocht.
-       5/64e Part in het schip (opm: bark) MACAO, kapt. J. Kroll, gebouwd in 1848 (opm: tewater december 1848, bijlbrief 5 maart 1849), groot 202 lasten: niet geveild.
-       3/32e Part in het schip (opm: bark) CANTON, kapt. J. Kettler, gebouwd in 1846, groot 207 lasten: niet geveild.

Afbeelding