Familiegegevens en opleiding
Fransz Hermann Popken werd gedoopt te Bockhorn (Oldenburg) op 03 september 1787 als zoon van Herman Popken en Itje Dorothea Schuller.
Hij trouwde op 19 juli 1818 te Rotterdam met Jacoba Schmol, gedoopt op 25 oktober 1789 te Rotterdam als dochter van Oswald Schmol en Cornelia van der Bie.
Hij overleed te Rotterdam aan de Oostmolenstraat Wijk 12 nr. 103 op 20 april 1854005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
F.H.Popken werd met vlagnummer 688 effectief lid van Zeemanshoop per 06 augustus 1844 op voordracht van B.J.Martens. Zijn schip was de "Tropicus". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving waren Popken en zijn vrouw 25 en 20. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1842002a.
In de Algemene Vergaderingen van 23/30 juli 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Franz Hermann Popken, oud 25 jaar, voerend de schoner “Tropicus”, wonend te Rotterdam, op voordracht van kapitein B.J.Martens.023.
F.H.Popken was met vlagnummer R14 in de periode 1840 t/m 1854 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
F.H.Popken was in 1859 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
688 1844-1850 schoner Tropicus J.Hudig te Rotterdam
1851 geen vermelding van schip en boekhouder
1852-1853 bark Maria Magdalena W.Bunge & Co te Rotterdam
322 1854 bark Maria Magdalena idem
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein F.H.Popken als gezagvoerder in de ledenlijsten vermeld van058:
* 1849 op de schoener “Tropicus 60 last varend voor Hudig & Blokhuyzen te Rotterdam
* 1851 op de bark “Maria Magdalena” 213 last varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam
Bouma025 vermeldt F.H.Popken als gezagvoerder gedurende:
* Er wordt geen kapitein Popken als gezagvoerder van een schip de “Amphitrite” genoemd;
* 1844 t/m 1851 op de 2/m schoener “Tropicus”, gebouwd in 1843 te Rotterdam, 114 ton o.m., varend voor J.Hudig te Rotterdam;
* 1851 t/m 1854 op de bark “Maria Magdalena”, gebouwd in 1847 te Alblasserdam, 403 ton o.m., varend voor W.Bunge & Co te Rotterdam.
Van Sluijs013 vermeldt wèl de “ Amphitrite” in 1840 onder kapitein F.H.Popcken, varend voor J.Hudig teRotterdam op weg naar Suriname. Hij noemt dit schip een schooner galjoot, gebouwd in 1835 te Rotterdam, 77 ton.
Overige bijzonderheden
“Kapt. den Breems passeerde op …. 24-05-1842 ter hoogte van Duinkerken kapt. F.H.Popken “Amphitrite” naar Suriname”005.
Bouma025 vermeldt geen kapitein F.H.Popken op een schip de “Amphitrite”.
Franz Hermann Popken maakte de volgende reizen005:
* Amphitrite 1840 Hellevoetsluis - Suriname geen lading vermeld
* 1840/41 Hellevoetsluis - Suriname - Hellevoetsluis geen lading vermeld
* 1841/42 Hellevoetsluis - Nickerie - Rotterdam terug: suiker
* 1842 Hellevoetsluis - Suriname
* Kapt. H.den Breems rapporteert op 24-05-1842 ter hoogte van Duinkerken te hebben gepasseerd
de schoener “Amphitrite”, kapt. F.H.Popken, naar Suriname
* 1842 Nickerie - Rotterdam suiker
* 1843 Nickerie - Rotterdam suiker
* 1843 Suriname - Rotterdam suiker
* Tropicus 1844 Nickerie - Rotterdam geen lading vermeld
* 1844 Nickerie - Rotterdam suiker
* 1849 Rotterdam - Boston stukgoederen
* 1849 Rotterdam - Boston stukgoederen
* 1850 Rotterdam - Boston stukgoederen
* Maria Magdalena 1852 New York - Rotterdam diversen
* 1852 Rotterdam - New York - Rotterdam heen: passagiers; terug; diversen
* 1852/53 Rotterdam - Soerabaja - Rotterdam heen; diversen; terug; suiker, tabak
* 1854 Java - Rotterdam diversen
Deze naam wordt met twee vlagnummers vermeld als lid van het Rotterdamse zeemanscollege. Het is vooralsnog onduidelijk of dit twee personen zijn.
Familiegegevens en opleiding
Jan Mulder Drenth werd geboren op 17 maart 1823 te Elde. Hij woonde te Amsterdam en vestigde zich op 01 juni 1855 te Rotterdam waar hij o.a. woonde aan de Botersloot Wijk 9 nr. 538 (nieuw nr. 169). Hij vertrok op 11 november 1875 naar Delft.
Hij was getrouwd met Henriëtta Johanna van Vliet, geboren 13 augustus 1830 te Rotterdam, Nederlands Hervormd005
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.Mulder Drenth werd met vlagnummer 612 effectief lid van Zeemanshoop per 09 januari 1855 op voorspraak van G.Rotgans. Zijn schip was de "Riga"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 02/09 januari 1855 staan vermeld dat tot effectief lid zijn voorgedragen/benoemd Jan Mulder Drenth, oud 31, voerend de kof “Riga”, voor rekening van H.van Rijckevorsel te Rotterdam, op voordracht van kapitein G.Rotgans.023.
Bouma025 vermeldt geen kapitein Mulder Drenth als gezagvoerder van de “Riga” die in 1855 voor van Rijckevorsel voer.
J.Mulder Drenth was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1855 t/m (vermoedelijk) 1880 met vlagnummer 612.
J.Mulder Drenth was met vlagnummer R31 in de periode 1861 t/m 1880 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
J.Mulder Drenth was in 1869 secretaris van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Er is ook sprake van een J.Mulder/Muller Drenth, J. die met vlagnummer R431in de periode 1855 t/m 1866(?) effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In de ledenlijsten uit Sweijs021 staat deze kapitein t/m 1866, maar in de beschikbare ledenlijsten uit de Jaarverslagen van de Maatschappij is de laatste vermelding in 1859 en niet meer in de zestiger jaren058.
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat deze kapitein J.Mulder Drenth met vlagnummer R431 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855 van de sch. “Africaan” 60 last varend voor H. van Ryckevorsel te Rotterdam
* 1858, 1859 van het fregat “Geertruida Maria” 475 last varend voor Klerk & de Voogd te Dordrecht
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 december 1883 vraagt kapitein J.Mulder Drenth of hij met bijbetaling effectief lid mag worden. Maar dit wordt afgewezen.042
In een Bijlage bij de Bestuursvergadering dd 27 december 1883 (Stadsarchief Amsterdam, 491-39) is een brief dd Vlissingen 24 december 1883 van kapitein J.Mulder Drenth. Hij verzoekt weer terug te mogen keren als effectief lid “Ik wil natuurlijk Alle achterstallige contributiën aanzuiveren daar ik thans in staat ben zulks te kunnen doen”. In de kantlijn van de brief staat vermeld dat op dit verzoek afwijzend is beschikt.042.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
612 1855 sch.bark Afrikaan H.van Rijckevorsel te Rotterdam
1856-1857 schoner Benin idem
1858-1860 geen vermelding van schip en boekhouder
1861-1868 bark Jacob Ebeling & Co te Rotterdam
1869 sch.brik Kiu-Siú geen opgave
1870 geen vermelding van schip en boekhouder
1871-1876 stoomb. Maasstroom Ned.Stoomb.Maatschappij te Rotterdam
1876-1877 stoomb. Stad Middelburg Maatsch.Zeeland
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat deze kapitein J.Mulder Drenth met vlagnummer R31 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1862 t/m 1867 van de bark “Jacob” 312 last voor A.F.Ebeling & Co te Rotterdam
* 1874 van het ss. “Holland” 381 last voor de Ned. Stoomb. Mij. Te Rotterdam
* 1877 van het ss. “Stad Midelburg” ? last voor de Stoomv.-Mij te Middelburg
* 1878 van het ss. “Stad Vlissingen” 1300 last voor de Stoomv. Mij. te Middelburg
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
J.Mulder Drenth Geertruida Maria 23 november 1858 17 oktober 1860
Jacob 29 augustus 1861 04 augustus 1862
Jacob 11 september 1862 27 juni 1863
Jacob 30 september 1863 01 september 1864
Jacob geen melding 10 april 1866
Jacob geen melding 17 juli 1867
Jacob 11 oktober 1867 geen melding
Bouma025 vermeldt J.M.Drenth als gezagvoerder gedurende:
* 1856 van de 2/m sch. “Afrikaan” ex Tropicus, gebouwd in 1843 te Rotterdam, 114 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1857 t/m 1858 van de sch.brik “Benin” ex Pio Nono, gebouwd in 1848 te Rotterdam, 243 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1859 t/m 1860 op het 3/m schip “Geertruida Maria”, gebouwd in 1841 te Dordrecht, 899 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht;
* 1862 t/m 1869 op de bark “Jacob”, gebouwd in 1855 te Rotterdam, 593 lton o.m., varend voor A.F.Ebeling & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1870 voor Batenburg & Co te Rotterdam en werd herdoopt in “Anna & Johanna”;
* 1870 van de schbrik “Kiu Siu”, gebouwd in 1869 te Dordrecht, 285 ton o.m., varend voor de Nederl. Handel-Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd in 1870 verkocht naar Japan;
* 1872 t/m 1874 van het ijzeren schroefsstoomschip “Maasstroom”, gebouwd in 1869 te Rotterdam, 396 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomb. Maatschappij, dir D.L.Wolfson;
* 1875 van het schr.ss “Holland”, gebouwd in 1874 te Rotterdam, 720 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomb. Mij. Dir. D.L.Wolfson te Rotterdam;
* 1879 van het rader ss “Stad Vlissingen” ex Northern, gebouwd in 1865 te Liverpool, 1816 ton o.m., varend voor de Stoomv. Mij. Zeeland te Vlissingen.
Het ss. “Stad Vlissingen werd gebouwd in 1865 bij Jones, Quiggin & Co te Liverpool, mat 1816 Brt. en voer voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen072.
Bij Nieuwersluis op een berm gevaren en gebroken;
Overige bijzonderheden
J.Mulder Drenth verzorgde per 30 september 1863 vanuit Brouwershaven met de “Jacob” een troepentransport van 4 officieren en 25 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 03 maart 1864 na een reis van 155 dagen. In St.Georg d’Elmina bleven 2 manschappen achter en werden 3 Europesche militairen en 100 Afrikaanse recruten aan boord genomen065.
Op 14 december 1879, op weg van Vlissingen naar Queensbro, liep tijdens dikke mist het ss. “Stad Vlissingen” bij Nieuwe Sluis op een berm. Het schip brak op 15 december. Er vielen geen slachtoffers.
Geertruida Maria. CSR 439/103: 899 tons. 31 crew. Captain = T. Mulder Departed Sunderland, England on 6 January 1859 with a cargo of coals and arrived at Albany on 28 April 1859. Where intended bound – Batavia. 110
Van Blokland-Visser064 vermeldt dat volgens monsterrol 1851 dd 23 november 1858 Dirk Jans Mulder Drenth samen met Cornelis Spiegelberg gezagvoerder wass op het fregat “Geertruida Maria” en met 32 man uitvoer via Sunderland naar George Town.
Volgens monsterrol 2284 dd 19 september 1867 was Dirk Jans Mulder Drenth gezagvoerdxer van de brik “Zeevaart” 146 last, varend voor reder Abraham Sandberg & Co te Dordreccht met als mede-eigenaar Jan Mulder kapitein uit Veendam. Het schip voer uit met 10 man naar Brazilië via Cardiff.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.A.Quispel was met vlagnummer R441 in de periode 1856 t/m 1859 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1858 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding van f, 50,- heeft gekregen, vermoedelijk vanwege een ongeluk met zijn schip058.
In het Jaarverslag 1859 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1859 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf dat zijn weduwe voor 4 maanden een uitkering heeft gekregen van f 46,47 voor haar en haar kind. Hieruit is te concluderen dat kapitein Quispel is overleden in augustus/september 1859058.
De schepen van de kapitein
In het Jaarverslag 1858 van het College staat kapitein J.A.Quispel met vlagnummer R441 in de ledenlijst als gezagvoerder maar zonder vermelding van schip en boekhouder058.
Bouma025 vermeldt kapitein Quispel (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:
* 1857 van de 2/m sch “Afrikaan” ex Tropicus, gebouwd in 1843 te Rotterdam, 114 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Van St.George d’ Elmina naar Rotterdam met palmolie gestrand op de Banjaard;
* 1860 van de 2/msch. “Handel”, gebouwd in 1855 in Rusland, 96 ton o.m., varend Herklots & Bouman. Het schip is in september op de kust van Guinee verongelukt.
Overige bijzonderheden
Geen