Inloggen
RABENHAUPT - ID 13343


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1840-08-17 / 1863-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1840
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Hindrik Johannes Limborgh, Groningen, Groningen, Netherlands
Date Laid Down: 1839-00-00
Launch Date: 1839-11-27
Delivery Date: 1840-07-07
Technical Data

Net Tonnage: 424.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 224.00 lasts
 
Length 1: 31.82 Meters Registered
Beam: 6.16 Meters Registered
Depth: 4.87 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1840
Datum agenda: 1840-08-17
Register nr: 18400470
Scheepsnaam: RABENHAUPT
Type: Bark
Lasten: 224
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Nap C.M.
Plaats: Groningen
Kapitein op moment van verzoek: Sikkens T.D.
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1840-00-00 RABENHAUPT
Manager: Mr. Christoffel Meijer Nap (1807-1886), Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Date/Name Ship 1858-02-04 RABENHAUPT
Manager: Hindrik Johannes Limborgh, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hindrik Johannes Limborgh, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Date/Name Ship 1858-03-08 GEERTINA
Manager: Hindrik Johannes Limborgh, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hindrik Johannes Limborgh, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Ship Events Data

1852-04-20: Sprang a leak
Mauritius, 23 april 1852. Het Nederlandse barkschip RABENHAUPT, kapt. Prange, van Singapore naar Cowes, is hier de 20e dezer lek met schade aan het tuig binnengelopen, hebbende op 68º O.L. hevige stormen doorgestaan.
1855-08-00: Damaged
Kaap de Goede Hoop (Simonsbaai), 26 augustus 1855. Het Nederlandse schip (opm: bark) RABENHAUPT, kapt. Rijken (opm: L.R. Rijkens), van Java naar Amsterdam bestemd, is hier heden met averij binnen gelopen.
1860-01-00: Sprang a leak
Carthagena, 1 januari 1860. De Nederlandse bark GEERTINA, kapt. Mooi, van Odessa naar Cork, is alhier lek en met schade aan het tuig binnengelopen.
1862-05-20: Stranded
Kroonstad, 20 mei 1862. Het Nederlandse schip GEERTINA, kapt. Mooy, van Newcastle komende met steenkolen, op hier bestemd, is ten gevolge van ijsgang bij London-Grund op strand gedreven. Er zijn een stoomboot en lichters ter assistentie afgezonden.
1863-09-23: Sold to foreign country
Sweys,lijst van uit de vaart geraakte schepen van 1863.
Bark GEERTINA ( ex RABENHAUPT),P.P.Mooi, Buitenslands verkocht thans Engelse vlag ,23 sept 1863.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Thomas Derks Sickens werd geboren te Appingedam op 19 juli 1815.

Hij was getrouwd met Engelina Kranenborg, geboren te Oude Pekela op 20 april 1820 en overleden 24 januari 1891.

Thomas overleed in 1860. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam opgegeven.003 en 118.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Sikkens (met adres Kranenborg & Zn te Amsterdam) werd met vlagnummer 426 per 14 augustus 1838 aangenomen als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van J.H.Brandt. Zijn schip was de “Provincie Groningen”. Toegevoegd is “overleden” 002. Ten tijde van de inschrijving waren de man en de vrouw beiden 23 jaar002a.

In de AlgemeneVergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 07/14 augustus 1838 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Thomas Derks Sikkens, oud 23 jaar, voerend de bark “Provincie Groningen”, wonende te Amsterdam en met als adre de heren Kranenborg & Zonen, op voordracht van kapitein J.H.Brabdt. Hij ontving vlagnummer 426023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 01 mei 1840.003

T.D.Sickens was van 1853-1860 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

.In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 januari 1852 bericht kapitein T.D.Sickens dat hij naar een ander beroep is overgegaan, maar hij vraagt zijn effectief lidmaatschap te mogen aanhouden. Het Bestuur gaat accoord, maar wijst op de verplichting van een verhoogde contributie en de continuering van de verplichting tot het bijwonen van de wekelijkse vergadering.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 oktober 1860 verzoekt de weduwe van T.D.Sickens geboren Kranenborg om een uitkering voor haar en haar 4 kinderen welke haar in de vergadering dd 29 november 1860 wordt toegekend ingaande 01 november 1860.042

In de notulen van de Algemen Vergadering dd 10 februari 1852 staat het bericht van kapitein T.D.Sickens, dat hij tot een ander beroep is overgegaan. Hij vraagt de rechten van effectief lid te mogen behouden. Het Bestuur gaat accoord “met herinnering dat vanaf het oogenblik, dat hij een ander beroep heeft gekozen de verhoogde contributie was verschuldigd en dus moet aanzuiveren … “023.

In de notulen van de Algemene Vergadering staat vermeld dat per 01 november 1860 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de weduwe T.D.Sickens geb. Kranenborg voor haar en haar kinderen.023

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer       jaren             type                scheepsnaam                         naam reder/boekhouder

       426               1838             bark                Provincie Groningen             Kranenborg & Zn

                           1839-1840       bark                Rabenhaupt                            idem

                           1841-1842       bark                Rabenhaupt                            Kranenborg & Zn & C.M.Nap

                             1843             bark                Lewe van Nijestein               idem

                           1844-1848       bark                Lewe van Nijestein               Kranenborg & Zn & Nap & Co

                           1849-1853       geen vermelding van schip en boekhouder

       161            1854-1859       geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt T.D.Sikkens als gezagvoerder gedurende:

  • * 1839 van de bark “Provincie Groningen”, gebouwd in 1837 te Groningen, 304 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam;
  • * 1840 t/m 1841 van de bark “Rabenhaupt”, gebouwd in 1840 te Groningen, 433 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam;
  • * 1842 t/m 1844 van hetzelfde schip maar nu varend voor Kranenborg & Zn & C.M.Nap te Amsterdam;
  • * 1844 t/m 1849 van de bark “Lewe van Nijenstein”, gebouwd in 1841 te Groningen op de Noorderrwerf bij H.J.Limborg, 453 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn & C.M.Nap te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

“De Drie Gebroeders” op de rede van Sint Helena057:

05 juni 1839                       “... ter rheede alhier aangekomen kaptijn Sikkes bark de Provincie Groningen ...”.

 

De bark de “Provincie Groningen” onder gezag van Thomas Derks Sikkens en met 17 manschappen dateerde de monsterrol op 04 augustus 1838 met bestemming Batavia. De boekhouders waren Kranenburg & Zoon011.

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was T.D.Sickens.104.

In 1856 werd door de overheid een Raad van Tucht ingesteld die als taak had klachten over wangedrag van kapiteins de onderzoeken en te beoordelen. Van deze Raad waren drie koopvaardijkapiteins lid te weten “D.Boes Lutjens, J.H.Schippers en T.D.Sickens. Kapitein Dirk Boes Lutjens fungeerde tevens als secretaris. De Raad hield in Amsterdam zitting.” 104.

In een extract uit een Journaal van de bark “Rabenhaupt” gevoerd door kapitein Thomas Derks Sickens wordt gemeldt dat “op een reis van Batavia naar Amsterdam zeilende op dat moment op de hoogte van 24o 24’ZB & 58o27’OL van Greenwich op Zondag 23 mei 1841 “ een lichtmatroos uit het want is gevallen en verdronken. 115

 

 

Datum vanaf: 1840
Kapitein: Sickens(Sikkens), Thomas Derks
Overige informatie: kapitein, Groningen

Familiegegevens en opleiding

Albert de Jonge werd (vermoedelijk) geboren 24 december 1811 te Groningen als zoon van de wolkammer Jan Pieters de Jong en Grietje Heidelberg.

 

A.J. de Jonge was getrouwd met Gerzina Barends Bos, geboren 12 september 1820.

Op 06 februari en 09 februari 1845overleden te Groningen twee kinderen op de leeftijd van 2 maanden van Albert Jans de Jonge en Gerzina Barends de Jonge.

Op 11 maart 1863 trouwde te Rotterdan dochter Trijntje  van Albert Jans de Jonge en Gerzina Barends de Jonge, die toen 20 jaar was en geboren te Rotterdam

Na het overlijden van Albert in 1847 hertrouwde Gerzina Bos op 10 februari 1848 te Amsterdam met  de zeeman Tjerko Roseboom. Zij deed afstand van de uitkering door Zeemanshoop.

Volgens het Archief van Zeemanshoop overleed Albert Jans in 1847.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.J.de Jonge (adres Kranenborg Zn) werd per 11 juni 1844 op voordracht van J.H.Deddes en met vlagnummer 682 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Rabenhaupt". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving waren de Jonge en zijn vrouw 32 resp. 24 jaar. Ingeschreven staat 1 dochter Trijntje uit 1842002a.

In de Algemene Vergaderingen van 04/11 juni 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Albert Jans de Jonge, oud 32 jaar, voerend de bark “Rabenhaupt”, wonende te Groningen, adres bij Kranenborg & Zn te Amsterdam, op voordracht van J.H.Deddes.023.

 

In de Bestuursvergadering dd 02 februari 1844 wordt als effectief lid met vlagnummer 20 benoemd Albert Jans de Jonge voerende het schip “Urania”. Zijn naam met dit vlagnummer verdwijnt uit de ledenlijsten in de AAKZ nà 1844.

 

A.J. de Jonge was lid voor de vlag van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 1 in 1847. In de ledenlijst van dat college in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart uit 1847 wordt als zijn schip genoemd de “Rabenhaupt”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 24 juni 1847 staat een verzoek om uitkering van G.B.Bos, de weduwe van kapitein A.J.de Jonge. Deze wordt haar toegekend in de vergadering van 29 juli 1847 voor haar en twee kinderen m.i.v.01 februari 1847.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 17 augustus 1847 staat de mededeling dat per 01 februari 1847 een uitkering is toegekend aan de weduwe van kapitein van A.J.de Jonge voor haar en 2 kinderen.023

In de notulen van de Algemene Vergadering  dd 14 maart 1848 staat dat G.Bon, vroeger weduwe van kapitein A.J.de Jonge is hertrouwd met dhr. Rosenboom  Zij dankt voor de uitkering maar vraagt continuering voor haar 2 kinderen hetgeen wordt toegestaan023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       682                        1844-1846     bark                 Rabenhaupt                                          Kranenborg & Zn, Nap & Co

 

Bouma025 vermeldt A.J.de Jonge als gezagvoerder gedurende:

*    1845 t/m 1847 van de bark “Rabenhaupt”, gebouwd in 1840 te Groningen, 433 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn & C.M.Nap te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1844
Kapitein: Jonge, Albert Jans de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein Ruyterman (geen initialen) als gezagvoerder gedurende:

*   1848 van de bark “Rabenhaupt”, gebouwd in 1840 te Groningen, 433 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn & C.M.Nap te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1847
Kapitein: Ruyterman, X.X.

Familiegegevens en opleiding

Jacob Prange werd geboren te Oude Pekela op 04 december 1819 als zoon van de zeeman Jan Jacobs Prang en Wemelina Kranenborg. Gezien latere akten op naam van Jacob is de familienaam in de akte foutief gespeld als Prang, zonder e op het einde.

Jacob huwde op 20 augustus 1847 te Midwolda als buitenvaarder met Alida Lammerts Tiktak, geboren te Oude Pekela op 02 juli 1821 als dochter van Lammert Klaassens Tiktak en Elijzabeth Klaassens Kuiper. Alida overleed op 11 september 1859 op zee.

Akte van Overlijden: 1860-sl, 13-02-1860 te Oude Pekela

Op heden den 12 mei 1859, aan boord van het Nederlandsche Barkschip Ottolena, zeilende op 2o18’ Noorder Breedte en 21o32’ westerlengte van Hartlepool naar Singapore, compareerden voor mij Jacob Jans Prange, gezagvoerder van genoemden bodem en volgens art. 60 van het Burgerlijk wetboek tot het uitoefenen van Ambtenaar van den Burgerlijke Stand, Arie Elleman, eerste Stuurman, gehuwd, wonende teNieuwediep, Jan We..?, timmerman, gehuwd, wonende te Alblasserdam, en Cornelis van Leeuwen, gehuwd, wonende te Rotterdam, alle schepelingen behoorende tot de Equipage volgens monsterrol van voormelde bodem, welke comparanten verklaren dat op den Elfden Mei achtienhonderden negenenvijftig des morgens drie een tweede ure, aan boord van het Barkschip “Ottolena”, zeilende op 3o19’  NBreedte en 21o39’WLengte is overleden Mejufvrouw Alida Lammerts Tiktak, dochter van wijlen Lammert Tiktak en Elizabeth Klaassens Kuiper, geboren Tweeden Julij achttienhonderdeneenentwintig, in leven wettige huisvrouw van Jacob Jans Prange, gezagvoerder van voormelde bodem, domicilie hebbende  gemeente Oudepekela…..”.

 

Na het overlijden van Alida Tiktak hertrouwde Jacob op 09 november 1860 te Oude Pekela als koopvaardijkapitein met Riena Borgesius, geboren te Oude Pekela op 10 juni 1824 als dochter van de stadsveenmeester Goedhardt Borgesius en Wendeltje Aapkens. Riena  overleed op 10 augustus 1863 op zee, oud 39 jaar en 2 maanden.

Aktenummer: 1863-s15, 24-11-1863 te Oude Pekela

Uit: “Met man en muis. Pekelder scheepsrampen in de 19e eeuw” door Bram Camerlingh (schrijversnaam van Dick Kuil), 2010. Gedrukt bij Unibook, particuliere uitgave.

Navolgende tekst is een wat vrije weergave van de originele overlijdensakte, die via het Ministerie van Marine in het register te Oude Pekela werd opgenomen.

Akte van overlijden. Op Dinsdag 11 aug. 1863 ’s morgens om 11 uur verschenen voor mij, ondergetekende, Jacob Jans Prange, wonende te Oude Pekela, schipper aan boord van het Nederlands te Alblasserdam thuis behorende barkschip “Batavia”, de personen van Aris Kors Liet, 30 jaren, geb. te Texel en wonende aldaar, eerste stuurman en Simon Groen, 48 jaren, geb. te Enkhuizen, wonende te Amsterdam, geneesheer-, heel- en verloskundige, die verklaarden dat op 10 aug. 1863 ’s nachts om half twaalf, in de Dampierstraat (kennelijk te Batavia), is overleden tengevolge van een ontijdige bevalling, de persoon van mejuffrouw Riena Borgesius, 39 jaren en twee maanden, geboren te Oude Pekela en aldaar wonende, gehuwd met Jacob Jans Prange aan boord van genoemd schip “Batavia”. (volgen de diverse handtekeningen gecontroleerd te Batavia).

 

Jacob huwde tenslotte voor een derde maal op 17 april 1866 te Oude Pekela als expert met Alagonda Geertruida Adriani, geboren 10 januari 1835 te Oude Pekela als dochter van de chirurgijn-vroedmeester Pieter Adriani en Albertje Borgesius. Alagonda overleed te Oude Pekela op 14 augustus 1917, 82 jaar, weduwe.

Jacob Prange overleed te Oude Pekela op 06 april 1874, 54 jaar en stond in de akte te boek als wijnhandelaar.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermeldt Jacob Prange als buitenvaarder in 1847, als koopvaardijkapitein/schipper in 1850, 1859, 1860, 1863, als expert in 1866, als grossier in 1867, 1870,

en als wijnhandelaar in 1868, 1872, 1873, 1874

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

I.J.Prange (adres: Kranenborg & Zn) werd met vlagnummer 715 effectief lid van Zeemanshoop per 17 juni 1845 op voordracht van F.D.Sickens. Zijn schip was de "Hendrik Wester". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was Prange ongehuwd en 25 jaar. Hij is later (wanneer?) getrouwd met een vrouw van 24002a.

In de Algemene Vergaderingen van 10/17 juni 1845 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jacob Jans Prang (sic), oud 25 jaar, voerend de bark “Hendrik Wester”, met als adres Kranenborg & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein F.D.Sickens.023.

Hij kreeg vlagnummer 715 dat bij de hernummering in 1856 werd gewijzigd in 342. Zijn totale lidmaatschapsperriode was 1845 t/m 1863.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 19 juni 1849 en bedankt in 1863003.

 

Jacob J.Prange was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” uit Oude Pekela met vlagnummer 1 in de periode 1861 t/m 1864.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Artikel 55 van het reglement van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat deelname in het Weldadig Zeemans Fonds toe als men met of onder vreemde vlag vaart mits men de verplichte storingen tijdig voldoet. In de Notulen van de Algemene Vergaderingen van het College dd. 02 april 1833 wordt vermeld dat dit artikel van toepassing is op de kapiteins W.Groen, J.C.Willems, D.J.Visser, H. Brandt, G.R.Engelsman en J.J.Prange023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        715                       1845-1846     bark                 Hendrik Wester                                    Kranenborg & Zn

                                      1848-1852     bark                 Rabenhaupt                                          Kranenborg & Zn, Nap & Co

                                           1853           bark                 Ottolina                                                 M.Lelsz te Kinderdijk

        342                       1854-1860     bark                 Ottolina                                                 idem

                                           1861           fregat               Batavia                                                  M.Lelsz te Alblasserdam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

J.J.Prange                                              Batavia           11 september 1861                              06 juli 1862

 

Bouma025 vermeldt J.J.Prange als gezagvoerder gedurende:

*    1846 t/m 1847 van de bark “Hendrik Wester”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam;

*    1849 t/m 1852 van de bark “Rabenhaupt”, gebouwd in 1840 te Groningen, 433 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn & C.M.Nap te Amsterdam;

*    1854 t/m 1860 van de bark “Ottolina”, gebouwdd in 1853 te Kinderdijk, 714 ton o.m., varend voor Murk Lels te Kinderdijk;

*    1861 t/m 1864 van de bark “Batavia”, gebouwd in 1861 te Krimpen aan de Lek, 756 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

26 februari 1838, schip “Hoop”, kapitein Willem Kiers Kok, lichtmatroos Jacob Jans Prange uit Oude Pekela.

 

Krantenberichten

Algemeen Handelsblad 28 deceember 1846114

Advertentie. H.J. Rietveld en P. Blom, makelaars, zullen op maandag de 28e december 1846, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, ten overstaan van een daartoe bevoegd Beambte verkopen:

-    Vier tweeëndertigste aandelen (ieder 1/32 afzonderlijk) in het Nederlands gekoperd tweedeks barkschip KONING WILLEM II, gevoerd door kapt. A. Rocquette, groot volgens meetbrief 382 lasten.

-    Twee tweeëndertigste aandelen (mede ieder afzonderlijk) in het Nederlands gekoperd tweedeks barkschip GEERTRUIDA, laatst gevoerd door kapt. G. Blom, groot volgens meetbrief 242 lasten.

-    Een tweeëndertigste aandeel in het Nederlands barkschip HENDRIK WESTER, gevoerd door kapt. J.J. Praag, groot volgens meetbrief 157 lasten.

-    Een zestiende aandeel in het Nederlands gezinkt schoener kofschip ARJEN BROUWER, gevoerd door kapt. A.J. de Boer, groot volgens meetbrief 111 lasten.

Iemand nader onderricht begerende, spreke met bovengenoemde makelaars.

 

NRC 23 februari 1847114

Konstantinopel, 28 januari. De kapitein Prange van het Nederlandse schip HENDRIK WESTER, hier aangekomen, rapporteert, dat hij in de archipel hevig tegen een schip heeft gestoten, hetwelk hij gelooft dadelijk te zijn gezonken en waarvan twee man op zijn boord zijn overgesprongen. Dit schip was de ARISTOTELES, kapt. Coronelli, van Konstantinopel met een lading tarwe naar Marseille gedestineerd.

 

NRC 02 mei 1850114

Rotterdam, 1 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 37 schepen, als:…..Voor Amsterdam: …. RABENHAUPT, kapt. Prange….

 

Provinciale Groninger Courant 02 juli 1850114

Het schip RABENHAUPT, kapt. Prange, den 16 juni van het Nieuwe Diep naar Batavia vertrokken, bevond zich volgens brief van de gezagvoerder de 20 dito in het Engelse Kanaal bij Bevezier, equipage en passagiers genoten de besten welstand.

 

Dordrechtsche Courant 17 juni 1852114

Mauritius, 23 april. Het Nederlandse barkschip RABENHAUPT, kapt. Prange, van Singapore naar Cowes, is hier de 20e dezer lek met schade aan het tuig binnengelopen, hebbende op 68º O.L. hevige stormen doorgestaan.

Bij het vertrek der post komt er nog een Nederlands schip de haven inwerken, hetwelk men mede veronderstelt dat lek is; verdere bijzonderheden ontbreken nog.

 

NRC 16 oktober 1852114

Batavia, 23 augustus. Het schip JOHAN JACOB is op de reis herwaarts op het Prinsen-eiland totaal verongelukt. De REGINA heeft bij het vertrek van Tjillatjap gestoten, zal moeten lossen en repareren. De FOP SMIT zal gedeeltelijk met nieuw koper moeten worden voorzien. De PRINS VELDMAARSCHALK en de RABENHAUPT hebben zeeschade.

 

NRC 22 maart 1853114

Rotterdam, 21 maart. Door de Nederlandsche Handelmaatschappij zijn bevracht de volgende 25 schepen als:….

Voor Amsterdam: RABENHAUPT, kapt. Prange;….

 

NRC 21 mei 1853114

Kinderdijk, 19 mei. Heden is van de werf van de heren J. & K. Smit alhier met het beste gevolg te water gelaten het barkschip OTTOLINA, groot circa 370 gemeten lasten, voor rekening ener rederij onder directie van de heer Murk Lels te Alblasserdam, zullende worden gevoerd door kapt. J. Pranger…..

 

Algemeen Handelsblad 22 juli 1853114

Amsterdam, donderdag 21 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 14 schepen, als:

Voor Amsterdam: MARGARETHA JOHANNA, kapt. M. Schou; ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.P. Kuyper; VAN DER WERF, kapt. P.C. Rogier; AMICITIA, kapt. D. Crap Hellingman; OTTOLINA, kapt. J.J. Prange, van Rotterdam; DRIE VRIENDEN, kapt. L.P. Anderson; LUCTOR ET EMERGO, kapt. S. Ouwehand, de beide laatsten van Middelburg…..

 

NRC 29 juni 1854114

Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 43 schepen, als:….Voor Schiedam: ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott; OTTOLINA, kapt. J.J. Prange; ZALT-BOMMEL, kapt. C.J. Juta en VREDE, kapt. J.L. ter Bruggen, alle vier van Rotterdam.

 

NRC 17 mei 1856114

Rotterdam, 16 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 31 schepen, als:

Voor Rotterdam: …..OTTOLINA, kapt. J.J. Prange;…..

 

NRC 21 november 1858114

Deal, 18 november. Het Nederlandse schip (opm: bark) OTTOLINA, kapt. J.J. Pranger, van China te Londen aangekomen, heeft GBP 181.8/6 moeten betalen aan de logger die het schip in de morgen van 7 dezer een anker en ketting van Dover aan boord gebracht heeft. Men had GBP 350 gevraagd.

 

NRC 17mei 1859114

Rotterdam, 16 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 30 schepen:

Voor Rotterdam:…. OTTOLINA, kapt. J.J. Prange; ….

 

NRC 21 maart 1860114

Brouwershaven, 19 maart. Kapt. I.J. Prange, voerende het schip (opm: bark) OTTOLINA, van Java alhier binnen, rapporteert dat hij in de morgen van 16 maart, buiten de Hoofden (opm: Nauw van Calais), N-Voorland (opm: North Foreland) in peiling N.t.W, in aanzeiling is geweest met de Engelse schoener JANE, kapt. Beale, van Londen met guano naar Duinkerken bestemd. Bij deze aanzeiling zijn twee personen bij hem aan boord overgesprongen en alhier aangebracht, zijnde Samuel Marshalsen, stuurman, en Robert den Man, matroos, beiden van Weymouth. Volgens mening van die twee personen en de wachthebbende equipage zal de schoener gezonken zijn. Aan boord bevonden zich nog de kapitein en twee man.

 

Zierikzeesche Courant 21 maart 1860114

Brouwershaven, 20 maart. Binnengekomen de 17e dezer DUIVELAND, kapt. H. Hagers, van Rotterdam naar Batavia, gesleept per stoomboot ZUID-HOLLAND binnendoor van Hellevoetsluis.

De 18e dito OTTOLINA, kapt. J.J. Prange; PADANG, kapt. M.W. Zwart; BORNEO, kapt. D. van Amerongen qq, de laatsten van Batavia, allen naar Rotterdam.

 

NRC 23 juni 1861114

Krimpen aan de Lek, 22 juni. Heden is van de scheepstimmerwerf van de heren J. en K Smit alhier, met goed gevolg te water gelaten, het fregatschip (opm: bark) genaamd BATAVIA, groot circa 400 gemeten lasten, gebouwd voor rekening van een rederij onder directie van de heer M. Lels te Alblasserdam, bestemd voor de grote vaart en zullende worden gevoerd door kapt. J.J. Prange.

 

NRC 09 oktober 1863114

Batavia, 27 augustus. Vrachten. Door het late binnenkomen van de suikeroogst blijft de behoefte aan scheepsruimte nog beperkt. Bij de nog onbevrachte schepen kwamen enige arrivementen, waardoor de stemming wat verflauwde. Enkele bodems namen iets lagere charters aan, terwijl anderen offertes beneden NLG 100 voor suiker afsloegen. …. Onbevracht blijven nog: MAARTEN VAN ROSSUM, JANNETJE PAULINE CONSTANCE ELIONORE, CHRISTINA EN JEANNETTE, BATAVIA (kapt. Prange) en PRESIDENT PLATE.

 

NRC 30 oktober 1863114

Batavia, 14 september. Vrachten. De flauwere stemming nam toe door het arriveren van meerdere vrachtzoekende bodems, terwijl de langzame afvoer van de suikeroogsten geen dringende behoefte aan scheepsruimte deed ontstaan. Vele schepen prefereerden de huidige veiling van producten af te wachten in de hoop, dat de meerdere hoeveelheid ter afscheep ook wat meer vraag naar scheepsruimte zoude doen ontstaan. Intussen zijn de vrachten er niet op verbeterd. Sedert ons bericht van 27 augustus werd het volgende bevracht: het Nederlandse schip PRESIDENT PLATE laadt op de kust voor Rotterdam NLG 90 voor suiker en NLG 85 voor rijst. De Nederlandse INDIA is voor Rotterdam aangelegd. De Nederlandse DOLFIJN laadt te Soerabaija voor Hongkong tot geheime conditiën (vermoedelijk $ 0,40 voor rijst). De Nederlandse MARIA ADRIANA is voor $ 9000 gecharterd van Soerabaija naar Amoy en terug met 110 ligdagen. De Nederlandse BATAVIA, kapt. Prange, laadt suiker à NLG 90 naar Nederland. Heden is per telegraaf nog gecharterd het Nederlandse schip JOHANNA NLG 80 voor suiker van Samarang naar Rotterdam.

 

Dordrechtsche Courant 08 maart 1864114

Zeetijdingen……

…..Te Texel aangekomen, 5 maart, ZES GEZUSTERS, kapt. Rutgers, en TASMANIA, kapt. Jonker, beiden van Batavia; BATAVIA, kapt. Prange, en ETHA, kapt. Buschman, beiden van Banjoewangie.

 

NRC 12 april 1864114

Rotterdam, 11 april. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 24 schepen, als:

Voor Rotterdam: ….. BATAVIA, kapt. J.J. Prange; ….

 

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Prange, Jacob Jans

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.R.Rijkens werd met vlagnummer 906 per 25 januari 1853 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van D.Doornbos Borchers. Zijn schip was de “Rabenhaupt”. Toegevoegd is “overleden”002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 18/25 januari 1853 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Luppo Reintjes Rijkens, oud 35 jaar, voerend de bark “Rabenhaupt”, wonend te Groningen, adres bij de heren Kranenborg & Zn, op voordracht van kapitein D.Doornbos Borchers.023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren         type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

        906                       1853         bark                Rabenhaupt                   Kranenborgh & Zn, Nap & Co

        512                    1854-1855    bark                Rabenhaupt                   idem

 

Bouma025 vermeldt L.R.Rijkens als gezagvoerder gedurende:

*   1853 t/m 1856 van de bark “Rabenhaupt”, gebouwd in 1840 te Groningen, 433 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn & C.M.Nap te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Rijkens, Luppo Reintjes

Familiegegevens en opleiding

In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Johan Julius S.Ruhl, geboren 18 oktober 1819 te Amsterdam, Evangelisch Luthers, wonend in de Spuistraat.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.S.Rühl werd met vlagnummer 731 per 14 april 1846 effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van J.A.de Haas. Zijn schip was de "Anna Margaretha". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving was Rühl 26 jaar en ongehuwd002a.

In de Algemene Vergaderingen van 07/14 april 1846 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johan Julius Simon Rühl, oud 26 jaar, voerend de bark “Anna Margaretha”, wonend op de Nw. Zijds Achterburgwal 329 te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.A.de Haas.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren         type                 scheepsnaam                         naam reder/boekhouder

       731                     1846-1853    bark                Anna Margaretha                  A.Ahlers Jr

       354                        1854         bark                Anna Margaretha                  idem

                                        1855         geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1856-1857    bark                Rabenhaupt                           Kranenborg & Zn, Nap & Co

                                     1858-1863    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                             Naam schip                          vertrek                          aankomst

J.J.S.Rühl                                      Jan Jacob                             22 juli 1863                 12 september 1863

 

Bouma025 vermeldt J.J.S.Rühl als gezagvoerder gedurende:

*   1847 t/m 1855 van het fregat “Anna Margaretha”, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 620 ton, varend voor A.Ahlers Jr te Amsterdam. Het schip voer in 1856 voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam en was herdoopt in “Provincie Drenthe”;

*   1857 t/m 1858 van de bark “Rabenhaupt”, gebouwd in 1840 te Groningen, 433 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn & C.M.Nap te Amsterdam. Het schip voer in 1859 voor H.J.Limborgh te Groningen en was herdoopt in “Geertina”;

*   1864 van de brik “Jan Jacob” ex Elise, gebouwd in 1857 te Osterrisør, 236 ton o.m., varend voor Canne & Balwé te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was J.J.S.Ruhl. 104.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: RÜHL, JOHAN JULIUS SIMON

Familiegegevens en opleiding

Pieter werd geboren op 29 december 1820 te Oude Pekela als zoon van de schipper Pieke Engels Mooi en Albertje Hindriks Mulder.

Pieter trouwde op 23 mei 1851 te Nieuwe Pekela als buitenvaarder met Geertje Wijchers Panman, geboren op 27 april 1821 te Nieuwe Pekela als dochter van de zeeman Wijcher Jans Panman en Hillechien Hindriks. Geertje overleed op 11 oktober 1900 te Nieuwe Pekela, 78 jaar, weduwe.

Pieter overleed op 20 november 1886 te Nieuwe Pekela, 65 jaar, rentenier.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Pieter vermeld als buitenvaarder in 1851, als schipper in 1852, 1856, 1858, 1860, 1863 en als rentenier/zonder beroep in 1874, 1875, 1876, 1886.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

P.P.Mooi was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela met vlagnummer 57 in de periode 1854 t/m 1891.

In de Almanak van Sweys wordt onder nummer 57 t/m 1891 een P.P.Mooi vermeld, maar in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart is in de periode 1884 t/m 1891 sprake van een H.P.Mooi. De einddatum van 1891 moet onjuist zijn want Pieter Piekes is overleden in 1886.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.P.Mooi als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1863 van de bark “Geerdina”, ex Rabenhaupt, gebouwd in 1840 te Groningen, 433 ton o.m., varend voor H.J.Limborgh te Groningen. Het schip werd in 1863 verkocht naar Engeland;

*    1865 t/m 1874 van de brik “Geerdina”, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 233 ton o.m., varend voor L.W.Wildervank te Hoogezand. Het schip voer in 1875 voor J.M. van Dam te Rotterdam en was herdoopt in “Broederschap”.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Schaapvaartmuseum te Groningen vermeldt:

06 maart 1843, schip “Tiesina”, kapitein Pieke Engels Mooi, matroos Pieter Piekes Mooi, 22 jaar uit Oude Pekela.

13 september 1852, schoenergaljoot “Geertje”, schipper Pieter Piekes Mooi, 31 jaar uit Nieuwe Pekela.

          Bouma noemt geen P.P.Mooi als kapitein van een “Geertje”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Mooi, Pieter Piekez

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1840-07-10
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: RABENHAUPT
Schipper: Sickens, Thomas D.
Scheepstype: bark
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: De RABENHAUPT onder gezagvoerder J.J. Prange. Vervaardigd door D.A. Teupken in 1847.
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN archiefnummer Gron.883.2137.2140.1840.31
DVD IX - foto 62, 63
__________________________________________________
Bijlbrief
Naam schip RABENHAUPT

Plaats en datum acte Groningen, 3 juli 1840

Type schip: bark

Bouwwerf / verkoper: Hindrik Johannes Limborgh, scheepsbouwmeester te
Groningen

Eigenaar / aankoper: C.M. Nap en mede-reders, Groningen

Te voeren door kapt: Thomas Derk Sikkens, Groningen

Grootte in tonnen / lasten: 424 tonnen / 224 lasten

Tuigage en aantal dekken: 3 masten / 2 dekken (Meetbrief nr. d.d. 26 juni 1840 afgegeven door scheepsmeter J. Reisiger te Groningen)


Afmetingen: lang 31,82 m., breed 6,16 m., hol 4,87 m.

Kiellegging: 1839

Tewaterlating: 1840

Plaats / datum van registratie: Groningen, 7 juli 1840

Nummer van registratie: nr. 660, deel 29 folio 154 verso vak 6

Notaris: burgemeester van Groningen

Prijs:

Bijzonderheden:




Researcher/datum research: GM / 300508

Naam RABENHAUPT
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1840
Toegang 883
Inventaris 2137

GRONINGER ARCHIEVEN Notaris J.W. Quintus Gron.1869.1858.403.59
Images nr.: 13 t/m 18________________________________________
ACTE KOOP / VERKOOP
Naam schip RABENHAUPT
Plaats en datum acte Openbare verkoop, Groningen, 1 februari 1858
Type schip bark
Bouwwerf/verkoper Christoffel Meyer Nap, advocaat te Groningen
Gevoerd door kapt. J.J. Rühl
Eigenaar/aankoper Hendrik Johannes Limborgh, rentenier te Groningen
Grootte 433 tonnen of 228 lasten
Afmetingen lang 31,82 m., breed 6,16 m., hol 4,87 m.
Tewaterlating niet vermeld Hindrik Johannes Limborgh, scheepsbouwmeester te Groningen 1840
Plaats/datum registratie Groningen, 4 februari 1858

Nummer registratie deel 139, folio 165, recto, vak 5 en volgende

Notaris/bestuur Johan Wichers Quintus, notaris te Groningen
Prijs NLG 12.010,- (zie bijzonderheden0
Bijzonderheden:
Openbare verkoping gehouden ten huize van Mej. Bulsingh in het Logement De Doelen aan de Grote Markt te Groningen.
Het schip ligt tijdens de verkoop in het Oosterdok te Amsterdam.
De bark is tot dusverre nog niet in enige openbare registers van schepen ten enige kantore van Hypotheken te boek gesteld.
De verkoop vindt plaats in 5 stuks percelen: perceel 1 de bark, perceel 2 de chronom.,, perceel 3 overige nautische instrumenten (barom., thermom., sextant en verrekijker), perceel 4 gespecificeerde lijst zeekaarten, perceel 5 gespecificeerde lijst boeken. (zie aansluitende bijlage) De opbrengsten van deze verschillende percelen bedragen: resp. NLG 11.520,-, resp. NLG 275,-, resp. NLG 100,-, resp. NLG 50,-, resp. NLG 65,-, in totaal NLG 12.010,- .
De comparant aankoper verklaart te hebben geboden voor zichzelf.




Zie vervolgblad



Vervolgblad

De verkoopvoorwaarden bevatten een paar bijzondere zaken: een clausule m.b.t. brand laat weten dat ‘de verkoper garandeert de aankoper van het schip wegens het gevaar van brand tot de dag van de aanvaarding. De aankoper van perceel 1 is gehouden voor brand …(de polis)….. over te nemen, lopende die verzekering bij de Tielse Maatschappij voor
NLG 24.000,- tot 20 maart 1858. Ook is bijzonder dat de aankoper de koopprijs kan betalen te Groningen in handen van de verkoper of te Amsterdam ten kantore en op kwitantie van de heren Kranenborg & Zonen.
(de families Nap en Kranenborg zijn beide uit Oude Pekela afkomstig en hebben oude banden)
Bijlbrief 03.07.1840 17 augustus 1840/. eerste zeebrief afgegeven voor de RABENHAUPT, aangevraagd door C.M. Nap, Groningen, t.b.v. kapt. T.D. Sikkens
BIJLAGEN
De volledige omschrijving van perceel 2 luidt: een chronom., nummer 1540 Dent
Perceel 4 de zeekaarten
1. Engels Kanaal
2. Noordzee (Zuidelijk gedeelte)
3. Kanaal tot de linie
4. Linie tot Kaap de Goede Hoop
5. Indische Oceaan
6. Madeira en Canarische Eilanden
7. Wester Eilanden
8. Kaap Verdische Eilanden
9. Sint Helena en Ascension
10. Kokos Eilanden
11. Sint George en Bristol Kanaal
12. Kust van Spanje en Middellandse Zee
13. Om benoorden Engeland om te zeilen
14. Noordzee van de hoofden tot het Kattegat
15. Noorwegen en de Witte Zee
16. Witte Zee
17. Brouwershavensche Gat
18. Tem.,else Gat
19. Andumar en Nicobar Eilanden
20. Westkust van Sumatra van Padang tot Toeboejong
21. dito van Acheen Head tot de vlakke hoek
22. Vaarwater tussen Sumatra – Borneo en gedeelte der Chinese Zee nr. 1
23. dito nr. 2
24. dito nr. 3
25. Straat Malakka en Singapore
26. Golf van Bengalen Sheet 5
27. dito Sheet 6
28. dito Sheet 7
29. Straat Mozambique
30. Straat Sunda en de westkust van Java
31. Noordkust van Java van Janjong Kaik tot de vierde punt
32. 5 bladen Noord en Zuidkust van Java
33. Straat Madena en Bali (zie vervolgblad)
34. Baai van Pajitau
35. Zeegat van Tjilatjap
36. Australië Zuid., Oost. en Westkust
37. Noord.Oost Australië, nr.3
38. Zuidkust van Afrika, Tafel en False Baai
39. Tafelbaai
40. Kust van Brazilië van de rivier Para tot Buenos Ayres
41.
Perceel 5 de nautische boeken
1. Een zeemansgids naar, in en uit Oost.Indiën door J. Hornsburg
2. Een dito Rond het eiland Java
3. Een dito Straat Banka en Gaspar
4. Een dito Vaarwater langs de westkust van Sumatra
5. Een dito Sint George en Bristol Kanaal
6. Een dito Straat Gibraltar en Middellandse Zee
7. Scheepsonkosten in alle havens van Engeland
8. Handleiding tot de kennis der vreemde havens
9. Handboek voor de leer der Averijen
10. Wetboek van Koophandel
11. Beschrijving van de zeegaten van Tem.,el
12. Dompeling (Scheepsgeneeskunde)
13. Preken voor Zeelieden
14. Politie regelement voor ’s Rijks Marine Havens
15. Regelement voor het Noord.Hollands Kanaal.

Researcher/datum research: JDvdB/23102016

Naam RABENHAUPT
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1858
Toegang 1869
Inventaris 2668

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 1858.1869.128.778a
DVD IX – 2959,2960 – 762,763

ACTE VERKOOP/KOOP

Naam schip RABENHAUPT

Plaats en datum acte Openbare verkoop, Groningen, 1 februari 1858

Type schip bark *)

Verkoper Mr. Christoffel Meyer Nap, advocaat te Groningen

Eigenaar/aankoper Hendrik Johannes Limborgh, rentenier te Groningen

laatst bevaren door kapitein J.J. Rühl

Grootte in tonnen , lasten 433 tonnen of 228 lasten

Afmetingen

Plaats , datum registratie Groningen, 4 februari 1858

Nummer van registratie deel 139, folio 165, recto, vak 5 en volgende

Notaris Mr. Johan Wichers Quintus, notaris te Groningen

Prijs NLG 12.010,-


Bijzonderheden


In de acte wordt het schip omschreven als een snelbezeild gekoperd en kopervast barkschip. Tijdens verkoop ligt het schip in het Oosterdok te Amsterdam.
De openbare verkoping vindt plaats ten huize van Mejuffrouw Bulsingh in het logement De Doelen aan de Grote Markt te Groningen.
De koper verklaart dat hij heeft geboden voor zichzelve.
Daarnaast wordt van het schip gemeld dat het tot dusverre nog niet in enig openbaar register van schepen ten enige kantore van hypotheken te boek (is) gesteld.



Researcher,datum research JB / 090311

Naam RABENHAUPT
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1858
Toegang 883
Inventaris 2139

Bronnen

Jaar: 1840
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: BIJLBRIEF archiefnummer Gron.883.2137.2140.1840.31

Jaar: 1858
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: ACTE KOOP/VERKOOP Notaris J.W. Quintus Gron.1869.1858.403.59

Jaar: 1858
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: ACTE VERKOOP/KOOP Archiefnummer Gron. 1858.1869.128.778a
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk