Inloggen
MAAS EN ROTTESTROOM - ID 13060


Kroniekberichten

Datum 27 december 1814
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

(opm: nadat deze veiling aanvankelijk werd afgelast werd op 9 februari 1815 aangekondigd dat de verkoop nu op 14 februari 1815 zou plaatsvinden; zie ook PGC 131214; het schip werd toen gekocht door Tjebbe Jans Smit) RC 271214 Amsterdam, 25 december. Volgens nadere berichten aangaande het schip S. JOHANNES, kapt. C.F. Kröger van Amsterdam naar Barcelona gedestineerd, is hetzelve, na over een bank gestoten te hebben, gezonken, zodanig, dat niets dan de toppen der masten te zien zijn, het volk is door een tjalkschip, hetwelk tot assistentie aangenomen was, geborgen, doch welk tjalkschip vervolgens mede gezonken is; de gezamenlijke equipage, zich in het wand begeven hebbende, zijn eindelijk gered en op Wieringen aangebracht.
RC 271214 Amsterdam, den 25 december. Den 21 dezer is, volgens brief van Delfzyl, aldaar met zware schade binnengeloopen het schip VERTROUWEN, kapt. M. Plokher (opm: Mattijs Plakke, ook Plakker), van Hamburg naar Amsterdam gedestineerd.
Ook is aldaar, wegens schade, binnengeloopen het schip de VROUW CATHARINA, kapt. J.K. Damstra (opm: tjalk, kapt. Jan Coerts Damstra), van Rotterdam naar Hamburg, zal moeten lossen om te repareren. RC 271214 Amsterdam, den 25 december. Te Harlingen is met schade binnengeloopen het schip (opm: kof) de VROUW AUKJE, kapt. L.K. Swart, van Bergen naar Dordrecht gedestineerd, den 7 dezer in het Vlie gearriveerd (opm: zie OHC 271214). RC 271214 Amsterdam, den 25 december. By Ameland is beschadigd binnengelopen het schip JOHANNA CHRISTINA, kapt. H.H. Bleeker, van Bergen naar Amsterdam gedestineerd, zou naar Harlingen zeilen om te repareren. RC 271214 Rotterdam, den 26 december. Het schip MAAS EN ROTTESTROOM (opm: fregat), kapt. F. Breemer, is, door behulp van Yssloepen (opm: boot voorzien van glij-ijzers om op het ijs te kunnen zeilen), beoosten de Haven, en het Schip (opm: fregat) ARINUS MARINUS, kapt. A. Langeveld, bewesten de Haven, aan de ducdalven gebragt. RC 271214 Advertentie. Publyke Verkooping, te Vlissingen, op Vrydag den 20 January 1815, des namiddags ten 3 uren, in het Heeren Logemnent, in de Helbaardierstraat aldaar, ten overstaan van den Notaris L. de Jonge Borgerhoff en Getuigen, van het Zweedsche Brikschip genaamd FLORA, laatst gevoerd door den kapt. Thalemus Olssen, groot 82 en 1 halve Zweedsche Lasten, houdende 243 Tonnen, Fransche Maat; thans liggende in de Haven van den Nieuwendyk, te Vlissingen, met deszelfs Inventaris. Zynde vier dagen bevorens te zien. Nader Informatie te bekomen ten kantore van den Heer Arnold Rocholl, Koopman en Commissionair, te Vlissingen voornoemd. OHC 271214
Amsterdam, 24 december. Het schip DE VROUW AUKJE, kapt. L.K. Swart van Bergen naar Dordrecht gedestineerd, de 7e december in het Vlie binnengekomen, is wegens schade te Harlingen binnengelopen .
Bij Ameland is binnen gelopen het schip JOHANNA CHRISTINA, kapt. H.H. Blecker, van Bergen naar Amsterdam, zou wegens bekomen schade naar Harlingen zeilen om te repareren.

Afbeelding
Datum 25 april 1815
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 april. Den 12 april is van Sheerness vertrokken het aldaar binnengelopen schip (opm: fregat) MAAS EN ROTTESTROOM, kaptein F. Bremer, van Rotterdam naar Batavia gedestineerd. (opm: zie RC 111014 en RC 271214. Het schip was, na op den 11 februari van Hellevoetsluis uitgezeild te zijn, de Theems binnengelopen om te repareren, en den 15 april van Duins onder zeil gegaan, zie RC 040116)

Afbeelding
Datum 23 september 1815
Krant BC - Bataviasche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia. Het schip (opm: fregat) MAAS EN ROTTESTROOM, kapt. Frans Bremer, den 11 februari l.l. van Rotterdam en den 15 april van de Downs vertrokken, arriveerde den 19 dezer (opm: september) alhier met twee passagiers.

Afbeelding
Datum 04 januari 1816
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 januari. De MAAS EN ROTTESTROOM (opm: fregat), kapt. Francis Bremer, van Rotterdam naar Batavia, is den 23 september 1815 in de Straat-van-Sunda door de MARQUIS OF WELLINGTON gepraaid, toen nog maar weinig uren zeilens van Batavia af zijnde. De gehele equipagie was welvarende. De MAAS EN ROTTESTROOM was, na den 11 februari van Hellevoetsluis gezeild te zijn, op de rivier van Londen binnengelopen om te repareren, en den 15 april van Duins onder zeil gegaan.

Afbeelding
Datum 17 februari 1816
Krant JGG - Java Government Gazette

Het schip (opm: fregat) MAAS EN ROTTESTROOM, kapt. Francis Bremer, is den 10 februari van Batavia naar Rotterdam vertrokken.

Afbeelding
Datum 05 maart 1816
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 maart. Volgens brieven van Batavia, in dato 31 oktober 1815, waren aldaar liggende de Hollandse schepen MAAS EN ROTTESTROOM (opm: fregat), kapt. F. Bremer, ELISABETH JOHANNA (opm: fregat), kapt. W. Lucas, en de DOLPHYN (opm: brik), kapt. G. de Lange, alle van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1816
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 augustus. Volgens een brief van de Kaap de Goede Hoop, van den 10 mei, was aldaar lek aangekomen het schip (opm: fregat) MAAS EN ROTTESTROOM, kapt. F. Breemer, van Batavia naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 07 november 1816
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 november. Men verneemt, in een brief geschreven uit de Simonsbaai, op de Kaap de Goede Hoop, de 13 augustus laatstleden, dat het schip de MAAS EN ROTTESTROOM, kapt. F. Bremer, van Batavia naar Rotterdam gedestineerd, den 24 juli, met redelijk weder, uit de baai Fals gezeild, doch de daarop volgende nacht door een storm uit het noorden, vergezeld door zware donder en weerlicht, overvallen was, welk weder tot den 27 voortduurde; tussen den 28 en 29 begon het wederom een storm en orcaan te waaien, met een zeer hoge zee, waardoor het schip vreeslijk geteisterd werd, de bezaanmast, fokkemast, grote steng en boegspriet verloor en door zware stortzeeën veel water inkreeg, zodat er onophoudelijk gepompt moest worden. Na aldus enige dagen in deze toestand doorgebracht te hebben, gelukte het de kapitein het schip den 5 augustus binnen de Simonsbaai te brengen, alwaar hetzelve toen was liggende; het schip was digt, en van de equipagie waren twee man door de donder ter neder geslagen zonder echter zwaar gekwetst te zijn. Het zou waarschijnlijk wel drie maanden aanlopen, eer de schade aan hetzelve gerepareerd zal zijn.

Afbeelding