Inloggen
HENRIETTE - ID 13036


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1813-00-00 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830
Onder Nederlandse Vlag tussen:1835-06-12 / 1859-04-18 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1812
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Unknown, U.S.A.
Technical Data

Net Tonnage: 179.00 lasts
Net Tonnage 2: 346.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 30.10 Meters Registered
Beam: 5.24 Meters Registered
Depth: 4.20 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1813
Datum agenda: 1813-05-0
Register nr: 0
Scheepsnaam: HENRIETTE
Type: Fregat
Lasten: 0
Gebouwd in land: Verenigde Staten
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Gebr. Sinave
Plaats: Brugge
Kapitein op moment van verzoek: Andreas Carbon
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1813-00-00 DE HENRIETTE
Manager: Pierre en Antoine Sinave, Bruges (Brugge), Netherlands
Eigenaar: Pierre en Antoine Sinave, Bruges (Brugge), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruges (Brugge) / Netherlands

Date/Name Ship 1820-04-24 NATALIE
Manager: Pierre en Antoine Sinave, Bruges (Brugge), Netherlands
Eigenaar: Pierre en Antoine Sinave, Bruges (Brugge), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruges (Brugge) / Netherlands

Date/Name Ship 1835-06-06 NATALIE
Manager: Antoine Sinave, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Antoine Sinave, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1842-06-15 NATALIE
Manager: Firma Thijm Rothuijs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Thijm Rothuijs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Aankoopprijs NLG 18.000,-

Date/Name Ship 1848-05-17 NATALIE
Manager: Nicolaas Brantjes, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nicolaas Brantjes, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Purmerend / Netherlands
Additional info: Aankoopprijs NLG 11.000,-

Date/Name Ship 1850-05-28 NATALIE
Manager: J. Naess, Den Helder, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: J. Naess, Den Helder, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Den Helder / Netherlands

Ship Events Data

1812-00-00: Year when built Unknown
Volgens Bureau Veritas gebouwd in 1812, met vraagteken; tevens vermeld: gebouwd in de Verenigde Staten zonder vermelding van de scheepsbouwer; Marhisdata heeft deze ‘gegevens’ niet kunnen verifiëren
(Luc van Coolput)
1843-03-12: Damaged
Dartmouth, 12 maart. De Nederlandse driemast bark NATHALIE, kapt. S. Nielsen, op reis van Suriname naar Amsterdam, is hier binnengelopen met verlies van zeilen en andere schaden, ten gevolge van slecht weder.
(opm: ex-Zuid-Nederlands NATALIE, als fregat gebouwd in de Verenigde Staten 1812; de vertuiging naar bark heeft na 1830 plaatsgevonden maar een jaartal is niet bekend).
1843-10-15: Damaged
Scheepstijdingen. Het schip (opm: bark) NATALIE, kapt. S. Nielsen, van Suriname, naar Amsterdam, is, volgens brief van de kapitein, dd. Barbados 22 oktober, de 15e dito met gebroken fokkemast aldaar binnengelopen, hebbende veel storm doorgestaan; het schip en de lading waren overigens in goede staat en hoopte kapt. Nielsen tegen het laatst dier maand de reis weer te kunnen voortzetten.
1850-03-25: Sold at auction
Advertentie. G.J. Roland Holst en H.J. Rietveld, makelaars, zullen op maandag de 25e maart 1850, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ verkopen het extra ordinair welbezeild gekoperd tweedeks barkschip NATALIE, het laatst gevoerd door kapt. G. van Meedevoort, groot volgens meetcedul 183 lasten, en dat met deszelfs inventaris. Iemand nader bericht begerende, spreke met bovengemelde makelaars of met de cargadoors Hoyman & Schuurman te Amsterdam.
1859-04-15: Final Fate: Stranded

Op 15 april 1859 is de NATALIE op Texel gestrand en wrak geworden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Carbon als gezagvoerder gedurende:

*    1818 t/m 1825 van het 3/mschip “Diana”, gebouwd in 1810, bouwlocatie niet vermeld, 550 ton o.m., geen thuishaven en eigenaar vermeld. Het schip voer in 1818 met troepen naar Batavia.

 

Overige bijzonderheden

A.Carbon verzorgde per 18 april 1818 en 31 oktober 1819, beide uit Ostende, met de “Diana” troepentransporten met 6 officieren en 100 manschappen resp. 2 officieren en 75 manschappen naar Nederlands Oost Indië065.

 

Rotterdamsche Courant 20 februari 1819114

Rotterdam, 29 februari. Volgens berigt van Batavia, in dato 19 augustus l.l. (opm: 1818), was aldaar, den 16 derzelve maand, in goede staat aangekomen het Fregatschip DIANA, kaptein Carbon, van Ostende den 19 april 1818 voor rekening der heren Sinave Frères, te Brugge, vertrokken. Hetzelve had de reis in 118 dagen afgelegd; geen een man der equipagie noch der aan boord zijnde troepen, had men gedurende de overtocht verloren, maar allen zijn volkomen gezond daar gearriveerd; alleen was een opstand, die het krijgsvolk gesmeed had, ontdekt, en enige der schuldigen, door de krijgsraad terstond gestraft, terwijl anderen tot gevangenisstraf verwezen zijn. De kaptein dacht in de maand december l.l. zijn terugreis naar het Vaderland weder te zullen aannemen.

 

 

Datum vanaf: 1813
Kapitein: Carbon, A.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

In 1824 was J.Langethee gezagvoerder van het Antwerpse fregat de "Johanna Elisabeth" (180 lasten). De Boekhouder was M.Joosten012.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Jacob Langethe op de:

“La Prevoyance, dd 26 mei 1818 en 25 april 1820

 

Overige bijzonderheden

Langhetée :

Voor deze familie van kapiteins heeft men ook nog te kampen met een typische “belgische” ziekte : de namen en voornamen te willen vertalen !!! En hier moet ik dus wel stellen dat een Etienne in het Frans gelijk is aan een Stevens of Stefaan in het Vlaamsch, al bestaat er ook nog een “juiste” vertaling voor deze laatste, als “Stéphane” ...

 De naam Langhetée vond ik ook nog als Langethée Uit mijn kapiteinsbestand heb ik chronologisch :

een P. Langhetée als kapitein van de HENRIETTE in 1816- ;

een J. (? = Jacob ? of Joseph ?) op 19/4/1819 als kapitein van een PREVOYANCE toen het schip werd aangeboden voor verkoop te Rotterdam;

een “E.” (? = Etienne ?) als kapitein van een ander of hetzelfde PREVOYANCE (indien niet effectief verkocht), op 14/7/1822 gekaapt door “piraten”. Men weet uit het verhaal dat het schip in brand werd gestoken en dat de zoon van de kapitein omkwam tijdens de gevechten met de piraten;

een Joseph Langhetée, kapitein van de HENRIETTE van Sinave, reder te Brugge;

een “J.” als kapitein in 1823-24 van de JOHANNA ELISABETH van Joostens, reder te Antwerpen;

een Jacob, als kapitein en reder van de VROUW ANNA tussen 1830 (waarschijnlijk reeds in 1829 of vroeger !) en 1838- sedert 1835 of 1836, een weduwe van ? S(tefaan ?) = Etienne ?;

een aantekening dat de vorige waarschijnlijk bevestigt want vanaf 1835 tot 1838 zou “L. Langhetée zoon” Jacob opgevolgd hebben als kapitein van de VROUW ANNA- en dan weer later een “S. zoon”, kapitein van het WINDHOND van de Brusselsche SMB tussen 1839 en 1846; hij was lid van onze Zeemanscollegie met als vlag A29.Zijn enige van die kapiteins U bekend en/of hun schepen ?

Uit een e-mail dd 13 februari 2006 van André Delporte uit Luik, België

 

Rotterdamsche Courant 13 april 1819114

Advertentie. J.H. de Wit, J. van Ouwerkerk de Vries, T. van Olivier, J.E. Lublink, J.A. Schäffer en J. Boelen, makelaars, zullen, op maandag den 19 april 1819, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild tweedeks Fregatschip, genaamd la PR?VOYANTE (opm: mogelijk was de naam PR?VOYANCE), gevoerd door kaptein J. Langethée, lang 93 voet, wijd 25 voet 8 duim, hol 11 voet 9 duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars.

 

Rotterdamsche Courant 26 mei 1821114

Rotterdam, 25 mei. Van Vlissingen wordt van den 22 gemeld:

…..en van den 17 tot heden van de Schelde afgekomen en naar zee gezeild LORD NELSON, T. Smithren, naar Hull; la BELLE ALLIANCE, O.A. Wilman, naar Memel (opm: Klaipeda); l’ADÈLE, A. Ferber, naar Boulogne; MARIA, J. Sicker, de JONGE JOSEPHA, P. Sparboom, en le CHARLES (opm: brik uit Antwerpen), J.C. Rasmussen, naar Liverpool; de TWEE GEBROEDERS, S. Bakker, naar Oleron; de JUFVROUW AKKE, M. Jeltes, naar Liverpool; de VROUW GEZINA, H. Ebes, en de VROUW ELLINA, H. Oortjes, naar Hamburg; FREDERICH WILHELM, D. Reinders, naar de Oostzee; NEERLANDSCH KROONPRINS (opm: pink NEERLANDS KROONPRINS), A. van der Meijde, naar Lissabon; LOUISE WILHELMINE (opm: brik LOUISA WILHELMINA, thuishaven Gent), J.G. Lovgreen, naar Liverpool; ZELIMA, C.J. Neurenberg, naar Batavia; MERCUUR (opm: brik, thuishaven Antwerpen), J.F.P. Smit, naar Marseille; MARIA, J. Lovgreen, la PRÉVOYANTE, J. Langhetee (opm: driemaster, thuishaven Antwerpen, kapt. Jacob Langethée), naar Liverpool; MARGARETH, I. Hall, en JAMES CORLTAR (opm: slecht leesbaar), W.F. Hill, naar Philadelphia; GEZINA CHARLOTTE, G. van Veen, naar Noirmoutier; de HERO, H. Poppen, naar Londen (opm: driemaster HEROS, thuishaven Antwerpen, kapt. Hendrik Poppen, bestemming Batavia); NEPHTUNES, J. Jurgenson, naar Marseille; CATHARINA, J. Endicot, naar Batavia, la DAME HARRIETTE (opm: kof DAME HENRIETTE, thuishaven Oostende), L. Cornelis, naar …; de PORTLAND, P. Drinkwater, naar Batavia; ELIZA, J. Deetjen, en COMMERCIAL PACKET, T.M. Collins, naar Londen; de ESSEX, D. Wise jr, naar la Rochelle; ALEXANDER, J. Schnelle, en de MILFORD, J. Wecks, naar Petersburg, en ANDREAS, B. Pahlson, naar Amsterdam…..

 

Rotterdamsche Courant 30 mei 1822114

Rotterdam, 29 mei. Van Vlissingen wordt den 25 gemeld, dat sedert onze laatste van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild zijn de schepen la PRÉVOYANTE, J. Langhetée (opm: fregat, thuishaven Antwerpen, kapt. Jacob Langethée), naar de Havana, ANNA KRANENBURG, H. Smit, naar Glasgow; de HARMONIE, G.C. Kruse, naar Bordeaux; de VROUW ANNEGINA, R.W. Huisman, naar Glasgow,

en zijn aldaar, voor Antwerpen bestemd, ter rede gekomen la DAME COLLETTE, E.P. Hoedt (opm: brik, thuishaven Oostende, kapt. F.P. Hoedt), van Liverpool; le VOLTIGEUR, kapt. Lantain, van Croisic, en de JONGE TJETSES TROMP, S.R. de Jonge (opm: JONGE TJETSKE TROMP, kapt. S.R. de Jong), van Palamos; deze laatste moet quarantaine houden.

 

Rotterdamsche Courant 14 november 1822114

Rotterdam, 13 november. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 8 november:

Van Liverpool schrijft men, dat aldaar aan boord van de HYPERION, kapitein Gardner, van New Orleans, als passagier aangekomen is kapitein Langhetee, gevoerd hebbende het schip PRÉVOYANTE (opm: fregat, bouwjaar 1801, thuishaven Antwerpen, kapt. Étienne Langhetée), van Antwerpen naar Havana. De PRÉVOYANTE was den 14 juli, op de hoogte van Colorados, door een kleine kaper-schooner aan boord geklampt, welke bezit nam van het schip, hetzelve ten anker deed komen en het geheel uitplunderde; de equipagie werd verschrikkelijk mishandeld, ten einde te ontdekken, of er geld aan boord was, en de stuurman werd drie maal opgehangen, tot dat hij alle schijn van het leven had verloren; naderhand bijkomende, werd hij met een slijpsteen om de hals over boord gesmeten, en, op het punt zijnde van te verdrinken, weder uit het water gehaald; een matroos werd gruwelijk vermoord en de zoon van de kapitein stierf aan de gevolgen van een bekomen wond. De rovers noodzaakten de equipagie in een kleine schuit te gaan, waarin de lading naar Havana gezonden was. Den 14 augustus werd het schip, na van alles beroofd te zijn, door de kapers verbrand en op den 19 moest de equipagie zich in een kleine sloep inschepen, waarmede men haar, onder de zwaarste bedreigingen, gelastte, van naar Europa te zeilen, en hiermede kwam zij, bijna naakt, den 10 september te New-Orleans aan…..

 

 

Datum vanaf: 1815
Kapitein: Langethee, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.Meulenbroek was met vlagnummer 18 in de periode 1827-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd”108.

F.Meulenbroek was met vlagnummer 22 in de periode 1826-1830 lid van het zeemanscollege in Oostende.108.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Meulenbroek als gezagvoerder gedurende:

*    1823 t/m 1825 van de bark “Nathalie”, gebouwd in 1816 te Amsterdam, 346 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar;

*    1826 t/m 1829 op het 3/m schip “Diana”, gebouwd in 1810, plaats niet vermeld, 55 ton o.m., reder niet vermeld;

*    1835 t/m 1843 op het 3/m schip “President Schimmelpenninck”, gebouwd in 1830, plaats niet vermeld, 1100 ton o.m., varend voor A.Sinave te Amsterdam. Ingevoegd staat dat in 1837 kapitein A.Nannings de gezagvoerder was.

 

Overige bijzonderheden

F.Meulenbroek verzorgde per 12 september 1825 vanuit Oostende met de “Diana” een troepentransport van 4 officieren en 75 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 26 januari 1826 na een reis van 136 dagen, waarbij onderweg 2 militairen waren overleden.

Op 06 april 1827 voer hij met hetzelfde schip uit van Vlissingen met de troep van 6 officieren en 153 militairen. Hij arriveerde te Batavia op 06 augustus 1827 na 122 dagen met het complete detachement.

Tenslotte vertrok kapitein Meulenbroek op 09 april 1834 vanuit Vlissingen met de “President Schimmelpenninck” en een detachement van 4 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 27 juli 1834 na 109 dagen. Een militair ontbrak, zonder opgave van reden065.

 

 

Datum vanaf: 1825
Kapitein: Meulenbroek, F.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

A Nannings moet Adriaan zijn. Die vond ik wonende te Brugge tijdens zijn jaren in Zuid Holland maar hij verklaarde uit Thür geboortig te zijn, 32 jaar oud te zijn in 1821 en 36 jaar in 1823, wat dus niet klopt. Ik vind hem bij Sinave sedert 1816 op de TRITON maar vervangen en dan terug op de TRITON zeker in 1818-19, op de NATHALIE in 1821 en JUNON tussen 1821 en 1825 dan weer op de NATHALIE tot 1830 en waarschijnlijk voor één enkele reis op de DIANA. In 5/1835 was hij de gezagvoerder van de DIANA tijdens haar uitvlagging naar Amsterdam. In 11/1836 kreeg hij de PRÉSIDENT SCHIMMELPENNINCK, later SCHIMMELPENNING et HOLLAND van Sinave, Amsterdam. Zoals je ziet was hij super trouw bij de Sinave’s en op de andere schepen van deze Brugsche rederij vinden wij nog een oudere broer waarschijnlijk, Nickele, die 48 jaar oud was in 1828 toen ik hem opspoordde voor een eerste keer op de CERES (sedert 1832 op de JONGE PIETER maar verdronken op 11/1/1834). Dit is alles dat ik vind over die twee ...

bericht A. Delporte via Ger Mulder, juni 2010.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Nannings werd met vlagnummer 739 effectief lid van Zeemanshoop per 13 oktober 1846 op voorspraak van G.Mulder. Zijn schip was “’t Goed Vertrouwen”. Toegevoegd is “overleden”002. Bij de inschrijving staat “Lid voor de vlag” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van 06/13 oktober 1846 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Arian Nannings, oud 56 jaar, voerend de bark “’t Goed Vertrouwen”, wonend op de Binnen Bantammerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.Mulder 023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 02 juli 1835 staat een “Brief van Kapt. A.Nannings in do 22 juni 1835 verzoekende dat ofschoon niet als Effectief Lid kunnende worden aangenomen uit hoofde van zijne ouderdom als honorair Lid te mogen worden voorgesteld en als zoodanig aangenomen zijnde de vlag van het Collegie te mogen voeren”. Het voorstel wordt van de hand gewezen, maar leidt er wel toe dat er stappen worden ondernomen het Reglement omtrent dit onderwerp te wijzigen. 042.

In de notulen van de Bestuursvergadering  van Zeemanshoop dd 26 augustus 1851 verzoekt kapitein A.Nannings, vlag 739, ontslagen te worden van contributiebetaling. Het Bestuur houdt een beslissing aan omdat het verzoek onduidelijk is. In de vergadering van 25 september 1851 bedankt kapitein Nannings voor zijn lidmaatschap.042

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        739                       1846-1850     bark                 ‘t Goed Vertrouwen                             Gebr.Hendrichs & Co

                                           1851           geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt A.Nannings als gezagvoerder gedurende:

geen vermelding van een kapitein Nannings aan boord van een “Nathalie”. Het enige schip met deze naam was een bark, gebouwd in 1812 te Amsterdam, 346 ton o.m., in de jaren tot 1826 geen rederij vermeld.

*    1837 op het 3/m schip “President Schimmelpenninck”, gebouwd in 1830, 1100 ton n.m., varend voor A.Sinave te Amsterdam;

*    1839 t/m 1841 van het 3/mschip “Holland”, gegevens over bouw, thuishaven en reeder ontbreken. Het schip is, komend van Batavia op de Haaks, gestrand.

*    1847 t/m 1850 van de bark “Het Goede Vertrouwen”, gebouwd in 1836 te Alblasserdam, 641 ton o.m., varend voor de Gebr. Henrichs & Co te Amsterdam.

 

Bouma025 vermeldt een kapitein Nannings (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:

1830 t/m 1836 van het 3/mschip “Diana”, gebouwd in 1810, bouwlocatie niet vermeld, 550 ton o.m., eigenaar en thuishaven niet vermeld. (van Sluijs013 administreert de kapitein van de “Diana” onder A. Nannings!)

In 1818 voer dit schip met troepen naar Batavia. Ook kapitein A.Nannings voer met troepen naar Batavia alleen met andere schepen. (zie hiervoor). De opvolger van kapiteins Nannings op de “Diana” voer voor reeder Sinave, terwijl Nannings óók voor Sinave heeft gevaren. Op grond van deze gegevens is er een mogelijkheid dat hier sprake is van kapitein A.Nannings en ik heb hem derhalve onder deze kapitein geadministreerd.

In van Sluijs013 wordt dezelfde “Nathalie” genoemd als hiervoor vermeld bij Bouma025. In 1828 was ene Meulbroek en in 1830 A.Nanning gezagvoerder (toegevoegd is een vraagteken). Tevens is vermeld dat er in het NSM een tekening is onder Aznummer “portef IIIB, A347.

 

Overige bijzonderheden

A.Nannings verzorgde per 15 juni 1826 vanuit Ostende met de “Natalie” een troepentransport van 4 officieren en 110 manschappen. Het schip arriveerde te batavia op 26 oktober 1826 na 133 jaar. Inderweg waren 2 militairen vermist.

Per 04 september 1827 vertrok hij met de “Natalie” vanuit Ostende met een detachement van 4 officieren en 165 manschappen en arriveerde te Batavia op 18 januari 1828 na 136 dagen. Onderweg waren 3 militairen overleden.

Op 06 januari 1829 voer hij wederom met de “Natalie” uit vanuit Vlissingen met 1 officier en 174 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 14 mei 1829 na 128 dagen. Onderweg waren 3 militairen overleden.

Op 06 februari 1837 voer hij met de “President Schimmelpenninck” vanuit Nieuwediep en een contingent van 5 officieren en 200 militairen. Hij arriveerde te Batavia op 10 juli 1837 na 154 dagen. Tijdens een tussenstop in Plymouth deserteerde 7 man, waarvan er vier werden teruggebracht065

 

Begin van 1837 in de Gazette van Gend

“het hollandsch koopvaerdy-schip SCHIMMELPENNINCK is met 200 mannen troepen aan boord, onder het bevel van den eersten luytenant  Nannings (ik heb A. Nannings sedert 11/1836 tot het vergaan van het schip in 1/1841) uyt Hardewyk (ken ik niet en nooit vroeger gezien ! = ???) nae Batavia onder zeyl gegaan”.

Dit was dus een schip van Siname, maar te Amsterdam sedert 1834 en had eigenlijk nooit echt gevaren als Zuid-Nederlander of belg); men had dit schip op 2/10/1830 in alle haast ter water gekregen, maar het was niet afgewerkt !!!  bericht A. Delporte-Luik, via Ger Mulder. juni 2010

 

“Op 4 mei 1841 is bij mij, J.H. de Weerd, burgemeester en ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ingekomen een extract uit het journaal gehouden aan boord van het Nederlands fregatschip “Holland” door Arian Nannings als gezagvoerder op een reis van Batavia naar Amsterdam, waaruit blijkt dat op 12 nov. 1840 aan scheepsboord is overleden Jan Arends Brouwer, oud 44 jaren, van beroep lichtmatroos, laatst gewoond hebbende te Nieuwe Pekela.”115

 

Rotterdamsche Courant 09 maart 1837114

Rotterdam, 8 maart. Het schip (opm: fregat) PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Nannings, van Amsterdam naar Batavia, is volgens brief van Deal van den 28 februari, die dag door de aldaar thuis horende loodsboot GIBSEY, schipper Weston, op de hoogte van Goodwin Sand gepraaid, hebbende de voormarsra, de begijnera en de bramsteng verloren en schade aan de fokkerust (opm: zware houten, latere ijzeren plaat die op zijn kant horizontaal tegen de buitenhuid gebout werd om als spreider voor het want [hier van de fokkemast] te dienen en dit vrij van de verschansing te houden) bekomen, zodat het geen bram- of kruiszeil voeren kon. Het zette echter de reis voort zonder enige hulp te verlangen.

 

Rotterdamsche  Courant 11 maart 1837114

Rotterdam, 10 maart. Het schip PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Nannings, van Amsterdam naar Batavia, den 6 februari uit Texel naar zee gezeild, was, volgens brief van Plymouth van den 3 dezer, die ochtend ten half negen ure aldaar voor de haven bezig met langs de dam of de waterkering (breakwater) naar binnen te halen, hebbende zeilen, stengen, ra’s, tuigagie enz. verloren.

 

Rotterdamsche Courant 18 april 1837114

Rotterdam, 17 april. Het schip de PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, kapt. A. Nannings, van Amsterdam naar Batavia, te Plymouth binnen, heeft den 7 dezer de reis voortgezet.

Rotterdamsche Courant 21 november 1837114

Rotterdam, 20 november. De Javase couranten van den 9 en 12 augustus behelzen geen bijzonder nieuws.

Te Batavia lagen ter rede Zr.Ms. brikken ORESTES en SNELHEID; civiele schoeners ZEEMEEUW, CALYPSO, DORIS en ANNADYOMENÉ;

Nederlandse schepen OEY SINJO, PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, JADUL KARIEM, PRINS VAN ORANJE, DE VROUW HENDRIKA, OEY INGTJOAN, INGSOEN, PATRIOT, SUSANNA DOROTHEA en INDRAMAYOE; ….

 

ZeePost 22 april 1839 – 371114

Gearriveerd te Batavia de 8e december:

Schippers, MARGARETHA CATHARINA, van Amsterdam, 137 dagen reis.

Warnsinck, NEPTUNUS, dito, 113 dagen reis.

Drayer, SCHOON VERBOND, van Japan.

Nannings, HOLLAND, van Amsterdam 128 dagen reis.

 

Zee Post 22 mei 1839 – 396114

Volgens brief van Batavia van de 19e januari zou van daar vertrekken, de schepen HOLLAND, kapt. Nannings, naar Amsterdam en HENDRIKA, kapt. Admiraal, naar Rotterdam, beide de 20e januari, en het schip MIDDELBURG, kapt. Giltjes, in het begin of medio februari van Passaroeang naar Nederland.

 

ZeePost  23 mei 1839 – 397114

De 12e januari lagen ter rede van Batavia de schepen LUCIA MARIA, kapt. Wente, HOLLAND, kapt. Nannings, KONING DER NEDERLANDEN

 

Schepen in lading naar:….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok) Adres bij De Vries & Comp. ….

 

Zee Post 02 september 1839 – 484114

Schepen in lading naar: ….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok). Adres bij de Vries & Comp. ….

 

ZeePost 30 september 1839 – 508114

Schepen in lading (opm: te Amsterdam) naar: ….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok) Adres bij De Vries & Comp. ….

 

Zeepost 02 november 1839 – 537114

Schepen in lading naar: ….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings. (Oosterdok) Adres bij De Vries & Comp. ….

 

Zeepost 02 december 1839 – 562114

Schepen in lading naar: ….

Kaap de Goede Hoop: het gekoperd driedeks fregatschip HOLLAND, kapt. A. Nannings (Nieuwe Diep) Adres bij De Vries & Comp. ….

 

NRC 02 mei 1850114

Rotterdam, 1 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 37 schepen, als:

Voor Rotterdam: ….

GOED VERTROUWEN, kapt. Nannings, WILLEM ERNST,….

 

NRC 28 mei 1850114

Den Helder, 26 mei. De Nederlandse bark GOED VERTROUWEN, kapt Nannings, ligt reeds verscheidene dagen in het Nieuwe Diep tot vertrek gereed. Genoemde kapt. echter is door ongesteldheid verhinderd de reis te aanvaarden en is door kapt. Groenewoud vervangen. De equipage heeft met die vervanging geen genoegen willen nemen en heeft in de afgelopen week die bodem en deze plaats verlaten, voorgevende wel gemonsterd te zijn om met kapt. Nannings, maar niet om met kapt. Groenewoud de reis te doen. Iets dergelijks is hier, voor zo veel men zich herinnert, nog nimmer gebeurd.

 

 

Datum vanaf: 1826
Kapitein: Nannings, Arian
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1832
Kapitein: Meulenbrouck, Louis
Overige informatie: <1832-1833 kapt. Louis Meulenbrouck (*Brugge 1801)

*1801 Brugge

Datum vanaf: 1835
Kapitein: VINCK, LEONARDUS
Overige informatie: Kapt. Leonardus Vinck (* Brugge 1801)

Datum vanaf: 1835
Kapitein: Knodten, Cornelis
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Enne Jacobs Drent werd geboren te Groningen op 23 september 1789.

Hij huwde met Nieske Rinse Platte, geboren te Lemmer op 07 juli 1792. Het echtpaar kreeg 4 dochters en wel op 27 mei 1816, 27 februari 1818, 27 februari 1822 en 27 mei 1824.003

 

In het Archief van de Amsterdamse Waterschout011a bevinden zich een aantal monsterrollen met de naam van Enne Jacobs Drent.

In de rollen in Archief zijn rollen op naam van de kapitein Rinse C.Platte met het schip “De Harmonie” met de dateringen 23 mei 1815, 13 september 1815, 01 augustus 1816 en 17 mei 1817 die onder Hollandse vlag voer op Bilbao. Als stuurman werd in alle gevallen genoemd Enne Jacobs Drent.

Uit de monsterrollen blijkt dat Enne later gezagvoerder werd. Hij staat vermeld met een aantal monsterrollen uit de periode 1819-1832 met de “Vriesland”, in 1833 met de “Zwei Gebrüder” (onder Oldenburger vlag), in 1835 met het “Zeepaart” en in 1838 met de “Nimphia”. (deze niet verder ingezien)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.J.Drent, adres J.H.Meyes, werd met vlagnummer 195 effectief lid van Zeemanshoop per 31 oktober 1826 op voorspraak van C.R.Platte. Zijn schip was de "Anna Eliza"002.

In de Algemene Ledenvergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 24/31 oktober 1826 werd Enne Jacobs Drent voorgesteld/benoemd als effectief op voordracht van kapitein C.R.Platte. Hij was 37 jaar, geboren te Groningen en wonende te Lemmer, adres bij J.H.Meijes te Amsterdam. Hij voer op de kof ”Vriesland” en voerde het vlagnummer 195023.

Hij trad per 24 november 1826 toe tot het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop. Met 01 mei 1847 van beroep veranderd. Bedankt in 1870003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 28 januari 1830 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat de mededeling dat het Bestuur een aantal leden zal aanschrijven met de mededeling “dat zij hun doorlopend regt verliezen indien zij niet aan hunne contributie desaangaande voldoen” waaronder E.J.Drent042.

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 mei 1833 staat vermeld dat aan een aantal leden wordt toegestaan deel te blijven behouden “hoewel onder vreemde vlag varend.” Hierbij is kapitein E.J.Drent.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 januari 1858 bericht E.J.Drent “dat hij niet meer vaart als Beurtschipper op Kampen”. (het is onzeker of dit bericht slaat op deze E.J.Drent)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 september 1860 verzoekt kapitein E.J.Drent om vrijstelling van contributie “volgens Art. 58 van het Reglement verschuldigd”. Dit wordt geweigerd want het zou strijdig zijn met het Regelement.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 maart 1863 vraagt kapitein E.J.Drent om onderstand. In de vergadering dd 30 april 1863 staat een afwijzing omdat “van geene behoeftigheid gebleken” is.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd dd 28 mei 1863 protesteert kapitein Drent tegen dit besluit maar tevergeefs. Idem in de vergadering van 30 juli 1863. Idem in de vergadering van 31 maart 1864. In de vergadering dd 01 november 1866 weer een verzoek om uitkering en weer een afwijzing. In de vergadering dd 25 augustus 1870 doet hij wederom een verzoek om een uitkering. Het Bestuur antwoordt op 29 september 1870 dat er niets van behoeftige omstandigheden is gebleken en dat zijn verzoek dus wordt afgewezen. In de notulen van de Bestuursvergadering dd 27 oktober 1870 staat de melding dat hij berust in de afwijzing maar dat hij tevens bedankt voor het lidmaatschap.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 09 oktober 1860 staat vermeld een: “Brief van Kapt. E.J.Drent, verzoekende vrijstelling van de verhooging der Contributie volgens Art. 58 van het Reglement verschuldigd welk verzoek is gewezen van de hand.”.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 26 mei 1863 staat vermeld dat een verzoek om ondersteuning is afgewezen. Idem per 16 juni 1863. Idem per 06 november 1866023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 11 oktober 1870 staat vermeld een: “Brief van E.J.Drent, reclameerende wegens afgewezen aanvrage om regt op onderstand en het verslag der deswegen benoemde Commissie, overeenkomstig hetwelk besloten is, te blijven persisteeren bij de vroeger genomen besluiten.” In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 01 november 1870 staat vermeld een: “Brief van Kapitein E.J.Drent berigtende nu te berusten in de afwijzende beschikkingen ter zijner aanzien genomen doch bedankende voor zijn lidmaatschap.” 023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren                        type                  scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

         195                           1826                       kof                    Vriesland                             B.Visser en Zn te Harlingen

                                      1827-1833                 kof                    Vriesland                             B.Poppes aan de Lemmer

                                      1834-1835                 fregat               het Zeepaard                       Salm, Heemskerk en Co

         116                      1836-1837                 geen opgave van schip en boekhouder

                                      1838-1841                 fregat               Nathalie                               A.Sinave

                                      1842-1844                 fregat               Anna en Elize                      P.C.de Gijselaar en A.Hulsen

                                      1845-1853                 geen opgave van schip en boekhouder

           31                      1854-1870                 geen opgave van schip en boekhouder

 

      Bouma025 vermeldt E.J.Drent als gezagvoerder gedurende:

      *    1821 t/m 1829 van de kof “Vriesland”, gebouwd in 1809, bouwplaats niet vermeld, 196 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar;

      *    1830 t/m 1840 van hetzelfde schip maar nu varend voor B.Poppes te Lemmer;

             Overlap met de volgende opgave. Twee verschillende kapiteins?

      *    1835 t/m 1839 van de kof “Twee Gebroeders”, gebouwd in 1805, bouwplaats niet vermeld, 200 ton o.m., varend voor B.Poppes te Lemmer;

      *    1839 t/m 1842 van de bark “Nathalie”, gebouwd in 1816 te Amsterdam, 346 ton o.m., varend voor A.Sinave te Amsterdam;

      *    1843 t/m 1855 van het fregat “Anna & Elize”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 801 ton o.m., varend voor A.Hulsen & P.C.de Gijselaar te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

 “De collectie scheepsportretten werd uitgebreid met een door D.A.Teupken (1801-1845) vervaardigde gouache, voorstellende het kofschip Vriesland uit 1831. Het schip is afgebeeld met in de mast de nummervlag 195 van het College Zeemanshoop te Amsterdam, toebehorend aan schipper E.J.Drent te Lemmer. Hij voer van 1821-1834 voor de aldaar woonachtige reder B.Poppes. Het in 1809 gebouwde kofschip voer in de jaren 1836-1837 onder kapitein T.W.Stuit voor de rederij Barend Visser & Zoon te Harlingen. Kapitein Drent schonk het scheepsportret aan zijn vriend Klaas Jacobs Musch. Diens achterkleinzoon, de heer P.van den Bosch te Leeuwarden, schonk het portret aan ons museum”.

Jaarboek 1999. Fries Scheepvaartmuseum en Ouheidkamer. 76 pp. Mededeling op p. 21.

 

Leeuwarder Courant 23 januari 1821114

Advertentie. De notaris Ane Witteveen, te Lemmer, presenteert publiek, bij strijk en verhooggelden te verkopen:

  1. 4/32 Aandeel in het Kofschip genaamd de LEMMER, en gevoerd wordend bij schipper Johannes Tammes, in het jaar 1818 nieuw uitgehaald.
  2. 2/32 Aandeel in het Kofschip genaamd de JONGE FREDERIK, gevoerd bij schipper Benjamin Pieters de Jong, in het jaar 1805 nieuw uitgehaald.
  3. 2/32 Aandeel in het Kofschip genaamd de NEPTHUNIS (opm: mogelijk NEPTUNUS, ex PIETERTJE STAPERT), gevoerd bij schipper Jan Remmerts Hottinga, in het jaar 1804 nieuw uitgehaald.
  4. 2/25 Aandeel in het Kofschip genaamd EUROPA, gevoerd bij schipper IJnze Feikes de Boer, in het jaar 1802 nieuw uitgehaald.
  5. 2/32 Aandeel in het Kofschip genaamd de HARMINA, gevoerd bij schipper Berend S. Wiegers, in den jare 180(?) nieuw uitgehaald.
  6. ¼ (opm: slecht leesbaar) Aandeel in het Kofschip genaamd VRIESLAND, gevoerd bij schipper Enne Jacobs Drent, in den jare 1815 nieuw uitgehaald.

Wie hier gading aan maakt, kome op donderdag den 1 februari 1821, des voormiddag om 10 uur, bij de beschrijving, en des avonds om 5 uur bij de finale toewijzing, telkens ten huize van H. Leheux, kastelein in de Wildeman te Lemmer, en kopen op conditiën als dan voor te lezen, welke inmiddels zijn te vernemen bij de notaris vernoemd.

 

Rotterdamsche Courant 03 maart 1821114

Rotterdam, ….Sedert den 22 (februari) zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen de schepen l’AIMABLE PAULINE, kapt. L.J. Luijtjes, van Buenos Aijres; DE LIEFDE, M. Bakker, le CHARLES, J.C. Rasmussen, HENRIETTE, G. Abrahams, en VRIESLAND, E.J. Drent, van Liverpool; de TWEE GEBROEDERS, E.R. Borchers, van Noirmoutier; de JUFVROUW ELIZABETH, J.F. Witteveen, van Morea (opm: mogelijk Mória, Lesbos; 39º7’ N.B. 26º30’ O.L.), en de TWEE GEBROEDERS, T. Pronk, van Calianubing (opm: niet te traceren)…..

 

Rotterdamsche Courant 19 juli 1821114

Rotterdam, 18 juli. Van Vlissingen wordt van den 14 gemeld: Van den 12 tot den 14 zijn van Antwerpen afgekomen en naar zee gezeild de schepen de MARIE JOSEPHINE, S. de Best, naar Gibraltar; de VROUW CAROLINA, H.Z. Duwel, naar de Oostzee; SUSANNA, J. Barrow, naar New-YORK; JOSEPH AND ANN, W. Minter, naar Londen; LORD NELSON, T. Smichson (opm: Smithren), naar Hull; de RISING SUN, W. Martel, de NOORDSTAR, J.T. de Jonge, en de ZEELUST, G.A. Wieringa, naar Londen; de TWEE GEBROEDERS, E.R. Borchers, naar de Marennes; de OOSTERSTAR, J. Moller, en de NOORDSTAR, E.G. Boekhout, naar Noirmontier; VRIESLAND, E.J. Drent, naar Bilbao; de VROUW MARTHA, D.H. van Wijk, en de NOORDSTAR, G.J. Kuiper (opm: drie verschillende schepen met de naam NOORDSTAR!), naar Londen; THEODOOR, T.C. de Boer, naar Bergen in Noorwegen, de VROUW ELISABETH, O.F. Meeuwik (opm: Meeuwes), naar de Oostzee; de FLORA, J. Cooper, naar Londen, en de ISIS, J.H. Smith, naar New-York.

 

Rotterdamsche Courant 13 december 1821114

Amsterdam, 11 december. In het Vlie is binnengekomen E.J. Drent van Londen, en nog is door behulp van 12 Vlielander loodsen en 5 schuiten die de kapitein aangenomen had, binnengebragt een kof zonder masten, met haver van Rotterdam naar Cette (opm: Sète; mogelijk de ONVERWAGT, kapt. J.E. Gust); zeilt naar Harlingen om te repareren.

 

Leeuwarder Courant 17 mei 1822114

Advertentie. De notaris J.C. Kutsch, te Leeuwarden, zal op woensdag 22 mei 1822, des voormiddag te 9 uur, ten sterfhuize van J.J. Sterkenburg, op de Keizersgracht te Leeuwarden, verkopen:

  1. 4/32 Gedeelten in het koffeschip, genaamd VRIESLAND, gevoerd bij schipper Enne Jacobs Drent.
  2. 4/32 Gedeelten in het koffeschip, genaamd de PIETERTJE STAPERT, gevoerd bij Jan R. Hottinga.
  3. 2/32 Gedeelten in het koffeschip, genaamd de VROUW HARMINA, gevoerd bij schipper Marten J. O??? (Rinze ??)
  4. 2/32 Gedeelten in het koffeschip, genaamd de TWEELINGEN DANIEL EN WILCO, gevoerd bij schipper Jouke Gerrit Wiersma.
  5. 2/32 Gedeelten in het koffeschip, genaamd de LIEFDE, gevoerd bij schipper Dirk J. Pik.
  6. 4/32 Gedeelten in het koffeschip, genaamd EUROPA, gevoerd bij schipper Inze F. de Boer.
  7. 1/32 Gedeelten in het koffeschip, genaamd de HARMONIE, gevoerd bij schipper Rinze C. Platte.

Wie hier gading aan maakt, kome op woensdag 29 mei 1822, des morgen ten 10 uur, bij de beschrijving, en des avond ten 5 uur, bij de finale palmslag, in het logement de Wildeman in de Lemmer, en koop op conditiën, welke intussen ter lezing liggen bij de notaris A. Witteveen, in de Lemmer, en J. Jongbloed, te Langweer.

 

Provinciale Groninger Courant 21 mei 1822114

Advertentie. De notaris J. Jongbloed, te Langweer, presenteert publiek te verkopen:

  • 4/33 Gedeeltens in het Kofschip, genaamd VRIESLAND, gevoerd bij schipper Inne Drent.
  • 4/32 Gedeeltens in het Kofschip, genaamd de PIETERTJE STAPERT, gevoerd bij schipper Jan R. Hottinga.
  • 2/32 Gedeeltens in het Kofschip, genaamd de VROUW HANNINA, gevoerd bij schipper Marten J. Cornel.
  • 2/32 Gedeeltens in het Kofschip de TWEELINGEN DANIEL EN WILCO, gevoerd bij schipper Jouke Gerrijts Wiersma.
  • 9/34 Gedeeltens in het Kofschip, genaamd de LIEFDE, gevoerd bij schipper Dirk J. Pik.
  • 4/32 Gedeeltens in het Kofschip, genaamd EUROPA, gevoerd bij schipper IJnze F. de Boer.
  • 1/32 Gedeelte in het Kofschip, genaamd de HARMONIE, gevoerd bij schipper Rinze C. Platte.

Wie hier aan gadinge maakt, kome op woensdag den 29 mei 1822, des morgens te 10 uren, bij de beschrijving, en des avonds te 5 uren, bij de finale palmslag, in het logement de Wildeman, in de Lemmer, en kope, op conditiën, welke intussen ter lezing liggen bij de notarissen A. Witteveen, in de Lemmer, en J. Jongbloed te Langweer.

 

Rotterdamsche Courant 28 mei 1822114

Rotterdam, 27 mei. ….

….Voor Antwerpen bestemd: de GOEDE HOOP, H.W. de Groot, en VRIESLAND, E.J. Drent, van Liverpool; l’Émilie, G. le Bourch, van Jersey; de VRIENDSCHAP, N. Heeres, van Londen; de VIGILANTIE, P. Roijon, van de Havana; MONNIKENDAM, K.O. Blaauw, van Oporto; CHRISTINA VOS, N.A. Smaal, en de VROUW ANNA, K.A. Bos, van Liverpool; de JUFVROUW WILHELMINA LAURENTIA (opm: JUFFROUW WILLEMINA LAURENTIA), J.J. Swart, van Lissabon; WILHELMINA CATHARINA, P.B. de Jonge, van Liverpool; de NOORDSTAR, E.G. Boekhout, van de Marennes, de MARIA, J. Sikkes, en de VLASBLOEM, G. Hulshoff, van Liverpool…..

 

Rotterdamsche Courant 27 juli 1822114

Rotterdam, 26 juli. Van Vlissingen meldt men den 23 juli, dat, ….

…. van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de JUFVROUW TITSIA, L.J. Besseling, en de VROUW ENGELINA, H.T. de Jongh (opm: kof, kapt. Harm Tjebbes de Jonge), naar Londen; de JUFVROUW MES, G.L. Doornbos, naar Londen; VRIESLAND, E.N. Drent (opm: E.J. Drent), en WILHELMINA CATHARINA, P.B. de Jong, naar Bristol; de VIJF GEBROEDERS, D. Steur, naar Havana; de DRIE VRIENDEN, A.R. de Groot, naar Bayonne; de VROUW ENGELINA, E.H. de Groot, naar Londen; AURORA, S.J. Brouwer, naar North Shields; de TWEE GEBROEDERS, E.R. Borchers, naar Bergen; JOHAN GEORG (opm: kof JOHAN GEORGE), W.D. Kleininga, naar Mainhead; FORTUNA, J. Jans, naar Sandwich; le JEUNE GUILLAUME, J.B. Coster, naar Harborough; de ANNA, F. Schulte, naar Petersburg, en l’ETOILE, J. Jolly, naar Bordeaux.

Ook is aldaar ter rrede gekomen het schip de TWEE GEBROEDERS, D.H. van Wijk, van Caen naar Brussel gedestineerd.

 

 

 

Datum vanaf: 1838
Kapitein: Drent, Enne Jacobs
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.Nielsen was met vlagnummer 32 in de periode 1827-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd”108(is dit dezelfde als het lid van Zeemanshoop?

S.Nielsen (adres: Buiten Brouwerstraat nr.33) werd met vlagnummer 561 effectief lid van Zeemanshoop per 10 november 1840 op voorspraak van W.Zuidhoff. Toegevoegd is “overleden”002. Ten tijde van de inschrijving waren Nielsen en zijn vrouw 44 resp. 45 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 20 augustus 1839 werd als effectief lid voorgedragen Simon Nielsen, oud 43 jaar, voerend de bark “Clazina Adriana”, wonend in de Buiten Brouwerstraat 30 te Amsterdam, op voordracht van kapitein C.L.Adboll. In de vergadering van 27 augustus echter werd de voordracht met 17 stemmen tegen en 10 voor afgekeurd zodat hij niet werd benoemd023.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 03/10 november 1840 werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Simon Nielsen, oud 44 jaar, voerend het fregat “Clasina Adriana”, wonend in de Buiten Brouwerstraat 33 te Amsterdam, op vordracht van kapitein W.Zuidhoff.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        561                       1840-1841     bark                 Clasina Adriana                                   Thym,Rothuys & Co

                                      1842-1843     bark                 Natalie                                                   idem

                                      1844-1845     bark                 Susanna Maria Hendrika                    idem

                                           1846           geen vermelding van schip en boekhouder

                                           1848           bark                 Natalie                                                   geen opgave

                                           1849           geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt S.Nielsen als gezagvoerder van/in:

*    1839 t/m 1842 van het fregat “Klaziena Adriana” ex Gezusters, gebouwd in 1802 te Bremen, 280 ton o.m., varend voor Thijm, Rothuis & Co te Amsterdam.ook informatie van 086 Het schip werd in 1842 gesloopt;

*    1843 t/m 1844 van de bark “Nathalie”, gebouwd in 1816 te Amsterdam, 346 ton o.m., varend voor Thym, Rothuis & Co te Amsterdam;

*    1845 t/m 1846 van de bark “Suzanna Maria Hendrika”, bouwgegevens ontbreken, varend voor Thijm, Rothuys & Co te Amsterdam;

*    1846 van de bark “Maria Suzanna Hendrika”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 480 ton, varend voor Thijm, Rothuis & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1846 voor C.E.Duyts te Amsterdam en was herdoopt in “Zeevaart”;

      De twee voorgaande vermeldingen slaan vermoedelijk op hetzelfde schip met de naam

*    1848 van de bark “Nathalie”, gebouwd in 1816 te Amsterdam, 346 ton o.m., varend voor Thym, Rothuis & Co te Amsterdam;

*    1849 van hetzelfde schip maar nu varend voor N.Brantjes te Purmerend;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1842
Kapitein: Nielsen, Simon
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Dirk Coenraad Claus werd geboren te Amsterdam op 20 september 1812.

Hij huwde met Alida Geertruida Koster, geboren te Amsterdam 15 oktober 1813. Lid van WZF per 18 mei 1852. "Met 1 Mei 1859 van beroep veranderd. Bedankt 1860003.

In de BS van GAA heb ik voor Amsterdam of één van de geanexeerde gemeenten geen geboortedatum van Dirk Coenraad Claus(Klaus) in de tienjarentafels van 1811 en 1812 kunnen vinden.

 

Dirk Coenraad Claus werd op 01 september 1826 ingeschreven als leerling aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam010(532-1603). Volgens het geboorte-extract nr.1603 werd hij geboren op 20 september 1812 te Amsterdam als zoon van Dirk Fredrik Claus uit Amsterdam, gereformeerd, en Anna Catharina Dreyer uit Amsterdam, gereformeerd. Ten rijde van de inschrijving waren beide ouders in leven en wonende te Amsterdam. De vader was zeilmaker aan boord van Z.M.Holland. "...de oom des jongelings D.C.Claus kapitn op de West (is vermoedelijk T.C.Claus) en gewesen kwekeling heeft den jongeling namens zijne ouders aangeboden ...". Dirk Coenraad was 1 el/41½ duim lang, bijna 14 jaar en gevaccineerd.

De 3-maandelijkse vorderingen werden in de periode 1827-1830 per staatje bijgehouden en betroffen de vakken zeevaartkunde, "schoolonderwijs" (nederlands, frans en engels), scheepswerk en tekenen. Voorts:

"14 mey 1829  geplaatst als kajuitwachter op het schip de Surinaamsche Vriend KaptnT.C.Claus naar Surinamen

 19 octob 1829  terug van de reis met goede attestatie

 27 maart 1830  geplaatst als ligtmatroos op het schip de Zeemeeuw gevoerd door Claus naar Suriname

 9 oktober 1830  terug van de reis en ontvangt

 13 dito zijn ontslag met goede attestatie".

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.C.Claus werd met nr.698 effectief lid van Zeemanshoop per 10 oktober 1844 op voorspraak van G.van Meedevoort. Zijn schip was de "Natalie"002. Ten tijde van de inschrijving waren Claus en zijn vrouw 32 resp. 31 jaar. Ingeschreven waren 2 zoons nl. Dirk Coenraad (1841) en Hendrik Gustavus (1843) en 2 dochters nl. Cornelia (1837) en Anna Catrina (1839)002a.

In de Algemene Vergaderingen van 24 september/01 oktober 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Dirk Coenraad Claus, oud 32 jaar, voerend de bark “Natalie”, wonend op de Lindegracht bij de Brouwersgracht te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.van Meedevoort.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 juni 1858 bericht kapitein D.C.Claus aan de wal te blijven en vraagt, conform art. 58 van het Reglement, het doorlopende recht op deelneming te mogen behouden. Het Bestuur gaat accoord.042. (art. 58 regelt de condities waaronder het doorlopend recht behouden kan blijven.)

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                   naam reder/boekhouder

        698                       1844-1846                 bark                  Natalie                              Thijm,Rothuys en Co

                                      1848-1852                 sch.brik            Johanna Catharina          A.Rocquette

                                           1853                       bark                  Oostergoo                         P.C.W.Calkoen

        329                       1854-1857                 bark                  Oostergoo                         idem

                                      1857-1859                 "zonder schip" resp. geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt D.C.Claus als gezagvoerder gedurende:

*    1845 t/m 1847 van de bark “Nathalie”, gebouwd in 1816 te Amsterdam, 346 ton o.m., varend voor Thym, Rothuis & Co te Amsterdam;

*    1849 t/m 1853 van de sch.brik “Johanna Catharina”, gebouwd in 1848 te Nieuwendam, 297 ton o.m., varend voor A.Roquette te Amsterdam;

*    1853 t/m 1854 van de bark “Oostergoo”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 590 ton o.m., varend voor P.C.W.Calkoen te Amsterdam;

*    1856 t/m 1858 van de bark “Oostergoo”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 590 ton o.m., varend voor P.C.W.Calkoen te Amsterdam. Het schip werd in 1858 gesloopt.

 

Overige bijzonderheden

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was D.C.Claus van de bark “Oostergo”.104

 

 

Datum vanaf: 1844
Kapitein: Claus, Dirk Coenraad
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.Nielsen was met vlagnummer 32 in de periode 1827-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd”108(is dit dezelfde als het lid van Zeemanshoop?

S.Nielsen (adres: Buiten Brouwerstraat nr.33) werd met vlagnummer 561 effectief lid van Zeemanshoop per 10 november 1840 op voorspraak van W.Zuidhoff. Toegevoegd is “overleden”002. Ten tijde van de inschrijving waren Nielsen en zijn vrouw 44 resp. 45 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 20 augustus 1839 werd als effectief lid voorgedragen Simon Nielsen, oud 43 jaar, voerend de bark “Clazina Adriana”, wonend in de Buiten Brouwerstraat 30 te Amsterdam, op voordracht van kapitein C.L.Adboll. In de vergadering van 27 augustus echter werd de voordracht met 17 stemmen tegen en 10 voor afgekeurd zodat hij niet werd benoemd023.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 03/10 november 1840 werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Simon Nielsen, oud 44 jaar, voerend het fregat “Clasina Adriana”, wonend in de Buiten Brouwerstraat 33 te Amsterdam, op vordracht van kapitein W.Zuidhoff.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        561                       1840-1841     bark                 Clasina Adriana                                   Thym,Rothuys & Co

                                      1842-1843     bark                 Natalie                                                   idem

                                      1844-1845     bark                 Susanna Maria Hendrika                    idem

                                           1846           geen vermelding van schip en boekhouder

                                           1848           bark                 Natalie                                                   geen opgave

                                           1849           geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt S.Nielsen als gezagvoerder van/in:

*    1839 t/m 1842 van het fregat “Klaziena Adriana” ex Gezusters, gebouwd in 1802 te Bremen, 280 ton o.m., varend voor Thijm, Rothuis & Co te Amsterdam.ook informatie van 086 Het schip werd in 1842 gesloopt;

*    1843 t/m 1844 van de bark “Nathalie”, gebouwd in 1816 te Amsterdam, 346 ton o.m., varend voor Thym, Rothuis & Co te Amsterdam;

*    1845 t/m 1846 van de bark “Suzanna Maria Hendrika”, bouwgegevens ontbreken, varend voor Thijm, Rothuys & Co te Amsterdam;

*    1846 van de bark “Maria Suzanna Hendrika”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 480 ton, varend voor Thijm, Rothuis & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1846 voor C.E.Duyts te Amsterdam en was herdoopt in “Zeevaart”;

      De twee voorgaande vermeldingen slaan vermoedelijk op hetzelfde schip met de naam

*    1848 van de bark “Nathalie”, gebouwd in 1816 te Amsterdam, 346 ton o.m., varend voor Thym, Rothuis & Co te Amsterdam;

*    1849 van hetzelfde schip maar nu varend voor N.Brantjes te Purmerend;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Nielsen, Simon
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Gerardus van Medevoort werd geboren te Amsterdam op 17 januari 1793.

Hij huwde met Maria Elisabeth Gunst, geboren te Amsterdam op 27 mei 1804. Zij overleed op 15 november 1879.

Hij overleed in 1862.003

Gerardus Meedevoort woonde op de Brouwersgracht 213 te Amsterdam. Hij werd geboren op 17 januari 1893 te Amsterdam. Zijn religie was Rooms Katholiek.098.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.van Meedevoort was met vlagnummer 169 in 1827 lid van het Amsterdamse zeemanscollege “De Blaauwe Vlag” 008.

 

In de Algemene Ledenvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop" op 05 oktober 1824 werd P.van Meedevoort, 30 jaar, wonende op de Haarlemmerdijk over de Heerenmarkt, met vlagnummer 76 aangenomen als effectief lid op voordracht van kapitein P.F.Wegener023.

In het Inschrijfregister van Zeemanshoop werd G.van Meedevoort met vlagnummer 76 opgenomen als effectief lid . Als zijn schip is vermeld "De Jonge Willem". Dit is doorgeschrapt en vervangen door "Jacoba Maurina". Toegevoegd is "overleden"002.

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 30 april 1832003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 juni 1841 staat een verzoek van stuurman Hanssen om 1 maand gage “wegens verlies van klederen etc. bij het stranden van het schip de Jonge Willem kapitein G. van Meedevoort”. Het Bestuur vraagt om bewijsstukken.042

In de notulen van dee Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 maart 1853 vraagt kapitein G. van Meedevoort om een uitkering die hem in de vergadering van 28 april 1853 wordt verstrekt voorlopig voor 12 maanden en met ingang van 01 mei 1853. deze wordt voor 12 maanden verlengd in de vergadering dd 27 april 1854 “overleggende bewijs van voortdurende ongesteldeheid. verlenging van 12 maanden per 26 april 1855.” Verlenging met 12 maanden per 29 april 1858. Idem per 28 april 1859. Wederom een verzoek om verlenging op 01 mei 1860. Het Bestuur wenst eerst een nader onderzoek naar de maatschappelijke toestand. Op 31 mei 1860 wordt geconstateerd dat de genoemde kapitein in behoeftige omstandigheden verkeert en de uitkering wordt verlengd met 12 maanden. Op 25 april 1861 verlenging voor 6 maanden. Op 05 juni 1862 voor 12 maanden.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 oktober 1862 staat het overlijden gemeld van G. van Meedevoort. In de vergadering van 08 januari 1863 vraagt de wed. G. van Meedevoort-Gunst om een uitkering die haar in de vergadering dd 29 januari 1863 wordt toegekend ingaande 01 maart 1863.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 24 mei 1853 staat de toekenning van onderstand voor 12 maanden per 01 mei 1853 aan kapitein G. van Meedevoort. Een continuering van deze uitkering voor 12 maanden op 23 mei 1854, op 22 mei 1855, op 13 mei 1856; op 12 mei 1857, op 25 mei 1858, op 14 juni 1859, op 12 juni 1860, op 30 april 1861, op 17 juni 1862023.

In de Algemene Vergadering van 09 december 1862 is de mededeling van de wed. D.J. van Meedevoort dat haar man, G. van Meedevoort is overleden.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 24 februari 1863 wordt per 01 februari 1863 een uitkering toegekend aan de wed. G. van Meedevoort geb. M.E.Gunst.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        76                             1825           fregat               de Jonge Willem                                   Wed.L.Thym & Zn

                                      1826-1833     pink                  deJonge Willem                                    idem

                                      1834-1835     pink                  de Jonge Willem                                   Thym, Rothuys & Co

        43                         1836-1840     pink                  de Jonge Willem                                   idem

                                          1841           geen vermelding van schip en boehouder

                                      1842-1846     bark                 Jacoba Maurina                                   Thym, Rothuys & Co

                                          1848           geen vermelding van schip en boekhouder

                                          1849           bark                 Natalie                                                   Thym, Rothuys & Co

                                      1850-1852     geen vermelding van schip en boekhouder

        15                         1853-1861     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt G.vanMeedevoort als gezagvoerder gedurende:

*    1826 t/m 1835 van de 3/m pink “Jonge Willem”, gebouwd in 1812, bouwlocatie niet vermeld, 280 ton o.m., varend voor de Wed. L.Thym & Zn te Rotterdam;

*    1836 t/m 1841 op hetzelfde schip maar nu voor Thym, Rothuis & Co te Rotterdam. Het schip is gestrand bij Plymouth;

*    1843 t/m 1848 van de bark “Jacoba Maurina”, gebouwd in 1838 te Amsterdam, 450 ton o.m., varend voor Thijm, Rothuis & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1849 voor C.E.Duyts te Amsterdam en was herdoopt in “Nijverheid”;

*    1850 t/m 1851 van de bark “Nathalie”, gebouwd in 1816 te Amsterdam, 346 ton o.m., varend voor N.Brantjes te Purmerend.

 

Overige bijzonderheden

Amsterdamsche Courant 07 juni 1825. Apart artikel:

“Paramaribo, den 12den April.  Eenige minuten na middernacht tusschen den 11den en 12den dezer maand werd aan boord van het Nederlandsch koopvaardijschip Willem den Eersten, Kapt. Jens Johannissen, ontdekt dat er brand onder in dien bodem was; er werd om hulp van boord der naast omliggende schepen geroepen; de Kapt. J.Hulsen zond dadelijk manschappen, en bij de opening der luiken, sloeg de vlam uit; de rook was zoo zwaar dat men, in den buitendien donkeren nacht, niets verrigten kon; bespeurende dat de felle brand niet meer te blusschen was, riep Kapt. Jens Johannissen zijne schepelingen toe, van zichzelve en hetgeen zij nog mogten uithalen te redden; en ging toen ook zelf nog eens in de kajuit, waarschijnlijk om zijne papieren an andere stukken van aangelegenheid te trachten met zich te nemen; hij werd gevolgd van een der schepelingen, die echter door den opstijgende damp genoodzaakt was dadelijk te rug te keeren, terwijl kapt., alhoewel dringend te rug geroepen, nog eenige korte oogenblikken langer beneden blijvende, zulks het droevig gevolg had, dat de brand een aan boord zich bevonden hebbend vaatje buskruid genakende de losbarsting hiervan het schip in lichte laaije vlam zette, en tevens het leven van den kapt. moet hebben verkort, vermits sedert dat oogenblik hij niet weder tevoorschijn is gekomen. Deze brand was zoo fel dat de naast aan in de laag liggende schepen, wilden zij behouden blijven, geen tijd hadden om de ankers te ligten, maar genoodzaakt waren de touwen achter en voor te kappen.

      Dit had dan ook een gunstig gevolg voor de schepen, de Zorgvuldigheid, Kapt. J.Hulsen; de Henriette, Kapt. J.E.Schneebeeke en de Henriette, Kapt. J.C. Willemse, wiens boegspriet en kluiverpen reeds aan het branden was, andere schepen zoo als de Maria, Kapt. E.D.Dekker; de Jonge Willem, kapt.G.van Meedevoort ; de vier Gezusters, Kapt. Jan van Dijl vlooden van het gevaar door uit de laag en op stroom te verhalen; het schip Maria Agnita, Kapt. P.Rijnbende in de binnen laag liggende en zich los gemaakt hebbende, geraakte, door het laatste van den vloed, vast op den wal, het schip Betsy, Kapt.M.Mac Dougal van Rotterdam in de laag voor de Willem den Eersten, voor twee kettingen achter en voor vastliggende, liet de achter ketting slippen, maar voor hij zulks met de voor ketting konde doen, had de brand van de Willem den Eersten, (wiens achter touw afgebrand zijnde en deze bodem dus met het laatste van den vloed op deszelfs voor touw rondzwaaijende, met de achter steven naar den wal, tegen de Betsij langszij aankomende,) ook dezen aangetats en overmeesterd, zoodanig dat de afbranding van dezen bodem niet kon gestuit worden. De Willem den Eersten brandde af en zonk, de eb zette zich nu ten half drie ure in.

      Om voor te komen dat de brand van de Betsij tot de huize overvloog, en dat, wanneer deszelfs braspil verbrand en dus de bodem zelf van de voorketting los rakende met de eb naar de beneden in de laag liggende schepen zoude afdrijven, ook aan dezen geen letsel toebragt, werden twee trossen om het roer en aan de wal vastgemaakt tevens gaten in het schip geboord, de midden en bezaan masten gekapt en om ver gehaald, en de brandspuit in een groote pont ingescheept daarop spelende gehouden, tot vijf ure des morgens, toen een zware regenbui een einde maakte aan den rampvollen brand en eene minder slegte uitkomst gaf, dan men bedugt was.

      De ijver door den Oversten P.Muller en de andere Heeren Officieren van ’s Rijks Brik van oorlog Merkuur betoond, heeft grootelijks bijgedragen tot de spoedige stuiting van dezen dreigenden brand; - waarbij tegenwoordig zijn geweest Zijne Exellentie de Generaal Majoor en Gouverneur, de leden der regering enmeer andere Burgerlijke en Militaire autoriteiten.

      De toestand de ekwipage der beide afgebrande schepen is deerniswaardig, hebbende dezelve alles verloren.

      Na de vermelding dezer bedroevende gebeurtenis, mogen wij niet nalaten de verdiende hulde aan de nagedachtenis van den ongelukkigen Kapitein Jens Johannissen, die slechts alleen daarvan het slagtoffer is geworden, toe te wijden. - Zijne bestendige zorg voor zijnen kostbaren bodem; de eerste na zoo vele jaren stilstands in onze Nationale scheepsbouw, alhier, in den jare 1816 gerimmerd (getimmerd?) en ten regten daarvan de sieraad. - Zijn gestadig verblijf aan boord - De goede orde en discipline welke daar steeds heerschte - Dit alles heeft het onheil niet mogen voorkomen. Maar nimmer zal voorzeker het geheugen van zoo vele goede hoedanigheden worden uitgewischt bij de Reeders van zijnen bodem, bij welke zij hem ten regten geacht hadden gemaakt, - bij de Planters, welke denzelven mede hadden leren waarderen, - bij zijne equipagie, welke hem vereerde en beminde. Terwijl eindelijk eene gade en kinderen, in hem den besten verzorger hebben te betreuren.”

 

"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo057:

30 november 1837     "... heden gearriveerd captijn Medevoort bark de Jonge Willem van Amsterdam".

14 februari 1838        "... heden vertrokken captijn Medevoort bark de Jonge Willem ...".

Monsterrol dd 21 september 1837 van het fregat "De Jonge Willem" onder gezag van Gerardus van Medevoort met 15 manschappen. Bestemming Suriname. Boekhouders waren Thijm, Rothuis & Comp.011.

"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo057:

13 januari 1840         "Gearriveerd kapt Meedevoort barkschip Jonge Willem van Amsterdam".

Het fregat "De Jongen Willem" onder gezag van Gerardus van Medevoort en met 15 manschappen dateerde de monsterrol op 11 juli 1838 met bestemming Surinamen. De boekhouders waren Thijm, Rothuis & Comp.011.

 

Op 09 september 1825 werd vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam Jacobus Elie van Hoogenhuyze als kajuitwachter geplaatst op de "Jonge Willem" onder kapitein P.Medervoort (moet zijn van Meedevoort) voor een reis naar Suriname. Terugkeerdatum wordt niet vermeld004(532/1486).

 

In de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 17 augustus 1841 wordt het verzoek behandeld van L.H.Luths, scheepskok, om onderstand vanwege het “stranden van het Schip de Jonge Willem kapt. G.van Meedevoort zijn goederen verloren”. Hem wordt een uitkering van f 15, - toegestaan

 

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Me(e)devoort, Gerardus van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Naess als gezagvoerder gedurende:

*    1852 t/m 1854 van de bark “Nathalie”, gebouwd in 1816 te Amsterdam, 346 ton o.m., varend voor N.Brantjes te Purmerend;

*    1862 t/m 1871 van het 3/mschip “de Vrede” ex Jan de Witt, ex Anthony, gebouwd in 1826 te Rotterdam, 646 ton o.m., varend voor N.Brantjes te Purmerend.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Naess, J.
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1820-05-01
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: NATALIE
Schipper: Langethe, Joseph
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: NATALIE
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

1813

Advertentiën, aankondigingen en berichten van Rotterdam 270513
Oostende, 13 mei. De volgende schepen zijn in deze haven binnengelopen:Het driemastschip LE ZEEWARD, kapt. Deroo, van Londen komende, met 168 vaten ruwe suiker, 410 vaten en 2675 balen koffie, 95 balen peper, 20 balen spaanse peper, 16 kisten indigo en 1300 huiden indigo, en de HENRIETTE, kapt. Carbon, van Londen komende, geladen met 60 vaten ruwe suiker, 32 vaten en 3457 balen koffie, 420 kisten, 3 dozen en 27 ceroenen indigo, 70 balen peper en 9182 huiden.

1815

Op 26 oktober 1815 werd een zeebrief verstrekt voor de HENRIETTE, aangevraagd door P. & A. Sinave, Brugge voor kapt. J. Langhetee.

1816

PGC 090416
Vlissingen, 31 maart. Heden is Zr.Ms. schip NASSAU, gecommandeerd wordende door de kapitein ter zee Sloterdijck, en aan boord hebbende de ambtenaren bestemd voor de Oost-Indische bezittingen, in de beste staat en met een zeer gunstige gelegenheid, naar zee gezeild. De schepen NEPTUNUS (opm: brik, kapt. John Mair), IPHIGENIA (opm: pink, kapt. J. Tadsen) en HENRIETTE (opm: fregat, kapt. J. Langhetee), met troepen naar de koloniën bestemd, zijn gepasseerde week van hier naar Suriname onder zeil gegaan.
RC 180716
Rotterdam den 17 juli. Het schip de HENRIETTE, den 21 maart van voor Vlissingen uitgezeild, is den 11 mei behouden op de rivier van Suriname gearriveerd, zonder enige zieken of doden, zowel van de equipage als van Zijner Majesteit troepen.

1820

Op 24 april 1820 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NATALIE, aangevraagd door P. & A. Sinave, Brugge voor kapt. J. Langhetee. Scheepsnaam gewijzigd: is ex-HENRIETTE.

Het ontbreken van een uitgegeven zeebrief tot 1825 duidt erop dat Sinave, in navolging van hun HARMONIE en DIANE, ook de NATALIE vanaf ca 1822 tot 1825 heeft opgelegd.

1825

Op 7 april 1825 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NATALIE, aangevraagd door P. & A. Sinave, Brugge, voor kapt. F. Meulenbroek.

1826

Op 20 februari 1826 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NATALIE, aangevraagd door P. & A. Sinave, Brugge, voor kapt. A. Nannings.

BC 151126
Ter rede van Batavia liggende schepen:
Zr.Ms. fregat MELAMPUS, Zr.Ms. korvet LYNX, Zr.Ms. brik de HAAIJ, en peniche No.4, en de Nederlandse koopvaardijschepen  AUGUSTE, GEZUSTERS, NATALIA (opm: fregat NATALIE), BOEROONG, MARCO BOZARIS, TIKSOEN, MINERVA, DELPHINE, MARQUIS OF HASTINGS, LOUISA,

1830

Bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) werden de zeebrieven van alle schepen welke in de  Zuidelijke Nederlanden thuis behoorden ingetrokken. Hieronder bevond zich het fregat NATALIA, kapt. A. Nannings, dat nu de Belgische nationaliteit verkreeg.

Waarschijnlijk vanwege de grote onrust in de Zuidelijke Nederlanden, culminerend in de revolutie waarin België werd gevormd, vertrok de NATALIE onder kapt. Nannings op 8 april 1830 vanuit Antwerpen, om op 29 april in thuishaven Brugge te meren en daar tot september 1832 opgelegd te blijven.

 

1832 - 1833

RC 100933
Rotterdam, 9 september. Door de NATHALIE (opm: fregat NATALIE, kapt. Louis Meulenbrouck) zijn op zee gevonden en te Ostende aan wal gebracht tien man van de equipage van de WARRIOR, van Rotterdam naar Jersey, zijnde op de hoogte van Blankenberg de 1e dezer door het volk verlaten; een van de matrozen was verdronken.

In 1832 en 1833 heeft de NATALIE onder kapt. Meulenbrouck vijf ladingen zout van Liverpool naar Brugge gebracht. Van oktober 1833 tot januari 1835 heeft het schip in Brugge opgelegd gelegen vanwege de zeer slechte vrachtenmarkt.

1834

DC 120434
Dordrecht, 11 april. Van de 46 Belgische koopvaardijschepen, die, vanaf de uitbarsting der Belgische revolutie tot op heden, de stad Antwerpen voorgoed hebben verlaten, en thans de Nederlandse vlag voeren, varen deze 14 naar Amsterdam: de FELICITAS, de DILIGENCE, de ROSALIE, de SURINAME, de EUGENIE, de MATHILDE, de AUGUSTIN, de JOSEPH, de PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, de DIANA, de GRAAF BAILLET, de NATALIE, de JONGE PIETER, de STAD BRUGGE.
En de navolgende 32 naar Rotterdam: de INDIAAN, de JAVA, de PRINS VAN ORANJE, de DE COCK, de ELISA, de VASCO DE GAMA, de EMANUEL, de BATAVIER, de ERASMUS, de MARIA, de MARGARETHA, de MALEYR, de BATAVIER, de PRINS FREDERIK, de MARIA THERESIA, de ANNA HELENA, de STAD ’s-GRAVENHAGE, de GENERAAL CHASSÉ, de SUMATRA, de BELLONA, de ANJER, de RIBBLE, de KOOPHANDEL, de SCHELDE, de APOLLO, de AVENTURE, de JULIANA, de VIJF GEBROEDERS, de PHENOMENE, de MACASSAR, de VAN DER WERVE, de ORTELIUS.

1835

AH 170135
Belgische dagbladen tot en met gisteren donderdag 15 januari.
Uit Brugge wordt gemeld dat de heren gebroeders Sinave, reders, den zetel van hun huis in den loop dezer week te Amsterdam zullen vestigen. De twee laatste grote vaartuigen, welke zij nog te Brugge hadden, de NATALIE en de GOUVERNEUR, hebben hunne lading naar Holland volbracht. (opm: bedoeld wordt hun ballastreis te hebben volbracht; nadat de fregatten [weer] onder Nederlandse vlag waren gebracht kwamen ze in aanmerking voor de gesubsidieerde vrachten van de N.H.M.)
AH 290135
Scheepstijdingen. Binnengekomen: Texel, 27 januari, MARIA, kapt. J.J. Remkes, van Suriname; NATALICA (opm: fregat NATALIE), kapt. L. Vink, van Ostende.

Op 6 juni 1835 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NATALIE, aangevraagd door A. Sinave, Amsterdam, voor kapt. C. Knodten, met aanmerking: ‘fiat zeebrief, met observatie.’

1836

AH 270536
Schepen in lading. Naar de Nederlandse Koloniën:
Batavia: Het gekoperd tweedeks fregat NATALIE, kapt. Cornelis Knodten, van Amsterdam. Adres bij B.D. Bosscher.
JC 051036
Batavia, 2 oktober. De 30e september is alhier aangekomen het Nederlandse schip GENERAAL CHASSÉ, kapt. G.A.W. Wallace, met een passagier, van China vertrokken de 23e augustus. Heden is alhier aangekomen het Nederlandse schip NATALIE, kapt. C. Knodten, vertrokken van Amsterdam de 28e mei.

1837

RC 140237
Den 14 oktober 1836 lagen ter rede van Batavia Zr.Ms. brik ORESTES, civiele schoeners ZWALUW, DORIS en POSTILLON, Nederlandse schepen NATALIE en ATYE TORACHMAN, stoomboot VAN DER CAPELLEN, brik PEENGHOEY, barken JULIA en ZEPHYR, schoener JONGE HEINE, Amerikaans schip GEORGE CABOT, Zweeds schip FANCHON, en Franse schepen ALEXANDER en LE CYGNE.

1838

Op 9 mei 1838 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NATALIE, aangevraagd door A. Sinave, Amsterdam, voor kapt. E.J. Drent.

GRC 250538
Vertrokken van Texel den 15 mei, NATALIE, kapt. E.J. Drent, naar Batavia.
JC 241038
Vertrokken:
Batavia 21 oktober. Het Nederlands schip NATALIE, kapt. E.J. Drent, naar Amsterdam.

1839

ZP 210239 – 320
De 17e december (opm: 1838) lagen ter rede van Batavia de schepen PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper, NATALIE, kapt. E.J. Drent, KORTENAER, kapt. B.P. Martens, AUGUSTIN, kapt. L. Smith en SOPHIA, kapt. Ketels.
ZP 010739 – 430
Schepen in lading naar:
Kaap de Goede Hoop: het gekoperd tweedeks fregatschip NATALIE, kapt. E.J. Drent. (Westerdok) Adres bij de Vries & Comp.

1840

PGC 210840
Kapt. Meijer, van Tjilatjap te Helvoet binnen, rapporteert de 30 juni gepraaid te hebben het schip NATALIE, kapt. Drent, van Batavia naar Amsterdam, en de 14 augustus bij het Goodwinsand (opm: de Goodwin Sands) het schip AURORA, kapt. Meppelder, van Rotterdam naar Liverpool.
PGC 181240
Het schip NATHALIE (opm: fregat NATALIE), kapt. Drent, van Amsterdam naar Batavia, is de 8 december ter rede van Deal binnengelopen.

1842

In juli 1842 werd de zeebrief van de NATALIE door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen, te Amsterdam naar Den Haag geretourneerd, kapt. E.J. Drent, onder vermelding ‘schip onderhands verkocht’, waarna op 12 juli 1842 royement volgde.

Op 22 juli 1842 werd een eerste (bedoeld wordt nieuwe) zeebrief verstrekt voor de NATALIE, aangevraagd door Thijm Rothuis & Co., Amsterdam, voor kapt. S. Nielsen.

1843

LP 150343
Dartmouth, 12 maart. De Nederlandse driemast bark NATHALIE (opm: NATALIE, ex-fregat wanneer de vertuiging van fregat naar bark heeft plaatsgevonden is niet bekend), kapt. Nielsen, gekomen van Suriname en onderweg naar Amsterdam, is hier binnengelopen met verlies van zeilen en andere schaden, veroorzaakt als gevolg van slecht weder.

1844

Op 10 oktober 1844 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NATALIE, aangevraagd door Thijm Rothuis & Co., Amsterdam, voor kapt. D.C. Claus.

1847

Op 4 oktober 1847 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NATALIE, aangevraagd door Thijm Rothuis & Co., Amsterdam, voor kapt. S. Nielsen.

1848

Op 22 mei 1848 werd de zeebrief van de NATALIE, kapt. S. Nielsen, door de Ontvanger der Inkomende en Uitgaande Regten en Accijnzen te Rotterdam naar Den Haag geretourneerd, zonder vermelding van reden, waarna op 23 mei 1848 royement volgde. De reden bleek verkoop te zijn.

Op 24 mei 1848 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NATALIE, aangevraagd door N. Brantjes, Purmerend, voor kapt. S. Nielsen.

RC 261248
Uittreksel uit de Lloyd’slijsten van den 20, 21, 22 en 23 december: De bark NATALIE, kapt. S. Nielsen, van Suriname naar Amsterdam, is den 21 dezer te Cowes binnengelopen.

1849

OHC 020149
Amsterdam, 1 januari. Den 27 december hebben van Portsmouth de reizen voortgezet de schepen NATALIE, kapt. Nielsen, van Suriname en SIJKA, kapt. De Groot, van Bayonne, beide naar Amsterdam.

Op 3 maart 1849 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NATALIE, aangevraagd door Eg. J.F. van der Schriek, Amsterdam, voor kapt. G. van Meeden.

AH 130449
Uitgezeild:
Texel, 11 april. NATALIE, G. van Meedevoort, naar Suriname.
AH 090749
Binnengekomen:
Suriname: Voor 29 mei, NATALIE, Van Meedevoort, van Amsterdam.

1850

NRC 190350
Advertentie. G.J. Roland Holst en H.J. Rietveld, makelaars, zullen op maandag de 25e maart 1850, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ verkopen het extra ordinair welbezeild gekoperd tweedeks barkschip NATALIE, het laatst gevoerd door kapt. G. van Meedevoort, groot volgens meetcedul 183 lasten, en dat met deszelfs inventaris. Iemand nader bericht begerende, spreke met bovengemelde makelaars of met de cargadoors Hoyman & Schuurman te Amsterdam.
NRC 270350
Verkoping van schepen. Op maandag 25 maart 1850, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het Y, te Amsterdam. Het barkschip NATALIE, het laatst gevoerd door kapt. G. van Meerdevoort, groot 183 lasten á NLG 10.100: opgehouden. (opm: [een aandeel in] de bark werd verkocht aan kapt. J. Naess; N. Brantjes, Purmerend, bleef boekhouder) 

Op 28 mei 1850 werd een eerste (bedoeld wordt nieuwe) zeebrief verstrekt voor de NATALIE, aangevraagd door J. Naess, Purmerend, voor zichzelf als kapitein.

1852

Op 1 juni 1852 werd een eerste (bedoeld wordt nieuwe) zeebrief verstrekt voor de NATALIE, aangevraagd door J. Naes, Helder, voor zichzelf als kapitein.

1854

Op 3 juli 1854 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NATALIE, aangevraagd door J. Naes, Den Helder, voor zichzelf als kapitein.

1856

Op 5 juli 1856 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NATHALIE, aangevraagd door J. Naes, Den Helder, voor zichzelf als kapitein.

1857

Op 17 augustus 1857 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NATALIE, aangevraagd door N. Brantjes, plaats niet vermeld (Purmerend), voor J.H. Leyow, als kapitein.

1858

Op 27 maart 1858 ontving de Staatsraad in Den Haag via het Ministerie van Buitenlandse Zaken een dépêche van de consul in Christiania (Oslo). De inhoud behelsde kennelijk dat kapt. Leyow (of Lexow) was vervangen door kapt. Naess en dat de zeebrief moest worden gewijzigd. Op 21 april bereikte de Staatsraad een nieuw ambtelijk bericht uit Oslo, vermoedelijk met de bevestiging dat de formaliteiten waren uitgevoerd.

Op 17 juni 1858 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NATALIE, aangevraagd door N. Brantjes, plaats niet vermeld, voor J. Naess als kapitein.

1859

NRC 180459
Nieuwediep,16 april. Gisteren namiddag is op Texel gestrand de Nederlandse brik NATHALIE, kapt. Neess (opm: NATALIE, ex bark, bouwjaar vermoedelijk 1812; kapt. J. Naess; wanneer de vertuiging van bark [voormalig fregat] naar brik heeft plaatsgevonden is niet bekend), in ballast van hier naar Frederikstad; het schip zit hoog op strand en de inventaris wordt geborgen.

Op 16 mei 1859 werd de door N. Brantjes geretourneerde zeebrief van de NATALIE, kapt. J. Naess, geroyeerd, onder vermelding ‘schip verongelukt’.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1834.8

deel VI, foto II-096, 097
CEDULE

Naam schip bevorens genaamd geweest HENRIETTE, thans genaamd NATALIE

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 13 maart 1834

type schip fregat

bouwwerf/verkoper was eigendom van de firma Sinave Frères, Brugge

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper nu van Antoine Sinave, thans woonachtig te Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Cornelis Knodten

grootte in tonnen 189 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Brugge voor rekening van Sinave Frères, Brugge

plaats / datum registratie Amsterdam, 13 maart 1834

nummer registratie deel 29, folio 110, recto, vak 3

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip ligt thans te Amsterdam in het Oosterdok.
Naar aanleiding van het Koninklijk Besluit van 12 november 1833 werd bij resolutie van de 18e november 1833 door de minister van financiën toestemming verleend om voor het schip een Nederlandse zeebrief af te geven. Het schip was voor Sinave Frères te Brugge gebouwd, en had al een “Nederlandse” zeebrief, d.d. 24 november 1828 afgegeven.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door Theodorus Bakels, Amsterdam, voor en in naam van bovengenoemde eigenaar.



researcher/datum research: ML / 230915

Naam HENRIETTE
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1834
Toegang 5074
Inventaris 1417
Klik hier om de originele akte te bekijken

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1834 – no. 8

Getuigenverklaring de Henriette

plaats en datum acte Brugge, 14 april 1820

type schip fregatschip

kapitein Joseph Langheté

Bouwwerf/verkoper

Eigenaar Gebroeders Sinave, handelaren te Brugge

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 179 lasten van 2 tonnen

tuigage / aantal dekken 3 masten / 2 dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / nr van registratie Brugge, folio 165 verso

datum registratie 15 april 1820

notaris Eugénius Augustinus Hermans en zijn ambtgenoot
J. van der Linden, notarissen te Brugge

prijs ƒ

bijzonderheden François Bertram Boudeloot, handelaar te St Cruys bij
Brugge, Joseph Anthierens, handelaar te Brugge en Levinus van Hecke, handelaar te Brugge,
verklaren Gebrs. Sinave als eigenaar van het schip te kennen.


Naam HENRIETTE (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1834
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3169.1842.38
foto IMG 2326 - 2328

CEDULE

Naam schip NATALIE

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 14 juli 1842

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma Thijm, Rothuys & Co., Amsterdam (enig eigenaren)

te voeren door kapt. Simon Nielsen

grootte in tonnen 183 lasten of 346 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in het koninkrijk der Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 14 juli 1842

nummer registratie deel 44, folio 7, verso, vak 7

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam, voor en namens de bovengenoemde enig eigenaren.
De vorige zeebrief, welke was uitgegeven op 4 november 1840 onder no. 587, werd op 1 juli 1842 ingeleverd bij de ontvanger te (niet vermeld)


researcher/datum research: ML / 270716

Naam NATALIE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1842
Toegang 198
Inventaris 3169

Noord-Hollands Archief – Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1842.38

DVD XI – 402, 403
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip NATALIE

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 15 juni 1842

type schip bark

bouwwerf/verkoper Antoine Sinave, koopman te Amsterdam, als enige gerechtigde van de voormalige firma Sinave Frères

gevoerd door kapt. E.J. Drent

eigenaar/aankoper Bernardus Joannes Rothuys Hendrikszoon, van de firma Thijs Rothuys & Co., kooplieden te Amsterdam

te voeren door kapt. Simon Nielsen

grootte in tonnen 183 lasten of 346 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen 30,10 x 5,24 x 4,20 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 16 juni 1842

nummer van registratie deel niet vermeld

notaris Bruno Tideman, notaris te Amsterdam

prijs NLG. 18.000,-

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 280708

Naam NATALIE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1842
Toegang 198
Inventaris 3179

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3170.1848.14
foto IMG 2913 - 2916

CEDULE

Naam schip NATALIE

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 16 mei 1848

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. S. Nielsen, mede-eigenaar

grootte in tonnen 183 lasten of 346 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 17 mei 1848

nummer registratie deel 56, folio 79, vero, vak 2

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Hermanus Isaac Rietveld, voor en namens de in de bijlage vermelde eigenaren.
De vorige zeebrief werd onder no.670 uitgegeven op 4 oktober 1847 en thans ingeleverd bij de ontvanger te Amsterdam.




researcher/datum research: ML / 250916



Bijlage bij eigendomsbewijs 14 van 1848, bark NATALIE
eigenaren per medio mei 1848

N. Brantjes, Purmerend (boekhouder en 1/4e part)
S. Nielsen, Amsterdam (schipper en 1/4e part)
F. Middelhoff, Purmerend (1/4e part)
firma B.& H. Veltman, Amsterdam (1/8e part)
firma Hoyman & Schuurman, Amsterdam (1/8e part)

ML / 250916

Naam NATALIE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1848
Toegang 198
Inventaris 3170

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1848.14

DVD XI – 637, 638
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip NATALIE

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 17 mei 1848

type schip bark

bouwwerf/verkoper Bernardus Joannes Rothuijs Hendrikszoon en Dionisius Drost, kooplieden te Amsterdam als liquidateurs van de ontbonden firma Thijm Rothuijs & Co

gevoerd door kapt. J. Nielsen

eigenaar/aankoper Nicolaas Brantjes, koopman te Purmerend

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 183 lastenof 346 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen 30,10 x 5,24 x 4,20 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 18 mei 1848

nummer van registratie deel

notaris Bruno Tideman, notaris te Amsterdam

prijs NLG. 11.000,-

Bijzonderheden: het schip lag bij het passeren van deze acte in het Oosterdok te Amsterdam







researcher/datum research: ML / 070908

Naam NATALIE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1848
Toegang 198
Inventaris 3180

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, diverse bestanddelen
Gemeentearchief Amsterdam archiefnummer 5074 – 1420 – 1834 – no. 8
Noord-Hollands Archief – Haarlem archiefnummer Amst.198.3179-1842.38
Noord-Hollands Archief – Haarlem archiefnummer Amst.198.3180-1848.14
Luc van Coolput, Antwerpen
André Delporte, Luik
Advertentiën, aankondigingen en berichten van Rotterdam
AH = Algemeen Handelsblad
BC = Bataviasche Courant
DC = Dordtsche Courant
GRC = Groninger Courant
JC = Javasche Courant
LP = Le Précurseur (Antwerpen)
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Oprechte Haarlemsche Courant
PGC = Provinciaal Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant
ZP = Zeepost
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk