Inloggen
CARMEN - ID 1288


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5064489
Nat. Official Number: 494 Z LEEUW 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf- en Reparatiebedrijf 'Harlingen', Harlingen, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 1
Launch Date: 1957-04-06
Delivery Date: 1957-06-26
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 390
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Nr. 15886 Type MSU423 (290x420)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 451.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 248.00 Net tonnage
Deadweight: 610.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29150 Cubic Feet
Bale: 27400 Cubic Feet
 
Length 1: 50.88 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.58 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.28 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.51 Meters Depth, moulded
Draught: 3.201 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-06-26 CARMEN
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Carmen', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jakob Oorburg, Jakob Sanders (dir. W&B), Jannes Kornelis Bonninga e.a.
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDJU

Date/Name Ship 1965-01-06 CARMEN
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Carmen', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Frederik Cleij (Hoogezand), Jakob Sanders (dir. W&B), Simon Rollema e.a.
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDJU

Date/Name Ship 1976-09-28 CARMEN V
Manager: Moana de Navigatión Compañia S.a.r.L., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Moana de Navigatión Compañia S.a.r.L., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5471

Date/Name Ship 1977-00-00 MOANA
Manager: Compagnie Wallisienne de Navigation S.a.r.l., Mata Utu, Wallis and Futuna Islands
Eigenaar: Compagnie de Navigation Moana S.a.r.L., Mata Utu, Wallis and Futuna Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Mata Utu / Wallis and Futuna Islands
Callsign: YJMA

Date/Name Ship 1980-00-00 CARMEN
Manager: Moana de Navigatión Compañia S.a.r.L., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Moana de Navigatión Compañia S.a.r.L., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5471

Date/Name Ship 1981-00-00 CARMEN I
Manager: John T. Dunn, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: John T. Dunn, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5471

Date/Name Ship 1982-00-00 CARMEN
Manager: John & Peggy Dunn, Nuku 'Alofa, Tonga
Eigenaar: John & Peggy Dunn, Nuku 'Alofa, Tonga
Shareholder:
Homeport / Flag: Nuku 'Alofa / Tonga

Ship Events Data

1957-03-13: De leden van de rederij Carmen waren: Jakob Sanders, vennootschapsdirecteur te Groningen 3/64, Harmannes Oorburg, reder te Eelderwolde 18/32, Jannes Kornelis Bonninga, reder te Groningen 2/32, Frederik Hendrik de Jonge, reder te Groningen 6/32, Frederik de Jonge, scheepskapitein te Groningen 3/32 en Jelle van Bruggen, restaurateur te Groningen 3/64 deel.
1957-03-21: Als schip nog zonder naam, bouwno. 1 van de scheepswerf "Harlingen" te Harlingen, zijnde een motorschip in aanbouw, liggende te Harlingen, door A. Jonkers, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 494 Z LEEUW 1957 op het achterschip aan S.B. zijde in het zijschot van het dekhuis op de kampanje, 2.60 m. uit hekplaat, 1.65 m. uit lengteas en 1.27 uit dek.
1957-04-02: Friese koerier 02-04-1957: Zaterdag te Harlingen eerste kustvaarder te water. Harlingen— Zaterdagmorgen zal van de werf „Harlingen" de eerste kustvaarder te water worden gelaten. Het is de 600 d.w. metende Carmen welke in opdracht van de Groningse combinatie Bonninga c.s. wordt gebouwd.
1957-04-06: NvhN 06-04-1957: Tewaterlating m.s. Carmen. Bij de nieuwe Scheepswerf Harlingen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Carmen, dat wordt gebouwd voor rekening van de combinatie J. K. Bonninga, H. Oorburg en F. de Jong te Groningen. De Carmen is van het gladdektype en meet 600 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 390 p.k. motor. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. De kiel werd gelegd voor een zusterschip van het m.s. Carmen voor rekening van de Rederij Frisia (de heren M. de Jong. K. de Jong en J. H. v. d. Meer) te Harlingen. Dit schip wordt eveneens uitgerust met een 390 p.k. motor.
Leeuwarder Courant 08-04-1957: Eerste coaster scheepswerf Harlingen vlot te water. De eerste kustvaarder van de scheepswerf Harlingen (combinatie Thiecke, Teuben en Van der Schoot) is zaterdagmorgen onder grote publieke belangstelling te water gelaten. Nadat de echtgenote van burgemeester B. Nauta de doopplechtigheid had verricht, werden de laatste balken die het vrolijk gepavoiseerde schip nog aan de dwarshelling kluisterden, weggeslagen. Direct kwam er beweging in de coaster en reeds enkele seconden later stortte het schip zich zijdelings in het hoog opspattende water, waarna tientallen arbeiders zich schrap zetten om het zich weer oprichtende vaartuig naar de wal te trekken. De „Carmen" was wel heel vlot van stapel gelopen. Voordien was er in een loods van de werf een staande receptie gehouden. Namens de combinatie heette de heer J. W. Thiecke de talrijke aanwezigen, onder wie burgemeester Nauta en echtgenote, wethouders, raadsleden, vele reders, directeuren van Harlinger bedrijven en vertegenwoordigers uit scheepvaartkringen, hartelijk welkom. De heer Thiecke dankte de reders-combinatie Bonninga c.s. te Groningen die deze eerste coaster had besteld, voor het in de scheepswerf Harlingen gestelde vertrouwen. Daarna begaf het gezelschap zich naar buiten, waar de ruim zeshonderd ton dw metende kustvaarder geduldig lag te wachten. Nadat de traditionele fles champagne tegen de boeg van het schip was stuk gespat en mevrouw Nauta de woorden „Ik doop u „Carmen en wens u behouden vaart" had gesproken liep de fraaie kustvaarder onder luid gejuich van honderden Harlingers, die zich aan de oevers van het verbindingskanaal hadden opgesteld, vlot van stapel. Het schip - lengte over alles heen ruim vijftig meter, breedte acht en diepte drie en een halve meter - zal worden uitgerust met een 400 pk.-M.A.K dieselmotor, hydraulische stuunnrichting, echolood, radiotelefonie en andere technische snufjes. Men hoopt de Carmen" in juni geheel gereed aan de opdrachtgevers te kunnen overdragen. Op de scheepswerf Harlingen, waar ongeveer vijftig man werk vinden, is men inmiddels reeds begonnen aan een tweede coaster, de „Hennie", die voor de Harlinger rederij „Frisia" is bestemd. Verder heeft men nog een viertal opdrachten in portefeuille, zodat de werf voorlopig reeds tot 1960 is verzekerd van werk. Met de bouw van de „Carmen" heeft men in Harlingen overigens wel bewezen het vak te verstaan.
1957-04-08: NvhN 08-04-1957: Friese scheepsbouw wint aan betekenis. Harlingen laat eerste kustvaarder te water. (Van onze correspondent te Harlingen). Het kan niet worden ontkend dat de Friese scheepsbouw zich vrij behoorlijk aan het ontwikkelen is. Het aantal werven is het afgelopen jaar flink toegenomen en dat betekent uiteraard dat de bijdrage voor meer scheepsruimte niet onbelangrijk te noemen is. Zaterdagmorgen werd onder overweldigende belangstelling van de werf Harlingen aan het van Harinxmakanaal de eerste kustvaarder te water geslaten. De belangstelling kwam grotendeels uit rederskringen, maar ook het voltallig college van B. en W., raadsleden en vooraanstaande figuren uit de kring van de handel, scheepvaart en nijverheid zijn getuige geweest van dit voor Harlingen zo belangrijke feit. De doopplechtigheid van de eerste kustvaarder de Carmen, gebouwd voor rekening van de gelijknamige rederij (combinatie Bonninga, Oorburg, De Jonge) te Groningen, werd verricht door mevrouw Nauta— Stuiver, echtgenote van de burgemeester.
1957-06-19: Leeuwarder courant 19-06-1957: Kustvaarder „Carmen" gaat proefvaren. Zaterdag 29 juni zal de kustvaarder „Carmen", die in opdracht van de Groningse combinatie Bonninga c.s. bij de scheepswerf Harlingen is gebouwd, officieel proefvaren. Het is de eerste kustvaarder die door deze werf zal worden opgeleverd. De werkzaamheden aan de op stapel zijnde kustvaarder „Henny" voor de Harlingse rederij „Frisia" vorderen dusdanig, dat deze op zijn laatst in augustus te we ter zal worden gelaten.
1957-07-01: NvhN 01-07-1957: Zaterdag heeft de scheepswerf Harlingen de eerste opdracht, het motorkustvaartuig Carmen, opgeleverd. Met een groot aantal genodigden heeft het voor rekening van de heren Bonninga, Oorburg en de Jong te Groningen gebouwde motorkustvaartuig een geslaagde proefvaart gemaakt waarbij de 390 p.k. motor een snelheid ontwikkelde van ruim 10 knopen. De Carmen meet 625 ton d.w. en heeft een lengte van 51.80 m. De beladen diepgang bedraagt ongeveer 3.20 meter. Het onder Klasse bureau Veritas gebouwde schip heeft een certificaat voor onbeperkte vaart.
1957-07-03: Friese koerier 03-07-1957: Nieuw scheepstimmerbedrijf te Harlingen. Harlingen — De fa. Scholten uit Winschoten die o.m. het timmerwerk van de kustvaarder Carmen heeft uitgevoerd, zal op het terrein van de scheepswerf Harlingen een zusterbedrijf stichten.
1962-01-26: De Telegraaf 26-01-1962: Nederl. schip in nood. Van onze correspondent. Rotterdam, vrijdag. De Nederlandse kustvaarder „Carmen" is in het kanaal van Bristol (Engeland) nabij Barry aan de grond gelopen. Het schip, dat eigendom is van de firma Wijnne & Barends te Groningen, maakte gisteravond water en vroeg om assistentie.
Leeuwarder courant 26-01-1962: De Nederlandse kustvaarder „Carmen" uit Groningen (451 ton) is gisteren bij Sully Island in het Kanaal van Bristol aan de grond gelopen. Het schip is door een sleepboot vlotgetrokken en ligt nu in Cardiff voor onderzoek.
Gereformeerd gezinsblad 27-01-1962: De Nederlandse kustvaarder „Carmen" heeft donderdag geseind ten Westen van Sully Island in moeilijkheden te verkeren. Het schip maakt water en heeft om assistentie gevraagd van een reddingboot en een sleepboot. De Carmen" is eigendom van de rederij Wijnne en Barends in Groningen. Het scheepje meet 451 brt.
Friese koerier 27-01-1962: Het 451 ton metende Nederlandse motorschip „Carmen" heeft op vrijdagmorgen geseind dat het aan de grond is gelopen op het eiland Sully, onder de kust van Zuid-Wales, en dat het vaartuig water inkreeg. Het schip heeft hulp gevraagd aan een reddingboot en een sleepboot, zo is door de kustwacht verklaard.

Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen
van het motorschip Carmen aan de westzijde van Sully Island tijdens reis van
Cork naar Cardiff. Op 25 januari om 21.45 uur werd Breaksea-lichtschip op 1 mijl
gepasseerd en veranderde kapitein M. de koers in peiling op Merkur-lichtboei.
Toen deze boei dwars aan stuurboord was nam de Carmen de loods over. Toen
de loods aan boord was liet hij direct 70° per stuurkompas sturen terwijl de
kapitein even daarvoor 80° had opgegeven. De loodsdienst is in dit vaarwater
niet verplicht maar omdat de kapitein daar nooit geweest was en het zicht matig
was besloot hij uit voorzichtigheid een loods te nemen. De kapitein ging even
later naar binnen om op de kaart de koers te controleren. Terugkomend zei de
loods dat we ons een weinig aan bakboord van de koers bevonden en gaf order
100° per stuurkompas te sturen. Na 5 minuten zag de kapitein de branding recht
vooruit en gaf meteen volle kracht achteruit. Dit was te ongeveer 22.30 uur. Dit
kon echter niet voorkomen dat het schip op de stenen liep aan de westzijde van
het eiland Sully. Het schip bleef vastzitten maar op 26 januari 1962 om 09.15
uur kwam het met behulp van de sleepboot Emphatic los. Oordeel van de Raad is dat het duidelijk is dat de loods gefaald heeft maar de kapitein heeft medeschuld omdat hij de navigatie aan de loods heeft overgelaten en niet heeft ingegrepen. De Raad heeft bij herhaling te kennen gegeven dat de kapitein, als er een loods op de brug is, verantwoordelijk blijft voor de navigatie. De Raad straft kapitein J.M. door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 6 september 1963
1963-04-25: NvhN 25-04-1963: Stijgende export van aardappelen vanuit Harlingen. Tot heden toe werd er dit voorjaar tot een totaal van 16.355 consumptieaardappelen via Harlingen verscheept naar Spanje, Noord-Afrika, Engeland, Zweden en Oost-Duitsland. Vorig jaar per 1 mei bedroeg dit slechts 2813 ton. De verschepingen hadden toen veel meer in Franeker en de N.O.-polder plaats. De export duurt nog steeds voort. Momenteel laadt de Groninger coaster Carmen 500 ton voor Spanje, de Kerstin Matthiesen 550 ton voor Zweden en de Crescendo, die eerst naar Urk door zou varen, maar toch in Harlingen bleef liggen, 250 ton voor Engeland.
1963-12-24: Leeuwarder courant 24-12-1963: Pakistanen trachten coasters te kopen. De Pakistaanse regering tracht in Nederland twintig kustvaarders aan te kopen. Aangekocht werden al de „Hennie" van rederij Frisia te Harlingen. de „Carmen" van rederij Bonnema te Groningen (het eerste schip dat op de werf „Harlingen" werd gebouwd) en de „Boezemsingel". Alle drie aankopen zijn echter weer ongedaan gemaakt, omdat er nog geen deugdelijke betalingsregeling is.
1965-01-06: De leden van de rederij Carmen: Frederik Cleij, onderdirecteur ener N.V. te Hoogezand 40 %, Simon Rollema, koopman te Groningen 25%, Jacob Sanders, directeur Wijnne & Barends te Groningen 20 % en Martinus Wolter Molenkamp, stuadoor te Groningen 15%. Op 02.03.1970 wordt de verhouding: Frederik Cleij 45 %, Simon Rollema 30%, Jacob Sanders 25 %.
1967-03-01: Friese koerier 01-03-1967: Harlinger scheepsbouwer Thiecke overleden. Harlingen — Op 56-jarige leeftijd is plotseling in Harlingen overleden de heer Joh. W. Thiecke, commercieel directeur van scheepswerf en reparatiebedrijf Harlingen. De overledene werd op 30 april 1910 in Hoogezand geboren waar zijn vader een scheepswerf had. In het voorjaar van 1930 werd zijn vader chef op de scheepswerf Welgelegen te Harlingen. Hij zelf kwam daar toen op 20-jarige leeftijd als tekenaar in dienst. In 1955 begon de heer Thiecke, die toen bedrijfsleider was in de buitendienst van Welgelegen met de heer F. Teuben, die een leidende technische funktie bij Welgelegen had een eigen bedrijf aan de Zuiderhaven. In afwachting van de bouw van een eigen werf aan het industrieterrein. Per 1 oktober werd de werf Harlingen in gebruik gesteld. De eerste kustvaarder, die er te water werd gelaten was de Carmen. Daarna zijn er nog heel wat schepen gebouwd. Men is momenteel met het 34ste nieuwbouwschip bezig en voorlopig kan men nog wel vooruit. De heer Thiecke was gehuwd en vader van zeven kinderen. De begrafenis zal vrijdagmorgen a.s. plaats hebben.
1976-11-03: NvhN 03-11-1976: Carmen verkocht. Rederij Carmen in Groningen heeft het m.s. Carmen (630 ton d.w.) verkocht aan de Compagnie de Navigation Moana, Sari, Port Vila, Nieuwe Hebriden. Het schip is onder Panamese vlag uit ons land vertrokken, maar wordt in de thuishaven onder Franse vlag gebracht. De Carmen is van het gladdektype en werd in 1957 op de Scheepswerf Harlingen gebouwd. Het heeft een 390 p.k. M.A.K.- motor. De verkoop kwam tot stand door bemiddeling van Amara International Corp. in Groningen en Wijnne en Barends in Delfzijl.
1983-00-00: Final Fate:
Lloyd's rapporteerd in mei 1998 dat het schip in 1983 in the South Pacific gezonken zou zijn.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de CARMEN op 26 juni 1957
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: CARMEN at Bristol, 07-04-1964
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Perry, Ray

Omschrijving: CARMEN
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: CARMEN op het Noordzeekanaal
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Bunschoten, G.

Omschrijving: CARMEN
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: CARMEN
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: CARMEN at Suva, Fiji, 01-1983
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Tony Martin