Inloggen
ALIDA HESTER - ID 12465


Kroniekberichten

Datum 12 december 1816
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. R. Hoyman, J. van Ouwerkerk de Vries, T. van Olivier en J.E. Lublink, makelaars, zullen, ten overstaan van een daartoe bevoegd Beambte, op maandag den 16 december 1816, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Fregatschip, genaamd ISABELLA, gevoerd door kapt. Charles Tyler, lang over steven 87 voet 3 duim, wijd binnen zijn huid 25 voet, hol in het ruim 13 en 1 half voet, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris omschreven. Nadere onderrigting te bekomen bij de vooroemde makelaars. (opm: de verkoop vond geen doorgang, maar werd uitgesteld tot 10 februari 1817, zie RC 280117)

Afbeelding
Datum 28 januari 1817
Krant RC - Rotterdamsche Courant

Advertentie. De veiling van het Fregatschip genaamd ISABELLA, gevoerd door kapitein Charles Tyler, door de makelaars R. Hoyman, J. van Ouwerkerk de Vries, T. van Olivier en J.E. Lublink, aangeslagen geweest tegen maandag den 16 december 1816 (opm: zie RC 121216) doch als toen geen voortgang gehad hebbende, zal als nu plaats hebben op maandag den 10 februari 1817.

Afbeelding
Datum 19 mei 1818
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 mei. Volgens berigt van Surinamen, van den 31 maart, zou het schip (opm: fregat) ALIDA HESTER, kapt. F.J. Vlieger, den 10 april van daar de reis naar Amsterdam aannemen; nog zou in april van daar vertrekken het schip (opm: brik) MARIANNE, kapt. J. Visser, mede naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 27 maart 1819
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 25 maart. In het begin van februari zou van Surinamen vertrekken het schip MARIA FREDRIKA, kaptein Wigle Swart of Kerkhoven (opm: kapt. Swart), en in de helft dier maand het schip ALIDA HESTER, kaptein P.J. Vlieger (opm: Foppe Juurts Vlieger [van Ameland]), beide naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 27 mei 1820
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 25 mei. Het schip (opm: fregat) ALIDA HESTER, kapt. F.C. Nahlop, van Amsterdam naar Surinamen, zou volgens brief van Tenerife, in dato 8 maart, in de helft dier maand van daar naar Caijenne en Surinamen vertrekken; gemelde kapitein had den 2 januari in een zware storm ter rede van Santa-Cruz twee ankers en touwen moeten kappen.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1820
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 26 oktober. Kapt. F.C. Nahlop, voerende het schip (opm: fregat) ALIDA HESTER, van Surinamen in Texel binnen, heeft een zware reis gehad en is zonder loods binnengekomen; hij vreest voor schade aan de lading, alzo zijn schip een lek bekomen heeft, hetwelk hij niet heeft kunnen ontdekken.

Afbeelding
Datum 27 maart 1821
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. J.H. de Witt, J. van Ouwerkerk de Vries, T. van Olivier, J.E. Lublink, J. Luijt Pietersz, J. Boelen, G.W. Sesink Clee en J. Altena, makelaars, zullen, op maandag den 2 april 1821, des avonds te 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Fregatschip, genaamd ALIDA HESTER, gevoerd geweest door kapt. F.C. Nahlop, lang 24 ellen 6 palmen 3 duimen, wijd 7 ellen 2 palmen 5 duimen, hol 3 ellen 9 palmen 1 duim, alles Nederlandse maat (opm: 24,63 x 7,25 x 3,91 m.) (zijnde Amsterdamse maat, lang 87 voeten, wijd 25 voeten 7 duimen, hol 13 voeten 9 duimen); breeder bij de inventaris. Zijnde dit schip inmiddels uit de hand te koop; te bevragen bij bovengenoemde makelaars en bij Coopman en de Witt en Lenaertz.

Afbeelding
Datum 14 juli 1821
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Haarlem, 12 juli. Vervolg en slot van de aanspraak van Zijne Excell. de Heer Staadsraad, Gouverneur van Noord-Holland, bij de opening van de vergadering der Staten van Holland, te Haarlem, den 3 juli 1821.
Voor Holland toch, is de handel, hetgeen voor de mens het bloed voor het ligchaam is; zonder handel is Holland niets, met de bloei des handels is dit ons gewest alles. Hollands handel is de moeder van de echt Hollandse fabrijken en trafijken. Trouwens, de staat der echt Hollandse fabrijken en trafijken gaat misschien met die des handels zelve hand in hand.
Wij zagen het reeds: de suiker-fabrijken gaan een stap voorwaarts, en de handel in suiker neemt toe; de bierbrouwerijen bloeijen meer bij het bloeijen van de graanhandel; de jenever-stokerijen werken onder dezelfde omstandigheden met verdubbelde veerkracht; de prijzen der jenever en der granen zijn echter laag en schadelijk voor de trafijken en handelaren.
De scheepsbouw, gelijk wij dit straks zullen zien, kwijnt, en ziet daar alle daarmee verbonden werkplaatsen werkeloos. De Rijnhandel neemt af en de zoutketen lijden; en zo is door enige voorbeelden reeds de stelling bewezen: Hollands handel is de bron van welvaart voor Hollands fabrijken.
De vlashandel herstelt zich langzaam; de verzending naar Schotland houdt sedert 1820 met kracht aan, terwijl die naar Engeland bestendig lijdt, door de cultuur van vlas in Ierland, gedurende de continentale oorlog bij de hand genomen. De prijzen van vlas in Holland zijn zo laag dat dit speculatie heeft opgewekt, waardoor vlas naar Denemarken en Noorwegen werd uitgevoerd, terwijl gehekeld vlas werd verscheept naar Portugal, Spanje, Duitsland, Zuid-Frankrijk en Italië.
De Groenlandse visserij heeft aanhoudend met teleurstelling te worstelen. Eén bodem, bestendig door Amsterdam uitgerust, is dit jaar gevolgd door een in Wormerveer uitgerust schip. Deze visserij heeft als bron van volksvoorspoed echter sterk ingeboet. Dit heeft commandeur Broertjes op de gedachte gebracht van een nieuwe proeve van uitrusting voor de walvisvangst. De Texelaar Willem Rab heeft dit plan aan de koning voorgelegd en koninklijke goedkeuring verkregen. Op verminderde schaal zal de visserij worden uitgevoerd met een schip van ongeveer 100 lasten, en met de helft der bij de wet bepaalde equipagie, onder genot van de bij K.B. toegekende gelijke premie.
Aan de scheepsbouw, als met de bloei van alle takken van handel en industrie nauw verbonden, mag niet worden voorbijgegaan. Hij maakt als het ware een uitzondering op de algemene beginselen, hier boven vastgesteld. De scheepsbouw is in onze dagen niet aan de scheepvaart onmiddellijk verbonden. Terwijl de scheepvaart vermeerdert kan dat niet wel gezegd worden van de scheepsbouw, dus van de constructie van nieuwe bodems op onze werven. De eigenlijke nationale scheepvaart is eerder af dan toegenomen, eendeels omdat het getal der schepen onder nationale vlag varend langzamerhand vermeerdert, en anderdeels omdat, naast zo veel oorzaken die de nationale bouw in de weg staan, de vrachten in 1820 te goedkoop, en de retouren uit West-Indiën te schraal en te onzeker geweest zijn. De grote scheepsbouw in deze provincie kan niet aanmerkelijk toenemen of verbeteren zo lang de vreemde schepen zo goedkoop kunnen worden aangekocht. De scheepsbouw is de laatste jaren in andere landen zodanig toegenomen daar dat van overcapaciteit sprake is. De goede wil van de Amsterdamse handelaren is echter voldoende gebleken uit het door particulieren laten bouwen en uitrusten van een schip voor Java. (opm: mogelijk het door scheepstimmerman Cornelis Ernst Duijts in 1820 gebouwde scheepshol dat in 1821 verder werd afgetimmerd en in juli als het fregat ALIDA HESTER aan de Amsterdamse kooplieden Hackman en Asschenbergh werd opgeleverd) Men hoopt op die werf een tweede schip te bouwen, terwijl ook op een andere werf een schip op stapel staat om bij de eerste aanvrage te worden gereed gemaakt. Maar het valt niet te loochenen dat de in ons land gebouwde schepen duurder zijn dan die uit het buitenland geïmporteerd.
(opm: bewerkt en sterk bekort)

Afbeelding
Datum 26 juni 1824
Krant BC - Bataviasche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Den 24 januari is te Batavia gearriveerd het schip (opm: fregat) VRIENDSCHAP, kapt. J. Cremer, den 16 februari van Amsterdam vertrokken, en
den 20 dito vertrok de VROUW CATHARINA ELIZABETH, kapt. J. Ingerman, naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 27 december 1824
Krant AC - Amsterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Texel, 24 december. Het schip de VRIENDSCHAP (opm: fregat, ex-FRANÇOISE HENRIETTE), kapt. J. Cremer, van Batavia naar Amsterdam geladen met koffie, is den 21 december op het Eijerland gestrand, doch het volk, op één man na, gered; de lading, hoewel nat, hoopt men een goed gedeelte te bergen, daar het schip hoog op strand zit en de wagens er kunnen rijden..

Afbeelding