Inloggen
SMEROE - ID 12097


Kroniekberichten

Datum 16 juli 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 15 juli. Het alhier op de werf De Nachtegaal van de scheepsbouwmeester de heer W.H. Meursing in aanbouw zijnde composite klipper-barkschip, van circa 1.000 register tonnen, wordt gebouwd voor rekening van de firma Aug. Hendrichs & Compangie; het zal genaamd worden SMEROE en gevoerd worden door kapt. C. Strootman.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1878
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Morgen (dinsdag) namiddag te 3 uren zal van de werf De Nagtegaal van de heer W.H. Meursing worden te water gelaten het clipperschip SMEROE, groot 1.000 gemeten tonnen, gebouwd voor rekening van de heren A. Hendrichs & Co. alhier.

Afbeelding
Datum 05 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Hedenochtend is te Amsterdam het nieuw gebouwd schip SMEROE, in het droge dok gekomen zijnde om te koperen, omgevallen; er hebben echter geen persoonlijke ongelukken daarbij plaats gehad.

Afbeelding
Datum 06 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Nadat gisteren het schip SMEROE in het drijvend droogdok was gehaald en men bezig was het boven de stapelblokken te brengen, om daarna het dok op te pompen, is het plat op zijde gevallen. Het stuurboord bovenschip rust nu op de kimbedden en de onderwanten op de zijkast van het dok. De grote steng en enige andere delen van het tuig zijn gebroken, doch het schip is goed dicht gebleven en vrij van water, ongeacht de kiel omstreeks 9 voet boven water komt. Men is onmiddellijk begonnen bram- en bovenbramra’s en stengen weg te nemen en hoopt, met behulp van de kiellichter, daartoe door de heren Jeremias Meijjes & Zonen bereidwillig afgestaan, het schip spoedig weder te richten.

Afbeelding
Datum 08 december 1878
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Het Nederlandse schip SMEROE, in het drijvend droogdok op zijde gevallen, is heden voormiddag weder gericht.

Afbeelding
Datum 11 september 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 juli. Vrachten. De opening van het producten-seizoen heeft enige meerdere levendigheid te weeg gebracht. Het Nederlandse stoomschip MADURA is bevracht naar Amsterdam tot NLG 65 voor koffie, thee en tabak.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOORDZEE-KANAAL, NOACH III, SINDORO, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, KERSBERGEN, OBI en MR. JACOB VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 13 september 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 september. Het Nederlands schip SMEROE, kapt. Strootman, van Amsterdam te Soerabaija aangekomen, heeft in de Indische oceaan bij stormweer de waterstagen, kluiverboom en ijzeren boegspriet gebroken, het tuig bleef behouden. Aan boord overigens alles goed.

Afbeelding
Datum 26 september 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 augustuS. De vrachten zijn stationair, daar er ten gevolge van het regenachtige weder nog te weinig product afkomt om de vraag naar scheepsruimte belangrijk te doen toenemen. Het Nederlandse stoomschip CONRAD werd naar Amsterdam bevracht à NLG 65 voor koffie en thee, NLG 57,50 voor rijst en NLG 30 voor tin.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOORDZEE-KANAAL, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, KERSBERGEN, OBI, NIEUWE WATERWEG I, MARIE en NIEUWE WATERWEG II.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 augustus. Ten gevolge van verschillende arrivementen is de scheepsruimte niet onbelangrijk toegenomen. Het regenachtige weder vertraagt echter de afvoer van produkten zozeer, dat afsluitingen voor Nederlandse schepen zich tot één hebben bepaald: Nederlands stoomschip VOORWAARTS naar Amsterdam NLG 65 voor koffie, thee en tabak, NLG 57,50 voor rijst.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, MARIE, NIEUWE WATERWEG II, CORNELIA en THORBECKE.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 september. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de markt vast, maar koersen ondergingen geen verandering. De onbevrachte vloot blijft echter gering, terwijl product zeer geregeld binnenkomt, zodat vooruitzichten op verbetering der vrachten naar bestemming buiten Nederland nog niet vernietigd zijn, Naar Nederland sloten gedurende de laatste veertien dagen verscheidene schepen af tot NLG 30 voor koffie en suiker. De Factorij heeft zich ruim voorzien en is daarenboven de concurrentie der grote schepen te sterk om een verhoging van de koers te kunnen doordrijven. Naar het Kanaal werd GBP 2./- betaald. Voor schepen van ongeveer 700 tons capaciteit bestaat goede vraag en wordt GBP 2.2/6 geboden, maar zonder nog tot afdoeningen te leiden. Naar Amerika werd voor suiker GBP 1.10/- geaccepteerd. Naar Australië werd GBP 1.6/6 naar Melbourne en GBP 2.2/6 naar Sydney voor suiker besteed. In kustvrachten ging niets om. Naar Perzië zou een schip van 10.000 pikol suiker te plaatsen zijn. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn:
ZES GEZUSTERS koffie en suiker NLG 30 uit de Oosthoek naar Amsterdam; CORNELIA NLG 35 rijst van Lossarang naar Amsterdam; MARY NLG 30 koffie en NLG 27,50 suiker uit de Oosthoek naar Rotterdam; BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL NLG 30 voor koffie en suiker van de Noordkust naar Rotterdam; HENRIETTE ADRIANA suiker NLG 30 uit de Oosthoek voor reders rekening naar Rotterdam; PROFESSOR VAN DEN BOON MESCH NLG 30 koffie van Samarang en Pekalongan naar Rotterdam; stoomschip KONINGIN EMMA NLG 65 koffie, tabak en thee naar Amsterdam. De BATAVIER ligt aan, NLG 30 suiker en koffie van Batavia en de Oosthoek naar Rotterdam; NOACH III NLG 30 suiker Oosthoek, NLG 35 rijst Lossarang, naar Amsterdam; ANNA EN SOPHIA NLG 30 koffie van Samarang en Oosthoek naar Amsterdam; THORBECKE NLG 30 koffie en suiker, NLG 35 rijst uit de Oosthoek en Lossarang naar Amsterdam. De NIEUWE WATERWEG II ligt aan, NLG 30 van de Noordkust naar Rotterdam; MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE ligt aan tot verschillende vrachtcijfers van Batavia en uit de Oosthoek arak, en suiker NLG 30 naar Amsterdam. Naar het Kanaal ELMINA GBP 2.2/6 suiker uit de Oosthoek.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD en THORBECKE II.

Afbeelding
Datum 01 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 september. In vrachten is weinig of geen fluctuatie. Bevracht werden slechts twee Nederlands schepen: het stoomschip PRINS HENDRIK, naar Marseille Ffrs. 85 per ton bruto voor suiker en koffie, en NLG 65 voor koffie en thee en NLG 20 voor tin naar Amsterdam; TROMP NLG 30 voor suiker van de Noordkust naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD, THORBECKE II, A.EN W.C., OCEAAN, JAN PIETERSZ. KOEN en INDIA PACKET.

Afbeelding
Datum 06 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 oktober. De vrachten bleven de laatste weken stil en zijn slechts weinig afdoeningen te vermelden. Produkt komt overvloedig binnen, maar schijnt de stand der Europese markt de exporteur niet tot een vlugge afscheep aan te moedigen. De Factrorij, naar het schijnt ruim voorzien,. is zee geretireerd. Naar Nederland werd suiker tot NLG 30 geaccepteerd, naar het Kanaal werd tot GBP 2./- tot GBP 2.5/- afgedaan, maar is op het ogenblik de vraag zeer gering. Naar Amerika werden voor koffie naar New York een paar schepen tot GBP 2./- opgenomen. Naar Australië blijft vraag bestaan, maar ontbreken de geschikte schepen. Voor Perzië werd sedert niets opgenomen.
Bevracht werden de Nederlandse schepen: stoomschip GELDERLAND NLG 62,50 voor koffie, NLG 70 thee, NLG 57,50 tabak naar Rotterdam; stoomschip CELEBES NLG 65 koffie, thee en tabak naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD, THORBECKE II, A. EN W.C., OCEAAN, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA en PRESIDENT TRAKRANEN.

Afbeelding
Datum 26 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 oktober. Vrachten. Sedert het laatste bericht was de markt zeer levendig en werden er vele schepen opgenomen tot verhoogde koersen. Het aantal onbevrachte vaartuigen is zeer gering en een verdere rijzing is daarom niet onwaarschijnlijk. Naar Nederland bood de Factorij in de laatste dagen NLG 37,50, doch te vergeefs; de weinige schepen houden zich zeer geretireerd. Voor suiker werd NLG 32,50 geboden, kleine partijen bedongen NLG 35. De Factorij heeft bekend gemaakt, dat zij de 23e dezer een inschrijving zal houden. Naar het Kanaal werd van GBP 1.17/6 tot GBP 2.10/- betaald en bestaat er goede vraag. Voor schepen, einde november disponibel, werd GBP 2.5/- besteed. Naar Amerika werd GBP 2./- voor koffie naar New York geaccepteerd. Voor Australië werden schepen opgenomen tot GBP 1.6/6 naar Melbourne en GBP 1.3/6 naar Sydney; voor de laatste plaats blijft veel ruimte gezocht Voor Perzië zou een klein scheepje te plaatsen zijn.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KITTY NLG 30 suiker, NLG 70 arak, uit de Oosthoek; OBI NLG 30 suiker en koffie van Samarang en uit de Oosthoek; SMEROE NLG 37,50 vol Factorij-koffie van Pangool en Patjitan; stoomschip KONING DER NEDERLANDEN NLG 65 koffie en thee, NLG 30 tin, allen naar Amsterdam. STAD MIDDELBURG NLG 30 suiker en A. EN W.C. NLG 30 suiker en part. koffie naar Rotterdam. De ANTONIA en LIBERAAL boekten suiker naar het Kanaal voor orders tot GBP 1.17/6.
De NIEUWE WATERWEG I werd gedeeltelijk bevracht voor rijst van Bangkok à NLG 0,50 per pikol, de BETSY EN ARNOLD accepteerde zout van Sumanap naar Samarang à NLG 9,- per koyang.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, OCEAAN, INDIA PACKET, OTTOLINA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 24 maart 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 maart. Het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Strootman, van Patjitan alhier aangekomen, heeft 15 dagen in het Engels Kanaal en de Noordzee wegens tegenwind gekruist.

Afbeelding
Datum 13 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 oktober. Vrachten nagenoeg onveranderd, maar er ging nogal veel om. Er werden drie Nederlandse schepen bevracht: MERAPI NLG 47,50 en arak NLG 85, en L.R. KOOLEMANS BEIJNEN NLG 47,50 voor 8.000 picols koffie, beide naar Amsterdam. BESTEVAER tot geheime conditiën naar de Perzische Golf.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: THORBECKE I, THORBECKE III, STER DER HOOP, KERSBERGEN, THORBECKE II, MR. JACOB VAN LENNEP, NOACH III en SMEROE.

Afbeelding
Datum 16 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 oktober. Sedert het bericht van 28 passato (opm: vorige = september) bleef de markt in een weinig bevredigende stemming verkeren. Tot aan het einde der vorige week behielden de koersen een dalende richting; gedurende de laatste dagen is weer iets meer vraag en uit hoofde ook verscheidene schepen naar vreemde havens zullen verzeilen, over het algemeen meer vastheid waar te nemen, doch de noteringen van voor de daling werden nog niet weer opnieuw bereikt. Naar Nederland werd van particuliere zijde iets meer goed, in hoofdzaak suiker, aangeboden, zodat een paar schepen, door de factorij aan enige kleine partijen koffie geholpen, een ander door wat arak aan te nemen, konden aanleggen. Naar het Kanaal kwamen enige afdoeningen tot stand tot GBP 2.7/6 voor rijst en GBP 2.5/- voor suiker. Twee schepen bedongen nog GBP 2.10/-, moesten echter, hoewel tegen een extra vracht, respectievelijk de optie Middellandse en Baltische Zee toestaan. Naar Amerika zijn twee charters te vermelden; een groot gedeelte der jongste te Padang geveilde koffie schijnt echter weer voor Amerikaanse rekening gekocht te zijn; zodat spoedig weer vraag naar die destinatie tegemoet mag worden gezien. Naar Australië werd een schip bevracht tot GBP 1.2/6 naar Sydney, verdere ruimte blijft te plaatsen. Kustvrachten vertoonden weer meer levendigheid; voor rijst van Saigon naar Java werd dollar 0.25 besteed en zou deze koers verder te bedingen zijn. Stoomschepen. Voor suiker naar Marseille per boten der geregelde lijnen werd opnieuw betaald frank 100.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip KONINGIN EMMA, NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 80 thee, NLG 75 tabak, naar Amsterdam; SOERABAIJA ligt aan NLG 45 voor 6.000 picols factorij koffie, NLG 40 suiker, naar Rotterdam, THORBECKE I, GBP 2.5/- suiker in een haven te laden; THORBECKE III, GBP 2.5/- suiker van Samarang, STER DER HOOP, dollar 0,25 voor rijst van Saigon naar Java.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: KERSBERGEN, THORBECKE II, Mr. JACOB VAN LENNEP, NOACH III, SMEROE, JAN VAN HAAFTEN, NIEUWE WATERWEG II, A EN W.C, en BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG.

Afbeelding
Datum 14 januari 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 13 januari. Het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Strootman, is bevracht van Calcutta naar Mauritius tot 1 5/8e roepie per zak rijst, in januari te zeilen.

Afbeelding
Datum 30 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 maart. Het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Strootman, van Calcutta naar Mauritius, schijnt blijkens particulier telegram van 25 februari van Bombay te Mauritius te zijn aangekomen, 29 dagen reis.

Afbeelding
Datum 23 april 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 22 april. Volgens brief van kapt. Strootman, voerende het Nederlandse schip SMEROE, de dato Mauritius 22 maart, was hij voornemens de 27e van die maand naar Sandheads te verzeilen.

Afbeelding
Datum 23 mei 1881
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 19 mei. Het Nederlandse schip SMEROE, kapt.J.C. Strootman, is bevracht van Calcutta naar Trinidad à Sh.65/- per ton voor rijst en koelie-stores; het zal waarschijnlijk eind mei daarheen vertrekken.

Afbeelding
Datum 30 mei 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 mei. Volgens telegram van kapt. J.C. Strootman de dato Calcutta 28 mei zou hij de volgende ochtend met het schip SMEROE van daar vertrekken naar Port of Spain.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 september. Vrachten. Op de plaats is een en ander omgegaan, zoals door de volgende Nederlandse afsluitingen wordt aangetoond: MAIBIT, AMSTERDAM, NOACH V, NOACH VI, beide Rotterdam en Amsterdam, AMSTERDAM, NLG 55 per last voor 15.000 picols gouvernementsproducten, met elk schip.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: DELIANE, KANAGAWA, A.H.VAN TIENHOVEN SR., THORBECKE, SMEROE, DORDRECHT II, JUPITER, WILLEM. LICHTSTRAAL, BESTEVAER, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER.

Afbeelding
Datum 10 februari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Helena, 17 januari. De gezagvoerder van het schip BRITISH STATESMAN, te St. Helena aangekomen, rapporteert 17 januari het Nederlandse barkschip SMEROE, van Banjoewangi naar Amsterdam bestemd, gepraaid te hebben bij St. Helena na een reis van 59 dagen. De gezagvoerder was de 17de december overleden.
(De SMEROE, kapt. Strootman, vertrok 18 november 1882 van Banjoewangi naar Amsterdam).

Afbeelding
Datum 20 maart 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 19 maart. Kapt. Hoedemaker, voerende het op 18 dezer te IJmuiden binnengekomen schip SMEROE, rapporteert het volgende:
De 20e januari bij de Wester Eilanden (opm: Azoren) ontmoetten wij het Engelse stoomschip GARDENIA, kapt. Robinson, van North Shields bestemd naar New-York, seinende om assistentie.
Dit schip had bij de New-Foundlandsche banken schade gekregen aan de schroef of schroefas, waardoor de machine niet meer kon werken, en nu het schip niet anders dan voor de wind te regeren was. Daarenboven waren de zeilen meest weggewaaid en de tenten reeds tot zeilen versneden. De SMEROE bleef zes uren bijgedraaid liggen op verzoek van kapt. Robinson, terwijl deze inmiddels tevergeefs trachtte de schroef met een eind ontkoppelende schroefas te verwijderen, ten einde aan zijn schip beter zeilvermogen te geven, om dan te trachten Fayal te bereiken.
Kapt. Hoedemaker voorzag het onhandelbare stoomschip van enige provisie en vervolgde toen de reis tot 27 februari, toen hij voor het Engelse Kanaal genaderd zijnde, overvallen werd door noordoosten winden met stormweder, vergezeld van hevige sneeuwbuien, waartegen hij tot 14 maart opwerkte en hij met afwisselende wind door het Engelse Kanaal en Noordzee zijn bestemming bereikte.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 oktober. Volgens een particulier telegram van Batavia zijn de Nederlandse schepen BESTEVAER, JOHAN THEODOR, SMEROE en NOACH VI bevracht tot NLG 65 per last.

Afbeelding
Datum 01 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 30 november. Het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk, zou volgens een heden ontvangen telegram van Semarang herwaarts vertrekken.

Afbeelding
Datum 02 april 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 april. Het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk, van Java naar Amsterdam, is gistermiddag Dover gepasseerd.

Afbeelding
Datum 01 september 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 30 augustus. Het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk, is volgens een bij de rederij ontvangen telegram heden van Amsterdam te Soerabaja aangekomen.

Afbeelding
Datum 08 november 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 7 november. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk van Soerabaja naar Atjeh vertrokken.

Afbeelding
Datum 16 januari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 december. Vrachten zonder zaken. Het Nederlandse stoomschip PRINSES MARIE laadt koffie en huiden tot NLG 75 naar Amsterdam en suiker tot Sh.30/- per ton. Het Nederlandse stoomschip SAMARANG rijst tot NLG 40, koffie en huiden NLG 75, tabak (krossoks) NLG 40 per last naar Rotterdam en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: CORNELIA, NOACH IV, ZWERVER, INSULINDE, GRAAFSTROOM, GEBROEDERS SMIT, VOORLICHTER, PRINSES WILHELMINA, JOHAN THEODOOR, LOTOS en SMEROE.

Afbeelding
Datum 25 juni 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 juni. Volgens een brief van kapt. Schenk, voerende het Nederlandse schip SMEROE, 4 dezer van Bassein (Burma) te St. Helena aangekomen had hij 18 april op 27º Z.B 67º O.L. een hevige orkaan doorstaan, waarin het schip zwaar werkte en op zijde viel, zodat het water op de luiken stond, zeilen scheurden en verloren gingen, stengen braken en het tuig veel te lijden had. Alles wat los aan dek was sloeg overboord, en de lading ging over, zodat het schip slagzij bekwam. Nadat de orkaan, die van 14.00 uur tot 18.00 uur aanhield, bedaard was, richtte zich het schip en bevond men 9” water bij de pomp, die, in werking gebracht, water met rijst vermengd opgaf. De geleden schade werd zo goed mogelijk uit eigen middelen hersteld.

Afbeelding
Datum 22 juni 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 juni. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk, heden van Amsterdam te Soerabaja aangekomen.

Afbeelding
Datum 07 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 1 juli. Schepen komen in grote getale aan, verschillende reeds onder elders afgeloten charters, maar nu de suikerafvoer ten gevolge van de jongste regels zoveel vertraging ondervond, heeft men met de afscheep nog niet recht kunnen beginnen en zijn er nog geen afsluitingen tot stand gekomen. Het Nederlandse stoomschip ZUID-HOLLAND bedong naar Rotterdam voor koffie NLG 80, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en tin NLG 25 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEZUSTERS VAN HAAFTEN, BATAVIER, GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, AMICITIA, ANNA ALEIDA, THORBECKE VII, SMEROE, BAARN, SLAMAT, NOACH V, THORBECKE IV, TJERIMAI, JAN VAN HAAFTEN, NOACH VI en NOACH IV.

Afbeelding
Datum 20 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 15 juli. De zich op de kust bevindende schepen zijn meest allen onder elders gesloten charter; op de plaats worden geen afdoeningen vermeld. Bevracht werd het Nederlandse stoomschip SOERABAYA naar Rotterdam voor koffie NLG 80, huiden NLG 95, rijst NLG 50, tin NLG 25 per last, en naar Marseille tin Ffrs. 25 per ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEZUSTERS VAN HAAFTEN, BATAVIER, GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, SMEROE, THORBECKE VII, NOACH V, BAARN, SLAMAT, THORBECKE IV, TJERIMAI, NOACH VI, NOACH III, NOACH IV, JOHANNA en CONCORDIA.

Afbeelding
Datum 17 september 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 augustus. De vrachten zijn stil bij tot dusverre nog zeer geringe vraag. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES WILHELMINA naar Amsterdam voor koffie NLG 80, rijst NLG 50, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en tin NLG 25 per last; stoomschip DRENTHE naar Rotterdam koffie NLG 80, rijst NLG 50, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en krossoks NLG 45 per last. De BATAVIER laadt voor bevrachters rekening.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, THORBECKE VII, SMEROE, NOACH V, THORBECKE IV, TJERIMAI, NOACH VI, NOACH III, NOACH IV, CONCORDIA, JOHANNA, THORBECKE VI, KERSBERGEN, THORBECKE, THORBECKE II, INSULINDE, THORBECKE III en KRIMPEN A/D LEK.

Afbeelding
Datum 11 december 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 10 december. Volgens telegram uit Londen arriveerde het Nederlandse barkschip SMEROE, kapt. Schenk, van Probolingo naar het Kanaal vóór 28 november te St. Helena.

Afbeelding
Datum 15 januari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 14 januari. De lading suiker van het schip SMEROE, kapt. Schenk, van Java te Falmouth, en die van het schip THORBECKE, kapt. Kuiper, van Java te Queenstown, zijn beide verkocht naar Havre.

Afbeelding
Datum 22 januari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 januari. Heden vertrokken van Falmouth het Nederlandse barkschip AMICITIA, kapt Walberg, van Java naar Leith, het Nederlandse fregat BATAVIER, kapt. Wiebenga, van Java naar Londen, het Nederlandse barkschip SMEROE, kapt. Schenk, van Java naar Havre en het Nederlandse barkschip THORBECKE VII, kapt. Höper, van Java naar Liverpool, terwijl het Nederlandse schip THORBECKE VI, kapt. Van der Meij, van Kraksaan (opm: positie 07º46’ ZB 113º24’ OL), alhier binnen, order bekomen heeft naar Bristol.

Afbeelding
Datum 25 januari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 22 januari. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk, heden van Java, laatst van Falmouth, te Havre aangekomen.

Afbeelding
Datum 27 februari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 25 februari. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk, heden van Cardiff te Havre aangekomen.

Afbeelding
Datum 07 maart 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 6 maart. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk, heden van Cardiff naar Amboina vertrokken.

Afbeelding
Datum 11 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 september. Volgens van de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk, 8 september van Timor te Probolingo aangekomen.

Afbeelding
Datum 26 juli 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 24 juli. Het Nederlandse barkschip SMEROE is voor GBP 3.000 naar Noorwegen verkocht.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Key West, 23 oktober. De Noorse bark SMEROE, van Gulfport naar Santos, is 17 okt. nabij de Yucatan Bank vol water door de bemanning verlaten, die hier geland werd door de Noorse bark VAARBUD. De SMEROE werd in brand gestoken.
(opm: dit is de ex. Nederlandse bark SMEROE – gebouwd in 1879).

Afbeelding