Inloggen
JONGE HENDRIK - ID 11376


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-05-23 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1797
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Willem Dieters, Hoogezand, Groningen, Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Launch Date: 1797-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 19.00 lasts (commercial)
Deadweight: 38.00 lasts (rye)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-05-23
Register nr: 18140721
Scheepsnaam: JONGE HENDRIK
Type: Tjalk
Lasten: 31
Gebouwd in plaats: Hoogezand
Gebouwd in provincie: Drenthe
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hindriks, Stijntje, weduwe Wever, Pieter Hendriks
Plaats: Veendam
Kapitein op moment van verzoek: Wever, Hendrik Pieters
Opmerkingen: Eerste zeebrief
groot 38 rogge-lasten en 19 commercielasten

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1797-00-00 JONGE HENDRIK
Manager: Pieter Hindriks en Stijntje Hindriks, Veendam, Groningen, Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Eigenaar: Pieter Hindriks en Stijntje Hindriks, Veendam, Groningen, Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)

Date/Name Ship 1814-05-16 JONGE HENDRIK
Manager: Stijntje Hindriks (wed. Pieter Hindriks Wever), Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Stijntje Hindriks (wed. Pieter Hindriks Wever), Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Date/Name Ship 1816-08-31 DOROTHEA
Manager: Roelf Roelfs Henderikus, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelf Roelfs Henderikus, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Date/Name Ship 1827-04-20 HERSTELLING
Manager: Berend Egberts Boll, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Berend Egberts Boll, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Wever, Hendrik Pieters
Overige informatie: 1814-05-23

Datum vanaf: 1816
Kapitein: Hindrikus, Roelf Roelfs
Overige informatie: 1816-08-31

Datum vanaf: 1827
Kapitein: Bol, B.E.
Overige informatie: 1827-04-20

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1817-04-21
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: DORATHEA
Schipper: Hendricus, Roelt Roelofs
Scheepstype: tjalk
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Akten

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1415.1821.25

deel III, foto 026
CEDULE

Naam schip DOROTHEA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 22 maart 1821

type schip tjalk

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Roelf Roelfs Hindrikus, Veendam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Roelf Roelfs Hindrikus, in eigendom bevaren

grootte in tonnen 29 lasten of 58 zeetonnen

tuigage / aantal dekken een mast, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Martenshoek

plaats / datum registratie Amsterdam, 20 maart 1821

nummer registratie deel 4, folio 53, verso, vak 6

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 20047





researcher/datum research: ML / 280514

Naam DOROTHEA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1821
Toegang 5074
Inventaris 1415
Klik hier om de originele akte te bekijken

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Veendam 144.383.1827.16
DVD XLIII-0973
ACTE VERKOOP / KOOP

Naam schip ex- DOROTEA, thans de HERSTELLING

plaats en datum acte koopbrief, Veendam, 10 april 1827

type schip bevaren tjalkschip

bouwwerf/verkoper firma R.& T. Giezen, negocianten te Muntendam, optredende voor Roelf Roelfs Hinderikus, schipper te Wildervank

gevoerd door kapt. Roelf Roelfs Hinderikus

eigenaar/aankoper Berend Egberts Bol en Harm Egberts Bol, beide zeelieden te Veendam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie

nummer van registratie deel

notaris Mr. Michael van der Tuuk, notaris te Veendam

prijs

Bijzonderheden:




researcher/datum research: ML / 280710

Naam HERSTELLING (de)
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1827
Toegang 144
Inventaris 383

Groninger Archieven Archiefnummer Zuidbroek 146.217.1827.99

DVD LII – 8234 - 8236
CEDULE en KOOPBRIEF

Naam schip ex- DOROTHEA, thans HERSTELLING

plaats en datum acte Veendam, 11 april 1827

type schip tjalk

bouwwerf/verkoper Roelf Roelfs Hinderikus, enig eigenaar

gevoerd door kapt. Roelf Roelfs Hinderikus, in eigendom bevaren

Eigenaar/aankoper Berend Egberts Boll en Harm Egberts Boll, beiden te Veendam, enig eigenaren

te voeren door kapt. Berend Egberts Boll, mede-eigenaar

grootte in tonnen 31 lasten

tuigage / aantal dekken 1 mast, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating indertijd gebouwd te Martenshoek

plaats / datum registratie Veendam, 12 april 1827

nummer registratie deel 3, folio 11, recto, vak 1

notaris Mr. Michael van der Tuuk, suppliant vrederechter te Veendam

prijs

Bijzonderheden:

Het schip is zittende thans op de werf te Veendam. De koopbrief, gepasseerd op 10 april 1827 voor Mr. Michael van der Tuuk, notaris te Veendam, wordt getoond.
(opm: beide comparanten tekenen zelf als Boll, in de acte wordt nu eens Bol, dan weer Boll geschreven. Zie ook acte Zuidbroek 146.218.1828.31)





researcher/datum research: ML / 070911

Naam HERSTELLING
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1827
Toegang 146
Inventaris 217

Groninger Archieven Archiefnummer Zuidbroek 146.218.1828.31

DVD LII – 8266 - 8270

VERKLARING VAN VERGAAN

Naam schip de HERSTELLING

plaats en datum acte: Veendam, 1 maart 1828

Voor Mr. Berend Trip, vrederechter te Veendam, compareerden:

Berend Egberts Boll, schipper te Veendam, gevaren hebbende het tjalkschip de HERSTELLING, en Harm Egberts Boll, te Veendam, stuurman op hetzelfde schip, dewelken onder ede verklaarden:

- Dat zij op de 10e december 1827 met en benevens Roelf Jans Buisman, wonende te Groningen, die als kok op de HERSTELLING heeft gevaren, doch thans in zijn beroep afwezig is, voor de grietman van de grieterij Schiermonnikoog een verklaring betrekkelijk het verlies van opgemeld schip hebben afgelegd, en dat zij bij deze verklaring bleven persisteren.
- Dat, te Dantzig gelegen hebbende en aldaar een begin gemaakt hebbende met het innemen van de lading, hun schip is geweest hecht, dicht, en wel gekalfaat, de masten en pompen behoorlijk met kragen voorzien en overigens in een alleszins behoorlijke en verantwoordelijke staat om koopmansgoederen over zee te kunnen vervoeren.
- Dat zij ook hun lading behoorlijk hebben geplaatst en verzorgd, hun luiken goed gesloten en met dubbele presenningen voorzien en alles hebben gedaan hetgeen noodzakelijk en verantwoordelijk was.
- Dat zij, toen zij op de 8e december 1827 na het breken van het touw, waaraan zij toen ten anker lagen, andermaal voor hun best anker en touw ten anker gingen.
- Dat de wind hierop zodanig toenam, dat het te duchten was, dat ook dit touw zoude breken en zij daardoor onvoorzien op strand zouden geraken, en schip en lading, lijf en leven verliezen.
- Dat zij het in die omstandigheden, daar er reeds drie voet water in het ruim was, tot behoud van dit alles noodzakelijk oordeelden om hier hun schip op strand te doen lopen, weshalve zij het touw, hetwelk is geweest lang 60 vadem, dik 1 palm, 9 duim, 5 streep (opm: 19½ cm) , hetwelk met het anker, zwaar 122 pond 5 ons, is verloren gegaan, hebben gekapt en aldus het schip bij Schiermonnikoog op strand hebben gezet.
- Dat de bodem van het schip dadelijk bij het stranden weg raakte.
- Dat de eerste comparant zich te Schiermonnikoog adresseerde aan de heer strandvonder Luurt Venema ten einde de nodige assistentie te bekomen en hij dadelijk alles in het werk stelde om onder zijn surveillance de lading uit het schip te doen lossen, zo als dan ook terstond aanstalte daartoe gemaakt is en er ook vervolgens uit hetzelve gelost zijn de navolgende goederen als 224 eikenhouten balken, 187 grenen balken en 94 grenen planken, en 8 doorgezaagde grenen balken, alles opgeslagen in het pakhuis te Schiermonnikoog, behalve het zware hout, dat bij vertrek van de eerste comparant nog in de duinen lag.
- Dat, nadat de lading uit het schip gelost was, de vleet insgelijks daaruit is geborgen geworden, zijnde vervolgens het schip gesloopt, als zijnde hetzelve geheel onherstelbaar, daar reeds bij het stranden het gehele vlak of bodem er was uitgeslagen.
- Dat de schade aan het schip, ons zelf toebehorende, of lading is of nog mocht worden bevonden, niet is veroorzaakt door enig bevorens geweest zijnde gebrek aan het schip of deszelfs toebehoren, noch aan kwade belading, stuwing of verzorging der lading, noch door verzuim, toedoen of achteloosheid van de comparanten, als hebbende zij altijd in alle gevallen goede zeemanschap geoefend , wel op de pompen gepast, en dezelve zo veel doenlijk lens gehouden en de reis zo spoedig mogelijk was voortgezet, maar alleen aan de evenementen hiervoren breder omschreven, en dat zij comparanten zich omtrent de lading eerlijk en getrouw hebben gedragen zonder daarvan het allerminste te hebben geroofd, gestolen of daarmede op enigerlei wijze ter kwade trouw te hebben gehandeld en ook niet te weten, dat zulks door anderen is geschied, direct of indirect.

Waarvan acte.

Veendam, 1 maart 1828

Opm 1: zie ook acte Zuidbroek 146.217.1827.99 van 11 april 1827.
Opm 2: Berend Egberts Boll kocht in 1829 een ander schip, de WELDAAD, zie acte Zuidbroek 146.219.1829.65 van 15 april 1829.


ML / 080911


Naam HERSTELLING
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1828
Toegang 146
Inventaris 218