Inloggen
BREMERHAVEN - ID 1135


Kroniekberichten

Datum 19 april 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De Staats Courant (No. 91) bevat de statuten van de alhier gevestigde N.V. American Petroleum Company (Amerikaansche Petroleum Maatschappij). Doel: het uitoefenen van de petroleumhandel in de meest uitgebreide zin, het redersbedrijf en andere handelszaken, waartoe door de directie en commissarissen besloten wordt.
Aangegaan tot 31 december 1920. Hoofdzetel alhier, met een kantoor te Antwerpen, en met bevoegdheid ook buiten Nederland bijkantoren of filialen te vestigen. Kapitaal NLG 5.000.000, in 100 aandelen (opm: bedoeld zal zijn 200 aandelen) op naam van NLG 25.000 ieder, alle geplaatst.
Het beheer van de zaken is, onder toezicht van de commissarissen, opgedragen aan vijf directeuren, waartoe benoemd zijn de heren O. Randebrock, F.W. Randebrock, O. Horstmann, F. Speth en A. Maquinay.
Tot commissarissen zijn voor de eerste maal benoemd de heren Ch.F. Ackermann, Th.C. Bushnell, G.F. Gregory, W.H. Libby, en A.J. Pouch. Als volledige storting op de aandelen, waarvoor in deze vennootschap wordt deelgenomen door de heren H. Stursberg, O. Randebrock, F.W. Randebrock, F. Speth, Ch. Good, F.W.O. Horstmann en H.F. Korhammer, worden door hen respectievelijk ingebracht en aan haar in eigendom overgedragen de navolgende zaken, te weten:
Door de heren H. Stursberg, O. Randebrock en F.W. Randebrock: het ijzeren schroefstoomschip genaamd: BREMERHAVEN, gemeten op netto tweeduizend eenhonderd negen en zeventig tonnen; het ijzeren schroefstoomschip genaamd: CHARLOIS, gemeten op netto eenduizend achthonderd een en vijftig tonnen; het ijzeren schroefstoomschip genaamd: CHESTER, gemeten op netto eenduizend achthonderd twee en zeventig tonnen; het ijzeren schroefstoomschip genaamd: OCEAN, gemeten op netto eenduizend achthonderd twee en zeventig tonnen, en zulks met al de tot die schepen behorende ankers, zeilen, sloepen, boten, gehele inventaris en verdere toebehoren.
Deze schepen zijn nimmer op een van de openbare registers hier te lande te boek gesteld. Door dezelfde voor hun firma Hermann Stursberg & Co; tien twintigste aandelen in de Tank-Rijnschip-reederij, gevestigd alhier, aan welke rederij toebehoort het onder Nederlandse vlag varende petroleum-tankschip genaamd: PETROLEA I; de helft in een voor gezamenlijke rekening met de firma Horstmann & Co te Charlois, als roerend goed opgerichte tankinrichting met al hetgeen daartoe behoort; door de heer F.W.O. Horstmann; het overdekte ijzeren schroefstoombootje genaamd: MIGNON, gemeten op vijftien tonnen, met de gehele inventaris en verder toebehoren, welk schip nimmer op een van de openbare registers alhier te lande is te boek gesteld.
Door de heren F.W.O. Horstmann en H.F. Korhammer voor hun firma Horstmann & Co; tien twintigste aandelen in de Tank-Rijnschip-reederij gevestigd te Rotterdam, aan welke rederij toebehoort het onder Nederlandse vlag varende petroleum-tankschip genaamd: PETROLEA I; de helft in een voor gezamenlijke rekening met de firma Hermann Stursberg & Co, te Charlois, als roerend goed opgerichte tankinrichting met al hetgeen daartoe behoort; twintig tankwagons; diverse tanklichters, petroleumwagens en verdere zaken tot de detailhandel te Amsterdam behorende; de kantoorinrichtingen alhier te Amsterdam.
Door de heren F. Speth en Ch. Good voor hun firma Fr. Speth & Co: het stalen zeilschip genaamd: HAINAUT, gemeten op eenduizend zevenhonderd achttien en drie en twintig honderdste tonnen; het stalen stoomschip genaamd: LA FLANDRE, gemeten op eenduizend vijfhonderd negen en acht en tachtig honderdste tonnen; het stalen stoomschip genaamd LA CAMPINE, gemeten op tweeduizend zeven en tachtig en een en dertig honderdste tonnen, en zulks met al de tot die schepen behorende ankers, zeilen, sloepen, boten, gehele inventaris en verder toebehoren. Deze schepen zijn nimmer op een van de openbare registers hier te lande te boek gesteld. Voorts drie spoorwegwagons en de te Antwerpen door hen als roerend goed opgerichte tankinrichting, met al hetgeen daartoe behoort.

Afbeelding
Datum 27 november 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 26 november. Van het stoomschip BREMERHAVEN, van Amsterdam naar New York, hedenmiddag nabij de Hembrug stomende, brak daar de stuurketting, ten gevolge waarvan de boot tegen het remmingswerk der brug liep en daaraan grote schade toebracht.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 15 oktober. Het stoomschip BREMERHAVEN van New York binnen, is even boven Maassluis aan de grond gevaren; de sleepboten ZUID-HOLLAND en NIEUWERSLUIS hebben hedenochtend vergeefs getracht het af te slepen. Het moet nu lichten.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 17 oktober. Het (opm: Nederlandse) stoomschip BREMERHAVEN is j.l. zaterdagavond (opm: 15 oktober), na een gedeelte van de lading te hebben gelost, met assistentie van de sleepboten OOSTZEE en ZUID-HOLLAND vlot gekomen en opgestoomd naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 24 maart 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 maart. Volgens bij Lloyd’s ontvangen telegram uit New York is het Nederlandse stoomschip BREMERHAVEN aldaar aangekomen met schade door ijs.

Afbeelding
Datum 28 maart 1894
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 24 maart. Het Nederlandse stoomschip BREMERHAVEN, van Rotterdam te New York aangekomen, heeft drie boegplaten beschadigd en lekkage in het voorruim. Het schip maakt 100 ton water in 24 uur.

Afbeelding
Datum 28 april 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 27 april. Het stoomschip BREMERHAVEN, heden van New York alhier binnengekomen, heeft bijzonder slecht weer gehad. Een stortzee brak op het achterschip en liep tot boven de commandobrug. Het stuurrad op het achterschip, zomede de kompasstandaard, werden verbrijzeld en een ijzeren rek. waarop tegen de machinekamer handspaken staan, werd eveneens stukgeslagen.

Afbeelding
Datum 22 januari 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 21 januari. Volgens van Lloyd’s ontvangen telegram arriveerde het stoomschip BREMERHAVEN te New York met tamelijk veel dekschade.

Afbeelding
Datum 22 januari 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 januari. Het Nederlandse stoomschip BREMERHAVEN, de 3e januari van Amsterdam naar New York vertrokken, heeft, benevens de reeds gemelde schade, enige boegplaten ingedrukt.

Afbeelding
Datum 28 januari 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 januari. Volgens telegram van Lloyd's is het Nederlandse stoomschip BREMERHAVEN met schade te New York binnengelopen, veroorzaakt door op zee uitgebroken brand. De brand werd, voor er veel schade aan de lading werd toegebracht, geblust.

Afbeelding
Datum 15 april 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Volgens telegram van Lloyd’s is het stoomschip BREMERHAVEN te New York aangekomen met schade aan de boegplaten, veroorzaakt door het ijs. De schade wordt gerepareerd.

Afbeelding
Datum 15 maart 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 14 maart. Het Nederlandse stoomschip BREMERHAVEN, van New York naar Antwerpen, is in het Pas van Terneuzen, dwars van Borssele, aan de grond gevaren. Sleepboten zijn in de nabijheid voor assistentie. Het heeft ongeveer 800 ton petroleum overboord gepompt.
Later bericht van de 14e dezer: De BREMERHAVEN is vlot en met assistentie van een sleepboot afgesleept.

Afbeelding
Datum 25 maart 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Antwerpen, 21 maart. Het Nederlandse stoomschip BREMERHAVEN is in het droogdok geplaatst. Het blijkt schade te hebben aan verscheidene bodemplaten.

Afbeelding
Datum 20 februari 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New-York, 18 februari. Het Nederlandse stoomschip BREMERHAVEN, hier van Antwerpen binnen, rapporteerde van de 29e januari tot de 2e februari met hevige wind, een orkaan gelijk, te kampen te hebben gehad, vergezeld van hoge zeeën, waardoor verscheidene zeilen van de ra’s en boten werden weggeslagen. Ook de ruiten van het kaartenhuis werden verbrijzeld en aan het dek belangrijke schade aangericht.

Afbeelding
Datum 22 februari 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 18 februari. Het Nederlandse stoomschip BREMERHAVEN, van New-York naar Antwerpen, is heden te Halifax aangekomen met lekke ketel.

Afbeelding
Datum 11 februari 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 februari. Volgens telegram van Lloyd’s werd het Nederlandse stoomschip BREMERHAVEN, van Philadelphia naar Antwerpen, de 5e dezer op ongeveer 48º N.B. en 29º W.L. op zee verlaten wegens lekkage in de schroefkoker. De gehele bemanning is gered en te Liverpool geland. (opm: zie ook NRC 130202, 200202 en 220202)

Afbeelding
Datum 13 februari 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Liverpool, 10 februari. De gezagvoerder van het stoomschip ANSELMA DE LARRINAGA, van Galveston hier aangekomen, rapporteert op 3 dezer op 48º32’ N.B. en 28º11’ W.L. het Nederlandse stoomschip BREMERHAVEN te hebben aangetroffen, bestemd van Philadelphia naar Antwerpen, met noodseinen op. De wind woei stormachtig uit OZO, met buiig weer vergezeld van regen en hoge zee. Dewijl het te duister werd om de seinen goed te zien, stoomde men om de BREMERHAVEN heen en vernam men dat de machinekamer vol water stond. De volgende dag, 4 dezer, wenste de gezagvoerder van de BREMERHAVEN, dat zijn schip op sleeptouw zou worden genomen en maakte men daartoe, niettegenstaande de hoge zee, de nodige toebereidselen. Om de zee te doen bedaren werd er olie op verspreid en later een boot uitgezet. Met veel moeite en gevaar kreeg men een stalen sleeptros van de BREMERHAVEN over en begon men te slepen met halve kracht wegens de hoge zee, doch een uur daarna brak de stalen kabel. Men bleef des nachts in de nabijheid van het in nood verkerende stoomschip. De 5e dezer slaagde men er nogmaals in om een sleeptros van de BREMERHAVEN aan boord te halen, doch terwijl men bezig was die vast te maken werd het sein gehesen: ‘wij moeten schip verlaten’. De reddingboot van de ANSELMA DE LARRINAGA werd onmiddellijk te water gelaten en door deze en de boten van de BREMERHAVEN kwam de uit 34 koppen bestaande bemanning aan boord van zijn stoomschip. Het stoomschip BREMERHAVEN werd op 48º28’ N.B. en 29º51’ W.L. in zinkende staat achtergelaten. (opm: zie ook NRC 110202, 200202 en 220202)
De lading van de BREMERHAVEN was verzekerd voor BFR 465000 en het schip voor BFR 200000.

Afbeelding
Datum 15 februari 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 13 februari. De waarde van het stoomschip BREMERHAVEN, groot 3255 ton, werd getaxeerd op GBP 26000 waarvan de helft is verzekerd.

Afbeelding
Datum 20 februari 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 18 februari. Volgens protest van de gezagvoerder van het stoomschip BREMERHAVEN rapporteerde de machinist aan de gezagvoerder, dat het niet langer mogelijk was om stoom te maken en dat het water in de machinekamer reeds tot de onderkant van de cylinders stond en snel toenam. Dewijl de avond begon te vallen en er zich nog slechts één boot aan boord van het stoomschip BREMERHAVEN bevond voor de 34 opvarenden, werd naar het stoomschip ALSELMA DE LARRINAGA, dat juist weder een nieuwe sleeptros vastmaakte, geseind dat men het stoomschip wilde verlaten en verzocht om boten naar de BREMERHAVEN te zenden, waaraan gevolg werd gegeven. Te 19.00 uur werd het stoomschip verlaten en werden de scheepspapieren en de chronometer medegenomen. Dewijl het stoomschip vooral des nachts een gevaar voor de scheepvaart daarstelde, werd de buitenboordskraan van de voorballasttank opengezet om het schip spoediger te doen zinken. Het werd werd op 5 februari verlaten op 48º28’ N.B. en 29º51’ W.L, of ongeveer 854 mijl van Queenstown. (opm: zie ook NRC 110202, PGC 130202 en NRC 220202)

Afbeelding
Datum 22 februari 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Liverpool, 20 februari. De gezagvoerder van het stoomschip YANARIVA, van Savannah te Liverpool aangekomen, rapporteert de 10e februari op 46º N.B. 33º W.L. het verlaten stoomschip BREMERHAVEN te zijn gepasseerd met belangrijke slagzijde over bakboord. Het woei stijf uit het zuid-oosten. Het stoomschip BREMERHAVEN werd op 5 februari om 19.00 uur verlaten in positie 45º28’ N.B. en 29º51’ W.L.

Afbeelding