Inloggen
JONGE DANIEL QUIRIN - ID 11331


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-05-16 / 1815-08-16 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Harlingen, Friesland, Netherlands (Pre November 1813)
Technical Data

Net Tonnage: 70.00 lasts
 
Configuration Changes

Datum 06-08-1815
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: In de kroniek 1815 RC 070915 wordt het schip de JONGE DANIEL QUIRIN omschreven als kof.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-05-16
Register nr: 18140686
Scheepsnaam: JONGE DANIEL QUIRIN
Type:
Lasten: 0
Gebouwd in plaats: Harlingen
Gebouwd in provincie: Friesland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Borrendam, A.J. van
Plaats: Zierikzee
Kapitein op moment van verzoek: Weelde, Rochus van
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1810-04-02 HOOP
Manager: Anthonij Johan van Borrendam, Zierikzee, Zeeland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Eigenaar: Anthonij Johan van Borrendam, Zierikzee, Zeeland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Shareholder:
Homeport / Flag: Zierikzee / Netherlands (part of French Empire 1810-1813)

Date/Name Ship 1814-05-16 JONGE DANIEL QUIRIN
Manager: Anthonij Johan van Borrendam, Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Anthonij Johan van Borrendam, Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zierikzee / Netherlands

Ship Events Data

1815-08-06: Final Fate:
Het kofschip de JONGE DANIEL QUIRIN, kapt. L. de Keizer, is op 6 augustus 1815 voor de kust van Noorwegen gezonken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

De “Juffrouw Johanna Elisabeth” en “De Vriendschap” worden niet genoemd in Bouma met een kapitein van Weelde025. Van Sluijs013 vermeldt de brik met in 1816 als gezagvoerder kapitein Barend Waller, in 1817 kapitein Willem Anker, 1818-1819 kapitein Rochus van Weelde en 1819 kapitein Anthony Groeneveld de Kater. Toegevoegd is: “15 Oct. 1819 van Villa Nova te Zierikzee gearriveerd, maakte de uit- en thuisreis in de korten tijd van 45 dagen” met als bronnen de Zierikzeesche Courant en de gegevens van A.de Vos uit Voorburg.

 

Overige bijzonderheden

“Rochus van Weelde volgde (kapitein Willem) Anker in 1818 op als kapitein op de Juffrouw Johanna Elisabeth . Van Weelde was later, van 1821-1852, boekhouder van de Slavenkas (in Zierikzee). (De Juffrouw Johanna Elisabeth was een brik en voer vanuit Zierikzee) 074.

 

“Onder bevel van kapitein Rochus van Weelde, de latere Zierikzeese waterschout, voer De Vrienschap in hoofdzaak op Portugal. Deze schoener, 74 voet lang, had op één van zijn reizen het zwaar te verduren van de Algerijnse en Turkse kapers.

OP 31 oktober 1816 verliet het schip Faro (Zuid Portugal) op weg naar Zierikzee. ’s Middags ontmoette het schip een gewapende schoener onder Turkse vlag. Het loste een schot in de richting van De Vriendschap. Een sloep werd uitgezet met een luitenant aan boord, die de papieren van kapitein Van Weelde onderzocht. Na dit onderzoek vervolgde De Vrienschap zijn reis.

Op 2 november kreeg men een fregat in zicht, waarvan de Spaanse vlag woei. Dit schip bleek 36 à 40 kanonnen aan boord te hebben en was vergezeld van een kleine eveneens bewapende schoener. De gehele ochtend voeren deze twee schepen met De Vriendschap in de richting van kaap Sint Vincent, de zuidwestelijke punt van Portugal. Toen één van de schepen een schot in de richting van De Vriendschap vuurde liet kapitein van Weelde de Nederlandse vlag hijsen en draaide met zijn schip bij.

Vanaf de Spaanse schepen werd gevraagd naar het doel van de reis. Kapitein Van Weelde beantwoordde die vraag in het Engels. De kapitein werd opdracht gegeven het schoenerzeil in te nemen. Terwijl men hiermee bezig was viirde het Spaanse fregat plotsklaps en gaf het Zeeuwse schip de volle laag.Ook scheepssoldaten stonden te vuren op De Vriendschap. De afstand tussen beide schepen bedroeg op dat moment niet meer dan twee scheepslengten. Uiteraard veroorzaakten de Spaanse vuursalvo’s veel schade.

Het Spaanse fregat voer om De Vriendschap heen en schoot een kogel in de richting van de Nederlandse vlag.De kapitein liet daarop de vlag tot de helft van de mast zakken. De Spanjaarden zetten een sloep uit met aan boord een luitenant en vier matrozen, allen zwaar bewapend. De geuniformeerde luitenant vroeg aan kapitein Van Weelde om gegevens betreffende het schip. De kapitein antwoordde dat er geen geschut aan boord was, dat men met negen man voer en dat het schip slechts vijgen en fruit vervoerde. Kapitein Van Weelde vroeg op zijn beurt naar de naam van het fregat, maar kreeg geen antwoord. Hij wees op de reddeloze toestand van zijn schip. De luitenant beloofde touw te zullen halen om de schade zo goed mogelijk te kunnen herstellen.. Nauwelijks waren de officier en de matrozen weer aan boord van hun fregat of beide Spaanse schepen zetten alle zeilen bij en lieten De Vrienschap aan zijn lot over. Na 24 dagen in volle zee te hebben rondgevaren lukte het Kapitein Van Weelde, met veel moeite en gevaar, de 26ste november Zierikzee te bereiken. Op 2 december 1817 werd De Vrienschap, met nog twee andere schoeners, door makelaarV. van de Polder in het openbaar verkocht.”074.

 

Rotterdamsch Courant 28 september 1815114

Amsterdam, 26 september. De 18e september is te Falmouth met gebroken mast en boegspriet binnengelopen, het schip de VRIENDSCHAP, kapt. Van Weelden, van Zierikzee naar Villeneuve; hetzelve was bij Legard door een brik aangezeild.

 

Rotterdamsche Courant 07 december 1816114

Amsterdam, 5 december. Het schoonerschip de VRIENDSCHAP, kapt R. van Weelde, met een lading vijgen en fruiten, den 31 oktober, des morgens, van Faro naar Zierikzee vertrokken zijnde, is dezelfde namiddag door een gewapende schooner, onder Turkse vlag, ontmoet, die een schot met scherp deed; hierop bijgedraaid zijnde, kreeg het een luitenant met een sloep aan boord, die zeide van Buenos Aires te zijn, en, na het onderzoek der papieren, het schip deszelfs reis liet vervolgen; doch den 2 november kreeg men een fregat in het gezigt, waarvan een Spaanse vlag woei, voerende 36 à 40 stukken, hebbende een witte krul voor het galjoen, en zijnde verzeld (opm: vergezeld) van een kleine gewapende schooner, hetwelk de gehele voormiddag mede cours hield naar Kaap St. Vincent, en insgelijks een schot met scherp op de VRIENDSCHAP deed, waarop kapt. Van Weelde de Hollandse vlag hees en bijdraaide; de in de Engelse taal gedaan wordende vragen, omtrent de destinatie van het schip, beantwoord zijnde, kreeg de kaptein last zijn schoonerzeil te gijen; terwijl men bezig was hieraan te voldoen, gaf het fregat niet alleen de volle laag met scherp, maar stonden ook de scheepssoldaten op de loopplanken te vuren, hetgeen, op de afstand van niet meer als twee scheepslengten, veel schade veroorzaakte; hierop wendde het fregat agter het schip, en schoot nog een stuk op de Hollandse vlag af, hetgeen de kaptein bewoog dezelve ten halven aftehalen; toen kwam er een sloep aan boord, waarin een luitenant, een tolk, twee soldaten en vier matrozen, allen met ponjaards en pistolen gewapend, en Spaanse uniformen dragende, die naar het getal der stukken en manschappen vroegen, waarop men antwoordde, gene stukken maar slechts vijgen en fruit aan boord te hebben, en met negen man te varen; kaptein Van Weelde vroeg toen naar een naam van het fregat en van dier van de kaptein, doch beiden werden voor hem verzwegen; op de aanwijzing van de reddeloze toestand, waarin het schip door het schieten gebragt was, beloofde de officier hem touw te zullen zenden om de geleden schade te herstellen; doch naauwlijks was de sloep weder aan boord van het fregat, of het zette alle zeilen bij, en liet kaptein Van Weelde aan zijn lot over, die eindelijk, na 24 dagen in volle zee te hebben gesukkeld, met veel moeite en gevaar, den 26 november, met zijn schip te Zierikzee is aangekomen.

 

Rotterdamsche Courant 09 september 1817114

Advertentie. De makelaar C. van de Polder, als gelast van zijne Principalen, zal, op donderdag den 18 september 1817, des namiddags ten drie uren precies, in het Nieuwe Logement, bij J.J. van Oppen, binnen de stad Zierikzee, ten overstaan van de Notaris A.W. van der Halen en getuigen, publiek aan de meestbiedende presenteren te verkopen, de navolgende drie sterke en welgebouwde Schooner-schepen, alle liggende in de haven van gemelde Stad, met derzelver inventarissen:

- Het extraordinair hardzeilend Schooner-schip, genaamd MARS, laatst gevoerd geweest door kaptein Gerrit Heyneken, volgens meetbrief lang ruim 67 voet, breed ruim 20 voet, en diep circa 9 voet, in den jare 1813 genoegzaam geheel nieuw vertimmerd en nieuwe masten ingezet.

- Het mede extraordinair zeilend gekoperd Schooner-schip, genaamd de VRIENDSCHAP, laatst gevoerd geweest door kaptein Rochus van Weelde, lang 74 voet, wijd 24 voet, hol 8 voet 6 duim, alle Amsterdamse voeten.

- Het snelzeilend eike Schooner-schip, genaamd de HOOP, laatst gevoerd geweest door kaptein Rochus Anker, volgens meetbrief lang ruim 64 voet, breed ruim16 voet, en diep ruim 9 en 1 half voet.

Zijnde inmiddels nader informatie te bekomen bij gemelde makelaar.

 

 

 

 

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Weelde, Rochus van
Overige informatie: 1814-05-16

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

kof “De Jonge Daniël

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 07 september 1815

Amsterdam, 5 september. De 6e augustus is op de kust van Noorwegen gezonken het kofschip DE JONGE DANIEL, kapt. Lourens de Keizer, van Zierikzee naar Riga; het volk is geborgen en door kapt. E. Harris van Dramme in het Vlie aangebracht.

 

 

Datum vanaf: 1815
Kapitein: Keizer, Lourens de
Overige informatie: 1815-06-28

Algemene informatie

1815

RC 070915
Amsterdam, 5 september. Den 6 augustus is op de kust van Noorwegen gezonken het kofschip de JONGE DANIEL (opm: JONGE DANIEL QUIRIN), kapt. Laurens de Keizer, van Zierikzee naar Riga; het volk is geborgen en door kapt. E. Harris van Dramme in het Vlie aangebracht.

1818

Op 6 april 1818 wordt de zeebrief voor het kofschip de JONGE DANIEL QUIRIN, kapt. L. de Keizer, door de Nederlandse consul te Christiaansand retour gezonden. Het schip heeft schipbreuk geleden op 6 augustus 1815.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Nationaal Archief – Den Haag Archiefnummer 2.01.21 – 877b - 126

USB-stick foto IMG 8436-8437
REDERIJ - CEDULE

Naam schip (de) HOOP

plaats en datum acte Zierikzee, 2 april 1810

type schip Kofschip

bouwwerf/verkoper Harlingen

gevoerd door kapt. Roelant van Weelde

eigenaar/koper Anthonij Johan van Borrendam, Zierikzee

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 70 lasten/ 35 gemeten lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Zierikzee, 18 maart 1810

nummer registratie 2

notaris/bestuur

prijs

Bijzonderheden: De eed




researcher/datum research: EJ / 27-04-2013

Naam HOOP
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1810
Toegang 2.01.21
Inventaris 877B