Inloggen
INDUSTRIE - ID 10868


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1813-12-18 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bom
Material Hull: Wood
Construction Data

Technical Data

 
Length 1: 46.25 Feet (Amsterdam) Registered
Beam: 18.75 Feet (Amsterdam) Registered
Depth: 7.50 Feet (Amsterdam) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1813
Datum agenda: 1813-12-18
Register nr: 18130018
Scheepsnaam: INDUSTRIE
Type:
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Schot, G.P.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Waard, Pieter van der
Opmerkingen: Eerste zeebrief
Gefranciseerd geweest
boekhouder en mede-reder

Ship History Data

Date/Name Ship 1810-00-00 INDUSTRIE
Manager: Klaas Klok, Unknown, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Eigenaar: Klaas Klok, Unknown, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Shareholder:
Homeport / Flag: Unknown / Netherlands (part of French Empire 1810-1813)

Date/Name Ship 1813-12-18 INDUSTRIE
Manager: G.P. Schot, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: G.P. Schot, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Boekhouder en mede reder

Ship Events Data

1810-00-00: Year when built Unknown
Het is Marhisdata (nog) niet gelukt het bouwjaar van de bom INDUSTRIE te achterhalen. Vóór 1810 zijn geen aanwijzingen gevonden.

1814-01-05: Final Fate: Stranded

Op 5 januari 1814 ter hoogte van Ipswich in de Noordzee door de bemanning verlaten; het wrak spoelde een week later aan bij Orfordness

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1810
Kapitein: Klok, Klaas
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1813
Kapitein: Waard, Pieter Van der
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1810

RC 181210
Advertentie. Nicolaus Montauban van Swijndrecht, Willem van Dam J.H. zoon en Hubertus Montauban van Swijndrecht, makelaars te Rotterdam, zullen, op dinsdag den 8 februari 1811, des namiddags ten vier uren, in het logement Het Zwijnshoofd, verkopen: een extra welbezeild bomschip, genaamd de INDUSTRIE, laatst gevoerd door kapitein Klaas Klok; lang over steven 46 en 1 vierde voeten, wijd binnen zijn buitenhuid 18 en 3 vierde voeten, hol bij de voorste balk van het luik 7 en 1 half voeten, alle Amsterdamse voeten, met deszelfs rondhout, staande en lopend wand, zoals hetzelve is liggende in de Wijnhaven, voor de huizing Lett. B, no 271 en 193, breder bij den inventaris en nader onderrichting bij bovengenoemde makelaars.

1813

RC 161213
De Verbods-Wetten door het Gouvernement ingetrokken zijnde, zullen te Rotterdam laden, zodra er paspoorten daartoe worden verleend:
- Naar Londen, het Hollands kofschip de ZEEMEEUW, schipper Volkert Plug.
- Naar Londen, het Hollands smakschip de JONGE HARM, schipper Cornelis Vermys.
- Naar Leith, het Hollands smakschip de VROUW ELSINA, schipper Jacob Swart.
- Naar Londen, het Hollands kofscheepje de JONGE JACOBUS, schipper Jan Arends Bon.
- Naar Londen, het Hollands bomscheepje de INDUSTRIE, schipper Pieter Van der Waard.
- Naar Londen, het Hollands bomscheepje MARIA ELIZABETH, schipper Jan Vlieland.
- Naar Hull, voor enig vlas en zaad, om uiterlijk den 21 december te vertrekken, op verbeurte van de vracht, het Hollands smakscheepje de VROUW MARGARETHA, schipper Nicolaas Visser.
Adres bij Kuyper, Van Dam en Smeer.

Op 18 december 1813 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de INDUSTRIE, aangevraagd door G.P. Schot, boekhouder en mede reder, Rotterdam, voor Pieter Van der Waard als kapitein. Het schip was gefranchiseerd geweest.

1814

OHC 220114
Zeetijding. Den 5 dezer is in de Noordzee gezonken het schip INDUSTRIE, kapt. P. Van der Waard (opm: bom, bouwjaar onbekend; kapt. Pieter Van der Waard, thuishaven Rotterdam), van Rotterdam naar Londen; het volk is door het Engels transportschip DURHAM gered en te Harwich aan wal gezet.
OHC 270114
Zeetijding. Het schip INDUSTRIE, kapt. Van der Waard, van Rotterdam naar London gedestineerd; welks equipage dooreen transportschip te Harwich aan land gezet is, is den 12de dezer bij Orfordness aangedreven en aan stukken  gestoten; van de lading, zijn, circa 200 fusten boter geborgen en te Orford aangebracht.

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen.
OHC = Oprechte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant