Inloggen
JOHN DAVIE - ID 10798


Kroniekberichten

Datum 22 mei 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 21 mei. Volgens door ons ontvangen telegram via Colombo van 20 mei zijn de 29e april door een hevige orkaan de volgende zeerampen te en bij Mauritius veroorzaakt:
Het bakenvuurschip heeft de masten verloren en zijn de lichttoestellen vernield.
De gouvernementssleepboot STELLA CLAIRS is gestrand, doch zal vermoedelijk vlot komen.
De schepen ACONCAGUA en GENEVIE M. TUCKER zijn gestrand en is de kans van afbrengen niet groot, er staat slechts vier voet water. De schepen zijn gedeeltelijk beladen en maken geen water.
Het schip STRATHSPEY is gestrand, doch komt vermoedelijk vlot.
Het Zweedse schip ST. VINCENT is hier lek binnengelopen en zal op vlot water repareren. Het schip THERESA COSULICH is gestrand doch weer vlot. Het schip heeft door aanvaring met de kade schade aan enige platen en moet in het droge dok.
Het stoomschip UMBALLA is gestrand doch kwam na een deel van de lading gelost te hebben vlot en heeft de geloste lading weer ingenomen. Het heeft schade aan het bovenschip.
Het schip VELLORE is gestrand doch kwam zonder assistentie weer vlot met schade aan het roer. Het is dicht gebleven.
Het schip NORMANDY is gestrand doch kwam met enige schade weer vlot.
Het schip OAKLANDS geraakte op drift en heeft door aanvaring schade geleden aan het bakboordachterschip en verschansing. Het moet in het droog dok.
Het schip QUEEN OF SCOTS is gestrand en blijven zitten. De in hebbende lading wordt zo spoedig mogelijk gelost, het zit scheef over bakboord en heeft schade aan de verschansing.
Het stoomschip PENTAKOTO geraakte op het strand doch kwam zonder assistentie weer vlot.
Het schip RIO LOGE heeft schade aan het achterschip, verschansing en stutten.
Het schip SIERRA PARIMA is gestrand, doch zal vermoedelijk vlot komen, heeft weinig schade en maakt geen water, alleen de verschansing is beschadigd.
Het schip WILLIAM WILSON is aan de grond gedreven, doch kwam zonder assistentie vlot. Het is lek in de waterballastketel en heeft schade aan de rondhouten.
Het schip AMARANTH is gestrand, zal vermoedelijk vlot komen.
Het schip ALSACE ET LORRAINE is gestrand en wrak. Er was geen lading aan boord.
Het schip ALBION was genoodzaakt de ankers te laten slippen en is in zee gestoken. Het keerde in de haven terug met de grote mast overboord, moet in het dok gaan.
Het schip GLADIATOR is gestrand, doch komt waarschijnlijk vlot. Verscheidene platen zijn verbogen en gebroken. Een van de spanten is gebroken.
Het schip EURIDYCE is gestrand en heeft schade aan de verschansing, het maakt geen water. De lading wordt zo spoedig mogelijk gelost.
Het schip FLEUR DE MARIE verloor de boegspriet en kluiverboom.
Het schip JOHN DAVIE is gestrand en maakt enig water.
Het schip J.L SKOLFIELD is gestrand en zit hoog en droog. Er bestaat weinig kans dat het afgebracht kan worden.
Het schip LEANDER is gestrand en zwaar beschadigd door aanvaring. Het is bijna tot op de waterlijn doorsneden. Het bakboordachterschip is geheel ingedrukt en zijn er spanten gebroken.
Het schip LADY HAREWOOD is bij het beging van de storm anker op en naar zee gegaan tot heden werd er niets van vernomen.
De schepen GREYHOUND, OSBURGHA, PAULA en PRINSES WILHELMINA hebben schade aan het bovenschip.
Het schip INVERTAY is gestrand doch weer vlot gekomen, is dicht gebleven, doch zal 9 mei in het dok gaan.

Afbeelding
Datum 21 juni 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 2 mei. Het Engelse schip JOHN DAVIE, groot 972 nrt, is verkocht aan P. Landberg & Zn te Batavia.

Afbeelding
Datum 13 januari 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Tabak per zeilschip. Reuter seint uit Batavia, dat ten gevolge van het gebrek aan stoomschepen, de volgende week het zeilschip ALBERTINE BEATRICE (een stalen bark, groot 1.379 ton bruto), kapt. Meuleman, met een lading tabak naar Holland zal vertrekken.
Het N.I.P.A. seint ons nog uit Batavia dat een tweede zeilschip, de JOHN DAVIE in maart zal vertrekken.

Afbeelding
Datum 23 maart 1917
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen. Het te Palembang thuis behorende barkschip JOHN DAVIE, groot 1.008 ton en gebouwd in 1876, is volgens Fairplay aan een firma te Batavia verkocht voor NLG 500.000. Het schip is, zoals reeds gemeld, bevracht van Java naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 21 februari 1920
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 20 februari. De Nederlandse bark JOHN DAVIE, 1.152 ton groot en in 1876 gebouwd, 27 dec. van Santa Pola naar de Las Palmas of Campana vertrokken en 3 februari Kaap Spartel gepasseerd, is ontmast te Tenerife binnengesleept.

Afbeelding
Datum 23 februari 1920
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 22 februari. Het Nederlandse barkschip JOHN DAVIE heeft de bezaan- en grote mast, benevens de voorbramsteng verloren. Ook heeft het veel dekschade en maakt het een weinig water.

Afbeelding
Datum 17 maart 1920
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Teneriffe, 10 maart. De Nederlandse bark JOHN DAVIE wacht op orders van de rederij. De lading is onbeschadigd, behalve een klein deel dat beschadigd is door water dat door het dek binnengekomen is.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1920
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Tenerife, 29 september. De Nederlandse bark JOHN DAVIE is aan het achterschip beschadigd door aanvaring met een lichter. De schade wordt hier hersteld.

Afbeelding