Inloggen
MAIBIT - ID 10621


Kroniekberichten

Datum 05 september 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Heden is te Amsterdam met goed gevolg van de werf Concordia van de heren Meursing en Huijgens te water gelaten het van hout en ijzer gebouwde fregatschip MAIBIT, groot circa 600 gemeten lasten of 800 Java-lasten, gebouwd voor rekening ener rederij onder directie van de heren Rutgers en Hissink aldaar, en zullende gevoerd worden door kapitein F.H. Popken.

Afbeelding
Datum 09 januari 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Batavia en Samarang. Te Amsterdam ligt in lading het nieuw gebouwd eerste klasse clipper-fregatschip MAIBIT, kapt. F.H. Popken, 1500 ton, 3/3 L 1.1. Door uitmuntende inrichting en vele gemakken biedt deze bodem een gunstige gelegenheid aan voor naar Java vertrekkende familiën. Het schip vaart een geëxamineerde geneeskundige. Adres: de reders Rutgers & Hissink of de cargadoors De Coningh & Co., te Amsterdam. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 12 maart 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 maart. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 13 schepen, als:
Voor Amsterdam:
KANAGAWA, kapt. W.P. Carot, 642 lasten, vracht NLG 79.94; DRIE GEZUSTERS, kapt. Gb. Fischer, 276 lasten, vracht NLG 80.60; TELENAK, kapt. J.R. Lusink, 398 lasten, vracht NLG 81.57; VREDE, kapt. D. van der Plas, 399 lasten, vracht NLG 81.97; OTTO, kapt. S. Streeman Tresling, 373 lasten, vracht NLG 82.-; STAATSRAAD VAN EWIJCK, kapt. J.C. Ham, 396 lasten, vracht NLG 82.49; CHRISTINA, kapt. M.H. Visser 250 lasten, vracht NLG 82.50; MAIBIT, kapt. F.H. Popken, 609 lasten, vracht NLG 82.67; OCEAAN, kapt. J.R. Smit, 486 lasten, vracht NLG 82.99; HENRIËTTE MARIA, kapt. P.R. Tjebbes, 423 lasten, vracht NLG 82.99.
Voor Rotterdam:
NOACH II, kapt. J.C. F. Looyen, 503 lasten, vracht NLG 80.--
Voor Dordrecht:
NEDERLAND EN ORANJE, kapt. W.C. Phaff, 399 lasten, vracht NLG 82.81
Voor Middelburg:
HAAMSTEDE, kapt. G. Geerling, 391 lasten, vracht NLG 81.--

Afbeelding
Datum 13 januari 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 10 januari. Zr.Ms. transportschip JAVA is op 20 november ll. van Oost-Indië naar Nederland vertrokken. De reis zal niet door het Suezkanaal worden genomen.
Zr.Ms. schroefstoomschip WILLEM, onder bevel van de kapt. ter zee Toutenhoofd, wordt te Soerabaja zo spoedig mogelijk gereed gemaakt voor de reis naar Nederland.
Zr.Ms. schroefstoomschip SOESTDIJK is op 1 dezer op de hoogte van Tenerife gepraaid door het schip MAIBIT, jl. zaterdag alhier binnengekomen. Aan boord van de SOESTDIJK was alles wel. De MAIBIT heeft de loods, die men niet in Engeland had kunnen aan land zetten, overgenomen en alhier aangebracht.

Afbeelding
Datum 13 april 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 april. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel- Maatschappij:
ARIA EN BETSY, 319 lasten, naar Amsterdam NLG 78,74 ; PIETER ADOLF, 449 lasten, naar Amsterdam NLG 79,95 ; CORNELIA, 440 lasten, naar Amsterdam NLG 79,89; naar Dordrecht en Schiedam NLG 83,89; INDIA PACKET, 400 lasten, naar Amsterdam NLG 81,73; naar Rotterdam NLG 86,73; JOHANNES, 845 lasten, naar Amsterdam NLG 76,40; naar Rotterdam en Dordrecht NLG 76,99; GESINA, 272 lasten, naar Amsterdam NLG 79,79; GALILEI, 392 lasten, NLG 78,69, naar Rotterdam NLG 82,69; INSULINDE, 516 lasten, naar Amsterdam NLG 78,68, naar Rotterdam NLG 82,68; MAIBIT, 609 lasten, naar Amsterdam NLG 78,30; TELANAK, 398 lasten, NLG 80; DEN ELSHOUT, 332 lasten, naar Amsterdam NLG 84; HOLLANDS TROUW, 387 lasten naar Amsterdam NLG 84; STAATSRAAD VAN EWIJCK, 396 lasten, naar Amsterdam NLG 77,44; AMSTELSTROOM, 378 lasten, naar Amsterdam NLG 77,44; FERDINAND EN LOUIS, 268 lasten, naar Amsterdam NLG 79,45; MARIA CATHARINA, 399 lasten, naar Amsterdam NLG 78,74; ELIZABETH, 610 lasten, naar Amsterdam NLG 75,90; AURORA, 753 lasten naar Amsterdam NLG 75,40, Rotterdam NLG 80; DORDRECHT II, 408 lasten, naar Amsterdam NLG 85, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,74; H. W. M. , 665 lasten, naar Amsterdam NLG 78,97; JUPITER, 387 lasten, naar Amsterdam NLG 80; CATHARINA MARIA, 398 lasten, naar Rotterdam NLG 83, naar Middelburg NLG 81,98; HAAMSTEDE, 391 lasten, naar Amsterdam NLG 83, naar Middelburg NLG 81,98; MAASSLUIS, 471 lasten, naar Amsterdam NLG 83,50, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 81,50, naar Midde4lburg NLG 83,50 naar Schiedam NLG 81,50; JONGE CORNELIS, 351 lasten, naar Amsterdam NLG 79,48, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78,98, naar Middelburg NLG 81,50, naar Schiedam NLG 78,98; ONRUST, 427 lasten, naar Amsterdam NLG 82,50, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 80,50, naar Middelburg NLG 82,50, naar Schiedam NLG 80,50; JONGE JAN, 407 lasten, naar Amsterdam NLG 81,98, naar Rotterdam NLG 77,98, naar Dordrecht, NLG 78,93, naar Middelburg NLG 81,93, naar Schiedam NLG 78,98; HENRIETTE ADRIANA, 795 lasten, naar Amsterdam NLG 80,69, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 77,69, naar Middelburg NLG 80,69, naar Schiedam NLG 77,69; SUNDA, 900 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 82,34; UTRECHT, 1063 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,99; PHILIPS VAN MARNIX, 752 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,93; ZUID-HOLLAND, 682 lasten, naar Amsterdam NLG 80,45, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78,45, naar Middelburg NLG 79,45, naar Schiedam NLG 78,45; MEDEA, 393 lasten, naar Rotterdam en Schiedam NLG 89,95;
BEZOEKI, 395 lasten, naar Rotterdam en Schiedam NLG 89,85; OTTO, 373 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84,92; 5 VRIENDEN, 178 lasten, naar Rotterdam NLG 77,49, naar Dordrecht NLG 79,49, naar Middelburg NLG 82,49, naar Schiedam NLG 77,49; SOERABAYA PACKET, 262 lasten, naar Amsterdam NLG 77,80’JACOBA HELENA, 389 lasten, naar Amsterdam NLG 80,45, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78,45, naar Middelburg NLG 79,45, naar Schiedam NLG 78,45; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, 399 lasten, naar Amsterdam NLG 81,50 naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 80; ADA, 376 lasten, naar Amsterdam NLG 82,74, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78,74, naar Middelburg NLG 82,74, naar Schiedam NLG 78,74.

Afbeelding
Datum 09 juni 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dartmouth, 8 juni. Heden is alhier binnengelopen het schip MAIBIT, kapt. Popken, van Amsterdam naar Batavia, met enige schade aan het bovenschip door aanzeiling van het stoomschip LADY ANN.

Afbeelding
Datum 11 juni 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 juni. Aangaande het schip MAIBIT, kapt. Popken, van Amsterdam naar Batavia, te Dartmouth binnen, wordt gemeld dat het de kluiverboom, anker en kettingen verloren en andere schade geleden had.

Afbeelding
Datum 16 juni 1871
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 juni. Voor enige dagen is de Engelse stoomboot LADY ANNIE aangevaren tegen het fregat MAIBIT, kapt. Popken, waarop zich mede bevond de geneesheer B.G. Rinsma, onze vroegere stadgenoot, als zodanig geplaatst geweest op de verbrande stoomboot WILLEM III. Uit Dartmouth, d.d. 8 juni, verneemt de Amsterdamsche Courant de volgende bijzonderheden:
Wij raakten haar, zegt de berichtgever, ter zijde, zij ons voor den boeg; de stoot en het gekraak waren allervreselijkst, en wij konden niet anders denken dan binnen weinige ogenblikken in de diepte te verdwijnen. De sloepen werden onmiddellijk gestreken, hoewel de hoogstaande zee de redding uiterst moeilijk gemaakt zou hebben. Gelukkig verzekerde onze kapitein, dat na onderzoek gebleken was, dat de scheuring en verwrikking alleen boven water en er dus voor direct zinken geen gevaar was. Van 2 uur 's nachts, toen het ongeval voorviel, tot 7 uur 's morgens, toen wij in Dartmouth aankwamen, verkeerden wij echter allen in de grootste ongerustheid. Wij voerden met ons mede een matroos van de LADY ANNIE, die zich door een bewonderingswaardigen sprong in grote angst voor zijn leven van de zinkenden stoomboot wist te redden. De schade aan het schip is belangrijk; het anker, dat buiten hing, is door het schip geslagen en maakte reeds veel verwoesting. De grote bedaardheid van kapitein Popken in de ogenblikken des gevaars, alsmede het ontzag, dat hij zijnen onderhorigen wist in te boezemen, gepaard met de allerminzaamste bejegening aan passagiers en scheepsvolk zijn hoogst te roemen.

Afbeelding
Datum 22 juni 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, E.H. Popken, gezagvoerder van het schip MAIBIT, van Amsterdam naar Batavia, schrijft onder dagtekening van 8 juni uit Darmouth het volgende over de aanzeiling van voormeld schip door het Engelse stoomschip LADY ANNIE, gezagvoerder A. Rackley, van St. Nazaire naar Shields:
Nadat wij dinsdag 6 juni uit het Nieuwediep vertrokken waren, hadden wij gedurende het eerste etmaal harde noordelijke wind, die onze overtocht naar het Kanaal zeer gunstig deed zijn, zodat wij met de eerste 24 uren Bevesier (opm: Beachy Head) reeds gepasseerd waren. Alles ging naar wens tot de 7e, ’s avonds 10 ure, toen wij met heldere hemel, niettegenstaande wij onze seinlichten hadden branden, werden aangevaren door een stoomboot en wel zo hevig dat wij aan bakboordzijde in de boeg twee gaten in de ijzeren huid bekomen hebben, twee à drie spanten braken, de kraanbalk, bovenverschansing en waterstagen aan stuk, zo ook buitenkluiverboom, het anker met 30 vadem ketting wegsloeg, banden van de boegspriet en waterstagplaten gebroken waren, in één woord een gehele verwoesting op het voorschip. Nadat de stoomboot van ons was losgeraakt zagen wij haar doorstomen, doch na ongeveer 10 minuten terugkeren; zij bleef toen op omstreeks 5 kabellengte van ons liggen om te zien of wij zee konden blijven bouwen. Wij hadden inmiddels tegengebrast om haar in te wachten, doch spoedig daarop verwijderde zij zich en was weldra uit het gezicht. Het ogenblik van de aanvaring was vreselijk; het geschreeuw en de angst van passagiers en bemanning gaan alle beschrijving te boven. De eerste gedachte van allen was naar de boten te snellen; één daarvan, die in de davids hing, was in een ogenblik bezet en ik kwam nog juist bijtijds om het af te snijden en wegvaren te beletten. Mijn eerste werk was te onderzoeken of het schip water maakte, doch ik werd spoedig overtuigd dat van die kant niets te vrezen was, de equipage bleef gehoorzaam en volgde stipt de bevelen op, zodat wij na onderzoek met licht buiten boord op de hoogte van de toegebrachte schade kwamen en besloten werd de eerste haven in ons bereik in te lopen, waarop wij naar hier koers zetten en hedenmorgen ten 8 ure werden binnengesleept. Nadat de grootste paniek enigszins geweken was, ontdekten wij aan boord te hebben een Engelse matroos, John Shilling, van wie wij vernamen dat de bewuste stoomboot genaamd was LADY ANNIE, te huis behorende te Sunderland en op reis van St. Nazaire naar Shields, gevoerd door kapt. A. Rackley. Deze matroos had tijdens de schok in kooi gelegen en was, aan dek komende, half naakt bij ons overgesprongen. Hoe het mogelijk is dat op zulk een heldere zomeravond, terwijl alle voorschriften op het uitwijken en voeren van lichten door ons waren in acht genomen, zoiets gebeuren kan, is mij onbegrijpelijk; ikzelf en de eerste stuurman stonden beiden op de campagne en hadden de lichten van de boor ruim 10 minuten vóór de aanvaring gezien en zij had de onze nog beter kunnen waarnemen.

Afbeelding
Datum 09 juli 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 juli. De Shipping & Mercantile Gazette meldt het volgende:
Darmouth, 6 juli. Het ijzeren schip MAIBIT, hetwelk de 8e juni met acht gaten in de bakboordsboeg door aanvaring met het stoomschip LADY ANN hier binnen liep, heeft een tijdelijke reparatie voor de reis ondergaan. Het schip zal later een grote reparatie moeten hebben, daar verscheidene platen en inhouten gebroken en beschadigd zijn.

Afbeelding
Datum 12 juli 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 juli. Omtrent het schip MAIBIT, kapt. Popken, dat in aanvaring is geweest met de stoomboot LADY ANNE, vermelden wij nader, ter verbetering van een vorig bericht, dat het schip door de aanzeiling in de ijzeren huid boven water een gat heeft gekregen, terwijl een der ijzeren spanten daardoor werd verbogen, en enige schade werd veroorzaakt aan zeilen en touwwerk. De averij is geheel naar genoegen van de Engelse experts hersteld. (zie PGC 160671)

Afbeelding
Datum 05 januari 1872
Krant JC - Javasche Courant

Men leest in de Soerabaya Courant van 30 december:
Wij vernemen, dat de MAIBIT, kapt. Popken, ter hoogte van Peketiegan op de bank aan de grond is geraakt en zonder hulp niet vlot kan komen. Gister namiddag, ongeveer ten 4 ure, vertrokken van hier op het vernemen dier tijding onmiddellijk de stomer (opm: MINISTER VAN STAAT) ROCHUSSEN met de havenmeester en twee sleepboten. Tot op dit ogenblik is men er niet in geslaagd de MAIBIT in dieper vaarwater te brengen, zodat een gedeelte der lading zal moeten gelost worden om het schip te lichten, waarmede men thans bezig is.
(opm: zie JB 110172)

Afbeelding
Datum 11 januari 1872
Krant JB - Javabode

De Soerabaya Courant meldt, dat de MAIBIT weder vlot geraakt is en de reis naar Nederland heeft voortgezet.

Afbeelding
Datum 26 januari 1872
Krant JB - Javabode

De Soerabaya Courant meldt, dat de MAIBIT met volle lading behouden te Banjoewangi is aangekomen.

Afbeelding
Datum 20 februari 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 19 februari. Volgens brief Batavia d.d. 10 januari, was aldaar van Soerabaya per telegraaf het bericht ontvangen, dat het schip MAIBIT, kapt. Popken, weder vlot was geworden en de reis naar hier vervolgd had.

Afbeelding
Datum 24 februari 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 5 januari. Wij vernemen dat de MAIBIT weder vlot gekomen is en de reis naar Nederland heeft voortgezet.

Afbeelding
Datum 05 maart 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 januari. Vrachten. Sedert ons laatste bericht vielen er vrij wat Nederlandse schepen binnen, doch meestal met lading voor twee plaatsen, hetgeen met dit ongunstige weder veel oponthoud geeft. Het Nederlandse schip JASON. de 11e januari van Cheribon naar Batavia vertrokken, doch is weder op eerstgenoemde plaats geretourneerd in afwachting van gunstiger weder. Spoedig disponibele schepen zijn dientengevolge begeerd en gelukte het daarvoor iets meer dan de laatst bestede vrachten te bedingen, zoals uit onderstaande afdoeningen blijkt: Voor San-Francisco, Australië en Perzië bestaat vraag; naar China is niets te vinden. Kustvrachten zijn op het ogenblik niet in de markt. Voor het Nederlandse schip PADANG PACKET werd de volgende charter werden afgesloten: NLG 70 voor suiker en koffie van Cheribon en de Oosthoek naar Amsterdam. Het Nederlands-Indische schip LOUISE SCHIPPER neemt in de Oosthoek suiker tot GBP 3.15 per ton naar Boston. Nederlands CONSTANCE bedong NLG 70 voor koffie en NLG 72,50 voor suiker van Passaroeang naar Amsterdam. Nederlands LICHTSTRAAL, zal alhier en in de Oosthoek laden naar Rotterdam tot NLG 70 en NLG 72,50 voor suiker, NLG 110 voor arak, NLG 85 voor huiden en NLG 100 voor kapok; CALIFORNIE, id. id. naar Amsterdam tot NLG 72,50 voor suiker, NLG 70 koffie, NLG 100 voor kapok en NLG 85 voor licht goed.
De Nederlandse BILDERDIJK en RIO DE LA PLATA doen kustreizen.
Het Nederlandse schip MAIBIT is spoedig van de bank gekomen en heeft de reis naar Amsterdam vervolgd.

Afbeelding
Datum 09 maart 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 19 januari. De MAIBIT is wel en behouden met volle lading te Banjoewangie aangekomen. Behalve het oponthoud, de aanzienlijke kosten van lossen en weer laden etc. heeft men het te betreuren, dat een particulier geneesheer, van wiens ervaring men veel verwachtte gedurende de lange reis, door een beroerte is getroffen, tengevolge waarvan men vreest dat hij voor de praktijk onherroepelijk verloren zal zijn.

Afbeelding
Datum 18 april 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 april. Volgens brief van kapt. Popken, voerende het Nederlandse schip MAIBIT, 11 januari van Banjoewangie herwaarts vertrokken, d.d. St. Helena 14 maart, was hij op 7 februari op 26ºZB 09ºOL door een orkaan belopen, die tot de volgende dag steeds in hevigheid toenam en veel schade aan zeilen en rondhouten veroorzaakte. De toestand van het vreselijk geteisterde schip, was omstreeks 6 ure des avonds, voor geen beschrijving vatbaar; de vastgemaakte zeilen sloegen aan flarden uit de lijken, door zwaarwerkend schip en vreselijk hooggaande zeeën sloeg alles van het dek en campagne; deknaden sprongen, mastkragen scheurden en veel water drong hierdoor naar beneden, zodat de kapitein voor schade aan de lading vreest. Niettegenstaande de orkaan met volle kracht recht over het schip is heengegaan, heeft het aan alles weerstand geboden, zodat geen noodhaven is behoeven te worden opgezocht en de reis van St. Helena op 15 maart naar hier zou worden voortgezet.

Afbeelding
Datum 17 mei 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 16 mei. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij: SOEMBING 699 lasten, naar Amsterdam NLG 83,33 per gehele ruimte; TELANAK 398 lasten, naar Amsterdam NLG 84,84 per gehele ruimte; MAIBIT 609 lasten, naar Amsterdam NLG 83,84 per gehele ruimte; NOORDZEEKANAAL 439 lasten, naar Amsterdam NLG 87 per gehele ruimte; GERARD PIETER SERVATIUS 360 lasten, naar Amsterdam NLG 88,98 per 260 lasten, NLG 88,98 per gehele ruimte; ELIZABETH 610 lasten, naar Amsterdam NLG 89,87 per gehele ruimte, naar Rotterdam NLG 94,87 per gehele ruimte; A.M.E. 422 lasten, naar Amsterdam NLG 85,97 per gehele ruimte; FRIESLAND 378 lasten, naar Amsterdam NLG 89,87 per gehele ruimte; MEESTER JACOB VAN LENNEP 404 lasten, naar Amsterdam NLG 89,97 per 260 lasten, NLG 88,97 per gehele ruimte; ELECTRA 590 lasten, naar Amsterdam NLG 89,95 per gehele ruimte; ARY SCHEFFER 398 lasten, naar Amsterdam NLG 84,70 per gehele ruimte; PRINSES AMALIA 445 lasten, naar Amsterdam NLG 84,70 per gehele ruimte; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL 449 lasten, naar Amsterdam NLG 84,70 per gehele ruimte PAULINE CONSTANCE ELEONORA 306 lasten, naar Amsterdam NLG 84,70 per gehele ruimte; JACOBA EN CHRISTINA 240 lasten, naar Amsterdam NLG 92 per 260 lasten; WILHELMINA EN CLARA 342 lasten, naar Amsterdam NLG 90 per gehele ruimte; JOHANNA MARIA 472 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg, Schiedam NLG 94,80 per gehele ruimte EUROPA 669 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg, Schiedam NLG 90,25 per gehele ruimte; HEBÉ 328 lasten, naar Amsterdam NLG 99,40 per 260 lasten en NLG 94,40 per gehele ruimte Rotterdam NLG 96,90 per 260 lasten en NLG 91,90 per gehele ruimte, Dordrecht NLG 91,90 per gehele ruimte, Middelburg NLG 94,40 per gehele ruimte, Schiedam NLG 91,90 per gehele ruimte; JONGE CORNELIS 351 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam NLG 99,50 per 260 lasten en NLG 94,50 per gehele ruimte, Dordrecht, Schiedam NLG 94,50 per gehele ruimte, Middelburg NLG 100 per gehele ruimte; ADA 376 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Schiedam NLG 89,90 per gehele ruimte, Middelburg NLG 92,40 per gehele ruimte; ROBERTUS HENDRIKUS 397 lasten, naar Rotterdam NLG 94,49 per 260 lasten; NIEUWLAND 398 lasten, naar Amsterdam, Middelburg NLG 92,90 Rotterdam NLG 89,90 Dordrecht, Schiedam NLG 90,90 per gehele ruimte; JOHANNA EN MARGARETHA 596 lasten, naar Amsterdam, Middelburg NLG 92,90 Rotterdam NLG 89,90 Dordrecht, Schiedam NLG 90,90 per gehele ruimte; SALATIGA 648 lasten, naar Amsterdam NLG 99,74 Rotterdam, Dordrecht, Schiedam NLG 94,74 Middelburg NLG 95,74 per gehele ruimte; BARON VAN PALLAND VAN ROOSENDAAL 752 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam NLG 83,49 per gehele ruimte; DORDRECHT II 408 lasten naar Amsterdam NLG 89,44 Rotterdam, Dordrecht, Schiedam NLG 84,44 Middelburg NLG 87,44 per gehele ruimte; CORNELIA 440 lasten, naar Amsterdam NLG 93,93 per gehele ruimte, naar Rotterdam NLG 95,98 per gehele ruimte; INDIA PACKET 400 lasten, naar Amsterdam NLG 83,47 per gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 20 mei 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 9 schepen, als:
Voor Amsterdam:
SOEMBING, kapt. W.H. Kannegieter, 699 gem. lasten, NLG 83,33; INDIA PACKET, kapt. G. Diepering, 400 gem. lasten, NLG 83,47; MAIBIT, kapt. A. Altmann, 609 gem. lasten, NLG 83,84; ARY SCHEFFER, kapt. J.L. Besseling, 398 gem. lasten, NLG 84,70;
PRINSES AMALIA, kapt. G.H. Timmerman, 445 gem. lasten, NLG 84,70; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. K.J. Lieuwen, 449 gem. lasten, NLG 84,70; PAULINE CONSTANCE ELEONORE, kapt. P.H. Bloem, 306 gem. lasten, NLG 84,70.
Voor Rotterdam:
BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL, kapt. J.A. Vrijman, 752 gem.lasten NLG 83,49
Voor Schiedam:
DORDRECHT II, kapt. C.J. Rotgans, 408 gem. lasten, NLG 84,44.

Afbeelding
Datum 17 mei 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 mei. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel Maatschappij:
FRIESLAND, 378 last, naar Amsterdam NLG 87,49 per 260 last, NLG 84,49 per gehele ruimte; ZUID-HOLLAND, 682 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 82,50 per gehele ruimte; PAULINE CONSTANCE ELEONORE, 306 last, naar Amsterdam NLG 82,35 per 260 last en NLG 79,85 per gehele ruimte; TROMP, 917 last, naar Amsterdam NLG 84,74 per gehele ruimte; ARIA EN BETSY, 391 last, naar Amsterdam NLG 88,88 per 260 last en NLG 84,84 per gehele ruimte; MR. JACOB VAN LENNEP, 436 last, naar Amsterdam NLG 84,44 per 260 last en per gehele ruimte; MAIBIT, 609 last, naar Amsterdam NLG 82,82 per 260 last en NLG 80,82 per gehele ruimte; TELENAK, 398 last, naar Amsterdam NLG 82,82 per 260 last en NLG 80,82 per gehele ruimte; NOORDZEEKANAAL, 439 last, naar Amsterdam NLG 83,48 per 260 last en per gehele ruimte; THORBECKE, 504 last, naar Amsterdam NLG 83,48 per 260 last en per gehele ruimte; WILLEMINA EN CLARA, 342 last, naar Amsterdam NLG 82,34 per 260 last en NLG 81,34 per gehele ruimte; SLIEDRECHT, 706 last, naar Amsterdam NLG 80,- per gehele ruimte; ELISABETH, 610 last, naar Amsterdam NLG 80,- per gehele ruimte; ANTOONETH (opm: mogelijk verminkte naam; denkelijk ANTOINETTE), 358 last, naar Amsterdam NLG 82,30 per 260 last en NLG 80,40 per gehele ruimte; JUPITER, 387 last, naar Amsterdam NLG 82,- per gehele ruimte; FLEVO, 686 last, naar Amsterdam NLG 82,68 per gehele ruimte; JACOB ROGGEVEEN, 377 last, naar Amsterdam NLG 87,49 per 260 last en NLG 82,49 per gehele ruimte; NICOLAAS WITSEN, 352 last, naar Amsterdam NLG 87,49 per 260 last en NLG 82,49 per gehele ruimte; DORDRECHT II, 408 last, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 84,49 per 260 last en NLG 83,49 per gehele ruimte; B.R.H., 657 last, naar Amsterdam NLG 79,97 per gehele ruimte; NICOLETTE, 640 last, naar Rotterdam NLH 80,50, Dordrecht NLG 78,50, Middelburg NLG 77,-, Schiedam NLG 80,50 per gehele ruimte; NEDERLAND, 373 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 90,- per 260 last en NLG 85,- per gehele ruimte; EMMA, 397 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 86,40 per 260 last en NLG 82,40 per gehele ruimte; ADA, 376 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 84,40 per 260 last en NLG 82,40 per gehele ruimte; JEDO, 399 last, naar Amsterdam en Rotterdam NLG 89,-, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 90,- per 260 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 85,- per gehele ruimte; JOHANNA MARGARETHA, 598 last, naar Amsterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 81,40, Rotterdam NLG 79,40 per gehele ruimte; MARY, 790 last, naar Amsterdam NLG 87,44, Rotterdam NLG 84,44, Dordrecht en Schiedam NLG 84,94, Middelburg NLG 83,44 per gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Singapore, 19 september. Alhier zijn bevracht de volgende Nederlandse schepen ANNA, SLIEDRECHT en MAIBIT om op Java te gaan laden voor Het Kanaal, SUNDA van Java naar Australië, en ALBLASSERDAM van Bangkok naar Soerabaja.

Afbeelding
Datum 06 juli 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Cardiff, 4 juli. Het Nederlandse schip MAIBIT, kapt. Altman, van Greenock alhier gearriveerd, heeft door aanzeiling met de AGNES STROMAN, de kluiverboom verloren.

Afbeelding
Datum 20 december 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 november. Vrachten. Omtrent de markt is weinig belangrijks mede te delen.
De voorhanden scheepsruimte is niet groot, maar schijnen de vele bevrachtingen van de afgelopen maand voor het ogenblik in de behoefte voorzien te hebben en is de vraag verminderd. Koersen ondergingen geen verandering, behalve voor grote schepen naar Holland, die in sommige gevallen lager prijzen geaccepteerd hebben.
De afsluitingen zijn de volgende: De Nederlandse schepen: ANNA EN SOPHIA naar Amsterdam, NLG 60 voor suiker, NLG 45 voor tabak; JOHANNES naar Amsterdam, NLG 60 à NLG 55 voor suiker, NLG 42,50 voor tabak, beide in de Oosthoek te laden; VIER GEBROEDERS naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, particulier NLG 60 voor suiker op de kust; KANAGAWA naar Rotterdam, ligt aan tot NLG 60 voor suiker in de Oosthoek; stoomschip CONRAD naar Nieuwediep, NLG 65 voor suiker, NLG 77,50 voor koffie, NLG 80 à 90 voor thee, NLG 50 voor particulier tin.
NOACH IV naar Rotterdam, NLG 60 voor suiker, NLG 57,50 voor rijst, te Indramayoe en Tagal te laden; OCEAAN naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, particulier NLG 57,50 voor suiker te Pasaroean; HENRIËTTE naar Amsterdam, bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij; ARIE EN WILLEMINA CORNELIA naar Amsterdam, NLG 57,50 voor suiker Pasaroean; ELISABETH naar Amsterdam, NLG 57,50 voor suiker te Soerabaya.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GIJSBERTUS EN HERMANUS, NICOLETTE en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 27 december 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 20 november. Bevracht werd het Nederlandse schip Noach III naar Rotterdam: NLG 60 à 57,50 voor suiker, te Tagal en Pekalongan te laden. In lading hier en op de kust, naar Nederland: stoomschip PRINSES AMALIA, en zeilschepen FERDINAND EN LOUIS en WILLEMINA EN CLARA. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GIJSBERTUS HERMANUS, NICOLETTE, MAIBIT en stoomschip BORNEO.

Afbeelding
Datum 03 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 november. Vrachten. De koersen ondergingen geen verandering en de afdoeningen gedurende de laatste veertien dagen voor Nederlandse schepen bepaalden zich tot de NOACH III naar Rotterdam, NLG 60 à 57,50 voor suiker, te Tegal en Pekalongan te laden.
In lading hier en op de kust: het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA, en de Nederlandse zeilschepen FERDINAND EN LOUIS, WILLEMINA EN CLARA en TWEE GEZUSTERS.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GIJSBERTUS HERMANUS, NICOLETTE, MAIBIT, IJMUIDEN en de stoomboot BORNEO.

Afbeelding
Datum 22 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 december. Vrachten. Sedert de vorige mail werden de volgende Nederlandse schepen bevracht: JOHANNA naar Saigon om rijst naar Java te laden à NLG 0,57 per picol; ARIA EN BETSY naar Amsterdam à NLG 55 voor suiker te Tagal te laden; MAIBIT, naar Rotterdam NLG 57,50 voor suiker te laden te Patjarakan en NLG 30 voor particuliere tin te Batavia; CORNELIS SMIT, naar Rotterdam, gedeeltelijk bevracht voor de Nederlandsche Handel Maatschappij en particulier NLG 30 voor tin en NLG 50 voor koffie; de WILLEMINA EN CLARA naar Amsterdam dito dito en NLG 40 voor tabak aan de oostkust; NICOLETTE, naar Amsterdam ligt aan à NLG 57,50 voor suiker te Soerabaja te laden; het stoomschip PRINSES AMALIA naar Nieuwediep NLG 75 à NLG 85 voor koffie, NLG 80 à NLG 90 voor thee, NLG 90 à NLG 100 voor specerijen, NLG 115 voor huiden en NLG 50 voor particulier tin.
In lading hier en op de kust naar Nederland: de stoomschepen CELEBES en PRINS HENDRIK; zeilschip FERDINAND EN LOUIS en TWEE GEZUSTERS.
Zonder emplooi en lossende: GIJSBERTUS HERMANUS, UTRECHT, IJMUIDEN, SCHIEDAM en ERASMUS, allen Nederlands.

Afbeelding
Datum 03 juli 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 mei. Vrachten. Weder is zeer weinig omgegaan, zwaar goed blijft schaars en ligt goed wordt meestal in stoomschepen afgeladen. Slechts de volgende afsluitingen hebben plaatsgehad: Nederlands st. KONING DER NEDERLANDEN, Nieuwediep NLG 95,- a 100,- tabak. MADURA, Nieuwediep NLG 80,- tabak en koffie, NLG 110,- indigo, NLG 90,- thee. Noors PROFESSOR DAA, Rotterdam GBP 2,17,6,- rijst, GBP 4,- thee, te Batavia te laden. Lossende en onbevrachtendeMederlandse schepen: A. EN W.C., LOUIS AUGUST CONSTANTIJN, HENRIETTA, MAIBIT en BASTIAAN POT.

Afbeelding
Datum 04 juli 1877
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 4 juli. Bij de inschrijving voor scheepsruimte naar Nederland door de Factorij is slechts één biljet ingekomen, dat voor het gehele schip MAIBIT, hetgeen van onwaarde verklaard moest worden, zijnde 260 last ruimte aangevraagd.

Afbeelding
Datum 14 juli 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 13 juli. Volgens telegram uit Batavia zijn aldaar bevracht voor een lading koffie van Java naar Nederland de schepen VICE ADMIRAAL MAY à NLG 72,50, MAIBIT à NLG 75 en TELANAK à NLG 80.

Afbeelding
Datum 16 juli 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 juni. Steenkolen. Zonder afdoeningen. Vrachten. De vrachtenmarkt blijft stil en zijn de volgende afsluitingen van Nederlandse schepen op te geven: HENRIETTA naar Amsterdam NLG 65,- voor koffie, NLG 90 voor huiden, op de Kust te laden; stoomschip PRINSES AMALIA naar Nieuwediep NLG 95,- à 100,- voor tabak, NLG 90,- voor koffie; A. EN W.C. naar Rotterdam NLG 65,- voor koffie en tabak, NLG 82,50 voor thee, op de Zuidkust te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LOUIS AUGUST CONSTANTIN, MAIBIT, BASTIAAN POT en TWEE GEZUSTERS.

Afbeelding
Datum 19 juli 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 juni. Vrachten. De toon onzer markt bleef gedurende de laatste veertien dagen onveranderd vast en zijn er meer afdoeningen te vermelden. Naar Nederland werd voor suiker NLG 65,- betaald, terwijl 260 last gouvernementskoffie NLG 67½ bedong. Naar het Kanaal werd GBP 3,2,6 besteed. Voor Amerika bestond geen vraag evenmin als voor Australië. In tussenvrachten bleef het stil. De laatste afdoeningen noteert men als volgt: Naar Nederland Nederlandse A. EN W.C. NLG 65,- koffie en tabak, NLG 82 ½ thee van Pangool, Patjitan en Tjlilatjap naar Rotterdam. Engelse stomer TORRINGTON NLG 80,- koffie, NLG 90,- tabak, NLG 80,- thee, NLG 50,- particulier tin, naar Rotterdam. Nederlandse BASTIAAN POT NLG 65,- suiker, NLG 67,50 260 last koffie, NLG 80,- peper, NLG 90,- huiden, van Batavia, Cheribon en Tagal naar Rotterdam. Nederlandse stomer PRINS VAN ORANJE NLG 90,- koffie, NLG 100,- à NLG 95,- tabak, NLG 120,- indigo, NLG 50,- particulier tin naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LOUIS, AUGUST CONSTANTIN, MAIBIT JEANNETTE MARIANNE LOUISE en BATAVIER.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 juni. Vrachten. Er kwam weinig verandering in onze markt gedurende de laatste dagen en bleven koersen stationair. De Factorie besteedde NLG 72,50 voor een volle lading koffie van de Zuidkust. De 4de juli zal zij een inschrijving houden voor de overvoer van 260 last, waarvoor schepen 18 juli disponibel moeten zijn. Naar Kanaal bestaat vraag voor handige schepen, doch worden nog weinig afdoeningen vermeld. Voor Amerika wordt geen ruimte verlangd. Voor Australië wordt voor zaksuiker een scheepje van 8.000 picols gezocht. Naar Amoy werd een scheepje van 4.000-8.000 picols gevraagd tot USD 0,25 per picol. De laatste afdoeningen zijn: Naar Holland Nederlandse TWEE GEZUSTERS, NLG 70,- vol koffie van Tjilatjap naar Rotterdam, Nederlandse VICE-ADMIRAAL MAIJ NLG 72,50 vol koffie van Pangool en Tjilatjap naar Amsterdam, Naar Kanaal v.o. Amerikaanse NICHOLAS THAIJER, GBP 3-2-6 suiker; Engelse STANHOPE, laadt voor bevrachters rekening. Naar Marseille Nederlandse HOLLAND FFR 100 suiker en koffie. Onbevrachte schepen op Java: Nederlandse LOUIS AUGUST CONSTANTIN, MAIBIT, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, BATAVIER, TELANAK en PHILIPS VAN MARNIX; Engelse MARINA, MACEDON, LANDSBOROUGH, FIERY CROSS en KENTISH TAR; Amerikaanse PROTEUS, JOHN WORSTER, ADOLPH ENGLER en JOHN M. CLERK; Frans PERUVIENNE, GENEVIÈVE en ECUADOR; Duitse WIELAND, Zweedse ANGANTYR, WEIDENHJOLM, THOR en HINDIBORG; Noorse ERATO, HOIDEN en HEROS.

Afbeelding
Datum 09 augustus 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Bij de op 4 dezer door de Factorij der Nederlandsch Handel Maatschappij gehouden inschrijving voor de overvoer van 260 last koffie of tin, of beide, is slechts één biljet ingekomen, dat de aanbieding bevatte van de gehele ruimte van het schip MAIBIT, welk biljet alzo van onwaarde verklaard moest worden.

Afbeelding
Datum 19 augustus 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 juli. Vrachtkoersen. Over het algemeen is de stemming in de vrachtenmarkt gedurende de laatste veertien dagen eerder flauwer dan levendiger te noemen, en de overvloedige disponibele scheepsruimte in de naburige havens, vooral te Singapore, van waar dagelijks schepen worden aangeboden, werkt niet mede om een verandering ten gunste der reders teweeg te brengen. Naar het Kanaal werd dan ook met moeite GBP 3,- voor suiker bedongen, doch zijn exporteurs thans ongenegen dit cijfer te besteden. Zij prefereren de binnenkomende partijen via Suez Kanaal te verschepen, en zijn daartoe reeds enige stoomboten bevracht. Naar Holland werd door particulieren niets afgesloten. De inschrijving der Factorij op 4 dezer mislukte, doordien alleen de MAIBIT aangeboden werd tot NLG 75,- voor een volle lading koffie naar Amsterdam, welke offerte echter geweigerd moest worden, doordien de Factorij uitdrukkelijk slechts 260 last ruimte gevraagd had; na deze inschrijving bood de Factorij aan een paar schepen 13.000 picols koffie tot NLG 65,-, hetgeen echter werd geweigerd. Tengevolge van de overvloedige aanvoer en de buitengewone schaarste aan disponibele ruimte onder Nederlandse vlag, moest zij weldra overgaan tot het aanbieden van grotere hoeveelheden tot hogere cijfers en werd 16.000 picols koffie tot NLG 80,- afgesloten. Voor Amerika bestaat geen vraag evenmin als voor Australië. Voor Amoy blijft vraag bestaan tot USD 0,35 per picol. Stoomschepen laden suiker à NLG 95,- en koffie à NLG 100,-.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Nederland JEANNETTE MARIANNE LOUISE NLG 80,- voor 16.000 picols Factorij koffie, van de Noordkust naar Amsterdam; NICOLETTE NLG 80,- voor 16.000 picols; TELANAK NLG 80,- voor 16.000 picols; MAIBIT NLG 75,- volle lading; BATAVIER NLG 75,- voor 22.000 picols; alle met koffie van de Noordkust naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: URANIA, ALBLASSERWAARD, AUGUSTE, PHILIPS VAN MARNIX en FLEVO.

Afbeelding
Datum 26 augustus 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 juli. Vrachten. Sedert ons laatste bericht ging er wat meer om en hadden er enige afsluitingen naar het Kanaal v.o. à GBP 3,- plaats. De vraag is echter niet levendig en is die koers op het ogenblik niet gemakkelijk te bedingen, zowel wegens het langzaam en ongeregeld binnenkomen der suiker, als door het aanhouden van elders gecharterde stoomschepen, die spoedig hier kunnen zijn. Bij de inschrijving der Factorij op 4 dezer werd alleen de gehele ruimte van het Nederlandse schip MAIBIT, 1.154 tons, tot NLG 75,- naar Amsterdam aangeboden, welk bod niet in aanmerking kon komen, daar slechts ruimte voor 260 last was aangevraagd. Enige dagen later werd door de Factorij een vijftal schepen, hetzij geheel, hetzij gedeeltelijk, naarmate van de grootte, voor de overvoer van Gouvernements- koffie aangenomen tot NLG 75,- à 80,-, waarvan de bijzonderheden hieronder, hetgeen de vrachtkoersen naar Nederland veel vaster gemaakt heeft.
De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: TELANAK naar Rotterdam NLG 80,-, Factorij koffie, op de Noordkust; MAIBIT NLG 75,- dito dito; JEANNETTE MARIANNE LOUISE dito NLG 80,- dito dito.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: PHILIPS VAN MARNIX, FLEVO, AUGUSTE, URANIA, en ALBLASSERWAARD.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 september. Vrachten. De markt bleef in dezelfde treurige toestand. Voor Nederland is hoegenaamd geen lading, en zal het voor ladende schepen uiterst moeilijk zijn een vol schip te bekomen. Dat die pogingen om toch spoedig en vol te kunnen vertrekken, zeer nadelig op de koersen influenceren, behoeft nauwelijks gezegd te worden. Een andere nadelige werking op de vrachten werd teweeg gebracht door de opname van de MAIBIT, bij de inschrijving van 7 dezer, tot NLG 34,99 voor 17.000 picols Factory-koffie van Pangool en Patjitan naar Dordrecht. Deze bodem was de laagste uit de 35 inschrijvers. Naar Kanaal bestond enige vraag voor handige schepen en werd GBP 1-10-00 à 1-12-06 betaald, doch wordt er weinig lading aangeboden. Naar Amerika hadden een paar afdoeningen plaats; de laatste wordt wordt geheim gehouden, men zegt dat het cijfer GBP 1-10-00 is. Naar San Francisco werd GBP 1-02-06 betaald. Naar Australië hadden enige afdoeningen plaats tot GBP 1-02-06 naar Melbourne; naar Sydney wordt GBP 0-17-06 geboden. Naar de Perzische Golf werden een paar scheepjes opgenomen. Kustvrachten bleven stil. Stoomschepen ondervinden evenals de zeilschepen grote moeilijkheid in het bijeenkrijgen van lading. Slechts één afdoening van een Nederland schip valt te melden: het stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 70 thee, NLG 65 koffie, naar Nieuwediep.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, MINA, VICE-ADMRIAAL MAY, OTTOLINA, NOACH V, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBRS. VAN DER BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, KANAGAWA, HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELENAK, JOHANNA EN WILLEM, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE en ALBLASSERWAARD.

Afbeelding
Datum 26 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 oktober. Vrachten. Sedert het laatste bericht was de markt zeer levendig en werden er vele schepen opgenomen tot verhoogde koersen. Het aantal onbevrachte vaartuigen is zeer gering en een verdere rijzing is daarom niet onwaarschijnlijk. Naar Nederland bood de Factorij in de laatste dagen NLG 37,50, doch te vergeefs; de weinige schepen houden zich zeer geretireerd. Voor suiker werd NLG 32,50 geboden, kleine partijen bedongen NLG 35. De Factorij heeft bekend gemaakt, dat zij de 23e dezer een inschrijving zal houden. Naar het Kanaal werd van GBP 1.17/6 tot GBP 2.10/- betaald en bestaat er goede vraag. Voor schepen, einde november disponibel, werd GBP 2.5/- besteed. Naar Amerika werd GBP 2./- voor koffie naar New York geaccepteerd. Voor Australië werden schepen opgenomen tot GBP 1.6/6 naar Melbourne en GBP 1.3/6 naar Sydney; voor de laatste plaats blijft veel ruimte gezocht Voor Perzië zou een klein scheepje te plaatsen zijn.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KITTY NLG 30 suiker, NLG 70 arak, uit de Oosthoek; OBI NLG 30 suiker en koffie van Samarang en uit de Oosthoek; SMEROE NLG 37,50 vol Factorij-koffie van Pangool en Patjitan; stoomschip KONING DER NEDERLANDEN NLG 65 koffie en thee, NLG 30 tin, allen naar Amsterdam. STAD MIDDELBURG NLG 30 suiker en A. EN W.C. NLG 30 suiker en part. koffie naar Rotterdam. De ANTONIA en LIBERAAL boekten suiker naar het Kanaal voor orders tot GBP 1.17/6.
De NIEUWE WATERWEG I werd gedeeltelijk bevracht voor rijst van Bangkok à NLG 0,50 per pikol, de BETSY EN ARNOLD accepteerde zout van Sumanap naar Samarang à NLG 9,- per koyang.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, OCEAAN, INDIA PACKET, OTTOLINA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 30 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 oktober. Vrachten. Er zijn weinig schepen aangekomen, gepaard aan het totstandkomen van de vorige afsluitingen, een belangrijke vermindering der beschikbare scheepsruimte en een verhoging van vrachtcijfers ten gevolge heeft gehad.
Hier en op de kust liggen in lading de Nederlandse stoomschepen PRINSES AMALIA, DRENTHE en PRINS VAN ORANJE.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, OCEAAN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT en IJMUIDEN.
Op de eergisteren door de Factorij der Nederlandsche Handel Maatschappij gehouden inschrijving werden de onderstaande Nederlandse schepen aangeboden: ZES GEZUSTERS NLG 65 voor 4.000 picols koffie naar Amsterdam; ERASMUS 33.000 picols koffie naar Rotterdam, Dordrecht of Middelburg tot NLG 50; PRESIDENT TRAKRANEN en JOHANNES beiden NLG 70 voor een volle lading koffie, NLG 80, wanneer koffie en suiker en/of rijst naar Amsterdam; MEDEA NLG 72 voor een volle lading koffie, NLG 80 wanneer koffie en suiker en/of rijst naar Rotterdam, Dordrecht, Schiedam of Middelburg; INDIA PACKET NLG 70 voor koffie, NLG 75 voor koffie en suiker en/of rijst naar Amsterdam; JAN PIETERSZ. KOEN NLG 64,47 voor koffie, NLG 72,47 voor koffie en suiker en/of rijst naar Amsterdam; THORBECKE II NLG 74,74 en NLG 84,74 als boven; OCEAAN NLG 52,50 voor koffie, NLG 55 voor koffie en suiker naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 65 voor 10.000 pikols koffie naar Rotterdam. Tin voor alle schepen uitgesloten. De beslissing zal nader bekend gemaakt worden.

Afbeelding
Datum 08 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 november. Vrachten. In de laatste tijd was de markt minder levendig ten gevolge van de flauwere suikerberichten. De laatst betaalde koersen werden echter gehandhaafd en daar de hoeveelheid te verschepen produkt nog zeer groot is, en niet alleen op Java maar ook in de naburige havens de scheepsruimte gering is, terwijl overal de vraag aanhoudt, zijn de vooruitzichten zeer gunstig te noemen. De Factorij hield 23 oktober een inschrijving – waarvan de aangeboden schepen reeds door ons zijn medegedeeld – en eerst op 25 oktober maakte zij bekend, dat de OCEAAN door haar was opgenomen tot NLG 52,50 naar Amsterdam. Na de inschrijving was zij in de markt tot NLG 55, maar zonder tot afdoening te leiden. Naar het Kanaal werd GBP 2.10/- grif bedongen, en een klein scheepje werd tot GBP 2.15/- opgenomen. Voor koffie naar Amerika werd GBP 2.10/- aangelegd, voor suiker werd GBP 2.5/- besteed. Voor Australië blijft ruimte gevraagd, maar zijn de offertes te laag om tot zaken te komen. Voor Perzië bestaat geen vraag. De koersen voor stoomschepen zijn bijna gelijk aan die, voor zeilschepen betaald. De veel aangeboden ruimte werkt rijzing niet in de hand. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: OCEAAN NLG 52,50 vol Gouvernementskoffie en suiker van de Noordkust naar Nederland; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 65 koffie en thee, NLG 30 tin, NLG 57.50 rijst en stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 65 koffie en NLG 30 tin, beide naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 65 koffie, NLG 70 thee en huiden, naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT, MEDEA, IJMUIDEN BARON VAN PALLANDT en TRIO.

Afbeelding
Datum 15 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 november. Vrachten. De stemming is zeer vast en gaan koersen hoger bij betrekkelijk weinig beschikbare ruimte. Opgenomen is het Nederlandse schip BETSY EN ARNOLD naar Middelburg tot NLG 55 voor een volle lading koffie van Samarang.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT, IJMUIDEN, BARON VAN PALLANDT, TRIO, MINA en TELANAK.

Afbeelding
Datum 26 januari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 december. Vrachten. Naarmate de vrachten gestegen zijn en het aantal verwacht wordende schepen langzaam toeneemt, worden exporteurs meer geretireerd. Er werden in deze periode geen Nederlandse schepen bevracht.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAIBIT, ELISABETH, KANAGAWA, SALATIGA, ADMIRAAL DE RUYTER, SLAMAT en AUGUSTE.

Afbeelding
Datum 01 februari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 25 december 1879. De stemming der markt bleef sedert het bericht van 13 dezer onveranderd. Product is nu nog voldoende, maar om de laatste koersen te bedingen moeten de schepen wachten tot de exporteurs ruimte vragen, biedt men hun haar aan, dan zijn zij dadelijk zeer geretireerd (opm: terughoudend). Naar Nederland werden 8.000 picols koffie tot NLG 60 geaccepteerd. De Factorij is thans voor groter kwantum tot die koers in de markt en tot NLG 55 voor 15.000 picols. Aangezien de bijlading zeer schaars is, hadden er geen verdere afdoeningen plaats. De vroeger opgenomen schepen zijn voor het grootste gedeelte beladen, en daar er in de Oosthoek nog veel koffie binnenkomt en verwacht wordt, zijn de vooruitzichten daarvoor niet slecht; zodra de fabrieken het malen hebben beëindigd dan wordt er enige suiker voor Nederland in uitzicht gesteld. Naar Het Kanaal werd voor suiker weer GBP 3.2/6 â 3.5/- en voor Amerika GBP 2.15 besteed. Voor de op 18 dezer te Padang gehouden koffieveiling werd nog geen ruimte opgenomen. Naar Australië werd tot GBP 1.5/- â 1.10/- afdoeningen vermeld.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip CONRAD, NLG 90 koffie, NLG 80 thee, NLG 40 tin naar Amsterdam; KANAGAWA, NLG 60 voor 8.000 picols koffie en suiker, NLG 15 voor huiden naar Rotterdam; MAIBIT, GBP 3.2/6. suiker van Samarang , BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG GBP 1.5/- suiker naar Sydney; Nederlands-Indisch, NICO, NLG 0,60 per picol rijst van Saigon naar Java. Te Macassar werden bevracht DE Nederlandse schepen RUDOLPHINA voor NLG 18.500 naar Amsterdam; THEODORA CATHARINA werd voor NLG 13.000 gecharterd van Gorontalo naar Amsterdam; HENDRIK ROBERT LEEMHUIS bedong GBP 3.7/6 voor koffie van Macassar naar New York. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ELISABETH, SALATIGA, ADMIRAAL DE RUYTER, SLAMAT, AUGUSTE en MAASNYMPH.

Afbeelding
Datum 10 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 maart. Kapt. A. Altmann, voerende het Nederlandse schip MAIBIT, van Newcastle te Batavia aangekomen, meldt van daar de dato 3 februari; In de nacht van 6 op 7 oktober 1880 werd de MAIBIT door een zware breker aangelopen, als gevolg waarvan het schip zo zeer op zijn zijde werd geworpen dat het door het overgaan van de lading 6 à 7 voet slagzij bekwam. Aan stuurboord lag de verschansing enige voeten onder water, alle voorwerpen aan dek sloegen los en gingen over boord, de kajuitsdeur werd ingeslagen en raakte de kajuit vol water, waardoor grote schade ontstond. De fok, het ondermarszeil en de kluiver gingen verloren en was de toestand zorgwekkend. Daar wind en weer spoedig handzamer werden, waren wij in staat met kracht te werken en het schip te rechten dat na enige dagen van zware inspanning gelukte, zodat geen noodhaven hoefde te worden opgezocht. Het schip is dicht gebleven.

Afbeelding
Datum 15 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 februari. Vrachten. Er gaat weinig om, doch zijn passende schepen niet tot lagere vracht te bekomen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: TELANAK, PRESIDENT TRAKRANEN, OTTOLINA, INDIA PACKET, SALATIGA en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 22 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 februari. Vrachten. De positie van onze markt bleef gunstig; de onbevrachte vloot is gering, terwijl er nog al vraag bleef bestaan. Naar Nederland accepteerde een klein schip NLG 70 voor koffie van Macassar; voor een partij rijst van Indramayoe werd NLG 55 besteed. Naar het Kanaal werd een schip bevracht tot GBP 2.15/- voor stroopsuiker ingenomen gewicht, en bestaat verder vraag voor enige handige schepen, zowel voor stroop- als droge suiker. Naar Amerika wordt ruimte gezocht voor suiker; voor de resterende koffie uit de laatste veiling werden nog geen instructies ontvangen. Naar Australië vond een klein schip emplooi. In kustvrachten heerst meer leven dan sinds geruime tijd het geval is geweest. Voor zout van Madura naar de Zuidkust werd ruimte gezocht en opgenomen en zouden nog enige schepen daarvoor te plaatsen zijn. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip VOORWAARTS, NLG 90 koffie, NLG 80 tabak, NLG 110 huiden, NLG 80 thee naar Amsterdam; SALATIGA ligt aan NLG 55 rijst van Indramayoe en Dadap naar Rotterdam, leverbaar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: TELANAK, OTTOLINA, INDIA PACKET en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 30 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 21 februari. Vrachten. De stemming blijft vast bij een uiterst gering aantal beschikbare schepen. De Nederlandse INDIA PACKET ligt aan om in de Oosthoek te laden voor Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: TELANAK, OTTOLINA en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 26 april 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 21 maart. Vrachten. Schepen van passend charter zijn zo goed als niet meer beschikbaar.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAIBIT, RUDOLPHINE, NOACH I en AGATHA.

Afbeelding
Datum 28 mei 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 27 april. De afgelopen veertien dagen hebben zich gekenmerkt door buitengewone stilte aan onze markt. Om op Java te laden werd niet één schip opgenomen en tot ons leedwezen moet men opnieuw constateren dat de vraag naar scheepsruimte zich slechts uitstrekt tot een paar ladingen waarvoor het daarenboven moeilijk zal zijn passende vaartuigen te vinden omdat afschepers aan bepaalde hoeveelheden gebonden zijn. De enige afdoening die heden te vermelden valt is die van de MAIBIT van Macassar naar Amsterdam. Arrivementen waren weer vrij talrijk en hoewel verschillende schepen na het lossen zullen verzeilen, is de onbevrachte vloot toegenomen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KONING DER NEDERLANDEN, NLG 90 koffie, NLG 80 tabak en thee, NLG 120 indigo, NLG 110 huiden naar Amsterdam, MAIBIT tot geheime condities van Macassar naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: alleen de SCHIEDAM.

Afbeelding
Datum 25 juni 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 21 mei. Het Nederlandse schip MAIBIT, kapt. Altmann, van hier naar Macassar, heeft bij Krawang gestoten en is te Soerabaija binnengelopen om te kunnen worden nagezien.

Afbeelding
Datum 07 juli 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaja, 21 mei. Het Nederlandse schip MAIBIT, van Batavia naar Makassar, dat bij Krawang gestoten heeft en hier is aangekomen om nagezien te worden, had een partij teer aan boord en zou te Macassar opvullen.

Afbeelding
Datum 15 september 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 augustus. Vrachten. Op de plaats is niets afgedaan. Afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES AMALIA NLG 90 voor koffie, NLG 85 voor tabak, NLG 110 voor huiden, NLG 120 voor indigo, NLG 40 voor tin ( per last), naar Amsterdam, stoomschip ZUID- HOLLAND koffie tot NLG 80 van de Noord- en NLG 90 van de Zuidkust, suiker tot NLG 80 en huiden NLG 110 ( per last), naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: KOSMOPOLIET III, OCEAAN, NOACH I, CORNELIS SMIT, SALATIGA, GEBROEDERS SMIT, MINA, CORNELIA, JAN VAN HAAFTEN, MERAPI, OTTOLINA, MARY, MAASNYMPH, MAIBIT, NOACH V, AMSTERDAM, NOACH VI, GEBROEDERS VAN DER BEEK, DELIANE, KANAGAWA.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 september. Vrachten. Op de plaats is een en ander omgegaan, zoals door de volgende Nederlandse afsluitingen wordt aangetoond: MAIBIT, AMSTERDAM, NOACH V, NOACH VI, beide Rotterdam en Amsterdam, AMSTERDAM, NLG 55 per last voor 15.000 picols gouvernementsproducten, met elk schip.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: DELIANE, KANAGAWA, A.H.VAN TIENHOVEN SR., THORBECKE, SMEROE, DORDRECHT II, JUPITER, WILLEM. LICHTSTRAAL, BESTEVAER, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER.

Afbeelding
Datum 12 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 oktober. Vrachten. De stemming blijft flauw, daar zowel door stoom- als zeilschepen ruimschoots in de behoefte voorzien wordt. De door de Factory gedeeltelijk beladen schepen hebben grote moeite hun lading te completeren. Afgesloten werden voor Nederlandse schepen: JUPITER en DORDRECHT II elk NLG 55 voor een volle lading koffie naar Amsterdam, MARY vult op met tabak tot NLG 30 en suiker voor reders rekening naar Rotterdam. De volgende Nederlandse schepen, slechts voor een gedeelte van hun ruimte met gouverments producten beladen wordende, zoeken nog bijlading: GEBROEDERS VAN DER BEEK, KOSMOPOLIET III, JAN VAN HAAFTEN, SALATIGA, CORNELIA, GEBROEDERS SMIT, MAASNYMPH, MAIBIT, OTTOLINA, NOACH V, NOACH VI, AMSTERDAM, THORBECKTE, SMEROE, DELIANE en KANAGAWA.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A.H. VAN TIENHOVEN SR, LICHTSTRAAL, BESTEVAER, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM en KERSBERGEN.

Afbeelding
Datum 02 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 december. Vrachten. Weinig scheepsruimte beschikbaar, doch genoeg in verhouding tot de bestaande behoefte. Er werden een Duits en een Engels schip bevracht.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A.H. VAN TIENHOVEN SR, KANAGAWA, ANTONIA, ADMIRAAL DE RUYTER, ZWERVER, MAIBIT en AMSTEL.

Afbeelding
Datum 15 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 januari. Vrachten. Er was weinig vraag naar scheepsruimte, die voldoende voorhanden was. Bevracht werd naar Rotterdam het stoomschip GELDERLAND koffie tot NLG 90, tabak NRG 70 per last, copra van Padang tot Sh.60/- per ton naar Londen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A.H. VAN TIENHOVEN SR., KANAGAWA, ANTONIA, ZWERVER, MAIBIT en AMSTEL.

Afbeelding
Datum 12 maart 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 februari. Vrachten met geringe vraag, terwijl er slechts weinige afsluitingen hebben plaats gevonden. Naar Rotterdam werd bevracht het Nederlandse schip SALATIGA gezuiverde kapok tot NLG 70, tabak tot NLG 35 en huiden tot NLG 65 per last, benevens de vroeger vermelde gouvernements-koffie.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, CORNELIA, MAASNYMPH, DORDRECHT II en BANDA.

Afbeelding
Datum 08 april 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 maart. De vrachten blijven stil, ofschoon de stemming enigszins vaster is. Er vallen geen bevrachtingen van Nederlandse schepen te vermelden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, CORNELIA, MAASNYMPH, DORDRECHT II, GROEN VAN PRINSTERER, NOACH IV, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA en JACOBUS JOHANNES.

Afbeelding
Datum 21 mei 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 april. In vrachten is zeer weinig omgegaan. Er zijn geen Nederlandse schepen bevracht.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, NOACH IV, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA, JACOBUS JOHANNES, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN en HELENA.

Afbeelding
Datum 04 juni 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 april. De vrachten blijven gedrukt. Afdoeningen worden niet gemeld.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA en MEDEA.

Afbeelding
Datum 06 juni 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 mei. Vrachten. Ten gevolge van het verspringen der mails sedert het laatste bericht van 23 april is er slechts over een tijdvak van 10 dagen bericht te geven. De markt bleef nog steeds flauw, doch bestond er iets meer vraag. De afdoeningen beperkten zich echter slechts tot een paar schepen. Naar Nederland werd niets afgesloten. Naar Liverpool rechtstreeks werd een schip bevracht met zaksuiker tot GBP 1.12/6. Naar het Kanaal voor orders werd een bodem opgenomen, eveneens voor zaksuiker, tot GBP 1.15/- Ten gevolge van het verzeilen van verschillende schepen naar naburige havens is het aantal onbevrachte vreemde schepen, thans op onze kusten aanwezig, zeer gering, zodat er kans bestaat, dat bij een enigszins betere vraag de koersen zich minstens op het tegenwoordige standpunt zullen houden. Naar Amerika bestond geen vraag en ook naar Australië was er niets in de markt.
De enige bevrachting van een Nederlands schip was het stoomschip PRINSES MARIE naar Amsterdam: koffie NLG 90, tabak NLG 70, huiden NLG 110 en thee NLG 75.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, LICHTSTRAAL, GEBR. SMIT, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA en JOHANNA MARIA, en de stoomschepen NOORD HOLLAND, PRINS HENDRIK en NOORD-BRABAND.

Afbeelding
Datum 01 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 24 mei. De markt blijft stil en er hebben weinig nieuwe afsluitingen plaats gehad. Nederlands stoomschip LIMBURG koffie tot NLG 90, huiden tot NLG 110 en thee tot NLG 75 per last naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, LICHTSTRAAL, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, JOHANNA MARIA en GRAAFSTROOM. In lading liggen de Nederlandse stoomschepen VOORWAARTS, PRINS FREDERIK en MACASSAR.

Afbeelding
Datum 07 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 mei. Vrachten. Sedert het bericht van de 17e dezer bleef de markt flauw en vermeerderde de onbevrachte vloot niet. Naar Nederland gaf de Factorij een gedeeltelijke lading aan een schip, dat daarop begon aan te leggen tot bestaande koersen. Naar Het Kanaal bestond enige vraag naar ruimte in stoomschepen, doch zeilschepen werden niet gezocht. Naar Amerika noch naar Australië kwamen afdoeningen tot stand en bestaat er hoegenaamd geen vraag. De laatste bevrachtingen zijn: LICHTSTRAAL NLG 45 voor 13.000 picol Factorij-koffie en NLG 31,50 tabak naar Rotterdam, ligt aan; stoomschip VOORWAARTS NLG 110 huiden, NLG 75 thee, NLG 40 tin, NLG 120 indigo naar Amsterdam en Ffrs. 90 peper, Ffrs 40 tin, Ffrs 90 gom damar, Ffrs 120 indigo en suiker tot geheime koers naar Marseille; GEBROEDERS SMIT NLG 32,50 voor tabak naar Amsterdam (en niet NLG 30, zoals vroeger werd vermeld).
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, JOHANNA MARIA, GRAAFSTROOM, CONSTANTIA, en de stoomschepen PRINS FREDERIK, PRINS VAN ORANJE en MACASSAR.

Afbeelding
Datum 15 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 juni. Vrachten. De markt blijft stil en er hebben bijna geen afslutingen plaats bij toenemende scheepsruimte. Nederlandse stoomschepen MACASSAR koffie tot NLG 85, tabak NLG 67,50, huiden NLG 110 per last, en PRINS FREDERIK koffie tot NLG 90, tabak NLG 70, huiden NLG 110, thee NLG 75, tin NLG 40 per last, beide naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, JOHANNA MARIA, GRAAFSTROOM, CONSTANTIA, NOACH III, JOHANNA, BATAVIER en INSULINDE.

Afbeelding
Datum 30 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 21 juni. Vrachten stil en er zijn bijna geen afdoeningen tot stand gekomen. Het Nederlandse schip JOHANNA MARIA werd bevracht tot geheime vracht hier en te Macassar te laden naar Amsterdam. Het stoomschip DRENTHE koffie NLG 90, huiden NLG 110, tabak NLG 70, indigo NLG 120 per last naar Nederland, en suiker Sh.50/- en kopra Sh.70/- per ton naar Marseille voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, JOHANNA MARIA, GRAAFSTROOM, CONSTANTIA, NOACH III, JOHANNA, BATAVIER en INSULINDE.

Afbeelding
Datum 15 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 14 januari. Het Nederlandse fregat MAIBIT, kapt. Bron, van Java naar Schiedam, ligt ten anker bij Dungeness met de Goereese loods aan boord, is reeds voor Schouwen geweest, doch is terug gestormd.

Afbeelding
Datum 21 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dungeness, 17 januari. De Nederlandse bark MAIBIT, van Java naar Schiedam, is vrijdag laatstleden ’s nachts van de ankers op drift gegaan en is westwaarts gedreven.

Afbeelding
Datum 23 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 januari. Volgens een telegram uit Vlissingen is het schip MAIBIT, kapt. Bron, van Java naar Schiedam, in de haven gesleept. Het heeft op de Stephenbank gestoten en ankers en kettingen laten slippen.

Afbeelding
Datum 05 februari 1885
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 31 januari. De laatste drie van Oost-Indië binnengekomen schepen, MAIBIT, JAN VAN HAAFTEN en INSULINDE, alle met koffie geladen, zullen waarschijnlijk hier allen lossen en in lichters worden overgeladen. (opm: wegens ijsgang op de waterwegen naar Amsterdam en Rotterdam)

Afbeelding
Datum 22 februari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars A.D. Strumpher, G.J. Boelen, J.F.L. Meijjes, A. Vinke en J.C. Reineke, zullen als lasthebbende van hun principalen, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, op maandag 16 maart 1885, in het Lokaal Frascati in de Nes te Amsterdam, des namiddags ten 3 uur, bij opbod en afslag presenteren te verkopen het snelzeilend composite fregatschip genaamd MAIBIT, varende onder Nederlandse vlag, gevoerd door kapt. L. Bron. Volgens rijksmeetbrief lang 50,49 meter, wijd 11,45 meter, hol 6,97 meter en alzo gemeten op 1.049,63 netto registertonnen, gebouwd te Amsterdam in 1869, en dat met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, zeilen, touwen, kettingen en andere scheepsbehoeften, nader bij afzonderlijke inventaris te omschrijven. Het voornoemde fregatschip ligt te Schiedam.
Voor nadere informaties vervoege men zich bij bovengemelde makelaars, of bij de cargadoors de Wed. Jan van Wesel & Zoon te Amsterdam.
(opm: koper wordt G. v.d. Gevel, Rotterdam; kapt. G. Volkersz).

Afbeelding
Datum 03 maart 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars A.D. Strumpher, G.J. Boelen, J.F.L. Meijjes, A. Vinke en J.C. Reineke, zullen als lasthebbende van hun principalen, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, op maandag 16 maart 1885, in het Lokaal Frascati in de Nes te Amsterdam, des namiddags ten 3 uur, bij opbod en afslag presenteren te verkopen het snelzeilend composite fregatschip genaamd MAIBIT, varende onder Nederlandse vlag, gevoerd door kapt. L. Bron. Volgens rijksmeetbrief lang 50,49 meter, wijd 11,45 meter, hol 6,97 meter en alzo gemeten op 1.049,63 netto registertonnen, gebouwd te Amsterdam in 1869, en dat met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, zeilen, touwen, kettingen en andere scheepsbehoeften, nader bij afzonderlijke inventaris te omschrijven. Het voornoemde fregatschip ligt te Schiedam.
Voor nadere informaties vervoege men zich bij bovengemelde makelaars, of bij de cargadoors de Wed. Jan van Wesel & Zoon te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 17 maart 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Verkoping van schepen te Amsterdam op 16 maart. Het heden geveilde Nederlandse fregatschip MAIBIT is opgehouden voor NLG 28.000.

Afbeelding
Datum 18 maart 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 16 maart. Het heden in veiling opgehouden schip MAIBIT is later uit de hand verkocht voor NLG 27.000 aan de heer G. van de Gevel te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 30 oktober. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip FRANÇOIS, ex-MAIBIT, kapt. Visser, te Singapore verkocht.

Afbeelding
Datum 12 februari 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 februari. Het Nederlandse barkschip FRANÇOIS (ex MAIBIT) onlangs te Singapore aangekocht door een chineesche kongsie tot vervoer van zout en ter rede van Soerabaja liggende, is onderstboven gevallen en vol water gelopen. Het schip zal of verloren zijn of het zal grote kosten veroorzaken het te lichten. (opm: zie JB 130190)

Afbeelding