|
Uit een officiële opgave, voorkomende in het werkje Koninklijke Nederlandsche Marine, op 1 januari 1848, verkrijgbaar bij het departement van marine, blijkt, dat de staat der Nederlandse marine op dat tijdstip was als volgt: 2 linieschepen der 1ste klasse, van 84 stukken (de KONING DER NEDERLANDEN en de ZEEUW); 5 linieschepen der 2de klasse, van 74 stukken (de KONINGIN, KORTENAAR, TROMP, DE RUITER, de ADMIRAAL VAN WASSENAAR): 3 fregatten der 1ste klasse, 2 van 60 en 1 van 54 stukken (de PRINS VAN ORANJE, DOGGERSBANK en de RIJN); 13 fregatten der 2de klasse, als: 11 van 44 en 2 van 38 stukken, zijnde de 2 laatsten: PRINS HENDRIK DER NEDERLANDEN en PRINSES SOPHIA, en de 11 eersten: PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, PRINS ALEXANDER DER NEDERLANDEN, de SCHELDE, de SAMBRE, de MAAS, BELLONA, PALEMBANG, JASON, de ZAAN, CERES en HOLLAND; 2 geraseerde fregatten,van 28 stukken, ROTTERDAM en ALGIERS; 12 kuilkorvetten, van 28 of 26 stukken, als: JUNO, ARGO, NEHALENNIA, HIPPOMENES, AJAX, BOREAS, CASTOR, VAN SPEYK, JAVA, SUMATRA, BORNEO en ATALANTE; 3 glad-dekskorvetten van 22 en 20 stukken, als PALLAS, de HELDER en AMPHITRITE; 14 brikken der eerste klasse, van 18 en 12 stukken, als: ECHO, PEGASUS, de MEERMIN, MERKUUR, VENUS, de KOERIER, de ZWALUW, de HAAI, de LYNX, de SPERWER, het ZEEPAARD, de ZEEHOND, de CACHELOT en de BRUINVISCH; 6 brikken der 2de klasse en aviso’s, van 14 en 10 stukken, als: de VLIEGENDE VISCH, de POSTILLON, de SNELHEID, de AREND, de PIJL en de BRAK; 12 schoenerbrikken, van 6 en 5 stukken, als: de WINDHOND, de LANSIER, de HUZAAR, de DOLFIJN, EGMONK, ZEPHIR, BANKA, BANDA, AMBON, SAPAROEA, TERNATE en REMBANG; 11 schoeners van 14 en 3 stukken, als: CIRCE, PILADES, JANUS, ARGO, de KAMELEON, SYLPH, de VOS, de WESP, de ADDER, de SCHORPIOEN en ARUBA, en 16 stoomschepen, als: PLUTO, van 300 paardenkracht; BROMO van 220 paardenkracht; MERAPI, van 220 paardenkracht; CYCLOOP, van 220; BATAVIA, van 206; CERBERUS, van 170; ETNA, van 170; VESUVIUS en HEKLA, van 140; PHOENIX, van 125; SURINAME (ijzeren stoomschip), van 110; CURAÇAO, van 106; SAMARANG, schroefstoomschip, van 100; BORNEO, van 100; en ONRUST, 70 paardenkracht; 2 instructievaartuigen, als URANIA, van 12 stukken en LAURENS COSTER (stoomvaartuig). 3 transportschepen: PRINS WILLEM FREDERIK HENDRIK, DORDRECHT en de MERWEDE. 10 kanonneerboten à 1 mortier en 3 stukken, 35 kanonneerboten, groot model en 30 kanonneer, klein model. In het geheel zijn er derhalve naar deze: Officiële opgave; Waar aan in aanbouw en in dienst 2 linieschepen der 1ste klasse - - 5 linieschepen der 2de klasse 3 - 3 fregatten der 1ste klasse - 2 13 fregatten der 2de klasse 1 5 2 geraseerde fregatten - - 12 kuil-korvetten 4 5 3 gladdeks-korvetten - - 14 brikken der 1ste klasse 4 6 6 brikken der 2de klasse en aviso’s - 5 12 schoenerbrikken 2 10 11 schoeners - 11 16 stoomschepen 2 13 2 instructievaartuigen - 2 3 transportschepen - 2 10 kanonneerboten à 1 mortier en 3 stukken - - 35 kanonneerboten, groot model - - 30 kanonneerboten, klein model - - 179 schepen en vaartuigen, waarvan in aanbouw 16 en in dienst 61 Onder de schepen, die in Oost-Indië in dienst zijn, bevindt zich: 1 fregat der 1ste klasse; 1 der 2de klasse; 2 kuil-korvetten; 3 brikken der 1ste klasse; 1 brik der 2de klasse; 9 schoenerbrikken; 7 schoeners; en 9 stoomschepen. In West-Indië: 1 kuil-korvet; 2 brikken der 1ste klasse; 4 brikken der 2de klasse; 2 schoeners; en 1 stoomschip. Nopens de stoomschepen valt nog op te merken, dat BATAVIA bestemd is voor de dienst tussen Batavia en Singapore, en dat het, evenals het stoomschip BORNEO, aan het departement van koloniën behoort; dat het schoenerschip CURAÇAO, dat te Rotterdam in aanbouw is, bestemd is ter vervanging van het stoomschip van gelijke naam, hetwelk eerlang, als voor de dienst onbruikbaar, zal moeten worden afgekeurd; en dat BORNEO en ONRUST ijzeren stoomschepen zijn, welke te Fijenoord aangemaakt, naar Oost-Indië verzonden en aldaar ineengezet zijn.
|