Inloggen
CLÉMENCE - ID 10437


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1828-09-12 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830

Identification Data

Bouwjaar: 1828
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerkof
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Claas P. Sjollema, Grouw, Friesland, Netherlands
Launch Date: 1828-00-00
Delivery Date: 1828-08-02
Technical Data

Gross Tonnage: 100.00 lasts
 
Length 1: 26.885 Meters Registered
Beam: 6.722 Meters Registered
Depth: 3.821 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1828
Datum agenda: 1828-09-12
Register nr: 18280625
Scheepsnaam: CLEMENCE (VAN ANTWERPEN)
Type: Kof
Lasten: 100
Gebouwd in provincie: Friesland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Tilt, S.J. van
Plaats: Leuven
Kapitein op moment van verzoek: Haan, R.R. de
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Ship History Data

Date/Name Ship 1828-08-02 CLÉMENCE
Manager: Lodewijk L. van Tilt, Leuven, Netherlands
Eigenaar: Lodewijk L. van Tilt, Leuven, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Leuven / Netherlands

Date/Name Ship 1830-00-00 CLÉMENCE
Manager: Lodewyk L. van Tilt, Leuven, Belgium
Eigenaar: Lodewyk L. van Tilt, Leuven, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Leuven / Belgium

Ship Events Data

1832-06-12: Omstreeks 12 juni heeft de CLÉMENCE een dag aan de grond gezeten op de Schelde en met behulp van de Nederlandse marine zonder schade bevrijd
1833-05-28: Op 28 mei 1833 is de CLÉMENCE op de Goodwin Sands enige tijd geboeid geweest, maar kon zonder schade worden afgebracht
1840-01-00: Van januari tot juni 1840 werd aan de CLÉMENCE in Boom groot onderhoud gepleegd
1843-09-21: De CLÉMENCE, kapt. O.A. Ninteman is op 21 september 1843 met zware schade aan het touwwerk Poros, Griekenland, aangelopen
1849-11-05: De CLÉMENCE, kapt. Ninteman is op 5 november 1849 Dover als noodhaven binnengelopen ter reparatie van flinke schade aan boeg en fokkemast als gevolg van een aanvaring met een stoomboot ter hoogte van Beachy Head
1853-12-23: Final Fate:
Op 23 december 1853 is de CLÉMENCE, kapt. O.H. Ninteman, onderweg van Liverpool naar Antwerpen, ter hoogte van Cornwall gezonken

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1828
Kapitein: Haan, Roelof R. de
Overige informatie: wonend te Antwerpen

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.Mazens was met vlagnummer 41 in de periode 1826-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd”108.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Geen

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 09 mei 1822114

Rotterdam, 8 mei.

….Sedert onze laatste zijn alhier ter rede gekomen NEPTUNES, G.G. Smit, van Dantzig (opm: Gdansk) naar Brussel gedestineerd, en voor Antwerpen bestemd EUGENE (opm: brik EUGÉNIE, thuishaven Antwerpen), E. Mazens, van Rio-Janeiro, hebbende dit schip de reis in 115 dagen gedaan; de JONGE PIETER (opm: smak), E.P. Boer, van Dantzig (opm: Gdansk); de VROUW GEERTRUIDA, H.A. Bekkering, van Dantzig,….

 

Rotterdamsche Courant 21 september 1822114

Rotterdam, 20 september. Van Vlissingen meldt men van den 17 dezer, dat sedert onze laatste, van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild zijn de schepen de VRIENDSCHAP, B.H. Smit, naar Londen, EUGENIA. E. Mazens, naar Guernsey; de EENDRAGT, H.T. Smit, naar …(opm: niet vermeld); de MARIA, J.H. Behrends, naar Lissabon; JOSEPHUS, M. Bakker, naar Liverpool; BARBADOES PACKET, R. Daere, naar Londen; DUXBURG, C. Dreu, naar St. Ubes,

en aldaar ter rede aangekomen la BELLE ALLIANCE (opm: pleit), O.A. Wilman, van Memel (opm: Klaipeda) naar Brussel gedestineerd en de VROUW JACOBA, J.S. Voogd, van Ekworinde Spiker ? naar Antwerpen bestemd.

 

 

Datum vanaf: 1833
Kapitein: Mazens, E.

* Schakenburg ca 1777

Datum vanaf: 1834
Kapitein: KNUDSEN, MATHEUS

Datum vanaf: 1835
Kapitein: THIEL, DAVID

Datum vanaf: 1838
Kapitein: STINZE, D.

Datum vanaf: 1839
Kapitein: JEPSEN, J.

* Papenburg 1808

Datum vanaf: 1840
Kapitein: NINTEMAN, OTTO H.

Algemene informatie

1828

Op 12 september 1828 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de CLÉMENCE (VAN ANTWERPEN), aangevraagd door S.J. van Tilt, Leuven, voor R.R. de Haan, als kapitein.

RC 211028
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 17 oktober.
Te Liverpool is gearriveerd de CLÉMENCE, van Amsterdam. (opm: eerste reis van de Zuid-Nederlandse schoener-kof CLÉMENCE, kapt. Roelof R. de Haan.)
MCO 131128
Vlissingen, 11 november. Eergisteren is, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen la CLÉMENCE, kapt. R.R. de Haan, van Liverpool, met klipzout.

1829

RC 050329
Rotterdam, 4 maart. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild MEDUSE, kapt. F. Bunnemeyer, DE JONGE WICHER, kapt. H.W. Bontekoe, JOSEPHINE, kapt. D.T. Moldenhauer en CATHERINA, kapt. M.M. Pott, naar Londen; MARIA, kapt. P.E. Boer, naar Goole; REMBRAND, kapt. F. Petersen, naar Malta; DE MARIA, kapt. G. Wordinger, naar Malaga; JULIANA, kapt. O. Kievit, naar Rio de Janeiro; la CLÉMENCE, kapt. R.R. de Haan, naar Buenos Aires en ST. ANTHONY, kapt. H.C. Jongebloed, naar Bergen.
De CLÉMENCE was op 13 december terug in Antwerpen met 10.000 huiden.

1830

RC 270430
Amsterdam, 25 april. Kapt. D.G. Doeksen (opm: brik HET HUIS TE SPIJK, van Suriname, in Texel binnen, rapporteert de 20e dezer gepraaid te hebben, vier mijlen N.O. van Portland, een gekoperde Nederlandse schoener-kof, tonende de nommervlag 50, zijnde wit met groene banden (opm: de vlag van het Antwerpse zeemanscollege ‘Tot Nut der Zeevaerd’; vlagnummer 50 behoorde aan kapt. R.R de Haan van de schoenerkof CLÉMENCE, op 7 april van Antwerpen vertrokken naar Buenos Aires).

België
Gedurende 25-27 augustus 1830 waren er in Brussel onlusten geweest welke de opmaat zouden vormden tot de revolutie die resulteerde in de afscheiding van België. Op 4 oktober 1830 werd eenzijdig de onafhankelijkheid van België geproclameerd. In reactie hierop decreteerde de koning bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) dat van de schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk tehuis behoorden de Nederlandse zeebrieven moesten worden ingetrokken. Dit betrof 196 schepen, waaronder de CLÉMENCE, die in het vervolg onder Belgische vlag zou varen. Dat de Nederlandse zeebrief ook daadwerkelijk ook naar Den Haag is geretourneerd is niet gevonden.

MCO 281030
Vlissingen, 26 oktober. Heden is op de rede aangekomen la CLÉMENCE, kapt. R.R. de Haan, van Buenos Aires, met huiden; destinatie onbepaald. Door de op 4 oktober door België afgekondigde Afscheiding heerste grote onzekerheid, resulterende in gevechten in Antwerpen en afsluiting van de Westerschelde; de schoenerkof werd tenslotte naar Rotterdam gedevieerd, zie OHC 111230)
OHC 111230
Advertentie. J.B. Breukelman, J.N. van Houten en J. van Alphen Gz., makelaars te Rotterdam, zijn van mening op dinsdag den 14 december 1830, des voormiddags ten elf ure, in het Notarishuis, op de Gelderschekade, als daartoe behoorlijk geauthoriseerd en ten overstaan van den Heer Griffier van de Rechtbank van Koophandel, in het openbaar aan de meestbiedende om contant geld, in entrepot, te verkopen: Circa 1000 Buenos Ayres huiden, allen weinig, meer, veel en slecht door zeewater nat en beschadigd, gelost uit de van Buenos Aires gekomen schepen CLÉMENCE, kapt. R.R. de Haan, ALIDA, kapt. A.M. Hughes, en MERCEDITAS, kapt. R.O. Brien, en zulks bij kavelingen, zoals die zullen liggen op een zolder aan de Leuvehaven, westzijde, Wijk C, no. 348, en op een zolder van ’s Rijks vrij entrepot, in de Boompjes. (opm: verder onleesbaar)

1831

AH 171231
Vlissingen, geen datum. Voor Antwerpen bestemd is op onze rede aangekomen  la CLÉMENCE (opm: nu Belgische vlag), kapt. R.R. de Haan, van Londen met koffie en suiker.

1832

MCO 100132
Vlissingen, 7 januari. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en gisteren en heden van onze rede naar zee gezeild: ST. MICHEL, kapt. M. Knudsen, naar Lissabon, met spijkers en ballast; la CLÉMENCE, kapt. R.R. de Haan, naar Marseille.
MCO 160632
Vlissingen, 12 juni. Sedert den 9 dezer zijn, voor Antwerpen bestemd, op onze rede aangekomen: ANNA CATHARINA MARGARETHA, kapt. J.H. Busseler, van Delfzijl, met stokvis; AGNES, kapt. E. Hardig, van Mantanzas, met suiker; AMASIS, kapt. T.E. Tisser, van Riga, met hout; WILLEM LODEWIJK, kapt. J.C. Nieschwager en ANGELINA, kapt. D. Stinze, beide van Liverpool, met klipzout; deze drie moeten quarantaine houden; la CLÉMENCE, kapt. R.R. de Haan, van Marseille, met stukgoederen (opm: olie en zeep); DE VERWACHTING, kapt. E.E. Valk, van Koningsbergen, met koorn; MINERVA, kapt. H.H. Albers, van Emden, met haver en bonen; CASTOR EN POLLUX, kapt. K. Horn; INDUSTRIE, kapt. J. Ulfers en de CERES, kapt. N. Haarted, alle acht van Riga, met rogge;
OC 260632
Journal du Commerce d’Anvers: Dit blad behelst onder het opschrift: Barbaarsheid onzer vijanden, het volgende artikel:
‘Een Antwerpsch vaartuig, LA CLÉMENCE, is voor enige dagen van Marseille in onze haven binnengekomen, na op de lage gronden bij Pijp Tabak, tegenover het Hollandsche eskader, te zijn gestrand geweest. Het bleef er 24 uren vast zitten. Men oordeele over den schrik van den Belgischen kapitein, zich omstuwd te zien van vijanden welke zijne, door de ijzingwekkende verhalen onzer dagbladen getroffene verbeelding hen in dit ogenblik voorstelt als zo vele hongerige tijgers, gereed op hunne prooi toe te schieten. Terstond herinnert hij alle de gruweldaden, door diezelfde matrozen, naar luid onzer zeer waarheidlievende dagbladen, in den omstreek van Callo en elders gepleegd; de manschap van het gestrande schip deelde blijkbaar in den angst en schrik van hunnen armen kapitein. 
 Diezelfde mensen echter, welke men ons placht voor te stellen als mensenvreters, brandende van begeerte om in Belgisch bloed hunne handen te wassen, iedere gelegenheid zoekende en bespiedende om den Antwerpsche koophandel den hals te breken; diezelfde mensen, ten getale van 14, haastten zich, het in gevaar verkerende schip ter hulp te snellen, beijverden zich aan hetzelve alle hunne zorgvuldigheid te beiden, stellen al het nodige in het werk om hetzelve vlot te maken en verlaten hetzelve niet dan na, met het invallen van den nacht, den kapitein bewogen te hebben om, op het minste gevaar dat hem nog meer mocht bedreigen, zijne noodlantaarn te hijsen. 
 Ettelijke uren later kon de manschap de golven niet bedwingen; de kapitein, door het zo heuselijk hem gedane aanbod verstout, doet het sein. En zie daar de Hollanders andermaal bij hem aan boord; thans verlaten zij hem niet weer, voor het hun gelukt is de CLÉMENCE in staat te stellen deszelfs tocht naar Antwerpen te volbrengen. 
 De kapitein ter zee Maas, het Hollandsche eskader commanderende, heeft tot het verlenen dier hulp bevel gegeven, daarbij de kiesheid zoverre drijvende, den Belgische kapitein op het stelligst te verbieden enige hoegenaamde beloning aan te bieden aan de hem zo volvaardig en edelmoedig bijgestaan hebbende matrozen. Men moet billijk zijn, ook jegens zijne vijanden, en men zal het ons dus wel niet tot ene misdaad aanrekenen, wij hier den braven kapitein Maas, dat de schatting onzer lofspraak willen hebben toegebracht.
MCO 020832
Vlissingen, 24 juli. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en eergisteren van onze rede naar zee gezeild: SOPHIA DOROTHEA, kapt. J. Petit, naar Havanna, met stukgoederen; FORSIGTIGKEIT, kapt D. Ewaldt, naar St. Ubes; la CLÉMENCE, kapt. R.R. de Haan, naar Liverpool; FRANCISCUS, kapt. J.F. Hempelman, naar Marseille, alle vier met ballast.
(opm: de CLÉMENCE maakte tot juni 1933 vier rondreizen naar Liverpool vanuit Antwerpen en Oostende, de ladingen bestonden uit zout, koffie, rijst en katoen)

1833

RC 040533
Rotterdam, 3 mei. Uittreksel uit de Lloydslijst van 30 april.
De CLÉMENCE, kapt. R.R. de Haan, van Ostende naar Liverpool, is de 28e op de Goodwind Sands geraakt, doch is, denkelijk zonder schade, afgebracht en te Ramsgate binnen gekomen.

1834

MCO 100634
Vlissingen, 7 juni. Voor Antwerpen bestemd is alhier ter rede gekomen la CLÉMENCE, kapt. E. Mazens, van Rio Janeiro, met koffie, suiker, hoorns en huiden.
De kof was 23 september 1833 van Antwerpen vertrokken.
AH 071034
Vlissingen, 3 oktober. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en van onze rede naar zee gezeild la CLÉMENCE, kapt. M. Knudsen, naar Rio Janeiro.
Het schip was via Rio Grande do Sul op 12 juli 1835 terug in Antwerpen. de lading bestond uit koffie, suiker en waarschijnlijk huiden en hoorns.

1835

AH 011035
Antwerpen, 28 september. Uitgezeild la CLÉMENCE (opm: Belgische ex-Zuid-Nederlandse schoenerkof), kapt. D. Thiel, naar Rio Janeiro.
Op 9 juli 1836 was het schip terug in Antwerpen, met  koffie, suiker en hoorns.

1836

AH 171136
Vlissingen, 14 november. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en van onze rede naar zee gezeild la CLÉMENCE, kapt. D. Thiel, naar Liverpool.
in deze ‘run’ werden tot 19 april 1837 meerdere reizen gedaan.

1837

LvC
Op 21 met vertrok de CLÉMENCE onder kapitein D. Thiel naar St. Petersburg.
AB 041237
Royan, 25 november. Uitgezeild la CLÉMENCE, kapt. D. Thiel, naar Antwerpen.
De aankomst was op 17 december.

1838

AH 300338
Ramsgate, 24 maart. Binnengelopen CLÉMENCE (opm: Belgische ex-Zuid-Nederlandse schoenerkof), kapt. D. Stinze, van Antwerpen naar Konstantinopel. (opm: op 14 november arriveerde het schip weer in de thuishaven Antwerpen; de lading bestond uit lijnzaad en tarwe)
Van 17 december tot 23 juni 1839 zeilde de CLÉMENCE, kapt. Stinze, twee maal in ballast naar Liverpool om zout te halen voor Antwerpen.

1839

MCO 250639
Vlissingen, 24 juni. Voor Antwerpen bestemd is alhier ter rede gekomen la CLÉMENCE, kapt. D. Stinze, van Liverpool, met klipzout. 
Op 16 juli vertrok de CLÉMENCE, nu onder kapt. J. Jepsen, naar Archangel en was 1 december terug met haar lading lijnzaad.

1840

LvC
Voor reparaties en onderhoud lag de CLÉMENCE tot haar tewaterlating op 24 juni op de scheepswerf van de Ceuster in Boom.
MCO 080840
Vlissingen, 7 augustus. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en van onze rede naar zee gezeild la CLÉMENCE (opm: schoenerkof), kapt. O.A. Ninteman, naar Napels, met machines.

1841

DC 260141
Hellevoetsluis, 24 januari. Gisteren namiddag arriveerden uit zee: CLÉMENCE, kapt. O.A. Ninteman, van Sicilië, en MARIA, kapt. A. de Zeeuw Baggus, van Livorno.
RC 270241
Advertentie. De houders van diverse cognossementen aan order, over goederen per de schepen: CLÉMENCE, kapt. O.A. Ninteman, van Napels, NOORDOOG, kapt. B.C. Behrens, van Bordeaux en LUKKINA MAGRIETA, kapt. H.S. Hoveling, van Triëst, worden verzocht zich ten spoedigste aan te melden ten kantore van Kuyper, Van Dam & Smeer.
LvC
Vertrek CLÉMENCE, kapt. Ninteman, van Havana 8 juli, Aankomst te Antwerpen 31 augustus, met suiker en sigaren.
Van Antwerpen 5 november met een lading Paixhans-kanonnen en bommen (=granaten). De CLÉMENCE verliet eerst op 29 december de rede van Vlissingen naar zee. Aankomst Alexandrië 5 februari 1842

1842

LvC
In april 1842 vertrok de CLÉMENCE, kapt. Ninteman van Alexandrië naar Rotterdam, alwaar aangekomen in juni.
AH 050842
Helvoetsluis, 3 augustus. Uitgezeild la CLÉMENCE, kapt. O.A. Ninteman, naar Oran.

1843

LvC
Van Cette (Sète) vertrok de  CLÉMENCE, kapt. Ninteman op 11 maart. Op 7 mei werd de thuishaven Antwerpen bereikt. De lading bestond uit wijn en eau-de-vie (brandewijn).
RC 101043
Het schip la CLÉMENCE (opm: Belgische ex-Zuid-Nederlandse schoenerkof), kapt. O.A. Ninteman, van Antwerpen naar Konstantinopel, is volgens brief van Athene, na zware stormen doorgestaan hebbende, den 21 september met schade aan het touwwerk te Poros binnengelopen; de bodem was dicht gebleven.
LvC
Aankomst CLÉMENCE, kapt. Ninteman te Constantinopel 17 oktober en doorgevaren naar Odessa.
Van Odesa 15 december naar Antwerpen, waar aankomst 22 april 1844. De lading bestond uit lijnzaad.

1844 - 1845

LvC
Tussen 27 mei 1844 en 27 november 1845 maakte de CLÉMENCE, kapt. Ninteman, 7 maal de rondreis Antwerpen / Liverpool / Antwerpen met een retourlading zout.

1846 - 1853

LvC
Op 21 januari vertrok de CLÉMENCE, kapt. Ninteman, van Antwerpen naar Lissabon. De terugreis werd op 21 april volbracht met een lading zout en graan.
LvC
Hierna heeft de CLÉMENCE, kapt. Ninteman, tot 1853 onafgebroken gevaren tussen Antwerpen en Liverpool. De retourreis bestond uit zout en soms stukgoed (waaronder katoen). Op haar 30ste (!) rondreis naar Liverpool verging het schip, zie o.a. NRC 180154.
RC 101149
Milford, 6 november. Het schip la CLÉMENCE (opm: Belgische ex-Zuid-Nederlandse schoenerkof), kapt. O.A. Ninteman, van Antwerpen naar Liverpool, is den 5 dezer met verlies van boegspriet, gesprongen fokkemast, weggeslagen boeg en andere schade te Douvres binnengekomen; zijnde bij Bevezier (opm: Beachy Head) met een stoomboot in aanzeiling geweest.
AH 040652
Amsterdam, donderdag 3 juni. Op 29 mei heeft het schip CLÉMENCE (opm: Belgische ex-Zuid-Nederlandse schoener), kapt. O.A. Ninteman, te Liverpool aangebracht de equipage van het Hollandse schip (opm: kof) VROUW GRIETJE, kapt. H.H. Pot, bestaande uit 10 personen, welk vaartuig op deszelfs reis van Liverpool naar Nerva is verongelukt. (opm: zie NRC 010652 en GRC 220253)
GRC 220253
’s Gravenhage, 19 februari. Uit Antwerpen wordt geschreven, dat de Nederlandse consul, ten gevolge een besluit des Konings, eergisteren aan den heer O.A. Ninteman, kapitein van het Belgisch schip (opm: schoenerkof) CLÉMENCE, heeft overhandigd ene zilveren medaille, ter beloning van het schone gedrag, door dien kapitein gehouden bij gelegenheid van het redden der equipage van een Hollands schip (opm: de kof VROUW GRIETJE, zie AH 040652). Voorts heeft gemelde kapt. ene som van NLG 75,- ontvangen, ter uitdeling onder de equipage van zijn schip.

1854

NRC 030154                                                     
Falmouth, 31 december. Door het Nederlandse fregatschip (opm: bark) BORNEO, kapt. C.C. Hansen, van Batavia naar Rotterdam bestemd, is alhier aan wal gebracht, de door die bodem geredde equipage van de Belgische brigantijn (opm: schoenerkof, bouwjaar 1828, ex-Zuid Nederlander) CLÉMENCE, welk schip de 23e op 48º NB 08º WL gezonken is.
(opm: zie ook NRC 180154)
NRC 180154
Rotterdam, 16 januari. Door een vriendelijke hand zijn wij in staat gesteld, onze lezers enige nadere bijzonderheden mede te delen omtrent de redding van de equipage van het Belgische schoenerschip CLÉMENCE, kapt. O.A. Ninteman, door het alhier te huis behorende barkschip BORNEO, kapt. C.C. Hansen, van Batavia naar Rotterdam bestemd, met schade te Falmouth binnen en waarvan wij in ons nommer van 3 dezer met een woord melding maakten.
De BORNEO bevond zich de 23e december 1853, met stormweder en een hoge verbolgen zee, bijliggende met dicht gereefd grootmarszeil, op 48º NB 08º WL, toen men des morgens ten half acht ure, de Belgische schoener (opm: schoenerkof), mede bijliggende, ontwaarde, welke koers op de BORNEO zette, ongeveer ten 9 ure achter deze omliep en verzocht dat men de equipage af zou halen, daar het schip zinkende was en men geen vaartuig had om van boord te gaan, aangezien de beide boten stuk geslagen waren.
Het was voor de bemanning der BORNEO een zeer gevaarlijke onderneming, om onder de omstandigheden waarin het schip verkeerde, aan deze bede gehoor te geven. Maar daarginds verkeerden negen mensen in doodsgevaar, en deze zouden hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe morgen zien aanbreken, wanneer geen hulp geboden werd. Men aarzelde dan ook niet lang, maar besloot met gemeen overleg, om de redding te beproeven. Dit besluit eenmaal genomen zijnde, halsde (opm: gijpte) men de BORNEO rond en het mocht door de goede maatregelen die genomen waren, na veel moeite, gelukken, om de boot te water te brengen.

Spoedig deden zich vier der wakkerste matrozen op, welke zich vrijwillig met de tweede stuurman T.J. Jansen, bereid verklaarden, om het waagstuk te ondernemen. Zij begaven zich moedig in het broze vaartuig en worstelende tegen een hemelhoge zee, bereikten zij gelukkig het ontredderde schip, namen voor de eerste maal vier man mede, brachten die op de BORNEO, staken andermaal van boord en hadden het genoegen om ook de nog overige vijf behouden op hun schip te brengen. Zo ooit, dan was het hier meer dan tijd dat de redding opdaagde, want nauwelijks waren de ongelukkige schipbreukelingen gered, te ongeveer 12 ure, of men zag de CLÉMENCE in de diepte wegzinken.
Na het doorstaan van veel stormen, liep de BORNEO de 31e december Falmouth binnen en werd de geredde equipage onder bescherming gesteld van de Belgische consul aldaar.
Met genoegen maken wij weder melding van deze stoute en edelmoedige daden. Zij kenmerken de geachte vaderlandse zeemansstand. Wij zijn niet gelukkig genoeg de namen der 4 matrozen te kunnen opgeven. Mochten wij daartoe echter in de gelegenheid gesteld worden, dan zal hun de loffelijke melding niet onthouden worden, door hen niet minder verdiend dan door de bemanning van de SCHOONDERLOO.

 



 

Akten

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.220
DVD - XXXI – 132 III 107-108
ACTE BIJLBRIEF

Naam schip CLÉMENCE

plaats en datum acte bijlbrief,Grouw, 2 augustus 1828

type schip schoener-kof

bouwwerf/verkoper Claas Piers Sjollema, scheepsbouwmeester te Grouw

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Lodewyk L. van Tilt, wonende te Leuven, boekhouder van het schip

te voeren door kapt. Roelof R. de Haan, wonend te Antwerpen

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang over stevens 26,885 meter, wijd over de berghouten 6,722 meter, hol op de uitwatering 3,821 meter

kiellegging

tewaterlating in den jare 1828

plaats / datum registratie Sneek, 2 augustus 1828

nummer van registratie deel 8 folio 28 verso vak 3

notaris bevestigende verklaring van grietman en assesoren van Idaarderadeel

prijs NLG.

bijzonderheden n






researcher/datum research: AD/300609

Naam CLEMENCE
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1828
Toegang 512.0044
Inventaris 132

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: RA - Beveren
Omschrijving: ACTE BIJLBRIEF: RA - Beveren / Archiefnummer Ant.512.0044.00132.220

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.220
De heer S. Parma, Hilversum
LvC = De heer Luc van Coolput, Antwerpen
AB = Avondbode
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordtsche Courant
GRC = Groninger Courant
MCO = Middelburgsche Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Oprechte Haarlemsche Courant
OC = Overijsselsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant