Inloggen
STAATSRAAD BAUD - ID 10356


Kroniekberichten

Datum 12 juli 1839
Krant ZP - Zeepost
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Heden middag ten 1½ ure is van de werf de Hollandsche Tuin in de Groote Bikkerstraat alhier (opm: Amsterdam) met het beste gevolg te water gelaten het fregatschip STAATSRAAD BAUD, groot 400 lasten, gevoerd zullende worden door kapt. J.H. Seepe, en bestemd voor de vaart op Oost-Indiën. (opm: zie ook DC 160739)

Afbeelding
Datum 16 juli 1839
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Dordrecht, 15 juli. Te Amsterdam is de 12e dezer met goed gevolg van stapel gelaten het koopvaardij fregatschip STAATSRAAD BAUD, gebouwd op de werf de Hollandsche Tuin, door de scheepsbouwmeester Jan Nuveen, voor rekening van de heren Otter en Van der Voort (opm: zie ook ZP 120739).

Afbeelding
Datum 20 maart 1840
Krant ZP - Zeepost

Volgens brief van kapt. Visser, voerende het schip NASSAU, van Amsterdam naar Batavia, in dato 21 januari, bevond hij zich toen in goede staat zeilende, na 3 weken zware storm doorgestaan te hebben op 03º02’ NB en 22º20’WL. Nog rapporteert kapt. Visser de 14e december op de hoogte van Kaap Finisterre gepraaid te hebben het schip CORNELIA EN HENRIËTTE, kapt. Bruining, van Amsterdam naar Batavia, hetzelve had de fokkera verloren, en de 13e januari op 16ºNB en 25ºWL in goede staat het schip STAATSRAAD BAUD, kapt. Seepe, van Amsterdam naar Batavia.

Afbeelding
Datum 22 februari 1841
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Batavia zal veertien dagen na de gehele heropening der scheepvaart in het Nieuwe Diep tot vertrek gereed liggen het gekoperd tweedeks fregatschip STAATSRAAD BAUD, kapt. J.H. Seepe. Passagiers van deszelfs bijzonder welingerichte kajuit voor de overtocht wensende gebruik te maken of iemand goederen te laden hebbende, gelieve zich te vervoegen bij de cargadoors Floris der Kinderen en Hoyman & Schuurman, te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 15 maart 1841
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Batavia zal in de loop dezer maand in het Nieuwe Diep, tot vertrek gereed liggen: het gekoperd tweedeks fregatschip STAATSRAAD BAUD, kapt. J.H. Seepe. Passagiers van deze bodem voor de overtocht, waartoe dezelve uitmuntende inrichtingen heeft, gebruik wensende te maken of iemand goederen te laden hebbende, gelieven zich te vervoegen bij de cargadoors Floris der Kinderen en Hoyman & Schuurman, te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 14 februari 1843
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Schepen in lading.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip PIETER FLORIS, kapt. C. Jager, van Amsterdam. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co., Hoyman en Schuurman en De Vries en Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip WILHELMINA CATHARINA, kapt. C.J. Jaski, van Amsterdam. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co., Hoyman en Schuurman en De Vries en de Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip THEODORA EN SARA, kapt. T. Schut, van Amsterdam. Adres bij d’Arnaud en Co. en Floris der kinderen en Zn.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip JOHANNA CATHARINA, kapt. L. Wildschut, van Amsterdam. Adres bij H. Verweyde Cz.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip STRAAT SUNDA, kapt. H.M. Volkertsen, van Amsterdam. Adres bij de Wed. Jan van Wesel en Zoon.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip STAATSRAAD BAUD, kapt. J.H. Seepe, van Amsterdam. Adres bij F. der Kinderen & Zoon en Hoyman en Schuurman.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip MARIA SUSANNA HENDRIKA, kapt. C.J. Berghuys, van Amsterdam. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co., Hoyman & Schuurman en De Vries & Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip OCEAAN, kapt. N.D. de Boer, van Amsterdam. Adres bij Coopman & De Witt en Lenaertz, Van Olivier & Co., Hoyman en Schuurman en De Vries & Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. C.C. Kröger, van Amsterdam. Adres Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co. Hoyman en Schuurman en De Vries & Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip SARA MARIA, kapt. J.J. Reinhardt, van Amsterdam. Adres bij d’Arnaud en Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip ELIZABETH ANTONIA, kapt. P. Bakker, van Amsterdam. Adres bij d’Arnaud & Co.
Suriname. Het gekoperd tweedeks driemast galjootschip DE ONDERNEMING, kapt. J.C. Atkes, van Amsterdam. Adres bij Hoyman en Schuurman en De Vries en Co.
Suriname. Het gekoperd tweedeks barkschip SURINAME, kapt. R. van der Mey, van Koog aan de Zaan. Adres bij Jan Corver en Co.
Suriname. Het nieuw gezinkt driemast galjootschip PARAMARIBO, kapt/ J.C. Töpper, van Amsterdam. Adres bij R.D. Bosscher.
Suriname. Het gezinkt bargantijnschip HILEGONDA INDA, kapt. H.A. Hendrik, van Amsterdam. Adres bij Hooyman en Schuurman.
Te Rotterdam: Suriname. Het nieuw gebouwd gekoperd tweedeks fregatschip LODEWIJK ANTONIE, kapt. R. Tjebbes, van Amsterdam. Adres bij Hoyman en Schuurman en E. Windhouwer, te Amsterdam en Van Ulphen en Ruys, te Rotterdam.
Curaçao (via Laguayra). Het gekoperd tweedeks brikschip MARIA EN JACOBA, kapt. D.J. Bart, van Amsterdam.
Adres bij De Vries en Co., Hoyman en Schuurman en E. Windhouwer.
Bayonne. Het Nederlands kofschip GEERDINA, kapt. E.A. Doewes. Adres bij Jan Corver en Co.
Genua en Livorno. Het Nederlands kofschip IDA WUBBINA, kapt. W.E. Dik.
Adres bij Van den Bey en Co. en Nobel en Holtzapffel.
Gibraltar. Het Nederlandse schoener kofschip ELISABETH, kapt. J.G. Engelsman. Adres bij Van den Bey en Co.
Gibraltar, Malaga en Alicante. Het Nederlands kofschip DE HOOP, kapt. H.J. Ketelaar. Adres bij C.J. Grys en Zoon.
Gibraltar. Het Nederlands kofschip DE JONGE AGATHA, kapt. D.B. Jonker.
Adres bij Van den Bey en Co. en de Wed. Jan Salm en Meyer.
Havre en Rouen. Het Nederlands schip DE GOEDE VERWACHTING, kapt. N.J. Riensema. Adres bij Jan Corver en Co.
Lissabon. Het gekoperd Nederlands kofschip DE ONDERNEMING, kapt. J. Engelenberg.
Adres bij Jan Danies en Zn. en Arbman en Coopman en De Witt en Lenaertz.
Livorno en Genua. Het nieuw gebouwd Nederlands schoener-kofschip TJALLINGA AURELIA, kapt. G. Fekkes. Adres bij J. de Rooy en C.J. de Grys en Zn.
Liverpool. Het Nederlands kofschip ANNA MARIA, kapt. R.J. Sprik.
Adres bij Jan Corver en Co.
Marseille. Het Nederlands kofschip EPPIEN, kapt. Jan K. Potjewyd.
Adres bij Jan Corver en Co. en Canne en Balwé.
Port á Port. Het Nederlands kofschip JOHANNES, kapt. T.W. Stuit.
Adres bij Jam Corver en Co.
Trieste. Het kopervast barkentynschip JOHANNA BRONS, kapt. J.S. Bonjer, van Emden. Adres bij Van den Bey en Co.
Trieste. Het gekoperd Nederlands kofschip DE GEBROEDERS, kapt. P.C. Sorgdrager. Adres bij Jan Daniels en Zonen en Arbman en Coopman en De Witt en Lenaertz.
Bremen. Het Nederlands schip DE VROUW HILLEGINA, kapt. A.A. Wolkammer.
Adres bij Blikman en Co.
Bremen. Het Nederlands schip DE VRIENDSCHAP, kapt. W.J. de Vries.
Adres bij Blikman en Co.
Dantzig. Het Nederlands kofschip AGINA UINDINA, kapt. G.S. Brouwer.
Adres bij Kranenborg en Zonen.
Dantzig. Het Nederlands kofschip JANKE HOITES, kapt. G.H. Carst.
Adres bij de Wed. Jan Salm en Meyer en H.A. Hespe.
Dantzig. Het Nederlandse kofschip ANTINA, kapt. R.J. de Schuring.
Adres bij Jan Corver en Co.
Hamburg en Altona. Het Nederlands schip NEERLANDS WELDAAD, kapt. P.D. van Wyk. Adres bij J.C. van Oven.
Hamburg en Altona. Het Nederlands kofschip DE VRIENDSCHAP, kapt. H.K. Bekkering. Adres bij Blikman en Comp.
Hamburg en Altona. Het Nederlands kofschip SIKKELINA HOOITES, kapt. G.T. de Jong. Adres bij de Wed. Jan Salm en Meyer.
Hamburg en Altona. Het Nederlands kofschip HARMINA, kapt. S.S. Brouwer.
Adres bij J.C. van Oven.
Hamburg en Altona. Het Nederlands schip DE VROUW ALBERDINA, kapt. R.W. de Jonge. Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona. Het Nederlands schip JANTINA, kapt. H.H. de Boer.
Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona. Het Nederlands smakschip TIETJE, kapt. G.L. Visser.
Adres bij J.C. van Oven en Zonen.
Hamburg en Altona. Het Nederlands schip DE VROUW JOHANNA, kapt. G.H. Drewes. Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona. Het schoenerschip GLORIA, kapt. H.D. Meijer, van Blankeneze. Adres bij Blikman en Co.
Koningsbergen. Het Nederlands kofschip ELSINA, kapt. H.A. Brouwer.
Adres bij Kranenborg en Zonen.
Koningsbergen. Het Nederlands kofschip CORNELIA, kapt. G.L. Swart.
Adres bij de Wed. Jan Salm en Meyer en H.A. Hespe.
St. Petersburg. Het Nederlands kofschip JOHANNA MARGARETHA, kapt. J.H. de Boer. Adres bij de Wed. Jan Salm en Meyer en H.A. Hespe.
St. Petersburg. Het Nederlandse kofschip ANNA MARIA, kapt. K. Hoek. Adres bij Jan Daniels en Zonen en Arbman.
St. Petersburg. De Nederlandse kof ALIDA, kapt. J.H. Mulder. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, De Vries en Co. en Floris der Kinderen en Zoon.
Petersburg. Het Nederlands kofschip ALEXANDER, kapt. J.S. Bakker. Adres bij de Wed. Jan Salm en Meyer en H.A. Hespe.
St. Petersburg. Het Nederlands kofschip JULIANA LOUISE, kapt. K.L. Spijkman.
Adres bij Nobel en Holtzapffel en Jan Corver en Co.
Rendsburg, Kiel en Flensburg. Het Nederlands kofschip DIANA, kapt. R.H. Duit.
Adres bij J.C. van Oven.
Riga. Het Nederlands kofschip ANNA, kapt. H.J. Korter. Adres bij Jan Corver & Co.
Stettin. Het Nederlands kofschip DE DRIE GEBROEDERS, kapt. H.J. Puister.
Adres bij de Wed. Jan Salm en Meyer en H.A. Hespe.

Afbeelding
Datum 22 februari 1843
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Schepen in lading.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip PIETER FLORIS, kapt. C. Jager, van Amsterdam. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co., Hoyman en Schuurman en De vries en Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip WILHELMINA CATHARINA, kapt. C.J. Jaski, van Amsterdam. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co., Hoyman en Schuurman en De Vries en de Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip THEODORA EN SARA, kapt. T. Schut, van Amsterdam. Adres bij d’Arnaud en Co. en Floris der kinderen en Zn.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip JOHANNA CATHARINA, kapt. L. Wildschut, van Amsterdam. Adres bij H. Verweyde Cz.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip STAATSRAAD BAUD, kapt. J.H. Seepe, van Amsterdam. Adres bij F. der Kinderen & Zoon en Hoyman en Schuurman.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip MARIA SUSANNA HENDRIKA, kapt. C.J. Berghuys, van Amsterdam. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co., Hoyman & Schuurman en De Vries & Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip OCEAAN, kapt. N.D. de Boer, van Amsterdam. Adres bij Coopman & De Witt en Lenaertz, Van Olivier & Co., Hoyman en Schuurman en De Vries & Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. C.C. Kröger, van Amsterdam. Adres Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co. Hoyman en Schuurman en De Vries & Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip SARA MARIA, kapt. J.J. Reinhardt, van Amsterdam. Adres bij d’Arnaud en Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip ELIZABETH ANTONIA, kapt. P. Bakker, van Amsterdam. Adres bij d’Arnaud & Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip NEHALENNIA, kapt. F.T. Verster, van Amsterdam. Adres bij B.D. Bosscher.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip DE PROVINCIE GRONINGEN, kapt. J.H. Stoelman, van Amsterdam. Adres bij Kranenborg en Zn. en Canne en Balwé.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip ADOLF VAN NASSAU, kapt. J.H. Brandt, van Amsterdam. Adres bij Kranenborg en Zn. en Canne en Balwé.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip VERONICA, kapt. K. Welger, van Amsterdam. Adres bij de Wed. Jan van Wesel en Zoon.
Suriname. Het gekoperd tweedeks driemast galjootschip DE ONDERNEMING, kapt. J.C. Atkes, van Amsterdam. Adres bij Hoyman en Schuurman en De Vries en Co.
Suriname. Het gekoperd tweedeks barkschip SURINAME, kapt. R. van der Mey, van Koog aan de Zaan. Adres bij Jan Corver en Co.
Suriname. Het nieuw gezinkt driemast galjootschip PARAMARIBO, kapt/ J.C. Töpper, van Amsterdam. Adres bij R.D. Bosscher.
Suriname. Het gezinkt barkantijnschip (opm: kof) HILLEGONDA IDA, kapt. H.A. Hendriks, van Amsterdam. Adres bij Hoyman en Schuurman.
Suriname. Het gekoperd tweedeks driemast galjootschip CONCORDIA, kapt. J.H. Witt, van Amsterdam. Adres bij Hoyman en Schuurman.
Te Rotterdam: Suriname. Het nieuw gebouwd gekoperd tweedeks fregatschip LODEWIJK ANTONIE, kapt. R. Tjebbes, van Amsterdam. Adres bij Hoyman en Schuurman en E. Windhouwer, te Amsterdam en Van Ulphen en Ruys, te Rotterdam.
Curaçao (via Laguayra). Het gekoperd tweedeks brikschip MARIA EN JACOBA, kapt. D.J. Bart, van Amsterdam. Adres bij De Vries en Co., Hoyman en Schuurman en E. Windhouwer.
Bayonne. Het Nederlands kofschip GEERDINA, kapt. E.A. Doewes.
Adres bij Jan Corver en Co.
Genua en Livorno. Het Nederlands kofschip IDA WUBBINA, kapt. W.E. Dik.
Adres bij Van den Bey en Co. en Nobel en Holtzapffel.
Gibraltar. Het Nederlandse schoener kofschip ELISABETH, kapt. J.G. Engelsman. Adres bij Van den Bey en Co.
Gibraltar, Malaga en Alicante. Het Nederlands kofschip DE HOOP, kapt. H.J. Ketelaar. Adres bij C.J. Grys en Zoon.
Gibraltar. Het Nederlands kofschip DE JONGE AGATHA, kapt. D.B. Jonker.
Adres bij Van den Bey en Co. en de Wed. Jan Salm en Meyer.
Havre en Rouen. Het Nederlands schip (opm: kof) DE GOEDE VERWACHTING, kapt. N.J. Riensema. Adres bij Jan Corver en Co.
Lissabon. Het gekoperd Nederlands kofschip DE ONDERNEMING, kapt. J. Engelenberg.
Adres bij Jan Danies en Zn. en Arbman en Coopman en De Witt en Lenaertz.
Livorno en Genua. Het nieuw gebouwd Nederlands schoener-kofschip TJALLINGA AURELIA, kapt. G. Fekkes. Adres bij J. de Rooy en C.J. de Grys en Zn.
Liverpool. Het Nederlands kofschip ANNA MARIA, kapt. R.J. Sprik.
Adres bij Jan Corver en Co.
Marseille. Het Nederlands kofschip EPPIEN, kapt. Jan K. Potjewyd.
Adres bij Jan Corver en Co. en Canne en Balwé.
Port á Port. Het Nederlands kofschip JOHANNES, kapt. T.W. Stuit.
Adres bij Jam Corver en Co.
Trieste. Het kopervast barkentynschip JOHANNA BRONS, kapt. J.S. Bonjer, van Emden. Adres bij Van den Bey en Co.
Trieste. Het gekoperd Nederlands kofschip DE GEBROEDERS, kapt. P.C. Sorgdrager. Adres bij Jan Daniels en Zonen en Arbman en Coopman en De Witt en Lenaertz.
Bremen. Het Nederlands schip DE VROUW HILLEGINA, kapt. A.A. Wolkammer.
Adres bij Blikman en Co.
Bremen. Het Nederlands schip HERMANNA, kapt. J.H. Pluktje. Adres Blikman en Co.
Bremen. Het Nederlands schip ZWAANTINA, kapt. G.O. Bakker.
Adres bij Blikman en Co.
Bremen. Het Nederlands schip (opm: tjalk) ANNA MARIA, kapt. G.R. Kramer.
Adres bij de Wed. Jan van Wesel en Zn.
Dantzig. Het Nederlands kofschip AGINA UDINA (opm: AGINA UINDINA), kapt. G.S. Brouwer.
Adres bij Kranenborg en Zonen.
Dantzig. Het Nederlands kofschip JANKE HOITES, kapt. G.H. Carst.
Adres bij de Wed. Jan Salm en Meyer en H.A. Hespe.
Dantzig. Het Nederlandse kofschip ANTINA, kapt. R.J. de Schuring.
Adres bij Jan Corver en Co.
Hamburg en Altona. Het Nederlands schip NEERLANDS WELDAAD, kapt. P.D. van Wyk. Adres bij J.C. van Oven.
Hamburg en Altona. Het Nederlands kofschip SIKKELINA HOITES, kapt. G.T. de Jong. Adres bij de Wed. Jan Salm en Meyer.
Hamburg en Altona. Het Nederlands kofschip HARMINA, kapt. S.S. Brouwer. Adres bij J.C. van Oven.
Hamburg en Altona. Het Nederlands schip DE VROUW ALBERDINA, kapt. R.W. de Jonge. Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona. Het Nederlands schip JANTINA, kapt. H.H. de Boer.
Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona. Het Nederlands smakschip TIETJE, kapt. G.L. Visser.
Adres bij J.C. van Oven en Zonen.
Hamburg en Altona. Het Nederlands schip DE VROUW JOHANNA, kapt. G.H. Drewes. Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona. Het schoenerschip GLORY, kapt. H.D. Meijer, van Blankeneze. Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona. Het Nederlands stoomschip WILLEM DE EERSTE, kapt. J.H. Savert. Adres bij de Wed. Jan Salm en Meyer en Blikman en Co. Sluit 4 maart.
Hamburg en Altona. Het Nederlands stoomschip BEURS VAN AMSTERDAM, kapt. K.H. Visser. Adres bij Blikman en Co. en de Wed. Jan Salm en Meyer. Sluit 9 maart.
Hamburg en Altona. Het Nederlands smakschip DE HERSTELLING, kapt. B.H. Schuur. Adres bij J.C. van Oven en Zn.
Koningsbergen. Het Nederlands kofschip ELSINA, kapt. H.A. Brouwer.
Adres bij Kranenborg en Zonen.
Koningsbergen. Het Nederlands kofschip CORNELIA, kapt. G.L. Swart.
Adres bij de Wed. Jan Salm en Meyer en H.A. Hespe.
Koppenhagen. Het Nederlands schip JOHANNA MULDER, kapt. T.D. Faber.
Adres bij Da Costa en Bueno.
St. Petersburg. Het Nederlands kofschip JOHANNA MARGARETHA, kapt. J.H. de Boer. Adres bij de Wed. Jan Salm en Meyer en H.A. Hespe.
St. Petersburg. Het Nederlandse kofschip ANNA MARIA, kapt. K. Hoek.
Adres bij Jan Daniels en Zonen en Arbman.
St. Petersburg. De Nederlandse kof ALIDA, kapt. J.H. Mulder. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, De Vries en Co. en Floris der Kinderen en Zoon.
St. Petersburg. Het Nederlands kofschip ALEXANDER, kapt. J.S. Bakker.
Adres bij de Wed. Jan Salm en Meyer en H.A. Hespe.
St. Petersburg. Het Nederlands kofschip JULIANA LOUISE, kapt. K.L. Spijkman.
Adres bij Nobel en Holtzapffel en Jan Corver en Co.
Rendsburg, Kiel en Flensburg. Het Nederlands kofschip DIANA, kapt. R.H. Duit.
Adres bij J.C. van Oven.
Riga. Het Nederlands kofschip ANNA, kapt. H.J. Korter. Adres bij Jan Corver & Co.
Rostock. Het Nederlands smakschip LAMMECHIENA, kapt. Jan R. Prins.
Adres bij de Wed. Jan Salm en Meyer en H.A. Hespe.
Stettin. Het Nederlands kofschip DE DRIE GEBROEDERS, kapt. H.J. Puister.
Adres bij de Wed. Jan Salm en Meyer en H.A. Hespe.

Afbeelding
Datum 01 maart 1843
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Schepen in lading:
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip PIETER FLORIS, kapt. C. Jager, van Amsterdam. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co., Hoyman en Schuurman en De Vries en Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip WILHELMINA CATHARINA, kapt. C.J. Jaski, van Amsterdam. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co., Hoyman en Schuurman en De Vries en de Co. Sluit 15 maart.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip STAATSRAAD BAUD, kapt. J.H. Seepe, van Amsterdam. Adres bij F. der Kinderen & Zoon en Hoyman en Schuurman.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip MARIA SUSANNA HENDRIKA, kapt. C.J. Berghuys, van Amsterdam. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co., Hoyman & Schuurman en De Vries & Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip OCEAAN, kapt. N.D. de Boer, van Amsterdam. Adres bij Coopman & De Witt en Lenaertz, Van Olivier & Co., Hoyman en Schuurman en De Vries & Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. C.C. Kröger, van Amsterdam. Adres Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co. Hoyman en Schuurman en De Vries & Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip SARA MARIA, kapt. J.J. Reinhardt, van Amsterdam. Adres bij d’Arnaud en Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip ELIZABETH ANTONIA, kapt. P. Bakker, van Amsterdam. Adres bij d’Arnaud & Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip NEHALENNIA, kapt. F.T. Verster, van Amsterdam. Adres bij B.D. Bosscher.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip DE PROVINCIE GRONINGEN, kapt. J.H. Stoelman, van Amsterdam. Adres bij Kranenborg en Zn. en Canne en Balwé.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip ADOLF VAN NASSAU, kapt. J.H. Brandt, van Amsterdam. Adres bij Kranenborg en Zn. en Canne en Balwé.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip VERONICA, kapt. K. Welger, van Amsterdam. Adres bij de Wed. Jan van Wesel en Zoon.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip DE PROVINCIE GRONINGEN, kapt. J.H. Stoelman, van Amsterdam. Adres bij Kranenborg en Zn. en Canne en Balwé.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip ADOLF VAN NASSAU, kapt. J.H. Brandt, van Amsterdam. Adres bij Kranenborg en Zn. en Canne en Balwé.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip VERONICA, kapt. K. Welger, van Amsterdam. Adres bij Wed. Jan van Wesel en Zoon.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip ALBATROS, kapt. K.P. Haasnoot, van Amsterdam. Adres bij B.D. Bosscher.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip DE STAD UTRECHT, kapt. F.P.J. Jaski, van Amsterdam. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co., Hoyman en Schuurman en de Vries en Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip JAPAN, kapt. W. van der Zee, van Amsterdam. Adres bij Floris der Kinderen en Zoon.
Suriname. Het gekoperd tweedeks driemast galjootschip DE ONDERNEMING, kapt. J.C. Atkes, van Amsterdam. Adres bij Hoyman en Schuurman en De Vries en Co.
Suriname. Het gekoperd tweedeks barkschip SURINAME, kapt. R. van der Mey, van Koog aan de Zaan. Adres bij Jan Corver en Co.
Suriname. Het gezinkt bargantijnschip HILEGONDA IDA, kapt. H.A. Hendriks, van Amsterdam. Adres bij Hooyman en Schuurman.
Suriname. Het gekoperd tweedeks driemast galjootschip CONCORDIA, kapt. J.H. Witt, van Amsterdam. Adres bij Hoyman en Schuurman.
Curaçao (via Laguayra). Het gekoperd tweedeks brikschip MARIA EN JACOBA, kapt. D.J. Bart, van Amsterdam. Adres bij De Vries en Co., Hoyman en Schuurman en E. Windhouwer. Sluit 11 maart.
Havana. Het gekoperd brikschip ALIDA, kapt. K. Haasnoot, van Amsterdam.
Adres bij B.J. van Hengel.
Bayonne. Het Nederlands kofschip GEERDINA, kapt. E.A. Doewes.
Adres bij Jan Corver en Co.
Genua en Livorno. Het Nederlands kofschip IDA WUBBINA, kapt. W.E. Dik.
Adres bij Van den Bey en Co. en Nobel en Holtzapffel.
Gibraltar. Het Nederlandse schoener kofschip ELISABETH, kapt. J.G. Engelsman. Adres bij Van den Bey en Co.
Gibraltar, Malaga en Alicante. Het Nederlands kofschip DE HOOP, kapt. H.J. Ketelaar. Adres bij C.J. Grys en Zoon.
Gibraltar. Het Nederlands kofschip DE JONGE AGATHA, kapt. D.B. Jonker.
Adres bij Van den Bey en Co. en de Wed. Jan Salm en Meyer.
Havre en Rouen. Het Nederlands schip DE GOEDE VERWACHTING, kapt. N.J. Riensema. Adres bij Jan Corver en Co.
Lissabon. Het gekoperd Nederlands kofschip DE ONDERNEMING, kapt. J. Engelenberg.
Adres bij Jan Daniels en Zn. en Arbman en Coopman en De Witt en Lenaertz.
Livorno en Genua. Het nieuw gebouwd Nederlands schoener-kofschip TJALLINGA AURELIA, kapt. G. Fekkes. Adres bij J. de Rooy en C.J. de Grys en Zn.
Livorno. Het Nederlands kofschip HENDRIKA, kapt. J.E. Gust.
Adres bij Jan Corver en Co. Vertrek 15 maart.
Liverpool. Het Nederlands kofschip ANNA MARIA, kapt. R.J. Sprik.
Adres bij Jan Corver en Co.
Marseille. Het Nederlands kofschip EPPIEN, kapt. Jan K. Potjewyd.
Adres bij Jan Corver en Co. en Canne en Balwé.
Port á Port. Het Nederlands kofschip JOHANNES, kapt. T.W. Stuit.
Adres bij Jam Corver en Co.
Trieste. Het kopervast barkentynschip JOHANNA BRONS, kapt. J.S. Bonjer, van Emden. Adres bij Van den Bey en Co.
Trieste. Het gekoperd Nederlands kofschip DE GEBROEDERS, kapt. P.C. Sorgdrager. Adres bij Jan Daniels en Zonen en Arbman en Coopman en De Witt en Lenaertz.

Afbeelding
Datum 08 maart 1843
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Schepen in lading:
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip PIETER FLORIS, kapt. C. Jager, van Amsterdam. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co., Hoyman en Schuurman en De Vries en Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip WILHELMINA CATHARINA, kapt. C.J. Jaski, van Amsterdam. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co., Hoyman en Schuurman en De Vries en de Co. Sluit 15 maart.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip STAATSRAAD BAUD, kapt. J.H. Seepe, van Amsterdam. Adres bij F. der Kinderen & Zoon en Hoyman en Schuurman.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip SARA MARIA, kapt. J.J. Reinhardt, van Amsterdam. Adres bij d’Arnaud en Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip ELIZABETH ANTONIA, kapt. P. Bakker, van Amsterdam. Adres bij d’Arnaud & Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip NEHALENNIA, kapt. F.T. Verster, van Amsterdam. Adres bij B.D. Bosscher.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip DE PROVINCIE GRONINGEN, kapt. J.H. Stoelman, van Amsterdam. Adres bij Kranenborg en Zn. en Canne en Balwé.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip ADOLF VAN NASSAU, kapt. J.H. Brandt, van Amsterdam. Adres bij Kranenborg en Zn. en Canne en Balwé.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip VERONICA, kapt. K. Welger, van Amsterdam. Adres bij de Wed. Jan van Wesel en Zoon.
Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip ALBATROS, kapt. K.P. Haasnoot, van Amsterdam. Adres bij B.D. Bosscher.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip DE STAD UTRECHT, kapt. F.P.J. Jaski, van Amsterdam. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co., Hoyman en Schuurman en de Vries en Co.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip JAPAN, kapt. W. van der Zee, van Amsterdam. Adres bij Floris der Kinderen en Zoon.
Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip PALEMBANG, kapt. E. Visser, van Amsterdam. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co., Hoyman en Schuurman en De Vries en Co.
Suriname. Het gekoperd tweedeks driemast galjootschip DE ONDERNEMING, kapt. J.C. Atkes, van Amsterdam. Adres bij Hoyman en Schuurman en De Vries en Co.
Suriname. Het gekoperd tweedeks barkschip SURINAME, kapt. R. van der Mey, van Koog aan de Zaan. Adres bij Jan Corver en Co.
Suriname. Het gezinkt barkantijnschip HILLEGONDA IDA, kapt. H.A. Hendriks, van Amsterdam. Adres bij Hooyman en Schuurman.
Suriname. Het gekoperd tweedeks driemast galjootschip CONCORDIA, kapt. J.H. Witt, van Amsterdam. Adres bij Hoyman en Schuurman.
Suriname. Het driemast galjootschip WEST INDIE, kapt. T.D. Lieuwen, van Amsterdam. Adres bij Hoyman en Schuurman.
Curaçao (via La Guayra). Het gekoperd tweedeks brikschip MARIA EN JACOBA, kapt. D.J. Bart, van Amsterdam. Adres bij De Vries en Co., Hoyman en Schuurman en E. Windhouwer. Sluit 11 maart.
Havana. Het gekoperd brikschip ALIDA, kapt. K. Haasnoot, van Amsterdam.
Adres bij B.J. van Hengel.
Bayonne. Het Nederlands kofschip GEERDINA, kapt. E.A. Doewes.
Adres bij Jan Corver en Co.
Gibraltar. Het Nederlandse schoener kofschip ELISABETH, kapt. J.G. Engelsman. Adres bij Van den Bey en Co.
Gibraltar, Malaga en Alicante. Het Nederlands kofschip DE HOOP, kapt. H.J. Ketelaar. Adres bij C.J. Grys en Zoon.
Gibraltar. Het Nederlands kofschip DE JONGE AGATHA, kapt. D.B. Jonker.
Adres bij Van den Bey en Co. en de Wed. Jan Salm en Meyer. Vertrekt 15 maart.
Havre en Rouen. Het Nederlands schip DE GOEDE VERWACHTING, kapt. N.J. Riensema. Adres bij Jan Corver en Co.
Havre en Rouaan. Het Nederlands kofschip DE HARMONIE, kapt. J.H. Dik.
Adres bij Jan Corver en Co.
Lissabon. Het gekoperd Nederlands kofschip DE ONDERNEMING, kapt. J. Engelenberg. Adres bij Jan Daniels en Zn. en Arbman en Coopman en De Witt en Lenaertz.
Livorno en Genua. Het nieuw gebouwd Nederlands schoener-kofschip TJALLINGA AURELIA, kapt. G. Fekkes. Adres bij J. de Rooy en C.J. de Grys en Zn.
Livorno. Het Nederlands kofschip HENDRIKA, kapt. J.E. Gust.
Adres bij Jan Corver en Co. Vertrek 15 maart.
Livorno en Genua. Het Nederlands kofschip IDA WUBBINA, kapt. W.E. Dik.
Adres bij Van den Bey en Co. en Nobel en Holtzapffel. Vertrek voor of op 15 maart op verbeurte der vracht.
Liverpool. Het Nederlands kofschip ANNA MARIA, kapt. R.J. Sprik.
Adres bij Jan Corver en Co.
Marseille. Het Nederlands kofschip EPPIEN, kapt. Jan K. Potjewyd.
Adres bij Jan Corver en Co. en Canne en Balwé.
Port á Port. Het Nederlands kofschip JOHANNES, kapt. T.W. Stuit.
Adres bij Jam Corver en Co.
Port á Port. Het Nederlands kofschip FREDERIK, kapt. H. Puncke.
Adres bij Van den Bey en Co. Vertrekt 15 maart.
Trieste. Het kopervast barkentijnschip JOHANNA BRONS, kapt. J.S. Bonjer, van Emden. Adres bij Van den Bey en Co.
Trieste. Het gekoperd Nederlands kofschip DE GEBROEDERS, kapt. P.C. Sorgdrager. Adres bij Jan Daniels en Zonen en Arbman en Coopman en De Witt en Lanaertz.

Afbeelding
Datum 01 juli 1843
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 27 juli. Heden is hier aangekomen het Nederlands schip STAATSRAAD BAUD, kapt. J.H. Seepe, van Amsterdam de 7e maart, met één passagier.

Afbeelding
Datum 09 augustus 1844
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 augustus. Heden zijn door de Nederlandsche Handel Maatschappij voor de maand augustus bevracht de volgende schepen:
voor Amsterdam: JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. Gorter, STRAAT SUNDA, kapt. Doornik, EUGENIE, kapt. Klimp, DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. Kroger, MARGARETHA JOHANNA, kapt. Schou, STAATSRAAD BAUD, kapt. Seepe, TRITON, kapt. Olie, MARCO BOZZARIS, kapt. De Boer, GENERAAL VAN DEN BOSCH, van Rotterdam, kapt. …, PRINS VELDMAARSCHALK, van Schiedam, kapt. Butter.
voor Rotterdam: LUCIE, kapt. …, NEDERWAARD, kapt. Meijer, PRINCES SOPHIA, kapt. Verschuur, INDIA, kapt. Keus, PROTEUS, van Schiedam, kapt. Guyt Jr., MOSAMBIQUE, kapt. Bouman, MAASSTROOM, kapt. Schut.
voor Dordrecht: BIESBOSCH, kapt. Vogelsang.

Afbeelding
Datum 21 december 1844
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 december. Gisteren zijn hier aangekomen het Nederlandse schip LUCIE, kapt. J. van der Schaft, de 29e augustus van Rotterdam vertrokken, het dito schip CERAM, kapt. T.K. Veltman, de 30e augustus van Dordrecht vertrokken, het dito schip BIESBOSCH, kapt. P.M. Vogelsang, de 30e augustus van Dordrecht vertrokken, en de dito bark DELFTSHAVEN, kapt. J.B. Nordlohne, de 11e augustus van Amsterdam vertrokken.
Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip GENERAAL VAN DEN BOSCH, kapt. A. Plokker, de 2e september van Rotterdam vertrokken, het dito schip MAASSTROOM , kapt. H. Schuth, de 2e september van Rotterdam vertrokken, het dito schip HENRIETTA KLASINA, kapt. F.J. Hoffman, met een passagier, de 18e september van Amsterdam vertrokken, het dito schip STAATSRAAD BAUD, kapt. J.H. Seepe, met drie passagiers, de 29e augustus van Amsterdam vertrokken, het dito schip NEDERWAARD, kapt. M.D. Meijer, de 31e augustus van Rotterdam vertrokken, het dito schip TWEE ANTHONYS, kapt. A. Plug, met twee passagiers, de 30e augustus van Rotterdam vertrokken, en het dito schip ELIZABETH EN ANTOINETTE, kapt. H.A. Besier, de 28e augustus van Londen vertrokken.

Afbeelding
Datum 30 april 1846
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 29 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende schepen, als:
Voor Amsterdam: LUCIPARA’S, kapt. C. Visman; GOEDE VERWACHTING, kapt. F.H. Zeylstra; PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper; CHRISTINA AGATHA, kapt. O.P. Lap; IMMAGONDA SARA CLASINA, kapt. H. Zoetelief; PETRUS, kapt. A. Stokvliet; ZEELAND, kapt. J. Noord; KONING DER NEDERLANDEN, kapt. J.W. Retgers; DOGGERSBANK, kapt. P.J. Kerkhoven; ANNA MARINA HENRIETTE, kapt. H.F. Zeylstra; DOCTRINA EN AMICITIA, kapt. M.W.A. Velerius; CLARA HENRIETTE, kapt. P.H. Willers; AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong; DOROTHEA, kapt. E.D. Dekker; PRESIDENT VERKOUTEREN, kapt. S. Hoekstra; RABENHAUPT, kapt. A.J. de Jonge; STAATSRAAD BAUD, kapt. J.A. Seepe; ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.P. Kuyper; TRITON, kapt. H. Olie.
Voor Rotterdam: BANCA, kapt. B.C. ten Ham; JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Cz.; AMBOINA, kapt. J. Lourens; BEURS VAN ROTTERDAM, kapt. W.C. Veenstra; VLASHANDEL, kapt. P.L. Dupain; INDIA, kapt. D. Charlau; PRINSES SOPHIA, kapt. J.H. Pellenwessel; PROTEUS, kapt. Radijs; PRINS VELDMAARSCHALK, kapt. M. van Velthoven; MAASSTROOM, kapt. H. Schut; MOSAMBIQUE, kapt. T.J.J. Bouman; GENERAAL VAN DEN BOSCH, kapt. A. Plokker; ADMIRAAL ZOUTMAN, kapt. H.G. Hinrichs; ROTTERDAM, kapt. P. Vis; KORTENAAR, kapt. B.P. Martens.
Voor Dordrecht: BIESBOSCH, kapt. P.M. Vogelsang; BATO, kapt. P. Sipkes.
Voor Middelburg: STAD ZIERIKZEE, kapt. D. Ochtman; ONDERNEMING, kapt. J.C. van Heekeren.

Afbeelding
Datum 09 september 1846
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 6 september. Gisteren is hier aangekomen het Nederlandse schip MAASSTROOM, kapt. H. Schuth, vertrokken van Rotterdam de 1e juni, en de dito bark STAD ZIERIKZEE, kapt. D. Ochtman, vertrokken van Zierikzee de 25e mei.
Heden is hier aangekomen het dito schip STAATSRAAD BAUD, kapt. J.H. Seepe, vertrokken van Amsterdam de 29e mei.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1847
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 29 oktober. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de twee navolgende schepen, als:
Voor Amsterdam: de STAATSRAAD BAUD, kapt. J.H. Seepe.
Voor Rotterdam: de AMBOINA, kapt. N.N.

Afbeelding
Datum 03 januari 1848
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 januari. Aangaande het schip STAATSRAAD BAUD, kapt. Carsjens q.q, van hier naar Batavia, te Sheerness binnengebracht na op het Long Sand bezet te zijn geweest, wordt van Londen van de 28e december gemeld, dat gemelde bodem geen schade had bekomen en met de eerste gunstige gelegenheid de reis weder zou voortzetten.

Afbeelding
Datum 12 april 1848
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 7 april. Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip STAATSRAAD BAUD, kapt. F.M. Carsjens, met twee passagiers, de 24e december vertrokken van Texel.

Afbeelding
Datum 30 december 1848
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. G.J. Roland, H. Salm, D. Beth, makelaars, presenteren, als last hebbende van hun principalen door de notaris F.W. Fabius op maandag 22 januari 1849, des avonds ten 6 ure, ten huize van J. Meijerink, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te verkopen:
- een extra ordinair welbezeild galjootschip, genaamd NIEUWLAND, gevoerd door kapt. H.D. Visser, groot volgens meetbrief lang 19 el 60 duimen, wijd 3 el 90 duimen en hol 2 el 92 duimen, en alzo geijkt op 99 tonnen of 52 lasten.
- 1/20 part in het fregatschip STAATSRAAD BAUD, kapt. T.M. Carsjens, groot volgens meetbrief 617 tonnen, onder boekhouderschap van de heren Otter & Van der Voort.
- 1/20 part in het barkschip ANNA PAULOWNA, kapt. W. Bek, groot volgens meetbrief 615 tonnen, onder boekhouderschap van de heren Van Baggen & Co.
N.B. Het galjootschip is met gegalvaniseerd ijzer beslagen.

Afbeelding
Datum 02 januari 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. G.J. Roland Holst, H. Salm, en D. Beth, makelaars, presenteren als lasthebbende van hun principalen, door de notaris F.W. Fabius op maandag de 22e januari 1849 des avonds ten 6 ure, ten huize van J. Meijerink, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, te verkopen:
- Een extra ordinair welbezeild galjootschip, genaamd NIEUWLAND, gevoerd door kapt. H.D. Visser, groot volgens meetbrief lang 19 el 60 duim, wijd 3 el 90 duim, en hol 2 el 92 duim, en alzo geijkt op 99 tonnen of 52 lasten.
- 1/20e part in het fregatschip STAATSRAAD BAUD, kapt. T.M. Carsjens, groot volgens meetbrief 617 tonnen, onder boekhouderschap van de heren Otter & Van der Voort.
- 1/20e part in het barkschip ANNA PAULOWNA, kapt. W. Bek, groot volgens meetbrief 615 tonnen, onder boekhouderschap van de heren Van Baggen & Co.
N.B. Het galjootschip is met gegalvaniseerd ijzer beslagen.

Afbeelding
Datum 07 februari 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkoping van schepen in de Nieuwe Stads Herberg te Amsterdam op maandag 5 februari.
- het welbezeild, met gegalvaniseerd ijzer beslagen, galjootschip NIEUWLAND, gevoerd door kapt. H.D. Visser, groot volgens meetbrief lang 19 el 60 duim, wijd 3 el 20 duim en hol 2 el 92 duim, en alzo geijkt op 99 tonnen of 52 lasten: NLG 3350, in slag NLG 450. Koper Ch. Ament.
- het welbezeild, kopervast en gekoperd barkschip MARIA, gevoerd door kapt. T. Hagen, groot volgens Nederlandse meetbrief lang 29 el 86 duim, wijd 5 el 97 duim en hol 4 el 63 duim, en alzo gemeten op 367 tonnen of 194 lasten: NLG15100, in slag NLG 150. Koper B.D. Bosscher.
- 1/20e part in het fregatschip STAATSRAAD BAUD, kapt. T.M. Carsjens, groot volgens meetbrief 617 tonnen, onder boekhouderschap van de heren Otter & Van der Voort: NLG 3000, in slag NLG 400. Koper H. Salm.
- 1/20e part in het barkschip ANNA PAULOWNA, kapt. W. Bek, groot volgens meetbrief 615 tonnen, onder boekhouderschap van de heren Van Baggen & Co, NLG 2800, in slag NLG 200. Opgehouden.
- 1/30e part in het gekoperd barkschip JAN HENDRIK, kapt. H. de Jong, groot 323 gemeten lasten NLG 3500 (alleen bij opbod). Opgehouden.
- 2/40 part in het gekoperd barkschip GRAAF VAN NASSAU, kapt. E.A. Niehoff, groot 370 gemeten lasten, thans op reis naar Java. Eerst elk 1/40e afzonderlijk: ieder NLG 1800, in slag NLG 25. Koper G.J. Boelen. Te zamen in slag NLG 125, koper F. der Kinderen.
- 2/60e part in het gekoperd barkschip VICE ADMIRAAL RIJK, kapt. S. Lammerts, groot 262 gemeten lasten, NLG 1.400 (alleen bij opbod). Opgehouden.

Afbeelding
Datum 02 juni 1849
Krant DC - Dordtsche Courant

Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen:
Voor Amsterdam: KONING WILLEM II, HELENA, LUCIPARA’S, URANIA, PRINS MAURITS, THERESIA EN SARA, ANJER, DOCTRINA ET AMICITIA, STAATSRAAD BAUD, JAN EVERTSEN, MARIA, NASSAU, ADMIRAAL RIJK, REGINA, ARDJOENO, CATHARINA MARIA, ’S HERTOGENBOSCH.
Voor Rotterdam: STAD SCHIEDAM, THERESIA, IJSSEL, ERASMUS, KONING WILLEM II, MOSAMBIQUE, EENDRACHT, AMBOINA, ANTOINETTA MARIA, MARIA HILLEGONDA, KORTENAAR, KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB.
Voor Dordrecht: ISIS.

Afbeelding
Datum 22 december 1849
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 29 oktober. Het schip STAATSRAAD BAUD van Amsterdam, van hier naar Soerabaija bestemd, is in de nacht van de 24 september door verleiding van stroom op de Boompjes Eilanden gezet, door eigen middelen is het schip spoedig weder in vlot water gebracht, en is kort daarop te Soerabaija gearriveerd, alwaar het schip is onderzocht, en bevonden dat de geleden schade vrij aanzienlijk is. Het zal nieuw moeten koperen en timmeren, voorlopig wordt de schade begroot op NLG 30.000.

Afbeelding
Datum 22 januari 1850
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 27 november. Het schip de VRIENDEN, van Amsterdam, is op reis van Probolingo naar hier lek geworden, en zal moeten lossen om te repareren. Het schip de STAATSRAAD BAUD is thans weder geheel gerepareerd en heeft bereids een gedeelte van de retourlading aan boord.

Afbeelding
Datum 02 april 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 april. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 45 schepen als:
Voor Rotterdam: GERARDINA, kapt. M.J. Witch, BUITENZORG, kapt. P. Flens; HELENA CHRISTINA, kapt. M. van der Plas; d’ELMINA, kapt. J.C. Jansen; BROUWERSHAVEN, kapt. M.W. Zwart; PRESIDENT RAM, kapt. J.R. Ulrich; MARIA ELISABETH, kapt. K.J. Jonker; MARY & HILLEGONDA, kapt. L. Visser; STAD ‘S GRAVENHAGE, kapt. C.J. Ninck Blok; PRINSES SOPHIA, kapt. J. H. Pellenwessel; KONING WILLEM II, kapt. L. R. Giezen; KORTENAER, kapt. A. Glazener jr; CANTON, kapt. H.J. Tweehuys; WILHELMINA CATHARINA, kapt. J.A. van Doorninck; CONSTANTIA, kapt. C.J. Kaleshoek.
Voor Amsterdam: CORNELIS HOUTMAN, kapt. J.H. Rolman; CLAUDIUS CIVILIS, kapt. E.A. Niehoff; ADOLF VAN NASSAU, kapt. D. Doornbos Borchers; AMSTEL, kapt. J. van Duyn; OOST INDIË, kapt. E.E. Mos; AGNETA, kapt. J.D. Dekker; AMICITIA, kapt. C. Abrahamsz. Jr; VAN DER WERF, kapt. B. van der Plas; AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong; JUPITER, kapt. G.J. van der Mey; AEOLUS, kapt. G. Schlichtenbree Jr; PRESIDENT VERKOUTEREN, kapt. C.F. Eylerts; HOLLAND, kapt. R. Dekker; ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.P. Kuyper; THEODORA EN SARA, kapt. A. van Oosteroom; SARA ALIDA MARIA, kapt. H.A. Tekelenburg; BATAVIER, kapt. D. Grim; ARDJOENO, kapt. S.R. Post; STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong; CAPELLA, kapt. A.P. Sandberg Jr; JACQUELINE EN ELISE, kapt. O. de Haas; BERNHARD HERTOG VAN SAXEN WEIMAR, kapt. P.H. Hazewinkel (van Dordrecht).
Voor Schiedam: PIETER CORNELISZ. HOOFT, kapt. D.H. de Boer; STELLA MARIS; kapt. J.F.C. Börger; WILLEM III, …….
Voor Dordrecht: BIESBOSCH, kapt. P. M. Vogelsang; ‘s-HERTOGENBOSCH, kapt. F.J. Matthijssen.
Voor Middelburg: ZEEPAARD, kapt. J. Giltjes Lzn., MIDDELBURG,…….; SCHELDE, kapt. J. van Delft Cz.

Afbeelding
Datum 22 februari 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 februari. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 16 schepen, als:
Voor Rotterdam: KINDERDIJK, kapt. W. Ouwehand, DRIE GEBROEDERS, kapt. J. Wilhelmie, PICTURA, kapt. R.J. Scholten, PRINSES MARIANNE, kapt. F. Rietmieijer, BERNHARD HERTOG VAN SAXEN WEIMAR, kapt. P.H. Hazewinkel (van Dordrecht).
Voor Amsterdam: NEPTHUNUS, kapt. P. Schuurman, STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong, DOLPHIJN, kapt. C.B. Brandligt, NEHALENNIA, kapt. H. Staal q.q, HERMAN DE RUITER, kapt. P.J. Feijnt, JACQUELINE EN ELISE, kapt. O. de Haas, ANNA PAULOWNA, kapt. W. Bek Wzn, GRAAF VAN NASSAU, kapt. F. Sanders, WALVISCH, kapt. T. Schut, VAN GALEN, kapt. J.R. Smit, DOGGERBANK, kapt. P.J. van Kerkhoven.

Afbeelding
Datum 24 november 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 november. Kapt. Roake, voerende het schip MARIA AUGUSTE, van Porto-Rico te Falmouth aangekomen, rapporteert dat hij de 17e november op 49º26’ N.B. en 11º20’ W.L. gepraaid heeft het Nederlandse schip STAATSRAAD BAUD, kapt. De Jong, van Batavia naar Amsterdam bestemd. Het schip was lek, had nog andere schade bekomen en gebrek aan provisie. (opm: zie NRC 251153)

Afbeelding
Datum 25 november 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 24 november. Het schip STAATSRAAD BAUD, kapt. De Jong, van Batavia naar Amsterdam, hetwelk de 17e november met schade en gebrek aan provisie gepraaid werd – zie ons nummer van gisteren – was, volgens een rapport in de Shipping and Mercantile Gazette van de 22e dezer, de voorgaande dag, de 16e november, door het schip PREMIUM, kapt. Muller, van Alexandrië te Falmouth gearriveerd, van provisiën voorzien.

Afbeelding
Datum 27 november 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 26 november. Het bericht van kapt. Haake, de 19e november van Portorico bij Falmouth gearriveerd, omtrent het schip STAATSRAAD BAUD, kapt. De Jong, de 24e dezer van Batavia in Texel binnen – zie ons nommer van de 24e dezer – is gebleken onwaar te zijn, daar het schip dicht is gebleven en geen gebrek aan proviand heeft gehad, maar slechts een weinig averij.

Afbeelding
Datum 27 april 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

 
Rotterdam, 26 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 37 schepen, als:
Voor Rotterdam: MARY EN HILLEGONDA, kapt. L. Visser; JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Cz; NIEUW LEKKERLAND, kapt. M.B. Hoffmann; JACATRA, kapt. Th. Buijs Jz; EUROPA, kapt. H. Poort; SCHOONDERLOO, kapt. A.F. Marmelstein; SUMATRA, kapt. H. Grevel; EVA JOHANNA, kapt. H. de Boer, (de beide laatsten van Dordrecht).
Voor Amsterdam: JEANNETTE PHILIPPINE, kapt. J. van der Mey; KOOPHANDEL, kapt. H. de Boer; LUCIPARA’S, kapt. J. Kloppenburg; MERCURIUS, kapt. D. Visser; HENDRIK WESTER, kapt. R.J. Reynders; DE NIJVERHEID, kapt. J.C.M. van Strijen; ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. S. Stapert; WILHELMINA LUCIA, kapt. J.P. Carst; WATERLOO, kapt. W.W. van Epen; TRITON, kapt. H. Olie; PHILIPS VAN MARNIX, kapt. E. van Duijn; STAD UTRECHT, kapt. F.O.J. Jaski; PRINS HENDRIK, kapt. H. Smit; GOEDE VERWACHTING, kapt. F.J. Rotgans; ZEEMEEUW, kapt. H.L. Kayser; WALVISCH, kapt. Th. Schut; STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong; ANNA EN ELIZE, kapt. C.J. Jaski; SCHOON VERBOND, kapt. J. Veenstra; ZEEVAART, kapt. J.A. Knaap; ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen; ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. G.C. Fischer; JACOBA EN CHRISTINA, kapt. J.C. Berk; HENRICUS GERARDUS, kapt. P. de Boer; BELLATRIX, kapt. A.P. Sandberg Jr; WILLEM DANIEL, kapt. T. de Meester.
Voor Dordrecht: BATO, kapt. W.F. Broeksmit; DELTA, kapt. J.G. Kunst.
Voor Schiedam: H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. K.H. de Groot

Afbeelding
Datum 29 januari 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 januari. Het verheugt ons uit de Franse dagbladen op te merken, op hoeveel prijs deze de menslievendheid van kapitein T. de Jong, de gezagvoerder van de STAATSRAAD BAUD, stellen en hoe hooglijk zij roemen de ijver en de moed van onze jeugdige Van Essen, die de HARMONIE behouden te Marseille binnenbracht.
Aan een te Amsterdam ontvangen brief uit Marseille, van Van Essen zelf, ontlenen wij het volgende:
Het schip is in goede staat hier aangekomen en de equipage gezond, doch zeer zwak. De reis is zeer lang geweest, om tegenspoeden van allerlei aard. Ofschoon de equipage, bij mijn komst aan boord, al het mogelijke deed, om mij haar ware toestand te verbergen, bespeurde ik alras, dat allen, niet één uitgezonderd, ziek en zwak waren, zodat ik menigmaal voor behoud van schip en volk gevreesd heb. Gode zij dank, al spaarde ik mij zelve niet, maar doende hetgeen noodzakelijk moest gedaan worden, ben ik, hoezeer door zieken omringd, gezond gebleven. Veertien dagen nadat ik aan boord was, is ook een der matrozen overleden. Geheel de reis door had ik drie zieken, die geheel niets konden doen. Nog slechts voor drie dagen provisie hebbende, bereikte ik Algeciras, waar ik mij geproviandeerd heb en de equipage de haar zo nodige verversingen heb doen geworden. Echter wilde er geen geneesheer, waarom ik de consul verzocht had, aan boord komen. Dank de verversingen, verbeterde de gezondheid van de equipage en toen ik alhier in de Middellandse Zee hevig stormweder heb moeten verduren, konden wij tenminste alles doen, wat de omstandigheden vereisten.
Une telle conduite, zegt de Sémaphore, na medegedeeld te hebben enige van deze bijzonderheden, une telle conduite n'a pas besoin de commentaires (opm: een dergelijke houding behoeft geen commentaar). Wij voegen er dan ook alleen dit bij, dat door de reders van de HARMONIE aan Van Essen het gezag over die bodem voor een reis naar de Antillen of St. Domingo is aangeboden, doch dat hij dit aanbod beleefdelijk heeft van de hand gewezen, weer een plaats begerend op onze handelsvloot.

Afbeelding
Datum 13 april 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 28 schepen, als:
Voor Rotterdam: PRINSES SOPHIA, kapt. B. Spaanderman; MACASSAR, kapt. H. van der Meiden; JOHANNUS MARINUS, kapt. J. Verburgh; AUSTRALIE, kapt. J.C. Harten; COPERNICUS, kapt. L. Visser; TWEE GEZUSTERS, kapt. J.J. de Wilde; BENGALEN, kapt. T. Keus; ALCOR, kapt. F.J. van Oppen; PIETER SCHOENMAKERS, kapt. J.J. van Varelen.
Voor Amsterdam: ANNA PAULOWNA, kapt. W. Bek Wzn; VIER GEBROEDERS, kapt. P.J. Haken; AMBARAWA, kapt. J. Buikes; REMBRANDT VAN RHIJN, kapt. J.H. van Wijngaarden; JAVAAN, kapt. H. Munnik; STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong; PHOEBUS, kapt. C.F. Beck; DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. P. Haagsma; SARA ALIDA MARIA, kapt. H.A. Tekelenburg; MARIA ADOLFINA, kapt. W.C. Brandligt; MARIA JACOBA, kapt. S.F. Lammerts en ARY SCHEFFER, kapt. J.G. Kunst, beiden van Dordrecht; BANTAM, kapt. B.G. van den Bolck en SOOLO, kapt. P.C. v.d. Meulen, beiden van Schiedam.
Voor Dordrecht: PRINS VELDMAARSCHALK, kapt. D.L. Immink; IDA WILHELMINA, kapt. B.P. van Wijland.
Voor Middelburg: SUSANNA EN ELISABETH, kapt. C. Ouwehand; OSIRIS, kapt. G. Crans van Dordrecht.
Voor Schiedam: WILLEM I, kapt. F.J. Niedfeld.

Afbeelding
Datum 10 januari 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Portsmouth, 7 januari. De Amsterdamse bark (opm: [ex ?] fregat) STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong, van Batavia naar Rotterdam, is alhier met gebroken ra en verlies van anker en ketting binnengelopen.

Afbeelding
Datum 23 maart 1857
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Floris der Kinderen, C.A. Schröder, H. Salm en P.J. van der Aa Gzn., makelaars, presenteren, als last hebbende van hun principalen, op maandag de 27e april 1857, des avonds ten zes ure, ten huize van L.H. Wolters, in de Nieuwe Stads-Herberg, aan het IJ, ten overstaan van de notaris Mr. Rutger Jan Toe Laer, aan de meestbiedende of hoogstmijnende te verkopen:
1. Een extra ordinair welbezeild kopervast en gekoperd fregatschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd PASSAROEANG, gevoerd door kapt. C.C.B. Fulbrun, volgens Nederlandse meetbrief lang 39 ellen 70 duimen, wijd 7 ellen 23 duimen, hol 6 ellen en 13 duimen en alzo gemeten op 782 tonnen of 413 lasten.
Voormeld schip ligt aan de Werf “De Vrede”, Hoogte van de Kadijk.
(opm: Cramerus & Cie [Marhisdata onbekend, potentiële kopers?] heeft geprobeerd een zeebrief te krijgen voor een uitgaande reis naar Java om het fregat daar in de koffiehandel te exploiteren; dat is door Den Haag ‘gedifficulteerd’, afgewezen; mogelijk stak achter deze ‘firma’ kapt. J.E. Kramer die we in 1860 nog d.m.v. een ‘aanvraag zeebrief’ op de PASSAROEANG zien)
2. Een extra ordinair welbezeild kopervast en gekoperd fregatschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd STAATSRAAD BAUD, gevoerd door kapt. T. de Jong, volgens Nederlandse meetbrief lang 37 ellen 53 duimen, wijd 6 ellen 74 duimen, hol 5 ellen 49 duimen en alzo gemeten op 617 tonnen of 326 lasten.
Voormeld schip ligt aan de Werf “Casimirus”, hoogte van de Kadijk.
Beide schepen met al derzelver rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen, kettingen en andere scheepsbehoeften, als bij inventaris is vermeld.
(opm: de STAATSRAAD BAUD werd vermoedelijk verkocht aan onbekende partners onder boekhouderschap van kapitein T. de Jong)
3. zes aandelen in de “Reederij tot het slepen van schepen in en uit het Nieuwe Diep”, onder directie van de heer Paul van Vlissingen.
4. Twee renversalen van uitgelote aandelen van idem.
5. Een aandeel “Reederij Drijvend Droog Dok”.
Ter nadere inlichtingen vervoege men zich bij bovengemelde makelaars of bij de cargadoors Floris der Kinderen & Zoon, of C.W. van Barneveld Kooy.
NRC 240357
Rotterdam, 23 maart. Men leest in de Staats-Courant van heden:
De minister van koloniën, door de koning daartoe gemachtigd, brengt ter kennis van alle Nederlandse gegadigden, die genegen zijn mede te dingen tot het aangaan ener overeenkomst met de regering tot het daarstellen ener maandelijkse pakketvaart tussen Nederland en Java, op de bij deze aankondiging behorende voorwaarden:
1. dat hunne daartoe betrekkelijke aanbiedingen, voorzien van zegel en behoorlijk ondertekend, uiterlijk op donderdag de 30e april 1857, des middags ten twaalf ure, bij het departement van koloniën zullen moeten zijn ontvangen;
2. dat die aanbiedingen uitsluitend moeten vermelden het voluit geschreven cijfer per last voor de retourlading, overeenkomstig de art. 5 d en 11 der voorwaarden, waarvoor de inschrijver genegen is de overeenkomst aan te gaan;
3. dat geen aanbiedingen in aanmerking zullen worden genomen, die na het verstrijken van het sub. 1. genoemde tijdstip zullen zijn ingediend, of die afwijken van het navolgende model:
“De ondergetekende verbindt zich, op de in de Staats-courant
“van de 24e maart 1857 aangekondigde voorwaarden, een pakketvaart tussen Nederland
“en Java te zullen openen, met zeilclipperschepen, voorzien van auxilair stoomvermogen,
“tegen beding ener van vracht ……. per last van Java naar Nederland; ………. den ……….
“…1857;”
4. dat, tot en met woensdag de 29e april 1857, dagelijks, aan het lokaal van Departement van Koloniën, op het Plein te ’s Gravenhage, kennis kan worden genomen van een uittreksel van een op de 17e november 1855 door de hoofdingenieur der marine Van Oordt, de inspecteur van’s rijks stoomvaartdienst Huijgens, en de directeur voor de afdeling zeevaart bij het Koninklijk Nederlandsch Meteorologisch Instituut, Van Gogh, uitgebracht beoordelend rapport, naar aanleiding van vroegere der regering aangebodene, doch nu als vervallen beschouwd wordende plannen tot daarstelling ener geregelde versnelde gemeenschap tussen Nederland en Java;
5. dat op het sub 1. genoemde tijdstip zullen worden geverbaliseerd de alsdan voorhanden inschrijvingsbiljetten, waarvoor bij de vroegere indiening, des verlangd, door of namens hem minister, een bewijs van ontvangst zal worden afgegeven; en dat zodra mogelijk daarna het opgemaakte proces-verbaal in de Nederlandsche Staats-courant zal worden openbaar gemaakt;
6. dat de laagste inschrijver, wiens aanbieding aan de hier voren gestelde vereisten voldoet, binnen acht dagen na de dagtekening der hem daartoe te zenden kennisgeving, in gereed geld zal moeten deponeren een som van honderd duizend gulden (NLG100.000), als waarborg voor de nakoming zijner aanbieding;
7. dat de regering zich uiterlijk de tijd van veertien dagen voorbehoudt, om zich te verklaren of de laagste inschrijving al dan niet wordt aangenomen.
’s Gravenhage, de 23ste maart 1857 De minister voornoemd,
P. Meijer
Bijlage:
Voorwaarden ener met de regering aan te gane overeenkomst tot het daarstellen ener maandelijkse pakketvaart tussen Nederland en Java, behorende bij de vorenstaande aankondiging van de minister van koloniën.
Art. 1. Maandelijks zal een tot pakketvaart ingericht zeil-clipperschip met stoomvermogen over en weder vertrekken uit zodanige havens, als nader zal worden overeengekomen.
Het eerste schip zal vertrekken hier te lande de 25e oktober 1858, en van Java de 25e januari 1859. Bij vertraging in de bepaalde dagen van afvaart, anders dan ten gevolge van overmacht, verbeurt de onderneming een van de eerstverschuldigde vrachtpenningen in te houden boete van vijfhonderd gulden (NLG 500) voor elk etmaal, gedeelten voor een geheel gerekend, wanneer die vertraging aan haar te wijten is, terwijl zij op een vergoeding tot hetzelfde bedrag van ’s lands wege aanspraak zal hebben, indien de vertraging het gevolg is van handelingen of verzuimen van rijkswege.
Art. 2. Voor deze pakketvaart zullen zeven schepen in de vaart moeten worden gebracht.
De bepaling der grootte, constructie en inrichting der schepen zomede de stoomwerktuigen, waarvan zij moeten worden voorzien, wordt aan de onderneming overgelaten, mits bij de bouw ten genoegen der regering worde gelet op de geschiktheid der schepen om, des gevorderd, tot gewapende transportschepen te kunnen worden ingericht, en zij overigens behoorlijke gelegenheid aanbieden tot het overvoeren minstens van 20 passagiers 1e klasse, en van 150 militairen en schepelingen beneden de rang van officier.
Voor zoveel zal blijken dat binnen bekwame tijd één of meer der schepen of daarin te plaatsen stoomwerktuigen hier te lande niet kunnen worden gebouwd of vervaardigd, zal zulks buiten ’s lands kunnen geschieden, met dien verstande evenwel, dat de wettelijke daarvoor verschuldigde registratie- en inkomende rechten hier te lande zullen worden betaald.
Art. 3. De gemiddelde tijd voor elke reis wordt bepaald op 60 zeedagen, met inbegrip van elk oponthoud door het aandoen van tussenhavens, indien de onderneming daartoe in haar belang overgaat.
De gemiddelde duur der reizen zal voor de uit- en tehuisreizen afzonderlijk worden berekend, telkens over twaalf achtereenvolgend gedane reizen.
Indien voor iedere twaalf reizen meer dan 720 etmalen gebezigd zijn, gedeelten voor een geheel gerekend, zal voor elk dit getal te boven gaande etmaal verbeurd zijn een boete van duizend gulden (NLG 1000), van de eerstverschuldigde vrachtpenningen in te houden.
De vertraging het gevolg zijnde van overmacht, is de voormelde boete niet verschuldigd.
Art. 4. De onderneming zal bevoegd zijn hare tarieven voor de overvoer van personen en voor hunne voeding, zomede voor de vrachten der goederen, gelden en producten daaromtrent in de met haar aan te gane overeenkomst gene bijzondere bepalingen zullen voorkomen.
Art. 5. De onderneming zal door de regering worden belast:
a. met het overvoeren van de militairen beneden de rang van officier, die voor ’s lands rekening naar Java worden gezonden of van daar terugkeren, tot een maximum van 1608 mans ’s jaars, en als passagiers der 1e klasse, van de tot de detachementen behorende officieren met hunne wapenen en begaadjen, op de thans gebruikelijke voorwaarden, doch tegen betaling der navolgende vracht- en kostgelden:
voor de officieren en hunne echtgenoten en kinderen (kinderen beneden de twaalf jaren twee voor één gerekend) voor de uitreis NLG 440 vracht en 80 cents kostgeld en voor de tehuisreis NLG 480 vracht en 70 cents kostgeld, een en ander per hoofd en de kostgelden ook per dag: onder gehoudenheid hunnerzijds, om omtrent het gebruik maken van de kajuitstafel voor eigen rekening met de onderneming overeen te komen; en voor de militairen beneden de rang van officier en hunne vrouwen en kinderen (kinderen beneden de twaalf jaren twee voor één gerekend), voor de uitreis NLG 73 vracht en 70 cents kostgeld, en voor de tehuisreis NLG 210 vracht en 60 cents kostgeld, een en ander per hoofd en de kostgelden ook per dag.
De voeding zal worden betaald over de dagen, waarop die aan boord is verstrekt.
Op alleen reizende officieren en militairen beneden die rang is dit artikel niet toepasselijk.
Zoveel mogelijk zullen met ieder schip naar Java vertrekkend schip minstens 100 militairen met de tot ieder detachement behorende officieren worden verzonden;
b. met het overvoeren naar Java van minstens 3000 lasten gouvernementsgoederen ’s jaars zoveel mogelijk gelijk te verdelen over ieder uitgaand schip;
c. met het overvoeren naar Java van de gouvernementsgelden, tot ene vracht van ½ pct der nominale waarde, voor zoveel niet tot dit einde van oorlogsvaartuigen of ’s rijks transportschepen wordt gebruik gemaakt;
d. met het vervoeren naar Nederland, als retour-lading, van 600 lasten gouvernementsproducten of andere goederen, met elk terugkerend schip, of zoveel minder als de onderneming mocht verlangen. Het last zal worden gerekend op: koffij, gewoon 1800 Nederlandse ponden (opm: N.p.), dito leg. 1600 N. p.; suiker 2000 N.p; indigo 1300 N.p. ; thee 930 N. p; tabak 650 N. p; cochenille 1500 N. p; tin 8000 N. p; kruidnagelen 1000 N.p; muskaatnoten, gaaf 1500 N.p; dito geïnfd.1350 N.p; foelie 1200 N. p; kaneel 950 N.p; peper 1500 N.p; notenzeep 1500 N.p; kamfer 1100 N.p. en andere producten of goederen naar evenredigheid;
e. met het kosteloos overvoeren over en weder der dienst-correspondentie tussen het departement van koloniën en de gouverneur-generaal van Nederlands Indië, voor zoveel de regering daartoe van de pakketschepen gebruik wenst te maken.
Art. 6. De aflevering en het in ontvangst nemen van de ter inlading en ontlossing bestemde gouvernementsgoederen, producten en gelden, zal geschieden op zodanige plaats hier te lande en plaatsen op Java, als daartoe bij de aan te gane overeenkomst zullen worden aangewezen; en overigens op de voet als gebruikelijk is bij de overvoer met gewone zeilschepen, terwijl, indien de ligplaats der schepen hier ter lande elders is, het verdere transport naar boord voor rekening der onderneming geschieden moet.
Art. 7. De uitvrachten zullen worden betaald te Batavia en de retourvrachten te Amsterdam, ’s Gravenhage of Rotterdam, ter keuze van de onderneming, respectievelijk, zodra mogelijk na de behoorlijke uitlevering der ladingen en in elk geval vóór het uitgaan of het te huis varen der betrokken pakketschepen.
Art. 8. De onderneming zal bevoegd zijn op Java uit de gouvernementsvoorraad, wanneer en voor zover die daartoe ter plaatse van de inlading toereikend is, telkens zo vele steenkolen te laden als voor de terugreis nodig zijn, tot de contant te betalen prijs, waarop zij het gouvernement ter plaatse der inlading te staan komen.
Art. 9. Voor het geval dat bijzondere omstandigheden zulks der regering oorbaar doen achten, behoudt zij aan zich het recht om enkele of alle pakketschepen der onderneming tijdelijk in gebruik of definitief in bezit te nemen, om tot andere einden dan tot de pakketvaart ingericht en gebezigd te worden, mits daarvoor betalende een billijke, nader overeen te komen huur- of koopprijs, en op zodanige voorwaarden als in dat geval zullen worden vastgesteld.
Art. 10. De overeenkomst zal worden aangegaan voor de tijd van tien achtereenvolgende jaren, te rekenen van de 25e oktober 1858; derwijze dat, indien zij vóór de 25e oktober 1867 niet zal zijn verlengd of vernieuwd, krachtens de nu aan te gane overeenkomst het laatste schip van hier zal uitgaan de 25e september 1868, en van Java zal terugkeren de 25e december daaraanvolgende.
Mocht vóór het eindigen der overeenkomst de ontworpene doorgraving der landengte van Suez zijn volvoerd, dan zal met de onderneming onderhandeld worden over de wijzigingen, die dien ten gevolge in deze overeenkomst in het algemeen belang nodig mochten zijn.
Art. 11. De onderneming zal, behoudens het bepaalde in sub 7 der vorenstaande aankondiging, worden toegewezen aan hem die heeft ingeschreven voor de laagste vracht voor de retourlading per last, mits niet hoger zijnde dan daarvoor thans door de regering wordt betaald voor de overvoer met gewone zeilschepen.
De vracht voor de uitgaande lading zal, behoudens het bepaalde in art. 5c, bedragen één vierde gedeelte per last van die der retourlading.
Art. 12. Bij het sluiten van alle cherte-partijen de regering aangaande, zal de Nederlandsche Handel-Maatschappij als haar agent optreden; in voege en op de wijze als zulks nu plaats heeft bij dusdanigen overvoer met gewone zeilschepen.
Art. 13. Bij de aan te gane overeenkomst zal nader worden bepaald in welke waarden en gedurende welke tijd, de krachtens de vorenstaande aankondiging voorlopig gedeponeerde som van NLG 1.000.000, welke dan verder zal strekken tot waarborg voor de inrichting der pakketvaart, tegen genot van wettelijke interest, aan de vrije beschikking der onderneming zal blijven onttrokken.
De kosten van zegel, leges en registratie, op de aan te gane overeenkomst te vallen, zijn voor de rekening der onderneming, zomede die van het passeren derzelve, indien men die in notariële vorm mocht verlangen te sluiten.
Art. 14. De regering behoudt zich voor om met de onderneming afzonderlijke overeenkomsten aan te gaan omtrent het overvoeren, over en weder, met de pakketschepen van schepelingen van ’s rijks zeemacht, beneden de rang van officier en van de officieren onder wier bevel of geleide zij zullen reizen en van brieven, pakketten enz, behorende tot de dienst der posterijen en wel op de algemene grondslag, dat het overvoeren dier passagiers en de voor hen te betalen kostgelden den lande niet meer zullen kosten dan ten aanzien van de landmacht in art. 5a dezer voorwaarden is toegezegd en dat voor de genoemde brieven, pakketten enz. niet meer zal verschuldigd zijn dan thans, bij de verzending met gewone zeilschepen.
Art. 15. Wanneer de onderneming in gebreke mocht blijven de pakketvaart aan te vangen en geregeld voort te zetten op de tijdstippen in art. 1 vermeld, zal zij verbeuren een boete ten bedrage van het een derde gedeelte van de als waarborg gedeponeerde som van NLG 100.000, onverminderd de bevoegdheid der regering om daarenboven de aan te gane overeenkomst in dat geval als vernietigd te beschouwen, mits bij de beboeting onmiddellijk doende blijken van haar voornemen, om van die bevoegdheid gebruik te maken.
De voormelde bepalingen zijn ook toepasselijk, wanneer der regering blijkt, dat met de bouw der schepen en met de vervaardiging der stoomwerktuigen en toebehoren, niet binnen drie maanden na het sluiten der aan te gane overeenkomst is aangevangen, of na die aanvang daarmede de vereiste voortgang niet wordt gemaakt, om het openen en geregeld voortzetten der pakketvaart op de bepaalde tijdstippen als verzekerd te beschouwen; waaromtrent de regering zich de bevoegdheid voorbehoudt, door ingenieurs der marine en door de inspecteur van ’s rijks stoomvaartdienst, onderzoek te doen plaatshebben, op zodanige tijdstippen als haar oorbaar zullen voorkomen.

Afbeelding
Datum 05 september 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Gothenburg, 27 augustus. Het Nederlandse schip (opm: fregat) STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong, heden alhier van Amsterdam gearriveerd, heeft gestoten.

Afbeelding
Datum 29 mei 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 april. Vrachten. De rates zijn niet veel gedaald, doch bij het toenemend aantal vrachtzoekende schepen, gevoegd bij het beperkte kwantum der in de Oosthoek ter verzending gereed liggende producten, houden wij een verdere vrachtverlaging niet voor onwaarschijnlijk. Sedert onze vorige werden de volgende charters gesloten:
Naar Nederland de VERENIGING door de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij à NLG 80 per last, all round, om op de zuidkust te laden; de Nederlandse schepen DILLIGENCE tot NLG 70 voor tabak, te Soerabaya in te nemen, en NICOT tot NLG 70 voor suiker en tabak, te Soerabaya naar Amsterdam te laden.
Naar China de Nederlandse schepen KOOPHANDEL à $ 0,45 per picol rijst naar Hongkong of $ 0,50 naar Amoy, te Tagal te laden, en ZAANSTROOM à $ 0,42½ per picol rijst naar Macao of Hongkong, $ 0,47½ naar Amoy of $ 0,57½ naar Shanghay. De Nederlandse KAREL AUGUST werd bij de maand tot geheim gebleven vracht voor dezelfde destinatie opgenomen.
Naar Manilla werd het Nederlandse schip D’ELMINA gecharterd tot $ 0,30 per picol rijst, alhier te laden.
Naar Japan neemt het Nedderlandse schip ZEEVAART een lading stukgoederen in.
Te koop zijn nog: de Nederlandse ZWALUW en Engelse EQUATOR, EMILY, JANE, DEVA en BONNIE DOON.
Disponibel zijn, zo hier als op de kust de Nederlandse schepen WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, GOEDE VERWACHTING, ANNA PAUWLONA, FACTORIJ, CATHERINA en GEERTRUIDA, ADMIRAAL PIET HEIN. CORNELIS WERNARD, ELISE HENRIËTTE, STAATSRAAD BAUD, JEANETTE, COLUMBINE, en LOUISE PRINSES DER NEDERLANDEN.

Afbeelding
Datum 13 juni 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 april. Scheepsvrachten. De vrachten naar Nederland blijven in dezelfde gedrukte positie verkeren. De voorraad van scheepsruimte werd door het arrivement (opm: aankomst) van vele vrachtzoekende schepen in de laatste 14 dagen aanzienlijk vermeerderd, zodat zich vooreerst nog geen verbetering laat voorzien. De volgende schepen werden sedert de jongste mail bevracht: HERMAN DE RUITER te Soerabaya à NLG 70 en NLG 75 voor suiker en NLG 70 voor tabak naar Amsterdam.
De STAATSRAAD BAUD, STAD ZIERIKZEE en PAUL JOHAN werden door de Factorij opgenomen, de eerste om te Tjilatjap te laden à NLG 80 naar Amsterdam; de tweede tot NLG 70 om te Pekalongan en te Samarang, de laatste mede à NLG 70, om te Cheribon en Indramayoe de lading in te nemen voor Rotterdam. WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN te Soerabaya à NLG 70 voor suiker, tabak en kurkuma (opm: geelwortel, bevordert de spijsvertering); arak (opm: rijstbrandewijn) à NLG 95 naar Nederland.
De ADMIRAAL PIET HEIN werd voor China opgenomen 42½ $ cents voor Macao, en de ZWALUW (Nederlands) 45 $ cents voor Macao, beide hier te laden.
Het Nederlandse schip ZWALUW werd alhier uit de hand verkocht voor NLG 42.000.
De BERNHARD HERTOG VAN SAXE WEIMAR werd voor een kustvracht opgenomen.
De GOEDE VERWACHTING, ANNA PAULOWNA, FACTORY, CATHARINA EN GEERTRUIDA, CORNELIS WERNARD EDUARD, ELIZE HENRIETTE, EUROPA, COLUMBINE, JEANNETTE, FOP SMIT, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, LOUISA, PRINCES DER NEDERLANDEN, DEN ELSHOUT, CADSANDRIA, KAAP HOORN, AGATHA EN MARIA, NIEUW LEKKERLAND, WILHELMINA, WILHELMINA LUCIA zijn hier en op de kust nog zonder bestemming.

Afbeelding
Datum 09 februari 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 32 schepen:
Voor Rotterdam: HENDRIKA, kapt. W. van Aalborg; HOOP VAN CAPELLE, kapt. J.R. Bok; COLUMBINE, kapt. C.A. Malbrone; ALBLASSERWAARD, kapt. E. von Lindern; LOUIS, kapt. P.A. Hövig; AUSTRALIE, kapt. F.A. Janzen; PORNO, kapt. N.N; MARIA ADRIANA, kapt. S. van der Held; ADMIRAAL DE WINTER, kapt. J.C. Jansen.
Voor Amsterdam: CELERITAS, kapt. G.A. Wagner; ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. L. Hazewinkel; ANNA DIGNA, kapt. C. Ouman; JOHANNA CATHARINA, kapt. J.L. Besseling;
DRIE VRIENDEN, kapt. D.E. Nolting; WAALSTROOM, kapt. P.B.W. Millink; SIRIUS, kapt. H. Mulder; STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong; ZEELAND, kapt. H.P. Hazewinkel; HOLLAND, kapt. B. Auffmorth; ANTONIA PETRONELLA, kapt. A. Voorendijk; STAD GOUDA, kapt. K.D. Breuning; EUGENIE, kapt. E.J. Bargman, de 3 laatste van Rotterdam.
Voor Dordrecht: EERSTELING, kapt. A.P. Armstrong; CORNELIS GIPS, kapt. M. van Rijn van Alkemade.
Voor Schiedam: H. WILLEBRORDUS, kapt. J.D. Boer; PIETER CORNELISZ HOOFT, kapt. N. Koens; CORNELIS WERNARD EDOURD, kapt. D. Bakker; OTTO, kapt. W.G. Rotgans; MACAO, kapt. J. Krol, de 3 laatste van Rotterdam.
Voor Middelburg: TWEE CORNELISSEN, kapt. J.C. Kreije; BROUWERSHAVEN, kapt. P. Jansen; MARIA ELISABETH MARGARETHA, kapt. F.C. Bauditz.

Afbeelding
Datum 28 september 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 augustus. Scheepsvrachten. De ADMIRAAL TROMP laadt hier en op de kust rijst à NLG 24 en suiker en arak à NLG 30 per last naar Amsterdam.
De ELISABETH EN ANTOINETTE accepteerde naar Amsterdam NLG 25 voor rijst en NLG 30 voor suiker per last, op de kust te laden. De CONSTANCE laadt rijst te Indramajoe à NLG 25 en koffij te Samarang en Padang à NLG 35 naar Rotterdam. De VALPARAISO neemt hier suiker à NLG 35 en arak à NLG 47,50 en te Indramajoe rijst à NLG 30 per last naar Amsterdam. De WILLEM III laadt te Samarang suiker à NLG 32 en NLG 35 per last, koffij à NLG 30, tabak à NLG 32 en indigo en huiden à NLG 40 per last naar Holland. De JOAN JACOB werd tot NLG 35 per last suiker en NLG 30 voor koffij naar Holland gecharterd. De LANDBOUW werd opgenomen tot NLG 40 all round voor een lading suiker en koffij op de kust naar Holland te laden. De JACOBUS laadt kolen van Onrust naar Banjermassing à NLG 6 per ton. De GRAAF V.D. HEIDEN REINESTEIN en METALEN KRUIS accepteerden NLG 0,80 per pikol steenkolen van Australië herwaarts. De JACQUELINE EN ELISE werd naar Australië gecharterd. De HENRIETTE WILHELMINA (367 ton) accepteerde NLG 7.500 in full naar Sidney en terug. De MARIANNE laadt te Soerabaija naar Macassar. De ARGONAUT verzeilde naar Japan.
Te koop: de Engelse stoomboot BURRA-BURRA.
In reparatie: alhier de JEANNETJE en BIESBOSCH, en te Soerabaija de SAMUEL HENDRICUS. De DOCTRINA EN AMICITIA moet alhier en de STAATSRAAD BAUD te Soerabaija dokken, om nagezien te worden.
Disponibel zijn de Nederlandse schepen AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, VRIENDENTROUW, PRINS MAURITS, JULIE CLAIRE, JOHANNA, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, COMM. DES KONINGS V.D. HEIM, LOUIS MEIJER, NOORD-BRABANT, ST. MICHAEL, ZAANSTROOM, CORNELIA EN GEERTRUIDA, en DOLFIJN.
De Nederlandse schepen WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, JACOBA CORNELIA CLASINA, CANTON, ZEEPLOEG, BULGERSTEYN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, maken kustreizen.
Het Nederlandse schip VIJF GEBROEDERS en het Engelse schip ENTERPRISE zullen in veiling worden verkocht.

Afbeelding
Datum 29 september 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 8 augustus. Het schip STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong, van hier naar Soerabaija vertrokken, moet aldaar dokken, om nagezien te worden.

Afbeelding
Datum 19 januari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 januari. Het schip (opm: fregat) STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong, van Batavia herwaarts bestemd, is, volgens brief van Batavia van 23 november l.l, die dag zwaar lek aldaar ter rede uit zee teruggekomen, hebbende hevige stormen doorgestaan en reeds 11º Z.B. en 97º O.L. bereikt. Het moest lossen. (opm: zie o.a. JB 210160 en NRC 010360)

Afbeelding
Datum 21 januari 1860
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Verkoop van een schip. Op dinsdag de 31e januari 1860, zullen de ondergetekenden publiek verkopen voor een der Recherche pakhuizen aan de Kleine Boom het gekoperde en kopervast Nederlands fregatschip STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong, groot 326 lasten, zo als het is liggende ter rede van Batavia, zomede deszelfs inventaris, als: rondhouten, zeilen, staand- en lopend tuig, touwwerk, ankers, kettingen, restant provisiën, enz, enz. De vendutie zal beginnen ten 9 ure, zullende het schip ten 10 ure worden verkocht.
John Price en Co. (opm: zie NRC 190160)

Afbeelding
Datum 29 januari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 7 december 1859. Het Nederlandse schip STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong, 5 november van hier naar Nederland vertrokken en 23 daaraanvolgend zwaar lek uit zee teruggekomen, als vroeger gemeld, moet de gehele lading lossen om te repareren. (opm: zie NRC 010360)

Afbeelding
Datum 01 maart 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 12 januari. Het schip (opm: fregat) STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong, van hier naar Amsterdam, met schade uit zee teruggekeerd, is afgekeurd.

Afbeelding
Datum 27 maart 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 7 februari. Het Nederlandse schip (opm: fregat) STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong, van hier naar Nederland, 23 december met schade uit zee geretourneerd, is nagezien en daar de reparatiekosten de waarde van het schip te boven gingen, zo is het in publieke veiling verkocht. Het hol bedong NLG 2.500 en de inventaris NLG 6.400.

Afbeelding