Inloggen
REMBRANDT - ID 10353


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1824-12-02 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830

Identification Data

Bouwjaar: 1824
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: wood, oak
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: William Freeman, scheepstimmerman, Antwerp, Netherlands
Launch Date: 1824-09-11
Delivery Date: 1824-11-24
Technical Data

Gross Tonnage: 51.00 lasts
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1840
Type: Lengthened
Omschrijving: Tijdens de eerste maanden van 1840 werd de REMBRANDT met 19 voet verlengd op de werf van Bullerkotten, gelegen op de linkeroever van de Schelde. Op 8 april 1840 terug tewater gelaten. De tonnenmaat steeg tot 127 ton. (LvC)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1824
Datum agenda: 1824-12-02
Register nr: 18240510
Scheepsnaam: REMBRAND
Type: Schooner
Lasten: 51
Gebouwd in provincie: Zuid-Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Gleeson, J.H..
Plaats: Antwerpen
Kapitein op moment van verzoek: Cooper, W.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1824-11-24 REMBRANDT
Manager: Thomas Gleeson, Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Thomas Gleeson, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands

Date/Name Ship 1825-06-10 REMBRANDT
Manager: Thomas Melles Brown, Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Thomas Melles Brown, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands
Additional info: Aangekocht voor NLG 5.500,-

Date/Name Ship 1828-08-06 REMBRANDT
Manager: Mevr. Mary Lindy (weduwe van Thomas Brown Sr.), Hull, England
Eigenaar: Mevr. Mary Lindy (weduwe van Thomas Brown Sr.), Hull, England
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands
Additional info: Haar zoon Thomas Milles Brown, in leven wonende te Antwerpen, overleden op 08.08.1828 te Trinidad.

Date/Name Ship 1828-11-12 REMBRANDT
Manager: Firma F. Oldenhove, Buff & Co., Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Firma F. Oldenhove, Buff & Co., Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands
Additional info: Aangekocht voor NLG 7.000,-

Date/Name Ship 1830-10-28 REMBRANDT
Manager: Firma F. Oldenhove, Buff & Co., Antwerp, Belgium
Eigenaar: Firma F. Oldenhove, Buff & Co., Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1838-00-00 REMBRANDT
Manager: Pierre Jacques Spilliaerdt-Caymax, Antwerp, Belgium
Eigenaar: Pierre Jacques Spilliaerdt-Caymax, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Ship Events Data

1824-00-00: Additional info
Zowel REMBRANT als REMBRAND werden als naam gebruikt, doch REMBRANDT komt het meest voor, o.a. in Bureau Veritas, in Belgische lijsten, enz. In een nog bestaand achterglasschilderij uit 1851 van P. Weyts staat in de naamwimpel duidelijk REMBRANDT.
De naam REMBRANDT kan alleen naar de beroemde schilder verwijzen. Ondanks de drie verschillende schrijfwijzen heeft Marhisdata daarom voor REMBRANDT gekozen.

Een groter dilemma betrof de type-aanduiding. Was de benaming schoener de juiste, zoals deze staat in de bijlbrief uit 1824, in de twee daarop volgende koopakten uit 1825 en 1828, en in de lijst van de koning van 28 oktober 1830 waarin het schip haar Nederlandse zeebrief wordt ontnomen? Of was het schip een schoenerbrik, waaraan onze goede collega, vriend en erkend expert in tuigages uit de zeilvaart Luc van Coolput uit Antwerpen vasthield, daarbij mede gestaafd door het schilderij uit 1851? Luc geeft o.a. de volgende argumenten:
- Het schip was overduidelijk een schoenerbrik, geen schoener en geen brik.
- De fokkenmast is duidelijk in drie delen (een schoener heeft de fokkenmast in twee delen).
- De fokkenmast is volledig vierkant getuigd, zoals op elke echte schoenerbrik.
- De ondermast bevat de fok. De marssteng bevat het marszeil. De bramsteng bevat het bramzeil en het bovenbramzeil.
- Tussen de twee masten bevindt zich een gaffelzeil (‘schoenerzeil’, zoals op een schoener of topzeilschoener). Heel normaal in de eerste helft van de 19e eeuw. In latere jaren werd dit zeil vervangen door stagzeilen.
In het Zweeds betekent ‘skonert’ zowel schoener als topzeilschoener en schoenerbrik. Volgens de Engelse Merchant Shipping Act moest de kapitein van een vierkant getuigd schip een – informeel genaamd – ‘square-rig ticket’ bezitten. De schoenerbrik werd, ondanks de vierkant getuigde fokkenmast, meestal schoener genoemd, waarvoor een fore-and-aft brevet volstond.
L.R. en B.V. noemen veel schepen schoener terwijl de bewijzen overduidelijk schoenerbrik aantonen.
Een schoenerbrik werd in het internationale spraakgebruik nogal eens ‘schoener’ genoemd. Het is dan ook waarschijnlijk dat dit gebruik scheepsbouwer William Freeman – gelet op zijn naam van Engelse kom-af – parten heeft gespeeld bij het benoemen van het type schip dat hij had afgeleverd. Hierdoor kwam ‘schoener’ in de bijlbrief terecht, en logischerwijs ook in de zeebrief, de volgende koopaktes en de lijst uit 1830.
Dankzij de ruim 40-jarige expertise van Luc van Coolput en het in eigendom van de MAS in Antwerpen zijnde schilderij van Petrus Weyts kon Marhisdata de REMBRANDT, ondanks andersluidende documentatie, definitief tot een schoenerbrik bestempelen.
1825-06-10: Verkocht aan Thomas Melles Brown, reder te Antwerpen voor NLG 5.500,-
Schip was ten tijde van verkoop op reis van Antwerpen naar Buckhaven.
1828-11-12: Verkocht aan firma F. Oldenhove, Buff & Co., Antwerpen voor NLG 7.000,-
Verkoper: Mevr. Mary Lindy, weduwe van Thomas Brown, wonend te Hull, erfgename van haar zoon Thomas Milles Brown, in leven wonende te Antwerpen, overleden op 6 augustus 1828 te Trinidad de Cuba.
1840-10-26: Damaged
Op 26 oktober 1840 is de REMBRANDT, kapt. J. Vanden Broucke met verlies van zeilen, verschansing en boot te Ramsgate binnengelopen.
1846-02-02: Collision
Op 2 februari 1846 is de REMBRANDT, kapt. J. Brabander, nabij Vlissingen in aanzeiling gekomen met de Deense brik THORWALDSEN, waarna de REMBRANDT Vlissingen is binnengelopen ter reparatie. Er was schade aan de achtersteven en tuigage.
1855-03-04: Final Fate: Stranded

Op 4 maart 1855 is de REMBRANDT, kapt. M. Poesmans, nabij Lissabon gestrand en wrak geworden.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1824
Kapitein: Cooper, W.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1825
Kapitein: Brown, W.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1826
Kapitein: Vroome, J.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1827
Kapitein: Brown, Thomas Milles
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1828
Kapitein: Mussele, T. van der
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1828
Kapitein: Brown, Thomas Milles
Overige informatie: Thomas Milles (Melles) Brown: † Trinidad de Cuba 6 augustus 1828

Datum vanaf: 1828
Kapitein: Petersen, F.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1831
Kapitein: Huygens, C.
College: Antwerpen
Vlagnummer: 2
Overige informatie: C. Huygens: * Zierikzee circa 1799

Datum vanaf: 1838
Kapitein: Christen, Jean D.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Schaeper, J.
Overige informatie: J. Schaeper: * Oostende circa 1804

Datum vanaf: 1840
Kapitein: Vanden Broucke, J.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1841
Kapitein: Garling, Pieter
Overige informatie: Pieter Garling: * Oostende circa 1801, † 00.09.1845 a/b de SOPHIA DOROTHEA te Jacmel (Haïti)

Datum vanaf: 1846
Kapitein: Brabander, Joseph De
Overige informatie: Joseph De Brabander: * Oostende 1822

Datum vanaf: 1847
Kapitein: Gombeer, Jean, Sr
Overige informatie: Jean Gombeer Sr.: * Antwerpen 1806

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Buyst, Jean
Overige informatie: Jean Buyst: * Puurs 1813

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Arends, Volkert
Overige informatie: Volkert Arends: * Antwerpen 1823

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Jansen, Hans
Overige informatie: Hans Jansen: * Christian Amst Koog 1814

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Poesmans, Maximilien
Overige informatie: Maximilien Poesmans: * Brussel 1827, † Costa da Caprica a/b van de REMBRANDT 04.03.1855

Afbeeldingen


Omschrijving: Achterglasschilderij uit 1851
Collectie: MAS, Antwerpen
Vervaardiger: Toegeschreven aan Petrus Weyts
Algemene informatie

1824

Op 2 december 1824 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de REMBRAND, aangevraagd door J.H. Gleeson, Antwerpen, voor W. Cooper als kapitein.

1825

DC 130125
Vlissingen, 8 januari. Van den 5 dezer tot heden zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild: REMBRANT (opm: REMBRANDT; eerste reis van deze schoenerbrik), kapt. W. Cooper, met tarwe en boekweit, naar Londen; MARIA AUGUSTA, kapt. Gillender, naar New York, met metselsteen; HERKULES, kapt. F. Schipman, naar Londen, met boomschors; LES TROIS AMIS, kapt. R.Z. Schut en BELLE ALLIANCE, kapt. O.A. Wilman, beide naar Londen, met boomschors.
DC 010225
Hellevoetsluis, 28 januari. Gisteren namiddag arriveerden uit zee: Kapitein J. Lieving, met de brieven van den 26 dezer, van Harwich; DEBEN, kapt. J. Dall, en REMBRAND, kapt. K. Knoper (opm: kapt. W. Cooper), beide van Londen; de laatste als bijlegger naar Antwerpen.
DC 030225
Hellevoetsluis, 31 januari. Gisteren namiddag arriveerden uit zee kapitein Moon, met de brieven van den 29 dezer, van Harwich; MARY, kapt. B. Bakker, en ACTIVE, kapt. J. Lord, beide van Ipswich; de JONGE GERRIT, kapt. H.L. Klok, van Hull; MARGARETHA, kapt. J.J. Albers, van Christiansand, en CATHARINA WILHELMINA, kapt. J.C. Wallis, van Straalsund, laatst van Noorwegen, als bijlegger op order. Het schip REMBRAND, kapt. W. Cooper, is van de rede binnendoor naar Antwerpen gezeild.
DC 140425
Brielle, 12 april. Gisteren namiddag arriveerden uit zee: BROEDERLIJKE LIEFDE, kapt. A.A. van der Wal, van Guernsey; REMBRAND, kapt. W. Cooper, van Hull en NEGOTIE, kapt. H. van der Mey, van Londen;
DC 070625
Vlissingen, 28 mei. Sedert onze laatste van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild: REMBRAND, kapt. W. Cooper, naar Bruchhaven (opm: Buckhaven in de Firth of Forth) met vlas; CONSTANCE, kapt. P. van den Kerkhoven, naar Liverpool met boomschors.

1826

DC 040426
Vlissingen, 28 maart. Van den 26 dezer tot heden voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen: MARIA, kapt. J. Zirck, van Liverpool met klipzout; REMBRAND, kapt. W. Brown, van Brucehaven (opm: Buckhaven) met vis; NEERLANDS KROONPRINS, kapt. A. van der Meyde, van Liverpool met klipzout en katoen.

Op 20 april 1826 werd de zeebrief van de REMBRAND door de gouverneur der provincie Antwerpen naar Den Haag geretourneerd, met vermelding ‘schip verkocht’, waarna op 24 april royement volgde.

Op 20 april 1826 werd de eerste zeebrief verstrekt (bedoeld wordt nieuwe) voor de REMBRAND, aangevraagd door T.M. Brown, Antwerpen, voor J. Vroome als kapitein.

DC 130526
Vlissingen, 6 mei. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en, van den 3 dezer tot heden, van onze rede naar zee gezeild: DE VROUW CATHARINA, kapt. J. van der Schuyt, naar Londen met houtwaren; ENGELINA JANTINA, kapt. B.J. Wijgers en SOLON, kapt. J. Rickmers, beide naar de Marennes, en alle tweer met ballast; DE HARMINA, kapt. H.J. Hubert, naar Noorwegen met vlas enz.; REMBRAND, kapt. J. Vroome, naar Schotland met vlas;
DC 290626
Vlissingen, 24 juni. Van den 21 dezer tot heden zijn voor Antwerpen bestemd, op onze rede aangekomen: REMBRAND, kapt. J. Vroome, van Hull met stukgoederen; CHRISTINA VOS, kapt. N.A. Smaal, van Tremblade met zout; HERSTELLING, kapt. B.H. Smith, van Noorwegen met hout.
RC 180726
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading:
Naar Hull, het Nederlands schoenerschip REMBRAND (opm: schoenerbrik REMBRANDT), kapt. J. Vroome.
Adres ten kantore van Hudig en Blokhuijzen
DC 030826
Brielle, 31 juli. Gisteren avond zeilde in zee REMBRAND, kapt. W. Cooper, naar Hull;
DC 260826
Vlissingen, 15 augustus. Van den 16 dezer tot heden zijn voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen: LE ROYAL LOUIS, kapt. N. Marcus, van Havre-de-Grace met zwavel; SUSANNA, kapt. P. Ipsen, van Lissabon met wol en fruit; DE LEEUW, kapt. S. Jansen, van St. Jago-de-Cuba met koffie en suiker; REMBRAND, kapt. J. Vroome, van Hull
DC 030826
Brielle, 31 juli. Gisteren avond zeilden in zee: REMBRAND, kapt. W. Cooper (opm: kapt. J. Vroome) naar Hull; COMMERCE, kapt. S. Golder en PRINS FREDRIK, kapt. G. Hart, beiden naar Londen.

Op 1 september 1826 werd een Turkse Pas verstrekt voor de REMBRAND, aangevraagd door T.M. Brown, Antwerpen, voor J. Vroome als kapitein.

DC 031026
Vlissingen, 23 september. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen, en den 24 en 26 dezer van onze rede naar zee gezeild: DE JUFFROUW HENDRIKA, kapt. H.H. Scholten, naar Londen met haver; REMBRAND, kapt. J. Vroome, naar Sunderland met jenever; SPECULATION, kapt. A. Weekland, naar Finland met dakpannen; DE BUITENWERF, kapt. J.E. Gust, naar Hull met haver.

1827

RC 060327
Rotterdam, 7 maart. Den 6, des namiddags, arriveerden in de Maas, REMBRAND, kapt. Vroome, van Zante; PAULINE, kapt. Joostens, van Marennes; TROMP, kapt. Nolles, van Cette; VRIENDSCHAP, kapt. Hubroek, van Liverpool.

Op 14 mei 1827 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de REMBRAND, aangevraagd door T.M. Brown, Antwerpen, voor zichzelf als kapitein.

MCO 240727
Vlissingen, 21 juli. Van den 17de dezer tot heden zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen: REMINA, kapt. J.G. Boon, van Emden, en REMBRAND, kapt. Wm. Brown (opm: schoenerbrik, kapt. Thomas Milles Brown), van de Marennes, beide met zout.

1828

Op 4 januari 1828 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de REMBRAND, aangevraagd door T.M. Brown, Antwerpen, voor T. van der Mussels als kapitein. Dit was voor slechts een aflosreis naar Hull.

RC 240128
Rotterdam, 23 januari. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild DE JONGE JUFVROUW ELISABETH, kapt. J. de Barzee en DE VIJF GEBROEDERS, kapt. J.F. Poodts, naar St. Maijo; REBECCA, kapt. J. Andersen en REMBRAND, kapt. T. van der Mussele, naar Hull.
RC 070228
Rotterdam, 6 februari. Te Antwerpen zijn gearriveerd TWEE GEBROEDERS, kapt. Klein, van Noirmoutier; VIJF GEBROEDERS, kapt. Poodts, van Calais; ANTWERPS PACKET, kapt. Frederiks en REMBRAND, kapt. Van der Mussele.

Op 15 februari 1828 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de REMBRAND, aangevraagd door T.M. Brown, Antwerpen, voor zichzelf als kapitein.

RC 181028
Rotterdam, 17 oktober. Te Antwerpen zijn gearriveerd JACOBA, kapt. Grimminga, van Liverpool; REMBRANDT, kapt. F. Petersen (opm: als vervanger van kapitein-eigenaar Thomas Milles Brown die op 6 augustus in Trinidad de Cuba was overleden), van Trinidad en JONGE ALBERT, kapt. Oortjes, van Stralsund.

Op 8 december 1828 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de REMBRAND, aangevraagd door F. Oldenhove, Buff & Co., Antwerpen, voor F. Petersen als kapitein.

1829

RC 050329
Rotterdam, 4 maart. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild MEDUSA, kapt. F. Bunnemeyer, DE JONGE WICHER, kapt. H.W. Bontekoe, JOSEPHINE, kapt. D.T. Moldenhauer en CATHERINA, kapt. M.M. Pott, naar Londen; MARIA, kapt. P.E. Boer, naar Goole; RODUS, kapt. G. Vosmer, naar Santander; REMBRAND, kapt. F. Petersen, naar Malta; DE MARIA, kapt. G. Wordinger, naar Malaga; JULIANA, kapt. O. Kievit, naar Rio de Janeiro; LA CLEMENCE, kapt. R.R. de Haan, naar Buenos Aires en ST. ANTHONY, kapt. H.C. Jongebloed, naar Bergen.

L.v.C.
Op 29 augustus 1829 kwam de REMBRANDT weer terug in Antwerpen vanuit Messina.

RC 081029
Rotterdam, 7 oktober. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de stoomboot DE BATAVIER, kapt. J.H. Giese, naar Londen; DE JONGE HIDJE TROMP, kapt. J. Zeilstra, naar Marseille; DE TWEE GEBROEDERS, kapt. J.K. Potjewyd, naar ……; HOSTEN, kapt. M. Holst, naar Noorwegen; HENDRIKA, kapt. T.T. Harding, naar Belfast, KAREL, kapt. B.H. Sturman, naar Meetemoris; REMBRAND, kapt. F. Petersen, naar de Havannah; ELISABETH, kapt. S.J. Brouwer, naar de Marennes; MERCURIUS, kapt. J.P. Hoefft en DE HERSTELLING, kapt. Z. Jans, naar Leith.

1830

AH 130330
Amsterdam, 12 maart. Uit Plymouth meldt men: Te Plymouth de 4e: GEZUSTERS, kapt. Blad, op de hoogte van Penzance, van Batavia; 9 januari, PHOENIX, kapt. Visser van Amsterdam; 16 januari, REMBRAND, kapt. Petersen, van Antwerpen.

L.v.C.
REMBRANDT, kapt. Petersen, binnengelopen te Falmouth 30 mei, van Havanna naar Antwerpen, met stukgoed.
REMBRANDT, kapt. Petersen, binnengelopen te Antwerpen 14 juni, van Havanna met suiker en koffie.

België

Na de opstand der Belgen decreteerde de koning bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) dat van de 196 schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk tehuis behoren de Nederlandse zeebrieven moesten worden ingetrokken. Hieronder viel ook de REMBRAND, kapt. F. Petersen, van F. Oldenhoven Buff & Cie., Antwerpen. Als gevolg van de oorlogsomstandigheden in Antwerpen en op de Schelde was het voor de brik niet mogelijk om spoedig weer zee te kiezen Het schip bleef noodgedwongen opgelegd tot begin december 1831. Als gevolg van de oorlogsomstandigheden in Antwerpen en op de Schelde was het voor de brik niet mogelijk om spoedig weer zee te kiezen Het schip bleef noodgedwongen opgelegd tot begin december 1831.

1831

MCO 151231
Vlissingen, 13 december. Gisteren zijn van onze rede naar zee gezeild, van Antwerpen: de REMBRAND, kapt. C. Huygens, op avontuur, met ballast; MEDUSA, kapt. F. Bunnemeijer, naar Londen, met boomschors.
MCO 291231
Vlissingen; 27 december. Van de 24 dezer tot heden, zijn van onze rede naar zee gezeild, van Antwerpen: LES TROIS FRÈRES, Kapt. J.J. Ricke, LE SANS REPOS, kapt. C.J. van Dijcke en DIE GUTE HOFFNUNG, kapt. A.J. Caspers, alle drie naar Londen, met ballast; DE JONGE HORTENCE, kapt. R. Jurgens, naar Milton en URANUS, kapt. N.E. Hageman, naar Bordeaux, beide in ballast; de KAREL, kapt. B.H. Sturman, naar Marseille, met vlas en spijkers; de PELIKAAN, kapt. J.L. Vroom, naar Londen, met boomschors; de REMBRAND, kapt. C. Huygens, op avontuur; HANS, kapt. P. Niemann en de VROUW CAROLINE, kapt. H.C. Duwel, beide naar Bordeaux; de JOSEPH, kapt. J.H. Arends, naar Liverpool, alle vier met ballast;

1832

MCO 130332
Vlissingen, 10 maart. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen, en den 8 en 9 dezer van onze rede naar zee gezeild: de REMBRAND, kapt. C. Huygens, met steenkolen; DE JONGE JOHANNES VAN LETTEN, kapt. J. Damster, met ballast, beide op avontuur; METEORE, kapt. J. Stappers, naar Rio de Janeiro, met stukgoederen.
MCO 120632
Vlissingen, 9 juni. Van den 6 dezer tot heden zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen: de REMBRAND, kapt. C. Huygens, van Aarhuis en MINERVA, kapt. L. Frederichsen, van Flensburg, beide met gerst; de VREEDE, kapt. F. Netcher, van Riga, met rogge en gerst; DE VROUW MARGARETHA, kapt. W. Tobbens, met lood en ijzer en ANNA CATHARINA, kapt. J. Fok, met tarwe; beide van Hamburg; ARCADIA, kapt C. Marck, van New-Orleans, met tabak en katoen; LE SANS REPOS, kapt. H. Verstraate, met stukgoederen, van Londen.
MCO 020832
Vlissingen, 31 juli. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen, en den 28 dezer van onze rede naar zee gezeild: AURORA, kapt. C. Astols, naar Lissabon; ANNA AUGUSTA, kapt. H.E. Beusmann, naar Cardiff; HENRIETTE, kapt. E.J. Patterson, naar St. Ubes; . . . ., kapt. B. Ellingson; WILHELMINE CATHARINA, kapt. R. Jude, naar Bergen; MATHILDA, kapt. H.C. Adamsen, naar Engeland; HERKULES, kapt. T. Stevens, naar Porto; WILLEM LODEWIJK, kapt. J.C. Nieschwagen, naar Liverpool; de REMBRAND, kapt. C. Huygens, op avontuur; CAROLINE, kapt. E. Girard, naar Riga; MERKURIUS, kapt. J. Kotzen, naar de Oostzee; DIDO, kapt. W.C. Stotesburg, naar Gotenburg; JOHANNA, kapt. J.C. Schroder, naar Memel; de JOSEPH, kapt. J.H. Arends, naar Bergen; HAABET, kapt. P. Clemmensen, naar de Oostzee, alle met ballast.
MCO 250932
Vlissingen, 22 september. Gisteren en heden zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen: de REMBRAND, kapt. C. Huygens, van Bergen, met stokvis en traan; DE STAD LINGEN, kapt, F. Schipman, van Petersburg, met lijnzaad. DE PHILOMENE, kapt. J. Alberts, is uit zee terug.

1833

L.v.C.
REMBRANDT, kapt. C. Huygens, binnengelopen te Oostende op 27 januari van Bergen met stokvis.
REMBRANDT, kapt. C. Huygens, binnengelopen te Rio de Janeiro op 2 april van Oostende.

MCO 311233
Vlissingen, 29 december. Gisteren is voor Antwerpen bestemd, is alhier ter rede gekomen: de REMBRAND, kapt. C. Huygens, van Brazilië, met huiden.

1834

MCO 150434
Vlissingen, 12 april. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en van onze rede naar zee gezeild de REMBRAND, kapt. C. Huygens, naar Rio Janeiro, met stukgoederen.
MCO 041034
Vlissingen, 3 oktober. Voor Antwerpen bestemd, is alhier ter rede gekomen: de REMBRAND, kapt. C. Huygens, van Rio Janeiro, met koffij.

1835

OHC 210235
Amsterdam, 20 februari. Den 16de februari heeft de reis voortgezet het schip: het REMBRAND, kapt. C. Huygens, van Antwerpen, naar Rio Janeiro, te Ramsgate binnen.
VCO 311035
Vlissingen, 30 oktober. Voor Antwerpen bestemd, is alhier ter rede gekomen: de REMBRAND, kapt. C. Huygens, van Rio Grande, met huiden en hoorns.

1836

DC 280436
Vlissingen, 25 april. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en van onze rede naar zee gezeild: EMMA, kapt. J.Z. Snijders, naar London, met schors; FRANCISCUS, kapt. H.H. Schepers, naar Brazilië, met stukgoederen; HECTOR, kapt. C. Bartelsen, naar Lissabon; de KLEINE DANIEL, kapt. H.E. Oortgiese, naar Noorwegen, en ANNA CATHARINA, kapt. J.C. Mewes, naar Hamburg, alle drie met ballast; REMBRAND, kapt. C. Huygens, naar Vera Cruz, met stukgoederen.
AH 181136
De REMBRAND, kapt. Huygens, van Vera-Cruz naar Antwerpen, is op 42º40’ NB 58º WL ontmoet door het schip SHERBROOKE, kapt. Longfond, van New York te Liverpool aangekomen. Kapt. Huygens heeft van de SHERBROOKE enig proviand ontvangen.
DC 221136
Vlissingen, 18 november. Voor Antwerpen bestemd zijn alhier ter rede gekomen: PYTHON, kapt. J.A. Bunnemeijer, van London, met stukgoederen; REMBRANDT, kapt. C. Huygens, van Vera Cruz, met huiden.
LP 081236
Tot ons genoegen vernemen wij dat de vereniging Zeemans-Kollegie, onder auspiciën van zijn voormalige voorzitter zal worden heropgericht. Wij zullen morgen de samenstelling bekendmaken, waarbij wij het nut van deze instelling naar voren zullen brengen, en de namen van de kapiteins en hun volgnummer zullen opgeven waaronder ze zich hebben ingeschreven.
LP 091236
ZEEMANS-COLLEGE VAN ANTWERPEN
Gisteren spraken wij over een zeer nuttige instelling, de oprichting van het Zeemans-Kollegie, gegrondvest op haar oude basis en op initiatief van zijn oude voorzitter.
Het college zal worden samengesteld uit effectieve leden en ereleden. De effectieve leden zijn de kapiteins van de schepen. Het hoofddoel van deze vereniging is tot een centrum te komen waar al het nieuws kan samenkomen dat voor zeevarend België van belang kan zijn. Er zal een blad worden opgericht dat op kantoor zal worden neergelegd en waarin elke kapitein die lid is meteen na aankomst zijn lotgevallen gedurende de reis, of in de haven van vertrek of aankomst, kan weergeven.
Een ieder zal begrijpen van welk belang dit informatie kantoor is voor de handel in het algemeen, waarvan de afwezigheid zich levendig laat voelen. Vandaag is men beperkt tot de mondelinge verslagen van de kapiteins, welke vaak foutief of zelfs met elkaar in tegenspraak zijn. Het grootste voordeel ligt echter in het gebruik van een College-vlag, een feilloos middel van herkenning, die tot voordelige resultaten kan leiden, hetzij in het meenemen van nieuws van een landgenoot die anders niet zou worden opgemerkt, of door hulp te verlenen aan schepen in nood.
De vlag van het College van Antwerpen is dezelfde als voorheen: een witte vlag, de randen boven en onder groen, het stadswapen in een van de hoeken en in het midden het volgnummer in grote zwarte cijfers. De vlag behoort bij de kapitein en niet bij het schip, zodat hij bij een kapiteinswissel zijn eigen vlag meeneemt. Hij behoudt deze vlag tot aan zijn dood, waarna het eigendom teruggaat naar het College die hem dan aan een ander kan uitgeven,
Het is een feilloos middel van herkenning, temeer noodzakelijk nu vandaag bewezen is dat de vlaggen van België en Frankrijk op enige afstand moeilijk zijn te onderscheiden.We kunnen niet goed genoeg de goede burgers feliciteren die als eersten het gelukkige idee hebben gehad om een instelling te laten herleven waarvan men zelf de voordelen had erkend. Le Précurseur zal, met het doel van samenwerking, haar kolommen altijd open houden voor verslagen, arresten, beslissingen en alle handelingen van het zeemanscollege, en hen de grootst mogelijke publiciteit bieden.
Hieronder volgt de eerste lijst van de leden van het College en de vlagnummers die reeds door verschillende kapiteins zijn genomen:

Kantoor: directeur voorzitter J. Muskeyn Kassier L. de Necker
  vice-voorzitter J.F. Witteveen Secretaris F. Baele
Leden Scheepsnaam Vlagnummer
J. Ruurds JEAN KEY 1
C. Huygens REMBRANDT 2
F. Goetz LION 3
D. Moldenhouwer CAROLINE (Brussel) 4
L.F. Mussche LOUISE 5
J. Brabander MARIE CATHERINE 6
C. Zoetelieff JOSÉPHINE 7
J.E. Witteveen in aanbouw 8

1838

VCO 290538
Vlissingen, 28 mei. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en van onze rede naar zee gezeild de REMBRAND, kapt. J.D. Christen, naar Constantinopel, met ijzer en glas.
AB 291238
Gibraltar, 13 december. REMBRAND, kapt. Christen, van Odessa en Konstantinopel, is naar Antwerpen vertrokken.

1839

MCO 050339
Vlissingen, 4 maart. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en van onze rede naar zee gezeild de REMBRAND, kapt. J. Brabander, met vlas, naar Liverpool.
AB 160539
Vlissingen, 9 mei. Uitgezeild REMBRAND, kapt. J. Schaeper, naar Liverpool.

1840

AH 010640
Uitgezeild.
Vlissingen, 28 mei. REMBRAND, kapt. J. van der Broek (opm: J. Vanden Broucke), naar Mantanzas.
GRC 031140
Het schip REMBRAND (opm: Belgische ex-Zuid-Nederlandse schoenerbrik), kapt. J. van der Broek (opm: J. Vanden Broucke), van Mantanzas naar Hamburg, is den 26 oktober met verlies van zeilen, verschansing, boot en andere schade te Ramsgate binnengelopen.

1841

MCO 310841
Vlissingen, 27 augustus. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en van onze rede naar zee gezeild de REMBRAND, kapt. P. Garling, naar Alexandrië, met ammunitie.

1842

VCO 290642
Gemengde berichten. De Belgische goelet (opm: schoenerbrik) REMBRAND neemt te Antwerpen ene lading bommen en geschut in, voor den Pacha van Egypte.
MCO 160742
Vlissingen, 15 juni. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en van onze rede naar zee gezeild de REMBRAND, kapt. P. Garling, naar Alexandrië, met stukgoederen (opm: zie VCO 290642).
AH 091142
Alexandria, 11 oktober. Uitgezeild REMBRAND, kapt. P. Garling, naar Rotterdam
OHC 201242
Amsterdam, 19 december. Den 8ste is te Scilly binnengelopen het schip (opm: schoenerbrik) REMBRAND, kapt. P. Garling, van Alexandrië in Egypte naar Rotterdam.

1843

MCO 250543
Vlissingen, 24 mei. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en van onze rede naar zee gezeild de REMBRAND (opm: schoenerbrik), kapt. P. Garling, naar Vera Cruz.
MCO 301143
Vlissingen, 29 november. Voor Antwerpen bestemd is alhier ter rede gekomen de REMBRAND, kapt. P. Garling, van Tabasco (opm: Tobago), met verwhout en stukgoederen.

1845

VCO 300445
Vlissingen, 28 april. Sedert den 26 dezer is alhier ter rede gekomen voor Antwerpen bestemd de REMBRAND, kapt. P. Garling, van New York…… (niet vermeld)

1846

RC 050246
Vlissingen den 2 dezer. Het schip REMBRANDT (opm: Belgische schoenerbrik), kapitein J. Brabander jr., heeft enige schade aan den achtersteven en tuigage bekomen, in aanzeiling geweest zijnde met de Deense brik THORWALDSEN, kapitein P.F.G. Stage, van Antwerpen afkomende om ter rede van Rammekens te ankeren; de REMBRAND zal denkelijk in de haven komen om te repareren.
NRC 200746
Brussel, 17 juli. De politie heeft gisteren den heer de Brabander, kapitein op het Belgische schip REMBRAND, in hechtenis genomen, ais zullende hij zich, in zee zijnde, aan verregaand misbruik van macht hebben schuldig gemaakt.
VCO 030846
Antwerpen, 30 juni. Joseph de Brabander heeft zich dezen middag in hoger recht beroepen tegen het vonnis der correctionele rechtbank van Antwerpen, waardoor hij tot vijf jaren gevangenisstraf en vijf jaren toezicht der politie veroordeeld werd, uit hoofde van mishandelingen gepleegd op zijn stuurman, aan boord van het Belgische vaartuig de REMBRAND (opm: zie NRC 200746).

1847

AH 080247
Clyde, 1 februari. Het schip REMBRAND, kapt. Gombier, van Liverpool naar Aux Cayes (opm: de Kaaiman-Eilanden), is alhier met schade binnengelopen.

1848

RC 240248
Vlissingen, 21 dezer. Voor Antwerpen bestemd is alhier ter rede gekomen de REMBRAND, kapt. J.B. Gombier, van Para (opm: Belem).
RC 110548
Vertrokken van Antwerpen den 26 april, de REMBRAND, kapt. J.B. Gombeir, naar Havanna.
MCO 281248
Vlissingen, 27 december. Voor Antwerpen bestemd is alhier ter rede gekomen de REMBRAND, kapt. Buyst, van Rio Grande.

1849

RC 110949
Van Rio Grande 12 juni uitgeklaard REMBRAND, kapt. Buyst, naar Antwerpen.
RC 270949
Vlissingen, 25 dezer. Voor Antwerpen bestemd is alhier ter rede gekomen de REMBRAND, kapt. Buyst, van Rio Grande.
RC 241149
Vlissingen, 23 november. Van Antwerpen vertrokken den 21 dezer de REMBRAND, kapt. V. Arends, naar St. Thomas en Guatamala (opm: zie DN 271149).
DN 271149
Brussel, 25 november. De Belgische schooner REMBRAND is van Antwerpen vertrokken naar Santo Thomas in Guatemala, beladen met nationale voortbrengsels en een tiental passagiers aan boord hebbende. Dit is het vijfde schip sedert korten tijd, dat van Antwerpen naar de Belgische volksplanting van Santo Thomas stevent. Men ziet met genoegen onze handelsbetrekkingen met dat punt van het vasteland van America zich ontwikkelen en de gelegenheid tot afzet onzer producten aldaar toenemen.
UPS 191049
Brussel, 15 oktober. Voor de rechtbank te Antwerpen zijn thans drie criminele zaken aanhangig, waaruit blijkt, dat de misdrijven op zee onder onze marine vermeerderen.
Zekere I.B. Verberght is gearresteerd, als beschuldigd den stuurman Voss, op het Belgische schip REMBRAND, te hebben vermoord. De tweede zaak is die van Cambier, aldaar gevangen, als beschuldigd, kapitein Sheridan, van het Belgisch schip CHARLES-QUINT, te hebben pogen te vergiftigen, en de derde zaak is die van het vermoorden van den kapitein en den stuurman van de Belgische goëlet MARIE ANTOINETTE, door het scheepsvolk van dat vaartuig, hetwelk in de volgende maand naar Antwerpen zal worden overgevoerd. 

1850

RC 160550
Van Havanna 17 april vertrokken de REMBRAND, kapt. V. Arends, naar Antwerpen.

1851

NRC 250251
Marseille, 19 februari. Zeilklaar: De REMBRAND, kapt. V. Arends, naar Antwerpen.

1852

RC 260652
Gepraaid: Den 25 mei, op 23 gr. NB. en 43 gr. WL., REMBRAND, kapt. Jansen, van Rio Grande naar Antwerpen.

1853

RC 041153
Cadix, 20 augustus. Aangekomen REMBRAND, kapt. Jansen, van Hamburg.
NRC 221253
Cadix, 6 december. Vertrokken REMBRAND, kapt. Jansen, naar Antwerpen.

1854

RC 030954
Vlissingen, 31 augustus. Vertrokken REMBRAND, kapt. Poesmans, naar Liverpool.

1855

RC 040155
Port Au Prince, 29 november. Aangekomen REMBRAND, kapitein Poesmans, van Liverpool.
RC 220355
Lissabon, 12 maart. De Belgische brik REMBRANDT, kapitein Poesmans (opm: schoenerbrik, bouwjaar 1824, ex-Zuid-Nederlander, kapt. Maximilien Poesmans), van Aux Cayes (Haïti) naar Antwerpen, is den 4 dezer gedurende enen hevige storm op de kust van Caparica, ten zuiden dezer haven, gestrand, sedert in het zand geweld en zal waarschijnlijk geheel weg zijn; het volk is op één man na verdronken; van de lading (koffij en campêchehout) is enige koffij beschadigd geborgen.

Akten

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.137
DVD - XXXI – 132-II 137
BIJLBRIEF

Naam schip REMBRAND

plaats en datum acte Antwerpen, 24 november 1824

type schip schoener

bouwwerf/verkoper J.F. Freemann, scheepstimmerman, Antwerpen

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Thomas Gleeson

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 51 last (meetbrief 25 novermber 1824)

tuigage / aantal dekken 2 masten 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 11 september 1824

plaats / datum registratie Antwerpen, 24 november 1824

nummer van registratie blad 45 verso vak 6

notaris bevestigende verklaring voor burgemeester van Antwerpen.

prijs NLG.

bijzonderheden






researcher/datum research: AD/040409

Naam REMBRAND
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1824
Toegang 512.0044
Inventaris 132

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.149
DVD - XXXI – 132 II 156 - 132 III 001
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip ST. MICHEL

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Antwerpen, 10 juni 1825

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Thomas Gleeson, koopman Antwerpen

gevoerd door kapt. Thomas Smithson

eigenaar/aankoper Thomas Melles Brown, reder te Antwerpen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 47 last (meetbrief 16 augustus 1824)

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Antwerpen, 15 juni 1825

nummer van registratie blad 50 recto vak 5-6

notaris: voor makelaar Charles Bréquigny, Antwerpen

prijs NLG. 4.500,-

bijzonderheden acte van verkoop (waarschijnlijk door Gleeson aan Brown) 8 oktober 1824
schip was ten tijde verkoop op reis van Rotterdam naar Hull





researcher/datum research: AD/070509

Naam REMBRAND
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1825
Toegang 512.0044
Inventaris 132

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.223
DVD - XXXI – 132 III 110-112
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip REMBRAND

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Antwerpen, 12 november 1828

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Mevr. Mary Lindy, weduwe van Thomas Brown, wonend te Hull, erfgename van haar zoon Thomas Milles Brown, in leven wonende te Antwerpen, overleden op 6 augustus 1828 te Trinidad de Cuba

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper François Oldenhove voor zijn firma F. Oldenhove, Buff & Co., Antwerpen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Antwerpen, 12 november 1828

nummer van registratie blad 57 verso vak 2-3

notaris voor makelaar Charles Bréquigny, Antwerpen

prijs NLG. 7.000,-

bijzonderheden het schip was op 10 juni 1825 voor Charles Bréquigny aangekocht door genoemde wijlen Thomas Milles Brown






researcher/datum research: AD/010709

Naam REMBRAND
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1828
Toegang 512.0044
Inventaris 132

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.137
RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.150
RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.223
N.A. Den Haag, toeg.nr. 2.08.01.07, Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
B.V. site http://digiview.gbv.de/viewer/toc/54962810X/1/LOG_0000/
De heer André Delporte, Luik
De heer Luc van Coolput, Antwerpen (L.v.C.)
AB = Avond Bode
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordtsche Courant
DN = De Nederlander
GRC = Groninger Courant.
LP = Le Précurseur (Antwerpen)
MCO = Middelburgsche Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Oprechte Haarlemsche Courant
UPS = Utrechtsche Provinciale en Stads-courant
RC = Rotterdamsche Courant
VCO = Vlissingsche Courant