Inloggen
MARGARETHA JOHANNA - ID 10012


Kroniekberichten

Datum 05 september 1838
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 3 september. De 31e augustus zijn hier aangekomen de Nederlandse bark NICKERIE, kapt. F.A. Bunnemeijer, vertrokken van Rotterdam de 10e mei, en de dito brik ROTTESTROOM, kapt. B.H. Kuijper, vertrokken van Rotterdam de 17e mei.
De 1e september is hier aangekomen het dito schip MARGARETHA JOHANNA, kapt. M. Schou, vertrokken van Rotterdam de 24e mei.
Heden zijn hier aangekomen de dito bark de JAVAAN, kapt. J.P. Meijer, vertrokken van Amsterdam de 6e mei, en de dito bark CATHARINA JOHANNA, kapt. J.E. Schneebeeke, vertrokken van Amsterdam de 15e mei.

Afbeelding
Datum 24 december 1838
Krant ZP - Zeepost

Den 5 september lagen ter rede van Batavia de schepen BATAVIER, kapt. Scharper, ZEEMEEUW, kapt. Claus, GOED VERTROUWEN, kapt. Bakker, POLLUX, kapt. Kat, FLEVO, kapt. Amsberg, MARGARETHA JOHANNA, kapt. Schou, ROTTESTROOM, kapt. Kuiper, NICKERIE, kapt. Bunnemeijer, JAVAAN, kapt. Meijer, en CATHARINA JOHANNA, kapt. Schneebeke.

Afbeelding
Datum 24 januari 1840
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Volgens bericht van het Nieuwediep, dd. 22 januari, zat die middag ten 3 ure bij de uiterton op het vaste strand een Nederlands driemastschip. Hetzelve stootte geweldig. De equipage bevond zich in het want, waarvan 3 man, welke zich in de heksloep wilden redden, verdronken waren. De reddingsboot kon niet aan boord komen. Volgens later bericht sloeg de zee over het schip. (opm: fregat MARGARETHA JOHANNA, bouwjaar 1838, kapt. M. Schou; zie voorts AH 250140, ZP 250140 [2x], AH 270140 en DC 280140; nog in juli 1840 wordt een nieuw schip met deze naam op stapel gezet [zie ZP 160740])

Afbeelding
Datum 25 januari 1840
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 24 januari. Volgens particulier bericht is de 22e januari bij de uiterton van het Schulpengat van Texel gestrand een groot Nederlands driemast-schip van Dordrechtse bouwaard (opm: 1838 gebouwd in Slikkerveer). Het volk bevond zich in het want, van welke twee man, welke zich met de hekjol wilden redden, zijn verdronken. Hetzelve stootte geweldig. De reddingsboot kon niet bij hetzelve komen.
Volgens nader bericht is hetzelve de MARGARETHA JOHANNA, kapt. Schou, van Batavia naar Amsterdam. De zee sloeg over het schip heen. De equipage is eerst gisterenmiddag door de reddingsboot gered.

Afbeelding
Datum 25 januari 1840
Krant ZP - Zeepost
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Aangaande het verongelukken van het schip MARGARETHA JOHANNA, kapt. M. Schou, van Batavia naar Amsterdam, wordt volgens brief van het Nieuwe Diep van de 25ste januari het volgende gemeld:
Bovengemelde bodem kwam eergisteren ten 2 ure op het strand, hetgeen hoofdzakelijk moet toegeschreven worden aan het verdrijven der uiterste ton bij de alstoen heersende storm, alsmede doordien er geen loodsen buiten waren, ofschoon deze ’s morgens vroeg zeer goed naar zee hadden kunnen gaan, bij de stranding liet de kapt. dadelijk het anker vallen, vermits bij de eerste schok het roer was afgestoten, hierop zwaaide het schip op de wind en daar het anker niet hield sloeg hetzelve op de buitenbank en stootte geweldig, om half vier uren was de bezaansmast en stengen reeds over boord. Drie loodsschuiten gingen op het sein der vlag van de vuurtoren naar buiten, doch kon hetzelve uit hoofde der over het schip heen slaande branding niet naderen. Inmiddels was men aan het strand bezig de reddingboot langs de duinen naar de strandingplaats te brengen, men bracht dezelve te water, doch kon onmogelijk door de branding komen daar de vloed inliep was het verder onmogelijk iets tot redding der equipage aan te wenden, waarvan 3 man zich in de heksloep hadden trachten te redden, welke echter dadelijk tegen het schip verbrijzelde; een van hen gelukte het zich met een vanglijn aan boord te redden, doch de matrozen H.G. Mencken en E.G. Entje werden een prooi der golven, de zee sloeg tot over de mars heen en men zag de mensen zich alle daarin begeven. – Des avonds werd de commandant der artillerie met overleg van de burgemeester aangezocht om te trachten een lijn over het schip heen te schieten, waartoe HEd. dadelijk de hand leenden en ’s nachts alles in gereedheid deden brengen, om ’s morgens met de dageraad daarmede proeven te nemen en ofschoon de gedane proeven mislukt zijn, zo heeft men echter gezien dat deze maatregel zeer doelmatig is en het raadzaam is alle daartoe benodigdheden in gereedheid te hebben om bij zodanige gelegenheden daarvan gebruik te maken. De heer Bakker, zeilenmaker aan Den Helder liet hierop een zijner boten halen en daar het intussen middag was geworden, besloot men hetzelve nog eens met de reddingboot te beproeven, dat slaagde gelukkig, dezelve kwam langs de zijde van het schip en redden 12 personen, middelwijl was de boot van de heer Bakker te water gebracht en deze gelukte het 13 mensen van het wrak te halen, daarop haalde de reddingboot de laatste man, zo dat ten 2 uur de equipage gelukkig was gered. Van het schip zal weinig geborgen kunnen worden, dan dat wat misschien aan strand aanspoelt.

Afbeelding
Datum 25 januari 1840
Krant ZP - Zeepost
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Volgens brief van het Nieuwe Diep van de 23ste januari is het de 22ste dito bij de uiterton gestrande schip gebleken te zijn de MARGARETHA JOHANNA, kapt. Schou, van Batavia naar Amsterdam, hetzelve was na donderdag middag ten 2 uren het roer verloren te hebben zwaar lek gestoten en had men tevergeefs twee masten gekapt, het schip zit geheel onder water en zal totaal weg zijn, doordien reeds stukken van het wrak zijn aangespoeld en het strand vol koffij drijft; de equipage welke zich voortdurend in de ra bevond is gered, … geborgen… worden, dan dat wat misschien aan strand …uitgenomen 2 matrozen welke zich in de sloep wilden redden en verdronken zijn, de volgende bijzonderheden zijn ons daarvan medegedeeld na dat men het tevergeefs met bommen had beproefd, waagde zich de reddingboot in zee en had het geluk de kapitein en 10 man aan de wal te brengen, de tweede tocht werd door de reddingboot van de heer Bakker ondernomen, welke het gelukte 13 man te redden, nu echter was er nog aan boord gebleven een jongen van 15 jaar, welke echter bij een derde tocht der reddingboot gered en aan wal werd aangebracht.

Afbeelding
Datum 27 januari 1840
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Den Helder, 23 januari. Gisteren namiddag ten drie ure werd alhier bericht gebracht dat op de hoogte van het zogenaamde Falga in de nabijheid van het zeegat een schip gestrand was, hetwelk zich door een storm en hoge zeeën in gevaar bevond en hetwelk nader is gebleken te zijn de MARGARETHA JOHANNA, kapt. M.Schou, van Batavia naar Amsterdam. Zo spoedig mogelijk trachtte men om de reddingsboot op het punt van het gevaar te brengen. Twee maal en wel eens des namiddags ten vier en des nachts ten half drie ure, trachtte men de schipbreukelingen te bereiken en te redden, doch te vergeefs waren die edele pogingen. De toenemende storm en de ontzaggelijke branding noodzaakte de kloeke mensenvriend onverrichter zake strandwaarts te keren.
Intussen was de nood, waarin de schipbreukelingen, die zich tot behoud van hun leven in de grote mast hadden moeten begeven, zich bevonden, groot en was het angstgeschrei om hulp en redding hartverscheurend en bijna niet om aan te horen. Bij de bestaande onmogelijkheid om door middel van reddingsboot of ander vaartuig de gestrande bodem te bereiken, werd op voorstel van de scheepsagent Taylor, door welwillendheid van de commandanten der artillerie besloten te beproeven, om door middel van werpschoten een lijn aan boord van het gestrande vaartuig te brengen en daardoor gelegenheid tot communicatie daar te stellen. Zeven worpen uit een mortier van 29 duim, waren vruchteloos en alzo werden ook deze edele en loffelijke pogingen der artillerie met geen gunstig gevolg bekroond. Spoedig daarna werd alsnu de reddingsboot, bemand met de schipper Jan Dito en de bootslieden Nicolaas Hettering, Jan Steyn, Jacob Vermeulen, Johannes Schendelaar, Jacob Duit en Anne Arends van den Berg, te water gebracht en bereikten deze moedige mannen niettegenstaande zij door een gevaarlijke branding heen te werken hadden, de noodlottige plaats, van waar zij het geluk hadden met een gedeelte van de equipage behouden aan het strand weer te keren. Inmiddels was de door de heer J. Bakker aan de heer opperstrandvonder tot redding van het overige gedeelte ongelukkigen aangeboden dofschuit van Huisduinen op het strand aangekomen, en even spoedig was dezelve bemand door de schipper Carel Fredrik Ellmer en de bootslieden Harmen Zeeman, Martinus Stijl, Pieter Nannings, Maarten Sinjewel, Jan Boutes, Jurrien Schippers, Reindert Kruk en Jan Bute, die met ter zijdestelling van alle gevaren het wrakke schip bereikten en almede het geluk hadden 13 behouden schipbreukelingen aan wal te brengen. Nu bleek het dat nog een jonge schepeling in de nood was achtergebleven, doch ook deze werd door bovengemelde bemanning van de reddingsboot met dezelfde bereidwilligheid even spoedig gered en bij zijn metgezellen gebracht. Groot was de deelneming van die honderden mensen die op het strand aanschouwers waren van dit akelig toneel en groot het getal van de zodaningen, die tot redding van hun evenmens hun bereidwilligheid aan de dag legden, maar ook hartelijk was het gejuich van dankbaarheid en blijdschap bij elke aankomst van de alle lof verdienende mensenvrienden met de door hen geredden, die allen op de meest in de nabijheid bevindende boerenwoning van de pachter Leendert van ’t Hoff gebracht en aldaar met gulheid en deelneming ontvangen werden. (opm: verschillen met en aanvullingen op de berichten in ZP 250140, daarom beide berichten opgenomen)

Afbeelding
Datum 28 januari 1840
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

In den namiddag van de 22e dezer is in de nabijheid van het gat van Texel gestrand het driemastschip MARGARETHA JOHANNA, kapitein M. Schou, komende van Batavia. Met ongelofelijke inspanning van krachten is het gelukt de schepelingen te redden. Slechts twee, die onbedacht hebben willen beproeven om met de kleine hekjol de wal te bereiken, zijn met dit vaartuig omgeslagen en in de golven omgekomen.

Afbeelding