Inloggen
Gezagvoerder

Kappen, Berend Harmz

Naam: Kappen, Berend Harmz
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
THALASSA 1872 Schoener Sailing Vessel 7971 Bekijk schip
NAUTILUS 1874 Brik Sailing Vessel 17778 Bekijk schip
MAGRIETHA 1848 Schoenerkof Sailing Vessel 16564 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Berend Kappen werd geboren op 26 september 1850 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipperHarm Berends Kappen en Frouwke Hindriks Sprik.

Berend  trouwde op 03 februari 1876 te Nieuwe Pekela als schipper met Jantje Meijer, geboren op 25 september 1852 te Nieuwe Pekela als dochter van de buitenvaarder, later schipper, Koenraad Meijer en Kornelia Klein. Jantje overleed op 11 mei 1915 te Vlagtwedde, 62 jaar, weduwe.

Berend Harmz. kwam om op 05 oktober 1896 met zijn schip bij Pernambuco.

“12 okt. 1896 – Kroniek van Pekela

Bij de rederij in Oude Pekela is een telegram ontvangen, vermeldende dat in de nacht van vier op vijf oktober jl. het te Nieuwe Pekela thuis behorende driemastschoenerschip “Thalassa”, kapitein B.H.Kappen van Missoro met een lading zout onderweg naar Rio Grande, bij Pernambuco, (Republiek of the United States of Brasil) is gestrand, waarbij de gezagvoerder en vier man van de bemanning, waaronder de 12-jarige te Nieuwe Pekela geboren zoon van de kapitein Harm Berend Kappen, zijn omgekomen. De vrouw van de gezagvoerder en twee mannen werden gered.”115

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Berend Kappen als schipper/scheepsgezagvoerder  in 1876, 1878, 1880, 1881, 1883, 1884, 1896.

 

Lidmaatschap van zeemanscolleg(s)

B.H.Kappen was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 56 in de periode 1877 t/m 1896.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.H.Kappen als gezagvoerder gedurende:

*    1880 van de brik “Nautilus”, gebouwd in 1874 te Pekela, 250 ton o.m., varend voor G.H.Strating te Pekela;

*    1882 t/m 1884 van de 2-mastschoener “Noordzee” ex Anna, ex XIII October, gebouwd in 1857 te Barth, 198 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen.Het schip is bij Neufahrwasser gestrand en afgekeurd; (Bouma vermeldt als kapitein B.A.Kappen)

*    1895 van de schoenerbrik “Broedertrouw”, gebouwd in 1872 te Hoogezand, 214 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip werd te Marseille verkocht;

*    1896 van de 3-mastschoener Thalassa”, gebouwd in 1872 te Hoogezand, 274 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Verongelukt bij Rio Grande. (Volgens Bouma was de voorgaande gezagvoerder kapitein J.A.Stukje uit Hoogezand, die tot 1881 dit schip bevoer. Welke kapitein tussen 1881 en 1896 het commando voerde is niet bekend)

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen  ermeldt:

25 juli 1874, kof “Margrietha”, kapitein Harm Berends Kappen, 1ste stuurman Berend Kappen, 23 jaar uit Nieuwe Pekela.

30 juni 1894, schoener “Noordzee”, kapitein Berend H.Kappen, 32 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Geen