Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma023 vermeldt T.van Slooten als gezagvoerder gedurende:
- * 1859 t/m 1861 van de 2/m sch. “Agatha”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 120 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd in 1861 verkocht naar België en herdoopt in “Camilla”;
- * 1863 t/m 1871 van de 2/msch “Oceaan”, gebouwd in 1862 te Veendam, 163 ton o.m., varend voor J.C.& G.T. van Slooten te Veendam. Het schip werd in 1871 verkocht in averij;
- * 1875 t/m 1879 van de brik “Nautilus”, gebouwd in 1874 te Pekela, 250 ton o.m., varend voor G.H.Strating te Pekela.
Overige bijzonderheden
In de permanente tentoonstelling van het Veenkoloniaal Museum te Veendam ligt een aktenbus met als opschrift “T. van Slooten, Nautilus, Veendam.
Familiegegevens en opleiding
Berend Kappen werd geboren op 26 september 1850 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipperHarm Berends Kappen en Frouwke Hindriks Sprik.
Berend trouwde op 03 februari 1876 te Nieuwe Pekela als schipper met Jantje Meijer, geboren op 25 september 1852 te Nieuwe Pekela als dochter van de buitenvaarder, later schipper, Koenraad Meijer en Kornelia Klein. Jantje overleed op 11 mei 1915 te Vlagtwedde, 62 jaar, weduwe.
Berend Harmz. kwam om op 05 oktober 1896 met zijn schip bij Pernambuco.
“12 okt. 1896 – Kroniek van Pekela
Bij de rederij in Oude Pekela is een telegram ontvangen, vermeldende dat in de nacht van vier op vijf oktober jl. het te Nieuwe Pekela thuis behorende driemastschoenerschip “Thalassa”, kapitein B.H.Kappen van Missoro met een lading zout onderweg naar Rio Grande, bij Pernambuco, (Republiek of the United States of Brasil) is gestrand, waarbij de gezagvoerder en vier man van de bemanning, waaronder de 12-jarige te Nieuwe Pekela geboren zoon van de kapitein Harm Berend Kappen, zijn omgekomen. De vrouw van de gezagvoerder en twee mannen werden gered.”115
Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Berend Kappen als schipper/scheepsgezagvoerder in 1876, 1878, 1880, 1881, 1883, 1884, 1896.
Lidmaatschap van zeemanscolleg(s)
B.H.Kappen was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 56 in de periode 1877 t/m 1896.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt B.H.Kappen als gezagvoerder gedurende:
* 1880 van de brik “Nautilus”, gebouwd in 1874 te Pekela, 250 ton o.m., varend voor G.H.Strating te Pekela;
* 1882 t/m 1884 van de 2-mastschoener “Noordzee” ex Anna, ex XIII October, gebouwd in 1857 te Barth, 198 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen.Het schip is bij Neufahrwasser gestrand en afgekeurd; (Bouma vermeldt als kapitein B.A.Kappen)
* 1895 van de schoenerbrik “Broedertrouw”, gebouwd in 1872 te Hoogezand, 214 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip werd te Marseille verkocht;
* 1896 van de 3-mastschoener Thalassa”, gebouwd in 1872 te Hoogezand, 274 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Verongelukt bij Rio Grande. (Volgens Bouma was de voorgaande gezagvoerder kapitein J.A.Stukje uit Hoogezand, die tot 1881 dit schip bevoer. Welke kapitein tussen 1881 en 1896 het commando voerde is niet bekend)
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen ermeldt:
25 juli 1874, kof “Margrietha”, kapitein Harm Berends Kappen, 1ste stuurman Berend Kappen, 23 jaar uit Nieuwe Pekela.
30 juni 1894, schoener “Noordzee”, kapitein Berend H.Kappen, 32 jaar uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.J. de Grooth als gezagvoerder gedurende:
* 1881 van de brik “Nautilus”, gebouwd in 1874 te Pekela, 250 ton o.m., varend voor G.H.Strating te Pekela.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.J. de Grooth als gezagvoerder gedurende:
* 1882 van de brik “Nautilus”, gebouwd in 1874 te Pekela, 250 ton o.m., varend voor G.H.Strating te Pekela.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Jan Korter werd geboren op 08 april 1841 te Nieuwe Pekela als zoon van schipper Geert Jans Korter en Wietske Kiers Hagedoorn.
Jan trouwde te Nieuwe Pekela op 16 december 1869 als schipper met Niessien de Jonge, geboren op 27 april 1842 te Nieuwe Pekela als dochter van de schipper Hindrik Berends de Jonge en Fenna Ottes Smid. Vader Hindrik wordt in de huwelijksakte van zijn dochter aangeduid als “rustend schipper”. Niessien overleed op 18 juli 1926 te Groningen, 84 jaar, weduwe.
Jan Korter overleed op 06 april 1916 te Groningen, 74 jaar, zonder beroep.
Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Jan Korter als schipper/scheepsgezagvoerder in 1869, 1873, 1875, 1877, 1879, 1881 en zonder beroep in 1902, 1907, 1916.
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
J.G. Korter was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 64 in de periode 1871 t/m 1916.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.G.Korter als gezagvoerder gedurende:
* 1871 t/m 1878 van de brik “Johanna & Maria”, gebouwd in 1866 te Pekela, 208 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela;
* 1879 t/m 1881 op hetzelfde schip maar nu varend voor G.H.Strating te Pekela. Het schip is in 1881 te Bahia gestrand.
* 1883 t/m 1887 van de brik :Nautilus”, gebouwd in 1874 bij G.H.Strating te Pekela, 250 ton n.m., varend voor G.H.Strating te Pekela. Het schip is op Mylordpoint (Falmouth) gestrand en wrak geraakt..
De ledenlijsten van “Voorzorg” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart bevatten vanaf 1881 ook de vermelding van de schepen waarop het lid als kapitein heeft gevaren. Het betreft de “Johanna Maria” in 1881, de “Naukulus” (moet zijn Nautilus) van 1884 t/m 1889 en de “Emile” van 1893 t/m 1897. Dit laatste schip wordt niet door Bouma vermeld.
De collectie monsterrollen op het Noorelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
16 juli 1875, brik “Johanna Maria”, kapitein Jan G.Korter, 34 jaar uit Nieuwe Pekela.
22 september 1887, brik “Nautilus”, kapitein Jan G.Korter, 46 jaar uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121
p.74-75 Salpeteroorlog tussen Chili, Bolivia en Peru. 1879-1883 Afiena, Johanna en Maria, Utrecht, Helena.
De brik “ Johanna (en) Maria” onder kapitein H. Oosterhuis wordt vermeld te Porto Alegre op 08 april 1880 . Geladen met maté, een theesoort, komt het schip aan ta Valparaiso op 16 juni vanwaar het weer vertrekt op 08 juli. Vervolgens te Constitucion en op 07 december te Rio Grande. Tijdens de tocht werd 2 maal Kaap Hoorn gerond.
|