Inloggen
THALASSA - ID 7971


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1872-00-00 / 1896-10-06 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1872
Nat. Official Number: 2647 GRON 1872
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 197
Delivery Date: 1872-05-00
Technical Data

Net Tonnage 2: 228.82 tons (oude meting)
 
Length 1: 128.6 Feet (British) Registered
Beam: 22.6 Feet (British) Registered
Depth: 11.9 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-06-27
Register nr: 0
Scheepsnaam: THALASSA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hooites, J.A.
Plaats: Hoogezand
Opmerkingen: zeebrief
1878-06-27, gunstige beschikking uitreiking zb67-1878-06-25

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1872-00-00 THALASSA
Manager: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jan Abraham Stukje
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PTMS

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Date/Name Ship 1895-01-31 THALASSA
Manager: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: PTMS
Additional info: aangekocht voor NLG 6330.-

Ship Events Data

1872-00-00: Gebouwd bij Scheepswerf J. A. Hooites te Hoogezand (Werf No. 197) voor twee personen te weten (Scheepsbouwer Hooites had een aandeel (3/5 deel) in het schip, de resterende 2/5 waren in handen van Reyer Keyser die op 22 Juli 1880 de helft daarvan (1/5 deel dus) overdroeg aan Jan Abraham Stukje te Hoogezand)
1874-07-00: Het schip was 274 ton groot en lag op 13 juli 1874 in Hamburg met bestemming Montevideo. De bemanning bestond toen uit 5 mensen, achtereenvolgens: schipper Reier Keizer, 33 jaar en woonachtig te Wildervank, kok Otto Post, 46 jaar en woonachtig te Veendam, matroos Jan Mulder, 26 jaar en woonachtig te Veendam, matroos Jan Barend Mulder, 19 jaar en domicilie Veendam, en tenslotte matroos Tammo Derks Pik, 25 jaar en domicilie Veendam. Bronid 1874-23, datum 13 juli 1874.
1895-01-07: PGC 07.01.1895: Advertentie. Notaris Spruyt te Sappemeer zal op woensdag 30 januari 1895, ’s avonds om 7 uur, in het Bontehuis te Sappemeer publiek verkopen het kopervast en gekoperd Nederlands driemast schoenerschip THALASSA, bevaren door kapt. J. Stukje, groot netto 228.42/100 tonnen, geclassificeerd bij de Eng. Lloyd A 1 zwart, zoals het thans ligt te Groningen, met al deszelfs rondhouten, staand en lopend want, ankers, kettingen, zeilen, touwen, chronometer, en al hetgeen bij de aanvaarding zich verder aan boord mocht bevinden. De betaling van de koopprijs acht dagen na de toeslag, terwijl inventarissen te bekomen zijn bij voornoemde notaris en inlichtingen verstrekt worden door de boekhouder, de heer J.M. Cremer te Hoogezand en de heren Wijnne & Barends te Groningen.
1895-01-31: NRC 06.02.1895: Groningen, 31 januari. Het Nederlandse schip THALASSA, groot 229 ton en gebouwd in 1872, is in veiling voor NLG 6330 verkocht aan de heer F.L. Drenth te Oude Pekela.
1895-05-10: PGC 14.05.1895: Glouchester,10 mei. Het Nederlandse schip THALASSA, van Groningen, is op 8 mei bij het binnenkomen in aanvaring geweest met het schip SELINA JANE. Het bekwam schade aan de stuurboordsboeg.
1896-00-00: In de nacht van 4 op 5 oktober 1896 - onderweg met een lading zout van Mossoro (nabij Fortaleza, Brazilië) naar Rio Grande (Zuid-Brazilië) - 15 mijl ten noorden van Rio Grande lek op het strand gezet.
Kapitein Kappen en nog vier opvarenden verdronken. De vrouw van de kapitein en nog twee opvarenden wisten zwemmend de vaste wal te bereiken. Het schip werd ter plaatse verkocht voor 290.000 reis, de lading voor 5000 reis. (Bron: L.H.)
1896-10-06: Final Fate:
In de nacht van 5 op 6 oktober 1896 bij Rio Grande do Sul tijdens zuid-ooster storm en hoge zee lek gesprongen, gestrand en verloren gegaan. Het schip was bemand met zeven personen en had een passagier (dus kennelijk stond des kapiteins vrouw niet op de monsterrol) aan boord. Bij de ramp verloren vijf personen het leven, en drie konden zwemmend het land bereiken. De houten driemastschoener (met tuigage van touw en ijzer) THALASSA, call sign PTMS was 24 jaar oud en mat 228,82 ton netto. Gezagvoerder was B.H. Kappen uit Nieuwe Pekela en eigenaar van het schip was F.L. Drenth uit Oude Pekela. Het schip was op reis van Mossoro (Brazilië naar Rio Grande do Sul met een lading zout. (Bron: Jaaruitgave van het Min. van Waterstaat)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Harmannus Schreuder werd geboren te Delfzijl op 27 juni 1842 als zoon van de scheepskapitein Harmannus Jans Schreuder en Helena Scheltens.

Hij trouwde op 20 januari 1870 te Delfzijl met Hinderika Jantina Bos, geboren te Delfzijl op 26 november 1845 als dochter van Ede Hindriks Bos en Tjitske Jans Brouwer. Zij overleed op 17 mei 1872 te Delfzijl, 26 jaar.

Jan Harmannus hertrouwde op 08 mei 1885 te Sappemeer met Susanna Potjer, geboren op 18 juli 1845 te Sappemeer als dochter van de koopvaardijschipper Berend Potje en Klaasje Hooghout. Susanna was eerderr getrouwd in 1872 met schipper Johannes Boonstra. allegroninger

Overlijdensdatum en –plaats van Jan Harmannus niet gevonden.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Schreuder was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 35 in de periode 1870 t/m 1872. en met vlagnummer 1 in de periode 1873 t/m 1892.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H.Schreuder als gezagvoerder gedurende:

  • * 1873 t/m 1874 van de 3-mastschoener “Thalassa”, gebouwd in 1872 te Hoogezand bij Hooites, 274 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand.

In Bouma wordt J.H.Schreuder niet vermeld als gezagvoerder van een kof “Helena Gezina”, zoals vermeld in de navolgende monsterrollen.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1856-A16, 29 februari 1856, kof ‘Sylina Titia‘, kapitein Harmannus Jans Schreuder, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik Jans Schreuder, 45 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, matroos en de kajuitwachter Jan Harmannus Schreuder, 14 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1857-13, 23 februari 1857, kof “Helena”, kapitein Harmannus J. Schreuder, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman A.E. de Jonge, 33 jaar uit Farmsum, kok, matroos en 2 lichtmatrozen, waaronder J.H.Schreuder, 14 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1858-19, 22 maart 1858, schoenerkof “Helena”, kapitein Harmannus J.Schreuder, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman R.B.B.Hazelhof, 32 jaar uit Nieuwolda, kok, matroos en 3 lichtmatrozen waaronder Jan Schreuder, 15 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1859-31, 16 maart 1859, schoenerkof “Helena”, kapitein Harmannus J.Schreuder, 45 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman R.B.B.Hazelhof, 33 jaar uit Nieuwolda, kok, matroos, 2 lichtmatrozen waaronder J.H.Schreuder, 16 jaar uit Farmsum en een scheepsjongen;

Monsterrol 1860-3, 08 februari 1860, schoenerkof “Helena”, kapitein H.J.Schreuder, 46 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman J.S.Meijer, 24 jaar uit Farmsum, 2 matrozen en een lichtmatroos J.H.Schreuder, 17 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1861-32, 19 maart 1861, kof ‘Helena‘, kapitein H.J.Schreuder, 47 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman J.A.Borgerts, 32 jaar uit Termunten, kok, 2 matrozen waaronder Jan Harmannus Schreuder, 18 jaar uit Farmsum en een lichtmatroos;

Monsterrol 1861-100, 19 september 1861, kof “Helena”, kapitein Harmannus J.Schreuder, 48 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan H.Schreuder, 19 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1863-26, 04 maart 1863, kof ‘Helena‘, kapitein Harmannus J.Schreuder, 49 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Harm Schreuder, 20 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1864-13, 01 maart 1864, kof “Helena Geziena”, kapitein Harmannus J.Schreuder, 50 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Harms Schreuder, 21 jaar uit Farmsum, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1865-22, 10 maart 1865, schoenerkof “Helena Geziena”, kapitein Harmannus Jans Schreuder, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Harms Schreuder, 22 jaar uit Farmsum, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1866-3, 08 februari 1866, schoener “Cato Annette”, kapitein Hendrik Christiaan Klein, 36 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Jan Harmannus Schreuder, 23 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1869-16, 09 maart 1869, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan H.Schreuder, 26 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1870-3, 21 februari 1870, schoenerkof “Helena Gezina”, kapitein Jan Harmannus Schreuder, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Cornelis Borst, 26 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1871-2, 18 februari 1871, schoenerkof “Helena Gezina”, kapitein Jan Harmannus Schreuder, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Cornelis van Wattum, 45 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1874-98, 21 juli 1874, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke Pieters Brouwer, 33 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Harmannus Schreuder, 32 jaar uit Farmsum, 3 matrozen, lichtmatroos en 2 scheepsjongens;

Monsterrol 1874-129, 14 september 1874, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke P.Brouwer, 33 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan H.Schreuder, 32 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1877-16, 28 februari 1877, brik “Anna en Betje”, kapitein Popko Deisz, 32 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Jan H.Schreuder, 34 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-21, 08 maart 1878, schoener “Concordia”, kapitein Pauwel L.Bos, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan H.Schreuder, 35 jaar uit Farmsum, stuurman Jan B.Ohlsen, 47 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-36, 07 april 1879, schoener “Alida”, kapitein Jan Albers, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan H.Schreuder, 36 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-38, 18 oktoberr 1880, brik “Moree”, kapitein Harmannus G.Albers, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan H.Schreuder, 38 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Jan Harmannus wordt ook aangeduid als Jan, Jan H. en J.H.
  2. Er zijn in totaal 20 monsterrollen met de naam van Jan Harmannus op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrrollen zijn gedateerd van 1856 t/m 1880 met als leeftijden 14 t/m 38 jaar, derhalve een zeemanscarriére van minstens 24 jaar
  4. Als woonplaats is altijd Farmsum opgegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:
    • * 1856 kajuitwachter op de kof “Sylina Titia”, kapt. Harmannus J.Schreuder                                               14 jaar
    • * 1857-1858 lichtmatroos op de kof “Helena”, kapt. Harmannus J.Schreuder                                                                               14-15 jaar
    • * 1859-1861 matroos/lichtmatroos op de sch.kof “Helena”, kapt. Harmannus J.Schreuder                  16-18 jaar
    • * 1861-1863 stuurman op de kof “Helena”, kapt. Harmannus J.Schreuder                                                                                     18-21 jaar
    • * 1864-1865 stuurman op de schoenerkof “Helena Gezina”, kapt. Harmannus J.Schreude                    21-22 jaar
    • * 1866 stuurman op de schoener “Cato Annette”, kapt. Hendrik Chr. Klein                                                   23 jaar
    • * 1869 stuurman op de schoener “Hinderika”, kapt. Derk de Witt                                                                                         26 jaar
    • * 1870-1871 kapitein op de schoenerkof “Helena Gezina”                                                                                                                                                        27-28 jaar
    • * 1874 stuurman op de brik “Jan en Jacob”, kapt. Epke P.Brouwer                                                                                       32 jaar
    • * 1877 stuurman op de brik “Anna en Betje”, kapt. Popko Deisz                                                                                           34 jaar
    • * 1878 stuurman op de schoener “Concordia”, kapt. Jan B.Ohlsen                                                                                        35 jaar
    • * 1879 stuurman op de schoener “Alida”, kapt. Jan Albers                                                                                                                     36 jaar
  • * 1880 stuurman op de brik “Moree”, kapt. Harmannus G.Albers                                                                                          38 jaar

 

Overige bijzonderheden

De schoener “Thalassa” onder kapitein J.H.Schreuder vertrk van R.Grande op 11 maart 1873 en bereikte op 20 april Valparaiso. Het vertrok van daar op 22 april en werd vervolgens vermeld van Constitucion. Op 04 juli weer te Rio Grand en op 10 augustus te Valparaiso. Dan op 03 oktober stranding en weer vlotkomen te Constitucion en op 19 december te Rio Grande. Kaap Hoorn werd 2 maal gerond.121

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Schreuder, Jan Harmannus

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Keijzer als gezagvoerder gedurende:

*    1868 t/m 1874 van de sch.brik “Jantina Maria”, gebouwd in 1867 te Hoogezand, 194 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;

*    1875 t/m 1880 van de 3/msch. Thalassa”, gebouwd in 1872 te Hoogezand, 274 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand.

 

Overige bijzonderheden

De schoener “Thalassa” onder kapitein R.Keijzer vertrok op 01 augustus 1875 van Paranagua met maté en kwam aan te Valparaiso op 02 oktober. Vertrek van daar op 12 november en aankomst te Iquique op 01 januari 1876. Aankomst te Barcelona op 24 april 1876. Op heen- en terugreis een Kaap Hoorn ronding.121

 

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:

Ingekomen:

“Buenos Ayres 5 Dec. Thalassa, R.Keijser, Paranagua.”

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Keijzer, R.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.A.Stukje als gezagvoerder gedurende:

*     1881 van de 3/msch. Thalassa”, gebouwd in 1872 te Hoogezand, 274 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. (Volgens Bouma was de volgende gezagvoerder kapitein B.H.Kappen uit Hoogezand, die in 1896 dit schip bevoer en ermee in dat jaar verongelukte Welke kapitein tussen 1881 en 1896 het commando voerde is niet bekend).

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Stukje, J.A.
College: De Harmonie, Wildervank
Vlagnummer: 32

Familiegegevens en opleiding

Berend Kappen werd geboren op 26 september 1850 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipperHarm Berends Kappen en Frouwke Hindriks Sprik.

Berend  trouwde op 03 februari 1876 te Nieuwe Pekela als schipper met Jantje Meijer, geboren op 25 september 1852 te Nieuwe Pekela als dochter van de buitenvaarder, later schipper, Koenraad Meijer en Kornelia Klein. Jantje overleed op 11 mei 1915 te Vlagtwedde, 62 jaar, weduwe.

Berend Harmz. kwam om op 05 oktober 1896 met zijn schip bij Pernambuco.

“12 okt. 1896 – Kroniek van Pekela

Bij de rederij in Oude Pekela is een telegram ontvangen, vermeldende dat in de nacht van vier op vijf oktober jl. het te Nieuwe Pekela thuis behorende driemastschoenerschip “Thalassa”, kapitein B.H.Kappen van Missoro met een lading zout onderweg naar Rio Grande, bij Pernambuco, (Republiek of the United States of Brasil) is gestrand, waarbij de gezagvoerder en vier man van de bemanning, waaronder de 12-jarige te Nieuwe Pekela geboren zoon van de kapitein Harm Berend Kappen, zijn omgekomen. De vrouw van de gezagvoerder en twee mannen werden gered.”115

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Berend Kappen als schipper/scheepsgezagvoerder  in 1876, 1878, 1880, 1881, 1883, 1884, 1896.

 

Lidmaatschap van zeemanscolleg(s)

B.H.Kappen was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 56 in de periode 1877 t/m 1896.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.H.Kappen als gezagvoerder gedurende:

*    1880 van de brik “Nautilus”, gebouwd in 1874 te Pekela, 250 ton o.m., varend voor G.H.Strating te Pekela;

*    1882 t/m 1884 van de 2-mastschoener “Noordzee” ex Anna, ex XIII October, gebouwd in 1857 te Barth, 198 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen.Het schip is bij Neufahrwasser gestrand en afgekeurd; (Bouma vermeldt als kapitein B.A.Kappen)

*    1895 van de schoenerbrik “Broedertrouw”, gebouwd in 1872 te Hoogezand, 214 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip werd te Marseille verkocht;

*    1896 van de 3-mastschoener Thalassa”, gebouwd in 1872 te Hoogezand, 274 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Verongelukt bij Rio Grande. (Volgens Bouma was de voorgaande gezagvoerder kapitein J.A.Stukje uit Hoogezand, die tot 1881 dit schip bevoer. Welke kapitein tussen 1881 en 1896 het commando voerde is niet bekend)

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen  ermeldt:

25 juli 1874, kof “Margrietha”, kapitein Harm Berends Kappen, 1ste stuurman Berend Kappen, 23 jaar uit Nieuwe Pekela.

30 juni 1894, schoener “Noordzee”, kapitein Berend H.Kappen, 32 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Kappen, Berend Harmz

Monsterrollen

Opgemaakt Wildervank
Datum: 1874-07-13
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: THALASSA
Schipper: Keizer, Reier
Scheepstype: schoener
Grootte: 274

Bekijk alle monsterrollen