Inloggen
THALASSA - ID 7971

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1872
Nat. Official Number: 2647 GRON 1872
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schooner
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: J.A. Hooites (ook wel Y.A. Hooites), Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 197
Delivery Date: 1872-05-00
Technical Data

Gross Tonnage: 241.00 *** Onbekend ***
Net Tonnage: 228.82 *** Onbekend ***
Deadweight: 274.00 *** Onbekend ***
 
Length 1: 128.6 Feet (British) ***Unknown***
Length 3: .1 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 22.6 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 11.9 Feet (British) ***Unknown***
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-06-27
Register nr: 0
Scheepsnaam: THALASSA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hooites, J.A.
Plaats: Hoogezand
Opmerkingen: zeebrief
1878-06-27, gunstige beschikking uitreiking zb67-1878-06-25

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1872-00-00 THALASSA
Manager: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jan Abraham Stukje
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PTMS

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Date/Name Ship 1895-01-31 THALASSA
Manager: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: PTMS
Additional info: aangekocht voor NLG 6330.-

Ship Events Data

1872-00-00: Gebouwd bij Scheepswerf J. A. Hooites te Hoogezand (Werf No. 197) voor twee personen te weten (Scheepsbouwer Hooites had een aandeel (3/5 deel) in het schip, de resterende 2/5 waren in handen van Reyer Keyser die op 22 Juli 1880 de helft daarvan (1/5 deel dus) overdroeg aan Jan Abraham Stukje te Hoogezand)
1874-07-00: Het schip was 274 ton groot en lag op 13 juli 1874 in Hamburg met bestemming Montevideo. De bemanning bestond toen uit 5 mensen, achtereenvolgens: schipper Reier Keizer, 33 jaar en woonachtig te Wildervank, kok Otto Post, 46 jaar en woonachtig te Veendam, matroos Jan Mulder, 26 jaar en woonachtig te Veendam, matroos Jan Barend Mulder, 19 jaar en domicilie Veendam, en tenslotte matroos Tammo Derks Pik, 25 jaar en domicilie Veendam. Bronid 1874-23, datum 13 juli 1874.
1895-01-07: PGC 07.01.1895: Advertentie. Notaris Spruyt te Sappemeer zal op woensdag 30 januari 1895, ’s avonds om 7 uur, in het Bontehuis te Sappemeer publiek verkopen het kopervast en gekoperd Nederlands driemast schoenerschip THALASSA, bevaren door kapt. J. Stukje, groot netto 228.42/100 tonnen, geclassificeerd bij de Eng. Lloyd A 1 zwart, zoals het thans ligt te Groningen, met al deszelfs rondhouten, staand en lopend want, ankers, kettingen, zeilen, touwen, chronometer, en al hetgeen bij de aanvaarding zich verder aan boord mocht bevinden. De betaling van de koopprijs acht dagen na de toeslag, terwijl inventarissen te bekomen zijn bij voornoemde notaris en inlichtingen verstrekt worden door de boekhouder, de heer J.M. Cremer te Hoogezand en de heren Wijnne & Barends te Groningen.
1895-01-31: NRC 06.02.1895: Groningen, 31 januari. Het Nederlandse schip THALASSA, groot 229 ton en gebouwd in 1872, is in veiling voor NLG 6330 verkocht aan de heer F.L. Drenth te Oude Pekela.
1895-05-10: PGC 14.05.1895: Glouchester,10 mei. Het Nederlandse schip THALASSA, van Groningen, is op 8 mei bij het binnenkomen in aanvaring geweest met het schip SELINA JANE. Het bekwam schade aan de stuurboordsboeg.
1896-00-00: In de nacht van 4 op 5 oktober 1896 - onderweg met een lading zout van Mossoro (nabij Fortaleza, Brazilië) naar Rio Grande (Zuid-Brazilië) - 15 mijl ten noorden van Rio Grande lek op het strand gezet.
Kapitein Kappen en nog vier opvarenden verdronken. De vrouw van de kapitein en nog twee opvarenden wisten zwemmend de vaste wal te bereiken. Het schip werd ter plaatse verkocht voor 290.000 reis, de lading voor 5000 reis. (Bron: L.H.)
1896-10-06: Final Fate:
In de nacht van 5 op 6 oktober 1896 bij Rio Grande do Sul tijdens zuid-ooster storm en hoge zee lek gesprongen, gestrand en verloren gegaan. Het schip was bemand met zeven personen en had een passagier (dus kennelijk stond des kapiteins vrouw niet op de monsterrol) aan boord. Bij de ramp verloren vijf personen het leven, en drie konden zwemmend het land bereiken. De houten driemastschoener (met tuigage van touw en ijzer) THALASSA, call sign PTMS was 24 jaar oud en mat 228,82 ton netto. Gezagvoerder was B.H. Kappen uit Nieuwe Pekela en eigenaar van het schip was F.L. Drenth uit Oude Pekela. Het schip was op reis van Mossoro (Brazilië naar Rio Grande do Sul met een lading zout. (Bron: Jaaruitgave van het Min. van Waterstaat)

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Schreuder, J. H.

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Keijzer, Reier

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Stukje, Jan Abraham - Hoogezand
College: De Harmonie, Wildervank
Vlagnummer: 32

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Kappen, B. H.