Familiegegevens en opleiding
Harm werd geboren op 17 december 1815 te Nieuwe Pekela als zoon van de zeeman Beerend Kappen en Hinderkien Alberts Hubert.
Harm trouwde op 06 januari 1848 te Nieuwe Pekela als schipper met Frouwke Sprik, geboren op 01 december 1820 te Oude Pekela als dochter van de schipper Hindrik Hindriks Sprik en Eppien Stoffers Voogd. Frouwke overleed op 15 oktober 1856 te Nieuwe Pekela, 35 jaar.
Harm hertrouwde op 02 februari 1871 te Nieuwe Pekela als schipper met Jeltje Vlaskamp, geboren ca. 1831 te Nieuwe Pekela als dochter van Arent Jans Vlaskamp en Engeltje Kornelius
Harm Berends Kappen overleed op 26 mei 1896 te Oude Pekela, oud 80 jaar, zonder beroep, weduwnaar.
Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Harm Kappen als schipper in 1848, 1849, 1850, 1854, 1856, 1871 en als rentenier/zonder beroep in 1876, 1883, 1896.
“Op 30 okt. 1849 is bij mij, J.H. de Weerd, burgemeester en ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de gemeente Nieuwe Pekela ingekomen een extract uit het register van overledenen van de stad Rotterdam, inhoudende dat op 17 juli 1849 te Rotterdam is overleden Berend Harms Kappen, zeven maanden en negen dagen oud, zonder beroep, laatst gewoond hebbende te Nieuwe Pekela en aldaar geboren, zoon van schipper Harm Berends Kappen en van Frouwke Hindriks Sprik, beide wonende te Nieuwe Pekela.”115.
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
H.B. Kappen was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 56 in de periode 1852 t/m 1876 en met vlagnummer 152 in de periode 1878 t/m 1900. (dit zal 1896 moeten zijn)
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.B.Kappen als gezagvoerder gedurende:
* 1843 t/m 1865 van de kof “Jonge Willem”, gebouwd in 1839 te Hoogezand, 133 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen;
* 1866 t/m 1879 van de schoenerkof “Margaretha”, gebouwd in 1848 te Groningen, 193 ton o.m., varend voor Mr. C.M.Nap te Groningen. Het schip is in 1879 bij Hittarp (Oostzee) gestrand en wrak geraakt.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt
26 februari 1852, kof “Jonge Willem”. kapitein harm B. Kappen, 26 jaar uit Nieuwe Pekela.
25 juli 1874, kof “Margrietha”, kapitein Harm Berends Kappen, 8 jaar uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Berend Kappen werd geboren op 26 september 1850 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipperHarm Berends Kappen en Frouwke Hindriks Sprik.
Berend trouwde op 03 februari 1876 te Nieuwe Pekela als schipper met Jantje Meijer, geboren op 25 september 1852 te Nieuwe Pekela als dochter van de buitenvaarder, later schipper, Koenraad Meijer en Kornelia Klein. Jantje overleed op 11 mei 1915 te Vlagtwedde, 62 jaar, weduwe.
Berend Harmz. kwam om op 05 oktober 1896 met zijn schip bij Pernambuco.
“12 okt. 1896 – Kroniek van Pekela
Bij de rederij in Oude Pekela is een telegram ontvangen, vermeldende dat in de nacht van vier op vijf oktober jl. het te Nieuwe Pekela thuis behorende driemastschoenerschip “Thalassa”, kapitein B.H.Kappen van Missoro met een lading zout onderweg naar Rio Grande, bij Pernambuco, (Republiek of the United States of Brasil) is gestrand, waarbij de gezagvoerder en vier man van de bemanning, waaronder de 12-jarige te Nieuwe Pekela geboren zoon van de kapitein Harm Berend Kappen, zijn omgekomen. De vrouw van de gezagvoerder en twee mannen werden gered.”115
Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Berend Kappen als schipper/scheepsgezagvoerder in 1876, 1878, 1880, 1881, 1883, 1884, 1896.
Lidmaatschap van zeemanscolleg(s)
B.H.Kappen was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 56 in de periode 1877 t/m 1896.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt B.H.Kappen als gezagvoerder gedurende:
* 1880 van de brik “Nautilus”, gebouwd in 1874 te Pekela, 250 ton o.m., varend voor G.H.Strating te Pekela;
* 1882 t/m 1884 van de 2-mastschoener “Noordzee” ex Anna, ex XIII October, gebouwd in 1857 te Barth, 198 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen.Het schip is bij Neufahrwasser gestrand en afgekeurd; (Bouma vermeldt als kapitein B.A.Kappen)
* 1895 van de schoenerbrik “Broedertrouw”, gebouwd in 1872 te Hoogezand, 214 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip werd te Marseille verkocht;
* 1896 van de 3-mastschoener Thalassa”, gebouwd in 1872 te Hoogezand, 274 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Verongelukt bij Rio Grande. (Volgens Bouma was de voorgaande gezagvoerder kapitein J.A.Stukje uit Hoogezand, die tot 1881 dit schip bevoer. Welke kapitein tussen 1881 en 1896 het commando voerde is niet bekend)
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen ermeldt:
25 juli 1874, kof “Margrietha”, kapitein Harm Berends Kappen, 1ste stuurman Berend Kappen, 23 jaar uit Nieuwe Pekela.
30 juni 1894, schoener “Noordzee”, kapitein Berend H.Kappen, 32 jaar uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
Geen