Inloggen
Gezagvoerder

Hoedemaker, T(jeerd)

Naam: Hoedemaker, T(jeerd)
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
BALTIMORE 1848 Bark Sailing Vessel 14066 Bekijk schip
BUITENWERF 1849 Schoener Sailing Vessel 16512 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Wellicht betreft het hier Tjeerd Hoedemaker.

Tjeerd Hoedemaker werd geboren te Dokkum op 30 oktober 1836 als zoon van Klaas Hoedemaker en Leentje Hiddema.

Hij huwde te Dokkum op 13 maart 1861 met Aaltje Rademaker, geboren 29 februari 1840 te Dokkum als dochter van Reider Rademaker en Hiltje Geerts Jonkman.

Overlijdesngegevens van beiden niet in Friesland gevonden

Bron: Tresoar

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.Hoedemaker als gezagvoerder gedurende:

*                                                                                                                                     1862 t/m 1868 van de 2/m sch. “Aaltje”, ex Loreley, ex Sjoumenta, ex Buitenwerf, gebouwd in 1849 te Groningen, 117 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar te Dokkum. Het schip is in 1868 gestrand en geraakte wrak bij Patzerl op weg van Riga naar Harlingen;

*    1875 t/m 1877 van de brik “Nella”ex Diana, gebouwd in 1853 te Pr. Edward Island, 235 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip is in 1877 gestrand bij Kallboda (Helsingör) en wrak geraakt;

*    1879 t/m 1882 van de bark “Baltimore”, gebouwd in 1848 in Krimpen aan de IJssel, 625 ton o.m., varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam. Het schip strandde in 1882 bij Terschelling.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

T.Hoedemaker                    Aaltje                                              17 juni 1862               25 september 1862

 

Overige bijzonderheden

Terschelling 18 october 1882

Het gestrande Nederlandsche barkschip Baltimore, kapitein T. Hoedemaker, is in den afgeloopen nacht vernield. De lading is naar zee gedreven, slechts een klein deel van het wrak is nog overgebleven.

De bark, 625 ton, werd in 1848 gebouwd in Krimpen aan de IJssel voor L. Bienfait en Zn., Amsterdam. Toen het schip strandde was het in het bezit van J. en J. Vinke, Amsterdam.

Bron: www.grotezeilvaart.nl