Inloggen
Gezagvoerder

Hagen, Theunis

Naam: Hagen, Theunis
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
HENRIƋTTE CLAZINA 1828 Fregat Sailing Vessel 8052 Bekijk schip
PETRONELLA CATHARINA 1856 Bark Sailing Vessel 15125 Bekijk schip
VREDE 1826 Fregat Sailing Vessel 10489 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Theunis Hagen werd geboren te Amsterdam op 10 april 1812 als zoon van Jan Hagen en Margaretha Mukde.

Hij yrouwde op 16 augustus 1845 in Stormpolder, thans Krimpen aan de Ijssel met Lijsbeth Karreman, geboren te Stormpolder/Krimpen aan de IJssel op 08 april 1820 als dochter van Arie Karreman en Lijsbeth Herreschild. Zij overleed op 27 mei 1870.118

Theunis overleed in 1865. Het echtpaar ligt in Krimpen begraven003 en gegevens via Ger Mulder, Capelle aan de IJssel

 

Teunis Hagen, gereformeerd, 1 el-41½ duim, gevaccineerd, werd als leerling ingeschreven aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam op 27 oktober 1823 op de leeftijd van 11½ jaar. Volgens doopceel nr. 1535 werd hij gedoopt op 10 april 1812 te Amsterdam als zoon van Jan Hagen, Amsterdam, gereformeerd, en Margaretha Mulder, Amsterdam, gereformeerd. Ten tijde van de inschrijving in 1812 waren beide ouders nog in leven en woonden in de Haarlemer Houttuinen te Amsterdam; de vader was schuitenvoerder. Van de vorderingen van Teunis werden vanaf 01 januari 1826 3-maandelijkse rapporten bijgehouden waarin eveneens de volgende bijzonderheden:

20 december 1826     "als ledemaat aangenomen bij Do Wunder".

05 maart 1827            "geplt als ligtmatroos op het schip Nederland Command J.J.Adriaan naar Groenland voor Harlingen à ¦14,-". (volgens Bouma025 was de reder van dit schip de Groenland en Straat Davis Visscherij te Harlingen)

06 augustus 1827       "terug van de reis met goede attestatie".

02 oktober 1827         "geplaatst als ligtmatroos op het schip Anna & Louisa, Capt. K.de Jong naar Demmerary(sic) à ¦13,-".

31 maart 1828            "terug van de reis met goede attestatie".

02 april 1828               "op zijn verzoek ontslagen met goede attstatie en certificaat Vrijstelling voor de Nation. Militie"004(532/1535).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.Hagen ((adres Haarlemerdijk bij de Buiten Oranjestraat) werd met nr.716 effectief lid van Zeemanshoop per01 juli 1845 op voorspraak van D.Grim. Zijn schip was de "Maria"002. Ten tijde van de inschrijving was Hagen 33 en ongehuwd. Hij is later (wanneer?) getrouwd met een vrouw van 26 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 24 juni/01 juli 1845 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Theunis Hagen, oud 33 jaar, voerend de bark “Maria”, wonend op de Haarlemmerstraat bij de Buiten Oranjestraat 118 te Amsterdam, op voordracht van Daniël Grim.023.

 

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 09 januari 1849. Is per 01 mei 1859 "van beroep veranderd"003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 augustus 1865 vraagt de wed. T.Hagen-Karreman om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 27 september 1865 wordt toegekend ingaande 01 november 1865 voor haar en 1 kind.042.

In de vergadering dd 29 maart 1866 vraagt de wed. T.Hagen om een uitkering voor een kind, hetgeen wordt toegestaan.042 (is er inmiddels een tweede kind geboren?)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 september 1870 staat een brief van Jacob Meijer, voogd van de kinderen van wijlen de wed. T.Hagen geb. Karreman, waarin hij om de uitkeringen vraagt die aan de kinderen toekomen.042.

In de Bestuursvergadering vraagt Jb Meijer als voogd om de reglementaire uitzet-uitkering voor Anna Maria Hagen.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 10 oktober 1865 staat de mededeling dat per 01 november 1865 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. T.Hagen geb. Karreman voor haar en 1 kind. In de notulen van 10 april 1866 staat haar verzoek om een uitkering voor één van haar kinderen, hetgeen is toegestaan.023;

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                naam reder/boekhouder

       716                        1845-1848     bark                 Maria                             Gebr.Hendrichs & Co

                                      1849-1853     bark                 Henriëtte Klasina         Fraissinet & van Baak & Gebr.Broekman

       343                             1854           bark                 Henriëtte Klasina         idem

                                           1855           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1856-1858     bark                 Petronella Catharina   Fraissinet & van Baak

                                      1859-1864     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Betalingen m.b.t. de "Petronella Catharina" onder gezag van kapitein T.Hagen in het Stortingsregister van het college "Zeemanshoop" met vermelding van de betalingsperiode (is indicatie van reisperiode)044:

    bron                              begin van de reis                 einde van de reis                                   reisduur

GAA-491/317 fol 08    03 april 1858                         17 maart 1859                                      11 maanden/14 dagen

(op deze reis was ene C.Pronker matroos)

 

Bouma025 vermeldt T.Hagen als gezagvoerder gedurende:

*    1846 t/m 1849 op de bark “Maria”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 360 ton o.m., varend voor de gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1850 voor Vlierboom te Rotterdam en was herdoopt in “Juno”;

*    1850 t/m 1855 van het fregat “Henriëtte Klazina”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 630 ton o.m., varend voor Fraissinet & van Baak te Amsterdam. Het schip was als bark getuigd. Het werd in 1855 verkocht.

      Lloyd’s vermeldt087: “23 Nov. 1850  HENRIETTA CLASINA  been in contact, one mast cut away.”

*    1857 t/m 1859 van de bark “Petronella Catharina”, gebouwd in 1856 te Zwolle, 442 ton o.m., varend voor Fraissinet & van Baak te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

NRC 21 februari 1850

Batavia, 31 december. De scheepsvrachten zijn door de geringe voorraad van vrachtgoederen en de aankomst van verscheidene avontuur-schepen, weder lager gelopen. Voor de JOHANNES MARINUS, gedeeltelijk voor eigen rekening ladende, kon men al niet hoger dan NLG 80 à 85 per last zonder meer bedingen, terwijl later voor de GOEDE VERWACHTING tot NLG 73 rijst is aangenomen. De PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN zal circa 7000 pikols suiker te Tagal gaan laden, tot welke vracht is echter onbekend. Overigens zijn nog de WASSENAAR en de GENERAAL VAN DEN BOSCH alhier in lading voor Nederland en de HENRIETTA CLASINA voor China. Van vreemde bodems werd gecharterd een Engels schip voor suiker tot GBP 3.12/6 naar Londen of GBP 3.17/6 naar het continent, en het Hannovers schip AMICITIA tot GBP 3.10/- voor een lading naar Hamburg.

 

NRC 21 oktober 1850

Batavia 26 augustus. Van de scheepsvrachten valt het volgende te melden: De HENRIETTE CLASINA  is te Batavia opgevuld à NLG 75 voor rijst en NLG 85 voor lichte goederen.

 

 

NRC 22 november 1850

Amsterdam, 21 november. Volgens brief van kapt. Hagen, voerende het schip HENRIETTA CLASINA, in dato St. Helena 9 oktober, was hij, na de 17e augustus van Batavia herwaarts vertrokken te zijn en op de hoogte van Kaap de Goede Hoop veel storm en slecht weder doorgestaan te hebben, genoodzaakt geweest St. Helena aan te doen. Bij het ankeren aldaar door een hevige bui overvallen, was hij voor de boeg van een Engels schip gedreven en tot behoud van het schip en om meerdere schade te voorkomen, genoodzaakt geweest de bezaansmast te kappen. Het schip had de bakboords relings en stutten gebroken en meer andere schade bekomen, doch hoopte de kapitein een en ander spoedig te herstellen, ten einde de reis te kunnen voortzetten.

 

NRC 17 juli 1851

Verkoping van scheeps-aandelen, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, op maandag 14 juli:

-  1/32 part in de bark HENRIETTA CLASINA, NLG 650, NLG 200, J.H. Rietveld,

-  1/32 part in dito, NLG 670, NLG 120, J.H. Rietveld,

 

NRC 11 augustus 1851

Rotterdam, 10 augustus. Het Nederlandse schip HENRIETTE CLASINA, kapt. Hagen, van Amsterdam naar Batavia bestemd, is de 6e dezer lek te Falmouth binnengelopen.

 

NRC 14 augustus 1851

Rotterdam, 13 augustus. Het te Falmouth lek binnengelopen fregatschip HENRIETTE CLASINA, kapt. Hagen – zie ons nommer van 11 dezer – is de 10e aldaar nagezien en is begonnen met de lading te lossen.

 

NRC 30 augustus 1851

Falmouth, 25 augustus. Het op de 6e dezer alhier lek binnengelopen schip HENRIETTE CLASINA, kapt. Hagen – zie ons nommer van 11 augustus – is heden, na ontlossing der lading op de Patentslip gehaald om te repareren.

 

NRC 17 juli 1852

Batavia, 23 mei. Scheepsvrachten. Ter bevrachting zijn aangeboden het Bremer schip METTA en het Zweedse schip VANADIS. De Nederlandse schepen LOOPUIJT, VAN DER PALM en SOOLO laden rijst à NLG 60, suiker à NLG 70, en arak à NLG 95, wordende echter alle drie vermoedelijk ten dele voor rederijrekening beladen. De CAMELEON en JONGE JAN zijn bevracht naar Rotterdam met gedwongen adres rijst NLG 63, suiker NLG 73 en arak NLG 98. Te Sourabaya laden de WILLEM BARENDZ en de ALDEBARAN, gedeeltelijk rijst voor rederijrekening, en laden voorts bij arak à NLG 90, rijst à NLG 60 en tabak à 66 per 1600 Amsterdamse ponden, is NLG 53,62½ per maatschappij last. De GOEDE VERWACHTING heeft een charter bij de maand naar China, de HENRIËTTE CLASINA laadt suiker à NLG 70 en tabak à NLG 60 maatschappij tarief en zal vermoedelijk voor rederijrekening opvullen met rijst.

 

NRC 14 januari 1854

Batavia, 25 november 1853. Vrachten zijn aanmerkelijk hoger; er is aan disponibele scheepsruimte groot gebrek, zodat zeer zeker wel 10 à 12 schepen van middelmatige grootte tot onze hoogste notering nemers zouden vinden. De volgende vrachten zijn alhier afgesloten: ROWALLEN (Engels) GBP 4.5 rijst en GBP 4.10 suiker, alhier te laden naar Londen. CECILIA (Zweeds) GBP 5.5 suiker, alhier te laden naar Rotterdam. DERWENT (Engels, 2e klasse bij Lloyd) GBP 5 voor rijst en koffij, GBP 5.5 suiker, alhier en te Samarang te laden naar Rotterdam. JULIE (Belgisch) GBP 5 voor koffij en rijst, GBP 5.5 voor suiker, alhier te laden naar Antwerpen. JEANNETTE (Nederlands) rijst NLG 105, suiker NLG 115, arak (opm: rijstbrandewijn) NLG 140, alhier te laden naar Rotterdam. HENRIETTE CLASINA (Nederlands) koffij NLG 105, suiker NLG 115 alhier te laden naar Amsterdam, met NLG 5 verbetering voor de te Samarang in te nemen gedeeltelijke lading. (opm: bekort)

 

NRC 04 augustus 1854

Advertentie. H.J. Rietveld en D.F. Stieven, makelaars, zullen op maandag de 21e augustus 1854, des namiddags ten 6 ure, in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, verkopen een extra ordinair welbezeild kopervast barkschip, voorzien van een metalen huid, varende onder Nederlandse vlag, genaamd HENRIETTE CLASINA, gevoerd door kapt. T. Hagen, volgens Nederlandse meetbrief lang 38 el 40 duim wijd 6 el 38 duim, hol 5 el 81 duim (opm: afmetingen 38,40 x 6,38 x 5,81 m.), en alzo gemeten op 633 tonnen of 334 lasten. En dat met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, zeilen, touwen, en andere scheepsbehoeften als breder bij de inventaris is vermeld. Nader onderricht bij bovengenoemde makelaars. (opm: in veiling opgehouden, opnieuw geveild, zie NRC 160954)

 

NRC 14 januari 1854

Batavia, 25 november 1853. Vrachten zijn aanmerkelijk hoger; er is aan disponibele scheepsruimte groot gebrek, zodat zeer zeker wel 10 à 12 schepen van middelmatige grootte tot onze hoogste notering nemers zouden vinden. De volgende vrachten zijn alhier afgesloten: ROWALLEN (Engels) GBP 4.5 rijst en GBP 4.10 suiker, alhier te laden naar Londen. CECILIA (Zweeds) GBP 5.5 suiker, alhier te laden naar Rotterdam. DERWENT (Engels, 2e klasse bij Lloyd) GBP 5 voor rijst en koffij, GBP 5.5 suiker, alhier en te Samarang te laden naar Rotterdam. JULIE (Belgisch) GBP 5 voor koffij en rijst, GBP 5.5 voor suiker, alhier te laden naar Antwerpen. JEANNETTE (Nederlands) rijst NLG 105, suiker NLG 115, arak (opm: rijstbrandewijn) NLG 140, alhier te laden naar Rotterdam. HENRIETTE CLASINA (Nederlands) koffij NLG 105, suiker NLG 115 alhier te laden naar Amsterdam, met NLG 5 verbetering voor de te Samarang in te nemen gedeeltelijke lading.

 

NRC 04 augustus 1854

Advertentie. H.J. Rietveld en D.F. Stieven, makelaars, zullen op maandag de 21e augustus 1854, des namiddags ten 6 ure, in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, verkopen een extra ordinair welbezeild kopervast barkschip, voorzien van een metalen huid, varende onder Nederlandse vlag, genaamd HENRIETTE CLASINA, gevoerd door kapt. T. Hagen, volgens Nederlandse meetbrief lang 38 el 40 duim wijd 6 el 38 duim, hol 5 el 81 duim (opm: afmetingen 38,40 x 6,38 x 5,81 m.), en alzo gemeten op 633 tonnen of 334 lasten. En dat met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, zeilen, touwen, en andere scheepsbehoeften als breder bij de inventaris is vermeld. Nader onderricht bij bovengenoemde makelaars. (opm: in veiling opgehouden, opnieuw geveild, zie NRC 160954)

 

NRC 16 september 1854

Advertentie. H.J. Rietveld en D.F. Stieven, makelaars, zullen op maandag de 9e oktober 1854, des avonds ten zes ure, ten huize van J. Meijerink, kastelein in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, aan de meestbiedenden verkopen het kopervast barkschips-hol genaamd HENRIETTE CLASINA, voorzien van een metalen huid, liggende in het Oosterdok aldaar; benevens een aanzienlijke partij scheeps-gereedschappen, masten, zeilen, touwen en rondhout. Breder bij notitiën te vermelden en bericht bij bovengemelde makelaars. (opm: om het hol, bouwjaar 1828, voor de sloop te verkopen)

 

AH 10 oktober 1854

Verkoping van schepen te Amsterdam op 9 oktober 1854: het kopervast barkschipshol met metalen huid HENRIETTE CLASINA: NLG 12000, in slag NLG 1400. Koper: Anthony Roos.

(opm: sloper)