Inloggen
Gezagvoerder

Dam, Peter Ipsen

Naam: Dam, Peter Ipsen
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
JOHANNA MARIA 0 Bark Sailing Vessel 7801 Bekijk schip
HENRIETTE MARIA 1854 Bark Sailing Vessel 14675 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Peter Ipsen Dam werd geboren op 10 januari 1820 te Neksoe in Denemarken als zoon van de Lutherse Lars Peter Dam, zeeman, en Kristine Albertine Hei.

Hij trouwde op 24 maart 1852 te Rotterdam met Maria van Essen, dochter van Harmen Hinrich van Essen en Jacominiena (Leeuweina) Steynmesh. Hinrich huwde later met Lodewika Johanna Wilhelmina Vorstman.

Peter overleed op 06 juni 1874 te Rotterdam aan de Steiger005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.I.Dam was met vlagnummer R379 in de periode 1858 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein P.I.Dam met vlagnummer R379 als gezagvoerder in de ledenlijst van058:

*   1858, 1859, 1862 t/m 1864

                                  bark “Johanna Maria”                                    250 last             Vaesen & Steinhaus te Rotterdam

*   1865 t/m 1867     “Henriette Gerardina Susanna”                 303 last            Vaesen & Steinhaus te Rotterdam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.J.Dam                                  Johanna Maria                        10 april 1860                                       28 oktober 1861

 

Bouma025 vermeldt P.J. Dam als gezagvoerder gedurende:

*   1866 t/m 1873 van de bark “Henriëtte Gerardina Suzanna” ex Henriëtte Maria, gebouwd in 1854 te Delfshaven, 575 ton o.m., varend voor Vaesen & Steinhaus te Rotterdam;

*   1859 t/m 1865 van de bark “Johanna Maria”, gebouwd in 1851 te Delfshaven, 474 ton o.m., varend voor Vaesen & Steinhaus te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In: Gestikt in een ruw vat in branderij De Hoop. Een onbekende en unieke bron op het Nationaal Archief ontsloten door

B.van Dooren en L.M. van der Hoeven

Gens Nostra 62, p.143, 2007

“Op heden 10 december 1865 zeilende met het Nederlandse barkschip Henriette Gerardina Suzanna in de Zuider Atlantische Oceaan op 240 34 zuiderbreedte en 20 35 oosterlengte verklaarden Pieter Dorius Lusink, officier van gezondheid, tevens verloskundige, en Hendrik Arnoldus Heijmans, eerste stuurman, dat op die dag op de gemelde bodem is bevallen Johanna Wilhelmina Damen, geboren Vorstman, en echtgenote van Pieter opten Dam, van een kind van het vrouwelijk geslacht Henriette Gerardina Siuzanna.

Bijzonder is dat het kind de naam van het schip heeft gekregen. Op de akte prijkt het stempel van het Nederlandse consulaat op St.Helena.”

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

  1. 69-71 Van Indié naar S. Francisco en om Kaap Hoorn naar Europa 1870-1871. Henriette Gerardina Suzanna, Doesborgh.

Het fregat “ Henriette Gerardina Suzanna” onder kapitein P.J.DamWerd in 1870 geregistreerd te Manzanillo aan de W.-kust van Mexico afkomstig uit Ned. Indié. Het leed op de terugreis schade bij de ronding van Kaap Hoorn en keerde terug te Bremen op 23 december. Een relaas van de reis is vastgelegd in een Levensschets van matroos W. van der Plas uit ca. 1928, als typoscript aanwezig in de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders. Het geciteerde deel begint in Batavia in januari 1870. Het beschrijft in welhaas fonetisch nederlands o.a. het drossen van 4 zeelieden in Manzanillo. Met vier man minder werd Kaap Hoorn gerond. Via Falmouth ging het aan op Bremerhafen. Behalve schade te Kaap Hoorn werd ook schade geleden op de Gronden en teslotte raakte het schip bij Alte Weser aan de grond en moest daarvan af worden gesleept.