Inloggen
Gezagvoerder

Buisman, Pieter

Naam: Buisman, Pieter
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
MARTENSHOEK I 1892 Tjalk Sailing Vessel 9324 Bekijk schip
JANTINA HENDRIKA 1874 Kofftjalk Sailing Vessel 13220 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Pieter Buisman werd geboren op 08 mei 1866 te Groningen als zoon van Jan Jans Buisman en Jantien Warnders.

Hij trouwde op 24 december 1896 te Groningen als schipper met Wiegertje Tillema, geboren te Groningen op 31 augustus 1873 als dochter van schipper Egbert Tillema en Sietske Luikinga. Wiegertje overleed op 10 oktober 1946 te Groningen, 72 jaar.

Pieter overleed op 12 april 1938 te Groningen, 71 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.J.Buisman was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” met vlagnummer 10 in de periode 1894 t/m 1895, met vlagnummer 39 in de periode 1896 t/m 1904 en met vlagnummer 18 in de periode 1905 t/m 1912.

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Buisman als gezagvoerder gedurende:

  • 1893 t/m 1895 van de koftjalk “Martenshoek I”, gebouwd in 1892, bouwlocatie niet vermeld, 59 ton n.m., varend voor Mr. D.H.Hoen te Hoogezand. Het schip is in 1895 bij Lemvig gestrand en wrak geraakt
  • 1897 t/m 1902 van de kof “Zeemeeuw” ex Jantina Hendrika”, gebouwd in 1874 te Sappemeer, 74 ton o.m., varend voor H.G.Mulder te Groningen.

 

 

Overige bijzonderheden

Vanwege een vermeende onduidelijkheid in de opgave van de ‘Zeemeeuw’ vroeg ik de heer Mulder083 om verduidelijking. Hij gaf het volgende antwoord:

Het laatste schip van Jacob Geerts Kramer was de ‘Zeemeeuw’. Dit overdekte kofschp werd in maart 1874 in Sappemeer volbouwd door scheeps­bouwer Jelle Berg Jelleszoon. Het had een laadvermogen van 43 last of 82 ton. De eerste eigenaar van dit schip – dat de naam ‘Jantina Hendrika’ voerde – werd op 16 maart 1874 kapitein Jannes Hindrik Texer uit Wildervank. Het schip kreeg het brandmerk 2829 Gron 1874.

Schipper Jan van der Land uit Groningen, getrouwd met Jacob Kramers tweede dochter Jantina, kocht het schip van Texer per 8 december 1886. Hij noemde zijn aanwinst ‘Zeemeeuw’. Door de nieuwe meting was de kof nu groot 73,82 ton. In 1890 werd B. Top uit Groningen de volgende eigenaar. Vermoedelijk in 1892 kocht Jacob Geerts Kramer de ‘Zeemeeuw’ van Top.

Onder het gezag van Jacobs jongste zoon Warnder Kramer maakte de ‘Zeemeeuw’ in 1894 een triest verlopen reis van Groningen naar Newcastle. Op een gegiste breedte van 54.45 N en lengte van 6.8 O sloeg de kok, Derk Bilder, op 23 februari door een breker overboord. Hij verdronk hierbij. In 1896 werd de ‘Zeemeeuw’ verkocht aan zwager Harmen Gerrits Mulder.

Harmen verkocht het schip op 16 december 1896 door aan schipper Pieter Buisman uit Groningen.

Op 5 april 1901 ging het eigendom over op Pieters broer Jan Buisman. In 1904 werd de ‘Zeemeeuw’ in Pillau aangevaren. Het schip werd zodanig beschadigd dat repareren geen zin meer had. Er restte dan ook niets anders dan sloop.