Inloggen
Gezagvoerder

Walberg/Wahlberg, Jan Hendrik

Naam: Walberg/Wahlberg, Jan Hendrik
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
AMICITIA 1885 Bark Sailing Vessel 346 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Jan Hendrik Walberg werd geboren op 16 december 1843 te Amsterdam als zoon van Jan Hendrik Walberg, steenhouwer, oud 31 jaar en wonende op de Palmgracht te Amsterdam en Maria Spinhoff. Getuigen bij de aangifte waren Johannes Franciscus Walberg en Christiaan Frederik Olie.

Hij huwde op 11 juni 1885 te Amsterdam met Jacoba Magdalena Petronella Griesheimer, dochter van Gerrit Griesheimer, kantoorbediende en Christina Doerr, beiden te Amsterdam. Jan Hendrik werd aangeduid met “Scheepsgezagvoerder”. Getuigen van het huwelijk waren Pieter Wijnberg, oom van de bruid, te Loenersloot, 60 jaar; Gerrit Willem Zweers, te Amsterdam, oom van de bruid, 75 jaar; Carel Franciscus Hekkeberg, fabrikant te Amsterdam, 67 jaar; Frederik Johannes Palmboon, kantoorbediende te Amsterdam 41 jaar.(ontleend aan BS-archief Gemeentearchief van Amsterdam)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Wahlberg werd met vlagnummer 900 per 30 maart 1880 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.

In de Algemene Vergaderingen van 23/30 maart 1880 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd voorgesteld/aangenomen als effectief lid J.H.Walberg (alleen initialen), voerende de “Martina Johanna”voor P. van der Hoog te Krimpen aan de Lek, wonende ten huize van Mw. de Weduwe Walberg, 1e Weteringdwarsstraat 60 te Amsterdam, op voordracht van kapitein H.A.Tekelenburg. Hij kreeg vlagnummer 900023.

 

J.H.Walberg was met vlagnummer R80 in de periode 1882 t/m 1887 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1887 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart  (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als vlaglid heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                  naam reder/boekhouder

      900                       1880-1887    bark                Martina Johanna            P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek

                                        1888          geen vermelding van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.H.Walberg met vlagnummer R80 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1882, 1883 van de bark “Martina Johanna”    742 ton     varend voor P. van der Hoog te Krimpen aan de Lek

*   1885, 1886 van de bark “Amicitia”                  1088 ton   varend voor P. van der Hoog te Krimpen aan de Lek

 

J.H.Wahlberg was in 1885 de eerste kapitein van de ijzeren bark "Amicitia", (1088 ton) gebouwd bij Rijkee & Co voor rederij J.H.van Santen te Krimpen aan de Lek026(39/312). (volgens Pronker rederij P.v.d. Hoog. Van Santen stierf in 1877 en toen nam P.v.d. Hoog het reederschap van de “Antje” en de “Bastaan Pot” op zich. Dus met de Amicitia (1885) heeft van Santen dus niets van doen gehad.)).

 

J.H.Wahlberg was van 1879-1885 kapitein op het houten fregat “Martina Johanna”, in 1866/67 gebouwd door de Gebr. B.Pot te Elshout als “Antje”, 756 9856) ton, varend voor P. van der Hoog te Krimpen aan de Lek052

 

De ijzeren bark “Amicitia” (1575 ton) .werd op 26 augustus 1885 te water gelaten op de werf van Rijkee & Co te Katendrecht. “Op 22 Januari 1886 gaat het schip onder kapt. J.H.Wahlberg vanuit Rotterdam voor het eerst naar zee , waarbij alleen Semarang als bestemming voor de lading stukgoed wordt genoemd”. Het schip kwam op 09 juni 1886 te Batavia aan. Op 17 juni vertrekt zij weer naar Semarang. 13 september ging zij van Batavia naar Queenstown in de Ierse Zee, waar het op 19 januari 1887 arriveerde voor orders om in Liverpool te lossen. Vervolgens naar Cardiff om een lading kolen voor Indië te laden. Hier werd kapitein Wahlberg vervangen door kapitein C.van Baalen (zie aldaar)052

Kapitein J.H.Walberg was van 1885-1887 gezagvoerder van de bark “Amicitia”, varend voor P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Hij maakte in 1885-1887 een reis naar Indië vanuit Rotterdam (afvaart 22 januari 1886) en werd op de retourreis 09 februari 1887 te Cardiff afgelost door kapitein C.van Baalen052.

 

Bouma025 vermeldt J.H.Walberg als gezagvoerder gedurende:

*   1880 t/m 1884 op het 3/m-schip “Martina Johanna” ex Antje, gebouwd in 1866 te Elshout, 856 ton o.m., varend voor P.v/d Hoog te Krimpen aan de Lek. (Pronker:. Toen v.d. Hoog als reeder de “Antje” omdoopte tot “Martina Johanna” reduceerde hij ook het tuig van fregat tot bark. Dus in of kort na 1877. Als “Antje” kun je dus van fregat spreken, maar als “Martina Johanna” als bark.)

*   1866 op de ijzeren bark “Amicitia”, gebouwd in 1885 te Rotterdam, 1088 ton n.m., varend voor P.v/d Hoog te Krimpen aan de Lek.

 

Overige bijzonderheden

Een getranscribeerd brievenboek onder de naam van “Bron Privaat” is uitgegeven in A-4 vorm door de heer Bron te Heemskerk. 102.

In het brievenboek staan opmerkingen over de werkzaamheden van kapitein Hinderikus Johannes Bron, met soms ook opmerkingen over zijn collega-kapiteins. Het lezen van het brievenboek zelf wordt aanbevolen door degene, die is geïnteresseerd in de maritieme levensloop van kapitein Bron in de periode 1894-1897.

p.237/244, Penco, 15 januari 1896, brief aan “Waarde vriend Schneijder”:

“Gij schrijft dat Hofstee havenmeester te IJmuiden was…. ik meende dat Walberg deze betrekking bekleedde. Ligt de oorzaak in mijn domheid of was Walberg dit niet meer? “ (het is de vraag of dit de vroeger kapitein Walberg was – S.P.)