Inloggen
Gezagvoerder

Reit, Harm Berends

Naam: Reit, Harm Berends
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
UNION 1858 Bark Sailing Vessel 6798 Bekijk schip
GODELEVUS 1858 Schoener Sailing Vessel 15389 Bekijk schip
JEREMIAS 1857 Brik Sailing Vessel 3277 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Harm Reit werd geboren op 12 juni 1838 te Beerta als zoon van de arbeider Berend Harms Reit en Antje Berends Priet.

Hij trouwde op 05 januari 1870 te Winschoten als buitenvaarder met de naaister Grietje Lewes van der Ark, geboren op 30 december 1840 te Winschoten als dochter van Eppo Gerlofs Lewes van der Ark en Jantje Luining. Zij overleed te Winschoten op 19 april 1925, 84 jaar.

Harm overleed te Winschoten op 24 januari 1922, 83 jaar.

 Kinderen

- Berend - geb. 03.06.1869 te Winschoten

- Antje Jantina

- Jantina Margaretha

- Eppo Cornelis - geb. 13.04.1877 te Winschoten 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.B.Reit was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 29 in de periode 1892-1898.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouwma025 vermeldt H.B.Reit als gezagvoerder gedurende:

*   1877 t/m 1884 van de 2-mastschoener “Godeleves”, gebouwd in 1858 te Pekela, 144 ton o.m., varend voor F.L.Drent te Pekela. In 1884 op de baar van Macao gestrand en verkocht;

*   1885 van de 2-mastschoener “Frederik Carel” ex Ceres, gebouwd in 1867 te Sappemeer, 174 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is op de Goodwins gestrand en wrak geraakt;

*   1886 t/m 1888 van de brik “Frederik Carel” ex Teresa Molfino, gebouwd in 1866 te Savona, 352 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in 1888 bij Rio Grande gestrand;

*   1890 t/m 1893 van de brik “Johannes” ex Jeremias, ex Peter, ex Mary, gebouwd in 1857 te Nova Scotia, 256 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd te Kopenhagen afgekeurd;

*   1894 van de bark “Union”, ex Ceres III, ex von der Lühle Rohlstorf, gebouwd in 1858 te Wismar, 352 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in de Noordzee zinkend verlaten.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl en Oude Pekela (O.P.)

Monsterrol 1868-67, 21 september 1868, schoener “Petronella”, kapitein Pieter Jans Tak, 42 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Reit, 30 jaar uit Beerta, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1871-25 (O.P.), 23 juni 1871, schoenerbrik “Reiziger”, kapitein Willem Alberda, geen leeftijd en woonplaats. Voorts stuurman Harm Reit, 38 jaar uit Beerta.

Monsterrol 1876-210, 12 oktober 1876, schoener “Godolevus”, kapitein Harm Berends Reit, 38 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Meindert Kiewiet, 31 jaar uit Winschoten, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-94, 19 oktober 1885, schoener “Frederik Carel”, kapitein Harms Berends Reit, 47 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Hindrik Smilde, 44 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-36, 29 maart 1889, brik “Johannes”, kapitein H.B.Reit, 50 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 54 jaar uit Termunten, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-84a, 13 juli 1889, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, 51 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 54 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-119, 24 september 1889, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, 51 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 54 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1890-28, 20 maart 1890, brik “Johannes”, kapitein Harm B.Reit, 51 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 55 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1891-25, 18 maart 1891, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, 52 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 56 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1891-69, 07 juli 1891, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, 52 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Remmert van Linge, 48 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1892-28, 21 maart 1892, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts stuurman Jacob Schiran, 27 jaar uit Riga, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1893-9, 03 februari 1893, brik “Johannes”, kapitein Harm B.Reit, geen leeftijd vermeld. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1893-15, 09 maart 1893, brik “Johannes”, kapitein Harm B.Reit, 54 jaar uit Winschoten. Voorts kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1894-52, 20 april 1894, bark “Union”, kapitein Harm Reit, 56 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Hayo de Jonge, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 4 lichtmatrozen;

Monsterrol 1894-113, 30 november 1894, bark `Union`, kapitein Harm Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-11, 12 maart 1895, brik “Johannes”, kapitein Harm B.Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-72, 07 juli 1895, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1897-26, 27 maart 1897, bark “Union”, kapitein Harm Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Harm is in de monsterrollen ook vermeld als Harm Berends, Harm B. en met de initialen H.B.
  2. Er zijn in totaal 17 monsterrollen met de naam van Harm Reit op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1868 t/m 1897 met als leeftijden 30 t/m 59 jaar. Zijn zeemanscarrére heeft derhalve minstens ca. 30 jaar geduurd. Uit de subalterne periode is maar 1 monsterrol als stuurman opgenomen. Hij zal eerder vanuit andere havens dan Delfzijl hebben gevaren. Dat geldt ook voor de perioden1868-1876 en 1876-1885. Nader onderzoek naar monsterrollen uit andere havens zal uitsluitsel moeten geven.
  4. Als woonplaats is aanvankelijk zijn geboorteplaats Beerta opgegeven en daarna vanwege zijn huwelijk Winschoten.
  5. Het overziccht van de monsterrollen luidt:

       *     1868                  stuurman op de schoener “Petronella”, kapt. Pieter J.Tak                             30 jaar

       *     1876                  kapitein op de schoener “Godolevus”                                                              38 jaar

       *     1885                  kapitein op de Frederik Carel”                                                                           47 jaar

       *     1889-1893       kapitein op de brik “Johannes”                                                                         50-54 jaar

       *     1894                  kapitein op de bark “Union”                                                                            56 jaar

       *     1895                  kapitein op de brik “Johannes”                                                                         57 jaar

       *     1897                  kapitein op de bark “Union”                                                                              59 jaar

  1. In de periode 1894-1897 is hij wellicht alleen maar waarnemer geweest op de opgelegde schepen “Johannes” en “Union”, gezien het geringe aantal bemanningsleden.

 

Overige bijzonderheden

 

Provinciale Groninger Courant 28 november 1893114

Kopenhagen, 23 november. Het schip (opm: brik) JOHANNES, kapt. H.B. Reit, van Fraserburgh naar Dantzig (opm: Gdansk), lek alhier binnen moet lossen om te repareren.

 

NRC 03 december 1893114

Kopenhagen, 27 november. De Nederlandse brik JOHANNES, kapt. H.B. Reit, die op Bornholm gestrand is geweest, is door duikers onderzocht en moet lossen om gerepareerd te worden.

 

Provinciale Groninger Courant 14 december 1893114

Kopenhagen, 9 december. Het afgekeurde schip JOHANNES, kapt. H.B. Reit zal op 16 december met de inventaris publiek verkocht worden.

 

Algemeen Handelsblad 28 februari 1893114

Delfzijl, 27 februari. Het Nederlandse barkschip UNION, heden alhier in veiling aangeboden, is verkocht aan de heer B. Drenth te Oude Pekela voor NLG 2700, en zal worden bevaren door kapt. B. Reit.

 

NRC 11 september 1894114

Rotterdam, 10 september. Het Nederlandse barkschip UNION, kapt. B. Reit, van Grangemouth naar Riga, is op zee verlaten. Het volk is gered en op de Tyne aangebracht. (red: Het barkschip UNION, ex CERES II, ex VON DER LUHNE ROHLSTORFF, groot 352 ton, werd in 1862 te Wismar van hout gebouwd en behoorde thans aan de heer F. Drenth te Oude Pekela en werd bevaren door kapt. K. Voordewind)

 

Mulder085 vermeldt:

“31.10.1885 De schoener ‘Frederik Karel’ uit O.P. onder kapt H.B.Reit uit Winschoten is op Goodwinsand gestrand en verongelukt. De bemanning is gered.”

en

“28.05.1888 Het brikschip ‘Frederik Carel’ (F.L.Drenth), kapitein H.B.Reit uit Winschoten is tijdens de reis Sunderland/Rosario (Argentinië) met steenkolen, op de baai van Rio Grande (zuid Brazilië) gestrand en tal wrak. De bemanning werd gered.

‘Kapitein H.B.Reit is zeer ongelukkig in het bevaren van grote wateren, hetgeen kan worden afgeleid uit het feit, dat in de laatste vier jaar door hem drie schepen op zee zijn verloren’ (Mulder voegt eraan toe dat er nog één bij komt.)

en

“28.11.1890 Volgens in Winschoten ontvangen bericht is de ‘Johannes’ uit O.P. onder kapt H.B.Reit, van Riga met balken onderweg naar Delfzijl, op Amager gestrand; het volk gered. Eerder had het schip onder Bornholm door vliegend weer boot, anker en ketting verloren.”