Inloggen
GODELEVUS - ID 15389


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1858-05-04 / 1884-03-30 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1858
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Freerk Liefkes Drenth.
Geboren te Oude Pekela 31 juli 1823.
Overleden 27 juni 1916 te Oude Pekela. (Overlijdens reg. O.Pekela - 1916, akte nr. 42)
Zoon van Liefke Hindriks Drenth en Antje Freerks Wortelboer.
Gehuwd op 7 mei 1851 met Tettje Berends Drenth,
dochter van Berend Hindriks Drenth en Helena Berends Bontdrager.

Scheepsbouwer: Freek Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1858-03-18
Delivery Date: 1858-05-04
Technical Data

Net Tonnage: 144.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 24.1 Meters Registered
Beam: 6.4 Meters Registered
Depth: 2.90 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1882
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: De hiervoor genoemde hoofdafmetingen zijn waarschijnlijk volgens nieuwe meting. Het schip mat toen 130,50 ton netto

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1858
Datum agenda: 1858-05-04
Register nr: 18580455
Scheepsnaam: GODELERUS
Type: Schooner
Lasten: 76
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Drenth, F.L.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Homveld, E.H.
Opmerkingen: zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Date/Name Ship 1858-05-04 GODELEVUS
Manager: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands

Ship Events Data

1858-03-18: Building History
NRC 230358. Te Oude Pekela is de 18e maart te water gelopen het schoenerschip GODELEVUS, groot plm. 100 lasten of 140 tonnen, gebouwd op de werf van F.L. Drenth en gevoerd zullende worden door kapt. H.E. Homfeld
1884-03-30: Final Fate: Stranded

NRC 050584 Amsterdam, 4 mei. Volgens een particulier bericht is het Nederlandse schip GODELEVUS, kapt. H.B. Reit, 30 maart bij het vertrek van Macau op de baar met een loods aan boord vast geraakt, en niettegenstaande alle pogingen heeft men het niet vlot kunnen krijgen. Het schip was zwaar beschadigd en is voor 106.000 reis verkocht. Van de inventaris is zo veel mogelijk geborgen. Voor het afbrengen werd 11.000 mille reis gevraagd. (opm: de genoemde geldbedragen lijken onjuist. Stel, dat voor het afbrengen 11.000 mille = 11.000.000 reis werd gevraagd, dan lijkt dat buitensporig t.o.v. de verkoopprijs = 106.000 reis = 106 mille reis)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen BS-gegevens gevonden op www.allegroningers.nl en Genlias Ook niet in monsterrollenlijst NSM te Groningen. Gezocht op Homveld, Homvelt, Homveldt en Homfeld, Homfelt en Homfeldt.

Geconsulteerd de heer N.Th. Drent te Beverwijk, die het geslacht Homveld/Homfeld uitzocht maar niet stuitte op een perrsoon met de initialen H.E.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.E.Homfeld was met vlagnummer 24 in de periode 1851 t/m 1864 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela.112.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.E.Homfeld als gezagvoerder gedurende:

*    1851 t/m 1855 van de kof “Geertruida”, gebouwd in 1848 te Pekela, 161 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;

*    1856 t/m 1857 van hetzelfde schip maar nu varend voor E.J.Zelling te Eexta. Het schip werd in 1857 geveild in Winschoten.

Bouma025 vermeldt H.E.Homveld als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1865 van de 2-mastschoener “Godeleves”, gebouwd in 1858 te Pekela, 144 ton o.m., varend voor F.L.Drent te Pekela.

 

Sweys vermeldt H.E.Homfeld met vlagnummer 24 lid van het zeemanscollege “De Trouw” in Oude Pekela als gezagvoerder in:

Jaargang 1860 t/m 1865 als gezagvoerder op de schoener “Godelevus” 76 last/144 ton, bouwjaar 1858, varend voor F.L.Drent te Oude Pekela. Vanaf 1866 geen vermelding meer.

 

Krantenberichten

NRC 14 november 1850114

Groningen, 11 november. Volgens brief van kapt. Homveld, voerende het schip GEERTRUIDA, in dato Malmöe (opm: Malmö) 30 oktober, was hij aldaar, na veel storm in het kanaal van Bristol en in de Noordzee doorgestaan te hebben, de 18e oktober aangekomen en zou hij de 30e dito bij gunstige gelegenheid in ballast naar de Oostzee en denkelijk naar Pillau (opm: Baltiysk) verzeilen. In de Noordzee had kapt. Homveld zijn naambord, waarop met vergulde letters GEERTRUIDA stond, verloren.

 

NRC 08 januari 1852114

Smirna (opm: Izmir), 15 december. De 13e dezer is van hier vertrokken de Nederlandse kof GEERTRUIDA, kapt. Homveldt, bestemd naar Amsterdam, na alvorens te Tschesme en Samos rozijn te hebben geladen……

 

NRC 29 december 1853114

Lowestoft, 25 december. Het te Pekel-A te huis behorende schip GEERTRUIDA, kapt. Homveld, van St. Petersburg naar Rotterdam bestemd, is hier heden lek en met overgeslagen lading binnengebracht.

 

NRC 16 december 1855114

Malta, 5 december. Het schip GEERTRUIDA, kapitein Homveld, van Ibraïla naar Falmouth, alhier binnengelopen, is lek en heeft verstopte pompen.

 

NRC 23 maart 1858114

Rotterdam, 22 maart. Te Oude Pekela is de 18e maart te water gelopen het schoenerschip GODELERIS (opm: GODOLEVUS), groot plm. 100 lasten of 140 tonnen, gebouwd op de werf van F.L. Drenth en gevoerd zullende worden door kapt. H.E. Homfeld, ….

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: HOMFELD, Engbertus H.

Familiegegevens en opleiding

Pieter Martinus Eij werd geboren op 22 maart 1829 te Nieuwe Pekela als zoon van de kleermaker Martinus Willems Eij en Grietje Kaspers Drent.

Pieter trouwde te Nieuwe Pekela op 06 januari 1857 als buitenvaarder met de naaister Gesina Westhof, geboren op 04 maart 1826 te Oude Pekela als dochter van de kleermaker Hinderikus Westhof en Maria Elisabeth Reinders. Geen overlijdens akte van Gesina gevonden.

Uit: “Met man en muis. Pekelder scheepsrampen in de 19e eeuw” door Bram Camerlingh (schrijversnaam van Dick Kuil), 2010. Gedrukt bij Unibook, particuliere uitgave.

Aktenummer: 1886-50, 17-07-1886 Oude Pekela

Op dinsdag 1 juni 1886 ’s middags om twee uur verschenen voor mij ondergetekende, Berend Pathuis, wonende te Oude Pekela, stuurman aan boord van het Nederlands, te Oude Pekela thuis behorend brikschip 30 jaren, matroos, geboren te Groningen, die verklaarden dat op 1 juni 1886 om zes uur voormiddags aan genaamd “Margaretha”, Carl Scheele, oud 23 jaren, matroos, geboren te Dusseldorf en Jelte van der Heeg, aan boord van voornoemd schip, liggende te Sandijhook (New York) P.M.Ei, oud 56 jaren, laatst gewoond hebbende te Oude Pekela, kapitein aan boord van genoemd schip, is overleden.

In overlijdensregister van Oude Pekela is een overlijdensbericht van P.M.Ei, 56 jaar overleden op 01 juni 1886 te Sandyhoek, New York

 

Burgerlijke Stand gegevens in de provincie Groningen vermelden Pieter Eij als buitenvaarder in 1857, als zeeman in 1862, 1865,  als schipper in 1866, 1884,

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.M.Ei was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 78 in periode 1865 t/m 1875 en met vlagnummer 70 in de periode 1875 t/m 1883.

 

De schepen van de kapitein

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum vermeldt:

18 april 1845, kof “Alida”, kapitein Jan Reinders Boeling, kok Pieter M. Eij, 16 jaar uit Nieuwe Pekela.

10 februari 1851, kof “Concordia”, kapitein Hindrik Ch. De Groot, matroos Pieter Ei uit Nieuwee Pekela

12 februari 1853, kof “Concordia”, kapitein Hindrik Christiaan s de Groot, stuurman Pieter Martinus Eij, 23 jaar uit Nieuwe Pekela.

18 mei 1857, schoenergaljoot “Helena”, kapitein H.F.Diepenbroek, stuurman P.M.Eij, 28 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Bouma025 vermeldt P.M.Ei als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1873 van de kof “Geziena” ex Janna Lukkiena, gebouwd in 1857 te Stadskanaal, 81 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela;

*    1875 t/m 1886 van de schbrik “Margaretha”, gebouwd in 1874 te Pekela, 201 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela.

 

Gisteren is van de werf van de scheepsbouwmeester F.L. Drenth te water gelaten het schoenerschip MARGARETHA, groot 230 ton, zullende varen onder directie van genoemde scheepsbouwmeester en gevoerd worden door kapt. M. Eij.

 

Krantenberichten

De Harlinger Courant 22 december 1874

Scheepstijdingen

Douvres 15 Dec.  Het Ned schip Margaretha,  kapt. P.M.Ei, van Delfzijl met haver naar Swansea, is met assistentie van visschers alhier binnengebragt, hebbende op strand gezeten.

 

NRC 15 juli 1882114

Rio Grande, 3 juli. De Nederlandse schepen GEERTRUIDA, kapt. Hartman, MARGARETHA, kapt. Ei, en IPE IPEUS, kapt. Houwen, zijn bevracht met gezouten huiden tot Sh.75, beide eerstgenoemde met bestemming naar Het Kanaal, laatstgenoemde naar Boston.

 

Provinciale Groninger Courant 04 mei 1885114

Rio Grande, 2 april. Volgens rapport van de commandant van de baar, heeft zich aan de zuidzijde een nieuw vaarwater geopend, dat nog wel smal is en ook geen grotere diepte heeft dan de noordelijke geul, maar waarvan men hoopt dat het spoedig dieper zal worden, waardoor dan schepen van grotere diepgang op de rivieren zullen kunnen komen. Tot heden kunnen slechts schepen van hoogstens 14 palm (Braziliaanse maat) diepgang binnenkomen. In de afgelopen maand zijn 53 schepen binnengelopen en 67 vertrokken en sedert de 1e oktober A.P. (opm: anno passato) werd de baar door circa 800 schepen gepasseerd. Vrachten nog steeds flauw; de aangeboden ruimte overtreft nog altijd de vraag. Bevracht werden o.a. de volgende Nederlandse schepen: MARGARETHA, kapt. Ei, IDA EN JOHANNA, kapt. Doewes, tot Sh.35/- Met gezouten huiden naar Het Kanaal; BARBARA HENDRIKA, kapt. Meijer, met hout van Itajai naar Rio de Janeiro, tot 3.2 milreis; CONCURRENT, kapt. De Jonge, met producten naar Fernambuck, tot 1600 milreis in eens en ZUURDIJK, kapt. Olthoff, met vlees naar idem tot 250 reis.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Eij, Pieter Martinus

Familiegegevens en opleiding

Harm Reit werd geboren op 12 juni 1838 te Beerta als zoon van de arbeider Berend Harms Reit en Antje Berends Priet.

Hij trouwde op 05 januari 1870 te Winschoten als buitenvaarder met de naaister Grietje Lewes van der Ark, geboren op 30 december 1840 te Winschoten als dochter van Eppo Gerlofs Lewes van der Ark en Jantje Luining. Zij overleed te Winschoten op 19 april 1925, 84 jaar.

Harm overleed te Winschoten op 24 januari 1922, 83 jaar.

 Kinderen

- Berend - geb. 03.06.1869 te Winschoten

- Antje Jantina

- Jantina Margaretha

- Eppo Cornelis - geb. 13.04.1877 te Winschoten 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.B.Reit was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 29 in de periode 1892-1898.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouwma025 vermeldt H.B.Reit als gezagvoerder gedurende:

*   1877 t/m 1884 van de 2-mastschoener “Godeleves”, gebouwd in 1858 te Pekela, 144 ton o.m., varend voor F.L.Drent te Pekela. In 1884 op de baar van Macao gestrand en verkocht;

*   1885 van de 2-mastschoener “Frederik Carel” ex Ceres, gebouwd in 1867 te Sappemeer, 174 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is op de Goodwins gestrand en wrak geraakt;

*   1886 t/m 1888 van de brik “Frederik Carel” ex Teresa Molfino, gebouwd in 1866 te Savona, 352 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in 1888 bij Rio Grande gestrand;

*   1890 t/m 1893 van de brik “Johannes” ex Jeremias, ex Peter, ex Mary, gebouwd in 1857 te Nova Scotia, 256 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd te Kopenhagen afgekeurd;

*   1894 van de bark “Union”, ex Ceres III, ex von der Lühle Rohlstorf, gebouwd in 1858 te Wismar, 352 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in de Noordzee zinkend verlaten.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl en Oude Pekela (O.P.)

Monsterrol 1868-67, 21 september 1868, schoener “Petronella”, kapitein Pieter Jans Tak, 42 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Reit, 30 jaar uit Beerta, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1871-25 (O.P.), 23 juni 1871, schoenerbrik “Reiziger”, kapitein Willem Alberda, geen leeftijd en woonplaats. Voorts stuurman Harm Reit, 38 jaar uit Beerta.

Monsterrol 1876-210, 12 oktober 1876, schoener “Godolevus”, kapitein Harm Berends Reit, 38 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Meindert Kiewiet, 31 jaar uit Winschoten, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-94, 19 oktober 1885, schoener “Frederik Carel”, kapitein Harms Berends Reit, 47 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Hindrik Smilde, 44 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-36, 29 maart 1889, brik “Johannes”, kapitein H.B.Reit, 50 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 54 jaar uit Termunten, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-84a, 13 juli 1889, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, 51 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 54 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-119, 24 september 1889, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, 51 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 54 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1890-28, 20 maart 1890, brik “Johannes”, kapitein Harm B.Reit, 51 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 55 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1891-25, 18 maart 1891, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, 52 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 56 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1891-69, 07 juli 1891, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, 52 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Remmert van Linge, 48 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1892-28, 21 maart 1892, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts stuurman Jacob Schiran, 27 jaar uit Riga, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1893-9, 03 februari 1893, brik “Johannes”, kapitein Harm B.Reit, geen leeftijd vermeld. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1893-15, 09 maart 1893, brik “Johannes”, kapitein Harm B.Reit, 54 jaar uit Winschoten. Voorts kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1894-52, 20 april 1894, bark “Union”, kapitein Harm Reit, 56 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Hayo de Jonge, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 4 lichtmatrozen;

Monsterrol 1894-113, 30 november 1894, bark `Union`, kapitein Harm Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-11, 12 maart 1895, brik “Johannes”, kapitein Harm B.Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-72, 07 juli 1895, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1897-26, 27 maart 1897, bark “Union”, kapitein Harm Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Harm is in de monsterrollen ook vermeld als Harm Berends, Harm B. en met de initialen H.B.
  2. Er zijn in totaal 17 monsterrollen met de naam van Harm Reit op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1868 t/m 1897 met als leeftijden 30 t/m 59 jaar. Zijn zeemanscarrére heeft derhalve minstens ca. 30 jaar geduurd. Uit de subalterne periode is maar 1 monsterrol als stuurman opgenomen. Hij zal eerder vanuit andere havens dan Delfzijl hebben gevaren. Dat geldt ook voor de perioden1868-1876 en 1876-1885. Nader onderzoek naar monsterrollen uit andere havens zal uitsluitsel moeten geven.
  4. Als woonplaats is aanvankelijk zijn geboorteplaats Beerta opgegeven en daarna vanwege zijn huwelijk Winschoten.
  5. Het overziccht van de monsterrollen luidt:

       *     1868                  stuurman op de schoener “Petronella”, kapt. Pieter J.Tak                             30 jaar

       *     1876                  kapitein op de schoener “Godolevus”                                                              38 jaar

       *     1885                  kapitein op de Frederik Carel”                                                                           47 jaar

       *     1889-1893       kapitein op de brik “Johannes”                                                                         50-54 jaar

       *     1894                  kapitein op de bark “Union”                                                                            56 jaar

       *     1895                  kapitein op de brik “Johannes”                                                                         57 jaar

       *     1897                  kapitein op de bark “Union”                                                                              59 jaar

  1. In de periode 1894-1897 is hij wellicht alleen maar waarnemer geweest op de opgelegde schepen “Johannes” en “Union”, gezien het geringe aantal bemanningsleden.

 

Overige bijzonderheden

 

Provinciale Groninger Courant 28 november 1893114

Kopenhagen, 23 november. Het schip (opm: brik) JOHANNES, kapt. H.B. Reit, van Fraserburgh naar Dantzig (opm: Gdansk), lek alhier binnen moet lossen om te repareren.

 

NRC 03 december 1893114

Kopenhagen, 27 november. De Nederlandse brik JOHANNES, kapt. H.B. Reit, die op Bornholm gestrand is geweest, is door duikers onderzocht en moet lossen om gerepareerd te worden.

 

Provinciale Groninger Courant 14 december 1893114

Kopenhagen, 9 december. Het afgekeurde schip JOHANNES, kapt. H.B. Reit zal op 16 december met de inventaris publiek verkocht worden.

 

Algemeen Handelsblad 28 februari 1893114

Delfzijl, 27 februari. Het Nederlandse barkschip UNION, heden alhier in veiling aangeboden, is verkocht aan de heer B. Drenth te Oude Pekela voor NLG 2700, en zal worden bevaren door kapt. B. Reit.

 

NRC 11 september 1894114

Rotterdam, 10 september. Het Nederlandse barkschip UNION, kapt. B. Reit, van Grangemouth naar Riga, is op zee verlaten. Het volk is gered en op de Tyne aangebracht. (red: Het barkschip UNION, ex CERES II, ex VON DER LUHNE ROHLSTORFF, groot 352 ton, werd in 1862 te Wismar van hout gebouwd en behoorde thans aan de heer F. Drenth te Oude Pekela en werd bevaren door kapt. K. Voordewind)

 

Mulder085 vermeldt:

“31.10.1885 De schoener ‘Frederik Karel’ uit O.P. onder kapt H.B.Reit uit Winschoten is op Goodwinsand gestrand en verongelukt. De bemanning is gered.”

en

“28.05.1888 Het brikschip ‘Frederik Carel’ (F.L.Drenth), kapitein H.B.Reit uit Winschoten is tijdens de reis Sunderland/Rosario (Argentinië) met steenkolen, op de baai van Rio Grande (zuid Brazilië) gestrand en tal wrak. De bemanning werd gered.

‘Kapitein H.B.Reit is zeer ongelukkig in het bevaren van grote wateren, hetgeen kan worden afgeleid uit het feit, dat in de laatste vier jaar door hem drie schepen op zee zijn verloren’ (Mulder voegt eraan toe dat er nog één bij komt.)

en

“28.11.1890 Volgens in Winschoten ontvangen bericht is de ‘Johannes’ uit O.P. onder kapt H.B.Reit, van Riga met balken onderweg naar Delfzijl, op Amager gestrand; het volk gered. Eerder had het schip onder Bornholm door vliegend weer boot, anker en ketting verloren.”

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Reit, Harm Berends

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1858-06-08
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: GODOLEVUS
Schipper: Homveld, Engbertus Hendrikus
Scheepstype: schoener
Grootte: 152

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten