Inloggen
UNION - ID 6798


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1890-02-00 / 1894-09-07 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1858
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Johann Christian Marén, Wismar, Mecklenburg-Schwerin
Werfnummer:
Launch Date: 1858-10-00
Delivery Date: 1858-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 341.36 Net tonnage
 
Length 1: 112.2 Feet (British) Registered
Beam: 27.8 Feet (British) Registered
Depth: 14.6 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-03-18
Register nr: 0
Scheepsnaam: UNION
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Drenth, G.
Plaats: Oude Pekela
Opmerkingen: ja
1891-03-18, uitvoering49-

Ship History Data

Date/Name Ship 1858-10-00 VON DER LÜHE ROHLSTORF
Manager: J.C. Thormann, Wismar, Mecklenburg-Schwerin
Eigenaar: J.C. Thormann, Wismar, Mecklenburg-Schwerin
Shareholder:
Homeport / Flag: Wismar / Mecklenburg-Schwerin
Callsign: MSCQ
Additional info: roepsein sinds 1867

Date/Name Ship 1889-00-00 CERES III
Manager: W. Bille, Elseneur, Denmark
Eigenaar: W. Bille, Elseneur, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Elseneur / Denmark

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Date/Name Ship 1890-02-17 CERES III
Manager: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands

Date/Name Ship 1891-03-18 UNION
Manager: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: PVTC

Date/Name Ship 1894-02-27 UNION
Manager: Bernardus Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Bernardus Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: PVTC
Additional info: in openbare verkoping 27-02-1894 voor NLG 2700,- gekocht door Bernardus Drenth

Ship Events Data

1890-02-00: History
PGC 210290
Oude Pekela, 17 februari. Door de heer F.L. Drenth is aangekocht een barkschip, dat genoemd zal worden CERES III, en bevaren door kapt. M. Kuiper. (opm: later de UNION)
1890-10-07: Damaged
PGC 101090
Delfzijl, 7 oktober. Het schip CERES III, kapt. Kuiper, van Sundsvall met hout herwaarts, is heden met stukgeslagen verschansing en verlies van een gedeelte van de deklast, te Memel (opm: Klaipeda) binnengelopen. Het schip had water in gekregen doch dit is weder uitgepompt. PGC 131090
Memel (opm: Klaipeda), 6 oktober. Het barkschip CERES III, kapt. Kuiper, liep hier voor noodhaven binnen. Volgens rapport van de gezagvoerder heeft het schip in de jongste stormen veel geleden. Vele zeilen gingen verloren en een deel der deklast werd door de hoge zee weggeslagen. Tenslotte werd het schip zo lek, dat er vier tot zes voet water in het ruim stond. Het barkschip, geladen met planken en bestemd van Sundsvall naar Delfzijl, had reeds 29 dagen reis, toen het hier binnenliep. NRC 141090. Memel (opm: Klaipeda), 6 oktober. Het Nederlands schip (opm: bark) CERES III, kapt. Kuiper, van Sundsvall naar Delfzijl, alhier met schade binnen - zie ons nummer van 11 dezer - moet de verdere deklast lossen, ten einde te onderzoeken of de stutten gebroken zijn.(opm: het schip heeft kennelijk nog als CERES III gevaren alvorens tot UNION te worden verdoopt)
1894-09-07: Final Fate: Foundered, gezonken

Op reis in ballast van Grangemouth naar Riga is de UNION, kapt. H.B. Reit, op 7 september 1894 omstreeks 23.00 uur bij hevige noordoosterstorm en slecht zicht zwaar lek geworden en gezonken. De negen opvarenden werden allen gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Melle Kuiper werd geboren op 10 oktober 1854 te Oude Pekela als zoon van Jan Willem Kuiper en Hillechien Pott.

Hij trouwde te Winschoten op 17 maart 1892 met Harmana Wilmiena Eefting, geboren 30 april 1861 te Beerta als dochter van de logementhouder Harm Geerts Eefting en Wieke Dijksterhuis. Zij overleed te Groningen op 07 november 1932, 71 jaar.

Melle overleed te Groningen op 29 maart 1917, 62 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.Kuiper was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzzijl met vlagnummer 45 in de periode 1892 t/m 1895.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.Kuiper als gezagvoerder gedurende:

*    1891 t/m 1893 van de bark “Union”, ex Ceres III, ex von der Lühle Rohlstorf, gebouwd in 1858 te Wismar, 352 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1870-29, 21 maart 1870, schoener “Pax”, kapitein Roelf H. de Groot, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Theodorus Jelis Keijser, 23 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen waaronder Melle J.Kuiper, 15 jaar uit Oude Pekela;

Monsterrol 1891-49, 29 april 1891, bark “Union”, kapitein Melle Kuiper, 36 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Bastiaan Schoonhoven, 27 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1891-52, 18 juni 1891, bark “Union:, kapitein Melle Kuiper, 36 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Bastiaan Schoonhoven, 27 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-83, 25 augustus 1891, bark “Union”, kapitein Melle Kuiper, 37 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Bastiaan Schoonhoven, 27 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1892-2, 19 januari 1892, bark “Union”, kapitein Melle Kuiper, geen leeftijd vermeld uit Oude Pekela. Geen andere personen op de rol;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Kuiper, Melle

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein Voordewind (geen initialen) als gezagvoerder gedurende:

*   1861 van de 1/mkof “Jantina Roelfina”, gebouwd in 1858 te Sappemeer, 63 ton o.m., varend voor J.G.Berg te Sappemeer. Het schip werd in november 1861 vermist;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: VOORDEWIND, J.

Familiegegevens en opleiding

Harm Reit werd geboren op 12 juni 1838 te Beerta als zoon van de arbeider Berend Harms Reit en Antje Berends Priet.

Hij trouwde op 05 januari 1870 te Winschoten als buitenvaarder met de naaister Grietje Lewes van der Ark, geboren op 30 december 1840 te Winschoten als dochter van Eppo Gerlofs Lewes van der Ark en Jantje Luining. Zij overleed te Winschoten op 19 april 1925, 84 jaar.

Harm overleed te Winschoten op 24 januari 1922, 83 jaar.

 Kinderen

- Berend - geb. 03.06.1869 te Winschoten

- Antje Jantina

- Jantina Margaretha

- Eppo Cornelis - geb. 13.04.1877 te Winschoten 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.B.Reit was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 29 in de periode 1892-1898.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouwma025 vermeldt H.B.Reit als gezagvoerder gedurende:

*   1877 t/m 1884 van de 2-mastschoener “Godeleves”, gebouwd in 1858 te Pekela, 144 ton o.m., varend voor F.L.Drent te Pekela. In 1884 op de baar van Macao gestrand en verkocht;

*   1885 van de 2-mastschoener “Frederik Carel” ex Ceres, gebouwd in 1867 te Sappemeer, 174 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is op de Goodwins gestrand en wrak geraakt;

*   1886 t/m 1888 van de brik “Frederik Carel” ex Teresa Molfino, gebouwd in 1866 te Savona, 352 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in 1888 bij Rio Grande gestrand;

*   1890 t/m 1893 van de brik “Johannes” ex Jeremias, ex Peter, ex Mary, gebouwd in 1857 te Nova Scotia, 256 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd te Kopenhagen afgekeurd;

*   1894 van de bark “Union”, ex Ceres III, ex von der Lühle Rohlstorf, gebouwd in 1858 te Wismar, 352 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in de Noordzee zinkend verlaten.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl en Oude Pekela (O.P.)

Monsterrol 1868-67, 21 september 1868, schoener “Petronella”, kapitein Pieter Jans Tak, 42 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Reit, 30 jaar uit Beerta, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1871-25 (O.P.), 23 juni 1871, schoenerbrik “Reiziger”, kapitein Willem Alberda, geen leeftijd en woonplaats. Voorts stuurman Harm Reit, 38 jaar uit Beerta.

Monsterrol 1876-210, 12 oktober 1876, schoener “Godolevus”, kapitein Harm Berends Reit, 38 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Meindert Kiewiet, 31 jaar uit Winschoten, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-94, 19 oktober 1885, schoener “Frederik Carel”, kapitein Harms Berends Reit, 47 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Hindrik Smilde, 44 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-36, 29 maart 1889, brik “Johannes”, kapitein H.B.Reit, 50 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 54 jaar uit Termunten, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-84a, 13 juli 1889, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, 51 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 54 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-119, 24 september 1889, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, 51 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 54 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1890-28, 20 maart 1890, brik “Johannes”, kapitein Harm B.Reit, 51 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 55 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1891-25, 18 maart 1891, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, 52 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 56 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1891-69, 07 juli 1891, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, 52 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Remmert van Linge, 48 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1892-28, 21 maart 1892, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts stuurman Jacob Schiran, 27 jaar uit Riga, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1893-9, 03 februari 1893, brik “Johannes”, kapitein Harm B.Reit, geen leeftijd vermeld. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1893-15, 09 maart 1893, brik “Johannes”, kapitein Harm B.Reit, 54 jaar uit Winschoten. Voorts kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1894-52, 20 april 1894, bark “Union”, kapitein Harm Reit, 56 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Hayo de Jonge, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 4 lichtmatrozen;

Monsterrol 1894-113, 30 november 1894, bark `Union`, kapitein Harm Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-11, 12 maart 1895, brik “Johannes”, kapitein Harm B.Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-72, 07 juli 1895, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1897-26, 27 maart 1897, bark “Union”, kapitein Harm Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Harm is in de monsterrollen ook vermeld als Harm Berends, Harm B. en met de initialen H.B.
  2. Er zijn in totaal 17 monsterrollen met de naam van Harm Reit op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1868 t/m 1897 met als leeftijden 30 t/m 59 jaar. Zijn zeemanscarrére heeft derhalve minstens ca. 30 jaar geduurd. Uit de subalterne periode is maar 1 monsterrol als stuurman opgenomen. Hij zal eerder vanuit andere havens dan Delfzijl hebben gevaren. Dat geldt ook voor de perioden1868-1876 en 1876-1885. Nader onderzoek naar monsterrollen uit andere havens zal uitsluitsel moeten geven.
  4. Als woonplaats is aanvankelijk zijn geboorteplaats Beerta opgegeven en daarna vanwege zijn huwelijk Winschoten.
  5. Het overziccht van de monsterrollen luidt:

       *     1868                  stuurman op de schoener “Petronella”, kapt. Pieter J.Tak                             30 jaar

       *     1876                  kapitein op de schoener “Godolevus”                                                              38 jaar

       *     1885                  kapitein op de Frederik Carel”                                                                           47 jaar

       *     1889-1893       kapitein op de brik “Johannes”                                                                         50-54 jaar

       *     1894                  kapitein op de bark “Union”                                                                            56 jaar

       *     1895                  kapitein op de brik “Johannes”                                                                         57 jaar

       *     1897                  kapitein op de bark “Union”                                                                              59 jaar

  1. In de periode 1894-1897 is hij wellicht alleen maar waarnemer geweest op de opgelegde schepen “Johannes” en “Union”, gezien het geringe aantal bemanningsleden.

 

Overige bijzonderheden

 

Provinciale Groninger Courant 28 november 1893114

Kopenhagen, 23 november. Het schip (opm: brik) JOHANNES, kapt. H.B. Reit, van Fraserburgh naar Dantzig (opm: Gdansk), lek alhier binnen moet lossen om te repareren.

 

NRC 03 december 1893114

Kopenhagen, 27 november. De Nederlandse brik JOHANNES, kapt. H.B. Reit, die op Bornholm gestrand is geweest, is door duikers onderzocht en moet lossen om gerepareerd te worden.

 

Provinciale Groninger Courant 14 december 1893114

Kopenhagen, 9 december. Het afgekeurde schip JOHANNES, kapt. H.B. Reit zal op 16 december met de inventaris publiek verkocht worden.

 

Algemeen Handelsblad 28 februari 1893114

Delfzijl, 27 februari. Het Nederlandse barkschip UNION, heden alhier in veiling aangeboden, is verkocht aan de heer B. Drenth te Oude Pekela voor NLG 2700, en zal worden bevaren door kapt. B. Reit.

 

NRC 11 september 1894114

Rotterdam, 10 september. Het Nederlandse barkschip UNION, kapt. B. Reit, van Grangemouth naar Riga, is op zee verlaten. Het volk is gered en op de Tyne aangebracht. (red: Het barkschip UNION, ex CERES II, ex VON DER LUHNE ROHLSTORFF, groot 352 ton, werd in 1862 te Wismar van hout gebouwd en behoorde thans aan de heer F. Drenth te Oude Pekela en werd bevaren door kapt. K. Voordewind)

 

Mulder085 vermeldt:

“31.10.1885 De schoener ‘Frederik Karel’ uit O.P. onder kapt H.B.Reit uit Winschoten is op Goodwinsand gestrand en verongelukt. De bemanning is gered.”

en

“28.05.1888 Het brikschip ‘Frederik Carel’ (F.L.Drenth), kapitein H.B.Reit uit Winschoten is tijdens de reis Sunderland/Rosario (Argentinië) met steenkolen, op de baai van Rio Grande (zuid Brazilië) gestrand en tal wrak. De bemanning werd gered.

‘Kapitein H.B.Reit is zeer ongelukkig in het bevaren van grote wateren, hetgeen kan worden afgeleid uit het feit, dat in de laatste vier jaar door hem drie schepen op zee zijn verloren’ (Mulder voegt eraan toe dat er nog één bij komt.)

en

“28.11.1890 Volgens in Winschoten ontvangen bericht is de ‘Johannes’ uit O.P. onder kapt H.B.Reit, van Riga met balken onderweg naar Delfzijl, op Amager gestrand; het volk gered. Eerder had het schip onder Bornholm door vliegend weer boot, anker en ketting verloren.”

 

 

Datum vanaf: 1894
Kapitein: Reit, Harm Berends

Monsterrollen

Opgemaakt Oude Pekela
Datum: 1890-02-21
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: CERES III
Schipper: Kuiper, Hille
Scheepstype: bark
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten