Inloggen
KINDERDIJK - ID 9347


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1849-10-18 / 1870-05-31 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1849
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Smit, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1849-08-30
Delivery Date: 1849-09-08
Technical Data

Gross Tonnage: 357.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1849
Datum agenda: 1849-10-18
Register nr: 18490783
Scheepsnaam: KINDERDIJK
Type: Bark
Lasten: 357
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Musk Lels
Plaats: Nieuw Lekkerland
Kapitein op moment van verzoek: Ouwehand, W.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1849-09-08 KINDERDIJK
Manager: Murk Lels, Nieuw Lekkerland, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Nieuw Lekkerland, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands
Additional info: Call sign since 1867: PHGW

Date/Name Ship 1870-05-31 KINDERDYK
Manager: Wilh. Robert Lüdtke, Stettin, Germany
Eigenaar: Wilh. Robert Lüdtke, Stettin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / Germany
Callsign: JDCP

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren per 26 mei 1849

Murk Lels, boekhouder, Nieuw Lekkerland 3/32e part
Jan Smit, Nieuw Lekkerland 13/32e part
Cornelis Smit, Alblasserdam  5/32e part
Jan en Kornelis Smit  1/32e part
Bernardus Boogaardt, Krimpen ad Lek  1/32e part
Petrus Adrianus van der Drift, Alblasserdam  1/32e part
Jan Smit, Rotterdam  1/32e part    
Lel Gerrits Lelsz, Buiksloot  1/32e part
Willem Jan Diepeveen, Nijmegen 1/32e part
Gerardus  ten Boven, Nijmegen 1/32e part
Wilhelmus Herbertus van er Heijden, Nijmegen 1/32e part
Jan Simon Theunissen, Nijmegen 1/32e part
Leendert Ferneden, Nieuw Lekkerland  1/32e part
Franciscus Gijsbert Gïtte, Streefkerk 1/32e part
Ship Events Data

1849-08-30: Building History
NRC 310849
Rotterdam, 30 augustus. Heden liep van de werf van de heer J. Smit te Kinderdijk met het beste gevolg van stapel het Nederlandse barkschip KINDERDIJK, groot 357 gemeten lasten. Dit schip, varende voor rekening van de heer Murk Lels te Nieuw Lekkerland, zal gevoerd worden door kapt. W. Ouwehand en is bestemd voor de vaart op de Oost-Indiën.
1849-10-31: NRC 311049
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, mede voor passagiers, waartoe hetzelve uitmuntend is ingericht, het nieuw op de zeilage gebouwd Nederlands gekoperd barkschip KINDERDIJK, kapt. W. Ouwehand, voerende een bekwame scheepsdokter, om medio november te vertrekken. Adres ten kantore van Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
1849-11-27: Stranded
NRC 011249
Deal, 27 november. Het Nederlandse barkschip KINDERDIJK, kapt. Ouwehand, heeft heden morgen op de Goodwinsand gezeten, is echter spoedig weder vlot geworden en heeft, ogenschijnlijk zonder schade, deszelfs koers vervolgd.
1870-05-31: Sold at auction
NRC 110570
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt, zullen als lasthebbende van hunnen meester, op dinsdag de 31e mei 1870, des middags ten 12½ ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, Wijk 1, Nº. 499, publiek verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip KINDERDIJK, laatst gevoerd door kapt. J. Verdoes, volgens meetbrief lang 39 meter 20 centimeter, wijd 6 meter 87 centimeter, hol 5 meter 68 centimeter, en alzo groot 680 ton of 359 lasten, met al zijn rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals het is liggende in de Westerhaven, binnen deze gemeente.
Nog zal afzonderlijk worden verkocht : Een chronometer, van Brockbank & Atkins, Nº. 1228, te bezichtigen bij de heer P. J. Dupont, Noordblaak, Wijk 4, Nº. 132.
1870-06-24: History
NRC 240670
Rotterdam, 23 juni. In de Shipping and Mercantile Gazette van dinsdag de 21e dezer komt het volgende bericht voor uit Sunderland: Des zondags morgens viel, kort na aankomst van het schip KINDERDIJK, te Stettin tehuis behorende, kapt. A.F. Scharlow door het luik in het ruim en bekwam belangrijke verwondingen. Hij werd dadelijk door de heren Dr. Abrath en Dr. Wilson onder behandeling genomen en later naar het hospitaal voor vreemde zeelieden overgebracht. (opm: opgenomen omdat dit de ex-Nederlandse bark KINDERDIJK, gebouwd in 1849 is, inderdaad in 1870 naar Duitsland verkocht. Uit dit bericht blijkt de nieuwe thuishaven en het feit, dat het schip niet verdoopt werd)
1874-04-00: Final Fate: Sunk

04.1874: Op de reis van Amsterdam naar New York, in ballast en met lege petroleumvaten, zwaar lek geraakt en door de bemanning verlaten. Daarna gezonken. Het schip was voor 42.000 mark verzekerd in Stettin.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Willem Dirksz Ouwehand werd geboren op 20 maart 1820 te Katwijk als zoon van Dirk Willemsz Ouwehand en Dirkje Cornelisd. van den Bergh.

Hij trouwde te Katwijk in 1845 met Cornelia Jansd. Kruyt.

Hij overleed op 25 augustus 1879 op de Indische Oceaan na te zijn overboord geslagen op de Ottolina.054-116

 

 

NRC,28 november 1879

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Ouwehand was met vlagnummer R271 in de periode 1849 t/m 1870 lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.Ouwehand met vlagnummer R271 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851, 1855                                      van de bark “Kinderdijk”                     357 last  varend voor M.Lels te Kinderdijk

*    1858, 1859, 1862                                      van de bark “Krimpen aan de Lek”    371 last  varend voor M.Lels te Kinderdijk

*    1863 t/m 1867                                           van het fregat “Kanagawa”                 642 last  varend voor M. Lels te Alblasserdam

 

Op 31 januari 1862 vertrok vanuit Indië de bark “Krimpen aan de Lek” onder kapitein W.Ouwehand en arriveerde in Nederland op 17 mei 1862 na een reis van 105 dagen (de havens zijn niet vermeld)026(38/330).

 

Op 20 maart 1867 vertrok vanuit Semarang het fregat “Kanawaga” van Murk Lels onder kapitein W.Ouwehand en arriveerde 14 juli 1867 in Texel na een reis van 115 dagen026(39/068).

 

Bouma025 vermeldt W.Ouwehand als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1856 op de bark “Kinderdijk”, gebouwd in 1849 te Kinderdijk, 680 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

      Lloyd’s vermeldt: “28 Nov 1849  KINDERDIJK  been on shore.”087.

*    1857 t/m 1863 op de bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de Lek, 703 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*    1864 t/m 1869 op het fregat “Kanagawa”, gebouwd in 1863 te Krimpen aan de Lek, 1170 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*    1870 t/m 1879 op het fregat “Ottolina”, gebouwd in 1870 te Krimpen aan de Lek, 1456 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Foto (nr.54) beschikbaar van kapitein W.Ouwehand047.

“Kapitein Willem Dirksz Ouwehand kreeg van de Amerikaanse regering, via de ZHRM (=Zuid-Hollandse Reddings Maatschappij), een grote gouden medaille uitgereikt voor het redden van 13 schipbreukelingen van de Amerikaanse clipper “IOWA”, tijdens hevig noodweer voor San Antonio (Chili) rond 1853”. (dit moet dus geweest zijn met de “Kinderdijk”)

De publicatie bevat foto’s van Willem Dirksz Ouwehand en het fregat Ottolina054-116.

“Ja, vrome kapitein Willem Ouwehand, gij die , ik meen op 76-jarigen ouderdom, door een stortzee, die de “Kanawaga” beliep, overboord geworpen werd en jammerlijk in de golven omkwaamt, …”075. (van der Wal  maakt hier een fout. Ouwehand kwam om op de “Ottolina” - zie hier voor)

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.

 

Obe Douwes van der Wal, als matroos aan boord van de “Kinderdijk” onder gezag van kapitein Willem Ouwehand, beschrijft deze als het volgt:

“   laat ons eerst eens kennis maken met den gezagvoerder. Het is een man van middelbaren leeftijd. Zijn geheele voorkomen en handelingen duiden den onvervalschten Nederlandschen zeeman aan. Van Christelijke beginselen, rechtvaardig en gestreng, duldde hij geen laks- of halfheid. Het leven daar aan boord was aangenaam … aanpakken was de leus, maar ook rust op zijn tijd. ’s Morgens en ’s avonds verzamelde hij de bemanning om zich heen, dan sprak hij een gebed of dankzegging uit, naar de omstandigheden zulks medebrachten en Zondagsmorgens werd kerk gehouden (als het weder zulks toeliet) met het voorlezen van een preek uit “De Godsdienstige Zeeman”, er werd een psalmvers gezongen en verder de Zondag in gepaste vrolijkheid doorgebracht. Vloeken of onzedelijke taal werden niet geduld, ordinaire liederen mochten niet gezongen worden, Ziehier onze gezagvoerder in ’t kort geschetst, een man die door zijn ondergeschikten geacht en geprezen werd. Zelden heb ik dan ook zoo’n goeden geest aan boord van een schip aangetroffen.”075.

Van der Wal beschrijft zijn eerste reis onder kapitein Ouwehand, zonder daarbij een jaar te noemen. Het zal rond 1853 zijn geweest. De eerste reis ging vanuit Asterdam/Nieuwediep naar New York dat na 28 dagen werd bereikt. Men had aldaar bij Staten-Eiland met zware ijsgang te kampen. De reis ging daarna naar Trinidad de Cuba waar suiker werd ingenomen, dat naar Rotterdam werd vervoerd.

Op de tweede reis werd het geladen met suiker en steenkool naar Valparaiso via Kaap Hoorn. Dat werd bereikt na 118 dagen. Hier werd gelost en meel geladen voor Melbourne. Tevens werd extra gerst geladen in San Antonio niet ver van Valparaiso. Op de rede van San Antonio werd een zware storm doorstaan, waarbij een Amerikaanse clipper op de klippen kapot sloeg. Een deel van de bemanning werd door een aantal vrijwilligers op de “Kinderdijk” gered. In Melbourne werd wederom gelost en daarna vervolgde men de reis naar Akyab. Aldaar ontmoette men de “Kortenaer” onder leiding van kapitein Willem van der Plas waar een weddenschap werd gewonnen (zie bij Willem van der Plas). Via St.Helena werd Falmouth bereikt na 148 dagen. Vandaar ging het naar Hamburg - Londen - Australië (Sydney) - Batavia. Op Java werd suiker, koffie en peper ingenomen waarna terug gezeild werd naar Nederland.075.

 

In de collectie van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn bevinden zich een fotoreproductie van de bark “Ottolina”. Bruikleen van A.Lels. Onderschrift is “Ottolina van Alblasserdam, reeder Murk Lels, kapitein W.Ouwehand.”

 

Het fregat “Kinderdijk”onder kapitein W.Ouwehand verliet Brouwershaven op 12 november 1853 en arriveerde via Kaap Hoorn op 15 februari Valparaiso. Op 30 maart 1854 werden 14 bemanningsleden van een Peruviaans schip opgenomen dat op de klippen was gelopen.. Verder reis niet bekend.121

 

In de Harlinger Courant van begin Januari 1853 (geen preciese datum op de fotokopie) staat onder de rubriek

Harlinger Courant januari 1853

gepraaide schepen

Kapt. van der Horst, van Cheribon in Texel binnen rapporteert den 16den December, op 3o26 NBr. en 21o26’WL, gepraaid te hebben, de schepen Kinderdijk, kapt. Ouwehand, van Rotterdam naa Valparaiso, aan boord alles wel; en Hydrus, van Lissabon naar Rio Grande.

 

NRC 21 januari 1853114

Rotterdam, 20 januari. Volgens een particulier schrijven van kapt. Ouwehand, gezagvoerder van het schip KINDERDIJK, van hier naar Valparaiso, d.d. 16 december l.l, bevond hij zich toen in goede staat zeilende op 04º N.B. en 22º W.L. Tussen de 22e en 23e november l.l. had hij op de Gronden (opm: het ondiepe gedeelte van de Atlantische Oceaan voor de ingang van Het Kanaal; ruwweg het gebied binnen de 100 vademlijn) zwaar stormweer doorgestaan, en daarin enige zeilen verloren en enige onbeduidende schade bekomen.

 

NRC 22 februari 1853114

Rotterdam, 21 februari. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 16 schepen, als:

Voor Rotterdam: KINDERDIJK, kapt. W. Ouwehand, DRIE GEBROEDERS, kapt. J. Wilhelmie, PICTURA, kapt. R.J. Scholten, PRINSES MARIANNE, kapt. F. Rietmieijer, BERNHARD HERTOG VAN SAXEN WEIMAR, kapt. P.H. Hazewinkel (van Dordrecht)……

 

Algemeen Handelsblad 19 juni 1854114

Amsterdam, 17 juni. De navolgende schepen zijn te Londen naar de Australische volksplanting bevracht:

Naar Sydney: GRAAF VAN NASSAU, 689 ton, van Amsterdam, kapt. E. Sanders; DRIE GEBROEDERS, 392 ton, van Rotterdam, kapt. L.J. Wilhelmie; KINDERDIJK, 693 ton, van de Kinderdijk, kapt. W. Ouwehand; ARDJOENO, 522 ton, van Amsterdam, kapt. S.R. Post; en GENERAAL LIST , 765 ton, van Amsterdam, kapt. K. Latjes……

 

NRC 11 november 1856114

Krimpen aan de Lek, 10 november. Hedenmiddag ten 3 ure is van de werf van de heren J. en K. Smit alhier met het beste gevolg te water gelaten het barkschip KRIMPEN A/D LEK, groot circa 380 gemeten lasten, voor rekening ener rederij onder directie van de heer Murk Lels te Alblasserdam. Dit schip zal worden gevoerd door kapt. W. Ouwehand en is bestemd voor de grote vaart.

 

NRC 20 mei 1857114

Rotterdam, 19 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende …. schepen, als :

Voor Rotterdam : JACOBA CORNELIA, kapt. F. Rooseboom; EVERDINA ELIZABETH, kapt. C.J. Tönjes; CANTON, kapt. H.J. Tweehuis; ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott; ARGO, kapt. A. Weber; SCHOONDERLOO, kapt. D. Kruy ; JACOBUS, kapt. J.J. van Loon; SOUBURG, kapt. H.B.L. Evers; VERTROUWEN, kapt. H.O. Piccardt; BULGERSTEIJN, kapt. A.J. Maas; LANDBOUW, kapt. P.A. Kleijnenberg; KRIMPEN A/D LEK, kapt. W. Ouwehand; WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van den Dries……

 

Zierikzeesche Courant 14 januari 1860114

Brouwershaven, 11 januari. Binnengekomen: KRIMPEN a/d LEK, kapt. W. Ouwehand, van Rotterdam naar Kanagawa (bij Jeddo [opm: bedoeld wordt Jedo, thans Tokyo]), gesleept per stoomboot BROUWERSHAVEN binnendoor van Hellevoetsluis.

 

NRC 20 juni 1862114

Rotterdam, 19 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de …. navolgende schepen:

Voor Rotterdam: LOUIS MEIJER, kapt. G.H. Holtgreve; VREDE, kapt. J.L. ten Bruggen; BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, kapt. A. Hoogenstraaten; KRIMPEN AAN DE LEK, kapt. W. Ouwehand…..

 

NRC 12 april 1864114

Rotterdam, 11 april. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende …. schepen, als:

Voor Rotterdam: PHILIPS VAN MARNIX (op 8 oktober 1863 te water gelaten), kapt. L.T. van Ruyven; KANAGAWA, kapt. W. Ouwehand; ALBLASSERDAM, kapt. J. ‘t Hoen; HENDRIK-IDO-AMBACHT, kapt. L. Bijl; KORTENAER, kapt. A.T. Schuchard; BATAVIA, kapt. J.J. Prange; HENRIETTE GERARDINA SUSANNE (voorheen genaamd HENRIETTE MARIA) , kapt. A. Sissingh, en CORNELIS ANTHONIE, A.E. Bouten…..

 

NRC 13 februari 1869114

Rotterdam, 12 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende …. schepen, als:….

….Voor Rotterdam, KANAGAWA, kapt. W. Ouwehand, 642 lasten, à NLG 82,99…..

 

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Ouwehand, Willem Dirksz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Dirk Klaassz Zwanenburg werd geboren te Katwijk op 17 maart 1823 als zoon van Klaas Ameriksz Zwanenburg en Marijtje Dirksd Kuyt.

Hij trouwde in 1850 te Katwijk met Aagje Arrisd. Plokker.

Hij overleed te Katwijk op 25 oktober 1915.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Zwanenburg was met vlagnummer R478 in de periode 1857 t/m 1876 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”058

 

In: W.van der Plas en K.Meijles.Katwijkse Kapiteins en hun schepen.”054-193 staat een foto van het gezin Zwanenburg (vader. moeder, 4 dochters) en de bark “Kinderdijk” welk schip de Rotterdamse collegevlag nr. R289 voert. Dit is de vlag van kapitein A.P.Achenbach.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Op 21 maart 1867 vertrok van Batavia de bark “Batavia” van Murk Lels onder kapitein D.Zwanenburg en arriveerde 13 juli 1867 te Brouwershaven na 113 zeildagen.026 (39/068)

 

In de Jaarverslagen van de “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” staat kapitein D.Zwanenburg met vlagnummer R478 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*      1858, 1859, 1862 t/m 1864        bark Kinderdijk         359 last    M.Lels te Alblasserdam

*      1865 t/m 1867                              bark “Batavia”          400 last    M.Lels te Alblasserdam

*      1874                                               bark “Otto”                373 last    Murk Lels te Alblasserdam

 

Bouma025 vermeldt D.Zwanenburg als gezagvoerder gedurende:

*      1857 t/m 1865 op de bark “Kinderdijk”, gebouwd in 1849 te Kinderdijk, 680 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*      1866 t/m 1874 op de bark “Batavia”, gebouwd in 1861 te Krimpen aan de Lek, 756 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*      1875 van de bark “Ottto”, gebouwd in 1852 te Kinderdijk, 760 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam. Het schip werd in 1875 verkocht in de Oostzee.

 

Overige bijzonderheden

Zierikzeesche Courant 16 januar 1864

Te Brouwershaven op 12 januari gearrriveerd de “Kinderdijk”, kapitein D.Zwanenburg, van Batavia naar Rotterdam.

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Zwanenburg, Dirk Klaasz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jacob Bastiaansz. Verdoes werd geboren te Katwijk op 05 september 1833 als zoon van Bastiaan Dirksz. Verdoes en Marrigje Klaasd. Dubbeldam.

Hij trouwde te Katwijk in 1859 met Aagje Cornelisd. van Duijn

Hij overleed ter plaatse op 13 oktober 1886.

Hij was van 1866-1870 gezagvoerder op de Kinderdijk, van 1871-1873 op de Argo en in 1874 op de bark Batavia. De publicatie geeft een portret van de schoener-bark Argo054-180.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Verdoes was met vlagnummer R12 in de periode 1866 t/m 1876 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

J.Verdoes was permanent commissaris van de Maatschappij van 1839-1842058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J. Verdoes met vlagnummer R12 gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1866, 1867                                    van de bark “Kinderdijk”       359 last  varend voor Murk Lels a/d Kinderdijk

*   1874                                               geen vermelding van schip en reder

 

Bouma025 vermeldt J.Verdoes als gezagvoerder gedurende:

*   1866 t/m 1870 op de bark “Kinderdijk”, gebouwd in 1849 te Kinderdijk, 580 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam. In 1870 werd het schip verkocht naar Duitsland;

*   1871-1872 op de 4/msch. “Argo”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 537 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam. Het schip werd in 1872 verkocht naar het buitenland;

*   in 1874 op de bark “Batavia”, gebouwd in 1861 te Krimpen aan de Lek, 756 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam. Het schip verongelukte in 1874 in de Torresstraat (gezien de overlijdensdatum van de kapitein in 1886 _ zie hierboven - heeft hij dit ongeluk overleefd).

 

Overige bijzonderheden

Op 04 maart 1867 vertrok van Cardiff de bark "Kinderdijk" onder kapitein J.Verdoes en arriveerde op 13 juni 1867 te Batavia na een reis van 101 dagen. "Het schip was goed dichtgebleven" vermeldt de Kapitein "in een reeks van stormen, was de geheele stuurboordverschansing weggeslagen, alsmede het rondhuid, stuurrad, kajuitlantaarns, benevens andere losse boel, waarbij de kippenhokken. De man aan het roer brak tijdens zoo'n ravage een been, en anderen geraakten zwaar gewond"026(39/068).

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Verdoes, Jan Bastiaansz
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Scherlau, Alb.F. - Altwarp
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Kantongerecht Sliedrecht Archiefnummer NAHaag 3.03.37.135.179.

foto 025-029

Cedule
Naam schip KINDERDIJK

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Nieuw Lekkerland, 8 september 1849

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Murk Lels, Nieuw Lekkerland, Jan Smit Nieuw Lekkerland, Cornelis Smit. Alblasserdam

te voeren door kapt. N. Ouwehand

grootte in tonnen 362 lasten

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Kinderdijk

plaats / datum registratie Papendrecht, 9 oktober 1849

nummer van registratie deel 16, blad 72 verso, vak 7

notaris Mr. Antonie Paulus Weggeman Guldemont, kantonrechter te Sliedrecht

prijs

bijzonderheden: Getoond wordt de bijlbrief; het schip ligt thans te Alblasserdam


researcher/datum research: FM/181115










Bijlage bij acte 179 van 1849, schip KINDERDIJK

Eigenaren per 9 oktober 1849

Murk Lels, boekhouder, Nieuw Lekkerland 3/32e part
Jan Smit, Nieuw Lekkerland 13/32e part
Cornelis Smit, Alblasserdam 5/32e part
Jan en Kornelis Smit 1/32e part
Bernardus Boogaardt, Krimpen ad Lek 1/32e part
Petrus Adrianus van der Drift, Alblasserdam 1/32e part
Jan Smit, Rotterdam 1/32e part
Lel Gerrits Lelsz, Buiksloot 1/32e part
Willem Jan Diepeveen, Nijmegen 1/32e part
Gerardus ten Boven, Nijmegen 1/32e part
Wilhelmus Herbertus van er Heijden, Nijmegen 1/32e part
Jan Simon Theunissen, Nijmegen 1/32e part
Leendert Ferneden, Nieuw Lekkerland 1/32e part
Franciscus Gijsbert Gïtte, Streefkerk 1/32e part





















Naam KINDERDIJK
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1849
Toegang 3.03.37
Inventaris 135

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: (Bouma. S. 434; Nieuwe Rotterdamse Courant, 31.8.49, 1.12.49, 11.5.70, 24.6.70, mitget. von E.A.Kruidhof; Hb. 1872,73; GL-Reg. 1873, Stat.d.dt.Reichs 1874, Nr.?)