Inloggen
Gezagvoerder

Ouwehand, Willem Dirksz

Naam: Ouwehand, Willem Dirksz
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 4
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
KINDERDIJK 1849 Bark Sailing Vessel 9347 Bekijk schip
OTTOLINA 1870 Fregat Sailing Vessel 16650 Bekijk schip
KANAGAWA 1864 Fregat Sailing Vessel 16007 Bekijk schip
KRIMPEN AAN DE LEK 1857 Bark Sailing Vessel 15175 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Willem Dirksz Ouwehand werd geboren op 20 maart 1820 te Katwijk als zoon van Dirk Willemsz Ouwehand en Dirkje Cornelisd. van den Bergh.

Hij trouwde te Katwijk in 1845 met Cornelia Jansd. Kruyt.

Hij overleed op 25 augustus 1879 op de Indische Oceaan na te zijn overboord geslagen op de Ottolina.054-116

 

 

NRC,28 november 1879

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Ouwehand was met vlagnummer R271 in de periode 1849 t/m 1870 lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.Ouwehand met vlagnummer R271 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851, 1855                                      van de bark “Kinderdijk”                     357 last  varend voor M.Lels te Kinderdijk

*    1858, 1859, 1862                                      van de bark “Krimpen aan de Lek”    371 last  varend voor M.Lels te Kinderdijk

*    1863 t/m 1867                                           van het fregat “Kanagawa”                 642 last  varend voor M. Lels te Alblasserdam

 

Op 31 januari 1862 vertrok vanuit Indië de bark “Krimpen aan de Lek” onder kapitein W.Ouwehand en arriveerde in Nederland op 17 mei 1862 na een reis van 105 dagen (de havens zijn niet vermeld)026(38/330).

 

Op 20 maart 1867 vertrok vanuit Semarang het fregat “Kanawaga” van Murk Lels onder kapitein W.Ouwehand en arriveerde 14 juli 1867 in Texel na een reis van 115 dagen026(39/068).

 

Bouma025 vermeldt W.Ouwehand als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1856 op de bark “Kinderdijk”, gebouwd in 1849 te Kinderdijk, 680 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

      Lloyd’s vermeldt: “28 Nov 1849  KINDERDIJK  been on shore.”087.

*    1857 t/m 1863 op de bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de Lek, 703 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*    1864 t/m 1869 op het fregat “Kanagawa”, gebouwd in 1863 te Krimpen aan de Lek, 1170 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*    1870 t/m 1879 op het fregat “Ottolina”, gebouwd in 1870 te Krimpen aan de Lek, 1456 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Foto (nr.54) beschikbaar van kapitein W.Ouwehand047.

“Kapitein Willem Dirksz Ouwehand kreeg van de Amerikaanse regering, via de ZHRM (=Zuid-Hollandse Reddings Maatschappij), een grote gouden medaille uitgereikt voor het redden van 13 schipbreukelingen van de Amerikaanse clipper “IOWA”, tijdens hevig noodweer voor San Antonio (Chili) rond 1853”. (dit moet dus geweest zijn met de “Kinderdijk”)

De publicatie bevat foto’s van Willem Dirksz Ouwehand en het fregat Ottolina054-116.

“Ja, vrome kapitein Willem Ouwehand, gij die , ik meen op 76-jarigen ouderdom, door een stortzee, die de “Kanawaga” beliep, overboord geworpen werd en jammerlijk in de golven omkwaamt, …”075. (van der Wal  maakt hier een fout. Ouwehand kwam om op de “Ottolina” - zie hier voor)

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.

 

Obe Douwes van der Wal, als matroos aan boord van de “Kinderdijk” onder gezag van kapitein Willem Ouwehand, beschrijft deze als het volgt:

“   laat ons eerst eens kennis maken met den gezagvoerder. Het is een man van middelbaren leeftijd. Zijn geheele voorkomen en handelingen duiden den onvervalschten Nederlandschen zeeman aan. Van Christelijke beginselen, rechtvaardig en gestreng, duldde hij geen laks- of halfheid. Het leven daar aan boord was aangenaam … aanpakken was de leus, maar ook rust op zijn tijd. ’s Morgens en ’s avonds verzamelde hij de bemanning om zich heen, dan sprak hij een gebed of dankzegging uit, naar de omstandigheden zulks medebrachten en Zondagsmorgens werd kerk gehouden (als het weder zulks toeliet) met het voorlezen van een preek uit “De Godsdienstige Zeeman”, er werd een psalmvers gezongen en verder de Zondag in gepaste vrolijkheid doorgebracht. Vloeken of onzedelijke taal werden niet geduld, ordinaire liederen mochten niet gezongen worden, Ziehier onze gezagvoerder in ’t kort geschetst, een man die door zijn ondergeschikten geacht en geprezen werd. Zelden heb ik dan ook zoo’n goeden geest aan boord van een schip aangetroffen.”075.

Van der Wal beschrijft zijn eerste reis onder kapitein Ouwehand, zonder daarbij een jaar te noemen. Het zal rond 1853 zijn geweest. De eerste reis ging vanuit Asterdam/Nieuwediep naar New York dat na 28 dagen werd bereikt. Men had aldaar bij Staten-Eiland met zware ijsgang te kampen. De reis ging daarna naar Trinidad de Cuba waar suiker werd ingenomen, dat naar Rotterdam werd vervoerd.

Op de tweede reis werd het geladen met suiker en steenkool naar Valparaiso via Kaap Hoorn. Dat werd bereikt na 118 dagen. Hier werd gelost en meel geladen voor Melbourne. Tevens werd extra gerst geladen in San Antonio niet ver van Valparaiso. Op de rede van San Antonio werd een zware storm doorstaan, waarbij een Amerikaanse clipper op de klippen kapot sloeg. Een deel van de bemanning werd door een aantal vrijwilligers op de “Kinderdijk” gered. In Melbourne werd wederom gelost en daarna vervolgde men de reis naar Akyab. Aldaar ontmoette men de “Kortenaer” onder leiding van kapitein Willem van der Plas waar een weddenschap werd gewonnen (zie bij Willem van der Plas). Via St.Helena werd Falmouth bereikt na 148 dagen. Vandaar ging het naar Hamburg - Londen - Australië (Sydney) - Batavia. Op Java werd suiker, koffie en peper ingenomen waarna terug gezeild werd naar Nederland.075.

 

In de collectie van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn bevinden zich een fotoreproductie van de bark “Ottolina”. Bruikleen van A.Lels. Onderschrift is “Ottolina van Alblasserdam, reeder Murk Lels, kapitein W.Ouwehand.”

 

Het fregat “Kinderdijk”onder kapitein W.Ouwehand verliet Brouwershaven op 12 november 1853 en arriveerde via Kaap Hoorn op 15 februari Valparaiso. Op 30 maart 1854 werden 14 bemanningsleden van een Peruviaans schip opgenomen dat op de klippen was gelopen.. Verder reis niet bekend.121

 

In de Harlinger Courant van begin Januari 1853 (geen preciese datum op de fotokopie) staat onder de rubriek

Harlinger Courant januari 1853

gepraaide schepen

Kapt. van der Horst, van Cheribon in Texel binnen rapporteert den 16den December, op 3o26 NBr. en 21o26’WL, gepraaid te hebben, de schepen Kinderdijk, kapt. Ouwehand, van Rotterdam naa Valparaiso, aan boord alles wel; en Hydrus, van Lissabon naar Rio Grande.

 

NRC 21 januari 1853114

Rotterdam, 20 januari. Volgens een particulier schrijven van kapt. Ouwehand, gezagvoerder van het schip KINDERDIJK, van hier naar Valparaiso, d.d. 16 december l.l, bevond hij zich toen in goede staat zeilende op 04º N.B. en 22º W.L. Tussen de 22e en 23e november l.l. had hij op de Gronden (opm: het ondiepe gedeelte van de Atlantische Oceaan voor de ingang van Het Kanaal; ruwweg het gebied binnen de 100 vademlijn) zwaar stormweer doorgestaan, en daarin enige zeilen verloren en enige onbeduidende schade bekomen.

 

NRC 22 februari 1853114

Rotterdam, 21 februari. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 16 schepen, als:

Voor Rotterdam: KINDERDIJK, kapt. W. Ouwehand, DRIE GEBROEDERS, kapt. J. Wilhelmie, PICTURA, kapt. R.J. Scholten, PRINSES MARIANNE, kapt. F. Rietmieijer, BERNHARD HERTOG VAN SAXEN WEIMAR, kapt. P.H. Hazewinkel (van Dordrecht)……

 

Algemeen Handelsblad 19 juni 1854114

Amsterdam, 17 juni. De navolgende schepen zijn te Londen naar de Australische volksplanting bevracht:

Naar Sydney: GRAAF VAN NASSAU, 689 ton, van Amsterdam, kapt. E. Sanders; DRIE GEBROEDERS, 392 ton, van Rotterdam, kapt. L.J. Wilhelmie; KINDERDIJK, 693 ton, van de Kinderdijk, kapt. W. Ouwehand; ARDJOENO, 522 ton, van Amsterdam, kapt. S.R. Post; en GENERAAL LIST , 765 ton, van Amsterdam, kapt. K. Latjes……

 

NRC 11 november 1856114

Krimpen aan de Lek, 10 november. Hedenmiddag ten 3 ure is van de werf van de heren J. en K. Smit alhier met het beste gevolg te water gelaten het barkschip KRIMPEN A/D LEK, groot circa 380 gemeten lasten, voor rekening ener rederij onder directie van de heer Murk Lels te Alblasserdam. Dit schip zal worden gevoerd door kapt. W. Ouwehand en is bestemd voor de grote vaart.

 

NRC 20 mei 1857114

Rotterdam, 19 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende …. schepen, als :

Voor Rotterdam : JACOBA CORNELIA, kapt. F. Rooseboom; EVERDINA ELIZABETH, kapt. C.J. Tönjes; CANTON, kapt. H.J. Tweehuis; ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott; ARGO, kapt. A. Weber; SCHOONDERLOO, kapt. D. Kruy ; JACOBUS, kapt. J.J. van Loon; SOUBURG, kapt. H.B.L. Evers; VERTROUWEN, kapt. H.O. Piccardt; BULGERSTEIJN, kapt. A.J. Maas; LANDBOUW, kapt. P.A. Kleijnenberg; KRIMPEN A/D LEK, kapt. W. Ouwehand; WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van den Dries……

 

Zierikzeesche Courant 14 januari 1860114

Brouwershaven, 11 januari. Binnengekomen: KRIMPEN a/d LEK, kapt. W. Ouwehand, van Rotterdam naar Kanagawa (bij Jeddo [opm: bedoeld wordt Jedo, thans Tokyo]), gesleept per stoomboot BROUWERSHAVEN binnendoor van Hellevoetsluis.

 

NRC 20 juni 1862114

Rotterdam, 19 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de …. navolgende schepen:

Voor Rotterdam: LOUIS MEIJER, kapt. G.H. Holtgreve; VREDE, kapt. J.L. ten Bruggen; BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, kapt. A. Hoogenstraaten; KRIMPEN AAN DE LEK, kapt. W. Ouwehand…..

 

NRC 12 april 1864114

Rotterdam, 11 april. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende …. schepen, als:

Voor Rotterdam: PHILIPS VAN MARNIX (op 8 oktober 1863 te water gelaten), kapt. L.T. van Ruyven; KANAGAWA, kapt. W. Ouwehand; ALBLASSERDAM, kapt. J. ‘t Hoen; HENDRIK-IDO-AMBACHT, kapt. L. Bijl; KORTENAER, kapt. A.T. Schuchard; BATAVIA, kapt. J.J. Prange; HENRIETTE GERARDINA SUSANNE (voorheen genaamd HENRIETTE MARIA) , kapt. A. Sissingh, en CORNELIS ANTHONIE, A.E. Bouten…..

 

NRC 13 februari 1869114

Rotterdam, 12 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende …. schepen, als:….

….Voor Rotterdam, KANAGAWA, kapt. W. Ouwehand, 642 lasten, à NLG 82,99…..