Inloggen
NOACH II - ID 8861


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1867-07-20 / 1887-02-22 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1867
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Smit, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1866-00-00
Launch Date: 1867-05-25
Delivery Date: 1867-07-06
Technical Data

Net Tonnage: 952.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 503.00 lasts
 
Length 1: 50.00 Meters Registered
Beam: 7.61 Meters Registered
Depth: 5.63 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-187?
Type: Rigging changed
Omschrijving: In de loop van de tijd is de NOACH II van fregat veranderd in bark. Wanneer is (nog) niet na te gaan

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1867
Datum agenda: 1867-07-20
Register nr: 18670548
Scheepsnaam: NOACH II
Type: Fregat
Lasten: 503
Gebouwd in plaats: Ridderkerk
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Smit Jr. Fop
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Wierikx, P.
Opmerkingen: 1868 - 515-datum besluit nieuwe zeebrief31-07-1868-60- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Rdderkerk

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1867-07-06 NOACH II
Manager: Fop Smit Jr., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Fop Smit Jr., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PMWK

Date/Name Ship 1887-02-00 JAVA
Manager: G. Milne & Co., Aberdeen, Great Britain
Eigenaar: G. Milne & Co., Aberdeen, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Aberdeen / Great Britain
Callsign: KLSM
Additional info: Off.no.88871, registered Aberdeen 4th April 1887

Ship Events Data

1867-09-03: NRC 030967. Rotterdam, 2 september. Aan de Boompjes ligt thans het nieuw gebouwd, gekoperd klipper- fregatschip NOACH II, ’t welk gevoerd zal worden door de gezagvoerder P. Wierikx, behorende tot de rederij van de heer Fop Smit Jr., alhier. Het schip trekt de aandacht door zijn fraaie bouw. Het is tevens uitmuntend en doelmatig ingericht voor passagiers en heeft zeer ruime, luchtige en comfortabele hutten aan boord. Zelden heeft men een schip gezien, waarvan de hutten zo ruim zijn gebouwd, daarbij komt nog een opmerking, dat de schijnlichten zodanig zijn ingericht, dat men uit de salon alles op de campagne kan zien werken, en daarentegen niets van het dek in de salon kan gezien worden. Het schip aanvaardt in de tweede helft dezer maand de reis naar Batavia.
1881-12-25: Collision
Rotterdam, 25 december. Volgens telegram is het schip NOACH II, kapt. Poortman, van Batavia naar Rotterdam, met schade door aanvaring te Plymouth binnengelopen.
1887-02-22: Sold to foreign country
Advertentie. Publieke Verkoping. Hessel M. Lels, makelaar te Rotterdam, zal dinsdag 22 februari 1887, des middags ten 12 ure, in de zaal Verscheidenheid en Overeenstemming aan de Scheepmakershaven no. 29 te Rotterdam, publiek veilen het Nederlandse barkschip NOACH II, laatst gevoerd door kapt. B. Poortman, groot 952 register tonnen, gebouwd in 1867. Het schip is thans liggende in de Kous, Oud-Delfshaven. Volledige inventarislijsten worden spoedigst verkrijgbaar gesteld.
Het schip is inmiddels uit de hand te koop. Nadere informatiën bij de cargadoors Hudig & Pieters, en bij de makelaar bovengenoemd. Het Nederlandse barkschip NOACH II, groot 952 register ton, gebouwd in 1867, werd niet geveild, als zijnde te voren voor GBP 850 aan een Engelse firma uit de hand verkocht.
1887-11-00: Final Fate: Missing

De Britse bark JAVA, kapt. J. Beynon, is op 11 november 1887 met een lading hout vertrokken van Pensacola naar Hull. Sindsdien is nooit meer iets van schip of opvarenden vernomen (bron: Parliamentary Papers 1887/88)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Petrus Wierikx werd geboren op 01 mei 1816 te Zierikzee als zoon van de Rooms-Katholieke Anthonie Wierikx en Jozina de Neef.

Anthonie was eerder gehuwd met Theodora Gijsberta van Beuzekom en voor een derde keer op 23 juli 1886 te Rotterdam met Dederika Elizabeth Coerman.

Petrus Wierkx overleed op 16 november 1892 te Rotterdam005.

Nakomelingen van Petrus zijn naar Zweden gegaan, waar nu nog nakomelingen wonen.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Wierikx was met vlagnummer R6 in de periode 1847/48 t/m 1873 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

P.Wierikx was in 1868 permanent commissaris, in 1855 en 1869 afwisselend commissaris en in 1871 vice-president van de Maatschappij058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat P.Wierkx met vlagnummer R6 als gezagvoerder in de ledenlijsten vermeld in058:

*   1849, 1851                op de bark “Reijerwaard” 242 last varend voor F.Smit te Kinderdijk

*   1855                           op de bark “Noach”                       500 last       varend voor F.Smit te Kinderdijk

*   1858, 1859, 186        op het fregat “Noach”                    472 last       varend voor F.Smit te Kinderdijk

*   1863 t/m 1866          op het fregat “Lichtstraal”             790 last       varend voor F.Smit te Kinderdijk

*   1867                           op het fregat “Noach II                  “503 last     varend voor F.Smit Jr te Rotterdam

 

P.Wierikx was van 1868-1870 kapitein op het houten fregat “Noach III”, gebouwd in 1868 door J.Smit te Slikkerveer, 117 ton, varend voor rederij Fop Smit Jr te Rotterdam052

 

Bouma025 vermeldt P.Wierikx als gezagvoerder gedurende:

*   1849 t/m 1855 van de bark “Reyerwaard”, gebouwd in 1848 op de werf van Fop Smit te Slikkerveer, 459 ton o.m., varend voor Fop Smit te Kinderdijk;

*   1858 t/m 1862 van het fregat “Noach I”, gebouwd in 1857 op de werf van Smit te Kinderdijk, 892 ton o.m., varend voor Fop Smit te Kinderdijk;

*   1864 t/m 1867 van het fregat “Lichtstraal”, gebouwd in 1864 op de werf van Smit te Slikkerveer, 1500 ton o.m., varend voor Fop Smit te Kinderdijk;

*   1868 van het fregat “Noach II”, gebouwd in 1867 op de werf van Smit te Slikkerveer, 945 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam;

*   1869 t/m 1870 van het fregat “Noach III, gebouwd in 1869 op de werf van Smit te Slikkerveer, 1230 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam;

Hedenmiddag liep met gunstig gevolg te water van de werf te Kinderdijk, het aldaar nieuw gebouwde 3/m clipperschip (fregat) Noach III, groot 650 gemeten lasten of circa. 1.300 ton gebouwd voor rekening van den Heer Fop Smit Jr. te Rotterdam en gevoerd zullende worden door kapt. P. Wierikx.

Onmiddellijk daarna is voor rekening van den Heer J. Smit Fz. de kiel gelegd voor een clipperfregatschip van circa 1100 gemeten lasten, dat de naam zal dragen van Liberaal

Bron: www.grotezeilvaart.nl

*   1873 op het 3/m schip “Liberaal”, gebouwd in 1872 o de werf van Smit te Slikkerveer, 2062 ton o.m., varend voor J.Smit te Slikkerveer.

Petrus Wierikx was een vaste kapitein op de nieuwe schepen van Fop Smit te Kinderdijk.

 

Overige bijzonderheden

“In 1857 wordt op de werf van Fop Smit de “Noach” tewatergelaten. Met deze tewaterlating komt een begin aan de aktieve vaarperiode van een schip, dat later een van de snelste klipperschepen die ooit onder Nederlandse vlag gevaren hebben, blijkt te zijn.

De “Noach” wordt voor eigen rekening gebouwd, hetgeen in die dagen niets bijzonders is. Tijdens de bouw van het schip is de aanstaande kapitein P.Wierikx druk in de weer om vooral het ijzerwerk van masten en tuigage te controleren. Dit ijzerwerk wordt in de eigen smederij gemaakt en volgens overlevering stond de heer Wierikx zelfs bekend als een ongemakkelijke pottenkijker.” …

“Per advertentie, geplaatst door de cargadoor, wordt de “Noach” gepresenteerd als “passagiersschip in lading” met bestemming Batavia.” …

“Op 23 mei 1858 gaat het schip anker op (te Hellevoetsluis) … De eerste uitreis van het schip, onder commando van kapitein P.Wierikx, met bestemming Batavia begint.

Op 4 augustus bevindt het schip zich op 42 graden en 25 minuten zuiderbreedte en 36 graden en 35 minuten oosterlengte onder de zuidelijke punt van Afrika. … op 22 augustus is de positie … onder midde- Sumatra. Derhalve werd gemiddeld ruim 253 mijl per etmaal afgelegd of ruim 42 mijl per wacht. … Batavia wordt op 27 augustus 1858 bereikt, de uitreis duurde 97 dagen. De thuisreis begint op 13 november en op 4 februari 1859 wordt Brouwershaven bereikt, de totale reisduur … bedragt 82 dagen.

De tweede, derde en vierde rondreis naar Batavia staan eveneens onder commando van kapitein Wierikx.”

Opgaven over deze reizen zijn:

  1. Brouwershaven - Batavia 01 mei - 14 juli 1861                                                    72 dagen

     Batavia - Brouwershaven           04 september - 27 november 1861                            83 dagen

  1. Brouwershaven - Batavia 10 maart - 20 juni 1862                                               92 dagen

     Padang - Nieuwediep                   Aankomst 16 december 1862                                     94 dagen

  1. Nieuwe Diep - Batavia 08 april 27 juni 1863                                                    80 dagen
           Batavia - Brouwershaven 10 september - 21 november 1863        71 dagen

Voorgaande alinea’s ontleend aan een artikel van Leen Smit getiteld “De klipper Noach”. In mijn fotokopie is niet aangegeven in welk blad/jaar het artikel verscheen.

Hij besluit zijn artikel met: “Ondanks vele naspeuringen is het mij in het verleden nooit gelukt nakomelingen van kapitein Wierikx te achterhalen. Groot was dus mijn verbazing toen ik onlangs vernam dat bij de werf van I.H.C.Smit een Zweed geweest was, genaamd Wierikx om informatie over zijn grootvader te verkrijgen … Intussen is er korrespondentie op gang gekomen met deze Zweed van Hollandse afkomst. …” Het resultaat van dat contact is niet vermeld en mij (S.P.) ook niet bekend.

 

Op 13 november 1858 vertrok vanuit Batavia de "Noach" zijn eerste thuisreis onder kapitein P.Wierikx. Op 04 februari 1859 liep het schip Brouwershaven binnen met 82 dagen reis. "... den 25sten december, 1en Kerstdag, was St.Helena gepasseerd, derhalve had de Noach de verdere reis vanaf St.Helena in 40 dagen afgelegd." Een krantenbericht meldde: "Het op 4 dezer te Brouwershaven aangekomen clipper-fregatschip Noach, kapt.Wierikx, groot 472 last, gebouwd en toebehoorende aan den Heer Fop Smit aan den Kinderdijk, heeft met volle lading deze eerste reis van Batavia naar Nederland in den buitengewoone korte tijd van 82 dagen volbragt". De lading bestond uit koffie, suiker, schuitjes tin en bindrotting voor de Nederlandsche Handel Maatschappij026(38/076).

De Noach was midden 18de eeuw een uiterst snel schip. "Fop Smit en zijn vriend Kapitein P.Wierikx hebben dan ook het genoegen gesmaakt alle records te kunnen slaan". Er volgt een lijst met 13 uit- en thuisreizen van de Noach, waarvan de eerste vier onder commando stonden van kapitein Wierikx:

  1. 23 mei 1858 van Hellevoetsluis; 27 augustus 1858 te Batavia. 97 dagen

      13 november 1858 van Batavia; 04 februari 1859 te Brouwershaven 82 dagen

  1. 01 mei 1861 van Brouwershaven; 14 juli 1861 te Batavia 72 dagen

      04 september 1861 van Batavia; 27 november 1961 te Brouwershaven  83 dagen

  1. 20 maart 1862 van Brouwershaven; 20 juni 1862 te Batavia 92 dagen

      13 september 1862 van Padang; 16 december 1862 te Nieuwe Diep  94 dagen

  1. 08 april 1863 van Nieuwe Diep; 27 juni 1863 te Batavia 80 dagen

      10 september 1863 van Batavia; 21 november 1863 te Brouwershaven  71 dagen

De volgende reizen van de Noach zijn gemaakt door J.R.Ulrich, A.Lupcke, J.C.F.Looyen en J.van Schelven. Zie voor bijzonderheden aldaar026(38/132).

 

P.Wierikx vertrok per 20 maart 1862 vanuit Brouwershaven met de “Noach” en 1 landmachtofficier. Hij arriveerde te Batavia op 21 juni 1862 te Batavia na 93 dagen.

Op 21 augustus 1866 vertrok hij van Brouwershaven met de “Lichtstraal” en een detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 13 november 1866 na een reis van 84 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden065.

 

Op 17 februari 2005 werd in de uitzending van “Kunst en Kitsch” vanuit het Groninger Museum een Spin getoond van de “Reywerwaard” liggend op de reede van Manilla. Het portret is in particulier bezit maar ik weet niet bij wie.

 

De Raad voor de Tucht bij de koopvaardij deed op 06 mei 1861 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Pieter Wierikx, gezagvoerder van de clipper “Noach”, varend voor Fop Smit te Kinderdijk. Er zijn geen details vermeld omtrent deze uitspraak. 104*.

Dezelfde Raad deed op 05 augustus 1867 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Pieter Wierikx van het fregat “Lichtstraal”, varend voor Fop Smit Jr te Kinderdijk. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

Volgens monsterrol nr. 1093 dd 04 maart 1842 in het Gemeentearchief van Dordrecht was hij 2e stuurman met een maandgage van f 50,- op de bark “De Zwijger” onder kapitein Jan Harms Mugge.

Volgens monsterrol nr 1216 te Dordrecht dd 31 juli 1844 was hij 1e stuurman met een maandgage van f 70, - op het fregat “Ceram” onder kapiteinT.K.Veltman en vertrok naar Batavia.064

Op 23 mei 1858 vertrekt hij als 1e kapitein op het nieuwe clipper/fregat “Noach 1” naar Batavia.

Kapitein Wierikx heeft in zijn tijd op zijn clipper “Noach“ veel bekendheid gekregen door zijn snelle reizen naar Batavia en zorgde daarmee voor een goede naam van de Nederlandse scheepvaart.

*****

 

In het boek “De Clippers”,Een Nieuwe geschiedenis van de snelste Nederlandsche zeilschepen uit de tweede helft der 19e eeuw” doorAnno Teenstra, Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp staat op de pp86-89 de volgende passage:

“Op de eerste uitreis in ’t jaar 1858 vertrok de Noach op 23 Mei van de reede van Hellevoetsluis met een bemanning van 28 koppen. Het schip stond onder bevel van P.Wierikx en was geladen met stukgoederen. Veel lading was er niet en de Noach voer dientengevolge gedeeltelijk in ballast. Op 27 Augustus kwam hij voor Batavia, 96 dagen van haven tot haven, 87 dagen van land tot land. De grootste afstand welke in 24 uur werd afgelegd bedroeg 76½ mijl en tijdens 18 achtereenvolgende dagen werd bij goede gelegenheid een afstand van 1140¾ geografische mijlen afgelegd d.w.z. 280 zeemijlen van 1852 meter per dag, een record, dat voor zover wij kunnen nagaan, nooit door een der theeclippers, zelfs niet door de uiterst snelle Thermopylae geëvenaard is.

Den dertienden November 1858 vertrok de Noach weer naar het vaderland, nu zwaar beladen met koffie, tin en huiden. Een dag of vijf later passeerde de Engelsche theeclipper Cairngorm, licht geladen en in volle “racing trim” Straat Banka en raakte in gezelschap van een anderen theeclipper, de Lammermuir. Deze twee schepen kwamen op 6- en 9 Februari te Londen aan, met reizen van resp. 92 en 93 dagen van Whampoa en – precies is het niet meer na te gaan – met ongeveer 80 dagen van Java Hoofd……

Later in dat jaar ging de Noach met lichte lading naar Sydney. Hij werd door een zwaren storm beloopen en moest Port Jackson als noodhaven aandoen, waar de schade, een verloren fokkemast, kluiverboom en gedeelte der koperen huid, werd hersteld. Van Sydney maakte de Noach de kustreis naar Newcastle (N.S.W.), werd beladen met kolen voor Batavia, ging vandaar met rijst, stukgoederen en 80 koelies als passagiers aan boord naar Macao, vandaar naar Batavia, toen naar Semarang en kwam eindelijk na een afwezigheid van 532 dagen in Januari 1861 weer te Brouwershaven aan.

Op 1 Mei 1861 vertrok de clipper van Fop Smit, evenals op de eerste reis gedeeltelijk in ballast, opnieuw naar Batavia. 5 Mei was hij buiten het kanaal en reeds op 13 Juli in zijn bestemmingshaven met een reis van 71½ dag van haven tot haven en 66 dagen van land tot land. 4 September vertrok de Noach … en 27 November arriveerde hij (in Holland).   

20 Maart 1862 werd opnieuw de reis naar Batavia ondernomen. …. in de vroege morgen van den veertienden Juni doemde de kust van Java voor den uitkijk op. … Na eerst van Batavia naar Padang te zijn gezeild vertrok de Noach van daar op 18 September, was op 13 december in het Engelsch Kanaal en arriveerde drie dagen later te Nieuwediep …

De vierde uitreis in 1863 was de laatste onder commando van kapitein Wierikx. Op 8 April vertrok de Noach van Nieuwediep, was 15 april buiten het Kanaal, passeerde Anjer op 24 Juni en kwam drie dagen later te Batavia aan. …Bijna 6 el diep stekend verliet de Noach op 10 September 1863 de reede van Batavia. 14 September was hij in de Indische Oceaan en een maand en vijf dagen later passeerde hij St. Helena. 20 November was hij in het Engelsch Kanaal en 21 November werd voor Brouwershaven geankerd na een recordreis van 65½ dag van land tot land en 71 dagen van haven tot haven.

 

Algemeen Handelsblad Rotterdam 25 mei 1867.

Hedenmorgen ten ongeveer 10 ure is onder Slikkerveer aan de Scheepstimmerwerf van de Heer Jan Smit Fzn met de beste gevolg te water gelaten het clipperfregatscchip NOACH II, groot circa 550 gemeten lasten. De bodem voornamelijk op passagiersvervoer gerekend evenals de NOACH I, welke door eene serie van vlugge reizen zich een der snelste zeilers heeft betoond, waarop de Nederlandsche Koopvaardijvloot zich mag beroemen, is gebouwd voor rekening van onze stadgenoot de Heer Fop Smit Jr. en zal reeds medio Augustus tot vertrek gereed zijn. Na het afloopen van de NOACH II werd op dezelfde werf de kiel gelegd voor een schip groot ongeveer 1200 gemeten lasten, hetwelk den naam zal voeren van VOORLICHTER en gebouwd zal worden voor rekening van bovengenoemde Heer Jan Smit Fzn te Slikkerveer.

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Wierikx, Petrus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.F.Looyen was met vlagnummer R97 in de periode 1868 t/m 1886 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1886 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1886 als lid voor de vlag heeft bedankt. Hij bleef wèl honorair lid058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.C.F.Looyen met vlagnummer R97 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1874                                van het fregat “Noach III”                   590 last             Fop Smit Jr te Rotterdam

*    1877                                van het fregat “Noach V”                     1263 ton n.m. Fop Smit Jr te Rotterdam

*    1878                                van het fregat “Noach VI”                   1263 ton n.m. Fop Smit Jr te Rotterdam

*    1880, 1881                     van het fregat ´Noach VI”                    1334 ton n.m. Fop Smit Jr te Rotterdam

*    1882, 1883, 1885          van de bark “Noach VI”                       1334 ton           Fop Smit Jr te Rotterdam

 

De Noach van Reederij Fop Smit maakte 13 uit- en thuisreizen naar Indië. De eerste zeven stonden onder commando van P.Wierikx (1-4), J.R.Ulrich (5) en A.Lupcke (6-7) (zie aldaar). De reizen 8-10 stonden onder commando van kapitein J.C.F.Looyen

reis 8         28 april 1867 van Brouwershaven; 26 juli 1867 te Batavia                                        90 dagen

                  21 september 1867 van Batavia; 17 december te Brouwershaven                             88 dagen

reis 9         19 maart 1868 van Brouwershaven; 19 juni 1868 te Batavia                                     93 dagen

                  22 augustus 1868 van Batavia; 05 november 1868 te Brouwershaven                     76 dagen

reis 10 17 maart 1869 van Brouwershaven; 14 juni 1869 te Batavia                                           90 dagen

                  17 augustus 1869 van Batavia; 09 november 1869 te Zierikzee                                 85 dagen

De volgende reizen werden gemaakt door kapitein J.van Schelven (zie aldaar)026(38/133).

 

Bouma025 vermeldt J.C.F.Looyen als gezagvoerder van/in:

*    1867 t/m 1869 van het 3/m schip “Noach I”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 892 ton o.m., varend voor Fop Smit te Kinderdijk;

*    1871 t/m 1874 van het 3/m schip “Noach II”, gebouwd in 1867 te Slikkerveer, 945 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam;

*    1875 van het 3/m schip “Noach III”, gebouwd in 1869 te Slikkerveer, 1230 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam;

*    1876 van het 3/m schip “Noach IV”, gebouwd in 1875 te Slikkerveer, 1503 ton o.m., varend voor Fop Smit jr te Rotterdam;

*    1877 t/m 1878 van het 3/m schip “Noach V”, gebouwd in 1876 te Slikkerveer, 1503 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam;

*    1879 t/m 1883 van het 3/m schip “Noach VI”, gebouwd in 1879 te Slikkerveer, 1300 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam. In 1881 werd het schip als bark getuigd.

*    1885 t/m 1886 op hetzelfde schip en dezelfde reeder

 

Overige bijzonderheden

 

J.C.F.van Looyen vertrok op 26 april 1867 van Brouwershaven met de “Noach” en een detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 26 juli 1867 na een reis van 91 dagen.

Hij vertrok per 18 maart 1868 van Brouwershaven met de “Noach” en een detachement van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 20 juni 1868 na een reis van 94 dagen.

Op 15 maart 1869 vertrok hij van Brouwershaven met de “Noach” en een detachement van 2 officieren en 170 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 15 juni 1869 na een reis van 92 dagen.

Op 19 april 1870 vertrok hij van Brouwershaven met de “Noach II” en een detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 03 juli 1870 na een reis van 75 dagen.

Op 04 april 1871 vertrok hij van Brouwershaven met de “Noach II” en een detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 07 juli 1871 na een reis van 92 dagen065.

 

In het boek “De Clippers”,Een Nieuwe geschiedenis van de snelste Nederlandsche zeilschepen uit de tweede helft der 19e eeuw” doorAnno Teenstra, Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp staat op de pp 92 de volgende passage:

“… Nadat Lüpcke  (met de Noach)… was thuisgevaren droeg hij het commando over aan J.C.F.Looijen die in 1868 nog eens een snelle thuisreis van 76 dagen maakte en in 1869 werd vervangen door J. van Schelven.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Looyen, J.C.F.

Familiegegevens en opleiding

Foto (nr.71) beschikbaar van kapitein J.van Schelven047.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J van Schelven was met vlagnummer R2 in de periode 1869 t/m 1884 lid voor de valg van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Als vlaggelid mocht hij wèl de nummervlag van de Maatschappij voeren, maar had geen aanspraak op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

De Noach van rederij Fop Smit maakte 13 uit- en thuisreizen naar Indië. Kapiteins waren P.Wierikx (1-4), J.R.Ulrich (5), A.Lupcke (6-7), J.C.F.Looyen (8-10) (zie aldaar). Reizen 11-13 werden gemaakt onder kapitein J.van Schelven:

reis 11 24 december 1869 van Zierikzee; 06 april 1870 te Batavia                                104 dagen

                 (het schip lag gedurende 10 dagen in complete windstilte in Straat Soenda)

                 12 juni 1870 van Batavia; 11 september 1870 te Brouwershaven                92 dagen

reis 12 05 december 1870 van Zierikzee; 26 februari 1871 te Batavia                          84 dagen

                 06 april 1871 van Batavia; 08 juli 1871 te Zierikzee                                       94 dagen

reis 13 07 december 1871 van Zierikzee; 11 februari 1872 te Batavia                          72 dagen

                 Terugreis niet vermeld026(38/133).

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij(Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J. van Schelven met vlagnummer R2 als gezagvoerder in de ledenlijsten van-58:

*     1874                                             van het fregat “Noach II” 503 last varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam

*     1877                                             van het fregat “Noach II” 952 ton o.m.        varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam

       1878, 1880,

*     1881, 1882  van het fregat “Noach V” 1263 ton n.m.      varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam

*     1883                                             geen vermelding van schip en boekhouder

 

*     J.van Schelven was van 1879-1883 kapitein van het composiet fregat “Noach V”, gebouwd in 1877 bij J.Smit te Slikkerveer, 1263 ton, varend voor reder Fop Smit Jr te Rotterdam025.

Bouma025 vermeldt J.van Schelven als gezagvoerder van/in:

  • * 1870 t/m 1873 van het fregat “Noach”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 892 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Kinderdijk;
  • * 1875 t/m 1878 van het fregat “Noach II”, gebouwd in 1867 te Slikkerveer, 945 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam;
    • * 1879 t/m 1883 van het fregat “Noach V”, gebouwd in 1876 te Slikkerveer, 1503 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.van Schelven verzorgde per 23 december 1869 vanuit Brouwershaven met de “Noach” een troepentransport van 2 officieren en 153 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 06 april 1870 na een reis van 104 dagen.

Op 04 december 1870 vertrok hij van Zierikzee met de “Noach” en een detachement van 3 officieren en 122 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 27 februari 1871 na een reis van 85 dagen

Op 01 december 1871 vertrok hij van Zierikzee met de “Noach” en een detachement van 4 officieren en 119 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 11 februari 1872 na een reis van 72 dagen065.

In het boek “De Clippers”,Een Nieuwe geschiedenis van de snelste Nederlandsche zeilschepen uit de tweede helft der 19e eeuw” doorAnno Teenstra, Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp staat op de pp 92 de volgende passage:

“… Nadat Lüpcke (met de Noach)… was thuisgevaren droeg hij het commando over aan J.C.F.Looijen die in 1868 nog eens een snelle thuisreis van 76 dagen maakte en in 1869 werd vervangen door J. van Schelven die de eerste was, die een uitreis boven de 100 dagen maakte. Gebrek aan wind speelde den inmiddels 12 jaar ouden clipper parten. Op 27 Maart passeerde hij Java Hoofd, eerst 10 dagen later kwam hij te Batavia aan na een reis van 104 dagen van haven tot haven, 92 dagen van land tot land.

Twee jaar later had van Schelven meer geluk, toen hij zijn schip … in 72 dagen overbracht van Zierikzee naar Batavia. …

De eerste Noach heeft een lang leven gehad. Eerst in 1884, dus na 27 jaar dienst te hebben gedaan, werd het schip naar Nieuwendam gesleept, om op de werf van A.H.Meursing te worden gesloopt. “

 

 

SCHENDEHUTTE

zie Schindehutte.

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Schelven, J. van

Familiegegevens en opleiding

Een Bernardus Poortman werd geboren te Maassluis 14 juli 1844 als zoon van Daniel Cahoen Poortman en Dirkje Boogaard/Boogaart.

Hij trouwde op 01 oktober 1873 te Rotterdam met Aaltje Lourens, geboren te Rotterdam 14 oktober 1839  als dochter van Marinus Machiel Lourens en Cornelia Metje van der Wouden. Geen overlijden te Rotterdam gevonden

 

Provinciale Groninger Courant 21 februari 1889114

Maassluis, 19 februari. Heden is in de Nieuwe Waterweg van Java binnengekomen, bestemd naar Schiedam, het Nederlandse schip NOACH VI, onder bevel van de opperstuurman Schaap, met verlies van een gedeelte der verschansing, beschadigde lading en meer andere schade, veroorzaakt door stortzeeën op 11 februari j.l. waardoor ook kapitein B. Poortman, benevens de derde stuurman, dokter, bootsman en een matroos overboord geslagen werden, die allen verdronken

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.Poortman was met vlagnummer R48 in de periode 1880 t/m 1889 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkoningen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat B.Poortman met vlagnummer R48 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1880 t/m 1883, 1885          het fregat “Noach II”         952 ton n.m.      varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam

*    1886 t/m 1888                     de bark Noach VI”             1334 ton            varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt B.Poortman als gezagvoerder gedurende:

*    1879 t/m 1887 van het fregat “Noach II”, gebouwd in 1867 te Slikkerveer, 945 ton o.m., vrend voor Fop Smit Jr te Rotterdam. Het schip werd in 1887 verkocht naar Engeland;

*    1887 van het fregat “Noach VI”, gebouwd in 1879 te Slikkerveer, 1300 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam. Het schip was in 1881 getuigd als bark.

 

Overige bijzonderheden

 

Noach VI 1888 B.Poortman Maritiem Museum Rotterdam.

Foto van een schilderij. Het schip vaart in een kanaal met alle zeilen bij. Er waaien drie vlaggen in top: de voorste vermeld "F S Jv." [= Fop Smit Jr.], de middelste "NOACH VI", de derde "R.No.48" [=collegevlag]. Achterop waait de Nederlandse vlag.

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Poortman, B.

Afbeeldingen


Omschrijving: NOACH II, links staat het schip op stapel
Collectie: Stichting Oud Ridderkerk
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Werf

Omschrijving: NOACH II, kapitein P. Wierikx (vlagnummer R6), met kajuitsindeling
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Interieur

Omschrijving: NOACH II, aquarel gemaakt in 1880, kapitein B. Poortman (vlagnummer R48). het schip op 25 nov. op 46.40 N BREEDTE-21.40 W LENGTE IN VLIEGEND STORMWEER
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Vermaas, Jacob
Onderwerp: Storm

Omschrijving: NOACH II, aquarel gemaakt in 1881, kapitein B. Poortman (vlagnummer R48).
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Vermaas, Jacob
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.632
DVD VIII –2129, 2131
BIJLBRIEF
Naam schip NOACH II

plaats en datum acte Ridderkerk, 6 juli 1867

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Jan Smit, scheepsbouwmeester te Ridderkerk

gevoerd door kapt.

Aankoper/eigenaar Fop Smit Jr., Rotterdam

te voeren door kapt. P. Wierikx

grootte in tonnen 952 tonnen (meetbrief Rotterdam, 20 juni 1867)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 50,00 m., breed 7,61 m., hol 5,63 m.

kiellegging 1866

tewaterlating 25 mei 1867

plaats / datum registratie IJsselmonde, 6 juli 1867

nummer van registratie deel 24, folio 53, recto, vak 1

notaris bevestigende verklaring burgemeester van Ridderkerk

prijs

Bijzonderheden:







researcher/datum research: ML / 130909

Naam NOACH II
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1867
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675