Inloggen
Gezagvoerder

Schelven, J. van

Naam: Schelven, J. van
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
NOACH 1858 Clipperfregat Sailing Vessel 8860 Bekijk schip
NOACH II 1867 Fregat Sailing Vessel 8861 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Foto (nr.71) beschikbaar van kapitein J.van Schelven047.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J van Schelven was met vlagnummer R2 in de periode 1869 t/m 1884 lid voor de valg van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Als vlaggelid mocht hij wèl de nummervlag van de Maatschappij voeren, maar had geen aanspraak op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

De Noach van rederij Fop Smit maakte 13 uit- en thuisreizen naar Indië. Kapiteins waren P.Wierikx (1-4), J.R.Ulrich (5), A.Lupcke (6-7), J.C.F.Looyen (8-10) (zie aldaar). Reizen 11-13 werden gemaakt onder kapitein J.van Schelven:

reis 11 24 december 1869 van Zierikzee; 06 april 1870 te Batavia                                104 dagen

                 (het schip lag gedurende 10 dagen in complete windstilte in Straat Soenda)

                 12 juni 1870 van Batavia; 11 september 1870 te Brouwershaven                92 dagen

reis 12 05 december 1870 van Zierikzee; 26 februari 1871 te Batavia                          84 dagen

                 06 april 1871 van Batavia; 08 juli 1871 te Zierikzee                                       94 dagen

reis 13 07 december 1871 van Zierikzee; 11 februari 1872 te Batavia                          72 dagen

                 Terugreis niet vermeld026(38/133).

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij(Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J. van Schelven met vlagnummer R2 als gezagvoerder in de ledenlijsten van-58:

*     1874                                             van het fregat “Noach II” 503 last varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam

*     1877                                             van het fregat “Noach II” 952 ton o.m.        varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam

       1878, 1880,

*     1881, 1882  van het fregat “Noach V” 1263 ton n.m.      varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam

*     1883                                             geen vermelding van schip en boekhouder

 

*     J.van Schelven was van 1879-1883 kapitein van het composiet fregat “Noach V”, gebouwd in 1877 bij J.Smit te Slikkerveer, 1263 ton, varend voor reder Fop Smit Jr te Rotterdam025.

Bouma025 vermeldt J.van Schelven als gezagvoerder van/in:

  • * 1870 t/m 1873 van het fregat “Noach”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 892 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Kinderdijk;
  • * 1875 t/m 1878 van het fregat “Noach II”, gebouwd in 1867 te Slikkerveer, 945 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam;
    • * 1879 t/m 1883 van het fregat “Noach V”, gebouwd in 1876 te Slikkerveer, 1503 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.van Schelven verzorgde per 23 december 1869 vanuit Brouwershaven met de “Noach” een troepentransport van 2 officieren en 153 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 06 april 1870 na een reis van 104 dagen.

Op 04 december 1870 vertrok hij van Zierikzee met de “Noach” en een detachement van 3 officieren en 122 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 27 februari 1871 na een reis van 85 dagen

Op 01 december 1871 vertrok hij van Zierikzee met de “Noach” en een detachement van 4 officieren en 119 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 11 februari 1872 na een reis van 72 dagen065.

In het boek “De Clippers”,Een Nieuwe geschiedenis van de snelste Nederlandsche zeilschepen uit de tweede helft der 19e eeuw” doorAnno Teenstra, Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp staat op de pp 92 de volgende passage:

“… Nadat Lüpcke (met de Noach)… was thuisgevaren droeg hij het commando over aan J.C.F.Looijen die in 1868 nog eens een snelle thuisreis van 76 dagen maakte en in 1869 werd vervangen door J. van Schelven die de eerste was, die een uitreis boven de 100 dagen maakte. Gebrek aan wind speelde den inmiddels 12 jaar ouden clipper parten. Op 27 Maart passeerde hij Java Hoofd, eerst 10 dagen later kwam hij te Batavia aan na een reis van 104 dagen van haven tot haven, 92 dagen van land tot land.

Twee jaar later had van Schelven meer geluk, toen hij zijn schip … in 72 dagen overbracht van Zierikzee naar Batavia. …

De eerste Noach heeft een lang leven gehad. Eerst in 1884, dus na 27 jaar dienst te hebben gedaan, werd het schip naar Nieuwendam gesleept, om op de werf van A.H.Meursing te worden gesloopt. “

 

 

SCHENDEHUTTE

zie Schindehutte.