Inloggen
JOHANNA MARIA - ID 8680


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-03-20 / 1856-03-23 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Wichger Hooites Meursing, Nieuwendam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1853-00-00
Launch Date: 1854-01-01
Delivery Date: 1854-03-13
Technical Data

Gross Tonnage: 251.00 lasts
Gross Tonnage 2: 475.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 36.10 Meters Registered
Beam: 6.04 Meters Registered
Depth: 4.90 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-03-20
Register nr: 18540242
Scheepsnaam: JOHANNA MARIA
Type: Bark
Lasten: 251
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rahnsen, H. & D.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Jong, J. de
Opmerkingen: een zeebrief

Ship History Data

Date/Name Ship 1854-03-10 JOHANNA MARIA
Manager: Firma H. & D. Rahusen (Herman en David), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij cedule 18 van 10 maart 1854, bark JOHANNA MARIA
Eigenaren:

Firma H.& D. Rahusen, Amsterdam (boekhouders en 6/20e part)
J.J. Rochussen, ’s-Gravenhage (1/20e part)
H. Schegt, Buiksloot (1/20e part)
W.H. Meursing, Nieuwendam (1/20e part)
Wed. J.D. Lulofs, Amsterdam (1/20e part)
C.P. van Eeghen, Amsterdam (1/20e part)
J. van Eeghen, Amsterdam (1/20e part)
P.A. Bundten, Amsterdam (1/20e part)
Firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam (1/20e part)
Firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (1/20e part)
Firma Hoyman & Schuurman, Amsterdam (1/20e part)
H. Luden, Amsterdam (1/20e part)
F.W. Rive, Amsterdam (1/20e part)
J.J. Boode, Amsterdam (1/20e part)
H. de Jong, Amsterdam (1/20e part)

Ship Events Data

1854-01-01: Building History
NRC 03.01.1854
Amsterdam, 2 januari. De 1e januari werd van de werf van de scheepsbouwmeester W.H. Meursing te Nieuwendam met het beste gevolg te water gelaten het barkschip JOHANNA MARIA, groot plm. 250 gemeten lasten, gebouwd voor rekening van de heren H. & D. Rahusen te Amsterdam en gevoerd zullende worden door kapt. J.K. de Jong. Op die werf zal nu de kiel gelegd worden voor een barkschip van 180 gemeten lasten.
1855-10-11: Collision
NRC 131055
Amsterdam, 12 oktober. Het schip (opm: bark) JOHANNA MARIA, kapt. J.J. de Jong, van Shields naar Hongkong, is, volgens bericht van Deal van de 11e dezer, aangezeild en heeft daardoor schade aan stuurboord boven water en aan de bezaansteng bekomen, doch was dicht gebleven. Het zou te Ramsgate binnenlopen om te repareren.
1856-03-23: Final Fate: Wrecked

NRC 310856
Batavia, 10 juli. De 2e juli werd aan boord van het alhier ter rede liggende wachtschip overgenomen van het Amerikaanse schip CYNTHIA, gezagvoerder C. Bartle, de bemanning van het onder Engelse vlag varende schip CHINA, gezagvoerder Aljers, sterk 27 man.
In de nacht van de 29e juni te voren was laatstgenoemde bodem op een rif van een der Duizend-eilanden vervallen en gestrand. Na enige nutteloze pogingen om het schip weder vlot te krijgen, was het over zijde gevallen en gezonken, en de 30e juni ten 11 ure voor de middag zag men zich genoodzaakt het wrak te verlaten en zich te redden in twee sloepen, die door de voorbijvarende CYNTHIA werden opgenomen.
Onder deze schipbreukelingen bevonden zich een opperstuurman, Willem Witters, een zeilmaker en drie matrozen, afkomstig van het Nederlandse koopvaardijschip (opm: bark) JOHANNA MARIA, hetwelk, zo luidt het verhaal van de opperstuurman, de 23e maart j.l. in de Solo-zee (opm: waarschijnlijk de Suluzee), hebbende de White Roquis (opm: White Rocks) naar gissing, op 1½ mijl afstand, op een rif had gestoten en gezonken was, waarbij de gezagvoerder J. de Jong zijn dood in de golven vond. (Een en ander bereids door ons vroeger medegedeeld. [opm: niet in de NRC teruggevonden])
De opperstuurman en de bemanning, bestaande uit 14 man, hadden zich in twee sloepen begeven en waren na negen dagen aangeland op Pont Maria (opm: Puerto Santa Maria, 07º45’ N.B. 122º07’ O.L.), eiland Mindanao, ten einde zich van water te voorzien. Daar werden zij door zeerovers van alles beroofd, als slaven naar het binnenland gevoerd en terstond aan de arbeid gezet.
Weldra mocht het hun echter gelukken zich voor de waarde van 2000 Spaanse matten uit deze slavernij te zien losgekocht en Samboeangan (opm: Zamboanga), de hoofdplaats van Mindanao, te bereiken. Gedurende hun verblijf van zeven dagen alhier, genoten zij, zowel van de gouverneur als van vele particulieren, de meeste gastvrijheid en werden zij tevens van de hoogst benodigde kledingstukken voorzien. Van Samboeangan werden zij met het Spaans oorlogsstoomschip MAGANUS naar Manilla gevoerd, na aankomst aldaar nog elf dagen op het stoomschip verpleegd, en enige hunner naar het hospitaal gezonden, terwijl de opperstuurman zich als tweede stuurman met de vier mindere schepelingen op de CHINA engageerden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jacob de Jong werd geboren in Amsterdam op 04 juni 1825’s avonds 07 uur op de IJlandsgracht 53 als zoon van de koopvaardijkapitein Jacob Kersjes de Jong en Janke Jans Kat. De geboorte werd aangegeven door schipper Jan Cornelis Kat uit Maarssen, 56 jaar

Jacob trouwde op 13 september 1849 te Buiksloot als zeevarende, 24 jaar, geboren en wonende te Amsterdam met Hendrika Houting, geboren te Buiksloot op 07 december 1823, ’s morgens 06 uur als dochter van de broodbakker Albert Houting en Geertruij Snoek. Zij hertrouwde na de verdrinking van Jacob in 1856  in juni 1861. Haar tweede huwelijk was met Jan Klaasz Kater (1834-1900). Hendrika overleed op 24 februari 1905 in Hatert (gem. Nijmegen), 81 jaar

Jacob verongelukte in maart 1856 in de SuluZee bij de zuidpunt van Mindanao, Philippijnen.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.de Jong werd per 04 oktober 1853 op voordracht van J.O.Wijnmalen Cz met vlagnummer 938 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Johanna Maria". Toegevoegd is "overleden"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 27 september 04 oktober 1853 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jacob de Jong, oud 28 jaar, zullende voeren de in aanbouw zijnde bark “Jeanne Marie, voor rekening van H.& D.Rahusen, wonende te Buiksloot, op voordracht van kapitein J.O.Wijnmalen Cz. Hij kreeg vlagnummer 938 en per 01 mei 1854 nummer 544.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 01 november 1853003. Dit Fonds was een pensioenfonds waaraan alleen ledden van “Zeemanshoop” mochten deelnemen

 

Hij was dus effectief lid van “Zeemanshoop” met vlagnummer 938 van 1853 t/m 1854 en met vlagnummer 544 van 1854 t/m 1856. Het zeemanscollege voerde in 1856 een hernummering van de effectieve leden door.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 juli 1856 verzoekt de wed. kapitein J. de Jong, geb. Houting om een uitkering voor haar en 2 kinderen, die haar in de vergadering van 4 september 1856 wordt toegekend met ingang van 01 mei 1856.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 juni 1861 staat de melding dat de weduwe van kapitein J. de Jong, geb. Houting is hertrouwd met J.Kater.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 14 oktober 1856 staat vermeld dat per 01 mei 1856 een uitkering is toegekend aan de weduwe van kapitein J. de Jong, geb. Houting voor haar en 2 kinderen.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 09 juli 1861 staat vermeld dat de weduwe van kapitein J. de Jong geb. Houting is hertrouwd met Jan Kater Wz en bedankt voor de uitkering.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        938                            1853           bark                 Johanna Maria                                     H.& D.Rahusen

        544                       1854-1855     bark                 Johanna Maria                                     idem

 

Bouma025 vermeldt J.J.de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1856 van de bark “Johanna Maria” gebouwd in 1853 te Nieuwendam op de werf van W. & A.H.Meursing, 468 ton o.m., varend voor H. & D.Rahusen te Amsterdam. In Maart vqan Newcastle naar Hongkong in de Mendora-zee gestoten en gezonken. Bemanning te Manilla aangebracht.

 

Overige bijzonderheden

In een ongepubliceerd en onvolledig manuscript in 1917 verteld door een J.Baas aan een onbekend persoon, wordt de laatste reis verteld van de bark “Johanna Maria”. Het schip stond onder commando van een “kapitein B.J.P. de Jong” (verkeerde initialen) met als stuurman W.Witting. Het schip vertrok in september 1855 vanuit Texel met bestemming Northshields en vervolgens Hongkong. Het arriveerde in september 1856 in de Suluzee in de Philipijnen, stootte op een rif en zonk. De kapitein verdronk en de overige bemanningsleden gingen in sloepen met de bedoeling om te roeien naar de plaats Zamboanga aan de ZW-punt van Mindanao. Het verslag vertelt van de ontberingen, maar wordt afgebroken zonder bijzonderheden over de afloop. Gezien het verslag door bemanningslid (vermoedelijk toen scheepsjongen of lichtmatroos) Baas zijn er overledenen geweest.

 

NRC 03 januari 1854114

Amsterdam, 2 januari. De 1e januari werd van de werf van de scheepsbouwmeester W.H. Meursing te Nieuwendam met het beste gevolg te water gelaten het barkschip JOHANNA MARIA, groot plm. 250 gemeten lasten, gebouwd voor rekening van de heren H. & D. Rahusen te Amsterdam en gevoerd zullende worden door kapt. J.K. de Jong. Op die werf zal nu de kiel gelegd worden voor een barkschip van 180 gemeten lasten.

 

NRC 30 juli 1854114

Rotterdam, 29 juli. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 13 schepen, als:

Voor Amsterdam: MARIA, kapt. H.D. van Wijk, JOHANNA MARIA, kapt. J. de Jong, DIANA, kapt. P.H. Willers, CONSTANTIA, kapt. C.J. Kaleshoek, BENGALEN, kapt. T. Keus, en JOHANNA CHRISTINA, kapt. J.H. van Santen, de laatste drie van Rotterdam…..

 

NRC 13 oktober 1855114

Amsterdam, 12 oktober. Het schip (opm: bark) JOHANNA MARIA, kapt. J.J. de Jong, van Shields naar Hongkong, is, volgens bericht van Deal van de 11e dezer, aangezeild en heeft daardoor schade aan stuurboord boven water en aan de bezaansteng bekomen, doch was dicht gebleven. Het zou te Ramsgate binnenlopen om te repareren.

 

NRC 31 augustus 1856114

Batavia, 10 juli. De 2e juli werd aan boord van het alhier ter rede liggende wachtschip overgenomen van het Amerikaanse schip CYNTHIA, gezagvoerder C. Bartle, de bemanning van het onder Engelse vlag varende schip CHINA, gezagvoerder Aljers, sterk 27 man.

In de nacht van de 29e juni te voren was laatstgenoemde bodem op een rif van een der Duizend-eilanden vervallen en gestrand. Na enige nutteloze pogingen om het schip weder vlot te krijgen, was het over zijde gevallen en gezonken, en de 30e juni ten 11 ure voor de middag zag men zich genoodzaakt het wrak te verlaten en zich te redden in twee sloepen, die door de voorbijvarende CYNTHIA werden opgenomen.

Onder deze schipbreukelingen bevonden zich een opperstuurman, Willem Witters, een zeilmaker en drie matrozen, afkomstig van het Nederlandse koopvaardijschip (opm: bark) JOHANNA MARIA, hetwelk, zo luidt het verhaal van de opperstuurman, de 23e maart jl. in de Solo-zee (opm: waarschijnlijk de Suluzee), hebbende de White Roquis (opm: White Rocks) naar gissing, op 1½ mijl afstand, op een rif had gestoten en gezonken was, waarbij de gezagvoerder J. de Jong zijn dood in de golven vond. (Een en ander bereids door ons vroeger medegedeeld.)

De opperstuurman en de bemanning, bestaande uit 14 man, hadden zich in twee sloepen begeven en waren na negen dagen aangeland op Pont Maria (opm: Puerto Santa Maria, 07º45’ N.B. 122º07’ O.L.), eiland Mindanao, ten einde zich van water te voorzien. Daar werden zij door zeerovers van alles beroofd, als slaven naar het binnenland gevoerd en terstond aan de arbeid gezet.

Weldra mocht het hun echter gelukken zich voor de waarde van 2000 Spaanse matten uit deze slavernij te zien losgekocht en Samboeangan (opm: Zamboanga), de hoofdplaats van Mindanao, te bereiken. Gedurende hun verblijf van zeven dagen alhier, genoten zij, zowel van de gouverneur als van vele particulieren, de meeste gastvrijheid en werden zij tevens van de hoogst benodigde kledingstukken voorzien. Van Samboeangan werden zij met het Spaans oorlogsstoomschip MAGANUS naar Manilla gevoerd, na aankomst aldaar nog elf dagen op het stoomschip verpleegd, en enige hunner naar het hospitaal gezonden, terwijl de opperstuurman zich als tweede stuurman met de vier mindere schepelingen op de CHINA engageerden.

 

NRC 07 januari 1857114

Rotterdam, 6 januari. De Zeepost bevat de volgende lijst van Nederlandse schepen, welke in het jaar 1856 verongelukt, verbrand, afgekeurd, gesloopt of vermist zijn:

Scheepsnaam:                                                                    Gezagvoerder:

…..JOHANNA MARIA                                                   J. de Jong…..

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Jong, Jacob de
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1854.18

DVD XII – 6539, 6540
BIJLBRIEF
Naam schip JOHANNA MARIA

plaats en datum acte bijlbrief, Nieuwendam, 13 maart 1854

type schip bark

bouwwerf/verkoper W.H. Meursing, scheepsbouwmeester te Nieuwendam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper H. & D. Rahusen, Amsterdam

te voeren door kapt. Jacob de Jong

grootte in tonnen 475 tonnen of 251 lasten (meetbrief Zaandam, 13 februari 1854)

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen 36,10 x 6,04 x 4,90 meter

kiellegging 1853

tewaterlating 1 januari 1854

plaats / datum registratie Purmerend, 13 maart 1854

nummer van registratie deel 20, folio 32, verso, vak 5

notaris verklaring voor burgemeester van Nieuwendam

prijs NLG

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 310508

Naam JOHANNA MARIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1854.18

DVD XLIV – 2328-2330
CEDULE

Naam schip JOHANNA MARIA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 10 maart 1854

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar H.& D. Rahusen, Amsterdam, boekhouders en mede-eigenaars (zie bijlage

te voeren door kapt. Jacob de Jong

grootte in tonnen 251 lasten of 475 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Nieuwendam

plaats / datum registratie Amsterdam, 10 maart 1854

nummer van registratie deel 56, folio 46, verso, vak 8

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief: 17 maart 1854

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip is nieuw gebouwd voor rekening van de reders vermeld in de bijlage; de bijlbrief en de bevestigende verklaring van de burgemeester van Nieuwendam worden getoond.


researcher/datum research: ML / 310510

Bijlage bij cedule 18 van 10 maart 1854, bark JOHANNA MARIA



Eigenaren:

Firma H.& D. Rahusen, Amsterdam (boekhouders en 6/20e part)
J.J. Rochussen, ’s-Gravenhage (1/20e part)
H. Schegt, Buiksloot (1/20e part)
W.H. Meursing, Nieuwendam (1/20e part)
Wed. J.D. Lulofs, Amsterdam (1/20e part)
C.P. van Eeghen, Amsterdam (1/20e part)
J. van Eeghen, Amsterdam (1/20e part)
P.A. Bundten, Amsterdam (1/20e part)
Firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam (1/20e part)
Firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (1/20e part)
Firma Hoyman & Schuurman, Amsterdam (1/20e part)
H. Luden, Amsterdam (1/20e part)
F.W. Rive, Amsterdam (1/20e part)
J.J. Boode, Amsterdam (1/20e part)
H. de Jong, Amsterdam (1/20e part)


ML / 310510

Naam JOHANNA MARIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3172

Bronnen

Jaar: 1854
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Noord-Hollands Archief, Haarlem, archiefnummer Amst.198.3181-1854.18