Inloggen
PRINS HENDRIK - ID 8398


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1874-09-00 / 1887-09-06 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1874
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Full scantling
Masten: Three masts
Rig: Several auxiliary sails.
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 232
Date Laid Down: 1874-01-31
Launch Date: 1874-09-30
Delivery Date: 1874-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: boilers: 2 double ended scotch boilers, 6 furnaces each. Engine: Bunkers: 818? tons of coal. Consumption 30 tons/day.
Speed in knots: 11.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2804.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2068.00 Net tonnage
Deadweight: 2800.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 158000 Cubic Feet
 
Length 1: 368.00 Feet (British) Registered
Beam: 37.25 Feet (British) Breadth, moulded
Depth: 25.50 Feet (British) Depth, moulded
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
70 22 0 44 0 136
Configuration Changes

Datum 19-11-1873
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Ordered: 1873, November 19, Contract price: ƒ 1,174,000.-.

Decks: 2 Tween decks, main deck.

W.T. Compartments: 6.

Rigging: 2x Fore topmast staysail,
Fore sail, lower- and upper fore topsail,
Gaffsails and gaff topsails to all masts.

Crew: 66 or 68 persons.


Datum 00-00-1879
Type: Passenger accommodation changed
Omschrijving: Passenger accommodation: 51 passsengers (I) in 20 cabins.





Datum 00-00-1879
Type: Remeasurement
Omschrijving: Due to these accommodation changes the tonnage measurement became: 2735 BRT, 2034 NRT, 2800? tons DW.

Ship History Data

Date/Name Ship 1874-09-00 PRINS HENDRIK (II)
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQNF

Date/Name Ship 1887-09-06 SULTAN
Manager: Visram, Ebrahim & Co., Bombay, Great Britain
Eigenaar: Visram, Ebrahim & Co., Bombay, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / Great Britain
Additional info: British flag.

Ship Events Data

1886-11-01: Sunk
Ten gevolge van een aanvaring met het ss. 'Hubbuck' op 1 november 1886 op de rede van Aden gezonken, nabij het eiland Socotra. Het schip kon worden gelicht.
1887-09-06: Sold to foreign country
Op 6 september 1887 werd het schip verkocht aan Visram, Ibrahim & Co., Bombay. Herdoopt in Sultan kwam het schip onder Britse vlag in de vaart.
1897-06-10: Final Fate: Sunk

Op weg van Salif (of Saleef in Jemen) naar Calcutta is het schip op 10 juni 1897 op 100 mijl beoosten Socotra vergaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en Opleiding

Marinus Carel werd geboren op 07.03.1830 te Delft als z.v. Bartholomeus Braat (korenmolenaar) en Maria Broekhuizen/Broekhuijzen.  

Marinus Carel (27) (kapitein koopvaardij) trouwde op 03.07.1857 te Zierikzee met Cornelia Johanna van der Weijde (24) – geb. 28.12.1832 te Zierikzee – d.v. Cornelise van der Weijde en Jacoba de Kruijff.  

Cornelia Johanna van der Weijde overleed op 09.01.1871 te Rotterdam.

Marinus Carel (43) (gezondheidsofficier) hertrouwde op 09.05.1873 te Stevensweert met Paulientje Begemann (28) – geb. 26.06.1844 te Stevensweert – d.v. Christoph George Sigismund Begemann (predikant) en Emilie de Wijs. 

Marinus Carel overleed op 19.05.1914 te Rijswijk (84).  

 

Kinderen

-    Christoph George Sigismund - 26.04.1875 te Delft

-    Bartholomeus – geb. 27.07.1876 te Haarlem

-    Marinus Carel – geb. 03.10.1877

 

Overige bijzonderheden

AH 17-10-1890

Een oud zeeman gehuldigd.

Een van de wakkerste Nederlandse zeelieden, de heer M.C. Braat, wal-kapitein aan de Koninklijke West-Indische Maildienst, vroeger gezagvoerder bij de Maatschappij Nederland, werd hedenmorgen een bijzondere hulde bereid. De waardige man, die op zoveel zeeën rusteloos heeft rondgezwalkt, gaat nu rusten en verlaat daardoor de dienst van de K.W.I.M. Maar, en de directie van de beide maatschappijen en zijn collega’s en zijn vroegere ondergeschikten gevoelen te veel waardering, vriendschap en eerbied voor hem, om dat heengaan zo maar stil te laten gebeuren. En daarom waren nu hedenmorgen de bestuurders der beide Maatschappijen en de collega's van de achtenswaardige man en enkele minderen in de loods van de K. W. I. Maildienst bijeengekomen om Braat nog eens de hand te drukken voor zijn heengaan en hem blijvende herinneringen te schenken aan dit ogenblik De heer G. A. baron Tindal, directeur den K. W. I. Maildienst, herinnerde aan de grote diensten door de heer Braat bij de organisatie en exploitatie van deze maildienst bewezen, evenals vroeger toen de Maatschappij Nederland de eerste maildienst op Indië opende. De Nederlandse maildiensten, vervolgde hij, hebben een zware kamp te strijden tegen gesubsidieerde lijnen en om die kamp met goed gevolg te kunnen volhouden, hebben zij de volle toewijding nodig allen, die zich aan hen verbinden. Van U hebben de beide Maatschappijen die toewijding ondervonden. Gij hebt de belangen van beide Maatschappijen krachtig bevorderd. Ontvang daarom van onze beide Maatschappijen hartelijke dank. De heer Tindal overhandigde daarna heer Braat een kostbare zilveren bokaal versierd met de zinnebeelden van de stoomvaart en met toepasselijk inschrift. De kapitein Prins, van de K. W. I. Maildienst, sprak de heer Braat enkele hartelijke woorden toe, getuigende van vriendschap en waardering en schonk hem, namen alle gezagvoerders, officieren en machinisten van de Maatschappij een rood marmeren uurwerk en kandelaars met echt brons versierd. Een opschrift op een gouden plaat vermeldt het feit van de schenking en een bijbehorend album de namen van alle deelnemers. De ladingmeester schonk de heer Braat een aardige klok waarop de uurcijfers door letters van de naam van de heer Braat zijn vervangen. Voor zovele blijken van warme vriendschap en waardering dankte de heer Braat op hartelijke toon. Een lange rustdag zij de waardige man na zijn moeilijke arbeid gegeven.

 

Onderstaande gegevens zijn van de heer S. Parma:

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.C.Braat werd met nr. 687 effectief lid van Zeemanshoop per 25 mei 1871 “op verzoek van J.M.Heybrock door P.Ruijs Jr” voorgedragen. Zijn schip was het stoomschip de “Prins van Oranje”002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 18/25 juli 1871 werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd M.C.Braat, geen leeftijd genoemd, voerend het stoomschip “Prins van Oranje”, voor rekening van de Stoomboot Maatschappij Nederland te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Buys Jr. 023.

M.C.Braat was van 1883-1899 bestuurslid van het college Zeemanshoop019.

M.C.Braat was met vlagnummer R186 in de periode 1864 t/m 1869 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij voerde dus wèl de collegevlag, maar had geen recht op financiële tegemoetkomingen058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 04 juli 1895 staat de mededeling door M.C.Braat dat hij naar Wageningen vertrekt en bedankt als commissaris.023.

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                                jaren          type                  scheepsnaam   naam reder/boekhouder

        867          1871              stoomb.           Prins van Oranje                       Stoomboot Maatschappij Nederland

                      1872-1873        stoomb.           Koningin der Nederlanden      idem

                      1874-1877        stoomb.           Prins Hendrik idem

                      1878-1880        stoomb.           Prins Hendrik                           Stoomvaart Maatschappij Nederland

                      1881-1883        stoomb.           Prins Alexander                         idem

                      1884-1896        geen opgave van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein M.C.Braat met vlagnummer R186 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1864 t/m 1866 brik “Jan van Galen”    194 last  varend voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam
  • 1867 brik “Jan van Galen” 194 last      varend voor E.&S.&C. St.Martin & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt M.C.Braat als gezagvoerder gedurende:

  • 1858 t/m 1864 van de schbrik “Willemina”, gebouwd in 1857 te Slikkerveer, 195 ton o.m., varend voor de Vletter & Co te Rotterdam;
  • 1865 t/m 1866 van de brik “Jan van Galen”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 366 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam;
  • 1867 t/m 1868 van hetzelfde schip maar nu varend voor E.& S.& C.St.Martin & Co te Rotterdam
  • 1869 t/m 1871 van het 3/m ijzeren schroefstoomschip “Ary Scheffer”, gebouwd in 1857 te Glasgow, 408 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam;
  • 1872 op het ijzeren schroefstoomschip “Prins van Oranje”, gebouwd in 1871 te Glasgow, 1829 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland”(1870) te Amsterdam;
  • 1873 t/m 1874 op het schroefstoomschip “Koning der Nederlanden”, gebouwd in 1872 te Glasgow, 3500 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam;
  • 1875 t/m 1881 op het schroefstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 2800 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam;
  • 1882 t/m 1884 op het ijzeren stoomschroefschip “Prins Alexander”, gebouwd in 1881 te Glasgow, 3025 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

“Het was … de Prins van Oranje die op 10 september 1871 als eerste SNM-schip Batavia bereikte, na een reis van 40 dagen. Op de terugreis kreeg dit schip evenwel averij aan de schroef.”

Uit: p.13 in “De eeuw van ‘Nederland’. Geschiedenis en vloot van de Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’” door A.J.J.Mulder.c.s. Uitg. Asia Maior. 2003.

“Van 14-17 april (1875) sleepte de Prins Hendrik (II) in de Middellandse Zee, de Borneo, in charter van de Stoomvaart Maatschappij ‘Java”, over een afstand van 280 mijl naar La Valetta. De Borneo had ernstige machineschade; tijdens de sleep braken in stormweer ook nog de trossen.”

Uit: p.14 in “De eeuw van ‘Nederland’. Geschiedenis en vloot van de Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’” door A.J.J.Mulder.c.s. Uitg. Asia Maior. 2003.

“De Prinses Amalia kreeg op de vijfde uitreis, vier uur na het verlaten van Suez op 7 april 1876, een gebroken krukas. Het schip werd teruggesleept naar Suez door het stoomschip Mandalay, maar kon daar niet worden gerepareerd. De lading ging uiteindelijk met de gecharterde Larington door naar Batavia. Het voor Indië bestemde landmachtdetachement aan boord vervolgde de overtocht met het SNM-schip Prins Hendrik (II) en het marinedetachement met het oorlogsschip Prins Hendrik  der Nederlanden; de overige passagiers gingen verder met de Drenthe, de Prins Hendrik en een Franse mailboot. De Engelse sleper Anglia bracht de Pinses Amalia naar de Elder-werf in Port Glasgow.”

Uit: p. 13 “De eeuw van ‘Nederland’. Geschiedenis en vloot van de Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’” door A.J.J.Mulder.c.s. Uitg. Asia Maior. 2003.

“De Prins Hendrik (II) nam op 8 oktober 1880 van het bij Socotra gestrande schip Asia de onbeschadigde lading over. Toen het niet lukte dit schip af te slepen werden 2 dagen later de 24 schipbreukelingen aan boord genomen en op 24 oktober overgedaan aan het Nederlandse marineschip Zr. Ms. Madura, dat ze vervolgens naar Point de Galle op Ceylon bracht.”

Uit: p. 14 “De eeuw van ‘Nederland’. Geschiedenis en vloot van de Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’” door A.J.J.Mulder.c.s. Uitg. Asia Maior. 2003.

M.C.Braat verzorgde vanuit Nieuwediep transporten van landmachtmilitairen naar Batavia met de “Koning der Nederlanden op de volgende reizen065*:

  • Vertrek 11 december 1872. Aankomst 20 januari 1873 na 40 dagen. 3 officieren en 60 manschappen.
  • Vertrek 27 september 1873. Aankomst 03 november 1873 na 37 dagen. 7 officieren en 300 manschappen.

Hij vervoerde detachementen vanuit Nieuwediep met de “Prind Hendrik” op de volgende reizen:

M.C.Braat transporteerde vanuit Nieuwediep met de “Prins Hendrik” een aantal detachementen van landmachtmilitairen naar Batavia tijdens de volgende reizen:065*

  • Vertrek 12 december 1874. Aankomst 20 januari 1875 na 39 dagen. 1 officier en 76 manschappen.
  • Vertrek 16 mei 1875. Aankomst 22 juni 1875 na 37 dagen. 2 officieren en 75 manschappen.
  • Vertrek 30 oktober 1875. Aankomst 11 december 1875 na 42 dagen. 6 officieren en 250 manschappen. In Port Said werden 3 deserteurs aan boord genomen.
  • Vertrek 15 april 1876. Aankomst 26 mei 1876 na 41 dagen. 7 officieren en 158 manschappen.
  • Vertrek 02 september 1876. Aankomst 19 oktober 1876 na 47 dagen. 6 officieren en 105 manschappen. Bij aankomst ontbreekt 1 officier zonder opgaaf van redenen.
  • Vertrek 24 februari 1877. Aankomst 06 april 1877 na 41 dagen. 4 officieren en 105 manschappen.
  • Vertrek 21 juli 1877. Aankomst 30 augustus 1877 na 40 dagen. 5 officieren en 160 manschappen.
  • Vertrek 24 november 1877. Aankomst 05 januari 1878 na 42 dagen. 9 officieren en 106 manschappen.
  • Vertrek 20 april 1878. Aankomst 30 mei 1878 na 40 dagen. 3 officieren en 106 manschappen.
  • Vertrek 14 september 1878. Aankomst 26 oktober 1878 na 42 dagen. 6 officieren en 106 manschappen.

Hierna is de vertrekplaats Amsterdam

  • Vertrek 06 december 1879. Aankomst 18 januari 1880 na 43 dagen. 4 officieren en 65 manschappen.
  • Vertrek 24 april 1880. Aankomst 03 juni 1880 na 40 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 11 september 1880. Aankomst 25 oktober 1880 na 44 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 29 januari 1881. Aankomst 15 maart 1881 na 45 dagen. 3 officieren en 106 manschappen.

Hij vervoerde vanuit Amsterdam transporten met de “Prins Alexander tijden de volgende reizen:

  • Vertrek 11 maart 1882. Aankomst 20 april 1882 na 40 dagen. 4 officieren en 108 manschappen.
  • Vertrek 22 juli 1882. Aankomst 29 augustus 1882 na 41 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.
  • Vertrek 25 november 1882. Aankomst 06 januari 1883 na 42 dagen. 3 officieren en 33 manschappen.

Vanuit Rotterdam op:

  • Vertrek 21 april 1883. Aankomst 29 juni 1883 na 69 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

Weer vanuit Amsterdam:

  • Vertrek 14 juni 1884. Aankomst 26 juli 1884 na 42 dagen. 2 offcieren en 63 manschappen.
  • Vertrek 29 oktober 1884. Aankomst 07 december 1884 na 39 dagen. 3 officieren en 33 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Braat, Marinus Carel
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 867
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Anes Bakker werd geboren op 08 mei 1841 te Terschelling als zoon van Ane Willems Bakker en Grietje Jans de Zeeuw.

Hij huwde voor de eerste maal op 01 september 1864 met Trijntje Mulder, geboren 30 juli 1842 te Amsterdam en overleden op 12 juni 1882 te Beverwijk. Na haar overlijden trouwde hij voor de tweede maal op 22 juli 1885 te Terschelling  met Neeltje Mulder, geboren 29 maart 1852 te Terschelling als dochter van Gerrit Mulder en TrijntjeWiggles Swart. Zij overleed op 22 juli 1931 te Haarlem als weduwe.

Cornelis overleed op 21 juli 1910 op Terschelling. (Bron: krant Alg.H.Blad 23.07.1910)

Bron: Tresoar

 

In het Bevolkingsregister van Den Helder 1860-1880 staat de volgende vermelding: Cornelis Anes Bakker, geboren op 08 mei 1841 te Terschelling en zijn vrouw Trijntje Mulder, geboren op 30 juli 1842 te Terschelling (moet dus Amsterdam zijn), van beroep koopvaardijkapitein, op 04 april 1974 gevestigd in Wijk K nr. 28, komend van Terschelling, op 05 mei 1879 vertrokken naar Beverwijk.

 

 

Kinderen

-    Grietje – geb. 05.07.1866 op Terschelling.

-    Catharina – geb.27.11.1868 op Terschelling.

-    Cornelis Gerard – geb. 03.04.1874 te Den Helder.

-    Nelly – geb. 17.04.1876 te Den Helder.

-    Anna – geb. 14.01.1879 te Den Helder.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.A.Bakker werd met vlagnummer 899 per 15 juli 1879 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.

In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 08/15 juni 1879 staat vermeld dat als effectief lid voor de vlag  is voorgedragen/benoemd C.A.Bakker te Beverwijk, voerend het stoomschip “Celebes”, varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Java”, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.

C.A.Bakker was lid voor de vlag van Zeemanshoop in de periode 1879 t/m (wellicht) nà 1900 met vlagnummer 899.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 01 december 1910 wordt het overlijden gemeld van kapitein C.A.Bakker, gezagvoerder van de Stoomvaart Maatschappij Nederland.042.

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer             jaren                 type                        scheepsnaam       naam reder/boekhouder

        899                 1879-1880            stoomb.                 Celebes                  Stoomboot-Maatschappij Java

                                    1881                  geen opg.              Sumatra                 Stoomvaart-Maatschappij Nederland

                                1882-1885            stoomb.                 Prins Alexander                   idem

                                    1886                  stoomb.                 Prins Frederik                       idem

                                    1887                  geen opgave van schip en boekhouder         

 

1868-1871           Bark “Vesta”, 231 last (437 ton), in 1855 gebouwd op de werf van Cornelis Smit te Alblasserdam voor rekening van de reders Van Overzee & Co. te Rotterdam. Deze “Vesta” maakte o.m. lange reizen naar landen als China, Japan en Brits-Indië. In 1868 werd de “Vesta” aangekocht door de reder T.Schol te Rotterdam. Na verbouwing en reparatie maakt het schip in 1868 zijn eerste reis onder kapitein C.A.Bakker. In 1876 wordt het schip wederom verkocht en maakt dan reizen onder de kapiteins Dalmeyer en Ruige (zie aldaar).

1872-1873           Bark “Johanna en Willem” (233 last), reder T.C.Schol. Het schip werd gebouwd in 1856 op de werf van W.R.van Goor te Zwolle voor rekening van de Amsterdamse rederij Fraissinet en van Baak onder de naam “Petronella Catharina”. Na verkoop in 1867 te Amsterdam aan reder Schol werd het schip hernoemd. In 1875 -1879 komt het schip aan reder Heybroek te Amsterdam en wordt dan gevoerd door kapitein C.Houtkoper (zie aldaar).

1874-1881           Voor het eerst op een schroefstoomschip geplaatst en wel de “Celebes”, 2400 ton, 300 PK

Komt in 1881 bij de Maatschappij “Nederland” en voert de volgende schepen:

1881-1882           ss. « Prins Hendrik » 2804 ton, 400/1600 PK.

1882-1883           ss. « Sumatra », 2610 ton, 400/1600 PK.

1884-1888           ss. « Prins Alexander », 3072 ton, 500/2000 PK.

1889                      ss. »Prins Frederik », 3070 ton, 500/2000 PK.

1890                      wederom het ss « Prins Alexander ».

1891-1894           ss. « Prinses Sophie », 3687 ton.

1897-1900           ss. « Koningin Wilhelmina », 4262 ton.

1900-1903            ss “Koning Willem II”. 4290 ton, 3600/4000 IPK010-p.97/99.

 

Bouma025 vermeldt C.A.Bakker als gezagvoerder gedurende:

*    1872 t/m 1873 van de bark “Johanna en Willem”, ex Petronella Catharina, gebouwd in 1856 te Zwolle, 442 ton o.m.varend voor T.C.Schol te Amsterdam

*    1875 t/m 1876 op het schroefstoomschip “Sumatra” ex Salsette, gebouwd in 1858, bouwplaats niet genoemd, 1760 ton o.m., varend voor J.Hudig, T.C.Schol. J.W.Adamson & J.B.Westcott te Londen. Het schip voer vanaf 1876 onder Engelse vlag;

*    1876 t/m 1882 op het schroefstoomschip “Celebes” ex Columbian, gebouwd in 1966 te Hartlepool, 2200 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Java” te Amsterdam, dir T.C.Schol;

*    1882 op het schroefstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 2800 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam

*    1882 t/m 1884 op het ijzeren schroefstoomschip “Sumatra”, gebouwd in 1882 t Glasgow, 2610 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam;

*    1885 t/m 1888 op het ijzeren schroefstoomschip “Prins Alexander”, gebouwd in 1881 te Glasgow, 3025 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam;

*    1889 op het ijzeren schroefstoomschip (en als barkentijn getuigde052) “Prins Frederik”, gebouwd in 1882, 3041 ton, varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam;

*    1890 wederom op de “Prins Alexander”;

*    1891 t/m 1896 op het schroefstoomschip “Prinses Sophia”, gebouwd in 1890 te Greenock, 3687 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam (1870);

*    1897 t/m (na) 1900 op het stalen schroefstoomschip “Koningin Wilhelmina”, gebouwd in 1896 te Vlissingen, 4262 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

“Cornelis Anes ging met tien jaar naar zee als kajuitwacht. We zien hem dan op verschillende schepen en meestal bij Terschellinger gezagvoerders varen tot zijn dertiende jaar, om in 1854 aan zijn studie voor stuurman te beginnen. Van die tijd is in het museum “Het Behouden Huys” een door hem samengesteld cahier bewaard gebleven, een in potloodschrift geschreven privé zeevaartkundeboek, voorzien van verklarende tekeningen. Een uniek stukje werk voor een dertienjarige leerling. ... Hij was zowel in het bezit van het diploma eerste stuurman Groote Zeilvaart, als dat van de Stoomvaart.”

Kapitein Cornelis Anes Bakker was Ridder in de Orde van Oranje Nassau en de Witte Valk. 010-p.97/99.

Het artikel bevat een foto van C.A.Bakker.

 

C.A.Bakker verzorgde met de “Celebes” vanuit Nieuwediep transporten naar Batavia met landmachtmilitairen op de volgende reizen:065*

Vertrek 14 maart 1876. Aankomst 29 april 1876 na 46 dagen. 9 officieren en 158 manschappen.

Vertrek 19 augustus 1876. Aankomst 28 september 1876 na 40 dagen. 8 officieren en 210 manschappen.

Vertrek 13 februari 1877. Aankomst 21 maart 1877 na 46 dagen. 4 officieren en 158 manschappen.

Vertrek 30 juni 1877. Aankomst 13 augustus 1877 na 44 dagen. 6 officieren en 133 manschappen.

Vertrek 15 december 1877. Aankomst 31 januari 1878 na 47 dagen. 6 officieren en 106 manschappen.

Vertrek 01 maart 1879. Aankomst 16 april 1879 na 46 dagen. 5 officieren en 106 manschappenn.

 

De hiernavolgende vertrekplaats was Amsterdam

Vertrek 20 december 1879. Aankomst 15 februari 1880 na 47 dagen. 3 officieren en 64 manschappen.

Vertrek 08 mei 1880. Aankomst 19 juni 1880 na 42 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 25 september 1880. Aankomst 07 november 1880 na 43 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 19 november 1881. Aankomst 03 januari 1882 na 45 dagen. 3 officieren en 55 manschappen.

Vertrek 08 april 1882. Aankomst 30 mei 1882 na 52 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

Vertrek 12 augustus 1882. Aankomst 30 september 1882 na 49 dagen. 2 officieren en 34 manschappen.

 

Hij vertrok vanuit Amsterdam met de “Sumatra” op de volgende reizen:

Vertrek 16 december 1882. Aankomst 01 februari 1883 na 47 dagen. 3 officieren en 110 manschappen.

Vertrek 26 september 1883. Aankomst 10 november 1883 na 45 dagen. 3 officieren en 34 manschappen.

Vertrek 09 februari 1884. Aankomst 23 maart 1884 na 43 dagen. 3 officieren en 42 manschappen.

Vertrek 16 juli 1884. Aankomst 27 augustus 1884 na 42 dagen. 2 officieren en 27 manschappen.

Vertrek 19 november 1884. Aankomst 13 januari 1885 na 45 dagen. 3 officieren en 33 manschappen.

 

Hij vertrok vanuit Amsterdam met de “Prins Alexander” op de volgende reizen:

Vertrek 14 maart 1885. Aankomst 26 april 1885 na 43 dagen. 2 officieren en 96 manschappen.

Vertrek 29 juli 1885. Aankomst 09 september 1885 na 42 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

Vertrek 13 oktober 1886. Aankomst 20 november 1886 na 38 dagen. 3 officieren en 48 manschappen.

Vertrek 26 februari 1887. Aankomst 09 april 1887 na 42 dagen. 3 officieren en 42 manschappen.

Vertrek 23 juli 1887. Aankomst 01 september 1887 na 40 dagen. 2 officieren en 38 manschappen.

Vertrek 10 december 1887. Aankomst 18 januari 1888 na 39 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

Vertrek 28 april 1888. Aankomst 09 juni 1888 na 42 dagen. 4 officieren en 106 manschappen.

Vertrek 15 september 1888. Aankomst 27 oktober 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 38 manschappen.

Vertrek 13 april 1889. Aankomst 24 mei 1889 na 41 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

Vertrek 14 september 1889. Aankomst 25 oktober 1889 na 41 dagen. 3 officieren en 33 manschappen.

 

Hij vertrok vanuit Amsterdam met de “Prinses Sophie” op de volgende reizen:

Vertrek 27 september 1890. Aankomst 07 november 1890 na 41 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 07 februari 1891. Aankomst 15 maart 1891 na 36 dagen. 4 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 12 maart 1892. Aankomst 20 april 1892 na 39 dagen. 3 officieren en 79 manschappen.

Vertrek 16 juli 1892. Aankomst 23 augustus 1892 na 38 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

Vertrek 19 november 1892. Aankomst 28 december 1892 na 39 dagen. 3 officieren en 74 manschappen.

Vertrek 02 december 1893. Aankomst 10 januari 1894 na 39 dagen. 4 officieren en 100 manschappen. Bij aankomst ontbrak 1 officier en waren er 4 manschappen bijgekomen, beide zonder opgaaf van redenen.

Vertrek 07 apeil 1894. Aankomst 15 mei 1894 na 38 dagen. 2 officieren en 63 manschappen.

Vertrek 11 augustus 1894. Aankomst 18 september 1894 na 38 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

Vertrek 15 december 1894. Aankomst 21 januari 1895 na 37 dagen. 2 officieren en 63 manschappen.

Vertrek 20 april 1895. Geen aankomst vermeld. 2 officieren en 49 manschappen.

Vertrek 24 augustus 1895. Geen aankomst vermeld. 1 officier en 33 manschappen.

Vertrek 28 december 1895. Geen aankomst vermeld. 3 officieren en 47 manschappen.

 

Hij vertrok vanuit Amsterdam met de “Koninging Wilhelmina” op de volgende reizen:

Vertrek 08 augustus 1896. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 46 manschappen.

Vertrek 12 december 1896. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 43 manschappen.

Vertrek 03 april 1896. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 84 manschappen.

Vertrek 24 juli 1897. Aankomst niet gemeld. 1 manschap en 44 manschappen.

Vertrek 13 november 1897. Aankomst niet gemeld. 2 officieren.

Vertrek 05 maart 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 53 manschappen.

Vertrek 25 juni 1898. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 15 oktober 1898. Aankomst niet gemeld. 1 officier.

Vertrek 27 mei 1899. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 37 manschappen.

Vertrek 16 september 1899. Aankomst niet gemeld. 2 manschappen.

Vertrek 06 januari 1900. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 32 manschappen.

Waarschijnlijk heeft kapitein Bakker ook hierna nog troepentransporten verzorgd maar die heb ik niet verder uitgezocht.

 

De bark “Johanna en Willem”onder kapitein C.A.Bakker verliet Macao in 1872 en arriveerde via de Pacific op 16 mei Callao. Het schip vertrok op 17 juni naar Mejillones en vertrok van daar op 07 augustus naar Rotterdam waar het, via Kaap Hoorn, op 22 november 1872 aankwam.121

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Bakker, Cornelis Anes
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 899
Overige informatie: (1841 - 1910)

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

A.J.Herckenrath was in 1883/1884 kapitein van het ijzeren schroefstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1874 bij Elder & Co te Glasgow, 2735 brt, varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt A.J.Herckenrath als gezagvoerder gedurende:

*    1882 op het schroefstoomschip “Celebes” ex Columbian, gebouwd in 1866 te Hartlepool, 2200 ton o.m., varend voor Stoomvaart Maatschappij “Java”, dir. T.C.Scholl;

*    1883 op het schroefstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 2800 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 07 augustus 1882 monsterde Teunis Pronker als matroos aanmonsterde op het ijzeren stoomschip “Prins Hendrik” onder kapitein August Jutphus Herckenrath varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam. De reis ging naar Java via het Suezkanaal. Behalve een lading stukgoed en een detachement Koloniale Troepen  vervoerde zij 44 passagiers. Het schip kwam na 43 dagen in Batavia aan. Na Semarang en Soerabaya en 24 dagen Indië  vertrok de “Prins Hendrik” 18 oktober weer van Batavia met als lading koffie, indigo, huiden, thee en kina. HHHet arriveerde te Amsterdam op 06 december 1882. “Kapitein Herckenrath nam het jaar daarop ontslag bij de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” en vestigde zich in Semarang; waarschijnlijk kreeg hij de leiding bij een prauwenbedrijf daar …”.052.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 12 september 1882 wordt vermeld de heer van Hasselt, directeur der filiaalinrichting van het Kon.Ned. Meteor. Inst. te Utrecht: “Als nu reikte hij uit aan de Heeren W.P.Harten, H.Hissink en H. de Jonge getuigschriften voor uitmuntende journalen; aan de Heeren R.J.Weber, C.Jaski, A.G. Mörser Bruijns, W.Adriani, R.Berckelbach v.d Sprenkel, J.Th. Graad van Roggen, A.J.Herckenrath, J.H.Bart, H.C.Haacke, H.W.Prins en A.F. de Vrije voor zeer goede journalen.” 023.

 

A.J.Herckenrath vervoerde vanuit Amsterdam met de “Prins Hendrik” een detachement van 3 officieren en 28 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 01 december 1883 na 45 dagen.065*.

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Herckenrath, August Jutphus

Familiegegevens

 

Simon werd geboren op 09.12.1844 te Scheveningen als z.v. Jan Turfboer en Johanna Blok.

 

Simon (29) (stuurman) trouwde op 20.05.1874 te Den Haag met Jacoba Gerarda van der Harst (24) – geb. 22.10.1849 te Scheveningen – d.v. Willem van der Harst en Cornelia Johanna van Duijne. 

Jacoba Gerarda van der Harst overleed op 19.08.1896 te Den Haag (46).

Simon (53) hertrouwde op 10.02.1898 te Schiedam met Elisabeth de Croes (42) – geb. te Oud- en Nieuw Mathenesse – d.v. Wouter de Croes en Elisabeth Horsman.

Elizabeth de Kroes overleed op 25.10.1917 te Rijswijk (62).

(opmerking: In de trouwacte wordt de naam vermeld als Elisabeth de Croes / in de overlijdensacte als Elizabeth de Kroes)

Simon overleed op 24.10.1916 te Rijswijk (71). 

 

Kinderen

-    Johanna – geb. 06.03.1875 te Den Haag

-    Cornelia Johanna – geb. 06.01.1877 te Den Haag

-    Johannes Willem – geb. 05.04.1878 te Den Haag

-    Maria Elisabeth – geb. 12.06.1879 te Den Haag

-    Lambertus Jacobus – geb. 13.11.1882 te A’dam.

-    Petronella Jacoba – geb. 06.06.1884 te Den Haag

-    Willem – geb. 05.09.1885 te Den Haag – in 1900 naar Kweekschool v.d. Zeevaart

-    Simon Jacobus – geb. 28.05.1888 te Den Haag

 

De schepen van de kapitein

 

*   1884 van het s.s. PRINS HENDRIK

*   1888 van het s.s. VOORWAARTS

*   1889 van het s.s. SOENDA

*   1890 van het s.s. PRINSES WILHELMINA

*   1897 van het s.s. PRINS ALEXANDER

*   1898 van het s.s. PRINSES AMALIA

*   1900 van het s.s. PRINS HENDRIK

*   1903 van het s.s. KONING WILLEM II

 

Na juli 1905 waarschijnlijk met pensioen gegaan.

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de S.M.N.

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 07 januari 1897 staat de uitslag van een wedstrijd voor de best bijgehouden kompasjournalen in 1894/1895 waarbij is toegekend de gouden medaille aan kapitein F.H.Bonjer, de zilveren medaille aan kapitein G.Stenger en bronzen medailles aan S.Turfboer en J.G.Wiebenga.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 04 maart 1897 staat een verslag van de uitreiking van medailles in de wedstrijd 1894/95 voor de beste kompasjournalen. Er waren 27 deelnemers, die in totaal 50 journalen inzonden. De gouden medaille is verworven door F.H.Bonjer, gezagvoerder van het ss “Spaarndam, het zilver ging naar G.Stenger van het ss “Amsterdam en het brons naar S.Turfboer, gezagvoerder van de “Prinses Wilhelmina. Een buitengewone bronzen medaille werd toegekend aan de thans buitengaats zijnde kapitein J.G.Wiebenga van het fregat “De Ruyter”.023.

 

De schepen van de kapitein

S.Turfboer was in 1898 kapitein van het ijzeren schroefstoomschip, bark getuigde “Prinses Amalia”, gebouwd bij John Elder & Co te Glasgow, 3200 ton, varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland”052.

 

Bouma025 vermeldt S.Turfboer als gezagvoerder van/in:

*   1884 t/m 1886 op het schroefstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 2800 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam

*   1888 van het ijzeren schroefstoomschip “Voorwaarts”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 2800 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam;

*   1889 op het schroefstoomschip “Soenda” ex Celebes ex Columbian, in 1866 gebouwd te Hartlepool, 2321 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Java” te Amsterdam;

*   1890 t/m 1895 op het ijzeren schroefstoomschip “Prinses Wilhelmina” 400 pk, gebouwd in 1882, 2610 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam;

*   1897 t/m 1898 op het ijzeren stoomschroefschip “Prins Alexander”, gebouwd in 1881 te Glasgow, 3025 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam;

*   1898 t/m ? van het schroefstoomschip “Prinses Amalia”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 3495 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

S.Turfboer vervoerde vanuit Amsterdam met de “Prins Hendrik” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia tijdens de volgende jaren065*:

*   Vertrek 13 maart 1884. Aankomst 24 april 1884 na 43 dagen. 3 officieren en 75 manschappen.

*   Vertrek 16 mei 1885. Aankomst 28 juni 1885 na 43 dagen. 2 officieren en 75 manschappen.

*   Vertrek 10 oktober 1885. Aankomst 16 november 1885 na 47 dagen. 3 officieren en 63 manschappen.

*   Vertrek 31 juli 1886. Aankomst 10 september 1886 na 41 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

Hij vervoerde vanuit Amsterdam met de “Prinses Wilhelmina” transporten tijdens de volgende reizen:

*   Vertrek 25 oktober 1890. Aankomst 07 december 1890 na 43 dagen. 4 officieren en 44 dagen.

*   Vertrek 09 april 1892. Aankomst 20 mei 1892 na 41 dagen. 2 officieren en 53 dagen.

*   Vertrek 13 augustus 1892. Aankomst 22 september 1892 na 40 dagen. 2 officieren en 74 manschappen.

*   Vertrek 22 april 1893. Aankomst 01 juni 1893 na 40 dagen. 3 officieren en 73 manschappen.

*   Vertrek 30 december 1893. Aankomst 08 februari 1894 na 40 dagen. 3 officieren en 79 manschappen.

*   Vertrek 05 mei 1894. Aankomst 11 juni 1894 na 37 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

*   Vertrek 12 januari 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*   Vertrek 18 mei 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*   Vertrek 21 september 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 53 manschappen.

*   Vertrek 30 mei 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 106 manschappen.

Hij transporteerde detachementen vanuit Amsterdam met de “Prins Alexander” tijdens de volgende reizen:

*   Vertrek 10 oktober 1897. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 53 manschappen.

*   Vertrek 19 februari 1898. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 32 manschappen

*   Vertrek 11 juni 1898. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren.

*   Vertrek 01 oktober 1898. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 43 manschappen.

Hij transporteerde detachementen vanuit Amsterdam met de “Prinses Amelia” op de volgende reizen:

*   Vertrek 02 april 1898. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 53 manschappen.

*   Vertrek 23 juli 1898. Aankomst niet gemeld. 1 manschap.

*   Vertrek 04 maart 1899. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 52 manschappen.

*   Vertrek 24 juni 1899. Aankomst niet gemeld. 1 officier en 2 manschappen.

Een deel van de opgaven omtrent de “Prins Alexander” en de “Prinses Amelia” zijn overlappend en kloppen dus niet. Dit komt omdat Bouma025 overlappende vaarperioden voor deze kapitein heeft gegeven. Nader onderzoek is dus nodig.

Overigens is het waarschijnlijk dat kapitein Turfboer ook in de twintigste eeuw nog troepentransporten heeft verzorgd. maar deze zijn door mij niet verder uitgezocht.

 

“Een andere ramp met grote materiële schade vond plaats op 1 november 1886 met de Prins Hendrik (II), toen deze op de rede van Aden werd aangevaren door het stoomschip Hubbuck en korte tijd daarna zonk. “De passagiers vervolgden de reis met de  Voorwaarts; de mail werd onmiddellijk doorgezonden. Met behulp van duikers en stoompompen kwam de Prins Hendrik (II) op de 26ste november weer vlot, maar door het zwellen van de lading bleek het schip ontzet en moest het nadien verkocht worden.

Uit: “De eeuw van ‘Nederland’. Geschiedenis en vloot van de Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’” door A.J.J.Mulder.c.s. Uitg. Asia Maior. 2003.

 

In het tijdschrift “De Zee” Jg.1895, p.185 wordt het Verslag van de Commissie ter Beoordeling van Kompasjournalen” vermeld waarin wordt gemeld dat, hoewel buiten de prijzen vallend, als zeer goed journaal kan worden genoemd dat van kapitein S.Turfboer, gezagvoerder van het ss. “Prinses Wilhelmina”.

In “De Zee”, Jg.1897, p.71-75 wordt aan kapitein S.Turfboer van het ss “Prinses Wilhelmina” de bronzen medaille toegekend.

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Turfboer, Simon

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 2003
Bron: Book
Omschrijving: De Eeuw van de Nederland, door A.J.J. Mulder, H.J. Legemaate, J. Nierop, D. Pilkes, Asia Maior te Zierikzee, ISBN 90 74861 21 0.

Jaar: 1944
Bron: Documentation of Shipowner
Omschrijving: Vlootoverzicht, gemaakt bij de SMN te Amsterdam, afdeling dislocatie, in mei 1944.

Jaar: 1983
Bron: Personal Documentation
Omschrijving: Notes of mr. F.G.E. Moll (1898-1983).