Inloggen
ZUID-HOLLAND - ID 8397


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1881
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Part. shade deck
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Sir Raylton Dixon & Co., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Werfnummer: 191
Launch Date: 1881-10-10
Delivery Date: 1881-12-00
Technical Data

Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2258.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1817.00 Net tonnage
Deadweight: 2800.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 91.50 Meters Registered
Beam: 11.04 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
26 16 0 0 0 42
Configuration Changes

Datum 00-00-1894
Type: Lengthened
Omschrijving: 1894 verlengd door de Kon. Mij. "De Schelde", Vlissingen, in het droogdok te Middelburg, met 24 ft en nieuwe machine-installatie, 4-cyl. Q.E. (21, 30, 43 & 63-36). Passagiersaccommodatie uitgebreid: 38 I, 24 II. GRT 2504, TDW 3090.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1881
Datum agenda: 1881-11-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: ZUID HOLLAND
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Ruijs & Zn., Willem
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1881-11-25, gunstig besch. uitreiking zb180-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1881-12-00 ZUID-HOLLAND
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Stoomboot Reederij Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QDLN

Date/Name Ship 1883-00-00 ZUID-HOLLAND
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QDLN

Date/Name Ship 1894-00-00 LAWOE
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PJCT

Date/Name Ship 1907-00-00 LAWOE
Manager: Michael Jebsen, Hamburg, Germany
Eigenaar: Michael Jebsen, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1907-00-00 LAWOE
Manager: Swadeshi Steam Navigation Company Ltd, Tuticorin, India
Eigenaar: Swadeshi Steam Navigation Company Ltd, Tuticorin, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Tuticorin / India

Date/Name Ship 1910-00-00 LAWOE
Manager: P. Easwaramurthia Pillai, Tuticorin, India
Eigenaar: P. Easwaramurthia Pillai, Tuticorin, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Tuticorin / India

Date/Name Ship 1911-00-00 LAWOE
Manager: Hajee Tar Mahomed Ayoob, Bombay, India
Eigenaar: Hajee Tar Mahomed Ayoob, Bombay, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / India

Date/Name Ship 1914-00-00 LAWOE
Manager: Dada Mia Khandwani, Bombay, India
Eigenaar: Dada Mia Khandwani, Bombay, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / India

Ship Events Data

1882-01-07: NRC 131081. Rotterdam, 12 oktober. Te Middlesbro’-on-Tees liep maandag (opm: 10 oktober) te water het stoomschip ZUID-HOLLAND, gebouwd voor rekening der firma W. Ruys & Zonen, waardoor de Rotterdamsche Lloyd van de 7e januari af in staat wordt gesteld de driewekelijkse dienst op Java te openen, welke alsdan zal worden onderhouden met zeven stoomschepen, alle varende onder Nederlandse vlag.
1894-01-00: ZZN 160194
Middelburg, 13 januari. Binnenkort zal in het droogdok alhier komen het stoomschip ZUID HOLLAND van de Rotterdamsche Lloyd, welk schip thans nog aan de werf der Koninklijke Maatschappij “De Schelde” te Vlissingen ligt. De ZUID HOLLAND zal weer van elkaar getrokken moeten worden, waardoor een gewicht van 800.000 kg zal geplaatst worden, om daardoor het middenschip met 36 Engelse voeten (ongeveer 11 meter) te verlengen, waardoor dit zeekasteel een lengte van ongeveer 90 meter zal krijgen. Deze belangrijke reparatie, die bij de BATAVIA, thans SOEMBING, zo goed is gelukt, strekt onze nationale nijverheid tot eer en wordt verricht door de Koninklijke Maatschappij “De Schelde” te Vlissingen, die daardoor bewijst voor niets op het gebied van scheepsbouw uit de weg te gaan.

ZZN 010294
Middelburg, 30 januari. Dat men al doende leert en de opgedane ervaring grootse zaken tot een hand-omdraaiingswerk maakt, bewees heden de Koninklijke Maatschappij “De Schelde”, die in een kleine drie uur – te half tien begon men en te half één was men gereed – het vroegere stoomschip ZUID HOLLAND, thans LAWOE, in het droge dok alhier liggende, vier en twintig voet verlengde.

1917-06-15: Final Fate:
Vermist in de Middellandse Zee op weg van Bombay naar Marseille.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Sikemeijer, E.W.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: ZUID-HOLLAND, pentekening naar een foto
Gemaakt door: Birchall, W.M.

Omschrijving: De LAWOE tijdens de verbouwing in het dok te Middelburg.

Omschrijving: LAWOE
Gemaakt door: Unknown