Inloggen
ZUID-HOLLAND - ID 8397


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1881-11-25 / 1907-01-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1881
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Part. shade deck
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Sir Raylton Dixon & Co., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Werfnummer: 191
Launch Date: 1881-10-10
Delivery Date: 1881-12-00
Technical Data

Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2258.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1817.00 Net tonnage
Deadweight: 2800.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 91.50 Meters Registered
Beam: 11.04 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
26 16 0 0 0 42
Configuration Changes

Datum 00-00-1894
Type: Lengthened
Omschrijving: 1894 verlengd door de Kon. Mij. "De Schelde", Vlissingen, in het droogdok te Middelburg, met 24 ft en nieuwe machine-installatie, 4-cyl. Q.E. (21, 30, 43 & 63-36). Passagiersaccommodatie uitgebreid: 38 I, 24 II. GRT 2504, TDW 3090.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1881
Datum agenda: 1881-11-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: ZUID HOLLAND
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Ruijs & Zn., Willem
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1881-11-25, gunstig besch. uitreiking zb180-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1881-11-25 ZUID-HOLLAND
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Stoomboot Reederij Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QDLN

Date/Name Ship 1883-00-00 ZUID-HOLLAND
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QDLN

Date/Name Ship 1894-00-00 LAWOE
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PJCT

Date/Name Ship 1907-01-00 LAWOE
Manager: Swadeshi Steam Navigation Company Ltd, Tuticorin, India
Eigenaar: Swadeshi Steam Navigation Company Ltd, Tuticorin, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Tuticorin / India

Date/Name Ship 1907-02-00 LAWOE
Manager: Michael Jebsen, Hamburg, Germany
Eigenaar: Michael Jebsen, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1910-00-00 LAWOE
Manager: P. Easwaramurthia Pillai, Tuticorin, India
Eigenaar: P. Easwaramurthia Pillai, Tuticorin, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Tuticorin / India

Date/Name Ship 1911-00-00 LAWOE
Manager: Hajee Tar Mahomed Ayoob, Bombay, India
Eigenaar: Hajee Tar Mahomed Ayoob, Bombay, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / India

Date/Name Ship 1914-00-00 LAWOE
Manager: Dada Mia Khandwani, Bombay, India
Eigenaar: Dada Mia Khandwani, Bombay, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / India

Ship Events Data

1882-01-07: NRC 131081. Rotterdam, 12 oktober. Te Middlesbro’-on-Tees liep maandag (opm: 10 oktober) te water het stoomschip ZUID-HOLLAND, gebouwd voor rekening der firma W. Ruys & Zonen, waardoor de Rotterdamsche Lloyd van de 7e januari af in staat wordt gesteld de driewekelijkse dienst op Java te openen, welke alsdan zal worden onderhouden met zeven stoomschepen, alle varende onder Nederlandse vlag.
1883-03-27: Grounded
Hellevoetsluis, 27 maart 1883. Het stoomschip ZUID-HOLLAND, naar Batavia via Brouwershaven, is met hoogwater door zware sneeuwbuien, bij Middelharnis aan de grond gevaren.
1886-09-17: Damaged
Batavia, 20 september 1886. Omtrent de brand in de ZUID-HOLLAND schrijft men ons nog: Vrijdag namiddag om 15.00 uur bespeurde men brand in het achterruim (de zogenaamde piek) waar de proviand geborgen wordt, van het op vertrek liggende en aan de Rotterdamche Lloyd behorende stoomschip ZUID-HOLLAND.
1888-03-00: Damaged
12 maart 1888. Het heden morgen van Rotterdam en Marseille te Tandjong Priok gearriveerde stoomschip ZUID-HOLLAND, kapt. Otto, heeft in de Golf van Lyon slecht weder gehad, waardoor verschansing en voorzijde der brug nogal averij bekwamen. Een oponthoud van 24 uur was hiervan het gevolg.
1894-01-00: Lengthened
ZZN 160194
Middelburg, 13 januari. Binnenkort zal in het droogdok alhier komen het stoomschip ZUID HOLLAND van de Rotterdamsche Lloyd, welk schip thans nog aan de werf der Koninklijke Maatschappij “De Schelde” te Vlissingen ligt. De ZUID HOLLAND zal weer van elkaar getrokken moeten worden, waardoor een gewicht van 800.000 kg zal geplaatst worden, om daardoor het middenschip met 36 Engelse voeten (ongeveer 11 meter) te verlengen, waardoor dit zeekasteel een lengte van ongeveer 90 meter zal krijgen. Deze belangrijke reparatie, die bij de BATAVIA, thans SOEMBING, zo goed is gelukt, strekt onze nationale nijverheid tot eer en wordt verricht door de Koninklijke Maatschappij “De Schelde” te Vlissingen, die daardoor bewijst voor niets op het gebied van scheepsbouw uit de weg te gaan.

ZZN 010294
Middelburg, 30 januari. Dat men al doende leert en de opgedane ervaring grootse zaken tot een hand-omdraaiingswerk maakt, bewees heden de Koninklijke Maatschappij “De Schelde”, die in een kleine drie uur – te half tien begon men en te half één was men gereed – het vroegere stoomschip ZUID HOLLAND, thans LAWOE, in het droge dok alhier liggende, vier en twintig voet verlengde.
1907-01-03: Sold to foreign country
London, 3 januari 1907. Het stoomschip LAWOE van de Rotterdamsche Lloyd. is verkocht aan een rederij te Bombay. (Fairplay)
1917-06-15: Final Fate:
Vermist in de Middellandse Zee op weg van Bombay naar Marseille.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.W.Sikemeijer was met vlagnummer R3 in de periode 1880 t/m 1903 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkoningen058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein E.W.Sikemeier met vlagnummer R3 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*     1880             van het ss. “Gelderland”   2177 ton n.m.      varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1881             van het ss. “Zuid-Holland”              c. 2177 ton          varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1882             van het ss. “Zuid-Holland”              2258 ton varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1883             van het ss. “Samarang”    2285 ton varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1885             van het ss. “Drenthe”        3130 ton varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1886, 1887  van het ss. “Samarang”    2285 ton varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1888             geen vermelding van schip en boekhouder

*     1890             van het ss. “Bromo”          1608 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1891             van het ss. “Salak”            1880 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1892 t/m 1898            van het ss. “Gedé”             2258 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1899 t/m 1901            van het ss “Sindoro”         3474 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt E.W.Sikemeijer als gezagvoerder gedurende:

  • * 1880 t/m 1881 op het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1882 t/m 1883 op het schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2258 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1884 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam
  • * 1886 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • * 1887 t/m 1888 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam
  • * 1890 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1892 van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam
  • * 1893 t/m 1898 op het schroefstoomschip “Gedeh”, gebouwd in 1892 te Vlissingen, 2995 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1900 en later van het DS Stoomschip “Sindoro”, gebouwd in 1900 te Vlissingen, 5000 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd (1883) te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

E.W.Sikemeijer transporteerde vanuit Rotterdam transporten van landmachtmilitairen met de “Gelderland” naar Batavia op de volgende reizen (de reizen in 1878 en 1879 zijn onder voorbehoud!)065*

*     Vertrek 28 augustus 1878. Aankomstdatum niet vermeld. 4 officieren en 80 manschappen. Het detachement is in Cadiz overgegaan op de “Drenthe”;

  • * Vertrek 12 februari 1879. Aankomst 29 maart 1879 na 45 dagen. 7 officieren en 106 manschappen.
  • * Vertrek 30 juli 1879. Aankomst 09 augustus 1879 na 41 dagen. 6 officieren en 110 manschappen.
  • * Vertrek 19 december 1879. Aankomst 05 februari 1880 na 48 dagen. 3 officieren en 59 manschappen.
  • * Vertrek 27 november 1880. Aankomst 12 januari 1881 na 46 dagen. 2 officieren en 96 manschappen.
  • * Vertrek 07 mei 1881. Aankomst 26 juni 1881 na 50 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.
  • * Vertrek 29 oktober 1881. Aankomst 13 december 1881 na 45 dagen. 3 officieren en 60 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Zuidholland” op de volgende reizen:

*     Vertrek 07 januari 1882. Aankomst 24 februari 1882 na 48 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

  • * Vertrek 26 maart 1883. Aankomst 16 mei 1883 na 51 dagen. 2 officieren en 39 manschappen.

*     Vertrek 18 augustus 1883. Aankomst 03 oktober 1883 na 46 dagen. 1 officier en 37 manschappen.

  • * Vertrek 03 juni 1882. Aankomst 16 juli 1882 na 43 dagen. 3 officieren en 53 manschappen065*.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Samarang” op de volgende reizen:

*     Vertrek 02 oktober 1883. Aankomst 16 november 1883 na 45 dagen. 3 officieren en 33 manschappen;

*     Vertrek 16 februari 1884. Aankomst 04 april 1884 na 48 dagen. 3 officieren en 43 manschappen;

*     Vertrek 20 december 1884. Aankomst 05 februari 1885 na 47 dagen. 3 officieren en 49 manschappen;

Hij transporteerde vanuit Rotterdam de “Drenthe” op de volgende reizen:

*     Vertrek 13 maart 1886. Aankomst 29 april 1886 na 47 dagen. 2 officieren en 53 manschappen. Bij aankomst ontbraken 6 manschappen zonder opgave van redenen.

  • * Vertrek 14 augustus 1886. Aankomst 27 september 1886 na 44 dagen. 2 officieren en 56 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Samarang” op de volgende reizen:

  • * Vertrek 02 juli 1887. Aankomst 15 augustus 1887 na 44 dagen. 2 officieren en 38 manschappen. Bij aankomst ontbraken 5 manschappen zonder opgave van redenen
  • * Vertrek 19 november 1887. Aankomst 04 januari 1888 na 46 dagen. 2 officieren en 40 manschappen. Bij aankomst ontbraken 5 manschappen zonder opgave van redenen.
  • * Vertrek 24 maart 1888. Aankomst 10 mei 1888 na 47 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
  • * Vertrek 11 augustus 1888. Aankomst 23 september 1888 na 43 dagen. Bij aankomst waren er 2 man extra aan boord zonder opgaven van redenen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Bromo” op de volgende reizen:

*     Vertrek 17 mei 1890. Aankomst 25 juni 1890 na 39 manschappen. 3 officieren en 79 manschappen.

*     Vertrek 04 oktober 1890. Aankomst 12 november 1890 na 39 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

*     Vertrek 14 november 1891. Aankomst 24 december 1891 na 40 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Salak” op de volgende reizen:

*     Vertrek 17 oktober 1891. Aankomst 24 november 1891 na 38 dagen. 2 officieren en 56 manschappen.

*     Vertrek 05 maart 1892. Aankomst 12 april 1892 na 38 dagen. 3 officieren en 79 manschappen.

*     Vertrek 09 juli 1892. Aankomst 15 augustus 1892 na 37 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

*     Vertrek 26 november 1892. Aankomst 03 januari 1893 na 38 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Gedeh” op de volgende reizen:

*     Vertrek 01 april 1893. Aankomst 08 mai 1893 na 37 dagen. 2 officieren en 48 manschappen.

*     Vertrek 14 april 1894. Aankomst 20 mei 1894 na 36 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 18 augustus 1894. Aankomst 30 september 1894 na 43 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 22 december 1894. Aankomst 28 januari 1895 na 37 dagen. 3 officieren en 56 manschappen.

*     Vertrek 27 april 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*     Vertrek 31 augustus 1895. Aankomst niet gemeld. 1 officier en 33 manschappen.

*     Vertrek 25 april 1896. Aankomst niet gemeld. 4 officieren.

*     Vertrek 29 augustus 1896. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 46 manschappen.

*     Vertrek 24 april 1897. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 64 manschappen.

*     Vertrek 27 augustus 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 54 manschappen..

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg. 9, 1887, pp304-307 (aanwezig op o.a. het Scheepvaartmuseum te Amsterdam) staat een artikel “Eenige mededeelingen uit de Metereologische Journalen”, waarin een weergave uit het Journaal van het ss. “Samarang” onder kapitein E.W.Sikemeier en wel “omtrent de mousson gedurende de laatste helft van de maand April in het Oostelijk deel van den Indischen Oceaan.” “Passeerden Vlakke hoek om 3 u. 10 min. ’s morgens van den 17den April en Engana des namiddags 6 u. Ondervonden eene opvolging van harde wind van WNW-WZW met veel regen en vliegende buien er bij, tot Zondagnacht 24 April, met sterken stroom tegen. Daarna klaarde de lucht op en veranderde het weer gunstig; arriveerden te Colombo Maandagnamiddag 3 uur 30 min. … “. Daarna in het verslag nog wat meterelogische gegevens tijdens de reis nà Colombo en bij kaap Guardafui.

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Sikemeijer, E.W.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.H.Klein was met vlagnummer R43 in de periode 1881 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.H.Klein met vlagnummer R43 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1881, 1882            van het ss. “Drenthe”             2333 ton     varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*    1883                       van het ss. Zuid-Holland”     2258 ton     varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt A.H.Klein als gezagvoerder van/in:

*    1881 t/m 1882 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSA C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*    1882 van het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1884 op het schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2258 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1885 t/m 1886 op hetzelfde schip maar nu varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam

*    1887 t/m 1890 van het ijzeren schroefstoomschip “Soerabaya”, gebouwd in 1884 te Vlissingen, 2300 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1891 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam

 

Overige bijzonderheden

A.H.Klein transporteerde vanuit Rotterdam detachementen landmachtmilitairen met de “Drenthe” naar Batavia op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 22 april 1882. Aankomst 09 juni 1882 na 48 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 16 september 1882. Aankomst 06 november 1882 na 51 dagen. 2 officieren en 42 manschappen.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam detachementen met de “Zuid-Holland” tijdens de volgende reizen:

*    Vertrek 15 januari 1884. Aankomst 25 februari 1884 na 51 dagen. 3 officieren en 55 manschappen.

*    Vertrek 07 juni 1884. Aankomst 23 juli 1884 na 46 dagen. 2 officieren en 82 manschappen.

*    Vertrek 08 november 1884. Aankomst 27 december 1884 na 49 dagen. 3 officieren en 33 manschappen.

      Bossenbroek065 vermeldt op p.60 dat schepen die troepen vervoerden “extra-inkomsten niet versmaden werden: in Djeddah nam de Zuid-Holland waarop de Duitse tamboer in 1884 de overtocht maakte (verwijst naar ene Stoll, die zijn belevenissen optekende als Erlebnisse), circa 400 terugkerende bedevaartgangers aan boord benevens (tot Ceylon) een sultan met zijn gevolg. Het kostte de ongelukkige perlgrims wel hun rijshouten relikwieën. De niet al te fijngevoelige kapitein (dit slaat dus op kapitein Klein) ‘konnte … nicht einsehen dass sich zwischen diesem Reisig und dem von Sumatra oder Java ein Unterschied fände, und liess daher sämmtliche Bündel über Bord werfen.”065

*    Vertrek 30 januari 1886. Aankomst 19 maart 1886 na 48 dagen. 4 officieren en 64 manschappen. Bij aankomst ontbrak 1 officier zonder opgave van redenen.

*    Vertrek 04 december 1886. Aankomst 26 januari 1887 na 53 dagen. 4 officieren en 164 manschappen.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam detachementen met de “Soerabaya” op de volgende reizen:

*    Vertrek 21 mei 1887. Aankomst 06 juli 1887 na 46 dagen. 2 officieren en 60 manschappen.

*    Vertrek 08 oktober 1887. Aankomst 19 november 1887 na 42 dagen. 3 officieren en 58 manschappen.

*    Vertrek 14 juli 1888. Aankomst 26 augustus 1888 na 43 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*    Vertrek 07 september 1889. Aankomst 17 oktober 1889 na 40 dagen. 2 officieren en 33 manschappen.

*    Vertrek 25 januari 1890. Aankomst 08 maart 1890 na 42 dagen. 4 officieren en 40 manschappen.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam detachementen met de “Samarang” op de volgende reizen:

*    Vertrek 21 maart 1891. Aankomst 02 mei 1891 na 42 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

*    Vertrek 30 april 1892. Aankomst 11 juni 1892 na 42 dagen. 3 officieren en 79 manschappen.

*    Vertrek 03 september 1892. Aankomst 14 oktober 1892 na 41 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

*    Vertrek 24 juni 1893. Aankomst 02 augustus 1893 na 39 dagen. 3 officieren en 78 manschappen. Bij aankomst ontbeekt 1 officier zonder opgave van reden.

*    Vertrek 28 oktober 1893. Aankomst 07 december 1893 na 40 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

*    Vertrek 03 maart 1894. Aankomst 14 april 1894 na 42 dagen. 3 offcieren en 43 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Klein, A.H.

Familiegegevens

Simon werd geboren op 25.12.1834 te Texel als z.v. Karel Otto en Antje Plaasman.

 

Simon (22) (zeeman) trouwde op 22.10.1857 te Amsterdam met Antonetta Juliana Elizabeth Kelder (22) – geb. 08.10.1835 te Amsterdam – d.v. Jan Willem Kelder en Anthonette Juliana Elisabet van Wijk.

 

Simon overleed op 13.03.1902 te Rotterdam (67).  

 

Kinderen

-    Antonia Juliana Elisabeth – geb. 28-01-1860

-    Maria Antonette – geb. 17.07.1862

-    Carel Cornelis – geb. 18.10.1864

-    Wilhelmina Anthonetta – 18.10.1868

-    Anna Cornelia – geb. 09.12.1870

-    Simon Otto (1882-1883) - Alle kinderen geboren te Amsterdam.

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Simon Otto werd geboren op 25 december 1834 te Amsterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Karel Otto en Antje Plaasman.

Hij was getrouwd met Antoinetta Juliana Elizabeth Kelder, geboren 08 oktober 1835 te Amsterdam, Nederlands Hervormd. Hij overleed te Rotterdam aan de Westerkade op 13 maart 1902. Dit overlijdensjaar klopt niet met de opgave uit 1893 in het betreffende Jaarverslag van de Rotterdamse Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Is er sprake van twee opeenvolgende personen?005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.Otto was met vlagnummer R73 in de periode 1862 t/m 1882 effectief lid en van 1883 t/m 1893 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Kennelijk is hij in dat jaar gewisseld van lidmaatschapstype. Een vlaglid mocht wèl de Maatschappijvlag voeren, maar had geen recht op financiële tegemoetkoming en058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1893 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1893 als lid voor de vlag is overleden058  (Is niet correct)

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein S.K. Otto met vlagnummer R73 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1862, 1863           van de bark “Schoonderloo”                     253 last              voor T. van Holst te Delfshaven

1864                      van het fregat “Vier Gezusters”                389 last              voor T. van Holst te Delfshaven

1865 t/m 1867     van het fregat “Vier Gezusters”                389 last              voor Wed. T. van Holst te Rotterdam

1874, 1877           van het fregat “Hoek van Holland”          622 last              voor W.Ruijs & Zonen te Rotterdam

1878                      geen vermelding van schip en boekhouder

1880                      van het ss. “Senior”                                     1099 last            voor W.Ruijs & Zonen te Rotterdam

1881, 1882           van het ss “Gelderland”  2177 last            voor W.Ruijs & Zonen & Co te Rotterdam

1883, 1885           van het ss “Soerabaja”   c.2200 last         voor Wm. Ruijs & Zonen te Rotterdam

1886  t/m 1888    van het ss “Zuid Holland”                          2258 last            voor Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam

1890, 1891, 1892 van het ss “Merapi”                                    2570 ton            voor Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt S.Otto als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1864 van de bark “Schoonderloo”, gebouwd in 1852 te Krimpen, 479 ton o.m., varend voor T. van Holst te Delfshaven;

*    1865 t/m 1871 van het fregat “Vier Gezusters”, gebouwd in 1850 te Rotterdam, 737 ton o.m., varend voor de wed. T.van Holst te Delfshaven;

*    1873 t/m 1878 van het ijzeren fregat “Hoek van Holland”, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 801 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1878 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Julius”;

*    1880 t/m 1881 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1882 t/m 1883 op het schroefstoomschip “Gelderland, gebouwd in 1878 te Midlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1884 t/m 1886 van het ijzeren schroefstoomschip “Soerabaya”, gebouwd in 1884 te Vlissingen, 2300 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1887 t/m 1890 op het schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2258 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1891 t/m 1895 op het stalen schroefstoomschip “Merapi”, gebouwd in 1889 te Vlissingen, 2570 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm>Ruys & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

S.Otto vervoerde detachementen landmachtmilitairen vanuit Rotterdam met de “Gelderland” tijdens de volgende reizen:

Vertrek 01 april 1882. Aankomst 20 mei 1882 na 49 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

Vertrek 26 augustus 1882. Aankomst 08 oktober 1882 na 43 dagen. 1 officier en 29 manschappen.

Vertrek 21 januari 1882. Aankomst 17 maart 1883 na 56 dagen. 2 officieren en 38 manschappen.

Vertrek 23 juni 1883. Aankomst 07 augustus 1883 na 45 dagen. 2 officeren en 38 manschappen.

Vertrek 10 november 1883. Aankomst 29 december 1883 na 49 dagen. 3 officieren en 32 manschappen.

 

Hij vervoerde militairen vanuit Rotterdam met de “Soerabaya” op de volgende reizen:

Vertrek 22 november 1884. Aankomst 08 januari 1885 na 47 dagen. 3 officieren en 33 manschappen.

Vertrek 25 april 1885. Aankomst 10 juni 1885 na 46 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 17 juli 1886. Aankomst 27 augustus 1886 na 41 dagen. 2 officieren en 48 manschappen.

 

Hij vervoerde militairen vanuit Rotterdam met de “Zuid-Holland” tijdens de volgende reizen:

Vertrek 07 mei 1887. Aankomst 17 juni 1887 na 41 dagen. 2 officieren en 33 manschappen. In Marseille wer 1 man aan boord genomen en bij aankomst in Batavia waren er 4 man meer aan boord zonder opgave van reden.

Vertrek 24 september 1887. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 56 manschappen.

Vertrek 16 juni 1888. Aankomst 29 juli 1888 na 43 dagen. 2 officieren en 65 manschappen.

Vertrek 19 april 1890. Aankomst 30 mei 1890 na 41 dagen. 3 officieren en 63 manschappen.

Vertrek 06 september 1890. Aankomst 16 oktober 1890 na 40 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

 

Hij vervoerde militairen vanuit Rotterdam met de “Merapi” tijdens de volgende reizen:

Vertrek 06 februari 1892. Aankomst 16 maart 1892 na 39 dagen. 3 officieren en 74 manschappen.

Vertrek 22 oktober 1892. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 04 maart 1893. Aankomstdatum 11 april 1893 na 38 dagen. 2 officieren en 34 manschappen.

Vertrek 11 november 1893. Aankomstdatum20 december 1893 na 39 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

Vertrek 17 maart 1894. Aankomstdatum 25 april 1894 na 39 dagen. 3 officieren en 33 manschappen.

Vertrek 21 juli 1894. Aankomstdatum 01 september 1894 na 42 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

Vertrek 10 november 1894. Aankomstdatum 18 december 1894 na 38 dagen. 4 officieren en 145 manschappen.

Vertrek 16 maart 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 49 manschappen.

Vertrek 28 september 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 43 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Otto, Simon Karelsz

Afbeeldingen


Omschrijving: ZUID-HOLLAND, pentekening naar een foto
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Birchall, W.M.

Omschrijving: De LAWOE tijdens de verbouwing in het dok te Middelburg.
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: LAWOE
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten