Inloggen
SIRIUS - ID 8346


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1871-11-02 / 1906-06-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1871
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: Scott & Co., Greenock, Great Britain
Launch Date: 1871-09-29
Delivery Date: 1871-00-00
Technical Data

 
Gross Tonnage: 700.00 tons (oude meting)
Net Tonnage: 565.00 Net tonnage
 
Length 1: 61.40 Meters Registered
Beam: 7.50 Meters Registered
Depth: 4.84 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1871
Datum agenda: 1871-11-02
Register nr: 0
Scheepsnaam: SIRIUS
Type: Schroef Stoom
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: KNSM
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Hansen, J.J.
Opmerkingen: 1871 - 646-datum besluit nieuwe zeebrief15-11-1871-19- schip ligt in :Glasgow
Nr oude zeebrief : Voorlopige zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1871-11-02 SIRIUS
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PSDG

Date/Name Ship 1905-09-00 SIRIUS
Manager: P.L. Cornelissen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: P.L. Cornelissen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PSDG

Date/Name Ship 1906-06-00 KATINA
Manager: G.D. Andreadis, Piraeus, Greece
Eigenaar: G.D. Andreadis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Ship Events Data

1873-11-00: Damaged
Plymouth, 27 november 1873. De stoomboot SIRIUS, van Amsterdam naar Gibraltar, is hier binnengelopen met verlies van het nachthuis.
1876-06-06: Stranded
Kopenhagen, 6 juni 1876. Volgens bericht van Dragör, zou er op de ZW punt van Dragör Sands een Nederlandse stoomboot aan de grond zitten.
1877-06-28: Stranded
Nieuwediep, 28 juni. Het stoomschip SIRIUS, van Pillau naar IJmuiden, is in de Noorderhaaks aan de grond geraakt, doch door assistentie van een sleepboot afgebracht en hier binnengekomen.
1878-02-19: Damaged
Gibraltar, 19 februari 1878. Het Nederlandse stoomschip SIRIUS van Alicante met stukgoed naar Amsterdam, heeft lekkage aan de stoomketel.
1880-11-26: Collision
Kopenhagen, 26 november 1880. De Nederlandse stoomboten SIRIUS, van Riga naar Antwerpen, en BERENICE, van Windau naar Rotterdam, zijn met elkander in aanvaring geweest en hebben beide boven water schade geleden.
1887-04-11: Collision
Amsterdam, 11 april 1887. Volgens telegram van het Comité des Assureurs te Bordeaux, agenten van de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren alhier, is het Nederlandse stoomschip SIRIUS van Bordeaux herwaarts vertrokken en met verlies van voorsteven aldaar teruggekomen, zijnde op de Gironde in aanvaring geweest.
1890-11-07: Damaged
Amsterdam, 7 november 1890. Het Nederlandse stoomschip SIRIUS heeft heden ochtend bij het vertrek naar Reval (opm: Tallinn) een stalen tros in de schroef gekregen, die eerst verwijderd moest worden, alvorens het kon vertrekken.
1892-11-00: Grounded
IJmuiden, 28 november 1892. Het stoomschip SIRIUS is, na circa 100 ton lading in lichters gelost te hebben, vlot gekomen, heeft intussen de lading weder ingenomen en is naar zee vertrokken. (opm: het bericht van het vastlopen van de SIRIUS is niet gevonden)
1893-00-00: Sprang a leak
Reval (opm: Tallinn), 23 mei 1893. Het stoomschip SIRIUS, gisteren van hier naar Nederland vertrokken, keerde n.m, zwaar lek en met 3 voet water in het ruim veroorzaakt door het ijs, terug.
1905-02-17: Stranded
Londen, 17 februari 1905. Het Nederlandse stoomschip SIRIUS, met stukgoed van Stettin naar Amsterdam, is op Saltholmen gestrand. Met Svitzer is een bergingscontract gemaakt.
1905-09-00: Sale/Verkoop
DS 140905. Het ijzeren stoomschip SIRIUS van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam, gebouwd in 1871, is verkocht aan de heer P.L. Cornelissen te Amsterdam. Het zal varen van Amsterdam naar de Middellandse Zee. Zij vertrok op 25 september van IJmuiden naar Londen. (opm: mondelinge overlevering zegt, dat het schip in feite eigendom was van in Parijs wonende Kaukasische bannelingen, die het schip gebruikten voor wapensmokkel)
1906-06-19: Sold to foreign country
Amsterdam, 19 juni 1906. Het alhier in het Koninginnedok liggende stoomschip SIRIUS, eigenaar de heer Cornelisse alhier, verkocht naar Griekenland.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jep Jensen Hansen werd geboren op 05 november 1820 te Nordbye in Denemarken als zoon van de Nederlands Hervormde Hans Jensen, schipper, en Anne Cathrine Leps.

Hij trouwde op 27 februari 1850 te Rotterdam met Cornelia van Duyvenbode, dochter van Dirk van Duyvenbode en Jansje den Haas. Hij trouwde voor de 2e maal op 20 december 1894 met Maria Magdalena van Vierbergen, geboren 29 november 1861 te Amsterdam, Nederlands Hervormd.

Hij overleed te Rotterdam op 13 juli 1903005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.Hansen was met vlagnummer R306 in de periode 1851 t/m 1903 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In deJaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.J.Hansen met vlagnummer R306 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1851                                   van de sch. “Polaris”                    80 last    voor Hudig & Blokhuijzen te Rotterdam

*    1855, 1858, 1859, 1862  van het ss. “Maasstroom”           150 last  voor Smith & van Es te Rotterdam

*    1863, 1864                        geen vermelding van schip en reder

*    1865, 1866                        van het ss “Medea”                      86 last    voor de KNSM te Amsterdam

*    1867                                   van het ss. “Rembrandt”             145 last  voor de KNSM te Amsterdam

*    1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883,

 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1902                                  geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 vermeldt J.J.Hansen als gezagvoerder gedurende:

*    1852 van de 2/mSch “Polaris”, gebouwd in 1845 te Rotterdam, 144 ton o.m., varend voor  J.G.Hudig te Rotterdam. Het schip voer in 1853 voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam en werd herdoopt in “Gouverneur v/d Eb”;

*    1855 t/m 1857 van het ijzeren schroefstoomschip “Elve” ex Director, gebouwd in 1848 te Hull, 189 ton o.m., varend voor P.A.van Es & Co te Rotterdam; overlap met de volgende opgave

*    1856 t/m 1863 op het ijzeren ss “Maasstroom”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 448 ton o.., varend voor James Smith te Rotterdam. Het onderhield een dienst op Hamburg, strandde in 1863 op Terschelling en raakte wrak;

*    1866 t/m 1867 van het ijzeren schroefstoomschip “Medea” ex Königin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.van Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam;

*    1868 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1869 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSM C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*    1871 van het schr.stoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1872 t/m 1873 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1875 t/m 1877 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 05 december 1863 strandde tijdens een zware storm bij Terschelling het ss “Maasstroom” en ging verloren. Het was op weg van Hamburg naar Rotterdam.

Het ss “Maasstroom” werd gebouwd in 1856 bij de Nederlansche Stoomboot Mij. te Rotterdam, mat 448 Brt. en voer voor James Smith & Zn te Rotterdam072.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Hansen, Jep Jensen

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma vermeldt C.T. (G.T.?)Géraud als gezagvoerder gedurende:

*    1873 van het schroefstoomschip “Medea” ex Köningin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A. von Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam;

*    1874 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1875 t/m 1876 van het schroefstoomschip “Vesuvius”, gebouwd in 1870 te Sunderland, 2000 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. Gezonken na een aanvaring in het Engels Kanaal.

 

Overige bijzonderheden

Op 08 april 1876 zonk het ss “Vesuvius” na een aanvaring met het Britse ss Savernake op 3 mijl ten zuiden van Hastings. De “Vesuvius” was op reis van Gibraltar naar Rotterdam.

Het ss Vesuvius werd gebouwd in 1870 bij Oswald & Co te Sunderland, mat 2000 Brt en voer voor de KNSM te Amsterdam072.

 

In de Harlinger Courant dd 21 november 1874 staat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht096:

Binnengekomen:

“Texel  19 Nov. Sirius (s)  Koningsbergen.”

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Geraud, C.T.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.Overlack was met vlagnummer R9 in de periode 1869 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.Overlack als gezagvoerder gedurende:

*    1870 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes (op de werf van de Gebr. Pot), 2009 ton o.m.-80 pk, varend voor van Zeijlen & Dekker te Rotterdam;. in 1870 is de machine uitgenomen;

*    1873 t/m 1874 van het schroefstoomschip “Vesuvius”, gebouwd in 1870 te Sunderland, 2000 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1875 t/m 1876 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1877 t/m 1880 van het ijzeren schroefstoomschip “Pollux”, gebouwd in 1870 aan de Clyde, 1512 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1893 t/m 1896 van het stalen schroefstoomschip “Professor Buys”, gebouwd in 1891 te Newcastle, 784 ton o.m., varend voor de Zeeuwsche Stoomvaart Maatschappij te Vlissingen;

*    1897 tot ná 1900 op hetzelfde schip maar nu op de dienst Harlingen-Hull.

 

Overige bijzonderheden

Harlinger Courant dd 07 maart 1878, Scheepvaartberichten096

Uitgegaan:

Plymouth, 2 Maart Pollux, (s) (Amsterdam)  Lissabon.”

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Overlack, E.

Familiegegevens

Hendricus Alexander werd geboren op 11.02.1844 te Amsterdam als z.v. Hendricus Alexander Schram (sluiswachter) en Maria Elizabeth Bakels. 

Hendricus Alexander trouwde op 03.12.1868 te Emden (Dld) met Antoinette Magdalene Catharine Dreesman – geb. 13.11. 1841 te Emden (Dld) – d.v. Hendrik Dreesmann (scheepsgezagvoerder) en Juliana Muske.

Hendricus Alexander overleed op ?? juni 1878 te Carlsbad, San Diego Country, U.S.A. (34).

 

Kinderen

-        Hendricus Alexander – geb. ca. 1870 te Porto Alegro (Braz.) / overl. 1942 te R’dam.

 

Opleiding

Hendricus Alexander werd op 29.08.1857 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 3-jarige opleiding werd hij op 31.03.1860 geplaatst als jongen a/b van het schip WALVISCH, kapt. Schut, naar Batavia. Op 22.05.1861 geplaatst als lichtmatroos a/ van het schip DE ZWAAN, kapt. Van Hemert, naar Java. Kwam op 08.04.1862 terug van de reis met goed attest.

 

 

De schepen van de kapitein

*   1875 – 18.. van het rader ss “Stad Vlissingen” ex Northern, gebouwd in 1865 te Liverpool

(zie verder bij de heer Parma)

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA :

 

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.A.Schram als gezagvoerder gedurende:

  • * 1867 t/m 1871 van de brik “Jeannette Marianne” ex Maria Johanna, gebouwd in 1856 te Groningen, 172 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;
  • * 1874 van het schroefstoomschip “Urania”, gebouwd in 1857 te Hull, 275 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • * 1875 van het schroefstoomschip “Astrea”, gebouwd in 1867 te Stockton, 560 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1876 van het rader ss “Stad Vlissingen” ex Northern, gebouwd in 1865 te Liverpool, 1816 ton o.m., varend voor de Stoomv. Mij. Zeeland (KNSM) te Amsterdam;

*   1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1878 van het ijzeren schroefstoomschip “Stella”, gebouwd in 1871 te Amsterdam, 1600 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Bremer094 vermeldt de stranding van het stoomschip “Sirius” op 18 juni 1877 op de Noorderhaaks, geladen met graan. Geen kapitein genoemd.

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Schram, Hendricus Alexander

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.P.Lorié als gezagvoerder voor/in:

*    1869 t/m 1870 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1871 t/m 1872 van het schroefstoomschip “Astrea”, gebouwd in 1867 te Stockton, 560 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1874 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Medea” ex Königin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.van Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam;

*    1878 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Harlinger Courant dd 19 oktober 1874, Scheepvaartberichten

Uitgegaan:

“Stettin 15 Oct. Médéa, (s) Amsterdam”

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: LORIÉ, J.P.

Familiegegevens

Jan werd geboren op 01.11.1840 te Amsterdam als z.v. Berend Bruins (scheepssjouwer) en Liskje van Slooten.

Jan (30) (zeeman) trouwde op 14.09.1891 te Amsterdam met Elisabeth Swart (22) – geb. 07.04.1849 te Amsterdam – d.v. Gerrit Swart en Antje Jans Hasenberg.Elisabeth Swart hertrouwde op 07.02.1901 met Francois Pieter Erkelens.

Jan overleed op 20.12.1886 te Amsterdam aan een longontsteking (46)

Elisabeth Swart overleed op 30.04.1935 te Amsterdam (86).

 

Kinderen

-    Berend              - geb. 25.11.1873 te A’dam

-    Antje                  - geb. 19.08.1875 te A’dam.

-    Gerrit Lammert - geb. 08.03.1877 te A’dam.

-    Liskje                - geb. 09.07.1879 te A’dam.

-    Pieter                - geb. 16.12.1881 te A’dam.

-    Aukje                - geb. 07.09.1883 te A’dam.

-    Femke              - geb. 05.12.1885 te A’dam.

 

De schepen van de kapitein

*   06/1877 – 07/1877  van het s.s. HECLA – geb. in 1871

*   07/1877 – 07/1877  van het s.s. REMBRANDT – geb. in 1857

*   07/1877 – 11/1877  van het s.s. NORA – geb. in 1868

*   11/1877 – 04/1878  van het s.s. JASON – geb. in 1866

*   04/1878 – 09/1878  van het s.s. VESTA – geb. in 1857

*   09/1878 – 05/1879  van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871

*   05/1879 – 10/1879  van het s.s. JASON – geb. in 1866

*   10/1879 – 05/1880  van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871

*   05/1880 – 08/1883  van het s.s. MINERVA – geb. in 1880

*   08/1883 – 12/1886  van het s.s. STELLA – geb. in 1871

 Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in november 1867 te Amsterdam.

Kwam op 09.12.1871 in dienst bij de KNSM als tweede stuurman op het s.s. IRENE.

 

De Heer PARMA geeft de volgende gegevens:

opleiding

Jan Bruins wordt op 01 september 1855 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam010(533-2355). Hij werd geboren te Amsterdam op 01 november 1840 als zoon van Berend Bruins, scheepssjouwer te Amsterdam, Buiten Brouwerstraat 201, en Liskje van Slooten. Bij de inschrijving was hij 148 duim lang.

Middels een drie-maandelijks overzichtje in de periode 1856-1858 worden de vorderingen bijgehouden in de vakken zeevaartkunde, “schoolonderwijs” (nederlands, frans, engels) en scheepswerk. Voorts:

“24 juny 1857  aangenomen tot lidm. der Ned.Herv.Gemeente door DoSteenbergen

6 april 1858  gepl. als jongen op het schip Eensgezindheid Capt.Flik naar China voor Amsterdam Gage ¦ 8,-

30 july 1860  terug van de reis met goed attest.

2 augs 1860  eervol ontslagen”

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Bruins werd met vlagnummer 903 per 18 juli 1882 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was toen 41 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juli 1882 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Bruins, oud 41 jaar, voerend het ss “Minerva”, wonend op de Hoogte van de Kadijk 97 te Amsterdam, op voordracht van K.Junius van Hemert.023.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                      type                  scheepsnaam          naam reder/boekhouder

        903                           1882                       stoomb.           Minerva                  Kon.Nederl.Stoomboot Maatsch.

                                      1883-1886                 stoomb.           Stella                        idem

                                          1886                       “overleden”

 

Bouma025 vermeldt J.Bruins als gezagvoerder gedurende:

  • 1879 t/m 1880 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1881 t/m 1883 van het ijzeren schroefstoomschip “Minerva”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 924 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1884 t/m 1887 van het ijzeren schroefstoomschip “Stella”, gebouwd in 1871 te Amsterdam, 1600 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Bruins, Jan

Familiegegeven

Petrus Johannes werd geboren op 14 nov. 1841 te Amsterdam als z.v. Conrad Schnepel (schoenmaker) en Elisabeth Lange (geb. 1815 te Emden).

P.J. (35) trouwde op 24 mei 1877 te Schiedam met Johanna Maria Horman (28) – geb. 12.10.1848 te Schiedam – d.v. Antonij Horman en Neeltje Groeneweg.

P.J. overleed op 29 jan. 1890 te Schiedam (48)

Opleiding

Petrus Johannes Schnepel werd per 30 augustus 1856 als leerling “ingenomen” aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Hij was toen 143 duim groot. Hij werd geboren te Amsterdam op 14 november 1841. Zijn ouders waren Conrad Schnepel, schoenmaker, en Elisabeth Langen. Het gezin woonde in de Olofspoort te Amsterdam. Van de vorderingen werd een drie-maandelijkse rapportage opgemakt over de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (nederlands, engels en frans), scheepswerk en tekenen. Opvallend waren de zeer lage cijfers, veel enen en nullen in zeevaartkunde en schoolonderwijs. Voorts werden de volgende opmerkingen gemaakt:

“ 5 Augs 1859 bekomt den Prijs voor het onderwijs in de behandeling van het Geweer en van het Geschut zijnde Maryat     Peter Simple

5 Augs 1859 geplaatst als Jongen op het schip Schoonverbond Captein Borchers naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦6,-

17 Decr 1860 terug van de reis met goed attest

18 Maart 1861 geplaatst als Ligtmatroos op ‘t schip Staatsraad van Ewijck Capt. de Winter naar Batavia van Amsterdam.   Gagie ¦14,-

13 December 1861 terug van de tweede reis met voldoende attest (een dergelijke kwalificatie is een hoge uitzondering. In   verreweg de meeste gevallen word gesproken van een “goed attest”)

18 December 1861 eervol ontslagen004(533/2387).

Kwam in maart 1865 als tweede stuurman in dienst bij de K.N.S.M. en klom daar op tot kapitein.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.J.Schnepel werd met vlagnummer 915 per 18 juli 1882 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was toen 40 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juli 1882 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Petrus Johannes Schnepel, oud 40 jaar, voerend het ss “Ceres”, wonend op de Hoogte van de Kadijk 56 te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Junius van Hemer.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

       915                      1882-1889    stoomsch.      Ceres (ex Phoebe)             Kon.Ned.Stoomb.Maatsch.

 

Bouma025 vermeldt P.J.Schnepel als gezagvoerder gedurende:

*     1880 van het ijzeren schroefstoomschip “Ondine” ex Pegasus, gebouwd in 1860 te Amsterdam, 350 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*     1881 van het schroefstoomschip “Hecla”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

  • * 1882 t/m 1890 van het schr.ss “Ceres” ex Phoebe, gebouwd in 1876 te Paisley, 1000 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 De schepen van de kapitein

Volgens de boeken van de K.N.S.M.

*   05/1879 – 10/1879 van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871 (tijd. gezagv.)  

*   10/1879 – 04/1880 van het s.s. ONDINE – geb. in 1860  

*   04.1880 – 12/1880 van het s.s. HECLA – geb. in 1871  

*   12/1880 – 01/1881 van het s.s. VESTA – geb. in 1857  (tijd. gezagv.)

*   01/1881 – 10/1881 van het s.s. HECLA – geb. in 1871 

*   10/1881 – 12/1889 van het s.s. CERES – geb. in 1877 

Op 29 december 1889 tijdelijk aan de wal gebleven wegens ongesteldheid. 

Daarna op 29 januari 1890 overleden ten gevolge van maagkanker.

 

Overige bijzonderheden

Was eerste stuurman van het s.s. SIRIUS toen dit schip bij Dragör aan de grond liep.

Overlijdensadvertentie van deze kapitein in het Alg. Handelsblad van 01.02.1890.

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Schnepel, Petrus Johannes

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Mulder werd met vlagnummer 906 per 18 juli 1882 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was toen 36 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juli 1882 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Mulder, oud 36 jaar, voerend het ss “Irene”, wonend op de Kattenburgergracht 129 te Amsterdam op voordracht van kapitein K.Junius van Hemert.023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       906                        1882-1887     stoomb.           Irene                                                       Kon.Ned.Stoomb.Maatschappij

                                          1888           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1889-1891     stoomb.           Hebe                                                      Kon.Ned.Stoomb.Maatschappij

 

Bouma025 vermeldt H.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1879 t/m 1880 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSA C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*    1881 t/m 1882 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1883 t/m 1888 op het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.Von Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam. Bij Kaap Matapan aangevaren en gezonken;

*    1888 van het ijzeren schroefstoomschip “Ondine” ex Pegasus, gebouwd in 1860 te Amsterdam, 350 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. (Bouma vermeldt deze opgave onder kapitein J. Mulder, maar H.Mulder is de enige Mulder die in mijn bestand voor de KNSM heeft gevaren, dus ik denk dat de initiaal bij Bouma fout is.)

*    1890 t/m 1892 van het stalen schroefstoomschip “Hebe”, gebouwd in 1889 te Rotterdam, 1227 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Het ss. “Irene” kwam op weg van Smyrna naar Amsterdam op 19 november 1888 bij Kaap Matapan in aanvaring met het Britse ss EUXINE en zonk op 36o21’NB/22o27’OL. De bemanning werd gered door het ss EUXINE.

Het ss. “Irene” werd gebouwd in 1863 bij A.Denny te Dumbarton, mat 1194 Brt en voer voor de KNSM te Amsterdam072.

 

Het ss. “Irene” kwam tot zinken, na een aanvaring op 19 november 1888 met de franse paketboot “Euxène” van de Freissinet & Co te Marseille en met bestemming Piraeus. De bemanning ging over op deze boot, voer mee tot Piraeus en ging vandaar terug naar Amsterdam. Een uitgebreid relaas over deze gebeurtenis staat in het boekje “In en om het Oude Veenlust” door M.Steenhuisen die als scheepsjongen meevoer. Uitgave zonder jaartal bij N.V. de Noord-Ooster te Wildervank. Aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Mulder, Hendrik

Familiegegevens 

Louis Willem werd geboren op 18 nov. 1842 te Alkmaar als z.v. Mr.Pieter Binkhorst (griffier) en Louisa Wilhelmina Uitenhage de Mist.

Louis Willem (33) trouwde 30.03.1876 met Dorothea Hermsen (26) – geb. Wijk bij Duurstede – d.v. Cornelis Carel Hermsen en Dorothea Gillot.

Louis Willem overleed op 21 april 1904 te Amsterdam.

(BRON: Stamboek K.N.S.M. houdende gegevens bemanningsleden 1856-1904  en WieWasWie)

 

Kinderen

-    Pieter - (1877)

-    Cornelis Carel – (1878)

-    Louisa Wilhelmina – (1880)

-    Cornelia Susanna Dorothea – (1882)

 

Opleiding

Louis Willem Binkhorst werd op 29 augustus 1857 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam004(533/2414). Hij werd geboren op 10 november 1842 te Alkmaar als zoon van Mr.Pieter Binkhorst, griffier bij de arrondissementrechtbank te Alkmaar en Louisa Wilhelmina Uitenhage de Mist. Louis was bij de inschrijving 145 duim lang.

In de periode 1858/1859 zijn via een staatje om de drie maanden de vorderingen vastgelegd omtrent zeevaartkunde, “schoolonderwijs” (gesplitst in nederlands, frans en engels) en “scheepswerk”. Verdere opmerkingen zijn:

“21 sep 1859  aangenomen tot lidmaat der Ned.Herv.Gem. door Do Steenberg

28 febr 1860  bekomt het horologie uit het fonds van L.Zegers Veeckens wegens voordurend gehouden uitmuntend gedrag,       zonder loting

28 maart 1860  geplaatst als jongen op het schip Julie capt. Brom(moet zijn R.Brem, zie aldaar) naar Padang

12 febr 1861  terug van de reis met goed attest

8 mei 1861  geplaatst als ligtmatroos op ‘t schip Christina Agatha  captein Eesink naar Batavia voor Amsterdam ...

20 augs 1862  terug van de reis met goed attest

20 augs 1862  eervol ontslagen”.

 Behaalde op 29 febr. 1868 te Rotterdam het diploma 1e stuurman Grote Vaart.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.W.Binkhorst werd met vlagnummer 907 per 18 juli 1882 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was toen 39 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juli 1882 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Louis Willem Binkhorst, oud 39 jaar, voerend het ss “Sirius”, wonend in de Sarphatistraat 129 te Amsterdam op voordracht van kapitein K.Junius van Hemert.023.

L.W.Binkhorst was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1882 t/m (minstens) 1891 met vlagnummer 907.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer             jaren                type        scheepsnaam       naam reder/boekhouder

        907                 1882                stoomb. Sirius                     Koninkl.Nederl. Stoomv. Maatsch.

                               1883-1886            stoomb. Minerva                idem

                               1887-1891            stoomb. Mars                     idem

 

Bouma025 vermeldt L.W.Binkhorst als gezagvoerder gedurende:

*    1875 t/m 1877 op het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 te Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1878 van het schroefstoomschip “Hecla”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1879 t/m 1882 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*    1883 op het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouw in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1884 t/m 1887 op het ijzeren schroefstoomschip “Minerva”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 924 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1888 t/m 1898 op het ijzeren schroefstoomschip “Mars”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 928 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1899 en later van het stalen schroefstoomschip “Hebe”, gebouwd in 1889 te Rotterdam, 1227 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

“Het eerste schip dat na de plechtige opening van het Noordzeekanaal (eind 1876) van de nieuwe waterweg gebruik maakt is het Nederlandse stoomschip Rembrandt van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij. De kapitein is L.W.Binkhorst, het schip kwam van Bordeaux en wordt binnengebracht door de zeeloods Gerardus Schol.”

Uit: Smakken en kuiven. Vier eeuwen loodsdienst op Amsterdam.  door H.A.Boekwijt, 1988. Uitg. Vereniging Loodsensocieteit “Recht door Zee” IJmuiden. 268 pp.

 15-08-1871 2e stuurman CYCLOOP 

16-11-1872 1e stuurman REMBRANDT

04-03-1874 Gezagvoerder REMBRANDT

11-07-1877 Gezagvoerder HECLA

08-05-1878 Gezagvoerder IRENE

01-02-1882 Gezagvoerder SIRIUS – van 25.11.1882 tot 16-12-1882  a/d wal wegens ziekte echtgenote.

16-12-1882 Gezagvoerder SIRIUS

08-09-1883 Gezagvoerder MINERVA

02-02-1886 GezagvoerderREMBRANDT

15-09-1886 Gezagvoerder MINERVA

26-02-1887 Gezagvoerder MARS

27-01-1896 te Pillau achtergebleven wegens bloedvergiftiging.

08-04-1896 Gezagvoerder MARS

07-04-1898 Gezagvoerder HEBE

Als gezagvoeder over de gehele periode 1874 – 1898 bedroeg de gage 100 gulden/maand.

(BRON: Stamboek K.N.S.M. houdende gegevens bemanningsleden 1856-1904 – pag. 66)

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Binkhorst, Louis Willem

Familiegegevens en opleiding

Pieter van Dijk Blok werd geboren te Oude Pekela op 11 juli 1851 als zoon van Berend van Dijk Blok en Jantje Buining.

Hij trouwde op 29 mei 1884 te Amsterdam als scheepsgezagvoerder met Emma Alida Haack, geboren te Amsterdam op 22 september 1859, voormiddags 4 uur, in de Bantammerstraat 384 te Amsterdam als dochter van de scheepsgezagvoerder Hermann Haack en Anna Kröger. Zij was de weduwe van Abraham Hazewinkel.
Pieter van Dijk Blok overleed op 22 april 1902 te Amsterdam (50).
Emma Alida overleed op 15 maart 1949 te Amsterdam, (89 jaar).

 Kinderen

Jeannette – geb. ca 1886 te A’dam.
Herman – geb. ca. 1887

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.van Dijk Blok werd met vlagnummer 946 per 05 september 1901 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 05 september 1901 wordt als effectief lid voorgedragen en benoemd P. van Dijk Blok, gezagvoerder bij de KNSM, wonend in het Oosterpark 9 te Amsterdam, op voordracht van kapitein D.H.Hinlopen. 023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren                        type                  scheepsnaam                   naam reder/boekhouder

         946                         1901 stoomb.           Sirius                Kon.Nederl.Stoomb.Maatschappij

 

Bouma025 vermeldt P.(J.) van Dijk Blok als gezagvoerder gedurende:

*    1886 t/m 1890 van het ijzeren schroefstoomschip “Mercurius”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 924 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1891 van het stalen schroefstoomschip “Oberon”, gebouwd in 1890 te Amsterdam, 875 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1892 van het stalen schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1891 te Sunderland, 921 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1893 t/m 1898 van het stalen schroefstoomschip “Hebe”, gebouwd in 1889 te Rotterdam, 1227 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1899 en later van het stalen schroefstoomschip “Leda”, gebouwd in 1898 te Rotterdam, 1157 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Volgens de bemanningsboeken van de KNSM (Archief A'dam) werd kapt. P. van Dijk Blok op 8 maart 1892 aangesteld als gezagvoerder van de HEBE.
Werd in april 1898 aangesteld als gezagvoerder van het s.s. LEDA.
Arriveerde op 5 april 1902 te Amsterdam als gezagvoerder van de LEDA en overleed kort daarna te Amsterdam.  

 

AH-24-02-1902

Overlijdensadvertentie van kapitein Pieter van Dijk Blok.

Het Parool 16-03-1949

Overlijdens advertentie van Emma Alida Haack.

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Dijk Blok, Pieter van

Familiegegevens 

Marcus werd geboren op 15 nov. 1847 te Rotterdam als z.v. David Lie(u)wes Geest (stuurman) en Neeltje Jans de Jong.

Marcus (30) (stuurman) trouwde op 07 mrt. 1878 met Anna Oldendorp (27) – geb. 28.10.1850 te Woudsend – d.v. Theunis Sweris Oldendorp en Tietje Johannes de Haan.

Anna overleed op 24.12.1883 te Amsterdam.

Marcus (37) (varensgezel) hertrouwde op 13.10.1885 te Amsterdam met Theodora Catharina Weitinga (42) – geb. 10 mei 1843 te Amsterdam – d.v. Meerten Weitinga en Grietje Bakker.

Theodora Catharina overleed op 12.08.1923 te ’s-Gravenhage (80).Theodora Catharina Weitinga

Marcus overleed op 13 maart 1929 te Amsterdam (81) en werd op 16.03.1929 begraven op de begraafplaats “Nieuw Eik en Duinen” te ’s-Gravenhage.

 

Kinderen

- Jan                      – geb. 21.07.1879 te Amsterdam

- Tilia Johanna   – geb. 23.12.1881 te Amsterdam

- David Cornelis – geb. 24.12.1883 te Amsterdam

 

Opleiding

Werd op 31.08.1861 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Na de opleiding werd hij als jongen geplaatst op het schip HENRICUS GERARDUS, kapt. Van der Zee, naar Japan. Gage f 8,- Op 28 .10.1865 terug van de reis met goed attest. Werd op 26 april 1865 geplaatst als lichtmatroos op het schip KOOPHANDEL, kapt. Mooij, naar Java. Gage 15 gulden. Op 06.02.1866 terug van de reis met goed attest.

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.Geest werd met vlagnummer 913 per 18 juli 1882 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was toen 34 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juli 1882 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Markus Geest, oud 34 jaar, voerend het ss “Rembrandt”, wonend op de Kattenburgergracht 5 te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Junius van Hemert.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 februari 1890 en in die van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 06 maart 1890 staat een: “Brief van M.Geest, gezagvoerder van het ss “Venus”, het Bestuur om medewerking verzoekende tot het verkrijgen van mist-signalen aan de Nederlandsche kusten.”  042 en 023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                   naam reder/boekhouder

       913                        1882-1884     stoomsch.       Rembrandt                       Kon.Nederl.Stoomboot Maatschappij

                                      1885-1887     stoomsch.       Sirius                                 idem

                                           1888           stoomsch.       Venus                                idem

                                      1889-1890     geen opgave van schip en boekhouder

                                           1891           stoomsch.       Venus (ex Orion)             idem

 

Bouma025 vermeldt M.Geest als gezagvoerder gedurende:

*    1883 t/m 1885 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1886 t/m 1888 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1889 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Venus” ex Orion, gebouwd in 1867 te Stockton, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. Bij Nordeney aangevaren en gezonken;

*    1892 t/m 1895 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSA C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*    1896 van het schroefstoomschip “Berenice”, gebouwd in 1864 te Stockton, 608 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Het ss. “Venus” zonk op 19 februari 1891 ter hoogte van Nordeney na aanvaring met het ss ZANZIBAR, op weg van Amsterdam naar Hamburg. De bemanning werd gered.

Het ss “Venus” werd gebouwd in 1867 bij Richardson Duck & Co te Stockton on Tees, mat 772 Brt en voer voor de KNSM te Amsterdam072.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift De Zee, Jg.1897, p.71-75 staat een verslag van de Commissie ter beoordeeling van kompasjournalen, waarin aan het journaal van het ss “Berenice” van kapitein M.Geest een “bijzondere melding” wordt toegekend.

 

De schepen van de kapitein

 

*   01/1882 – 10/1885   gezagv. van het s.s. REMBRANDT – geb. in 1857  

*   10/1885 – 02.1888   gezagv. van het s.s. SIRIUS   – geb. in 1871

*   02/1888 – 03/1891    gezagv. van het s.s. VENUS  – geb. in 1867

*   04/1891 – 07/1891   gezagv. van het s.s. VESTA   – geb. in 1861

           *    04/1891 – 07/1891   gezagv. van het s.s. ETNA     – geb. in 1871

*   08/1891 – 01/1894   gezagv. van het s.s. VESTA   – geb. in 1861

*   01/1894 – 05/1900   gezagv. van het s.s. BERENICE – geb. in 1864

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.N.S.M. 

Op 16 febr. 1891 op de hoogte van Norderney kwam de VENUS in aanvaring met het s.s. ZANZIBAR waardoor de VENUS zonk. De equipage werd door de ZANZIBAR opgenomen en te Londen geland.

 Werd ingaande 01.05.1900 Magazijnmeester bij de walorganisatie van de KNSM. 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: GEEST, MARCUS

Familiegegevens 

 Hendrik Gz Lodewijks, geboren op 15 september 1851 te Veendam, als z.v. Germ Hendriks Lodewijks (schipper) en Ikien Wolters de Jonge.

Hendrik (28) (zeeman) trouwde op 15 apr. 1880 te Veendam met Alida Engelsman (24) – geb. 20.01.1856 te Veendam – d.v. Berend Hindriks Engelsman en Hinderkien Wolters de Jonge.

Hendrik overleed op 09.11.1893 a/b van het s.s. OBERON. (42).

 

Kinderen

-        Ikiena Alida        – geb. 01-01-1881 te Oosterdiep (Gem. Veendam)

-        Barend Wouter – geb. 06.09.1883 te Veendam

-        Gerard Lubbertus Hendrik – geb. 13..03.1889 te Amsterdam

-        Henrietta Alberta        – geb. 26.01.1892 te Amsterdam

-        Christina Margaretha – geb. 26.01.1892 te Amsterdam

 

Opleiding

Hendrik behaalde zijn diploma voor 1e stuurman op de zeevaartschool te Veendam met diplomanummer 264.099.

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Lodewijks Gz als gezagvoerder gedurende:

*    1888 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1889 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1890 t/m 1891 van het stalen schroefstoomschip “Ariel”, gebouwd in 1889 te Rotterdam, 689 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1892 t/m 1895 van het stalen schroefstoomschip “Oberon”, gebouwd in 1890 te Amsterdam, 875 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Het Nv.d.Dag 13.11.1893

  

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Lodewijks Gz, Hendrik

Familiegegevens

Joost werd geboren op 21 nov.1847 te Amsterdam als z.v. Joost Mink (loods) en Willempje de Groot.

Joost (35) (varensgezel) trouwde op 04 mei 1883 te Amsterdam met Grietje Bakker (27) – geb. op 29.09.1855 te Terschelling - d.v. Willem Anes Bakker (schipper) en Maria Jans Kramer.

Joost overleed op 03 oktober 1930 te Haarlem en werd te Heemstede begraven.

Kinderen

???

Opleiding

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart in januari 1876 te Amsterdam.

 

De schepen van de kapitein
 

*   04/1890 – 05/1890 - tijd.gezagv. van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871  

*   05/1890 – 03/1892 - gezagvoerder van het s.s.URANIA – geb. in 1857

*   03/1892 – 04/1892 - tijd.gezagv. van het s.s. BERENICE – geb. in 1864

*   04/1892 – 05/1893 - gezagvoerder van het s.s. ETNA – geb. in 1871

*   05/1893 – 11/1893 - gezagvoerder van het s.s. ONDINE – geb. in 1864

*   11/1893 – 12/1893 - tijd.gezagv. van het s.s. REMBRANDT – geb. in 1857 

*   12/1893 – 03/1895 - gezagvoerder van het s.s. ETNA – geb. in 1871

*   03/1895 – 02/1896 - tijd.gezagv. van het s.s. MERCURIUS – geb. in 1880

*   02/1896 – 03/1896 - tijd.gezagv. van het s.s. REMBRANDT – geb. in 1857

*   03/1896 – 02/1901 - gezagvoerder van het s.s. MERCURIUS – geb. in 1880

*   02/1901 – 02/1904 - gezagvoerder van het s.s. SATURNUS – geb. in 1883

 

Op 26 febr. 1904 wegens ziekte, op eigen verzoek ontslagen. (Bron: Stads Arch. Amsterdam)

 

Overlijdensadvertentie in: De Telegraaf van  05.10.1930

 

Bouma025 vermeldt J.Mink als gezagvoerder gedurende:

*    1891 t/m 1892 van het schroefstoomschip “Urania”, gebouwd in 1857 te Hull, 275 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1893 t/m 1895 van het ijzeren schroefstoomschip “Etna”, gebouwd in 1871 te Greenock, 592 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1896 t/m nà 1900 van het ijzeren schroefstoomschip “Mercurius”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 924 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In monsterrol nr. 2303, dd 12 maart 1868 in het Gemeentearchief van Dordrecht wordt als 3e stuurman vermeld J.Mink, oud 24 jaar, wonend te Amsterdam, voor een maandgage van f 26,-, op het fregat “Dordrecht”, varend onder kapitein Johannes Verhoeven, voor een reis van Rotterdam naar Java.

Het is lang niet zeker dat het hier om de J.Mink uit de negentiger jaren gaat. 

 

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Mink, Joost

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

J.Meijer was in 1896 kapitein op het ijzeren schroefstoomschip “Minerva”, gebouwd in 1880 bij J.L.Laing te Sunderland, 924 ton, varend voor de KNSM te Amsterdam052.

Bouma025 vermeldt bij genoemde “Minerva” geen kapitein J.Meyer.

 

Bouma025 vermeldt J.Meijer als gezagvoerder gedurende:

*    1870 t/m 1872 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSA C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*    1888 van het schroefstoomschip “Urania”, gebouwd in 1857 te Hull, 275 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1889 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSA C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*    1890 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1891 t/m 1895 van het ijzeren schroefstoomschip “Mercurius”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 924 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1896 tot nà 1900 van het schroefstoomschip “Saturnus”, gebouwd in 1883 te Delfshaven, 912 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: MEYER/MEIJER, J.

Familiegegevens en opleiding

Markus de Jonge werd geboren op 19 september 1841 te Oosterdiep gem. Veendam als zoon van de schipper Marten Pieters de Jonge en Hinderkien Jakobs Puister.

Markus trouwde op 05 november 1868 te Veendam als zeeman met Zwaantje Boon, geboren op 18 september 1842 te Westerdiep/Veendam als dochter van de schipper Jan Gerbens Boon en Jakobjen Jans Hazewinkel. Zwaantje overrleed op 29 oktober 1892 op de Hoogte Kadijk 159 te Amsterdam, 50 jaar.

Markus overleed op 16 juli 1896 op de Hoogte Kadijk 159 te Amsterdam, 54 jaar, weduwnaar. Scheepsgezagvoerder.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Markus als zeeman in 1868,1869, 1874, 1874, 1875.

Volgens een huwelijksakte van een zoon in 1893 te Middelburg was vader Markus gezagvoerder op een stoomboot.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.M.de Jonge werd met vlagnummer 916 per 18 juli 1882 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was toen 40 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juli 1882 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Markus Martens de Jonge, oud 40 jaar, voerend het ss “Etna”, wonend in de Buiten Bantammerstraat 9 te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Junius van Hemert.023.

Zijn periode van lidmaatschap is onduidelijk maar duurde wellicht tot 1888.

 

Markus M. de Jonge was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 80 in de periode 1885 t/m 1895.

 

M.M.de Jonge was effectief lid van het zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” te Veendam met vlagnummer 19 in de period 1885 t/m 1895.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam          naam reder/boekhouder

       916                        1882-1888     stoomsch.       Etna                         Kon.Ned.Stoomb.Maatsch.

 

Bouma025 vermeldt M.M. de Jonge als gezagvoerder gedurende:

*    1881 t/m 1890 van het ijzeren schroefstoomschip “Etna”, gebouwd in 1871 te Greenock, 592 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1891 t/m 1896 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt geen M.M.de Jonge

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Jonge, Markus Martenz de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1897 t/m 1898 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1899 van het stalen schroefstoomschip “Aurora: , gebouwd in 1898 te Rotterdam, 798 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1900 en later van het stalen schroefstoomschip “Oberon”, gebouwd in 1890 te Amsterdam, 875 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Visser, H.

Familiegegevens en opleiding

Jurjen Top werd geboren te Veendam op 14 februari 1851 als zoon van schipper Johan Hindrik Top en Antje Jurjens de Boer.

Hij trouwde (30) op 09 december 1881 te Warffum als buitenvaarder met Jetta Puister (30), geboren te Veendam  op 09 januari 1851 als dochter van Hendrik Derks Puister en Marchien Geerts Bakker.

Jetta overleed op 17.04.1906 te Amsterdam.

Hij hertrouwde (57) op 26.06.1908 te Watergraafsmeer met Luuteia Geziena Mulder (39) geb. 10.03.1869 te Amsterdam– d.v. Pieter Mulder en Lammechien Luitjes van Pinksterboer.

Luuteia oveerleed op 04.01.1939 te Apeldoorn (69).

Jurjen overleed op 03 juli 1924 te Apeldoorn (73).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.Top werd met vlagnummer 945 per 05 september 1901 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 05 september 1901 wordt als effectief lid voorgedragen en benoemd J.J.Top, gezagvoerder bij de KNSM, wonend in de Ruyschstraat 113 te Amsterdam, op voordracht van kapitein D.H.Hinlopen. 023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

     945                           1901          stoomsch.      Ceres                                               Kon.Nederl.Stoomb.Mij

                                     1902-1905    stoomsch.      Danae                                                   idem

                                 1906-1906      stoomsch.      Adonis                                                idem

                                          1906          stoomsch.      Neptunus                                              idem

                                     1907-1908    stoomsch.      Atlas                                                      idem

                                     1909-1911    stoomsch.      Saturnus                                               idem

                                       1912          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.J.Top als gezagvoerder gedurende:

*   1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Flora”, gebouwd in 1894 te Rotterdam, 574 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1900 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Top, Jurjen Johanz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.C.Tuck als gezagvoerder gedurende:

*   1899 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Tuck, A.C.

Familiegegevens en opleiding

Hindrik Oldenburger werd geboren te Nieuwe Pekela op 17 september 1857 als zoon van Harm Oldenburger en Catharina Smit.

Hindrik trouwde op 12 augustus 1893 te Nieuwe Pekela als zeeman met Jantje de Boer, geboren op 09 april  1862 te Nieuwe Pekela als dochter van de schipperHendrik de Boer en Maria Bettenbroek.

Geen overlijdensakten gevonden.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Oldenburger als gezagvoerder gedurende:

*    1898 t/m 1899 van de stalen 3/msch “Vooruitgang” ex Hoogezand II, gebouwd in 1895 te Martenshoek, 226 ton n.m., varend voor Duinker & Goedkoop te Amsterdam;

*    1900 en later van hetzelfde schip maar nu varend voor J.J.Duinker te Amsterdam.

         In de Staat der Nederlandsche Zeemacht en Koopvaardij staat kapitein H.Oldenburger als gezagvoerder in 1904 van het stalen stoomschip “Euterpe”, gebouwd in 1903, 897/543 bruto/netto, varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Oldenburger, Hindrik

 

Familiegegevens en opleiding

 

Klaas werd geboren op 11.11.1861 te Sappemeer als z.v. Pieter Huges (koopvaardijschipper) en Johanna Catharina Bakker. (Gron.Arch. – akte nr. 108 - akteplaats Sappemeer)

Klaas(24) (buitenvaarder) trouwde op 05.08.1886 te Groningen met Stientje Nauta (30) – geb. 15.03.1856 te Groningen – d.v. Leendert Nauta en Elsien van Hemmen. (Gron.Arch. – akte nr. 226 – akteplaats Gron.)

Klaas overleed op 24 sept. 1933 te Haarlem na een kortstondige ziekte (71).

 

 

Kinderen

-    Pieter Leendert – geb. 27.01.1887 te Groningen.

-    Leendert Pieter – geb. 04.12.1888 te Groningen.

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart ??

Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeilvaart op ??

Behaalde het diploma 2e stuurman aanvulling grote stoomvaart in februari 1893.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote zeilvaart in februari 1893.

 

Kwam op 29.12.1889 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. CERES.

 

De schepen van de kapitein:
 

*   03/1905 – 03/1905  van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871

*   03/1905 – 05/1905  van het s.s. ETNA – geb. in 1871

*   05/1905 – 08/1905  van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871

*   08/1905 – 09/1905  van het s.s. NIOBE – geb. in 1902

*   09/1905 – 11/1905  van het s.s. OBERON – geb. in 1890

*   11/1905 – 11/1905  van het s.s. NIOBE – geb. in 1902

*   11/1905 – 08/1907  van het s.s. NEREUS – geb. in 1898

*   08/1907 – 10/1907  van het s.s. DANAE – geb. in 1894

*   10/1907 – 11/1907  van het s.s. CLIO – geb. in 1896

*   11/1907 – 12/1907  van het s.s. CASTOR – geb. in 1895

*   12/1907 – 12/1907  van het s.s. CLIO – geb. in 1896

*   12/1907 – 10/1909  van het s.s. HELENA – geb. in 1899

*   10/1909 – 05/1911  van het s.s. ADONIS – geb. in 1905

*   05/1911 – 07/1911  van het s.s. THEMIS – geb. in 1903

*   07/1911 – 09/1911  van het s.s. BACCHUS – geb. in 1911

*   09/1911 – 08/1913  van het s.s. AMOR – geb. in 1911

*   09/1913 – 07/1914  van het s.s. BACCHUS – geb. in 1911

*   07/1914 – 07/1914  van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903

*   07/1914 – 02/1915  van het s.s. JASON – geb. in 1912

*   02/1915 – 11/1915  van het s.s. POSEIDON – geb. in 1914

*   11/1915 – 10/1916  van het s.s. VENUS – geb. in 1907

*   11/1916 – 04/1918  van het s.s. VESTA – geb. in 1907

 

M.i.v. 01.01.1919 vervroegd gepensioneerd.

 

Overige bijzonderheden

 

Zie Verslag van de RvdS 1915 – nr. 38. Brand in de lading van het s.s. JASON op 28.01.1915.

OVERLIJDENS ADVERTENTIE in het

Nieuwsblad van het Noorden van 26-09-1933

Datum vanaf: 1905
Kapitein: Huges, Klaas

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SIRIUS in Amsterdam
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SIRIUS
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

NRC 08.06.1876
Kopenhagen, 6 juni. Volgens bericht van Dragör, zou er op de ZW punt van Dragör Sands een Nederlandse stoomboot aan de grond zitten. Nadere bijzonderheden ontbreken nog. (opm: de SIRIUS, zie NRC 090676)

NRC 09.06.1876
Kopenhagen, 7 juni. Het stoomschip SIRIUS, van Reval naar Rotterdam met tarwe en kanonnen, is op Dragör bank aan de grond geweest, doch door assistentie van Svitzer weer vlot gekomen. Enige lading is in lichters gelost en is het stoomschip waarschijnlijk zonder schade alhier aangekomen.

 

NRC 29.06.1877
Nieuwediep, 28 juni. Het stoomschip SIRIUS, van Pillau naar IJmuiden, is in de Noorderhaaks aan de grond geraakt, doch door assistentie van een sleepboot afgebracht en hier binnengekomen. Had drie schuiten lading gelost.

 

NRC 29.10.1905 
Londen, 28 oktober. Uit Cette wordt geseind, dat het van Malta naar Amsterdam bestemde Nederlandse stoomschip SIRIUS aldaar is binnengelopen om de machine te repareren.

 

NRC 19.06.1906 
Amsterdam, 19 juni. Het alhier in het Koninginnedok liggende stoomschip SIRIUS, eigenaar de heer Cornelisse alhier, is verkocht naar Griekenland.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten