Inloggen
P. CALAND - ID 8298

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1874
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Spar deck
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Robert Napier & Sons Ltd., Govan, Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 328
Delivery Date: 1874-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Robert Napier & Sons Ltd., Govan, Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 2000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 50 & 88-48.
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2584.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1867.00 Net tonnage
Deadweight: 2400.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 350.1 Feet (British) Registered
Beam: 38.1 Feet (British) Registered
Depth: 27.5 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
24 18 500 0 0 542
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-10-08
Register nr: 0
Scheepsnaam: P. CALAND
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: Den Haag
Opmerkingen: nieuwe zb
voor Deddes, E.J.1878-10-08, gunstige beschikking uitreiking zb146-1878-10-08

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1874-07-00 P. CALAND
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHPJ

Date/Name Ship 1897-07-00 RESSEL
Manager: Fratelli Cosulich, Trieste, Austro-Hungary
Eigenaar: Fratelli Cosulich, Trieste, Austro-Hungary
Shareholder:
Homeport / Flag: Trieste / Austro-Hungary

Date/Name Ship 1899-00-00 CARAMANIE
Manager: Compagnie de Navigation Marocaine & Arménienne, Marseille, France
Eigenaar: Compagnie de Navigation Marocaine & Arménienne, Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Marseille / France

Ship Events Data

1889-12-21: De Nederlandse composietbark 'Thorbecke VII' wordt op het Noordzeekanaal aangevaren door het ss. 'P. Calland', waarna de 'Thorbecke VII' onmiddellijk zinkt. Het schip kan op 29 december worden gelicht en voor reparatie naar de werf van A.H. Meursing in Nieuwendam worden gesleept.
1910-03-00: Final Fate:
De CARAMANIE werd in maart 1910 voor sloop verkocht aan een scheepssloperij te Marseille.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Wibrandus werd geboren op 09 apr.1862 te Oude Pekela als z.v. Derk Duit en Frouwina Prange

Wibrandus (25) (zeeman) trouwde op 01 mrt. 1888 met Trijntje Sterrenberg (19) geb. op 11 apr. 1868 te Oude Pekela – d.v. Sarenus Sterrenberg (kastelein) en Zwaantje Duit.

Wibrandus overleed op 01 okt. 1912 te Rotterdam. 

Kinderen

- Derk                             – geb. 20.07.1887 te Oude Pekela = getr. met Hendrika Geertruida Kok op 29.12.1921

- Zwaantje                     – geb. 04.12.1888 te Oude Pekela = getrouwd met Lambertus Rijnink op 22.09.1910

- Frouwina Hendrika – geb. 10.11.1891 te Rotterdam. = getrouwd met Aldert André Potjer op 04.11.1915

- Sarenia Pietronella  – geb.  18.03.1894 te Rotterdam = getrouwd met Willem Meulkens op 16.03.1916

 

De schepen van de kapitein

W.Duit wordt vermeldt als gezagvoerder door Bouma en Capt. Albert Schoonderbeek gedurende:

*    febr. 1890 tot 29.03.1890 als gezagvoerder van de P. CALAND voor 1 reis wegens ziekte van capt. Ponsen. 

*    1891 t/m jan. 1895 van het schroefstoomschip “Zaandam”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 3063, varend voor de Nederl. Amerik. Stoomv. Maatsch. te Rotterdam;

*     1896 gezagvoerder voor 1 reis van het s.s. VEENDAM.

*    1896 van het ijzeren schroefstoomschip “Schiedam” ex San Marcos, gebouwd in 1874 te Dumbarton, 2850 ton o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. Het schip werd in dat jaar verkocht naar Triëst;

*     nov. 1897 van het s.s. VEENDAM, varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. tot eind 1897.

*     Op 20 april 1898 ontslag bij de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam.

*    1900 en later van het schroefstoomschip “Heelsum”, gebouwd in 1899 te Amsterdam, 1379 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Oostzee” te Amsterdam.

*    In 1912 nog vermeldt als kapitein van het s.s. FARMSUM. 

Overige bijzonderheden

Zie ook: https://www.captainalbert.com/captains-from-the-past/duit-n/

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: DUIT, WIBRANDUS

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De P. Caland, een foto, genomen op de Hudson door de Detroit Photo Co.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nog een foto van de P. Caland, genomen bij New York
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

NRC 290682
Brouwershaven, 27 juni. Het stoomschip P. CALAND, is gisteravond met het rondzwaaien op de rede, tegen Dwars in de Weg aan de grond gekomen, is bezig met lichten, en heeft sleepboten ter assistentie. Volgens later bericht is genoemd stoomschip vlot en naar Helvoet gestoomd.

NRC 090882
New York, 24 juli. Het Noorse schip CZAR, kapt. Berentzen, van Pensacola naar Liverpool, vroeger vermeld als verlaten, werd 12 juli op 46º NB en 30º WL opgenomen door de stoomboot P. CALAND, kapt. Bonjer, van Rotterdam, die gisteren hier arriveerde. Toen de equipage de CZAR verliet, stond er 10 voet water in het ruim.

PGC 081182
Vlissingen, 7 november. Het stoomschip P. CALAND, van New York hier binnenkomende, is met hoog water op de Oosthavendam gelopen. Er was dadelijk hulp van sleepboten bij, doch het schip is blijven zitten en is begonnen te lossen. Het schip zit tamelijk goed. 

PGC 101182
Vlissingen, 8 november. Het stoomschip P. CALAND, kapt. Bonjer, van New York naar Rotterdam, met hoog water op de Oosthavendam gelopen, is na gelost te hebben, vlot gesleept.  Het schip heeft geen schade geleden.