Inloggen
ONDERNEMING - ID 8290


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1825-07-21 / 1853-02-14 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1822
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Flush deck
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: James Duke, Dover, Great Britain
Contractor: none
Delivery Date: 1822-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Maudslay & Co., London, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 32
Power Unit: NHP
Eng. additional info: rader-stoomboot. ketel van geslagen ijzer, lage drukking, ketel onderzocht door Webster op 19 juli 1825 no.10.
 
Net Tonnage: 76.00 Net tonnage
 
Length 1: 22.90 Meters Registered
Beam: 4.82 Meters Registered
Depth: 2.63 Meters Registered
Draught: 1.50 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1835
Type: Rebuilt
Omschrijving: Ofschoon bronnen vermelden, dat de GRAAF CANCRIN in 1835 verlengd en verbouwd is, menen wij dit te mogen betwijfelen. In de verkoopadvertentie van 23 januari 1853 wijken tonnage en afmetingen volgens de meetbrief van de PRINSES VAN ORANJE nauwelijks af van die van de ONDERNEMING, zie events, advertentie NRC 230153.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1825
Datum agenda: 1825-07-21
Register nr: 18250462
Scheepsnaam: ONDERNEMING
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Hayward, W.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
besluit Z.M. no. 88 van 09-07-1825
het eerste Nederl. stoomschip met zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1822-10-26 MONARCH
Manager: John Henry Duke, London, Great Britain
Eigenaar: John Henry Duke, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Dover / Great Britain

Date/Name Ship 1823-00-00 MONARCH
Manager: J.& W. Hayward, Dover, Great Britain
Eigenaar: J.& W. Hayward, Dover, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Dover / Great Britain

Date/Name Ship 1825-07-21 ONDERNEMING (DE)
Manager: Paul van Vlissingen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1831-03-22 GRAAF CANCRIN
Manager: Paul van Vlissingen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1835-04-03 PRINSES VAN ORANJE
Manager: Paul van Vlissingen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1825-07-21: Volgens acte Stadsarchief Amsterdam 574.1419.21 van 9 juni 1825 werd het stoomschip the MONARCH voor GBP 4.800 verkocht aan de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij en verdoopt tot ONDERNEMING. De eerste zeebrief is gedateerd 21 juli 1825.
PGC 260725. Amsterdam, 22 juli. Gistermorgen omstreeks 11 uren, heeft de alhier ter stede op de werf van Cornelis van Swieten gebouwde stoomboot (opm: onjuist, zie PGC 290725), tot de vaart van hier op Hamburg en vice versa bestemd, in tegenwoordigheid van een aanzienlijk gezelschap, van daartoe door de heren directeuren beleefdelijk uitgenodigde, zo provinciale als stedelijke autoriteiten en in het bijzijn van een menigte aanschouwers, tot eene proeve, een speeltochtje op het IJ gedaan, welke proeve zodanig gunstig is uitgevallen, dat dezelve alleszins aan de billijke verwachting, welke zich men van het gelukkig slagen dezer onderneming had voorgesteld, beantwoord heeft en ten bewijze direct, dat ook deze nieuwe tak van nijvere uitvindingen alhier geenszins is veronachtzaamd geworden.
PGC 290725. Amsterdam, 24 juli. Volgens nadere inlichtingen vernemen wij, dat de stoomboot tot de vaart van hier op Hamburg en vice versa bestemd en aan de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij toebehorende (opm: ONDERNEMING, ex MONARCH, bouwjaar 1822), niet op de werf van de Heer Cornelis van Swieten, noch op een andere Amsterdamsche werf gebouwd, maar van Engels maaksel is. Het speeltochtje op het IJ heeft plaats gehad ter gelegenheid van het plechtig ophijsen der Nederlandsche vlag op dezelve.
PGC 020825. Groningen 4 aug. Op de 26ste dezer is de Nederlandse stoompaketboot de ONDERNEMING van Amsterdam te Hamburg aangekomen. Nadat deze op de 24ste juli van aldaar vertrokken was, stak zij de volgende dag, te 10 uren in zee en kwam reeds de 26ste, des morgens te 5 uren voor de mond van de Elve aan. Gezegde stoomboot heeft een tocht over de Elve gedaan, waartoe de stedelijke overheden uitgenodigd zijn geworden en welke een algemeen genoegen aldaar heeft gegeven. De eerste augustus is de boot te Amsterdam terug gekomen.
1829-03-00: AC 060329. Advertentie. Directeuren der Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, als daartoe behoorlijk geautoriseerd, zijn van mening om in de loop van deze maand, de dag nader te bepalen, door de scheepsmakelaars G.J. Roland Holst en Joh. Boelen te doen verkopen de drie stoomvaartuigen der maatschappij, bekend onder de namen van ONDERNEMING, IJSSEL en MERCURIUS, met dezelver stoom-werktuigen, scheeps-inventaris en verdere toebehoren. Amsterdam, 2 maart 1829. (opm: deze verkoping is niet doorgegaan; de IJSSEL en de MERCURIUS waren geen zeeschepen).
1831-03-22: De ONDERNEMING werd verdoopt tot GRAAF CANCRIN in 1831, genoemd naar graaf Georg Cancrin (1774-1845), Russisch minister van financiën tussen 1823 en 1844 (bron: Wikipedia), omdat het schip toen werd voorbestemd voor een lijndienst van Amsterdam op Riga v.v.
Onder deze nieuwe naam kreeg het schip op 22 maart 1831 een zeebrief.
1833-04-29: In 1833 werd wegens de Engels-Franse blokkade een poging gedaan om de GRAAF CANCRIN onder de vlag van Oldenburg te brengen, en werd op 29 april 1833 een schijnverkoop voor NLG 10.000 voorgenomen aan de firma Georg & Co. te Rüstringelsiel, die het schip de naam GROßHERZOGIN CÄCILIE zou geven. Toen op 8 juni 1833 de toestemming verleend werd om het schip onder de vlag van Oldenburg te brengen, was de commerciële noodzaak voor de schijnvlagwisseling vervallen en werd de "verkoop" teruggedraaid. De GRAAF CANCRIN bleef onder Nederlandse vlag, maar werd in dienst gebracht tussen Rotterdam en Duinkerken. (bron: H. Szymanski: "die alte Dampfschifffahrt in Niedersachsen"- Hannover 1958)
1833-06-26: PGC 020733. 's Gravenhage 26 juni. Zo men verneemt, is het stoomschip GRAAF CANCRIN, (voormaals de ONDERNEMING geheten) en bestemd om tussen Rotterdam en Duinkerken te varen, op woensdag 26 juni van Amsterdam vertrokken en reeds des nachts om 2 uren voor het eiland Urk aangekomen. Drie der heren reders zijn aan boord medegegaan. Het vertrek van het schip zal zondag aanstaande voor het eerst plaatsvinden. (opm: het betreft hier waarschijnlijk een proeftocht)
1835-04-03: Op 3 april 1835 werd een eerste zeebrief uitgereikt aan de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam voor het stoomschip PRINSES VAN ORANJE, kapt. H.C. Kool. Op 15 april 1835 vertrok zij op de eerste reis onder deze naam van Rotterdam naar Duinkerken. Het schip zou tot 1852, behoudens ijsgang, regelmatig van Rotterdam naar Duinkerken blijven varen. Toen het vervangende schip PRINS VAN ORANJE in 1852 in de vaart kwam, werd de PRINSES VAN ORANJE opgelegd en op 14 februari 1853 in openbare veiling voor sloop verkocht.
1853-02-14: Final Fate:
NRC 230153. Advertentie. G.J. Roland Holst en G.J. Boelen, makelaars, zullen op maandag de 14e februari 1853, ’s avonds ten 6 ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads-Herberg aan het Y verkopen het gekoperd en kopervast stoomschip PRINSES VAN ORANJE, laatst gevoerd door kapt. D. Visser, en gediend hebbende in de vaart van Rotterdam op Duinkerken; volgens Nederlandse meetbrief lang 23 ellen 40 duimen, wijd 4 ellen 3 duimen, hol 2 ellen 16 duimen, en alzo gemeten op 79 tonnen of 41 lasten, na aftrek van de machinekamer, liggende te Rotterdam. Breder bij biljetten en inventarissen en bericht bij bovengemelde makelaars.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1825
Kapitein: Hayward, William
Overige informatie: William Hayward was gezagvoerder op de MONARCH, toen dit stoomschip op 7 juni 1825 te Nieuwediep arriveerde, op reis naar Amsterdam. Hij bleef nog tot december 1825 gezagvoerder op het schip, toen genaamd ONDERNEMING.

Familiegegevens en opleiding

Bernardus Marcus Corbière werd geboren/gedoopt te Amsterdam op 27/28 februari 1804

 Hij huwde met Anna Jacoba van Swieten, geboren te Amsterdam op 10 juni 1808 en overleden in augustus 1843. Hij huwde voor de tweede maal met Catharina Frederica Timmers, geboren te Amsterdam op 14 februari 1821 en na het overlijden van Bernardus hertrouwd op 30 oktober 1862.003 en 118

Bernardus overleed in 1851.

 

 

Bernardus Marcus Corbière werd op 25 februari 1818 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam010(531-1349). Hij werd volgens doopcedule 1349 rooms gedoopt op 28 februari 1804 te Amsterdam. Zijn ouders waren Jean Pierre Corbière uit Amsterdam, rooms, en Elisabeth Julia Zundorf uit Outshoorn, rooms. Beiden waren ten tijde van de inschrijving overleden. De broeder en voogd A.J.P.Corbière, wonende op de Herengracht hoek van de Beulingstraat te Amsterdam "doende daar winkel heeft den jongeling aangeboden onder betaling van ¦240,- ...". Ten tijde van de inschrijving was Bernardus 14 jaar, 5 voet lang en "gevaccineerd volgens attest".

      Er is een driemaandelijks overzicht van de vorderingen:

"1 april 1838  3/m rappt Kt de streeken van het kompas ...

 2 decb 1818 bij den constapel ...

 11 novebr 1819  geplt als kajuitwachter op het schip de Zeemeeuw Capt J.Beuning naar Curacao (Johannes Rijnhardus Böning   dateerde een monsterrol van de "Zeemeeuw" op 09 november 1819).

 14 july 1819  terug van de reise ...

 1 octob 1820 ...Kt(kent) Steenstra Douwes ...

 18 april 1821  geplt als ligtmatroos op het schip Catharina Elisabeth Capn Ingerman na Batavia

 26 maart 1823  terug van de reis met goede attestatie bekomt deszelfs ontslag met goed getuigschrift en attest tot vrijstelling   van de nationale militie".

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.M.Corbiere werd met nr.254 effectief lid van Zeemanshoop per 01 april 1828 op voorspraak van C.F.Jansen. Zijn schip was de "Rio de Janeiro"002.

Bernardus Marcus Corbiëre werd per 25 maart/01 april 1828 met vlagnummer 254 voorgesteld/aangenomen als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein C.F.Jansen. Zijn adres was C.van Swieten op de werf Hollandia te Amsterdam. Een schip wordt niet genoemd023.

 Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 16 februari 1836 èn 03 oktober 1848003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 juni 1851 staat de toekenning van een uitkering aan de weduwe B.M.Corbiére plus 1 kind ingaande 01 februari 1851.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 april 1852 staat een verzoek van F.C.Monterosi, de voogd van de minderjarige dochter van wijlen kapitein B.M.Coebiére, om voortaan de uitkering te mogen ontvangen. Het Bestuur gaat accoord.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 oktober 1862  staat het bericht dat de we. B.M.Corbiëre is hertrouwd met J.A.Escher.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 22 juli 1851 werd aan de weduwe van kapitein B.M.Corbiëre per 01 februari 1851 een uitkering toegekend voor haar en 1 kind.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 04 november 1862 staat vermeld dat de weduwe B.M.Corbiëre geb. Timmers is hertrouwd met de heer J.A.Escher en dankt voor de uitkering.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren       type        scheepsnaam                       naam reder/boekhouder

        254                  1828       geen opgave van schip en boekhouder

                            1829-1833  brik         Miltiades                               S.Paleologo

                                 1834       brik         Leonidas                               P.Poel

                                 1835       brik         Leonidas                               P.Poel en Zn

        158             1836-1837  brik         Rio de Janeiro Paket           Schmöle en van Geuns

                            1838-1843  fregat     Susanna Christina               G.Nolthenius en Luden en van Geuns

                            1844-1846  fregat     Palembang                           idem

                            1848-1850  fregat     Susanna Christina               Luden en van Geuns

 

Bouma025 vermeldt B.M Corbiëre als gezagvoerder gedurende:

*    1830 t/m 1834 op de brik “Miltiades”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 208 ton o.m., varend voor S.Paleologo te Amsterdam. Het schip werd in 1834 herdoopt in “Leonidas”. In de notulen van de Algemene Vergadering van 21 april 1829 van “Zeemanshoop” wordt melding gemaakt van het aflopen van het schip door van Swieten en Corbiëre;

*    1835 t/m 1836 op de brik “Leonidas” ex Miltiades, gebouwd in 1829,te Amsterdam, 208 ton o.m., varend voor P.Poel te Amsterdam In 1836 omgedoopt tot “Rio de Janeiro Packet”;

*    1837 t/m 1838 op de brik “Rio de Janeiro Packet”, ex Leonidas, gebouwd in 1829, 244 ton o.m., varend voor Schmöle & Geuns te Amsterdam;

*    1839 t/m 1844 op het 3/m schip “Suzanna Christina”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 480 ton o.m., varend voor G.Nolthenius & Luden & van Geuns;

*    1845 t/m 1848 op het 3/m schip “Palembang”, gebouwd in 1836 te Amsterdam, 693 ton o.m., varend voor Nolthenius, Luden & van Geuns te Amsterdam

*    1849 t/m 1851 wederom op de “Suzanna Christina” voor dezelfde reederij.

 

Overige bijzonderheden

Jan Hugo Schippers werd per 19 oktober 1829 vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart als ligtmatroos geplaatst op de “Miltiades”onder gezag van kapitein J.P.Corbiëre voor een reis van Amsterdam naar Smirna. Hij keerde op school terug op 22 februari 1832004-532/1644.

 

B.M.Corbiëre verzorgde per 15 april 1845 vanuit Nieuwediep met de “Palembang” een troepentransport van 3 officieren en 100 manschappen. Zij arriveerde te Batavia op 03 augustus 1845 na 110 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1825
Kapitein: Corbiëre, Bernardus Marcus
Overige informatie: B.M. Corbière werd in december 1825 gezagvoerder op de ONDERNEMING.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.J.Albers (moet zijn Alberts) als gezagvoerder gedurende:

*    1830 t/m 1833 van de stoomboot “Graaf Cancrin” ex Onderneming, ex Monarch, gebouwd in 1825, bouwlocatie niet vermeld, 112 ton o.m., geen rederij en thuishaven vermeld.

 

Er is een monsterrol op naam van Albert Jansen Alberts met het schip de Graaf Cancrin (09 mei 1831) op het Stadsarchief te Amsterdam

 

Overige bijzonderheden

Algemeen Handelsblad 30 oktober 1832114

Texel, 27 oktober. Binnengekomen: GRAAF CONERIN, kapt. A.J. Alberts, van Riga, na visitatie van de quarantaine ontslagen. (opm: naam mogelijk GRAAF CANCRIN)….

 

Algemeen Handelsblad 01 juli 1833

Scheepstijdingen. Uitgezeild.

Texel, 28 juni. ULLA, kapt. J.E. Petersen, naar Lissabon; CATHARINA ELSINA, kapt. A.H. Schuring, ANTONIA, kapt. E. Speelman en REMINA, kapt. J.G. Boon, alle drie naar Liverpool; VROUW HENDRIKA, kapt. S. Gilseman, van Emden naar Antwerpen; EMANUEL, kapt. H. Bloem, naar Drammen; NEPTUNUS, kapt. J.J. Ebeling, op avontuur; GRAAF CANCRIN (stoomboot), kapt. A.J. Alberts, naar Rotterdam…..

 

Rotterdamsche Courant 02 juli 1833

Rotterdam, 1 juli. De 28e passato, des namiddags, arriveerden re Helvoetsluis FREUNDSCHAFT, kapt. B.J. de Boer, van St. Ubes, HERCULES, kapt. F. Kamps, van Antwerpen. De 29e, des namiddags, FRANCISCA ALIDA, kapt. H.F. Deddes, van Liverpool en DE HOOP, kapt. H. van den Bos, van St. Ubes. De 30e, des morgens, arriveerde PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. J.F. Scharper, van Padang.

De 28e passato, de avonds, arriveerde in de Maas GRAAF CANKRIEN, kapt. H. Blad, van Amsterdam. De 29e, des morgens, arriveerde ELEONORA, kapt. J.D. Hakker, van Bremen. De 30e, des morgens, zeilden DE VROUW ANNA MARIA CATHARINA, kapt. W.D. Kleininga en ZORG EN VLIJT, kapt. J.H. Uil, naar Liverpool; GRAAF GANKRIEN (opm: GRAAF CANCRIN), kapt. H. Blad, naar Duinkerken.

 

 

 

Familiegegevens en opleiding

Berend Albers werd geboren te Groningen op 28 juni 1834 als zoon van de schipper Pieter Jans Albers en Trijntje Berents de Jonge.

Hij trouwde op 24 januari 1861 te Groningen als schipper met Hiske Abels Schuiling, geboren te Groningen op 04  juni 1836 als dochter van de trekschipper, later schuitenvaarder Esso Schuiling en Hiske Abels Kloosterman. Hiske overleed op 05 juli 1866 te Groningen, 30 jaar.

Berend hertrouwde op 24 oktober 1867 te Groningen als beurtschipper met Antje Smits, geboren te Franeker ca. 1842 als dochter van de schipper Douwe Harkes Smits en Lucia Theunis Houtstra. Antje overleed op 18 december 1920 te Groningen, 79 jaar, weduwe.

Berend overleed op 28 november 1904 te Groningen, 70 jaar, stoombootkapitein

 

In diverse BS-akten van Berend Albers wordt zijn berroep vermeld en wel als:

Schipper in 1861, 1862, 1863, 1872 en 1877

Beurtschipper in 1867, 1868, 1870 en 1875

Scheepskapitein in 1866

Stoombootkapitein in 1883, 1896 en 1904

 

 

Datum vanaf: 1831
Kapitein: Alberts, Albert Jansen
Overige informatie: In maart 1831 nam A.J. Albers het gezag over het schip, toen herdoopt GRAAF CANCRIN, over.

Familiegegevens en opleiding

Hugo Blad werd geboren te Amsterdam op 05 maart 1795.

Hij huwde met Cornelia van der Sanden, geboren te Amsterdam op 07 oktober 1795. Zij overleed op 29 oktober 1843 003 en 118

Hugo overleed in 1838.

 

Hugo Blad werd geboren en gedoopt te Amsterdam op 05 maart 1795. Zijn vader was schuitevoerder. Hij werd als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam aangenomen als leerling op 18 mei 1808. Op 18 april 1813 werd hij adelborst. Hij bereikte de rang van luitenant-ter-zee.

Uit: Marc.A.van Alphen - Aanvullende bronnen voor onderzoek naar het varend marinepersoneel (circa 1600 - 1850). Jaarboek 1998. Centraal Bureau voor Genalogie 52:111-136, p.126.

Hugo Blad werd op 18 mei 1808 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam004(531/1076). Hij werd volgens doopcedule nr. 1076 op 06 maart gedoopt (vermoedelijk) te Amsterdam. Zijn ouders waren Johannes Blad uit Amsterdam, luthers, en Rebekka Lond uit Noorwegen, eveneens luthers. Beiden waren ten tijde van de inschrijving in leven en woonden op de Droogbak te Amsterdam. Het beroep van de vader was schuitenvoerder.

Bij de inschrijving was Hugo 13 jaar en 5 voet/4 duimen lang.

Vanaf 01 juli 1808 werd een driemaandelijkse voortgangsrapportage bijgehouden:

“1 july 1808  3/m rappt kt (kent) de decimale breuken ...

1 octob 1809 Id.  kt het 1e boek van Steenstra ...

25 octob 1809  Een prijs gehad  Robinson Crusoe ...

1 jan. 1811  Id kt de 5 eerste boeken ...

30 jan 1811  de vader vraagt het ontslag van zijn zoon, uitgesteld totdat de boete bij Art.3 vastgesteld zal kunnen voldoen   

14 febr. 1811  als ledemaat aangenomen

29 junij 1811  geplt op de cadettenbrik Irene om in de Z.zee te kruissen

19 decbr 1811  geplt op de brik Irene

1 sept.1812  examen gedaan

30 do  van de brik terug

18 april 1813  door de Minister van Marine tot aspirant der 2de klasse aangesteld

10 mei 1813  naar Antwerpen vertrokken”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hugo Blad werd met nr.368 effectief lid van Zeemanshoop per 19 augustus 1833 op voorspraak van kapitein O.Koert. Zijn schip ten tijde van de inschrijving was de “Graaf Cancrin”002.

In de Algemene Vergaderingen van 06/13 augustus 1833 van het College Zeemanshoop werd voorgedragen/benoemd Hugo Blad, oud 38 jaar, wonende op de Brouwersgracht bij de Lindengracht, voerend het stoomschip Graaf Cancrin, op voordracht van kapitein C.Koert. Hij kreeg vlagnummer 368023.

H.Blad was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1833 t/m 1838 met de vlagnummers 368 (1833 t/m 1836) en 255 (1836 t/m 1838).

Hugo Blad werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 07 december 1833.003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 juni 1833 staat een brief van H.Blad “waarin hij verzoekt ook voor de voorgenomen reize met het stoomschip Graaf Cancrin als kapitein deel te mogen nemen in het fonds om nader als Lid te worden voorgesteld.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 29 maart 1838 staat een verzoek om ondestand van de weduwe Hugo Blad, geb. Cornela van der Landen. In de vergadering dd 26 april 1838 wordt de onderstand toegekend voor haar en 4 kinderen per 01 mei 1838.042

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 15 mei 1838 staat het verzoek van de weduwe H.Blad voor een uitkering “voor haar en hare kinderen” welk verzoekdoor het Bestuur werd ingewilligd023.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer            jaren                type        scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

         368              1833-1834            stoomb. Graaf Cancrin                     Amst.Stoomboot Maatsch

                                   1835                stoomb. Willem den Eersten            geen opgave

         255                  1836                stoomb. Willem den Eersten            geen opgave

                                    1837                stoomb. Willem den Eersten            Amst.Stoomboot Maatsch.

 

Bouma025 vermeldt H.Blad als gezagvoerder gedurende:

*    1834 van de stoomboot “Graaf Cancrin” ex Onderneming, ex Monarch, gebouwd in 1825, bouwlocatie niet vermeld, 112 ton o.m., varend voor de ASM te Amsterdam. Het schip werd in 1835 herdoopt in “Prinses van Oranje”;

*    1837 op de stoomboot “Willem den Eersten”, gebouwd in 1826 op de werf Hollandia te Amsterdam, kiel gelegd 30 augustus 1825, te water gelaten op 04 augustus 1826, 528 ton o.m., 120 pk, varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdamook ontleend aan Suyk, Heiloo;

 

De rader stoomboot Willem de Eerste werd gebouwd in 1826 op de werf Hollandia te Amsterdam van C.van Swieten. De kiel werd gelegd op 30 augustus 1825 en de tewaterlating op 04 augustus 1826.; 528 ton o.m.. De reder van 1826 t/m 1835 was de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam. Het schip kwam in de vaart op Hamburg. In 1835 werd het schip verkocht aan het Departement van Koloniën. “Onder Kapitein H.Blad vertrok het schip als bark getuigd en de wielen afgenomen, den 21en November 1835 van Texel naar Batavia, waar het na een vlugge reis van 87 dagen arriveerden. Op onrust werd de “Willem de Eerste” toen wederom tot stoomschip gereed gemaakt …”

Uit: De Willem de Eerste”. door L.Smit in Ons Zeewezen, 36ste jg, p.295, 1937. Ook Bouma025.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Hugo Blad als gezagvoerder van de “Graaf Cancrin”, dd 26 juni 1833, 13 februari 1834 en de “ Willem de Eerste” dd 20 augustus 1835.

 

Overige bijzonderheden

In het Hannemahuis te Harlingen bevindt zich een schilderij uit 1836 van H.Vettewinkel met op de voorgrond de raderstoomboot  “Willem den Eersten” (120 pk, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton n.m.025), dat in 1837-1838 onder gezag stond van kapitein H.Blad, varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam. Het schilderij is een geschenk van J.Oderwald. De raderstoomboot voert de collegevlag van Zeemanshoop uit Amsterdam met nummer 368. Op de achtergrond is een 2/m-schip afgebeeld met de groen-wit-groene collegevlag van het Rotterdamse college “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”.  Vlagnummer is niet te lezen.

In de nacht van 5 op 6 mei 1837 verging de Willem den Eersten op de Lucipara-riffen bezuiden Ambon op 5/6 mei 1837. Het schip was op weg naar Ambon met de pas benoemde goeverneur van de Molukken F.V.A. Ridder de Stuers en zijn familie, benevens 140 passagiers, waaronder een groot detachement militairen. Het schip was op 26 april van Soerabaja vertrokken met de verwachting dat het begin mei in Ambon zou aankomen. Maar het schip liep in de nacht van 5 op 6 mei 1837 op de riffen bij de Lucipara’s. Passagiers en bemanning gingen, met grote moeite vanwege de branding, aan land. Vanwege de beperkte voorraad levensmiddelen moest een rantsoenering worden ingesteld. Vanuit Ambon was inmiddels een zoektocht begonnen zonder resultaat. Ook vanuit het schip werd een sloep uitgestuurd om hulp te halen. Na enkele mislukkingen gelukte het tenslotte de autoriteiten te Ambon te waarschuwen en werden op 9 juni de schipbreukelingen gered. Op 12 juni bereikte men Ambon.

In het verslag wordt de gezagvoerder niet onomstotelijk aangeduid, maar uit o.a. Bouma025 en uit informatie van K.Suyk te Heiloo is op te maken, dat het hier kapitein H.Blad betreft. In het verslag is verscheidene malen sprake van ene Lamleth, die wisselend wordt aangeduid met de functie “kapitein” of “kommandant”, wellicht behorend tot het contingent militairen.

“De Kommandant van het stoomschip, gebukt onder de ramp, die hem zelf en ons allen trof, en diep geroerd van zulk een kostbaar vaartuig verloren te zien, scheen voor het beramen en uitvoeren van krachtdadige beschikkingen, zoo als onze toestand dezelve vorderde, niet bekwaam. Niet dat ik geloof, dat het elk ander zou hebben kunnen gelukken, het stoomschip weder vlot te krijgen of te redden, maar de meesten der opvarenden uit militairen bestaande, die het op reis niet te best gehad hadden, zoo kon onze positie elk oogenblik hagchelijker worden en alle hoop op behoud en redding, hoe flaauw die ook scheen, verloren gaan, zoo niet onder de troepen en zeelieden de strengste orde gehandhaafd werd.”

Uit het verslag blijkt dat De Stuers na de schipbreuk de leiding op zich heeft genomen, al zou dit ook een vorm van hierarchie geweest kunnen zijn, daar hij per slot een hoge bestuurlijke positie bekleedde en bemanning plus passagiers zich niet meer op het domein van de kapitein, i.c. het schip, bevonden. De kapitein wordt in het verdere verslag, noch in de bijlagen niet vermeld.

Uit: Verhaal der schipbreuk geleden door den Luitenant Kolonel De Stuers benevens passagiers en equipage van Z.M. Stoomschip Willem ! op de Lucipara’s in den nacht van den 5den op den 6den Mei 1837.

door F.V.A. Ridder de Stuers, ’s Gravenhage, bij K.Fuhri, 1837

Een verslag van deze schipbreuk is ook verteld in “De Indische Navorscher” 18, (4), 2005 door M.Spaans Azn: “Lucipara (schipbreuk in 1837 op het koraalrif Lucipara; verslag van F.V.H.A. de Stuers in de Javasche Courant; reconstructie van de 140 personen, die op het rif op redding wachtten. Onder de nazaten van de Stuers treft met verscheidene met de voornaam Lucipara aan.)

Niet verder door mij ingezien

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 23 juni 1835 staat de mededeling dat kapitein H.Blad een ieder uitnodigt om getuige te zijn van het aflopen op donderdag de 25ste om 13.00 uur van de stoomboot “Willem de Eerste”, op de werf Vredenhof, scheepsbouwmeester Jan Keuvel.023

Bouma dd 07 december 2002 berichtte mij dat het wellicht een binnenstomer is geweest. De werf was hem onbekend. Volgens hem betrof het niet het houten schroefstoomschip  “Willem de Eerste” van 500 ton o.m., varend voor de Amster. Stoomb. Maatschappij te Amsterdam en volgens hem gebouwd in 1839.

 

 

Datum vanaf: 1833
Kapitein: Blad, Hugo
Overige informatie: In juni 1833 werd H.J. Blad gezagvoerder op de GRAAF CANCRIN.

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Cornelis werd geboren te Amsterdam ca begin 1802 als zoon van Hendrik Willem Kool en Maria Brouwer

H.C.Kool was getrouwd met Maria Anna Sinderen, geboren 25 september 1804 te Amsterdam als dochter van Fredrik Lodewijk Zinderen (sic) en Anna Maria van Ledt, Maria Anna overleed op 21 augustus 1868 te Rotterdam, 63 jaar, 11 maanden, weduwe. Het trouwen zal ook wel te Amsterdam hebben plaatsgevonden. Nog nakijken.

Hendrik overleed op 20 augustus 1845 te Rotterdam, 43 jaar, 8 maanden en 21 dagen.

 

Algemeen Handelsblad 23 augustus 1845

Advertentie. Heden overleed in de ouderdom van 43 jaren, mijn geliefde echtgenoot, Hendrik Cornelis Kool, koopvaardij-kapitein, mij nalatende twee kinderen, te jong om hun verlies te kunnen beseffen.

Rotterdam, 20 augustus 1845, M.A. Sinderen, weduwe H.C. Kool.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.C.Kool (adres Stoombootmaatschappij) werd per 14 februari 1837 op voordracht van H.Blad en met vlagnummer 367 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Toegevoegd is "overleden"002.

In de Algemene Vergaderingen van 07/14 februari 1837 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd voorgedragen/benoemd Hendrik Cornelis Kool, oud 36 jaar, voerend het ss. “Princes van Oranje”, wonende te Rotterdam en met adres de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam, op voordracht van kapitein H.Blad. Hij kreeg vlagnummer 367023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 juli 1845 staat een verzoek van de huisvrouw van kapitein H.C.Kool, geb. M.A.Sinderen om een uitkering. In de notulen dd 28 augustus 1845 staat dat de kapitein inmiddels is overleden. Daarop vraagt de weduwe op 28 augustus 1845 om een uitkering die haar op 25 september 1845 voor haar en 2 kinderen met ingang van 01 november 1845 wordt toegekend.042

 

In de notulen dd 28 oktober 1845 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop staat het verzoek van de weduwe van kapitein J.Kool om een uitkering hetgeen voor haar en 2 kinderen wordt toegekend per 01 november 1845.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         367                      1837-1845     stoomsch.       Prinses van Oranje                              Amst.Stoomb.Maatsch.

 

Bouma025 vermeldt H.C.Kool als gezagvoerder gedurende:

*    1830 t/m 1832 op de stoomboot “Willem den Eersten”, gebouwd in 1826 op de werf Hollandia te Amsterdam, kiel gelegd 30 augustus 1825, te water gelaten op 04 augustus 1826, 528 ton o.m., 120 pk, varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdamook ontleend aan Suyk, Heiloo;

*    1832 t/m 1835 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg;

*    1835 t/m 1845 van het raderstoomschip “Prinses van Oranje”, ex Graaf Cancrin, ex Onderneming, ex Monarch, gebouwd in 1825, bouwplaats niet vermeld, 112 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1835
Kapitein: Kool, Hendrik Cornelis
Overige informatie: Nadat het schip tot PRINSES VAN ORANJE was verdoopt, nam H.C. Kool het gezag over.

Familiegegevens en opleiding

David Lieuwes Geest was getrouwd met Neeltje Jans de Jonge, geboren 26 maart 1818 en overleden 15 juni 1894.

David overleed in 1868. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam vermeld.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.L.Geest werd met nr.726 lid van Zeemanshoop per 09 december 1845 op voorspraak van J.H.Savert. Zijn schip was de "Princes van Oranje"002. Ten tijde van de inschrijving waren Geest en zijn vrouw 38 resp. 27 jaar. Ingeschreven staan 2 zoons uit 1842 en 1845002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 04 februari 1868 staat een aanvrage om onderstand vermeld door stuurman (sic) D.L.Geest welke hem per 01 januari 1868 in de 1e klasse afd. B. tot 01 mei 1868 werd toegekend. 023 (kennelijk voer hij in deze tijd als stuurman, maar was eerder gezagvoerder geweest en bezat nog steeds de nummervlag). Op 26 mei 1868 verlenging tot 01 mei 1869.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 02 januari 1868 vraagt D.L.Geest om een uitkering welke hem in de vergadering dd 30 januari 1868 wordt toegekend ingaande 01 januari 1868 en tot 01 mei 1868.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 juni 1868 vraagt de wed. D.L.Geest geb. de Jong om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering dd 30 juli 1868 wordt toegekend ingaand 01 juni 1868.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 18 augustus 1868 staat vermeld dat per 01 juni 1868 een uitkering in de 1e klasse afd. B is toegekend aan de wed. D.P(sic) Geest geb. de Jong.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                            naam reder/boekhouder

        726                       1846-1847     stoomsch.       Prinses van Oranje                   geen opgave

                                           1849           stoomsch.       Gouverneur van Ewijck          geen opgave

                                      1850-1851     geen opgave van schip en boekhouder

                                           1852           kof                   Frederik                                      J.F.Machielsen

                                           1853           geen opgave van schip en boekhouder

        351                       1854-1861     geen opgave van schip en boekhouder

                                           1862           stoomsch.       Medea                                        Kon.Ned.Stoomboot Maatsch.

                                      1863-1867     geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

D.L.Geest                                              Berenicce                                01 maart 1860              01 december 1860

 

Bouma025 vermeldt D.L.Geest als gezagvoerder gedurende:

*    1847 t/m 1849 van het raderstoomschip “Prinses van Oranje”, ex Graaf Cancrin, ex Onderneming, ex Monarch, gebouwd in 1825, bouwplaats niet vermeld, 112 ton o.m., varend voor de Amsterdamscche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam;

*    1850 van de stoomschoener ”Gouverneur van Ewijck”, gebouwd in 1845 in Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomschoenermaatschappij Paul van Vlissingen te Amsterdam;

*    1853 van de kof “Frederik”, gebouwd in 1830 te Groningen, 123 ton o.m., varend voor F.Machielsen te Amsterdam;

*    1863 van het ijzeren schroefstoomschip “Medea” ex Königin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.van Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1845
Kapitein: Geest, David Lieuwes

Familiegegevens en opleiding

Douwe Visser werd geboren op Vlieland op 08 september 1814.

Hij was getrouwd met Grietje Laribij, geboren op Vlieland op 07 augustus 1812. Het echtpaar had een dochter (verdere gegevens niet vermeld) en overleden 19 december 1899.

 Hij overleed op 14 februari 1893 te Rotterdam 003.

 

In het Bevolkingsregister van Amsterdam staat vermeld ene koopvaardijkapitein Douwe Visser, wonend op het Kattenburgerplein te Amsterdam, geboren in 1819 op Vlieland en van religie Nederduits Hervormd.098.

Ik vraag me af of deze opgave op deze plaats thuishoort. Maar waar dan wèl is me onduidelijk (Parma).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Visser werd met vlagnummer 783 per 16 januari 1849 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein K.H.Visser. Als zijn schip is genoemd de “Princes van Oranje” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Visser en zijn vrouw 34 resp. 36 jaar. Ingeschreven staan 4 zoons: Jan (januari 1841), Willem (september 1844), Nicolaas (augustus 1848) en Cornelis Theodoor (mei 1853). En 1 dochter Bregje (juni 1842)002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 09/16 januari 1849 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Douwe Visser, oud 34 jaar, voerend het stoomschip “Princes van Oranje”, op voordracht van kapitein K.H.Visser.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds van Zeemanshoop per 11 januari 1853.003

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 november 1874 vraagt kapitein D.Visser om een uitkering welke hem in de vergadering dd 07 januari 1875 wordt toegekend ingaande 01 februari 1875.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 02 mart 1893 staat de mededeling van C.Th.Visser van het overlijden van zijn vader. De weduwe krijgt op 06 april 1893 een uitkering 1ste klasse met ingang van 01 mei 1893.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 maart 1894 staat een verzoek van de wed. D.Visser om de f 100,- te ontvangen zoals ook door haar echtgenoot werd genoten. Het Bestuur stelt dat zij niet in de termen valt en beslist afwijzend.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 maart 1900 wordt het overlijden gemeld van de wed. D.Visser.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 19 januari 1875 staat vermeld dat aan kapitein D.Visser per 01 februari 1875 een uitkering in de 1e klasse is toegekend “wegens 60 jarigen leeftijd”.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 06 april 1893 staat een bericht door C.Th.Visser over het overlijden van zijn vader D.Visser. Hij informeert naar de procedure om een uitkering voor de weduwe te verkrijgen. In de notulen dd 04 mei 1893 wordt aan de weduwe D.Visser een uitkering in de 1e klasse toegekend.023

In de notulen dd 07 september 1893 van de Algemene Vergadering staat een verzoek van C.Th. Visser om inlichten omtrent de uitkering aan zijn moeder. Beantwoord door de secretaris. 023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 10 mei 1894 staat een: “Brief van de Weduwe D.Visser, vragende om f 100,- uit het Weldadig Zeemansfonds, zooals die vroeger door haar overleden echtgenoot werd ontvangen. Door de Heeren Secretarissen beantwoord, dat zij daarop geen recht heeft.”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

     783                        1849-1850    stoomsch.      Prinses van Oranje                             Amsterd.Stoomb.Maatsch.

                                     1851-1853    stoomsch.      Prins van Oranje                                 idem

     399                        1854-1869    stoomsch.      Prins van Oranje                                 idem

                                     1870-1892    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                                 Naam schip                                      vertrek                              terugkomst

D.Visser                                            Prins van Oranje                             14 februari 1860             01 december 1860

                                                           Prins van Oranje                             10 april 1861                   15 december 1861

                                                           Prins van Oranje                             01 maart 1862                 geen vermelding

                                                           Prins van Oranje                             26 januari 1863               niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt D.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1853 t/m 1867 van het ijzeren raderstoomschip “Prins van Oranje”, gebouwdd in 1852 te Amsterdam, 160 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Visser, Douwe

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1826-02-27
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ONDERNEMING
Schipper: Corbiere, Bernardus M
Scheepstype: stoom
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: ONDERNEMING, een pentekening van het eerste Nederlandse zeestoomschip. In hoeverre deze tekening, gemaakt ca. 1915 betrouwbaar is, is de vraag.
Collectie: Gemeentearchief Amsterdam
Vervaardiger: Onbekend
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1416.1825.21
deel V, foto 020, 021
CEDULE
Naam schip bevorens genaamd the MONARCH, thans door koper genaamd de ONDERNEMING

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 15 juli 1825

type schip stoomschip

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.
eigenaar/koper Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, (vertegenwoordigd door Pieter Fentener van Vlissingen en Didericus Bernhardus Liedermooy, directeuren der vennootschap)

te voeren door kapt. William Hayward

grootte in tonnen 76 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen
kiellegging
tewaterlating gebouwd in Engeland

plaats / datum registratie Amsterdam, 15 juli 1825

nummer registratie deel 11. folio 2, verso, vak 1.

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs
Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopbrief; het schip ligt thans te Amsterdam; de acte is in de kantlijn genummerd 1516.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
(opm: dit is het eerste zeestoomschip onder Nederlandse vlag; vreemd is wel, dat er duidelijk staat Pieter Fentener van Vlissingen, en niet Paul van Vlissingen)



researcher/datum research: ML / 210715

Naam ONDERNEMING
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1825
Toegang 5074
Inventaris 1416
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1825-21

ACTE AAN-/VERKOOP
schip the MONACH, genoemd zullende worden de ONDERNEMING

plaats en datum acte onderhandse acte van koop/verkoop, Amsterdam, 9 juni 1825

soort schip stoomboot

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper John Henry Duke, koopman te Londen

eigenaar/aankoper Gebroeders van Vlissingen en D.P. Liedermooij, beide wonende te Amsterdam, als directeuren van en voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie Amsterdam, deel 11, folio 6, recto, vak 3-5

datum van registratie 19 juli 1825

notaris

prijs (bij aan-/verkoop) 4800,- pond sterling

bijzonderheden








researcher/datum research ML-160706

Naam ONDERNEMING (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1825
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken