Familiegegevens en opleiding
Geert Enne Swart werd geboren te Hamburg op 31 januari 1808.
Hij was getrouwd met Janke Lammerts Swart, geboren te Amsterdam op 06 oktober 1812.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 17/24 juli 1849 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Geert E.Swart, oud 40 jaar, voerend de brigantijn “Bramspunt”, op voordracht van kapitein K.L.Swart.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 07 augustus 1849. Bedankt 1861003. Ten tijde van de inschrijving waren Swart en zijn vrouw 41 en 37 jaar002a.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
800 1849-1850 brigant. Bramspunt A.A.Roepel
1851 geen vermelding van schip en boehhouder
1852 bark Suriname C.E.Smit te Koog aan de Zaan
1853 stoomsch. Graaf van Rechteren geen opgave
413 1854-1855 stoomsch. Graaf van Rechteren idem
1856 stoomsch. West-Friesland idem
1857-1858 stoomsch. Anna Paulowna Kon.Nederl.Stoomb.Maatschappij
1859-1860 stoomsch. Willem III idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
G.E.Swart Willem III 01 maart 1860 08 decembert 1860
Bouma025 vermeldt G.E.Swart als gezagvoerder gedurende:
* 1850 t/m 1851 van de sch.brik “Braamspunt”, ex Gouverneur van Sytzama, gebouwd in 1841 te Woudsend, 191 ton o.m., varend voor A.A.Roepel, thuishaven niet vermeld. Het schip voer in 1852 voor D.J.van Oldenborgh te Dordrecht en was herdoopt in “Eensgezindheid”;
* 1853 op het 3/m schip “Suriname”, gebouwd in 1816, bouwplaats niet vermeld, 240 ton o.m., varend voor C.E.Smit te Koog aan de Zaan;
* 1856 van de stoomboot “West-Friesland”, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 270 ton o.m., varend voor de Gebr. van Hasselt te Kampen. Het schip werd in 1861 herdoopt in “Twenthe”;
* 1854 t/m 1861 van het ijzeren stoomschip “Graaf van Rechteren”; gebouwd in 1851, bouwlocatie niet vermeld, 189 ton o.m., geen vermelding van reeder en thuishaven;
vaarperiode klopt niet met de opgaven uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001 - zie hiervoor.
* 1861 van het schroefstoomschip “Willem III” ex Normandie, gebouwd in 1855 te Seyne, 680 o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1858 t/m 1859 van het schr.stoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1857 |
Kapitein: |
Swart, Geert Ennen |
College: |
Zeemanshoop, Amsterdam |
Vlagnummer: |
413 |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Petrus Derk Hendrik Bernardus de Haan, Nederlands Hervormd, werd als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam ingeschreven op 28 augustus 1841. Hij werd geboren te Amersfoort 14 mei 1829 als zoon van Derk Hendrik Bernardus de Haan en Marregreta Everdina Toelaar, beiden overleden. Voogd was Dirk de Boer, luitenant-kolonel der Artillerie te Den Haag, wonende aan het Voorhout nr.235. Toeziend voogd was Eduard Cornelis Ookhuyzen te Amersfoort. "Het kostgeld is te Amsterdam ontvangbaar bij van Heekeren & Co Heerengracht bij de Amstel. De vorderingen van de leerling werden bijgehouden in 3-maandelijkse rapporten ingaande januari 1842 en met betrekking tot de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (hollands, frans en engels) en scheepswerk. Voorts zijn de volgende opmerkingen vermeld:
14 december 1843 "aangenomen tot Lidmaat der Ned.Herv.Gemeente door Do Weyland".
21 maart 1844 "gepl. als Jongen op het schip Jupiter Capt.de Jong naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦6,-".
11 januari 1845 "terug van de reis met goed attest".
10 april 1845 "geplaatst als Ligtmatr. op het schip Wilhelmina Lucia Capt.Karst (is J.P.Carst) naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦10,-".
28 februari 1846 "terug van de reis met goed attest".
04 maart 1846 "eervol ontslagen"004(533/1962).
Op 20.04.1854 te Amersfoort getrouwd met Agneta Petronella Johanna de Rochemont (29) - geb. ca. 1825 te Vlissingen - d.v. Daniel Louis de Rochemont en Louisa Jaqueline Corbelijn. Zij is overleden op 23.11.1899 te Gouda.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.D.H.B.de Haan werd met nr.655 effectief lid van Zeemanshoop per 27 november 1855 op voorspraak van J.R.Smit. Zijn schip was de "Cornelis Gips"002.
In de Algemene Vergaderingen van 20/27 november 1855 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Pieter Derk Hendrik Bernardus de Haan, oud 26 jaar, voerend de bark “Cornelis Gips, wonend in de Leidsche Straat I.I. 375 te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.R.Smit.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 01 maart 1860 wordt aan P.D.H.B. de Haan toegestaan zijn effectieve lidmaatschap om te zetten in een lidmaatschap voor de vlag.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 13 maart 1860 staat het verzoek van kapitein P.D.H.B. de Haan om van effectief lid over te mogen gaan naar lid voor de vlag, hetgeen wordt toegestaan.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
655 1855-1856 bark Cornelis Gips J.B.'tHooft&F.C.Deking Dura te Dordrecht
1857-1858 stooms. Rembrandt Kon.Ned.Stoomb.Mij.
1859-1860 stoomb. Anna Paulowna idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
P.D.H.B. de Haan Anna Paulowna 05 maart 1860 verongelukt (geen datum vermeld)
Bouma025 vermeldt P.D.H.B. de Haan als gezagvierder gedurende:
* 1856 t/m 1857 van de bark “Cornelis Gips”, gebouwd in 1854 te Dordrecht, 649 ton o.m., varend voor J.B.’t Hooft & F.C.Déking Dura te Dordrecht;
* 1858 t/m 1859 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1861 t/m 1862 op het schroefstoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
Overige bijzonderheden
Op weg van Amsterdam naar Marseille is het ss Anna Paulowna in de nacht van 12 op 13 januari 1861 bij Kaap Spartel op de rotsen gelopen. Kapitein, 1e stuurman en 5 matrozen verdronken. Het schip werd geabandonneerd, doch door een Engelse Bergingsmaatschaapij later vlotgebracht en 22 juni 1861 te Gibraltar binnengebracht. Omgedoopt door de bergers in “Enterprise” en naar Liverpool gesleeptt voor reparatie. Het schip werd eind 1861 door de KNSM teruggekocht en onder de oude naam weer in de vaart gebracht.
Het schip werd gebouwd in 1857 bij Denny Bros, Dumbarton, mat 441 GRT en voer voor de KNSM te Amsterdam (zie ook onder kapitein J.Brouwer)072.
Familiegegevens en opleiding
Bevolkingsregister Amsterdam index 64
Oude Teertuinen 162
Herman Haack, geboren op 02 september 1825 te Blankenese, Evangelisch Luthers, scheepskapitein
Anna Kröger, geboren 24 deceember 1833 te Blankenese, Evangelisch Luthers.
Voorts dochter Margaretha (1855) en zoon Heinrich (1854) beiden geboren in Blankenese en dochter Emma Alida geboren in 1859 te Amsterdam. Evenals zoon Herman (1862), dochter Anna (1864) en dochter Armanda (1865).
Blankenese is een dorpje in de buurt van Hamburg en ligt aan de rivier de Elbe.
In Amsterdam geen overlijdensgegevens van Herman en Maria kunnen vinden
Deze kapitein wordt ook in de verschillende registers vermeld als HERMAN HAAK.
Volgens Koninklijk Besluit d.d. 31 mei 1857 no. 69 : houdende vergunning zich binnen het Koninkrijk te vestigen, Herman Haack, oud 32 jaar, beroep zeeman, wordt hiermee ingeschreven in het stadsregister van Amsterdam.
Dochter Margaretha trouwt 15.03.1877 te A’dam met gezagvoerder Johannes Kröger.
Dochter Emma Alida trouwt 27.05.1881 te Adammet Abraham Janszoon Hazewinkel en na zijn overlijden trouwt zij later 29.05.1884 met Pieter van Dijk Blok.
Dochter Armanda Haack trouwt 03.07.1884 te A’dam met Simon Hazewinkel.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.Haack als gezagvoerder van/in:
* 1857 van het ss “Willem III”, gebouwd in 1857 te Dumbarton , varend voor NSM. Van Marseille naar Malaga na aanvaring met ss Normandie aldaar gestrand en niet weer afgebracht;
* 1860 t/m 1861 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1862 t/m 1864 het schroefstoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1864 t/m 1866 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
* 1867 t/m 1873 van het ijzeren schroefstoomschip “Jason”, gebouwd in 1866 te Glasgow, 1653 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1874 van het ijzeren schroefstoomschip “Castor”, gebouwd in 1870 aan de Clyde, 1512 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
H.Haack Ondine 09 februari 1861 07 maart 1861
Ondine 14 maart 1861 05 april 1861
Dit schip wordt niet met een kapitein Haack (of Haacke) vermeldt bij Bouma. Er is wel sprake van een ijzeren schroefstoomschip” Ondine”, maar de vaarperiode klopt niet
Overige bijzonderheden
13 december 1857 strandde bij Malaga het ss “Willem de Derde” na een aanvaring met het Franse ss “Normandie” en ging verloren. De bemanning werd gered. Het schip was op weg van Marseille naar Amsterdam. Na lang procederen werd de “Normandie” schuldig verklaard aan de aanvaring en kreeg de KNSM dat schip als schadevergoeding toegewezen.
Het schip werd in 1857 gebouwd bij Denny Bros, te Dumbarton, mat 450 Brt. en voer voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam072.
Op 21 februari 1864 liep bij Tarifa (Noord Afrika) aan de grond het ss “Berenice” onder kapitein H.D.Vermeulen. Binnen enkele uren sloeg het geheel wrak en zonk. De juist passerende “Anna Paulowna”van de KNSM (kapitein H.Haack) slaagde er niet in hulp te verlenen, doch redde wel de gehele bemanning. De “Berenice” was op weg van Amsterdam naar Genua met een lading suiker072.
H.Haack vertrok op 01 september 1873 van Nieuwediep met de “Jason” en een detachement van 7 officieren en 300 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 20 oktober 1873 na een reis van 49 dagen065*.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt D.van Wijk als gezagvoerder gedurende:
* 1861 van het schroefstoomschip “Rubbens” ex Georg V, gebouwd in 1854 te Newcastle, 207 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
* 1865 t/m 1870 van het schr.stoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1871 van het schroefstoomschip “Orion”, gebouwd in 1867 te Stockton, 900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. Het schip werd in 1872 herdoopt in “Venus”;
* 1872 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Stella”, gebouwd in 1871 te Amsterdam, 1600 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1863 |
Kapitein: |
Wijk, D. van |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Jep Jensen Hansen werd geboren op 05 november 1820 te Nordbye in Denemarken als zoon van de Nederlands Hervormde Hans Jensen, schipper, en Anne Cathrine Leps.
Hij trouwde op 27 februari 1850 te Rotterdam met Cornelia van Duyvenbode, dochter van Dirk van Duyvenbode en Jansje den Haas. Hij trouwde voor de 2e maal op 20 december 1894 met Maria Magdalena van Vierbergen, geboren 29 november 1861 te Amsterdam, Nederlands Hervormd.
Hij overleed te Rotterdam op 13 juli 1903005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.J.Hansen was met vlagnummer R306 in de periode 1851 t/m 1903 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In deJaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.J.Hansen met vlagnummer R306 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1851 van de sch. “Polaris” 80 last voor Hudig & Blokhuijzen te Rotterdam
* 1855, 1858, 1859, 1862 van het ss. “Maasstroom” 150 last voor Smith & van Es te Rotterdam
* 1863, 1864 geen vermelding van schip en reder
* 1865, 1866 van het ss “Medea” 86 last voor de KNSM te Amsterdam
* 1867 van het ss. “Rembrandt” 145 last voor de KNSM te Amsterdam
* 1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883,
1885 t/m 1888, 1890 t/m 1902 geen vermelding van schip en reeder
Bouma025 vermeldt J.J.Hansen als gezagvoerder gedurende:
* 1852 van de 2/mSch “Polaris”, gebouwd in 1845 te Rotterdam, 144 ton o.m., varend voor J.G.Hudig te Rotterdam. Het schip voer in 1853 voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam en werd herdoopt in “Gouverneur v/d Eb”;
* 1855 t/m 1857 van het ijzeren schroefstoomschip “Elve” ex Director, gebouwd in 1848 te Hull, 189 ton o.m., varend voor P.A.van Es & Co te Rotterdam; overlap met de volgende opgave
* 1856 t/m 1863 op het ijzeren ss “Maasstroom”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 448 ton o.., varend voor James Smith te Rotterdam. Het onderhield een dienst op Hamburg, strandde in 1863 op Terschelling en raakte wrak;
* 1866 t/m 1867 van het ijzeren schroefstoomschip “Medea” ex Königin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.van Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam;
* 1868 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1869 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSM C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
* 1871 van het schr.stoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1872 t/m 1873 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1875 t/m 1877 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Op 05 december 1863 strandde tijdens een zware storm bij Terschelling het ss “Maasstroom” en ging verloren. Het was op weg van Hamburg naar Rotterdam.
Het ss “Maasstroom” werd gebouwd in 1856 bij de Nederlansche Stoomboot Mij. te Rotterdam, mat 448 Brt. en voer voor James Smith & Zn te Rotterdam072.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Geen
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 06 januari 1898 staat vermeld een brief van E.Gleichman, Consul Generaal der Nederlanden te Hamburg “verzoekende voor de weduwe van den Nederlandschen scheepskapitein Jacobus Johannes Schrijver eenige ondersteuning.” Het verzoek werd afgewezen.023.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.J.Schrijver as gezagvoerder gedurende:
- * 1867 t/m 1868 van het ijzeren schroefstoomschip “Rotterdam”, gebouwd in 1856 te Dumbarton, 768 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
- * 1872 van het schr.stoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
- * 1873 t/m 1876 van het ijzeren schroefstoomschip “Etna”, gebouwd in 1871 te Greenock, 592 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
- * 1877 t/m 1880 van het schroefstoomschip “Comeet” ex Vendsijssel, gebouwd in 1871 te Middlesbro, 796 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Brouwer als gezagvoerder gedurende:
- 1871 van het ijzeren schroefstoomschip “Medea” ex Königin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.van Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam;
- 1872 van het ijzeren schroefstoomschip “Etna”, gebouwd in 1871 te Greenock, 592 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
- 1873 t/m 1876 op het schroefstoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. Het schip is in 1876 gestrand op Terschelling en wrak geraakt;
- 1878 t/m 1881 van het schroefstoomschip “Medea” ex Köningin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. In de Kjöge Bocht aangevaren en gezonken.
Overige bijzonderheden
Op 1 december 1876 strandde tijdens dikke mist het ss “Anna Paulowna” ter hoogte van Vlieland en ging verloren. Het was op weg van Reval naar Rotterdam.
Het schip werd gebouwd in 1857 bij Denny Bros, Dumbarton, mat 441 GRT en voer voor de KNSM te Amsterdam (zie ook onder kapitein P.D.H.B. de Haan)072.
Op 11 september 1881 om 20.30 uur zonk het ss. “Medea” ter hoogte van Kjöge na aanvaring met het Britse ss Alne Holme; de bemanning werd gered. De “Medea” was op weg van Köningsbergen naar Kopenhagen.
Het ss “Medea” werd gebouwd in 1856 bij A.Tischbein te Rostock, mat 245 Brt en voer voor de KNSM te Amsterdam072.
Datum vanaf: |
1873 |
Kapitein: |
Brouwer, J. |
Overige informatie: |
0 |
|